برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

تحقیقاتی در دانشگاه Tsinghua در پکن طرحریزی شده است برای پیدا کردن و ایجاد سلولهای سوختی! که از میان یک نانوسیم (nanowire) از جنس پلیمری خاص کانالی برای تولید یک پروتون منفرد برای تولید انرژی الکتریکی ایجاد می کنند. هنگامی که آند ، گلوکز حل شده در مایعات بیولوژیک اکسیده شود پروتون و الکترونهایی ایجاد می کند. بنابراین پروتون از میان نانوسیم مخصوص انتقال یافته و الکترون از محیط اطراف تامین می گردد و جریان الکتریسیته ایجاد می شود.
الکترون و پروتون کاتد با اکسیژن ترکیب شده و آب تولید می کند و توسط آنزیم لاکتاز کاتالیزور می شود . نتیجه این مطالعه ما را قادر خواهد کرد تا الکتریسیته را از سلولهای سوختی در خون انسان و مایعات بیولوژیکی تامین نماییم.
سلولهای سوختی براساس نانوسیم ها می توانند ۰/۵ الی ۳ میکرو وات الکتریسیته به بیرون بدهند و تجمع این سنسورهای نانوسیم ها می توانند یک ست الکتریسیته خود تولیدی را ایجاد کنند و این وسایل نانویی یا بعبارتی (nanodevices) برای علوم زیستی، کنترل محیط زیست، تکنولژی دفاعی و حتی الکتریسیته برای استفاده های شخصی.
در صورت تکمیل و پیشرفت این تکنولوژی در خیلی از زمینه ها بخصوص در زمینه های پزشکی مثل دستگاههای پزشکی ایمپلنت، علائم حیاتی، دفیبیریلاسیون و پیس میکرهای قلبی می تواند استفاده شود.

منبع : مجله نانوتکنولوژی در پزشکی Nanotec In Medicicine , 1 اکتبر ۲۰۱۰

ترجمه دکتر غلامرضا ابری


استخراج روغن گیاهی و استفاده از آن به عنوان سوخت

در موتورهای دیزل، روغن های گیاهی یکی از جانشین ها یا مکمل های جالب برای سوخت های فسیلی محسوب می شوند. آزمایشات در اکثر کشورها نشان داده اند که روغن های گیاهی را علی رغم محدودیت هایش، می توان با موفقیت در موتورهای دیزلی بکار برد.

روغن های گیاهی یا نباتی(VO) آمیزه ای از تری گلسیریدها هستند که در واقع استرهای گلیسیریدی اسیدهای چرب محسوب می شوند. مدت کوتاهی است که این مواد روغنی به عنوان سوخت موتورهای دیزلی بکار گرفته می شوند. اطلاعات و تجربیات در مورد کاربرد طولانی مدت روغن های گیاهی به عنوان سوخت محدودند. با این حال، مشکلاتی از قبیل گرفتگی نازل های انژکتور، چسبیدن رینگ های پیستون، و پلیمریزه شدن روغن در محفظه میل لنگ گزارش شده اند. مطالعات جهت رفع این مشکلات و بررسی سایر محدودیت ها در این زمینه ادامه دارند. بر اساس یافته های کوتاه مدت، نتایج زیر را می توان در کاربرد روغن های گیاهی به عنوان سوخت جایگزین نوشت:

1- کاربرد VO چه بطور خالص و چه بطور ترکیبی، در موتورهایی که محفظه پیش احتراق دارند، بهتر از موتورهای معمولی که در آنها تزریق مستقیم داریم، جواب می دهد.

2-  عمده ترین مشکل مصرف VO در موتورها ناشی از سوخت ناقص آن می باشد.

3- اگر شرایط سوخت مناسب بوده و تعویض روغن بطور مرتب انجام گیرد، روغن در محفظه میل لنگ تجمع نکرده(پلیمریزه نمی شود) و روانکاری در این قسمت با مشکلی مواجه نخواهد شد.

4- روغنهای گیاهی در شرایط دمایی متوسط کارایی مناسبی دارند. ولی در دمای نزدیک به انجماد سیستمی برای کاربرد بهتر آن ابداع نشده است. در این گونه موارد، با گرم کردن مجاری انتقال سوخت نیز نمی توان ویسکوزیته روغن را تا حد قابل قبول کاهش داد.

5- متیل و اتیل استر روغن های گیاهی می تواند هم در موتورهای تزریق مستقیم و هم در موتورهایی که محفظه پیش احتراق دارند، بخوبی کار کند ولی نقطه ابری شدن آنها 2- تا 4  درجه است که کارایی آنها را در شرایط دمایی مختلف محدودتر کرده است.

6- ارزش حرارتی روغن های گیاهی چه بصورت خالص و چه بصورت ترکیبی، به حد کافی نزدیک به ارزش حرارتی دیزل می باشد، از اینرو در شرایط 75-80% نیروی تراکتور، افت فاحشی در نیرو ایجاد نمی شود.

7- میکروامولسیون ها می توانند چگالی روغن ها را تا حد قابل قبولی نزدیک به دیزل کنند(mm2/s0/4-9/1). این امولسیون ها در شرایط دمایی مختلف پایداری بیشتری دارند ولی تولید آنها هزینه زیادی در بر دارد.

8- کاربرد روغن بزرک در آزمون های موتور باعث مشکلات عدیده ای شده است. از اینرو بکار گیری روغن بزرک در موتورهای دیزلی تقریباً منسوخ شده است.

9- تمام گونه های روغن سویا باید قبل از مصرف صمغ گیری شده و روغن های آفتاب گردان نیز باید موم زدایی شوند.

10- سوخت های ترکیبی یا هیبرید بهتر از روغن های خالص جواب داده اند.

11- همه روغن های گیاهی باید طوری تصفیه شوند که قابلیت عبور از فیلترهای 3میکرومتری را داشته باشند.

12- روغن های شوینده و روانساز یا CD، بهتر از نوع CC جواب خواهند داد زیرا محصولات حاصل از احتراق در آنها بیشتر معلق بوده و رسوب کمتری خواهیم داشت.

آزمون های طولانی مدت موتور(1000 ساعت یا بیشتر) در حال  بررسی اند.

جهت تطبیق بهتر موتور و سوخت ها، تحقیقات بر روی خواص فیزیکی وشیمیایی روغن های گیاهی ادامه دارد.




تاثیر سرما بر سوخت

دمای هوا که کاهش پیدا می‌کند، چهره جهان پیرامون ما عوض می‌شود. بلورهای یخ در گوشه‌وکنار به چشم می‌خورند، خودروها به سختی روشن می‌شوند و بیرون رفتن از خانه بدون پوشیدن لباس‌های گرم تقریبا غیرممکن است. اگر بخواهیم از دیدگاه علمی به این قضیه نگاه کنیم، همه چیز از ریختن ضدیخ درون خودروها گرفته تا پوشیدن لباس گرم و شکل بلورهای یخ همگی به تغییرات دما برمی‌گردد. در این گزارش ساینتیفیک امریکن به بررسی اثر دما روی سوخت خودروها، جنس لباس‌های زمستانی و تغییر شکل بلورهای برف پرداخته است.

آیا ممکن است بنزین درون باک خودروها از شدت سرما یخ بزند و به قطعات بنزین یخ‌زده تبدیل شود؟

خوشبختانه نه! حتی زمانی که درهای اتومبیل به دلیل شدت سرما به یکدیگر قفل می‌شوند و باز کردن آنها بسیار دشوار است، بنزین درون باک خودرو مایع باقی خواهد ماند. این ماده ترکیبی از هیدروکربن‌های گوناگون است که هر کدام در دمای متفاوتی منجمد می‌شوند. به همین دلیل تخمین دقیق دمای یخ‌زدن بنزین کار ساده‌ای نیست. اما به طور متوسط می‌توانیم بگوییم بالاترین دمایی که در آن بنزین یخ می‌زند، حدود 25- درجه سانتی‌گراد است و سردترین دمای یخ‌زدن آن نزدیک به 160- درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

یک نکته: انجماد سوخت بیش از آنکه برای خودروها مهم باشد، برای هواپیماها نگران‌کننده است، اما روش‌های متعددی برای پایین آوردن دمای انجماد سوخت وجود دارند که یکی از تازه‌ترین آنها اختراع شرکت شل است که سال گذشته ثبت شده و با اضافه کردن ترکیبات غیرنفتی به سوخت جت‌ها، دمای انجماد را در آن باز هم کاهش داده است.

http://www.fatemehkafshdozan.blogfa.com/post-8.aspx

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :