برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

همونطور که میدونی موتور کولر یه موتور روتور قفسه ای آسنکرون تک فازه
این جور موتورها بدلیل تک فاز بودن به یه سیم پیچ اضافی برا راه اندازی احتیاج دارن که فقط موقع راه اندازی باید تو مدار باشه و وقتی موتور دور گرفت باید از مدار خارج بشه
این کار تو موتور کولر بوسیله یه کلید گریز از مرکز انجام میشه (که تعمیرکارا به اون کلاچ میگن)

نکته مهم اینجاست که در هنگام راه اندازی و بدون توجه به اینکه موتور با دور تند یا کند روشن شده باشه سیم پیچ دور تند همراه با راه انداز تو مدار هستن یعنی بصورت اتوماتیک کولر با دور تند روشن میشه

و بعد از دور گرفتن موتور کلید گریز از مرکز سیم پیچ راه انداز رو از مدار خارج میکنه و از این به بعد تعیین دور تند یا کند با کلید کولر انجام میشه
بتابراین فکر نمیکنم این موضوع برا موتور ایجاد اشکال کنه
ضمنا مقایسه موتور کولر با موتورهای سه فاز در این مورد اصلا درست نیست چون موتور سه فاز نیاز به راه انداز نداره

ابتدا خود موتور با دور تند راه اندازی میشود چه بخواهید جه نخواهید
در ضمن موتور های کولر ابی از نوع القایی هستند و ذغال ندارد

این کار بوسیله یه کلید گریز از مرکز (قسمت مکانیکی اون رو روتور و پلاتینهای اون رو بدنه بسته شدن) انجام میشه
این کلید 2 تا کار انجام میده اول وقتی موتور حرکت نداره تا 70 درصد دور نامیش سیم پیچ راه انداز رو تو مدار قرار میده دوم همزمان با سیم پیچ راه انداز سیم پیچ دور تند رو هم تو مدار قرار میده
و این کار بدون توجه به اینه که شما کولر رو با دور تند یا کند روشن کردی انجام میشه
وقتی موتور دور گرفت حالا دیگه بسته به حالت کلید رو دور تند یا کند قرار میگیره

همون طور که بعضی از دوستان اشاره کردن موتور چه در حالت تند و چه در حالت کند  با سیم پیچ دور تند استارت میشه بهتره که موقع راه اندازی از دور تند استفاده کنیم تا فرسودگی در کلید چتری رو کمتر کنیم

موتور های کولر سه تا سیم پیج دارن
6 قطب برای دور کند
4 قطب برای دور تند
سیم پیج کمکی که 4 قطب پیچیده شده و صرفا جهت دور تند طراحی شده

بنابراین موتور خواه ناخواه بصورت دور تند راه اندازی می شه

سوختن موتور

سیستم خنک کنندگی و دمای مطلوب کار  موتور بوسیله همون هوای سرد داخل کولر ه
بنابراین روشن نکردن پمپ آب میتونه به گرم شدن بیش از حد موتور کمک کنه 
خرابی یاتاقان های موتور هم یکی دیگه از علت هاست که باعث گیرباژ شدن موتور میشه
سفت بودن بیش از حد تسمه هم می تونه باعث خراب شدن سریع یاتاقان بشه
آب ریختن روی موتور یکی دیگه از علت هاست
اگه سیم پیچ دست پیچ باشه و از عایق های مناسب استفاده نکرده باشن
اگه کلید چتری خراب باشه و سیم پیچ فرعی نتونه از مدار خارج بشه

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :