برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

جاده برفی نروژ،طولانی‌ترین‌و‌ امن‌ترین‌جاده تونلی جهان
تونل برفی نروژ با طول 5/24 كیلومتر نه تنها در زمره طولانی‌ترین تونل‌های دنیا به شمار می‌آید، بلكه از نظر امنیتی نیز در دنیا منحصربه‌فرد است.

جاده برفی در نروژ با 5/24 كیلومتر طول، طولانی‌ترین و امن‌ترین جاده تونلی دنیا محسوب می‌شود.
27 نوامبر سال 2000 روزی خاص در تاریخچه جاده‌های تونلی دنیا محسوب می‌شود. در این روز پادشاه نروژ طولانی‌ترین جاده تونلی دنیا را كه بین لاردال و آئورلند كشیده شده بود، افتتاح كرد. پادشاه نروژ و اطرافیانش اولین كسانی بودند كه از این جاده تونلی عبور كردند.
تونل لاردال ظرف 5 سال با هزینه‌ای معادل 125 میلیون دلار ساخته شد. این تونل خط ارتباطی اصلی بین برگن و اسلو در شرق نروژ و گذرگاه زمستانی این منطقه محسوب می‌شود. ارتفاع كوه‌های اطراف این تونل به 1809 متر می‌رسد به همین دلیل این جاده زمستانی، جاده برفی هم نامیده می‌شود كه فقط برای چند ماه در طول زمستان برای تردد خودروها باز است. این تونل با طول 5/24 كیلومتر نه تنها در زمره طولانی‌ترین تونل‌های دنیا به شمار می‌آید، بلكه از نظر امنیتی نیز در دنیا منحصربه‌فرد است (دومین تونل طولانی جهان با 92/16 كیلومتر با نام سنت گتارد در سوییس واقع است)
در ساخت این تونل نخست تونلی به طول 1/2 كیلومتر مجاور این تونل ساخته شد كه این امر امكان حفاری از چهار طرف را برای كارگران فراهم ساخت كه در نهایت منجر به كوتاه شدن زمان ساخت و تسهیل در جابه‌جایی صخره‌های حفاری شده به نقطه‌ای مطمئن شد.
كیفیت بالای هوای این تونل كه با به كارگیری سیستم‌های قوی تهویه و تصفیه هوا محقق شده است از دیگر امتیازات آن محسوب می‌شود. هواكش‌های بزرگ هوا را از ورودی‌ها می‌كشند و هوای آلوده هم از طریق سیستم تهویه به تونل مجاور منتقل و خارج می‌شود.
تونل لاردال اولین تونل دنیا محسوب می شود كه مجهز به دستگاه تصفیه‌كننده هواست این دستگاه كه در حفره‌ای به عمق 100 متر از 5/9 كیلومتری آئورلاند جا داده شده‌اند، گرد و غبار و دی‌اكسید نیتروژن هوای تونل را جذب كرده و توسط دو هواكش بزرگ و یك فیلتر الكترواستاتیك هوای آلوده را جابه‌جا و تصفیه می كنند.
برای استحكام سقف و دیوارهای تونل از 200 هزار تیر فولادی به ارتفاع 5 متر و 35 هزار مترمربع بتن استفاده شده است. همچنین برای پیشگیری از رانندگی بیش از 20 دقیقه در طول این تونل، مسیر آن از چهار قسمت 6 كیلومتری تشكیل شده است.
توجه خاصی به نور درون تونل نیز قابل تامل است به طوری كه درون هتل نور سفید به كار رفته اما در قسمت‌های تفكیك‌شده آن نور آبی و زرد استفاده شده است. این باعث می‌شود رانندگی كه در طول این تونل رانندگی می‌كنند احساس كنند كه در هر 6 كیلومتر در زیر نوروز رانندگی می‌كنند.
نورهای طلایی رنگی كه در كف این تونل به كار رفته هم حالت نور خوشید را ایجاد می‌كند برای پیشگیری از خواب‌آلودگی رانندگان را مكان وقوع تصادف در تونل نوارهای صداداری در هر دو مسیر تونل نصب شده است.
نصب تلفن‌های امداد با نشان SOS در هر 250 متر ،قرار دادن كپسول‌های خاموش‌كننده آتش در هر 125 متر ،وجود چراغ‌ها و علایمی كه در صورت اشغال بودن تلفن‌های امداد پیغام می‌دهند ،ایجاد 15 محل توقف برای اتوبوس‌ها و تریلرهای كوچك ،استقرار سه محل امدادرسانی در هر 500 متر ،وجود تلفن كابلی امداد برای پلیس، آتش‌نشانی و بیمارستان ،امكان انتقال اطلاعات با مراكز امنیتی در لاردال و برگن ،سیم‌كشی ویژه برای استفاده از رادیو و تلفن‌های همراه در تونل و امكان تصویربرداری و عكاسی و محاسبه تعداد وسایل نقلیه ورودی و خروجی
از تونل از مهمترین اقداماتی است كه برای افزایش امنیت در این تونل برفی انجام شده است.
سالانه هزاران گردشگر و پژوهشگر از سراسر دنیا برای تحقیق تماشا یا تجربه منحصربه‌فرد رانندگی در این تونل استثنایی به این منطقه سفر می‌كنند

مطالعه روش جهت یابی خفاش‌ها و دلفین‌ها از طریق انعكاس و اكوی صدا می‌تواند به ربات‌ها جهت در مطالعات و تحقیقاتی كه در این‌باره انجام گرفته است، فنونی كه خفاش‌ها و دلفین‌ها با انعكاس صدای خود جهت یافتن مسیر و گرفتن طعمه خویش به كار می‌گیرند مورد بررسی قرار گرفته است. با اقتباس از این توانایی خفاش‌ها و دلفین‌ها می‌توان سیستم‌های مصنوعی‌ای تولید كرد كه بتوانند به اشیای متحرك در جهت یابی خود كمك كنند.



دكتر رابرت‌آلن از دانشگاه ساوت‌همپتون در انگلیس و فردی كه در این تحقیق به‌عنوان هماهنگ‌كننده حضور داشته می‌گویند: درباره قابلیت انعكاس صدای خفاش‌ها و دلفین‌ها و نقش آن در جهت‌یابی این حیوانات مطالب بسیاری نوشته شده است اما درباره مكانیسمی كه در پس این قابلیت نهفته، دانسته‌ها بسیار اندك بوده است.



این پروژه تحقیقاتی موسوم به سیستم‌های اكوستیك الهام گرفته از محیط‌زیست، فیزیولوژی جهت‌یاب‌های صوتی و انعكاسی را به‌ویژه در خفاش‌ها، مورد بررسی قرار داده است. در این تحقیق همچنین این مسئله مورد توجه قرار گرفته است كه چگونه خفاش‌ها، صداهایی را كه با كمك آن جهت شكار خود را تشخیص می‌دهند ارسال می‌كنند.



دكتر آلن می‌گوید: همكاران ما در دانشگاه لیدز قالب‌هایی از سر خفاشه‌ها تهیه كرده‌اند كه ما از طریق آنها می‌توانیم صدا را خارج كنیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و چگونه شكل سر خفاش بر انعكاس صداهایی كه به گوش می‌رسد تأثیر می‌گذارد. اینها در واقع تحقیقات اولیه‌ای است كه بر این پدیده انجام می‌گیرد.



به موازات این تحقیقات آزمایشگاهی، یك كوله‌پشتی بسیار كوچك نیز ساخته شده و بر پشت نوعی خفاش قرار داده شده تا از طریق دستگاه ضبطی كه در آن قرار داده شده بتوان صداهای خفاش‌ها حین پرواز را شنید. بسیار مهم بود كه محققان بتوانند به منبعی كه این علائم از آن پخش می‌شود نزدیك باشند.



دكتر آلن می‌گوید: نزدیك بودن به خفاش‌ها و قرار دادن كوله پشتی بر آنها از آن جهت اهمیت داشت كه پیش‌تر و در زمانی كه با استفاده از یك میكروفن صداهای آنها ضبط می‌شد برخی از جزئیات ریز صدای خفاش‌ها از بین می‌رفت. بر مبنای آنچه ضبط شد محققان دریافتند صدایی كه برخی از خفاش‌ها ارسال می‌كنند بسیار پیچیده است.



این جانوران صداهایی مانند نبض یا تپش قلب از خود خارج می‌كنند كه دارای فركانس ثابت یا دارای نوسان در فركانس است و اغلب كمتر از یك میلی ثانیه در فضا می‌پیچد و سپس از میان می‌رود.



خفاش‌هایی كه در شب پرواز می‌كنند، مسیر و محل دقیق طعمه خود را به وسیله فرستادن امواج صوتی و دریافت بازتاب آن، پیدا می‌كنند. سیستم ردیابی كه در كشتی‌ها برای پیدا كردن محل زیردریایی دشمن به كار می‌رود، شبیه به ردیابی خفاش است.


وقتی امواج صوتی خفاش‌ها در مسیر خود به چیزی برخورد می‌كند به سمت فرستنده امواج (خفاش) بازمی‌گردد و در آن موقع خفاش می‌تواند یك تصویر صوتی از مانع روبه‌رو و محیط اطراف خود رسم كندو محیط اطراف را به‌خوبی ببیند. با استفاده از سیستم فوق، خفاش‌ها می‌توانند اجسام متحرك مثل حشرات و اجسام بی‌حركت مثل درخت را تشخیص دهند.

تیم تحقیقاتی انگلیسی بر مبنای همین قابلیت خفاش‌ها درصدد تولید مبدل‌های اولتراسونیك برآمده كه بتوان آن را در خودروهای كوچك رباتیك تعبیه كرد تا این خودروها بتوانند به مناطق بسیار كوچك یا خطرناك برای انسان‌ها راه یابند.

یكی از مهندسان مركز اولتراسونیك دانشگاه استراتكلاید انگلیس می‌گوید: ما در حال حاضر می‌خواهیم این مبدل‌ها را در خودرو‌های رباتیك تعبیه كنیم. ربات‌ها می‌توانند از قابلیت انعكاس صدا در جهت‌یابی كه برگرفته از قابلیت خفاش‌هاست جهت یافتن درز یا شكاف در تأسیسات هسته‌ای به‌ویژه رآكتورها استفاده كنند. یافتن مسیر خود در محیط‌های خطرناك كمك كند

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :