برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

شمارنده وب (web counter) یک نرم‌فزار کامپیوتری است که بیانگر شمار بازدیدکنندگان یا "هیت"‌هایی است که یک صفحه معین وب دریافت کرده است

هنگامی که این نرم‌افزارها را نصب می‌کنید، این شمارنده‌ها هر باری که یک مرورگر وب به یک صفحه دسترسی پیدا می‌کند، یک شماره می‌اندازند.

این شماره معمولا به صورت یک تصویر دیجیتال خطی یا در یک متن ساده به نمایش در می‌‌آید. این شماره اغلب با تاریخی همراه می‌شود که این نرم‌افزار نصب یا ری‌ست شده است.

شمارنده‌های وب لزوما قابل اعتماد نیستند. اداره کننده یک سایت ممکن است شمارنده را با یک عدد بزرگ به راه بیندازد تا سایت را محبوب‌تر از آنچه هست، نشان دهد یا از یک "مولد ترافیک" استفاده کند تا تعداد هیت‌های سایت را به طور خودکار بالا ببرد.

زمانی بود که قرار دادن شمارنده هیت بر روی صفحات وب رایج بود، اما به دلایل متعدد دیگر این چنین نیست، از جمله:

  • این شمارنده‌ها اکنون با آنالیزکننده‌های وب ‌(web analyzor) که به اداره کننده سایت امکان به دست آوردن تصویر کلی بهتری از ترافیک سایت را می‌دهند جایگزین (یا تقویت) شده‌اند.
  • از لحاظ عناصر سبکی، وجود شمارنده دیگر به معنای طراحی حرفه‌ای سایت نیست - بلکه به عکس؛ عده‌ای شمارنده را یک شاخص غلط‌انداز به حساب می‌آورند که معمولا صاحبان صفحات شخصی آن را به کار می‌برند.
  • شمار بازدیدکنندگان از سایت ممکن است یک راز کاری باشد.

با این حال هنوز شرکت‌های متعددی به ارائه سرویس‌های شمارنده رایگان و پولی ادامه می‌دهند و برخی از این سرویس‌ها اطلاعاتی مشروحتری در مورد بازدیدکنندگان، صفحات دیده‌شده و غیره را با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته در اختیار می‌کذارند.


en.wikipedia.org/wiki/Web_counter

آنالیز وب به معنای بررسی رفتار بازدیدکنندگان از وب‌سایت‌ها است.

آنالیز وب در زمینه تجاری به طور خاص به معنای استفاده از داده‌های جمع‌‌آوری‌شده از وب برای تعیین این امر است که کدام جنبه‌های وب‌سایت در جهت اهداف یک کسب و کار معین عمل می‌کنند.

داده‌های جمع‌آوری‌شده تقریبا همیشه شامل گزارش‌های "ترافیک وب" هستند. این گزارش‌ها ممکن است حاوی میزان پاسخ ای ‌- میل، داده‌های کمپین‌های میل مستقیم، اطلاعات فروش، داده‌های کارکرد کاربران مثلا نمودار "هیت کلیک‌ها" و سایر اندازه‌گیرهای مرسوم باشند.

دو رویکرد تکنولوژیک

دو رویکرد تکنولوژیک اصلی برای جمع‌آوری داده‌های آنالیز وب وجود دارد:

اولین روش "آنالیز لاگ‌فایل" (logfile analysis) است. در این روش، لاگ‌فایل‌ها را -که وب سرور‌ها همه عملیات‌شان را در آنها ثبت می‌کنند- می‌خوانند.

روش دوم "تگ‌دادن به صفحات" (page tagging) است که از "جاوا اسکریپت" روی هر صفحه استفاده می‌کنند تا هنگامی که یک مرورگر وب بر روی یک صفحه عمل می‌کند، یک سرور ثالث را خبردار کند.


آنالیز لاگ‌فایل

وب‌سرورها همیشه همه عملیات‌شان را در یک لاگ‌فایل ثبت می‌کنند. به زودی مشخص شد که این لاگ‌فایل‌ها که قابل خوانده‌شدن به‌وسیله یک برنامه هستند، می‌توانند داده‌‌هایی درباره محبوبیت یک وب‌سایت فراهم کنند. به این ترتیب نرم‌افزار‌های آنالیز لاگ‌فایل ظهور کردند.

در اوائل دهه 1990 آمار وب‌‌سایت عمدتا متشکل از شمارش تعداد تقاضا‌های ارائه‌شده مراجعین به وب‌ سرور بود. این رویکرد منطقی می‌نمود چرا که هر وب‌سایت اغلب شامل یک فابل منفرد HTML بود.

اما با وارد شدن گرافیک به HTML [گرافیک وب] و وب‌سایت‌هایی که چندین فایل HTML را در بر می‌گرفتند، این شمارش دیگر چندان مفید نبود.

اولین لاگ آنالایزر واقعی تجاری در سال 1994 بوسیله IPRO ساخته شد.

دو واحد اندازه گیری هم در میانه دهه 1990 برای تعیین دقیق‌تر فعالیت انسانی روی وب سرورها ارائه شدند. این دو واحد "صفحه دیده‌شده "(page view) و "بازدیدکننده صفحه (page visit or session) بودند.

"صفحه دیده‌شده" به معنای تقاضای یک وب ‌سرور برای یک صفحه، در مقابل یک گرافیک، است، اما "بازدیدکننده صفحه" به معنای یک رشته از تقاضاها از یک مرجع با هویت منحصربه‌فرد است که پس از مدت معینی از عدم فعالیت، معمولا 30 دقیقه، منقضی شده است.

"صفحات دیده‌شده" و "بازدیدکنندگان صفحه" هنوز معیارهای اندازه‌گیری هستند که به طور رایج به نمایش درمی‌آیند، اما اکنون آنهارا هم ابزارهایی غیردقیق محسوب می‌کنند.

ظهور "اسپایدرها و روبات‌های" موتورهای جستجو [چطور موتورهای جستجو کار می‌کنند؟] در اواخر دهه 1990 به همراه "وب پروکسی‌ها" و "آدرس‌های IP به طور فعال اختصاص‌یابنده" برای شرکت‌های بزرگ و ISPها، شناسایی بازدیدکنندگان منحصر به فرد انسانی از یک وب‌سایت را مشکل‌تر کرد.

استفاده گسترده از "کش‌های وب" نیز مانعی بر سر راه "تحلیل لاگ‌فایل" ‌پدید آورد. اگر شخصی یک صفحه را دوباره ببیند، تقاضای دوم از کش مرورگر (browser cache) پاسخ داده می‌شود، و تقاضایی در وب‌ سرور دریافت نخواهد شد.

این امر به معنای آن است که مسیر کلیک شخص در سایت از دست می‌رود.

با پیکربندی وب ‌سرور می‌توان بر "کش‌کردن" (caching) غلبه کرد، اما این کار ممکن است کارکرد بازدیدکننده از وب‌‌سایت را دچار اشکال کند.

تگ دادن به صفحه

نگرانی‌ها در مورد دقت تحلیل لاگ‌فایل با وجود کش‌شدن، و گرایش به انجام آنالیز وب به عنوان یک سرویس سفارشی دومین روش جمع آوری داده‌ها را پدید آورد: تگ‌دادن به صفحه یا “Web bugs”

در میانه دهه 1990 به طور شایع
شمارنده‌های وب را در وب‌سایت‌ها مشاهده می‌کردیم - تصاویری درون یک صفحه وب که تعداد دفعاتی را به نمایش می‌گذاشتند که آن تصویر درخواست می‌شد و به این ترتیب تخمینی از شمار بازدیدها از آن صفحه را به دست می‌داد.

در آخر دهه 1990 این تصویر قابل مشاهده به یک تصویر کوچک غیرقابل مشاهده تحول یافت که با استفاده از جاوا اسکریپت، به همراه درخواست تصویر؛ اطلاعات معینی درباره صفحه و بازدیدکننده را هم انتقال می‌داد. بعد یک شرکت آنالیزکننده وب می‌توانست این اطلاعات را از راه دور پردازش و آماری تفصیلی را تولید کند.

سرویس‌های آنالیز وب همچنین فرآیند تخصیص‌دادن "کوکی" (‍Cookie) به کاربران را هم انجام می‌دهند و به این ترتیب می‌‌تواند آنها را حین بازدید و بازدیدهای بعدی به طور انحصاری شناسایی کنند.

با رواج استفاده از سلوشن"آژاکس"، شیوه جایگزینی برای کاربرد یک تصویر غیرقابل مشاهده ایجاد شده است: استفاده از فراخوان سرور از سوی صفحه اجراشده.
در این شیوه هنگامی که صفحه روی مرورگر وب اجرا می‌شود، یک قطعه کد آژاکس، سرور را احضار می‌کند و اطلاعات مربوط به مرجع را به آن منتقل می‌کند؛ بعد این اطلاعات را یک شرکت آنالیز وب جمع‌آوری می‌کند.

شرکت‌های آنالایزر وب معمولا از هر دو روش عمده آنالیز وب یعنی تحلیل لاگ‌فایل و تگ‌دادن به صفحه استفاده می‌کنند

اما این دو روش عمده آنالیز وب هرکدام مزایا و معایبی دارند:

مزایای آنالیز لاگ‌فایل

مزایای عمده "تحلیل لاگ‌فایل" بر "تگ‌دادن به صفحه" این‌ها هستند:

  • وب سرور از قبل لاگ‌فایل تولید می‌کند، بنابراین داده‌ی خام از قبل موجود هستند.
  • جمع‌‌‌‌آوری داده‌ها از طریق تگ‌دادن به صفحه، نیاز به تغییراتی در وب‌سایت دارد.
  • وب‌سرور به طور قابل‌اعتمادی هر عملی را که انجام می‌دهد، ثبت می‌کند. تگ‌دادن به صفحه به همکاری مرورگر مورد استفاده بازدیدکنندگان اتکا دارد، که ممکن است بخشی از اعمال را انجام ندهد (برای مثال اگر جاوا اسکریپت آن غیرفعال شده باشد).
  • داده‌ها روی سرورهای خود شرکت است و فرمتی استاندارد دارد و نه اختصاصی.
  • این امر به شرکت امکان می‌دهد که بعدها برنامه‌ها را تعویض کند، از چندین برنامه متفاوت استفاده کند، و داده‌های تاریخی را با برنامه‌ای جدید تحلیل کند. اما راه‌حل‌های مبنی بر تگ‌دادن به صفحه باعث اتکا بیش از حد به یک تامین‌کننده خاص خدمات می‌شوند.(vendor lock-in)
  • لاگ‌فایل‌ها حاوی اطلاعاتی از بازدیدها بوسیله اسپایدرهای موتورهای جستجو هستند. گرچه این بازدیدها را نباید به عنوان بخشی از فعالیت انسانی بر روی وب‌سایت گزارش کرد، اما این داده‌ها برای انجام "بهینه‌‌سازی موتور جستجو" (search engine optimization) اهمیت دارند.
  • لاگ‌فایل‌ها حاوی اطلاعاتی در مورد درخواست‌های شکست‌خورده هستند، اما تگ‌دادن به صفحه تنها اگر دیدن صفحه موفقیت‌آمیز باشد، یک رخداد را ثبت می‌کند.


مزایای تگ‌دادن به صفحه

مزایای اصلی تگ‌دادن به صفحه نسبت به تحلیل لاگ فایل این‌ها هستند:

  • جاوا اسکریپت به طور خودکار هر زمانی که صفحه بارگذاری می‌شود، به راه می‌افتد.
  • افزودن اطلاعات اضافی به جاوا اسکریپت، که سرور از راه دور بعدا می‌تواند آنها را جمع‌آوری کند، آسان‌تر است، برای مثال اطلاعاتی درباره اندازه‌های اسکرین بازدیدکنندگان، یا قیمت کالاهایی که آنها خریده‌اند، را می‌توان به این طریق اضافه کرد.
  • در تحلیل لاگ‌فایل اطلاعاتی را که به طور معمول به وسیله وب‌سرور جمع‌اوری نمی‌شود، تنها می‌توان با تغییر دادن URL ثبت کرد.
  • تگ‌دادن به صفحه می‌تواند رویدادهایی مانند تعامل‌های درون فیلم‌های فلش را نیز که به درخواست از وب سرور مربوط نیست، گزارش کند.
  • سرویس تگ‌دادن به صفحه فرآیند اختصاص‌دادن کوکی به بازدیدکنندگان را مدیربت می‌کند؛ درشیوه تحلیل لاگ‌فایل سرور را برای انجام این کار باید پیکربندی کرد.
  • تگ‌دادن به صفحه برای شرکت‌هایی که اداره وب‌سرور خودشان را در دست ندارند، قابل انجام است.

روش‌های ترکیبی

برخی از شرکت‌ها اکنون برنامه‌هایی را تولید می‌کنند که از هر دو شیوه تحلیل لاگ‌فایل و تگ‌دادن به صفحه استفاده می‌کنند. هدف این شرکت‌ها از کاربرد روش ترکیبی، تولید آمار دقیق‌تر است.

حرکت چشم اغلب کاربران صفحات حرکتی مانند حرف F را نشان می‌دهد: دو حرکت افقی و بعد یک حرکت عمودی.

این که بدانیم خوانندگان صفحات وب چطور در عرض چند ثانیه صفحات ما را مرور می‌کنند بسیار مهم است.

در یکی از تحقیقات صورت گرفته برای حرکت چشم، مشخص شد که 232 کاربر صدها صحفه وب را با الگویی شبیه به حرف F می‌خوانند که همراه با سه مولفه برجسته است:

1. کاربران ابتدا در یک حرکت افقی چشم بخش‌های بالایی صفحات را می‌خوانند. این حرکت قسمت بالایی حرف F را تشکیل می‌دهد.

2. سپس با یک فاصله کوتاه؛ حرکت افقی دوم انجام می‌شود که معمولا بخش‌هایی از فضای قبلی که خوانده شده نیز در این حرکت گنجانده می‌شود. این حرکت قسمت میانی حرف F را شکل می‌دهد.

3. در آخر هم آنها شروع به مرور سمت چپ محتوا کرده‌اند که یک حرکت عمودی را مشخص می‌کند. در بعضی از کاربران این حرکت آرام و با تاخیر بوده و در گروه دیگر باز هم این حرکت سریع بوده است.

البته همیشه خوانندگان از این الگو استفاده نمی‌کنند و گاهی خوانندگان بعد از حرکت عمودی یک حرکت افقی هم دارند که این الگو شکل حرف E را تشکیل داده است.

گاهی هم آنها صفحه را به سرعت مرور می‌کنن که در این حالت الگویی شبیه به حرف L را شکل می‌دهد.

الگوی F و نکاتی که نباید فراموش کنیم:

کاربران وب مطالب صفحات شما را کلمه به کلمه نمی‌خوانند. آنها صفحات را مرور یا به عبارت بهتر اسکن می‌کنند.
دو پارگراف اول باید مهمترین بخش مطلب شما باشند. بنابراین اگر خوش شانس باشید و در میان صفحات وب دیده شوید؛ نباید الگوی F را فراموش کنید تا شاید بقیه مطلب خوانده شود.

عنوان‌ها، پاراگراف‌ها و بولت‌ها مهمترین بخش‌هایی هستند که اگر خواننده به حرکت سوم چشم رسید و خواست متن شما را به شکل عمودی ببیند، برایش مهم خواهد بود.(اولویت‌های سه گانه زیر)

تبلیغات
مطالعات نشان داده که کاربران اغلب آگهی‌های باز شونده در پنجره‌های مستقل(popups) را می‌بندند و یا شاید حدود چند ثانیه آگهی را ببینند که این امر با طراحی و فرمت آگهی رابطه مستقیمی دارد.

اما شاید سمت راست سایت جای مناسبی برای صفحات آگهی نباشد. ضمن اینکه مشخص شده که آگهی‌های متنی حدود 7 ثانیه و بقیه نزدیک به 2 ثانیه دیده می‌شوند.

همچنین اندازه آگهی در شانس دیده شدن آن تاثیر دارد و این بدان معناست که آگهی‌های بزرگ‌تر بیشتر دیده می‌شوند.

اندازه عکس
اندازه عکس نیز در حفظ کاربر بروی صفحات وب تاثیر گذار است. عکس‌های بزرگ و واضح طرفداران بیشتری در دنیای وب دارد و کاربران مکث بیشتری روی آنها انجام می‌دهند.

در بیشتر سایت‌ها از یک قالب از پیش تعیین شده استفاده می‌شود که عکس‌های صفحه اول اغلب از 230*210 پیکسل بزرگتر نخواهند بود. ضمن این ‌که نباید فراموش کرد که بیشتر مردم بروی عکس‌ها کلیک می‌کنند.

پاراگراف‌های کوتاه‌تر به مراتب بیشتر از پاراگراف‌های بلند دیده می‌شوند. خیلی از سایت‌های خبری مطالب خود را به تنهایی و در یک متن بلند و یک ستونی ارائه می‌دهند ولی سایت‌هایی بیشتر مرور می‌شوند که از دو یا سه ستون درکنار هم و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کرده باشند.

اما برای مطالب منفی بهترین جا قسمت‌هایی بالایی صفحه اصلی است. این مطالب به‌دلیل مضمون متمایزی که دارند خود به خود؛ دیده می‌شوند، پس بهتر است آنها را در سمت راست قرار دهیم و سمت چپ را برای سرمقاله و یا حتی آگهی نگه داریم.

اگر چه هنوز مطالعه جامعی در مورد صفحات و کاربران فارسی زبان که مطالب را از سمت راست به چپ می‌خوانند، صورت نگرفته است، اما به نظر می‌رسد الگوی F با دو حرکت افقی و یک حرکت عمودی نیز در این صفحات صدق کند.

F-Shaped Pattern For Reading Web Content

mafi@hamshahrionline.ir

ایمیل سال‌هاست که به یکی از پرکاربردترین ابزار ارتباطی تبدیل شده و سهولت ارسال ایمیل با ارسال نامه از طریق پستی غیرقابل مقایسه است.

شاید تاریخچه اولین ایمیل فرستاده شده در اینترنت به سال 1971 برگردد. وقتی که فردی به نام «روی تاملینسون» (Roy Tomlinson) روشی برای فرستادن پیام از طریق اینترنت و تنها یک کامپیوتر پیدا کرد. او با استفاده از @ نام گیرنده ایمیل را مشخص می‌کرد.

اساساً ایمیل چیزی جز یک متن ساده نیست. گرچه سرویس‌های جدید امکان اضافه کردن پیوست(Attachment)های مختلف از عکس و فایل را می‌دهد ولی همچنان این نوشته‌ها هستند که ایمیل را تشکیل می‌دهند.

به ایمیل‌هایی که امروز دریافت کرده‌اید نگاهی بیندازید. حتماً نام سرویس دهنده‌های مختلف ایمیل را در انتهای نام فرستنده‌ها می‌بینید. این نام‌ چه یاهو باشد و چه هاتمیل و ای.او.ال، همگی چهار کار مشابه را انجام می‌دهند.

قسمتی از ایمیل‌های دریافتی را با موضوع ایمیل و نام فرستنده به شما نشان می‌دهد. به شما اجازه خواندن ایمیل ها را می‌دهد. اگر قصد فرستادن ایمیلی را دارید به شما اجازه انتخاب موضوع و نوشتن متن را می‌دهد و همچنین می‌توانید عکس و یا فایل دیگری را به ایمیل خود اضافه کنید.

برنامه‌هایی وجود دارند که بعضی کامپیوترها را به سرور تبدیل می‌کند. سرور‌های وب، سرور‌های FTP و سرور‌های ایمیل تعدادی از پر کاربردترین سرور‌ها هستند. این برنامه‌ها روی این کامپیوتر‌ها فعال هستند و به کامپیوتر‌هایی که به آنها متصل می‌شوتد سرویس می‌دهند.

ساده‌ترین نوع ایمیل‌ها به این صورت فعالییت می‌کنند که برای هر فردی یک آدرس ایمیل مشخص می‌کند. برای مثال name1@mail1.com یا name2@mail2.com و برای هر کدام یک فایل متن ایجاد می‌کند. برای مثال name1.txt یا name2.txt

حال اگر کسی بخواهد به این آدرس‌ها ایمیلی بزند باید ایمیل گیرنده را مشخص کند. وقتی روی ارسال کلیک می‌کند، سرور ایمیل آن شخص به سرور ایمیل یکی از این آدرس‌ها متصل می‌شود. سرور نیز متن ایمیل و موضوع و نام فرستنده را به صورت یک متن به فایل متن name1.txt یا name2.txt اضافه می‌کند. وقتی به سرور ایمیل خود متصل می‌شوید، این فایل متن برای شما فرستاده می‌شود و آن را به صورت لیستی از ایمیل‌ها و متن آن‌ها می‌بینید.

همان طور که دیدید این ساده‌ترین نوع کارکرد یک سرور ایمیل است. حال باید به یک مثال واقعی‌تر نگاه کنیم.

سرور‌های ایمیل از پروتکل‌های SMTP/Simple Mail Transfer Protocol و POP3 یا IMAP استفاده می‌کنند.

برای مثال می‌خواهیم ایمیلی از آدرس name1@mail1.com به آدرس name2@mail2.com بفرستیم.

فرض کنید برای اتصال به سرور ایمیل از مرورگر (IE (Internet Explorer استفاده می‌کنیم.

• مرورگر به سرور SMTP ؛ name1@mail1.com متصل می‌شود و آدرس فرستنده و گیرنده و متن ایمیل را اعلام می‌کند.

• SMTP آدرس گیرنده را به دو قسمت نام (name2) و دامنه (mail2) تقسیم می‌کند. اگر دامنه گیرنده مشابه دامنه فرستنده باشد،SMTP ایمیل را به سرور POP3 می‌دهد - که در مثال ما این طور نیست - و SMTP باید با سرور دامنه دیگر ارتباط برقرار کند.

• SMPT به سرور DNS: Domain Name Server متصل می‌شود. DNS قسمتی از اینترنت است که دربرگیرنده بانک اطلاعاتی از نام دامنه‌ها و آدرس IP آنهاست. برای تبدیل نام دامنه به آدرس IP آن‌ها به DNS نیاز داریم. به این ترتیب SMTP آدرس IP سرور mail2.com را دریافت می‌کند.

• SMTP آدرس name1@mail1.com، را به SMTP آدرس name2@mail2.com می‌دهد. SMTP وقتی متوجه می‌شود ایمیل مربوط به دامنه خود است آن را به سرور POP3 می‌دهد.

اگر در این میان سرور SMTP با مشکلی مواجه شود، ایمیل فرستاده شده به لیست انتظاری اضافه می‌شود. معمولاً SMTPها از برنامه‌ای به نام Sendmail استفاده می‌کنند.

به همین دلیل لیست انتظار SendmailQueue نام دارد. این برنامه مرنباً ایمیل را برای سرور می‌فرستد. اگر بعد از مدت معینی ایمیل به مقصد نرسد شما را از نرسیدن ایمیل مطلع می‌سازد و آن را از لیست انتظار خارج می‌کند.

در این بین سرور POP3 وظیفه دریافت ایمیل‌ها را دارد و در نگاهی ساده به کار نوعی از این سرورها، ایمیل دریافتی به فایل متنی که POP3 برای شما ایجاد کرده اضافه می‌شود. برای مشاهده ایمیل‌ها تنها کافی است که فایل مخصوص خود را از POP3 دریافت کنید.

ولی کار POP3 در مقایسه با آن چیزی که همه از یک سرورس ایمیل انتظار دارند، کمی متفاوت است. وقتی از POP3 استفاده می‌کنید، هربار که ایمیلی را باز می‌کنید، این ایمیل از فایل متن مخصوص شما حذف می‌شود. تفاوت بین POP3 و IMAP در همین است.

وقتی از IMAP در خواست مشاهده ایمیل‌های خود را می‌کنید، فایل‌ها مستقیماً از روی بانک اطلاعاتی سرور به شما نشان داده می‌شود. ولی POP3 هر بار که به آن متصل می‌شوید تمام ایمیل‌های شما را به صورت یک فایل به کامپیوترتان می‌فرستد و اطلاعات فایل را پاک می‌کند و امکان چک کردن ایمیل‌های خود از چند کامپیوتر متفاوت را به شما نمی‌دهد. با IMAP این مشکل کاملاً حل شده است.

با استفاده از نرم افزارهای ایمیل مثل Microsoft Outlook می‌توانید از قابلیت POP3 هم استفاده کنید. هربار که به اینترنت متصل می‌شوید این برنامه‌ها تمام اطلاعات ایمیل شما را روی کامپیوترتان می‌ریزد.

به این ترتیب وقتی که به اینترنت متصل نیستید می‌توانید ایمیل‌هایی را که آخرین بار از سرور دریافت کرده‌اید را بخوانید و یا حتی ایمیلی بنویسید و بار دیگر که به اینترنت متصل می‌شوید آن را ارسال کنید.

شما می‌توانید فایل‌هایی را به ایمیل خود الصاق کنید. می‌توانید آنها را از ایمیل‌های دریافتی روی کامپیوتر خود بریزید.

ولی اگر ایمیل‌ها به صورتی که شرح دادیم؛ یعنی ذخیره ایمیل‌ها به صورت یک فایل متن؛ کار کند، برای ارسال فایل به همراه ایمیل به مشکل برمی‌خوریم.

به همین دلیل در اولین سال‌های کار ایمیل‌ها برنامه‌ای به نام uuencode وجود داشت که اطلاعات فایل‌ها را به صورت باینری (رقمی) در می‌آورد و شما هر بار که فایلی همراه ایمیل خود دریافت می‌کردید مجبور به دادن این کدها به uuencode می‌شدید.

در حال حاضر اساس کلی ارسال فایل همراه ایمیل به همین ترتیب است. ولی این کدسازی و کد خوانی به صورت اتوماتیک توسط سرور ایمیل انجام می‌شود و شما فقط فایل را اضافه و گیرنده آن را به همان شکل فایل اصلی دریافت می‌کند.

به گزارش پروژه‌‌ای به نام American Life نود ویک درصد استفاده کننده‌های اینترنت در مارس سال 2007 برای دسترسی به ایمیل خود از اینترنت استفاده کرده‌اند.

این گزارش همچنین می‌گوید که ۵۶ درصد استفاده کننده‌ها از سرویس ایمیل، این کار را به عنوان یک فعالیت روزمره انجام داده‌اند.

 

واژه نفوذگر یا هكر ، تقریبا از دهه 60 میلادی ابداع شد و در آن زمان فرد هكر ، فرد بسیار ارزشمندی به حساب می آمد. در آن زمان هكر به فردی گفته می شد كه با استفاده از هوش و استعداد خود قادر به شكست توانائی محاسبات كامپیوتر بودند. افراد هكر در زمینه برنامه نویسی توانایی خارق العاده ای داشته اند و هرگز باعث صدمه زدن و خسارت به دیگران نمی شدند.
در آن زمان ، این افراد نه تنها بدنام و مورد نفرت نبودند ، بلكه دارای احترام فوق العاده ای نیز بودند. اكثر پیشرفتهای امروز علم كامپیوتر مدیون زحمات شبانه روزی این افراد است.
در اواخر دهه 80 میلادی بود كه فعالیت های ضد امنیتی و ضد انسانی در بین این افراد شروع به شكل گرفتن كرد و هرگاه سخن از واژه هك به میان می آمد ، در ذهن مردم دزدان و خرابكاران كامپیوتری تصور می شد.
این موضوع باعث رنجش افراد و نخبگانی شد كه تا آنروز از لقب هكر یا نفوذگر به خود می بالیدند. در اینجا بود كه واژه دیگری كه كاملا در مقابل هكر یا نفوذگر بود ابداع شد ، واژه CRACKER یا خرابكار.
CRACKER یا خرابكار فرد بی خاصیتی است كه با فراگیری علوم و مهارتهای نفوذگری به فعالیت های ضد اخلاقی همچون دزدیدن اطلاعات سودمند دیگران ، كلمات عبور و نام كاربری ،‌ اطلاعات كارتهای اعتباری و  می پردازد. فعالیت این افراد كاملا غیر قانونی است و جز ضرر و زیان وخسارت به دیگران سود دیگری ندارد.
این مرزبندی بین این دو واژه نیز نتوانست ذهنیت مردم را نسبت به هكرها تغییر دهد و هنوز از یك هكر تصور فرد دزد و خرابكار را در ذهن می پرورانند.
در اینجا واژه های كلاه های رنگی بر سر واژه هكر افزوده شد و تقسیم بندی هكرهای كلاه سفید ، هكرهای كلاه مشكی ، هكرهای كلاه خاكستری و در نهایت هكرهای كلاه صورتی به تقسیم بندی قبلی اضافه شد.
هكرهای كلاه سفید : كه به نفوذگران خوب گفته می شود.
هكرهای كلاه مشكی : كه به نفوذگران بد و خرابكار گفته می شود.
هكرهای كلاه خاكستری كه بین دو تقسیم بندی بالا قرار می گیرند. یعنی نفوذگرانی كه كمی خوب و كمی بد و مخرب هستند.
هكرهای كلاه صورتی كه به نفوذگران لوس و بی مزه و بی خاصیت اطلاق می شود.
از بین تقسیم بندی های بالا تقریبا كلاه سفیدها و كلاه مشكی ها بیش تر از سایرین جا افتاده اند.
هكرهای كلاه سفید برای خود اصولی را در نظر گرفتند و قول دادند تا بدان اصول پایبند باشند و تخطی از این اصول به قیمت سیاه شدن رنگ كلاه آنها تمام می شود.
هكرهای كلاه سفید قول دادند كه باعث سازندگی و پویایی سیستم ها شوند تا در مقابله با كلاه مشكی ها این معایب برطرف گردد و امنیت سیستم بیش تر شود.
بعضی از اصول كلاه سفیدها به شرح زیر است :
به هیچ سیستمی آسیب وارد نكنند.
هرگز به سیستم های دولتی و امنیتی كه در حال انجام وظایف ملی خود هستند ، نفوذ نكنند.
اطلاعات محرمانه خود را فاش نكنند تا باعث سوء استفاده كلاه مشكی ها نشوند.
هرگز به فایلهای یك سیستم دستبرد نزنند و آنها را كپی نكنند.
هرگز پس از نفوذ اثری از خود باقی نگذارند.
هیچ گاه بر روی اینترنت در مورد جزئیات نفوذ خود اطلاعاتی مبادله نكنند.
هیچ سیستمی را دوبار هك نكنند (یك مساله را دو بار حل نكنند) تا خلاقیت خود را بالا ببرند.
با این مرزبندی ، هكرهای كلاه مشكی همان خرابكاران یا CRACKER ها شدند و كلاه سفیدها نیز تا حدودی حرمت سابق خود را بدست آوردند.

حتما در بسیاری از سایتها دیده اید که وقتی میخواهید کاری انجام دهید در یک کادر کوچک یک کلمه به شما نشان داده میشود .و شما باید آن کلمه را عینا تایپ کنید و اگر اینکار را با موفقیت انجام دادید ، میتوانید به مرحله بعد بروید.

گاهی ممکن است یک سوال ساده ریاضی نیز پرسیده شود و از شما خواسته شود که به آن پاسخ دهید به چنین سوالاتی کپچا میگویند (captcha) که مخفف کلمه :

COMPLETELY AUTOMATED PUBLIC TURINGTEST TO TELL COMPUTER AND HUMAN APART

و اما کپچا چیست؟

کپچا در تعریفی ساده ، یک آزمون تورینگ است که نشان میدهد جواب دهنده یک برنامه کامپیوتری بوده یا واقعا انسان پشت کامپیوتر نشسته است .آزمون تورینگ به آزمایشی گفته میشود که برای جدا کردن کامپیوترها وانسانها طراحی میشود.در ازمایش کپچا ، از فرد یک سوال ساده پرسیده میشود تا مشخص گردد که او انسانی حقیقی است یا اینکه یک برنامه کامپیوتری (یا اصطلاحایک bot) خود را بجای یک کاربر جا زده است.

سوال پرسیده شده باید دو ویژگی داشته باشد :

1- یک انسان بتواند براحتی و در طول چند ثانیه به آن پاسخ دهد و دراین زمینه به مشکل برنخورد

2- دوم آنکه کامپیوترهای فعلی ، نباید قادر باشند به چنین سوالاتی پاسخ دهند

روش عمومی:

این آزمایش میتواند بروشهای گوناگون انجام شود . عام ترین روش ، نشان دادن یک کلمه بهم ریخته و نامرتب است که معمولا هر حرف آن با یک فونت مجزا نوشته میشود .پس زمینه چنین تصاویری پرازخطوط و نقاط متعدد است تا فقط افراد بتوانند نوشته را تشخیص دهند و نه برنامه های کامپیوتری!!

در این روش کاربر باید کلمه را تشخیص داده و آنرا تایپ کند تا ثابت کند که او انسان است!!

اکثر نرم افزارهای تشخیص متن (ocr) قادر به تشخیص چنین کلماتی نیستند و بارد شدن در این آزمون ، از دسترسی به سایر قسمتها باز میمانند.

از روشهای معمول دیگر ، میتوان به دو روش اشاره کرد: یکی یک معادله ساده ریاضی و دیگری پرسیدن یک سوال بسیار ساده!! مثلا اینکه آسمان چه رنگی است!!؟ یا کلمه IT چند حرف دارد!!

موارد استفاده از کپچا:

بسیاری از سایتها ، خدماتی را ارایه میدهند که میتواند بستری برای سو استفاده خرابکاران باشد. آنها میتوانند با نوشتن یک برنامه ساده، از قابلیتهای رایگانی که سایت در اختیار افراد میگذارد در ابعاد وسیع استفاده کنند و کارهای مخرب انجام دهند! این درحالیست که اگر تنها یک کاربر بخواهد از این خدمات استفاده کند ، مشکلی پیش نمی آید.

مثلا یک سایت ممکن است ، خدمات ایمیل رایگان ارایه دهد.درصورتیکه هر فر برای خود یک حساب کاربری ایجاد کند مشکلی نیست،ولی یک فرستنده اسپم میتواند با یک برنامه ساده، صدها حساب کاربری درست کند و از آنها سیلی از اسپم های خود را بسوی دیگر کاربران روانه کند.

یا یک وبلاگ را در نظر بگیرید، اگر کسی بخواهد نظر خود را درباره یک مطلب در بخش نظرات بنویسد باید بتواند این کار را انجام دهد ، ولی ممکن است یک خرابکار بخواهد با یک برنامه کامپیوتری صدها نظر در مورد یک مطلب بگذارد و به این وسیله به وبلاگ مورد نظر حمله کند. یا اینکه این برنامه طوری باشد که یک پیام تبلیغاتی را در بخش نظرات وبلاگهای مختلف قرار دهد . در این حال کپچا مانع آن میشود که برنامه های کامپیوتری دست به چنین کاری بزنند . چون در مرحله کپچا میمانند و نمیتوانند از آن فراتر روند.

همچنین اگر یک نام کاربری داشته باشید و چند بار پسورد آنرا اشتباه بزنید ، سایت مورد نظر احتمالا از شا درخواست خواهد کرد که یک کپچا را جواب دهید تا مشخص شود که یک فرد دارد پسوردها را آزمایش میکند یا پای یک برنامه برای بدست آوردن کلمه عبور شما بروش BRUTE FORCE در کار است.

کپچاها سخت تر میشوند!!

با پیشرفت برنامه های کامپیوتری ، طراحی کپچاهای مناسب دشوارتر میشود، مثلا ممکن است شما هم با این مشکل برخورد کرده باشید که کلمه ای که برای تایپ به شما ارایه میشود آنقدر پیچیده و سخت باشد که نتوان آنرا براحتی تشخیص داد.

یک نمونه اخیر مربوط به یک سایت میشود که خدمات آپلود و دانلود فایل را در اختیار افراد قرار میدهد این سایت برای مقابله با دانلود های بی رویه در هربار دانلود از فرد میخواهد که یک کپچا را پاسخ دهد وبرنامه های بسیاری با این هدف نوشته شده که کپچاهای این سایت را بصورت اتوماتیک جواب دهند و چون بعضی از انها به موفقیت انجامید، کپچاهای سایت را سخت و سخت تر کردند تا دسترسی این برنامه ها کاهش یابد . تا اینکه سرانجام کار به جایی کشید که چند حرف به کاربر نشان داده میشد که پشت هر حرف عکس یک سگ یا گربه به شکل بسیار محو کشیده شده بود .از کاربران خوسته میشد که تنها حروفی را وارد کنند که پشتشان عکس گربه است ، ولی چون تشخیص این حیوانات بسیار مشکل بود ، زیاد پیش می امد که افراد در جواب دادن اشتباه کنند.

این کپچاها ، قانون اول را نقض میکردند و حرکت این سایت مورد انتقادات فراوانی قرار گرفت و بعد از مطالب طنز امیزی که درباره اش نوشته شد، تصمیم گرفتند از سیستم دیگری برای کپچا استفاده کنند.

روش های جدید:

یک روش جدید برای اعمال کپچا اینست که یک ویدیوی سه بعدی از یک مکعب چرخان نشان داده شود که در آن ، حروف مختلف روی وجوه آن قرارگرفته اند . این روش از دوجهت قابلیت اطمینان کپچاها را زیاد میکند ، اول آنکه نوشتن یک نرم افزار کامپیوتری برای تشخیص حروف انیمیشن بسیار سخت است و ثانیا بعضی وقتها خرابکاران افرادی را استخدام میکنند که کپچاهای مختلف را در ازای گرفتن مبالغ ناچیزی تشخیص داده و وارد کنند. سرعت این افراد دراین روش بسیار کاهش میابد و بدست آوردن کپچاهای مختلف برای خرابکاران هزینه بسیار بیشتری خواهد داشت.

پروژه reCAPTCHA

کپچاها میتوانند خدمات جانبی دیگری را هم ارایه دهند . مثلا در پروژه reCAPTCHA ازکپچاها برای تشخیص کلماتی استفاده میشود که سیستم های OCR معمولی قادر به تشخیص آنها نیستند .پروژه های زیادی در حال انجام هستند تا کتابهای خطی و چاپی را اسکن کنند و بصورت دیجیتال ذخیره سازند.بعضی از کلمات موجود در این کتابها از سوی ocr ها ناخوانا تشخیص داده میشوند.میتوان این کلمات را به عنوان کپچا به کاربران داد تا انها کلمات را شناسایی و بطور صحیح وارد کنند .برای حصول اطمینان از اینکه جواب وارد شده صحیح استو فرد کلمه اشتباه را تشخیص نداده، دو کلمه به کاربر داده میشود ، یکی از کلمات ، کلمه کلیدی است که کامپیوتر آنرا میداند و کلمه دیگر ، کلمه مبهم مورد نظر است.

اگر کاربر کلمه کلیدی را درست وارد کند ، به احتمال فراوان کلمه نامعلوم دیگری را نیز درست وارد کرده است.با استفاده از این سیستم میتوان به پیشبرد اسکن دیجیتال کتابهای چاپی کمک فراوانی نمود، اگر میخواهید سیستم کپچا رایگان روی سایت یا وبلاگ خود داشته باشید . میتوانید از reCAPTCHA استفاده کنید.برای دریافت آن به ( اینجا ) مراجعه کنید.

سخن پایانی:

به نظر میرسد با پیشرفت برنامه های کامپیوتری ، کپچاها سخت تر از قبل شوند .درهرحال روشهای جدیدی غیر از روش مرسوم نشان دادن یک متن کج و رنگی شده در راه هستند و احتمالا در آینده رواج بیشتری خواهند یافت.

اصطلاحات RSS

وبلاگ ــ یك وبلاگ یا وب سایت عمومی است كه فرستاده های شخصی را نشان می دهد و معمولاً آخرین مطلب از نظر زمانی اولین مطلب از نظر مكانی در صفحه است. معمولاً این فرستاده كه عموماً متن هستند بایگانی شده و قابل جستجو (بوسیله موتورهای جستجو) هستند. این فرستاده ها می توانند از طرف یك شخص یا اشخاص زیادی باشند. وبلاگهای جدید همراه با لینك ها و توصیف مختصری ارائه می شوند كه این توصیف ها بوسیله RSS در دسترس قرار می گیرند.

كانالها (Channels) ــ اینها لینكهایی به زبان XML هستند كه به مقالات و وبلاگهای جدید آدرس می دهند. و بعضی وقتها با عنوان Feed نامیده می شوند.

تغذیه(Feeds) ــ اینها فایلهایی به زبان XML هستند كه معمولاً شامل لینكهایی به مقالات و وبلاگها همراه با یك توصیف مختصر می باشند. كه به این لینك ها گاهی كانال (Channel) گفته می شود.

Proxy Server ــ یك وسیله ارتباط با اینترنت غیر مستقیم می باشد. شما با یك كامپیوتر شخصی به یك سرور متصل می شوید كه آن سرور هم بعداً به اینترنت متصل می شود. بعضی وقتی این عمل برای فیلتر كردن محتویات یا جدا كردن ویروسها قبل از اینكه یك شبكه داخلی را آلوده كنند استفاده می شود. اگر شما از طریق یك پروكسی سرور به اینترنت متصل شده اید باید تغییراتی در تنظیمات RSS خوانندگانتان انجام دهید.

RSS ــ این اصطلاح از كلمات Realy Simple Syndication به معنای یك تجمیع واقعاً ساده تشكیل شده است. RSS یك ابزار براساس زبان XML برای وبلاگها و سایتهای اینترنتی است. RSS با محتویات جدیدی مانند تاریخ، یك تیتر، یك لینك و یك توضیح مختصر مرتباً تهیه می شود. یك خواننده RSS فقط توضیح مختصری را كه ناشر گذاشته شده می خواند و با یك كلیك به خبر، مقاله یا وبلاگی كه آدرس داده شده است می رود.

XML ــ (Extensible Mark up Lanyuaye) یك زبان اینترنتی قابل بهینه سازی كه انواع مختلفی از اطلاعات را می تواند توصیف كند به گونه ای كه برنامه هایی كه به این زبان نوشته می شوند می توانند اطلاعات را اصلاح و تأیید كنند. هدف اولیه این زبان به اشتراك گذاشتن زبان برنامه نویسی در اینترنت است.

«SEO چیست؟»

SEO یعنى تولید كردن صفحات وبى كه براى موتورهاى جستجو جالب و فریبنده هستند. بهینه سازى صفحات وب این است كه شما در نتایج یك موتور جستجوى بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از آنجا ناشى مى شود كه اكثر مردم از موتورهاى جستجو براى رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده مى كنند. شاید بتوان گفت كه تقریباً همه افرادى كه با وب آشنایى هر چند كمى دارند، حداقل براى یك بار هم كه شده واژه SEO را شنیده اند.
اما SEO چیست؟
معناى لغوى SEO كه مخفف Search Engine Optimization است، بهینه سازى موتور جستجو مى باشد. SEO یعنى تولید كردن صفحات وبى كه براى موتورهاى جستجو جالب و فریبنده هستند. بهینه سازى صفحات وب این است كه شما در نتایج یك موتور جستجوى بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از آنجا ناشى مى شود كه اكثر مردم از موتورهاى جستجو براى رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده مى كنند. به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اكثر مردم فقط به صفحه اول نتایج جستجو نگاه مى كنند. بنابراین براى داشتن ترافیك بالا از طرف موتورهاى جستجو، این مسأله الزامى است كه سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرد. علم بهینه سازى موتور جستجو در مورد روشهاى فنى مانند عنوان صفحه مناسب، تگ ها و متا تگ ها، كلمات كلیدى و عبارات كلیدى و توضیحات مناسب سایت و كلاً محتوایى كه موتورهاى جستجو دوست دارند، مطالعه مى كند. موتورهاى جستجو صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگى (عنكبوت) پیدا و فهرست بندى مى كنند. متأسفانه همه نرم افزارهاى خزندگى یك جور كار نمى كنند. براى مثال اگر صفحه وب شما در یكى از موتورهاى جستجو امتیاز بالایى داشته باشد، ممكن است در دیگر موتورها این چنین نباشد. یكى از كارهایى كه متخصصان بیهنه سازى موتورهاى جستجو انجام مى دهند، پیگیرى همه تغییرات عملكرد داخل موتورهاى جستجو است. بنابراین آنها مى توانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینه سازى كنند. به علاوه آنها همراه با تغییرات موتورهاى جستجوى مختلف خود را تابع این موتورها قرار مى دهند. هنگامى كه شما یك طراح براى طراحى سایت تجاریتان انتخاب مى كنید، شما باید از این طراح درباره بهینه سازى موتورهاى جستجو سؤال كنید و باید از او بخواهید بر طبق اصول بهینه سازى براى موتورهاى جستجو ساخت صفحات وب سایت شما را شروع كند. در صورتیكه این كار طولانى تر از طراحى هایى كه شما بیش از این داشته اید، نیست. این كار خیلى آسان تر و معقول تر است كه شما در همان بار اول كه سایتتان بر روى وب قرار مى گیرد، شامل بهینه سازى براى موتورهاى جستجو شود.


چرا SEO مهم است؟
چرا بهینه سازى براى موتورهاى جستجو مفید مى باشد. موارد ذیل برخى از دلایل این موضوع مى باشند: برتر بودن در نتایج جستجو مشترى هاى زیادى را به دیدار از وب سایت شما دعوت مى كند. ۸۷ در صد همه بینندگان شما از یك صفحه یك وضعیت دارند. ۹۱ در صد از كاربران اینترنت از موتورهاى جستجو استفاده مى كنند. طبق آخرین تحقیقات بیش از ۲۵۰ میلیون جستجو در روز در كشور انگلیس انجام مى گیرد. ۷۳ در صد معاملات آنلاین به وسیله موتورهاى جستجو آغاز مى شود. ۳/۵ بیلیون از وب سایت با هم بر سر رقابت پول هستند، اما واقعیت این این است كه فقط كسرهاى از یك درصد به صفحه اول مى رسند.
چه كسانى به SEO احتیاج دارند؟
هر وب سایتى كه به سوى تجارت و بازرگانى حركت مى كند، باید صفحات وب خود را براى موتورهاى جستجو بهینه سازى كند. هدف نهایى یك وب سایت جلب كاربران اینترنتى مى باشد، و مطالعات نشان داده است كه پهنه عظیمى از كابران اینترنتى وب سایت ها را در موتورهاى جستجوى پیدا كرده اند. اگر شركت شما نظر به ساخت یك وب سایت جدید و یا به روز كردن وب سایت قدیمى خود را دارد باید توجه داشته باشید كه براى پیشرفت باید SEO را در الویت قرار دهید. به خاطر داشته باشید كه SEO شما را به مسابقه بزرگ مى برد و شما را در بازار معرفى مى كند.

ابزارهاى SEO چیست؟
در اینجا مى خواهیم درباره ابزارهاى SEO یا بهینه سازى براى موتورهاى جستجو صحبت كنیم و تعدادى از آنها را معرفى كنیم.
Keyword Suggestion پیشنهاد دهنده كلمات كلیدى:
همانطور كه در بالا گفتیم كلمات كلیدى در جذب موتورهاى جستجو نقش به سزایى دارند.
شما مى توانید با استفاده از Keyword Suggestion كلمات كلیدى بهتر و جذاب ترى را انتخاب كنید. Google Rank Checker چك كننده امتیاز شما در گوگل: موتور جستجوى گوگل با محاسباتى خاص و دقیق به وب سایت ها امتیاز مى دهید، هر چه امتیاز سایت شما در گوگل بالاتر باشد ارزش سایت شما بالاتر است. معمولاً چك كردن این امتیاز آسان نیست اما این ابزار در بیشتر سایت هاى مرتبط باTools SEO كار شما را آسان كرده و شما مى توانید به راحتى امتیاز خود را در گوگل چك كنید.
Link Popularity محبوبیت لینك:
محبوییت لینك به شما نشان مى دهید كه در موتورهاى جستجوى مختلف وقتى شما را جستجو مى كنند چه تعداد نتیجه ظاهر مى شود و جدیدن از این ابزار براى مقایسه كردن بین چند وب سایت استفاده مى شود. Search Engine Position وضعیت سایت شما در موتورهاى جستجو: این ابزار هم تعداد نتایج جستجوى سایت شما را در موتورهاى جستجوى بزرگ نمایش مى دهد. در كل Web Site Optimization Tools یا ابزارهاى بهینه سازى وب سایت كه انواع مختلف و متنوعى دارند.

 

اسکریپت چیست ؟

زبان‌های اسکریپتی برای ارائه تحولات و ایجاد پویایی در صفحات وب ایجاد شدند. این زبان‌ها از روی زبان‌های برنامه نویسی ساخته شدند و به همین دلیل دارای تشابه بسیاری با هم هستند. این زبان‌ها در اصل نمونه کوچک شده زبان‌های مادر خود هستند...

اسکریپت
زبان های اسکریپتی برای ارائه تحولات و ایجاد پویایی در صفحات وب ایجاد شدند . این زبان ها از روی زبان های برنامه نویسی ساخته شدند و بهمین دلیل دارای تشابه بسیاری با هم هستند . این زبان ها در اصل نمونه کوچک شده زبان های مادر خود هستند . تعدادی از فرمان ها و امکانات زبان های بزرگ در این زبان ها حذف شده اند . مثلا امکان نوشتن فایل یا پاک کردن فایل ها برروی سیستم کاربر مانند زبان های برنامه نویسی وجود ندارد . البته این زبان ها برای استفاده در زمینه کاری شبکه طراحی شده اند و حذف این دستورات علل خاصی ( از جمله بالا رفتن امنیت و ... ) داشته است .


VB Script
این زبان نمونه کوچک شده زبان VB است و کسانی که با ویژوال بیسیک کار کرده اند در یاد گیری این زبان بیشتر راه را پیموده اند و کافیست تفاوت های آن را با ویژوال بیسیک یاد گیرند . این زبان برای افزودن افکت به صفحات وب نیز کاربرد دارد . ولی کاربرد برتر آن در نوشتن برنامه های سمت سرور است که بر اساس تکنولوژی ASP صورت میگیرد . این زبان به عنوان زبان پیش فرض برای نوشتن صفحات ASP است . یاد گیری این زبان برای کسانی که تا کنون برنامه نویسی نکرده اند بسیار آسان است و شروع بسیار خوبی برای ورود به دنیای برنامه نویسی است .


JAVA Script
این زبان ساختاری شبیه زبان C دارد و بیشتر برای ایجاد افکت بر روی کامپیوتر کاربر استفاده میشود (Client-side) .احتمالا تا کنون سایت هایی را دیده اید که در آن کلمه خاصی دنبال موس میدود . یا هنگام وارد شدن به آن سایت مرورگر شما در صفحه ویندوزتان میلرزد . این قبیل کد ها که فقط روی سیستم کاربر اجرا میشوند و نیازی به پردازش توسط سرور ندارند را کد های سمت کاربر (کلاینت ساید) میگویند . البته این زبان نیز قابلیت های استفاده به صورت server-side را داراست . اما چون استفاده از زبان VBS آسانتر است معمولا از VBS برای نوشتن برنامه های سرور-ساید استفاده میشود . یکی از تفاوت های این دو زبان در طرز نوشتن حروف است . در VBS تفاوتی ندارد که دستورات را با حروف کوچک یا بزرگ بنویسید ، اما در JavaScript اگر دستوری که با حروف کوچک است با حروف بزرگ بنویسید با Error در صفحات خود مواجه میشوید.برای دیدن قدرت زبان JavaScript میتوانید از سایت AnfyTeam دیدن کنید . این سایت همچنین امکان دانلود برنامه ای برای ساخت افکت های جاوا اسکریپت خود را در اختیارتان میگذارد .


قالب دستوری اکشن اسکریپت
نقطه :
در اکشن اسکریپت نقطه برای نشان دادن خواص یا متدهای وابسته به یک شیی یا سمبل مووی کلیپ استفاده میشود . همچنین برای تعیین target path در یک مووی کلیپ یا متغیر ، فانکشن یا آبجکت ها استفاده میشود . عبارت نقطه دار با نام شیئ یا کلیپ موردنظر آغاز شده ، نقطه میگذاریم و در آخر با یک المان که توسط شما تعیین میشود پایان می یابد .
بطور مثال خاصیت x که برای مووی ها میباشد مکان افقی مووی را روی صحنه مشخص میکند . مثلا عبارت ball.x نشان دهنده مشخصه x از کلیپ ball میباشد .
مثال دیگر : submit یک متغیر در کلیپ Form است که در کلیپ shop قرار دارد . عبارت shop.form.submit=True مقدار متغیر submit از form را True میکند .
مثال دیگر : عبارت ball.play(); را داریم . play یک متد از کلیپ ball است که باعت اجرای این کلیپ میشود .
نقطه همچنین با شیی مجازی _root و _parent کار میکند . شیی مستعار _root به Timeline اصلی بر میگردد. شما از این شیی میتوانید برای خلق Target path های مطلق استفاده کنید . بطور مثال عبارت زیر باعث فراخوانی فانکشن Buildgameboard در مووی کلیپ functions در Timeline اصلی میشود .
_root.functions.buildgameboard();
از شیی مجازی _parent برای مراجعه یه یک کلیپ که کلیپ کنونی در آن قرار دارد استفاده میشود . همچنین میتوانید برای ساخت target path وابسته استفاده اش کنید .


آکولاد:
عبارات اکشن اسکریپت توسط آکولاد ها گروه میشوند .به مثال زیر توجه کنید .
on(release) {
myDate = new Date();
currentMonth = myDate.getMonth();
{


سمی کالن :
عبارات زبان اکشن اسکریپت با سمی کالن پایان میابد . مثال
:
column = passedDate.getDay();
row =
۰;
اگر شما سمی کالن پایانی را فراموش کنید هیچ مشکلی برای اسکریپت شمل پیش نمی آید اما بهتر است برای شیوایی اسکریپت خود آنرا همیشه بگذارید .


پرانتز ها :
وقتی شما یک فانکشن تعریف میکنید ، باید پارامتر های فرستاده شده در فانکشن را در پرانتز قرار دهید . مثال :
function myFunction (name, age, reader){
...
}
همچنین برای آسانتر شدن عبارات ریاضی در اسکریپت نیز از پرانتز ها بصورت ذیل استفاده میشود .
(
در زبان های برنامه نویسی اعمال ریاضی بترتیب خاصی در پراسیجر تفسیر میشوند . وقتی یک عبارت ریاضی داخل پرانتز باشد محاسبه آن قبل از بقیه عبارت صورت میگیرد . به مثال زیر دقت کنید :
Total =
۲+۳*۵ ;
Total =(
۲+۳)*۵ ;
در عبارت اولی ابتدا عمل ضرب و سپس جمع صورت میگیرد و پاسخ عدد ۱۷ است
در عبارت دوم بعلت وجود پرانتز ابتدا پرانتز محاسه و سپس ضرب صورت میگیرد و جواب ۲۵ است .
از پرانتز همچنین برای مقدار دهی عبارات استفاده میشود . قالب کلی آن مانند مثال زیر است :
(new Color(this)).setRGB(
۰xffffff);
اگر بخواهید از پرانتز استفاده نکنید باید از ۲ عبارت استفاده کنید
:
myColor = new Color(this);
myColor.setRGB(
۰xffffff);


حساسیت به حروف کوچک و بزرگ :
فقط کلمات کلیدی اکشن اسکریپت به حروف حساسند و در بقیه موارد میتوانید از هر دو حالت استفاده کنید .
شما نمیتوانید از اسم های رزرو شده اکشن اسکریپت بجای نام اشیای خود استفاده کنید .
اگر کلمات کلیدی اسکریپت را از لحاظ کوچکی و بزرگی اشتباه بنویسید اسکریپت حاصل دچار مشکل خواهد شد . keyword ها در حالت پیش فرض در پنجره اکشن به رنگ آبی هستند


کامنت نویسی :
کامنت ها کد نیستند بلکه جملاتی اند که طراح در میان کد ها برای توضیح درباره کد مینویسد تا در رجوع بعدی خود کاری که انجام داده را بیاد آورد . در اکشن اسکریپت از دو بک اسلش پشت سر هم ، برای نوشتن کامنت استفاده میشود . خطی که با // شروع شود جزو کد ها به حساب نمی آید و در کامپایل فایل فلش نادیده گرفته میشود . در نوشتن کامنت محدودیت لغتی وجود ندارد
.


کلمات کلیدی :
اکشن اسکریپت تعدادی از لغات خاص را برای استفاده های خاص زبان اسکریپت برای خود رزرو کرده که شما نمیتوانید این لغات را بعنوان اسم متغیر ، فانکشن یا اسامی لیبل استفاده کنید
.
این کلمات عبارتند از :
break else instanceof typeof
case for new var
continue function return void
default if switch while
delete in this with


ثابت ها:
ثابت ها چیز هایی مانند متغیر ها هستند با این تفاوت که مقدارشان هرگز تغییر نمیکند . بطور مثال ثابت های BACKSPACE, ENTER, QUOTE, RETURN از ثابت های شیی key هستند که به کلید های کیبورد مربوطند . مثلا برای اینکه بفهمید کاربر کدام کلید را فشار داده از کد زیر استفاده میکنیم
.
if(Key.getCode() == Key.ENTER) {
alert = "Are you ready to play?";
controlMC.gotoAndStop(
۵);
}


تاسف پدر وب به خاطر دو خط ممیز!؟
سایت بزرگ تفریحی آموزشی -  www.pcparsi.com
 
 

زمانی که من 20 سال قبل کدی را اختراع کردم که اینترنت را از یک شبکه خصوصی به یک سیستم عمومی تبدیل کرد هرگز فکر نمی‌کردم که این دو خط ممیز تا این حد دردسرساز باشد...
 
سر تیم برنرز لی مخترع پهنای جهانی وب (WWW) ضمن ابراز تاسف برای استفاده از دو خط ممیز در آدرسهای اینترنتی اظهار داشت که این خطوط هیچ استفاده ای ندارند و ایجاد آنها یک اشتباه بود.
 سر تیم برنرز لی پدر وب در این خصوص اظهار داشت: "در آن عصر به نظرم رسید که استفاده از دو خط ممیز ایده خوبی باشد اما امروز که دوباره به آن فکر می‌کنم می‌بینم که می‌توانستم از این دو خط استفاده نکنم."
دو خط ممیز (//) نمادی است که در ترکیب یک آدرس اینترنتی پیش از www قرار می‌گیرد.
براساس گزارش تایمز، این فیزیکدان انگلیسی که در زمان اختراع وب در مرکز شورای تحقیقات هسته ای اروپا (سرن) واقع در ژنو سوئیس کار می‌کرد اظهار داشت: "زمانی که من 20 سال قبل کدی را اختراع کردم که اینترنت را از یک شبکه خصوصی به یک سیستم عمومی تبدیل کرد هرگز فکر نمی‌کردم که این دو خط ممیز تا این حد دردسرساز باشد."
در حقیقت امروزه، مرورگرهایی چون اینترنت اکسپلورر به طور خودکار دو خط ممیز را وارد آدرس اینترنتی می‌کند اما تا مدتی قبل از قلم افتادن یکی از دو خط ممیز از اتصال به صفحات وب جلوگیری می‌کرد.
این مشکل مهمی است که از سالها برای کاربران اینترنت ایجاد دردسر کرده است و به همین دلیل خط ممیز به نفرت انگیز ترین نماد روی صفحه کلید تبدیل شده است و در عمق این خطای رایج امروزی مردی ایستاده است که شبکه را به ابزاری جهانی تبدیل کرد که امروز همه دنیا با آن آشنا هستند.

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :