برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

این سیستم سنسوری است كه بدون اتصال به كنترلر عمل كنترل دور را نیز انجام می دهد . در این سیستم كنترلر
و سنسور در یك واحد قرار داشته و نیاز به هیچ كنترلر دیگری نمی باشد.
- رنج اندازه گیری تا 12 میلی متر
- دارای IP 67
- دارای سیستم Stary- up delay برای شروع كار
- دارای دوسایز M18و M30
- قابلیت تنظیم رنج اندازه گیری و تعیین تلرانس كاركرد
- دارای ماكزیمم فركانس 1000 هرتز
- قابلیت كار با AC یا DC

94/9/EC(ATEX) group II , category 3D -

- دا رای یكسال گارانتی
- دو سیم یا سه سیم
سری سنسورهای مدل DI شركت ifm ، هم پراكسیمیتی هم كنترل دور
می باشند كه به صورت فشرده در یك واحد جمع شده اند . ادغام موجب
سهولت این و كاهش زمان نصب كاهش هزینه نهایی،افزایش كارایی و ....
می گردد.نصب این سنسور احتیاج به هیچ تخصص و آماده سازی خاصی
نداشته و فقط از روی یك دكمه روی سنسور تمام تنظیمات انجام میگردد.
از این سنسور جهت كنترل سرعت چرخشی یا سرعت خطی در فرایندها
استفاده می گردد.مانند مواقعی كه سرعت حركت كانوایرها بایستی كنترل
گردد یا در مواردی كه دور موتور از حدی كمتر یا بیشتر نشود.
سنسورهای كنترل سرعت كانوایر PDF(فقط برای متون انگلیسی) چاپ پست الكترونیكی
- جهت کنترل سرعت خط کانوایرهای حمل مواد اولیه (گندم،سیمان ،آرد) و یا
همچنین درواحدهای دیگر مانند (کانوایرهای خط بوجاری،خواب یک و دو واحد
آسیاب(والسی) و درنهایت برای واحدبسته بندی آرد)می توان سنسورهای
کنترل سرعت با کدهای DI0001و یا DI0002 استفاده نمود که ازجمله مزایای
این سنسور قابلیت تنظیم نمودن مقدار دورکانوایرها میباشد که در صورت کم
شدن سرعت و یاپاره شدن تسمه های کانوایرها و یا قفل شدن موتور تحریک
کننده ،می تواند به سیستم آلارم ارسال نماید که از بروزصدمات و آسیبهای
جدی تر به خط جلوگیری نماید .

سیستمهای نظارت و کنترل از راه دور TELEMETRY
این سیستم مجموعه¬ ای سخت¬ افزاری- نرم¬ افزاری اس ت که قابلیت مانیتور نمودن و کنترل از راه دور ورودی¬ها و خروجی¬های دیجیتال و آنالوگ را فراهم می¬نماید. در این سیستم با اس تفاده از ماژول¬های GSM مودم و برد میکروکنترلری طراحی شده با اس تفاده از SMS عملیات کنترل و نظارت انجام می پذیرد. هر دستگاه Remote Telemetry قابلیت نظارت بر تعدادی ورودی دیجیتال و آنالوگ و کنترل تعدادی خروجی دیجیتال و آنالوگ را دارد. نوع و تعداد ورودی و خروجی¬ها متناسب با نیاز قابل افزایش و تغییر می¬باشد. کلیه اطلاعات نظارتی و کنترلی از طریق ارسال SMS بین سرور مرکزی و نودها تبادل می¬شوند. کاربردهای چنین سیستمی شامل مصرف خانگی از جمله کنترل درب¬ها، کنترل سیستم حرارتی،...؛ مصرف صنعتی از جمله کنترل دستگاه¬ها (روشن و خاموش کردن، کنترل سرعت،...)؛ مصرف نظامی از جمله کنترل ورود و خروج¬یها و ... می با شد
حتی از دورترین نقطه کشور کنترل وسایل برقی خود را در دست داشته با شید. تنها با ارسال یک اس ام اس با متن "روشن" یا "خاموش" سیستم حرارتی و برودتی خود را کنترل کنید. کنترل دستگاه های صنعتی و وسایل برقی از راه دور یکی از نیازهای روزافزون محیطهای خانگی و صنعتی اس ت. بعد مسافت برای کنترل وسایل ، یکی از فاکتورهای اس اسی اس ت. دستگاه مینی-سی با اس تفاده از بستر شبکه موبایل قادر به کنترل وسایل حتی در دورافتاده ترین نقاط کشور – تحت پوشش شبکه موبایل – اس ت
سیستم های کنترل با اس .ام.اس KT100
کنترل و نظارت تجهیزات و پارامترهای محیطی از راه دور یکی از نیازهای روزافزون محیطهای خانگی و صنعتی اس ت. بعد مسافت یکی از فاکتورهای اس اسی اس ت. دستگاه های کنترل و نظارت KT-100با اس تفاده از بستر شبکه موبایل قادر به نظارت و کنترل وسایل حتی در دورافتاده ترین نقاط کشور – تحت پوشش شبکه موبایل – اس ت.
KT-100 Remote Telemetry
تنها با داشتن گوشی موبایل؛ از وضعیت محیط در هر نقطه؛ در تمام شبانه روز مطلع شوید. علاو برآن به کمک نرم افزار تحت ویندوز، می توان بطور متمرکز تعداد زیادی KT-100 را مدیریت کرد.
حتی از دورترین نقطه کشور کنترل وسایل برقی خود را در دست داشته با شید. تنها با ارسال یک SMS سیستم حرارتی و برودتی خود را کنترل کنید.
•دارای پنج رله هفت آمپر
•روشن و خاموش کردن وسایل برقی با اس .ام.اس با متن On و یا Off
•قابلیت تعریف شماره تلفن مجاز و قبول دستورات فقط از آن شماره
•روشن و خاموش کردن وسایل برقی بصورت خودکار در ساعت های قابل تنظیم
•دارای رمز ورود برای تغییر تنظیمات
•قابلیت اعمال تمام از راه دور با اس .ام.اس
•10 ورودی سنسور یا ورودی دیجیتال
•سه ورودی آنالوگ
•دو خروجی آنالوگ
•باطری داخلی در صورت قطع برق تا پنج ساعت
•سنسور دمای داخلی - ارسال هشدار اس .ام.اس در دمای با لا
•تقویم و ساعت داخلی برای روشن و خاموش کردن رله ها در زمانهای قابل تنظیم
•طراحی و ساخت به سفارش همراه اول - نصب شده در سایتهای BTS برای جمع آوری آلارمهای BTS و کنترل از راه دور

 

کنترل سرعت بدون حسگر موتور سوئیچ رلوکتانس با استفاده از کنترل کننده هوشمند مبتنی بر یادگیری عاطفی

چکیده

موتورهای سوئیچ رلوکتانس با وجود دارا بودن مزایایی همچون راندمان بالا، هزینه نگهداری کمتر و قیمت پایین تر نسبت به موتورهای القایی، تاکنون جایگزین موتورهای القایی در صنعت نشده اند. علت اصلی این امر، نیاز به روشهای کنترلی پیچیده و ادوات نیمه هادی و همچنین وابستگی شدید آنها به حسگر موقعیت روتور جهت عملکرد صحیح آنهاست. در دهه 1960 با توسعه صنعت الکترونیک و ساخت کلیدهای نیمه هادی با قدرت بالا، سریع و ارزان قیمت توجه محققان به تکمیل درایوهای موتور سوئیچ رلوکتانس معطوف شد. اما همچنان مسئله کنترل مشکل این دسته از موتورها به قوت خود باقی ماند. روشهای کنترل کلاسیک وابسته به مدل سیستم بوده و از آنجا که موتور سوئیچ رلوکتانس دارای ماهیت غیر خطی است، طراحی کنترل کننده برای آن با استفاده از روشهای کلاسیک دشوار است. علاوه بر آن با تغییر پارامترهای سیستم در اثر فرسودگی و مرور زمان نیاز به طراحی و تنظیم مجدد کنترل کننده است. لذا نیاز به یک کنترل کننده که وابسته به مدل موتور نباشد و در عین حال دارای ساختار ساده ای باشد، جهت توسعه درایو این دسته از موتورها احساس می شود. در سالهای اخیر کنترل کننده های هوشمند توجه محققان را به خود معطوف ساخته اند. عدم نیاز به مدل سیستم مهمترین مزیت این دسته از کنترل کننده هاست.

در این تحقیق از یک کنترل کننده هوشمند مبتنی بر یادگیری عاطفی استفاده گردیده که عملکرد آن الهام گرفته از سیستم عاطفی مغز است. در این کنترل کننده بر خلاف شبکه های عصبی که فقط واحد محاسبه و منطق مغز را مدل می کنند و عواطف در آن هیچ نقشی ندارند، سیستم عاطفی مغز مدل گردیده است. بنابراین کنترل کننده با توجه به شرایط و یادگیری های قبلی پاسخی سریع و مطلوب ارائه می دهد. جهت بررسی عملکرد این کنترل کننده، حالات و شرایط مختلف کاری موتور ( اعم از تغییر پارامترهای موتور و تغییر در نقطه کار ) و وجود نویز شبیه سازی شده و پاسخ سیستم با وجود کنترل کننده عاطفی با پاسخ سیستم با وجود کنترل کننده PI مقایسه شده است. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که این کنترل کننده علی رغم سادگی در مقابل تغییر پارامترها و نقطه کار مقاوم بوده و دارای پاسخ مطلوبی است. حذف حسگر سرعت به خاطر کاهش هزینه تمام شده درایو و بالا بردن قابلیت اطمینان آن از دیگر مسائلی است که در همواره در کنترل موتورها مورد توجه بوده است. در این تحقیق حسگر سرعت نیز حذف گردیده و موقعیت روتور توسط ولتاژ و جریان موتور تخمین زده شده است. تخمین موقعیت روتور با استفاده از روش هوشمند ANFIS انجام گرفته و یک شیوه جدید جهت بالا بردن دقت در این روش ارائه گردیده است. بنابراین تمامی مراحل کنترل و تخمین موقعیت روتور توسط روشهای هوشمند انجام شده و در هیچ مرحله ای نیاز به مدل سیستم نبوده است.

موتورهای سنكرون مغناطیس دائمPMSM) برای كاربردهایی با سرعت های مستقل از بار یا عملكرد سنكرون با دقت بالا تحت سرعت مشخص مناسب می باشند. در این مقاله ساختار و روابط PMSM كنترل مستقیم گشتاور DTC) و بردار فضایی ولتاژ بررسی شده سپس تخمین زننده سیستم وفقی مدل مرجع MRAS) مورد مطالعه قرار می گیرد. كنترل كننده ی PI از فیدبك سرعت تخمین زننده استفاده می كند و كنترل سرعت بدون سنسور PMSM بر اساس روش DTC توسط MRAS را انجام می دهد. نتایج شبیه سازی نشان می دهد كه سرعت با دقت بالا تخمین زده شده و پاسخ گشتاور بسیار سریع می باشد


كلمات كلیدی:

سیستم وفقی مدل مرجع، كنترل سرعت، كنترل مستقیم گشتاور، موتور سنكرون مغناطیس دائم.

 

سنسور یا حسگر چیست؟
حسگر یا سنسور المان حس کننده ای است که کمیتهای فیزیکی مانند فشار، حرارت، رطوبت، دما، و ... را به کمیتهای الکتریکی پیوسته (آنالوگ) یا غیرپیوسته (دیجیتال) تبدیل می کند. در واقع آن یك وسیله الكتریكی است كه تغییرات فیزیكی یا شیمیایی را اندازه گیری می كند و آن را به سیگنال الكتریكی تبدیل می نماید.
سنسورها در انواع دستگاههای اندازه گیری، سیستمهای کنترل آنالوگ و دیجیتال مانند PLC مورد استفاده قرار می گیرند. عملکرد سنسورها و قابلیت اتصال آنها به دستگاههای مختلف از جمله PLC باعث شده است که سنسور بخشی از اجزای جدا نشدنی دستگاه کنترل اتوماتیک و رباتیک باشد. (برای مطالعه بیشتر در مورد PLCها به سایر مقالات سایت میکرو رایانه در تالار گفتگو مراجعه نمایید)
سنسورها اطلاعات مختلف از وضعیت اجزای متحرک سیستم را به واحد کنترل ارسال نموده و باعث تغییر وضعیت عملکرد دستگاهها می شوند.
زوج حسگر اولتراسونیک (مافوق صوت)


حسگر حرکت


حسگرهای رطوبت


سنسورهای بدون تماس
سنسورهای بدون تماس سنسورهائی هستند که با نزدیک شدن یک قطعه وجود آن را حس کرده و فعال می شوند. این عمل به نحوی است که می تواند باعث جذب یک رله، کنتاکتور و یا ارسال سیگنال الکتریکی به طبقه ورودی یک سیستم گردد.



مثال هایی از کاربرد سنسورها
1-شمارش تولید: سنسورهای القائی، خازنی و نوری
2-کنترل حرکت پارچه و ...: سنسور نوری و خازنی
3-کنترل سطح مخازن: سنسور نوری و خازنی و خازنی کنترل سطح
4-تشخیص پارگی ورق: سنسور نوری
5-کنترل انحراف پارچه: سنسور نوری و خازنی
6-کنترل تردد: سنسور نوری
7-اندازه گیری سرعت: سنسور القائی و خازنی
8-اندازه گیری فاصله قطعه: سنسور القائی آنالوگ

مزایای سنسورهای بدون تماس یا همجواری
سرعت سوئیچینگ زیاد:
سنسورها در مقایسه با کلیدهای مکانیکی از سرعت سوئیچینگ بالائی برخوردارند، به طوریکه برخی از آنها (سنسور القائی سرعت) با سرعت سوئیچینگ تا 25KHz کار می کنند.
طول عمر زیاد:
بدلیل نداشتن کنتاکت مکانیکی و عدم نفوذ آب، روغن، گرد و غبار و ... دارای طول عمر زیادی هستند.
عدم نیاز به نیرو و فشار:
با توجه به عملکرد سنسور هنگام نزدیک شدن قطعه، به نیرو و فشار نیازی نیست.
قابل استفاده در محیطهای مختلف با شرایط سخت کاری:
سنسورها در محیطهای با فشار زیاد، دمای بالا، اسیدی، روغنی، آب و ... قابل استفاده می باشند.
عدم ایجاد نویز در هنگام سوئیچینگ:
به دلیل استفاده از نیمه هادی ها در طبقه خروجی، نویزهای مزاحم (Bouncing Noise) ایجاد نمی شود.

سنسورهای القائی
سنسورهای القائی سنسورهای بدون تماس هستند که تنها در مقابل فلزات عکس العمل نشان می دهند و می توانند فرمان مستقیم به رله ها، شیرهای برقی، سیستمهای اندازه گیری و مدارات کنترل الکتریکی (مانند PLC) ارسال نمایند.

اساس کار و ساختمان سنسورهای القائی
ساختمان این سنسورها از چهار طبقه تشکیل می شود: اسیلاتور، دمدولاتور، اشمیت تریگر، تقویت خروجی.
اسیلاتور:
قسمت اساسی این سنسورها از یک اسیلاتور با فرکانس بالا تشکیل یافته که می تواند توسط قطعات فلزی تحت تاثیر قرار گیرد. (توضیحات بیشتر در سایر مقالات سایت میکرو رایانه) این اسیلاتور باعث بوجود آمدن میدان الکترومغناطیسی در قسمت حساس سنسور می شود. نزدیک شدن یک قطعه فلزی باعث بوجود آمدن جریانهای گردابی در قطعه گردیده و این عمل سبب جذب انرژی میدان می شود و در نتیجه دامنه اسیلاتور کاهش می یابد. از آنجا که طبقه دمدلاتور، آشکارساز دامنه اسیلاتور است در نتیجه کاهش دامنه اسیلاتور توسط این قسمت به طبقه اشمیت تریگر منتقل می شود. کاهش دامنه اسیلاتور باعث فعال شدن خروجی اشمیت تریگر گردیده و این قسمت نیز به نوبه خود باعث تحریک طبقه خروجی می شود.
قطعه استاندارد:
یک قطعه مربعی شکل از فولاد ST37 است که از آن به منظور تست فاصله سوئیچینگ استفاده می شود. (استاندارد IEC947-5-2). ضخامت قطعه 1mm و طول ضلع این مربع در اندازه های زیر می تواند انتخاب شود.
1- به اندازه قطر سنسور
2- سه برابر فاصله سوئیچینگ نامی سنسور 3*Sn
ضرایب تصحیح:
فاصله سوئیچینگ با کوچکتر شدن ابعاد قطعه استاندارد و یا با بکارگیری فلز دیگری غیر از فولاد ST37 تغییر خواهد کرد. در زیر ضرایب تصحیح برای فلزات مختلف نشان داده شده است:
ضریب تصحیح (KM) برای فولاد ST37 برابر 1.0
ضریب تصحیح (KM) برای نیکل برابر 0.9
ضریب تصحیح (KM) برای برنج برابر 0.5
ضریب تصحیح (KM) برای مس برابر 0.45
ضریب تصحیح (KM) برای آلومینیوم برابر 0.4
به عنوان مثال هرگاه یک سنسور در مقابل فولاد از فاصله 10mm عمل سوئیچینگ را انجام دهد، همان سنسور در مقابل مس از فاصله 4.5mm عمل خواهد کرد.
فرکانس سوئیچینگ:
حداکثر تعداد قطع و وصل یک سنسور در یک ثانیه می باشد. (بر حسب Hz). این پارامتر طبق استاندارد DIN EN 50010 با شرایط زیر اندازه گرفته می شود:
فاصله سوئیچینگ Switching Distance) S):
فاصله بین قطعه استاندارد و سطح حساس سنسور به هنگام عمل سوئیچینگ می باشد. (استاندارد EN 50010)
فاصله سوئیچینگ نامی Nominal Switching Distance) Sn):
فاصله ای است که در حالت متعارف و بدون در نظر گرفتن پارامترهای متغیر از قبیل حرارت، ولتاژ تغذیه و غیره تعریف شده است.
فاصله سوئیچینگ موثر Effective Switching Distance) Sr):
فاصله سوئیچینگ تحت شرایط ولتاژ نامی و حرارت 20 درجه سلسیوس می باشد. در این حالت تلرانسها و پارامترهای متغیر نیز در نظر گرفته شده اند. 0.9Sn<SR<1.1SN>
فاصله سوئیچینگ مفید Useful Switching Distance) Su):
فاصله ای است که در محدوده حرارت و ولتاژ مجاز، عمل سوئیچینگ انجام می شود. 0.81Sn<SU<1.21SN
فاصله سوئیچینگ عملیاتی Operating Switching Distance) Sa):
فاصله ای است که تحت شرایط مجاز، عملکرد سنسور تضمین شده است. 0<SA<0.81SN
هیسترزیس H:
فاصله بین نقطه وصل شدن (هنگام نزدیک شدن قطعه به سنسور) و نقطه قطع شدن (هنگام دورشدن قطعه از سنسور) می باشد. حداکثر این مقدار 10% مقدار نامی می باشد. (استاندارد EN 60947-5-2)
قابلیت تکرار Repeatability) R):
قابلیت تکرار فاصله سوئیچینگ مفید تحت ولتاژ تغذیه V و در شرایط زیر اندازه گیری می شود: حرارت محیط: 23 درجه سلسیوس؛ رطوبت محیط: 50 الی 70 درصد؛ زمان تست: 8 ساعت. (مقدار تلرانس برای این پارامتر طبق استاندارد EN 60947-5-2 حداکثر +-0.1Sr می باشد.)
پایداری حرارتی (Temperature Drift):
تغییرات فاصله موثر سوئیچینگ در اثر تغییرات دما طبق استاندارد EN 60947-5-2 و در محدوده دمای 20 درجه سلسیوس زیر صفر تا 60 درجه سلسیوس بالای صفر حداکثر 10% است.
حرارت محیط (Ambient Temperature) Ta:
محدوده حرارتی است که در آن محدوده، عملکرد سنسور تضمین شده است.
کلاس حفاظتی: (IP67 (DIN 40050

نحوه نصب سنسورهای القائی
هرگاه دو یا چند سنسور القائی در مجاورت هم و یا در مقابل هم نصب شوند، شرایط زیر باید رعایت شود:
الف) نحوه نصب سنسورهای القائی Flush:
سنسورهای (Flush (Shielded سنسورهائی هستند که قسمت حساس سنسور توسط پوسته فلزی محصور شده است. هرگاه دو یا چند عدد از این سنسورها همسطح روی بدنه فلزی دستگاه نصب شوند رعایت فواصل نصب الزامی می باشد.
ب) نحوه نصب سنسورهای القائی Non-Flush:
در سنسورهای (Non-Flush (UnShielded قسمت حساس سنسور خارج از پوسته فلزی آن می باشد. فاصله سوئیچینگ این نوع سنسورها بیشتر از سنسورهای Flush می باشد. اما فرکانس سوئیچینگ آن در مقایسه کمتر است.
ج) نحوه نصب سنسورهای القائی در مقابل هم:
هر گاه دو سنسور القائی در مقابل هم نصب شوند رعایت فاصله حداقل 6Sn الزامی می باشد
حسگرها در رباتیك
سنسورها در واقع ابزار ارتباط ربات با دنیای خارج و كسب اطلاعات محیطی و نیز داخلی می باشند. انتخاب درست حسگرها تأثیر بسیار زیادی در میزان كارایی ربات دارد. (در این مورد به صورت مفصل در بخش روباتیک تالار گفتگو بحث شده است. همچنین برای مطالعه بیشتر به سایر مقالات سایت میکرو رایانه مراجعه نمایید.) بسته به نوع اطلاعاتی كه ربات نیاز دارد از حسگرهای مختلفی می توان استفاده نمود:
– فاصله
– رنگ
– نور
– صدا
– حركت و لرزش
– دما
– دود
– و...

حس گرهای مورد استفاده در رباتیك:
انواع سنسورها در رباتها مورد استفاده قرار می گیرند:
الف) حس گرهای تماسی ( Contact )
مهمترین كاربردهای این حسگرها به این شرح می باشد:
1– آشكارسازی تماس دو جسم
2 – اندازه گیری نیروها و گشتاورهایی كه حین حركت ربات بین اجزای مختلف آن ایجاد می شود .
در شكل یك میكرو سوئیچ یا حسگر تماسی نشان داده شده است. در صورت برخورد تیغه فلزی به مانع و فشرده شدن كلید زیر تیغه همانند قطع و وصل شدن یك كلید، ولتاژ خروجی سوئیچ تغییر می كند.

ب) حس گرهای هم جواری (Proximity )
آشكارسازی اشیا نزدیك به روبات مهمترین كاربرد این سنسورها می باشد. انواع مختلفی از سنسورهای هم جواری نظیر: القایی، اثرهال، خازنی ، اولتراسونیك ، نوری ممکن است در رباتها مورد استفاده قرار گیرند.






سنسور اثر هال

ج) حسگرهای دوربرد ( Far away)
كاربرد اصلی این حسگرها به شرح زیر می باشد:
1– فاصله سنج (لیزو و اولتراسونیك)
2– بینایی (دوربینCCD)
در شكل یك زوج گیرنده و فرستنده اولتراسونیك (ماوراء صوت) نشان داده شده است. اساس كار این حسگرها بر مبنای پدیده داپلر می باشد.

سنسورهای اولتراسونیک
د) حسگر نوری (گیرنده - فرستنده)
یكی از پركاربردترین حسگرهای مورد استفاده در ساخت رباتها حسگرهای نوری هستند. حسگر نوری گیرنده- فرستنده از یك دیود نورانی (فرستنده) و یك ترانزیستور نوری (گیرنده) تشكیل شده است.
خروجی این حسگر در صورتیكه مقابل سطح سفید قرار بگیرد 5 ولت و در صورتی كه در مقابل یك سطح تیره قرار گیرد صفر ولت می باشد. البته این وضعیت می تواند در مدلهای مختلف حسگر برعكس باشد. در هر حال این حسگر در مواجهه با دو سطح نوری مختلف ولتاژ متفاوتی تولید می كند.


سنسور زوج نوری
در زیر یك نمونه مدار راه انداز زوج حسگر نوری گیرنده فرستنده نشان داده شده است. مقادیر مقاوتهای نشان داده شده در مدلهای متفاوت متغییر است و با مطالعه دیتا شیت آنها می توان مقدار بهینه مقاومت را بدست آورد.


سنسورهای اثرهال
Hall Effect Sensors

مقدمه
یك عنصر هال از لایه نازكی ماده هادی با اتصالات خروجی عمود بر مسیر شارش جریان ساخته شده است وقتی این عنصر تحت یك میدان مغناطیسی قرار می گیرد، ولتاژ خروجی متناسب با قدرت میدان مغناطیسی تولید می كند. این ولتاژ بسیار كوچك و در حدود میكرو ولت است. بنابراین استفاده از مدارات بهسازی ضروری است. اگر چه سنسور اثرهال، سنسور میدان مغناطیسی است ولی می تواند به عنوان جزء اصلی در بسیاری از انواع حسگرهای جریان، دما، فشار و موقعیت و … استفاده شود. در سنسورها، سنسور اثر هال میدانی را كه كمیت فیزیكی تولید می كند و یا تغییر می دهد حس می كند.







ویژگیهای عمومی
ویژگیهای عمومی سنسورهای اثرهال به قرار زیر می باشند:
1 - حالت جامد ؛
2 - عمر طولانی ؛
3 - عمل با سرعت بالا-پاسخ فركانسی بالای 100KHZ ؛
4 - عمل با ورودی ثابت (Zero Speed Sensor) ؛
5 - اجزای غیر متحرك ؛
6-ورودی و خروجی سازگار با سطح منطقیLogic Compatible input and output ؛
7 - بازه دمایی گسترده (-40°C ~ +150°C) ؛
8 - عملكرد تكرار پذیرعالی Highly Repeatable Operation ؛
9 - یك عیب بزرگ این است كه در این سیستمها پوشش مغناطیسی مناسب باید در نظرگرفته شود، چون وجود میدان های مغناطیسی دیگر باعث می شود تا خطای زیادی در سیستم اتفاق افتد.
تاریخچه
اثرهال توسط دكتر ادوین هال (Edvin Hall) درسال 1879 در حالی كشف شد كه او دانشجوی دكترای دانشگاه Johns Hopkins در بالتیمر(Baltimore) انگلیس بود.
هال درحال تحقیق بر تئوری جریان الكترون كلوین بود كه دریافت زمانی كه میدان یك آهنربا عمود بر سطح مستطیل نازكی از جنس طلا قرار گیرد كه جریانی از آن عبور می كند، اختلاف پتانسیل الكتریكی در لبه های مخالف آن پدید می آید.
او دریافت كه این ولتاژ متناسب با جریان عبوری از مدار و چگالی شار مغناطیسی عمود بر مدار است. اگر چه آزمایش هال موفقیت آمیز و صحیح بود ولی تا حدود 70 سال پیش از كشف آن كاربردی خارج از قلمرو فیزیك تئوری برای آن بدست نیامد.
با ورود مواد نیمه هادی در دهه 1950 اثرهال اولین كاربرد عملی خود را بدست آورد. درسال 1965 Joe Maupin ,Everett Vorthman برای تولید یك سنسور حالت جامد كاربردی وكم هزینه از میان ایده های متفاوت اثرهال را انتخاب نمودند. علت این انتخاب جا دادن تمام این سنسور بر روی یك تراشه سیلیكن با هزینه كم و ابعاد كوچك بوده است این كشف مهم ورود اثر هال به دنیای عملی و پروكاربرد خود درجهان بود.

تئوری اثرهال
اگر یك ماده هادی یا نیمه هادی كه حامل جریان الكتریكی است در یك میدان مغناطیسی به شدت B كه عمود برجهت جریان عبوری به مقدار I می باشد قرار گیرد، ولتاژی به مقدار V در عرض هادی تولید می شود.


این خاصیت در مواد نیمه هادی دارای مقدار بیشتری نسبت به مواد دیگر است و از این خاصیت در قطعات اثرهال تجارتی استفاده میشود. ولتاژها به این علت پدید می آید كه میدان مغناطیسی باعث می شود تا نیروی لرنتز برجریان عمل كند و توزیع آنرا برهم بزند[F=q(V´B)]. نهایتا حاملهای جریان مسیر منحنی را مطابق شكل بپیمایند.






حاملهای جریان اضافی روی یك لبه قطعه ظاهر می شوند، ضمن اینكه در لبه مخالف كمبود حامل اتفاق می افتد. این عدم تعادل بار باعث ایجاد ولتاژ هال می شود، كه تا زمانی كه میدان مغناطیسی حضور داشته و جریان برقرار است باقی می ماند.

برای یك قطعه نیمه هادی یا هادی مستطیل شكل با ضخامت t ولتاژهایV توسط رابطه زیر بدست می آید:

KH ضریب هال برای ماده مورد نظر است كه بستگی به موبیلیته بار و مقاومت هادی دارد.
آنتیمونید ایریدیم تركیبی است كه در ساخت عنصر اثرهال استفاده می شود و مقدار KH برای آن 20 است.
ولتاژهال در رنج در سیلیكن بوجود می آید و تقویت كننده برای آن حتمی است. سیلیكن اثر پیز و مقاومتی دارد و بنابراین براثر فشار مقاومت آن تغییر می كند. در یك سنسور اثر هال باید این خصوصیت را به حداقل رساند تا دقت و صحت اندازه گیری افزوده شود. این عمل با قرار دادن عنصر هال بریك IC برای به حداقل رساندن اثر فشار و با استفاده از چند عنصر هال انجام میشود. بطوری كه بر هر یك از دو بازوی مجاور مدار پل یك عنصر هال قرار گیرد، در یكی جریان بر میدان مغاطیسی عمود است و ولتاژ هال ایجاد می شود و در دیگری جریان موازی با میدان مغناطیسی می باشد و ولتاژ هال ایجاد نمیشود. استفاده از 4 عنصر هال نیز مرسوم می باشد.







اساس سنسورهای اثرهال
عنصرهال، سنسور میدان مغناطیسی است. باتوجه به ویژگیهای ولتاژ خروجی این سنسور نیاز مندیك طبقه تقویت كننده و نیز جبران ساز حرارتی است. چنانچه از منبع تغذیه با ریپل فراوان استفاده كنیم وجود یك رگولاتور ولتاژ حتمی است.
رگولاتور ولتاژ باعث می شود تا جریان I ثابت باشد بنابراین ولتاژ هال تنها تابعی از شدت میدان مغناطیسی می باشد.
اگر میدان مغناطیسی وجود نداشته باشد ولتاژی تولید نمی شود. با وجود این اگر ولتاژ هر ترمینال اندازه گیری شود مقداری غیر ا ز صفر به ما خواهد داد. این ولتاژ كه برای تمام ترمینال ها یكسان است با (CMV) Common Mode Voltage شناخته میشود. بنابراین تقویت كننده بكار گرفته شده می بایست یك تقویت كننده تفاضلی باشد تا تنها اختلاف پتانسیل را تقویت كند.



مطالبی اضافه در مورد مدارات بهسازی سنسورهای اثر هال
Applying Linear Output Hall Effect Transducers (http://saba.kntu.ac.ir/eecd/ecourses/instrumentation/projects/reports/WORD%20OF%20INSTRUMENTATION/hall%20effect/interface/C20084.pdf) 715k

Current Sink and Outsource Interface for Solid State Sensors (http://saba.kntu.ac.ir/eecd/ecourses/instrumentation/projects/reports/WORD%20OF%20INSTRUMENTATION/hall%20effect/interface/C20078.pdf) 367k


Interfacing Digital Hall Effect Sensors (http://saba.kntu.ac.ir/eecd/ecourses/instrumentation/projects/reports/WORD%20OF%20INSTRUMENTATION/hall%20effect/interface/C20083.pdf) 114k

Interfacing the SS9 LOHET with Comparators and OP Amps (http://saba.kntu.ac.ir/eecd/ecourses/instrumentation/projects/reports/WORD%20OF%20INSTRUMENTATION/hall%20effect/interface/C20095.pdf) 387k




سنسورهای هال دیجیتال
در این سنسورها وقتی بزرگی میدان مغناطیسی به اندازه مطلوبی رسید سنسور ON می شود و پس از اینكه بزرگی میدان از حد معینی كاهش یافت سنسور خاموش می شود. لذا در این سنسورها خروجی تقویت كننده تفاضلی را به مدار اشمیت تریگر می دهند تا این عمل را انجام دهد، برای جلوگیری از پرش های متوالی از تابع هسترزیس زیر استفاده می كنند.



سنسورهای آنالوگ
سنسورهای آنالوگ ولتاژ خروجی خود را متناسب با اندازه میدان مغناطیسی عمود بر سطح خود، تنظیم می كنند. با توجه به كمیت های اندازه گیری این ولتاژ می تواند مثبت یا منفی باشد. برای اینكه سنسورهای ولتاژ خروجی منفی تولید نكند و همواره خروجی تقویت كننده تفاضلی را با یك ولتاژ مثبت را پاس می كنند.

در شكل بالا توجه داریم كه یك نقطه صفر وجود دارد كه در آن ولتاژی تولید نمی شود . از ویژگیهای اثرهال نداشتن حالت اشباع است و نواحی اشباع در شكل مربوط به آپ امپ در سنسور اثر هال می باشد .
معمولا خروجی تقویت كننده تفاضلی را به ترانزیستور پوش-پول می د هند.

سنسور آنالوگ اثر هال


سیستم های مغناطیسی
سنسور اثر هال درحقیقت بدین ترتیب عمل میكند كه توسط یك سیستم مغناطیسی كمیت فیزیكی به میدان مغناطیسی تبدیل می شود. حال این میدان مغناطیسی توسط سنسور اثر هال حس می شود. بسیاری از كمیت های فیزیكی با حركت یك آهنربا اندازه گیری می شوند. مثلاً دما و فشار را می توان بوسیله انقباض و انبساط یك Bellows كه به آهنربا متصل است اندازه گیری نمود.

روش های مختلفی جهت ایجاد میدان مغناطیسی وجود دارد.
] Unipolar head-on mode
در این حالت آهنربا نسبت به نقطه مرجع سنسور حركت می كند.

همانطور كه در شكل بالا دیده می شود منحنی تغییرات فاصله ومیدان مغناطیسی در این شكل آمده است (منحنی بدست آمده غیر خطی است) و دقت درحد متوسط است. مثلاً اگر یك سنسور اثرهال دیجیتالی را در نظر بگیریم در این حالت در فاصله أی كه G1 حاصل می شود سوئیچ عمل می كند و On میشود و وقتی كه فاصله به حدی رسید كه G1 حاصل شود سوئیچ OFF میكند.
] Unipolar slide-by mode
در این حالت آهنربا در یك مسیر افقی نسبت به سنسور تغییر مكان می كند.

منحنی تغییرات مكان نسبت به میدان مغناطیسی بازهم غیر خطی است- دقت این روش كم است و لی حالت تقارنی كاملاً دیده می شود. مثلاً سنسور اثرهال دیجیتالی را در نظر بگیرید كه در اثر میدان G1 روشن شده و در میدان G2 خاموش می شود وقتی آهنربا از سمت راست حركت می كند و به موقعیت +D1 می رسد آنگاه سنسور عمل میكند. این حركت ادامه می تواند داشته باشد تا به موقعیت –D2 برسد، در این هنگام سنسور آزاد می شود و به همین ترتیب.

] Bipolar Slide –By made
در این حالت از 2 آهنربا كه قطب S,N هر كدام بصورت ناهمنام در مجاورت هم قرار گرفته است استفاده می كنیم.

دقت در این روش درحد متوسط است- حالت تقارن وجود ندارد ولی می توان در بخش هایی، از خاصیت خطی منحنی استفاده نمود. اگر همان سنسور دیجیتالی قبلی را در نظر بگیریم در حركت از راست به چپ وقتی كه فاصله به D2 می رسد آنگاه سنسور عمل می كند و تا به مرحله D4 پیش می رود. بنابراین در یك حركت پیوسته از راست به چپ سنسور در بخش شیب تند عمل می كند و در بخش شیب كند رها میكند.
جهت حذف شیب تند در بخش مبدأ از یك تكنیك دیگر استفاده می شود. بدین ترتیب كه در میان ایندو آهنربا فاصله معینی قرار می دهند.

این عمل بطور چشمگیری دقت را افزایش می دهد.
حالت دیگری نیز به كار میرود كه در آن منحنی حاصل بصورت یك تابع پالس است. در این روش در میان دو آهنربا، آهنربای دیگری قرار می دهند كه پهنای پالس متناسب با پهنای این آهنربا می باشد.

] Bipolar Slide –By mode (ring magnet)
در این حالت از یك آهنربای حلقه استفاده می شود آهنربای حلقه ای یك قطعه آهنربای دیسك مانند است كه قطب های آن در پیرامون آن قرار دارند. در شكل زیر آهنربای حلقه ای با دو جفت قطب نمایش داده می شود. به منحنی حاصل شیبه به یك منحنی سینوسی است. هرچه تعداد قطبهای آهنربای حلقه ای بیشتر باشد مقدار پیك حاصل در اندازه میدان كمتر خواهد بود. تعداد پالس های حاصل در این روش برابر با جفت قطبهای آهنربا می باشد. محدودیت در ساخت آهنربای حلقه ای با جفت قطبهای زیاد، محدودیت این روش محسوب می شود.

مقایسه ای از این سیستمها در زیر آمده است :

منظور از All حركتهای چرخشی، پیوسته و رفت و برگشتی است.



هم اكنون به تشریح برخی از كاربرد های سنسورهای اثرهال می پردازیم .
سنسورهای موقعیت تشخیص پره ( Vane Operated Position Sensor)
این سنسورها گاهاً تحت عنوان سنسورهای پره شناخته می شوند و شامل یك آهنربا و یك سنسور اثرهال با خروجی دیجیتالی می باشند. شكل زیر این دو بخش را در یك بسته نشان میدهد.


این سنسور دارای یك فاصله هوایی میان آهنربا و سنسور اثرهال می باشد و توانایی موقعیت سنجی خطی و نیز موقعیت سنجی زاوایه ای را نیز دارد.
پره خطی
پره یكنواخت
پره دایروی
اساس عملكرد
شكل مقابل را در نظر بگیرید. وقتی كه پره در فاصله هوایی بین اهنربا وسنسور اثرهال قرار گیرد خطوط شار مغناطیسی پراكنده می شوند و توسط سنسوراثر هال احساس نمی شوند، بنابراین خروجی سنسور در سطح منطقی صفر (OFF) قرار می گیرد



شكل بالا نشان میدهد كه وقتی كه یك پره میان این سنسور می رود چه اتفاقی می افتد. درحركت از چپ به راست وقتی لبه جلوی پره به ناحیه b می رسد، آنگاه سنسور از حالت ON به حالت OFF تغییر وضعیت می دهد و این حالت تا زمانی كه لبه انتهایی پره به ناحیه d برسد ادامه پیدا می كند تا در آن لحظه از OFF به ON تغییر وضعیت دهد. بنابراین مدت زمانی كه خروجی سنسور OFF است برابر با فاصله بین d ,b بعلاوه پهنای پره می باشد. درحركت از راست به چپ نیز وضعیت كاملاً مشابه است. در اكثر مواقع پره ها بصورت به هم پیوسته می باشند. این حالت در شكل زیر در نظر گرفته شده است.

توجه كنید كه این دو حالت هیچ تفاوتی باهم ندارند.
رابطه بین مدت زمان OFF ,ON برای حالت پره دندانه ای به پیوسته در جدول زیر خلاصه شده است.

نمونه هایی از این سنسور ها در زیر آمده است .
2AV series (http://saba.kntu.ac.ir/eecd/ecourses/instrumentation/projects/reports/WORD%20OF%20INSTRUMENTATION/hall%20effect/2av.pdf)
4AV series (http://saba.kntu.ac.ir/eecd/ecourses/instrumentation/projects/reports/WORD%20OF%20INSTRUMENTATION/hall%20effect/4av.pdf)
SR 17 / 16 series (http://saba.kntu.ac.ir/eecd/ecourses/instrumentation/projects/reports/WORD%20OF%20INSTRUMENTATION/hall%20effect/sr16.pdf)

Sequence Sensors
شكل زیر را در نظر داشته باشید.

تعدادی دیسك آهنی بر روی یك شفت قرار گرفته اند. این دیسكها از فاصله هوایی سنسورهای پره (Vane Sensor) عبور می كنند. شكل هر كدام از این دیسكها بگونه ای است كه یك مجموعه از آنها منجر به تولید كدهای خاصی می شود. سنسور پره در اثر حضور دیسك در فاصله هوایی خروجی را صفر و در اثر عدم حضور آن خروجی را یك می گویند. به این ترتیب كد حاصل از این روش موقعیت یا وضعیت شفت را نشان می دهد. به جای استفاده از دیسك ها و سنسورهای پره می توان از آهنربای حلقه ای متصل به شفت و سنسورهای اثرهال دو قطبی (bipolar) استفاده نمود.


سنسورهای مجاورتی Proximity Sensor
در دو طرح زیر 4 سنسور اثرهال با خروجی دیجیتالی كه بر یك صفحه آلومینیومی قرار گرفته اند نشان داده شده است .در شكل اول سنسورها تك قطبی و در شكل دوم سنسورها دو قطبی هستند.

تك قطبی

دوقطبی




سنسور ماشین های اداری
دستگاههای فتوكپی، فاكس، پرینترهای كامپیوتر از این سنسورها می توانند استفاده كنند.
برای مثال پرینتر، جهت دریافت وجود كاغذ و نیز جریان كاغذ ازسوئیچ های اثرهال استفاده می كنند.

ویژگی : بدون تماس - بدون اعمال نیروی اضافی - عمر طولانی

سنسور موقعیت چندگانه (Multiple position sensor)
شكل مقابل سنسور اثرهال را در كنار 3 مقایسه كننده ولتاژ نشان می دهد این سنسور چندگانه دارای 3 خروجی دیجیتالی است.


سنسور ضد لغزشی Anti-Skid sensor
شكل زیر راه حلی را برای كنترل نیروی ترمز یك چرخ نشان میدهد. هدف این است بدون اینكه چرخ به اصطلاح قفل شود اتومبیل درحداقل زمان ممكن متوقف شود.

در این سیستم سنسور بگونه ای قرار گرفته است كه یك چرخ دنده داخلی را حس می كند. زمان عكس العمل سیستم توقف بر مبنای فركانس سیگنالی كه سنسور تولید می كند تخمین زده می شود.




سنسور موقعیت پیستون (Piston detection sensors)
در شكل مقابل روشی جهت موقعیت سنجی پیستون در یك سیلندر غیر آهنی داده شده است. درحالت نخست آهنربا هایی را در درون پیستون به گونه ای قرار می دهند تا توسط چند سنسور اثرهال با خروجی خطی دریافت شوند.
در حالت دوم از یك پیستون آهنی و آهنربا و سنسور اثرهال استفاده می شود. در این حالت نیاز است تا مشخصات سیستم مغناطیسی بطور مطلوبی در دسترس باشد.

برقراری های استفاده از اثرهال در این موقعیت سنجی به شرح زیر می باشد:
1- ابعاد كوچك سنسورها
2 - عدم نیاز به منبع قدرت خارجی برای آهنرباها
3 - رنج دمایی بزرگ از 40°c تا 150°c
4 - توانایی عمل در محیط كثیف و آلوده
برخی از نمونه ها
در این بخش برخی از سنسورهای شركت Honeywell به همراه اطلاعات كلی آنها آمده است.

SS552MT Series (http://saba.kntu.ac.ir/eecd/ecourses/instrumentation/projects/reports/WORD%20OF%20INSTRUMENTATION/hall%20effect/ss552.pdf) Surface Mount Sensor 230k

SS49E/SS59ET Series (http://saba.kntu.ac.ir/eecd/ecourses/instrumentation/projects/reports/WORD%20OF%20INSTRUMENTATION/hall%20effect/ss49e.pdf) Economical Linear Position Sensor 260k

 

همه ما راننده ها یكی از آرزو های رانندگی مون ٬‌رانندگی با سرعت های بالا و در عین حال بی دغدغه و امن هست .متاسفانه در شرایطی كه جاده های ایران دارن باید گفت كه این آرزو رو باید دفن كرد :sad: به طور مثال هنگامی كه شما در اتوبانی در حال حركت با سرعت 150 كیلومتر در ساعت هستین هر لحظه امكان بروز حادثه ای مثل منحرف شدن از جاده به خاطر پیچ های غیر استاندارد ٬‌كیفیت افتضاح آسفالت ( كه خدارو شكر تمام جاده های ایران از این نعمت بی نصیب نیستن !‌) و یا روبرو شدن با یك گروه راه سازی یا دور برگردان هایی كه شاهكار صنعت راه سازی ما هستن ! هستید.

اما احتمال خیلی محتملتر و رایج تر ٬‌وجود یك اتوموبیل كند رو در لاین سرعت هست كه می تونه به شدت امنیت شما رو به خطر بندازه.

خوب در این تاپیك نمی خواهیم از بدی های راه های ایران چیزی بنویسیم بلكه قصد داریم از اتوبانهایی بنویسیم كه رانندگی در اون ها از بهترین تجربه های رانندگی محسوب میشه.و به جرات میشه گفت بهرترین اتوبانهای موجود در جهان هستن (بالاخره برای ماشین های عالیشون ٬ اتوبانهای عالی هم نیاز دارن :-(:grin: )

اتوبانهای سرعت آزاد آلمان


تصویر

تاریخچه:

اولین جاده بزرگراهی در فاصله سال های 1913 -1921 در برلین ساخته شد.این جاده 19 كیلومتری كه مشكل از دو باند 8 متری بود برای مسابقات ریس هم كاربری داشت.

تا سال 1935 اتوبانهای بیشتری در ایالت های مختلف آلمان ساخته شدن كه البته نوعی تبلیغ برای نظام هیتلری هم بودند.از جهت دیگه استفاده از اتوبانهایی با سرعت بالا تونست كمك زیادی به نیرو های آلمانی در لجستیك نیرو ها بكنه.

از سال 1935 ساخت دو اتوبان سرتاسری غرب به شرق و شمال به جنوب در این كشور آغاز شد كه مصادف شده بود با جنگ جهانی دوم.تا این سال مجموع اتوبانهای ساخته شده حدود 2200 كیلومتر بر اورد میشد.روند ساخت بزرگره ها تا سال 1953 وقفه پیدا كرد.

عرضم به حضور انورتون كه با ادامه این روند در حال حاضر كشور آلمانی كه به قول بعضی از دوستان به اندازه استان خراسان متحد ! :smile:هست دارای 13 هزار كیلومتر اتوبان درجه 1 هست كه بعد از آمریكا و چین در مقام سوم دنیا قرار میگره.

تصویر

اما نكته ای نباید ازش غافل شد اینه كه از انجایی كه شرق آلمان تا قبل از سال 89 كمونیستی و دارای امكانات و ...كمتری بود اتوبانهای ضعیف تری داشت به طوری كه در سال 89 تكنولوژی و شرایط اتوبانهای این منطقه در سال های 1945 بود كه بعد از اتحاد دو آلمان شرایط بهبود پیدا كرد و هنوز هم برخی استاندارد های پیشرفته اتوبان سازی در شرق آلمان كمتر دیده میشن.

استاندارد ها و طراحی:

تصویر

اتوبان ها بر حسب قدمت و محل ساخت (مناطق كوهستانی ٬ جنگلی ٬‌شهری و... ) دارای استاندارهای خاص خودشون هستن.و از موارد زیر پیروی می كنن:

1. مسیر های رفت و بر گشت جداگانه با 2 یا 3 یا 4 لاین عبوری.هر لاین 3.5 متر
2.فضای سبز بین دو مسیر رفت و بر گشت به عرض 3.5 تا 4 متر.
3.شانه بیرون راه برای توقف
4. وجود ورودی و خروجی های متعدد برای دسترسی محلی به همره امكان بر گشت به مسیر مخالف
5.شیب 4 درصد یا كمتر
6.شیب دادن به جاده در سر پیچ ها
7.سطوح ضد یخ زدگی و تركیدگی آسفالت به وسیله قیر و بتون های مخصوص راه سازی
8.زیر سازی اتوبان تا 68 سانتی متر :(
9.وجود تابش گر های نوری به فاصله هر 50 متر برای مسیر یابی در شهر
10.وجود پارگینگ مجهز به توالت در فواصل معین.
11.وجود رستوران و فضای استراحت در فواصل معین
12.سیستم نمایشگر میزان ترافیك به همراه وضع آب و هوا و هشدار دهنده در صورت وقوع تصادف .وجود مه و محدودیت سرعت.
13.تلفن اورژانس هر 2 كیلومتر در كنار جاده :lol:
تصویر

14.وجود تابو های بسیار زیاد جهت تعیین مسیر و ....
15.فنس كشی اطراف جاده برای جلوگیری از عبور حیوانات از وسط جاده و ایجاد تونل های مخصوص برای حیوانات برای طی كردن عرض جاده :(
16.و وجود مركز كنترل بزرگراه و پلیس بزرگره ( سمیر و برادران كبری 11 :-D )
و بعلاوه نگهداری عالی و سركشی های منظم از تمام اره و استفاده از دستگاههای اسكن كننده مسیر برای پیدا كردن نقاط مشكل دار مسیر و دارای ناهمواری غیر متعارف :-)

در اتوبانهای شهری ٬ تعداد لاین های هر مسیر به 6 تا 8 لاین میرسه كه عبور و مرور راحت تری برای مردم ایجاد میكنه.


تصویر
تصویر
تصویر
تصویر

محدودیت سرعت:
این اتوبانها بر خلاف تصور برخی كه تمام مسیر رو بدن محدودیت سرعت میدونن ٬ دارای محدودیت هایی در برخی مناطق شهری( به دلیل صدای زیاد اتوموبیل ها ) و یا دارای پیچ با زاویه زیاد هست كه محدودیت در این قسمت ها به 130 كیلومتر در ساعت هم میرسه.
ولی در حدود نصف بزرگ راهها محدودیتی ندارن تا بالاخره كسانی كه پول بابت پورشه و ب ام و و مرسدس های خود دادن ٬ ناراضی نباشن =n البته برای اتوبوس ها ٬ كامیون هاو وسایل نقلیه سنگین و دارای تریلر همیشه این محدودیت وجود خواهد داشت.

اگر از ما ماشین باز ها بپرسن بهترین علامت رانندگی كدوم علامته بی شك علامت زیر خواهد بود:پایان محدودیت سرعت :-(

تصویر

سرعت خودرو ها در این زمان به 250 كیلومتر میرسه .اگر راننده اهل دلی پیدا بشه كه اتومبیلش هم شرمنده اش نكنه :) احتمالا بیشتر از این هم طی خواهد كرد.در این مناطق از بزرگراه ها وجود خودرو های كند رو در لاین سرعت ممنوع و دارای جریمه سنگینی هست.

البته همینطور كه گفته شد در نقاط بدون محدودیت در زمان ترافیك و یا سطوح لغزنده و یا وقوع تصادف محدودیت ها به وسیله تابلو های الكترونیكی به اطلاع راننده ها خواهد رسید.نا گفته پیداست كه كنترل راننده ها توسط پلیس به شدت قانون مند و سخت گیرانه هست.

نكته جالبتر این بزرگراه ها تعداد تلفات و كشته های اون هاست به طوری كه تنها 6 درصد تلفات رانندگی در آلمان در بزرگراه ها اتفاق میفته یعنی 3.2 درصد در هر 1 میلیون كیلومتر در سال 2004 كه از مقدار استاندارد كه 5 در صد در یك میلیون كیلومتر هست كمتر میباشد.

تصویر
تصویرمنبع مقاله آخر:http://www.tuningtalk.com/forum/topic-t13452.html

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :