برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

درایو یا كنترل كننده دور موتور

درایو یا کنورتور فرکانس و یا کنترل کننده دور موتور برای تنظیم دور الکتروموتورهای AC (موتورهای سه فاز ) استفاده میگردد. درایوها قادرند دور موتور را از صفر تا چندین برابر دور نامی موتور و بطور پیوسته تغییر دهند.

تنظیم دور در الکتروموتورها علاوه بر منعطف نمودن پروسه های صنعتی ، در کاربردهای زیادی منجر به صرفه جوئی انرژی هم میگردد. علاوه بر آن درایوها جریان راه اندازی کشیده شده از شبکه را به میزان زیادی کاهش میدهند. بطوریکه این جریان خیلی کمتر از جریان اسمی موتور است.

درایوها میتوانند موتور را بطور نرم و کاملا کنترل شده استارت و استپ نمایند. زمان استارت و استپ را میتوان بدقت تنظیم نمود. این زمانها میتوانند کسری از ثانیه و یا صدها دقیقه باشد. توانائی درایو در استارت و استپ نرم موجب کاهش قابل ملاحظه تنشهای مکانیکی در کوپلینگها و سایر ادوات دوار میگردد.

مزایای استفاده از کنترل کننده های دور موتور

مزایای استفاده از كنترل كننده های دور موتور هم در بهبود بهره وری تولید و هم در صرفه جوئی مصرف انرژی در كاربردهائی نظیر فنها ، پمپها، كمپروسورها و دیگر محركه های كارخانجات ، در سالهای اخیر كاملا مستند سازی شده است. كنترل كننده های دور موتور قادرند مشخصه های بار را به مشخصه های موتور تطبیق دهند. این اسباب توان راكتیو ناچیزی از شبكه میكشند و لذا نیازی به تابلوهای اصلاح ضریب بار ندارند. در زیر به مزایای استفاده از كنترل دور موتور اشاره میشود:

1- در صورت استفاده از كنترل كننده های دور موتور بجای كنترلرهای مكانیكی، در كنترل جریان سیالات، بطور مؤثری در مصرف انرژی صرفه جوئی حاصل میشود. این صرفه جوئی علاوه بر پیامدهای اقتصادی آن موجب كاهش آلاینده های محیطی نیز میشود.


2- ویژگی اینكه كنترل كننده های دور موتور قادرند موتور را نرم راه اندازی كنند موجب میشود علاوه بر كاهش تنشهای الكتریكی روی شبكه ، از شوكهای مكانیكی به بار نیز جلو گیری شود. این شوكهای مكانیكی میتوانند باعث استهلاك سریع قسمتهای مكانیكی ، بیرینگها و كوپلینگها، گیربكس و نهایتا قسمتهائی از بار شوند. راه اندازی نرم هزینه های نگهداری را كاهش داده و به افزایش عمر مفید محركه ها و قسمتهای دوار منجر خواهد شد.


3- جریان کشیده شده از شبکه در هنگام راه اندازی موتور با استفاده از درایو کمتر از 10% جریان اسمی موتور است.


4- کنترل کننده های دور موتور نیاز به تابلوهای اصلاح ضریب قدرت ندارند.


5- در صورتی كه نیاز بار ایجاب كند با استفاده از كنترل كننده دور ، موتور میتواند در سرعتهای پائین كار كند . كار در سرعتهای كم منجر به كاهش هزینه های تعمیر و نگهداشت ادواتی نظیر بیرینگها، شیرهای تنظیم كننده و دمپرها خواهد شد.


6- یك كنترل كننده دور قادر است رنج تغییرات دور را ، نسبت به سایر روشهای مكانیكی تغییر دور، بمیزان قابل توجهی افزایش دهد. علاوه بر آن از مسائلی چون لرزش و تنشهای مكانیكی نیز جلو گیری خواهد شد.


7- كنترل كننده های دور مدرن امروزی با مقدورات نرم افزاری قوی خود قادرند راه حلهای متناسبی برای كاربردهای مختلف صنعتی ارائه دهند.
 
 
معمای ماشین شماره 11- الكترو موتور دور متغیر
 
 
در یك الكتروموتور دو سیم پیچه با مشخصات ذیل:

      
siemens    380v/Y/Y   7.1/16.7 A      2.5/7.2KW    980/1460RPM
  
POWERFACTOR:0.69/0.8


موتور داره حالت دور تند می چرخه اگه ناگهان دور موتور به حالت دور كند در بیاد یه گشتاور برشی به شافت موتور وارد میشه .
به نظر شما در این موتور به خصوص با توجه به اینكه بارش پروانه هواسازه باید یك تاخیری برای كاهش دور شفت در مدار فرمان ایجاد كنیم یا بدونه تاخیر می شه دور موتورو كند كرد
 
در متن زیر اطلاعات پایه مناسبی در خصوص تغییر دور الکتروموتورها، شرایط کاربردی آنها و مدار فرمان مرتبط ارائه شده است.

The first type of multispeed motor that will be considered is the two-speed squirrel-cage induction motor in which the speed is changed by changing the number of poles in the stator winding. Increasing the number of poles decreases the speed at which the flux wave moves around the air gap between the rotor and stator and therefore the angular speed of the rotor is decreased. For a number of years after the development of the induction motor, speed changing with one winding was performed with a consequent pole connection, which always produces an approximate 2:1 speed ratio. This connection can be designed to have one of the following characteristics: constant horsepower, constant torque, variable torque.
Figure below illustrates how the consequent-pole connection works. For operation at high speed, the windings are connected so that the current produces four poles. The currents in adjacent coil sides of the two windings are in phase. When the phase is reversed in one of the windings, the number of phase reversals doubles, forcing a pole between adjacent coil sides of the two separate windings. Thus, the rotor will spin at low speed, approximately one-half of the original speed. It is the forced pole, in this case the S pole, that is the consequent pole, and so this winding connection is called a consequent-pole connection.




While the winding configuration shown in above Fig. is common to all consequent-pole motors, the terminal connections are different for the constant-horsepower, constant-torque, and variable-torque characteristics. The constant-torque consequent- pole induction motor, as the name implies, is designed to develop the same torque no matter what steady-state speed is. Typical applications are compressors, positive-displacement loads such as hoists and elevators, and friction loads such as conveyors, grinders, and stokers.
Power is a function of both torque and speed. The constant torque consequent-pole induction motor will be rated for twice the horsepower at the higher speed. The high-speed connection will also have a much greater locked-rotor current.
A circuit that will start a constant-torque consequent-pole motor can be found in reference books. The circuit works as illustrated in below Figure. This circuit is known as a compelling starter because the motor will not accelerate to high speed from rest, even if the fast pushbutton is depressed. The motor must be started at slow speed first.




To switch to high speed, the fast pushbutton is depressed. The S coil drops out, which permits the 1F coil to pick up. This connects T1, T2, and T3 together in the motor circuit after T1, T2, and T3 have been separated from the feeder circuit. An “a” contact from the 1F coil energizes the 2F coil which, in turn, connects T4, T5, and T6 to the feeder circuit. Now the currents in both windings of each circuit are 180 degrees out of phase and the motor operates at high speed. Constant-horsepower loads have decreasing torque requirements at higher speeds. Typical applications are machine tools such as lathes, boring mills, winches, and mixers. Not only is the motor horsepower constant, but locked-rotor current tends to be about the same for each speed connection.
The T1, T2, and T3 motor terminals are connected to the feeder circuit at low speed as was the case for the constant torque induction motor. However, the T4, T5, and T6 motor terminals are shorted together at low speed rather than open circuited. At high speed, motor terminals T4, T5, and T6 are connected to the feeder circuit and motor terminals T1, T2, and T3 are open-circuited. Variable-torque loads have higher torque requirements at higher speeds. Accordingly, they have horsepower ratings that are the third power or more as a function of speed. Variable torque consequent-pole induction motors have locked-rotor currents that are substantially greater at higher speeds. Typical applications include fans, blowers, and centrifugal pumps.
The starting circuit external to the motor is identical to the constant-torque connections described above. The terminal connections inside the motor are quite different, as illustrated in below Figure. At low speed the windings in each phase are connected in series, while at high speed they are effectively in parallel. This is an obvious switching connection to make since the low-speed current and power are much lower than at high speed.



http://vahidned.mihanblog.com/

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :