تبلیغات
برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات. - برچسب معمول نام یك موتور القایی AC

برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

برچسب معمول نام یك موتور القایی AC

یك برچسب معمول نام یك موتور القای AC در شكل 19 نشان داده شده است.

 
شرح
اصطلاح
ولتاژ اسمی پایانه
Volts
جریان تغذیه ظرفیت تكمیل اسمی
Amps
خروجی اسمی موتور
H.P.
سرعت اسمی در حالت ظرفیت تكمیل موتور
R.P.M
فركانس تغذیه مجاز
Hretz
ابعاد فیزیكی خارجی موتور طیق استاندارهای NEMA
Frame
حالت بار موتور, كوتاه مدت, دوره ای, مداوم ...
Duty
تاریخ ساخت.
Date
كلاس ایزولاسیونی كه برای ساختمان موتوربكاررفته است.این مورد بیشینه حد دمای پیچه موتور را مشخص می كند.
Class Insulation
این موردمشخص میكند كه موتور به كدام كلاس طراحی NEMAمتعلق است.
NEMA Design
فاكتوری است كه مشخص میكندموتور میتواند چقدر بیشتر از ظرفیت تكمیل اضافه بار داشته باشد.
Service Factor
بازده كاربری موتور در ظرفیت تكمیل.
NEMA Nom
Efficiency
تعداد فازهای استاتور موتور را مشخص می كند.
PH
تعداد قطبهای موتور را مشخص می كند.
Pole
استاندارد ایمنی موتور را نشان میدهد.
مشخص میكندكه پیچه های موتور بصورت Y متصل شده اند یا دلتا.
Y
 


نیاز به محرك الكتریكی

صرفنظراز خصوصیات غیرخطی موتورالقایی موضوعات زیادی ضمیمه محركه موتور است.اجازه دهید آنهارا یك به یك بررسی كنیم.
درقدیم تلاش میشد تا سطح طراحی موتورهای اولیه از كاری كه قرار است انجام دهند بالاتر باشد.نتیجه این امر سیستم كاری ای با عدم بازده زیاد بود چراكه قسمت عمده ای از توان ورودی كار مفیدی انجام نمیداد. اغلب اوقات گشتاور تولیدی موتور بیشتر از گشتاور مورد نیاز باربود.
برای موتور القایی محدوده حالت پایدار بسبب فركانس تغذیه و تعداد قطبهای ثابت بین 80 تا 100درصد سرعت ارزیابی شده است.هنگامیكه یك موتور القایی آغاز بكار میكند بعلت نبود نیروی برق وارانی جریان داخلی فراوانی خواهد كشید.نتیجه این امر اتلاف بیشتر در خطوط انتقال و همچنین روتورخواهد بود كه نهایتا به داغ شدن و احتمالاخرابی و ازبین رفتن عایقها خواهد انجامید.جریان برقوارانی زیاد ممكن است موجب تقلیل ولتاژ در خطوط تغذیه شود كه ممكن است بر عملكرد وسایل كاربردی دیگری كه به همان منبع تغذیه متصل اند تاثیر گذارد.
وقتی كه موتور در باری كمینه كارمیكند(اصطلاحا محور آزاد)جریان كشیده شده اصولا جریان مغناطیسی سازیست و تقریبا به طور كامل صرف القا میشود.درنتیجه ضریب توان بسیار پایین و معمولا0.1 است.هنگامی كه بار افزایش یافت جریان كاری شروع به زیاد شدن می كند.جریان مغناطیسی سازی در تمام محدوده عملیاتی از وضعیت بدون بار تا ظرفیت تكمیل تقریبا ثابت میماند.از این رو با افزایش بار ضریب توان بهبود میابد.
هنگامی كه موتور با ضریب توانی كمتر از واحد كار میكند جریان كشیده شده توسط موتور بطور طبیعی سینوسی نیست.این حالت كیفیت توان در خط تغذیه كاهش داده و ممكن است دیگر وسایل كاربردی كه بهمان خط تغذیه متصلند را متاثر سازد.
ضریب توان بسیار مهم است بطوریكه شركتهای توضیع مشتریانی را كه توانی با ضریب توانی پایین تر از حد معین شده از طرف آنان می كشند را مجازات می نمایند.این بدین معنی است كه مشتری مجبور است حالت ظرفیت تكمیل را در تمام مدت كاربری حفظ كند و یا آنكه جریمه حالت بار سبك را بپردازد.
درمدت كاربری اغلب لازم است كه موتور سریعا متوقف شده و همچنین برعكس كاركند.در كاربریهایی مانند جرثقیلها یا بالابرها ممكن است لازم شود گشتاور چرخش موتور كنترل شود تا از شتابگیری نامطلوب بار جلوگیری شود (درمورد كاهش سرعت بارها تحت تاثیر جاذبه).سرعت و دقت توقف یا معكوس شدن عملیات حفاظت سامانه و كیفیت محصول را بهبود می بخشد.برای كاربریهای نامبرده در بالا ترمزگیری لازم است.درگذشته ترمزهای مكانیكی مورد استفاده بودند.نیروی اصطكاك میان قسمتهای گردنده و كفشكها ترمزگیری لازم را فراهم میاوردند.با اینحال این نوع ترمزگیری بسیار كمبازده است.گرمای تولید شده هنگام ترمزگیری اتلاف انرژی را نشان میدهد.همچنین ترمزهای مكانیكی نگهداری فعال لازم دارند.
در بسیاری از كاربریها توان ورودی تابع سرعت است مانند فنها دمنده ها پمپها و ...در این نوع بارها گشتاور به مربع سرعت وابسته و نیرو به مكعب سرعت بستگی دارد.سرعت متغیر كه وابسته به نیاز بار است صرفه جویی در مصرف انرژی زیادی را میسر میسازد.كاهشی 20درصدی در سرعت كاربری موتور تقریبا 50درصد كاهش در توان ورودی موتور را بهمراه خواهد داشت.چنین امری در سامانه هایی كه درآنها موتور مستقیما به خط تغذیه متصل است امكان پذیر نیست.در بسیاری از كاربریهای كنترل جریان گلوگاهی مكانیكی ای برای كنترل جریان استفاده میشود.با اینكه وسیله موثری است انرژی را بخاطر اتلافهای زیاد تلف می كند و عمر موتور را بعلت گرمای تولیدشده كم مینماید.
هنگامی كه تغذیه كننده توانی را با ضریب (PF) كمتر از واحد تحویل میدهد وتور جریانی با تاثر از هارمونیكها می كشد.نتیجه این امر اتلافهای بیشتر روتور است كه بر عمر موتور تاثیر میگذارد.گشتاور تولیدی موتور به علت وجود هارمونیكها ضربانی خواهد شد.در سرعت بالا بسامد ضربان گشتاور به اندازه كافی بزرگ است كه بتواند بوسیله مقاومت موتور تصفیه شود.ولی در سرعت پایین ضربانی بودن گشتاور ضربانی شدن سرعت را بوجود خواهدآورد كه حركت با حالت متشنج را نتیجه خواهد داد كه برعمر یاتاقانها اثر میگذارد.
خطوط انتقال ممكن است بخاطر عملكرد سایر دستگاههای متصل به آن حامل بارهای با تموج (افزایش ناگهانی) یا كاهش ناگهانی باشند.اگر موتور در مقابل ازاین قبیل حالات محافظت نشده باشد در معرض فشاری بیش از مقدار طراحی شده برای آن قرار میگیرد كه ممكن است سرانجام دچار خرابی نابهنگام شود.
همه مشكلات ذكرشده در بالا كه بوسیله هردوی مصرف كننده ها و تولیدكننده ها بوجود میایند به نیاز موتور به كنترلی هوشمند تاكید دارند.
با پیشرفت فناوری دستگاه حالت جامد (BJT, MOSFET, IGBT, SCR, …) و فناوری ساخت ICكه به میكروكنترلرهای بسیارسریع با قابلیت اداره كردن الگوریتم مركب بلادرنگ برای بخشیدن پویایی عملكرد دقیق به موتورهای القایی AC ترقی بخشید محرك الكتریكی با فركانس متغیر عمومیت یافت.
لینکهای زیر جالبه روی ان می توانید کلیک کنید

برچسب معمول نام یك موتور القایی AC
استانداردهای موتور
گشتاور استارت و دورگیری بالا و در ادامه گشتاور ثابت
بارهای با توان ثابت و گشتاور ثابت
بارهای با توان ثابت
بارهای با گشتاور متغیر و سرعت متغیر
بارهای با سرعت متغیر و گشتاور ثابت
مشخصه بار
ویژگی عملكرد
ویژگی استارتینگ
معادله كنترل گشتاور عملكرد موتور
موتور با روتور پیچشی
موتور قفس سنجابی
موتور القایی AC سه فاز
موتور القایی AC با قطب سایه دار
موتورهای AC القایی استارت با خازن/ كاركرد با خاز
موتورهای AC القایی با خازن دائمی اسپلیت
موتور القایی با استارت خازنی
موتور القایی AC فاز شكسته
موتورهای القایی تك فاز
انواع موتورهای القایی
سرعت یك موتور القایی
روتور
اصل ساخت اولیه و كاربری

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :