برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

هرقدر که یک سرویس دهنده در زمینه فن آوری اطلاعات بزرگتر می شود، بیم تولد یک برادربزرگ یا ماتریکس در بین کاربران گسترده تر می شود. همیشه شایعاتی در مورد کنترل و پایش اطلاعات در گوگل، فیس بوک یا سرویسهای دیگر وجود داشته است و از آنجا که سر و کار چنین سرویسهایی با اطلاعات کاربران است، طبیعی است که همواره نگرانی هایی در مورد نشت این اطلاعات وجود داشته باشد. نشت این اطلاعات نه تنها می تواند بصورت مستقیم باشد (مثل اطلاعاتی که خودتان در پروفایلتان وارد می کنید) بلکه می تواند بصورت غیر مستقیم و از طریق بررسی رفتارهای شما در اینترنت (مانند جستجو ها، ورود به سایتها و غیره) باشد.


به تازگی، گوگل در وبلاگ خود اعلام کرده که از ردیابی جستجوهای کاربران در مورد "تب دنگی" نقشه ای از پراکندگی احتمالی این بیماری تهیه می کند تا از این طریق به دست اندرکاران عرصه سلامت کمک کرده باشد. گوگل مشابه این کار را در همه گیری آنفلوانزا نیز انجام داده بود و بر اساس کلمات کلیدی جستجو شده، نقشه ای برای گستردگی و فراوانی این بیماری و حتی بررسی شیوع علائم مختلف آن تهیه دیده بود. این موارد ایده های بسیار خوبی برای کمک به همه گیری-شناسی بیماریها هستند؛ اما آیا گوگل به چنین اطلاعات و ردیابی هایی بسنده خواهد کرد؟ وقتی سفره پر زرق و برقی از انواع داده های مربوط به جستجوها در اختیار گوگل است، چرا نباید از آنها اطلاعات مفید استخراج کند؟ شاید خیلی ساده انگارانه باشد که ما فکر کنیم، گوگل تنها در دو مورد تب دنگی و آنفلوانزا این ردیابی جستجوها را انجام داده است. اما او دیگر چه چیزی را می تواند رصد کند؟ غول جستجو در وبلاگ خود مینویسد: " ...چه چیزی بین بیس بال و آلاچیق مشترک است؟ ما نمی دانیم اما مردم این دو واژه را با الگوی مشابهی جستجو می کنند..."


کشف همبستگی میان متغیرهای مختلف، قسمت اصلی کارهای تحقیقی است. بنابراین گوگل با در دست داشتن انواع متغیرهای مربوط به رفتارهای اینترنتی کاربران، می تواند تحقیقات مختلفی انجام دهد. می توانید تصور کنید که چه چیزهایی از همین جستجوهای ساده قابل استخراج است؟ شیوع پدیده ها، افزایش علاقه مردم به یک موضوع خاص یا حتی نگرش مردم یک کشور در مورد مسائل مختلف!


بد نیست در اینجا اشاره ای داشته باشیم به سرویس جدید گوگل که چند هفته پیش معرفی شد: سرویس "همبستگی گوگل" (Google correlate) با این سرویس شما می توانید بر اساس آمارهای جستجو، ارتباط بین کلمات مختلف جستجو شده را بررسی کنید. این سرویس برای کشف همبستگی ها، بیشتر الگوی فراوانی کلمات کلیدی جستجو شده را مدنظر قرار می دهد و البته هنوز در مراحل اولیه و آزمایشی خود قرار دارد و ممکن است کامل و جامع نباشد.


استخراج اطلاعات از جستجوهای کاربران ابزار بسیار سودمند و قوی برای تحقیقات مختلف است. اما وقتی از یک ابزار قدرتمند صحبت می شود، علاوه بر نوش، باید نیش آن را هم در نظر گرفت. شاید گوگل بهتر از هرکسی به روحیات و افکار کاربران خود را آشنا باشد. اما فکر می کنید اگر گوگل در قبال اطلاعات آنها احساس مسوولیت نکند، چه مسائلی ممکن است پیش بیاید؟



ماموریت گوگل ارائه بهترین تجربه جستجو دراینترنت بوسیله در دسترس و مورد استفاده قراردادن عمومی اطلاعات جهان است. گوگل، ایجادكننده بزرگترین ماشین جستجوی جهان، سریعترین و آسانترین راه پیدا كردن اطلاعات روی اینترنت راارائه می كند. با دستیابی به بیش از 1.3 میلیارد صفحه گوگل نتایج را در ظرف كمتر از یك دوم ثانیه به كاربران در سراسر جهان ارائه می كند. اكنون، گوگل روزانه به بیش از 100 میلیون تقاضای جستجو پاسخ می دهد.

دو دانشجوى دكتراى دانشگاه Stanford، یعنى لرى پیج و سرجى برین، گوگل را در سال 1998 تاسیس كردند. این شركت خصوصى در ماه جون 1999 / تیر 1379 رسما با سرمایه تاسیس 25 میلیون دلار معرفى شد. این شركت همراهانى را چون كلاینر پركینز كاوفیلد و سیكوال كپیتال را پیدا كرد. گوگل سرویس و خدمات عمومى اصلى خود را در وب سایت خود در www.google.com ارایه میدهد. این شركت همچنین سرویس جستجوى پیشرفته را براى فراهم سازى اطلاعات محتوایى نیز ارایه میدهد.

درباره تکنولوژی گوگل

تكنولوژى متحول جستجوى گوگل و طراحى اینترفیس مطلوب براى كاربران، گوگل را به به عنوان بخش از ماشینهاى جستجوى نسل جدید تبدیل كرده است. فراتر از استفاده از تكنولوژى كلمات كلیدى، گوگل براساس تكنولوژى PageRank™ نیز پایه گذارى شده، كه این تكنولوژى باعث میشود تا نتایج مهمتر در یك جستجو اولتر دیده شوند.

PageRank یك سنجش معقولى را براى اعتبار صفحات وبى كه بر اساس معادله برابرى 500 میلیون متغییر و بیش از 2 بیلیون شرایط محاسبه شدند را ایفا میكند. PageRank از ساختار لینك عظیم وب به عنوان ابزار سازماندهى استفاده میكند. وجودا، گوگل تفسیر میكند یك لینك را از صفحه A تا صفحه B به عنوان یك vote توسط صفحه A براى صفحه B. دبوسیله این، گوگل تشخیص میدهد توسط vote كه كدام صفحه مهمتر است. همچنین گوگل این صفحات را تجزیه و تحلیل میكند.

مجتمع گوگل، روشهاى جستجوى خودكار انسداد اینترفیس دستى است. برخلاف ماشینهاى جستجوى دیگر، گوگل ساختار بندى شده تا نتایج جستجوى را به بهترین شكل براى تجارت ارایه دهد. یك جستجوى گوگل راهى است براى جستجوى وب سایتى با كیفیت مطلوب و بالا.

گروه مدیریت

دکتر اریک ا.اشمیت،رییس کل و رییس هییت مدیره
لرى پیج
، كمك موسس و رییس، محصولات
سرجى برین
، كمك موسس و رییس، تكنولوژى
امید كردستانى
، معاون رییس، توسعه تجارى و فروش
وینى روسینگ
، معاون رییس مهندسى
سیندى مك كفرى
، معون رییس، ارتباطات
جوان بردى
، معاون رییس، خدمات جستجو
تیم آرمسترونگ
، معاون رییس، فروش آگهى
اورس هولتزل
، شخص گوگل
كریگ سیلوراشتاین
، مدیر تكنولوژى

معنى گوگل

گوگل بر گرفته شده از كلمه Googlo كه به معنى "یك عدد یك و صد صفر جلوى آن" است كه توسط میلتون سیروتا پسر خواهذ ادوارد كاسنر ریاضیدان آمریكایى اختراع شده است. این موضوع كه "یك عدد یك و صد صفر جلوى آن" در واقع نوعى شعار و در واقع مقصود موضوع است. بدین معنى كه گوگل قصد دارد تا سرویس ها، اهداف و اطلاع رسانى و اطلاعات خود را تا آن مقدار در وب در جهان گسترش دهد.


آموزش روش جستجو در گوگل

اینترنت تکنولوژی مرزناشناسی است که هر لحظه بر وسعت آن افزوده می شود. هم اکنون میلیاردها سایت بر روی این شبکه وجود دارد و هر ۵ ثانیه نیز یک سایت به آن افزوده می شود. این دنیای مجازی آنقدر بزرگ شده است که دیگر کاربران بدون استفاده از موتورهای جستجو قادر به بهره مندی از آن نیستند، و بدین ترتیب روز به روز اهمیت استفاده از موتورهای جستجو بارزتر می گردد. اما همان اندازه که این موتورها مفید هستند درصورت ناآشنا بودن با نحوه درست کار با آنها می توانند خسته کننده هم باشند.
امروزه موتورهای جستجوی زیادی بر روی شبکه وب فعال هستند که هر یک الگوریتم جستجوی خاص خود را دارد و به نحوی به جستجوی سایتهای موردنظر شما می پردازند. اما یکی از پرکاربردترین و مفیدترین موتورهای جستجو گوگل نام دارد که این روزها جام پیروزی را از دیگر رقبا ربوده است و روز به روز بر تعداد کاربران خود می افزاید. بدون تردید شما هم حداقل برای یکبار گذرتان به http://www.google.com  خورده است و صفحه ساده و در عین حال پرقدرت این جستجوگر را دیده اید.

google

جستجوگری که با پشتیبانی از زبانهای متنوع دنیا کاربران زیادی را به خود جذب کرده است. و شاید همین پشتیبانی از زبان فارسی است که در میان ایرانیان نیز از استقبال خوبی برخوردار شده است. در این مقاله می کوشیم تا ضمن آشنایی با نحوه صحیح کار با این جستجوگر کارایی بهره مندی از آنرا نیز بالا ببریم.

برای جستجو نمودن یک موضوع در گوگل کافی است که چند کلمه توصیفی و اصلی موضوع را در نوار مربوطه تایپ نمائید و سپس کلید Enter را فشار دهید و یا اینکه روی دکمة Search که در جلوی نوار جستجو تعبیه شده است کلیک نمائید، تا به لیستی از وب سایتهای مرتبط با موضوع دست یابید.

از آنجائیکه گوگل وب سایتهایی را لیست می کند که «همه» کلمات مورد جستجوی شما در آن باشند لذا بایستی سعی کنید تا در نوار جستجو، کلماتی را وارد کنید که اساسی تر هستند و از وارد کردن کلمات اضافی بپرهیزید تا نتایج جستجو به آنچه که شما می خواهید نزدیکتر باشند.

برای مثال بجای آنکه در نوار جستجو تایپ کنید “نقاش” بهتر است که نام نقاش مورد نظرتان را تایپ کنید، مثلاً بنویسید “پیکاسو”. یا اینکه بجای “اتومبیل” بهتر است بنویسید “پژو” و یا…

همچنین دقت نمائید تا کلماتی را بکار برید که احتمال وجود توضیحات دربارة آنها بیشتر باشد. مثلاً به جای نوشتن “گذراندن یک شب خوب در تهران” بهتر است تایپ کنید “هتلهای تهران”.

از آوردن حروف اضافه خودداری کنید .

گوگل بطور پیش فرض فقط سایتهائی را لیست می نماید که تمام کلمات مورد جستجو در آنها باشند. و نیازی نیست که شما بین کلمات جستجو از کلمة پیوند دهندة “و” استفاده نمائید. به خاطر داشته باشید که وارد نمودن چنین کلماتی و کلماتی نظیر در، به، و… بر نتیجه جستجو تاثیر خواهد گذشت. بطور مثال برای جستجو در مورد تعطیلات در شمال بجای تایپ نمودن “گذراندن تعطیلات در شمال” بهتر است تنها بنویسید: “تعطیلات شمال”.

گوگل هم برای بالا بردن کیفیت جستجوها بطور اتوماتیک کلمات معمولی و کاراکترهائی همچون “کجا” و “چطور” را از کلمات مورد جستجو حذف می نماید. چون این گونه کلمات باعث کندی عمل جستجو می شوند و تاثیری هم در بهبود جستجو ندارند و حتی کیفیت نتایج جستجو را کاهش هم می دهند.

گوگل نسبت به بزرگی و کوچکی حروف حساس نمی باشد. در حقیقت همه حروفی را که به لاتین در نوار جستجو تایپ می نمائید به حروف کوچک تبدیل خواهند شد. برای مثال نتیجة جستجوی “george washington”، “George Washington” و “gEoRgE WaShInGtOn” یکسان خواهد بود.

جستجوهای طبقه بندی شده
با همه این توضیحات اگر مایلید که نتایج جستجوهای شما دقیق تر و علمی تر باشند بهتر است سری هم به directory.google.com بزنید. در این آدرس فهرستی از سایتهای اینترنتی با توجه به موضوعات آنها موجود می باشد. مثلاً اگر دنبال سایتی در مورد سیاره زحل می گردید، می توانید با رفتن به شاخه Science و زیر شاخه Astronomy به زیر شاخه Saturn دست یابید. همچنین اگر در مورد خودروی Saturn جستجو می کنید می توانید سایتهای مرتبط با آنرا در شاخه Automotive بیابید.

جستجوی پیشرفته

در جلوی نوار جستجوی گوگل گزینه ای با عنوان «جستجوی پیشرفته» یا «Advanced Search» وجود دارد. با کلیک کردن روی این گزینه وارد صفحه ای با همین نام خواهید شد. در این صفحه شما می توانید با اعمال تنظیمات و بکار بردن عملگرهای خاصی دقت جستجویتان را افزایش دهید.

همانگونه که از شکل بالا معلوم است، همه گزینه ها به فارسی می باشند و استفاده از آنها بسیار ساده است و نیازی به توضیح بیشتر ندارد، اما علاوه بر این تنظیمات، گوگل از یک سری عملگرها نیز برای محدود کردن جستجوها بهره می برد. شما بدون رجوع قسمت جستجوی پیشرفته و با دانستن این عملگرها می توانید عمل جستجو را هرچه سریعتر انجام دهید، در زیر به توضیح برخی از این عملگرها می پردازیم:

عملگر +
همانگونه که قبلاً گفتیم گوگل از یک سری کلمات معمولی بصورت خودکار چشم پوشی می کند، ولی در صورتی که شما ضروری می دانید که اینگونه کلمات حتماً مورد جستجو قرار گیرند، می توانید با قرار دادن یک علامت “+” در جلوی آنها مطمئن شوید که در نتایج جستجو حتماً وجود خواهند داشت. (دقت کنید که قبل از کاراکتر “+” یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید).

راه دیگر مقید نمودن گوگل برای جستجوی کلمه ای خاص این است که کلمه مورد نظر را در کوتیشن (” “) قرار دهید. برای مثال اگر بخواهیم دنبال داستان جنگ ستارگان ۱ (Star Wars Episode I) را مورد جستجو قرار دهیم، گوگل کلمة I را مورد جستجو قرار نمی دهد مگر آنکه آنرا بصورت Star Wars Episode +I و یا “Star Wars Episode I” بنویسیم.

عملگر –
برخی اوقات ممکن است که شما دنبال کلمه ای بگردید که بیش از یک معنا دارد، برای مثال کلمه «bass» در ماهیگیری به معنای «ماهی خالدار» است و در موسیقی به معنای «صدای بم». برای حل اینگونه مشکلات می توانید از عملگر “-” استفاده کنید، تا گوگل به دنبال سایتهایی بگردد که کلمة بعد از این عملگر در آنها نباشند. (دقت کنید که قبل از کاراکتر “-” یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید). مثلاً در مثال فوق می توانید بنویسید: bass –music.

عملگر ~
گاهی ممکن است که شما فقط به دنبال کلمه ای خاص نباشید و بخواهید که به دنبال کلمات مرتبط با آن نیز بگردید. برای این کار از این عملگر استفاده می شود. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «کیفیت غذا» در نتیجه سایتهایی ظاهر خواهند شد که کلمه «کیفیت» و کلمه «غذا» در آنها وجود داشته باشد. و حتی ممکن است که این دو کلمه اصلاً به هم ربط هم نداشته باشند. اما اگر تایپ کنید «~کیفیت ~غذا» دنبال سایتهایی می گردد که درباره کیفیت غذاها نوشته باشند.

عملگر “”
همانگونه که قبلاً نیز گفته شد، برای جستجوی عبارتی خاص بصورت کامل (نه بصورت کلمات جدا از هم) بایستی آن عبارت را در داخل کوتیشن (” “) قرار داد.

عملگر «یا»
گوگل از یای منطقی پشتیبانی می کند. بدین معنا که اگر دنبال کلمه ای خاص «یا» بجای آن کلمه ای دیگر می گردید، می توانید در بین این دو کلمه از «یا» استفاده کنید. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «تعطیلات در شیراز یا اصفهان» آنگاه گوگل دنبال سایتهایی می گردد که در خصوص تعطیلات در شیراز یا در اصفهان باشند.

عملگر SITE
اگر می خواهید که عمل جستجو در سایت بخصوصی انجام گیرد، می توانید پس از وارد نمودن کلمه مورد نظر عملگر Site: را آورده و پس از آن آدرس سایت را بیاورید. برای مثال برای جستجوی «پذیرش» در سایت دانشگاه استانفورد می توانید بنویسید: admission site:www.stanford.edu

عملگر ..
برای اینکه جستجو را محدود به سایتهایی کنید که در آنها اعداد محدودة خاصی وجود داشته باشند، می توانید از این عملگر برای نشان دادن محدودة عددی مورد نظر بهره برید. مثلاً اگر به دنبال DVD Playerهای با قیمت ۲۵۰ تا ۳۵۰ دلار می گردید، بایستی اینگونه خواسته تان را بیان کنید: DVD player $250..350 (توجه داشته باشید که بین دو نقطة عملگر هیچ فاصله ای نباشد).
صفحه نتایج جستجو

صفحه نتایج جستجوی گوگل ـ چه به فارسی باشد و چه به انگلیسی ـ را می توان به ۱۶ قسمت تقسیم نمود، که در زیر به شرح مختصر هر یک از آنها می پردازیم:

۱-لینکهای بالایی گوگل نامیده می شوند. با کلیک روی هر گزینه مشخص می کنید که در چه زمینه ای می خواهید جستجو کنید. سایتها، تصاویر، خبرها، گروهها و…

۲-دکمة Search یا جستجو برای شروع عمل جستجو بکار می رود. بجای بکار بردن این دکمهمی توانید کلید Enter را فشار دهید.

۳-لینک Advanced Search یا جستجوی پیشرفته شما را به صفحه تنظیمات پیشرفته جستجو می برد.

۴-کادر جستجو نامیده می شود که برای تایپ نمودن کلمات مورد جستجو بکار برده می شود.

۵-لینک Preferences یا تنظیمها شما را به صفحه تنظیمات گوگل می برد تا در آنجا مشخص کنید که می خواهید در هر صفحه نتایج جستجو چه تعداد سایت لیست شود، و یا اینکه زبان مورد استفاده چه زبانی باشد و…

۶-نوار آبی رنگی که مشاهده می نمائید، نوار آمار می باشد که آمار تعداد سایتهایی که یافته شده است و همچنین مدت زمانی که جستجو طول کشیده است را نشان می دهد.

۷-Tipها توضیحات کوتاهی هستند که شما را برای جستجوی بهتر راهنمائی می کنند.

۸-گوگل دارای منابع اطلاعاتی متنوع و ویژه ای است که بر اساس تجربه جستجوی کاربران مختلف جمع آوری شده اند و اغلب این منابع به جستجوی شما نزدیکتر است و در بالای نتایج جستجوها قرار می گیرند. گوگل برای گرفتن نتیجه بهتر شما را به دیدن منابع اطلاعاتی خودش دعوت می کند..

۹-در قسمت نتایج جستجو اولین چیزی که می بینید عنوان صفحه ای است که کلمات مورد نظر در آن یافته شده است. گاهی اوقات در این قسمت یک آدرس اینترنتی قرار می گیرد که به معنای آن است که صفحه موردنظر بدون نام می باشد
.
۱۰-پس از عنوان سایت، قسمتهایی از سایت که کلمات شما در آن یافت شده اند، بصورت خلاصه آورده می شود. این متن کوتاه به شما این امکان را می دهد تا قبل از کلیک کردن روی عنوان آن و دیدن محتویات سایت ببینید که آیا این صفحه کاملاً مطابق با خواسته شما می باشد یا نه.

۱۱-آدرس سایتی که کلمات در آن یافته شده اند، می باشد.

۱۲-اندازه یا سایز متنی قسمتی از سایت را که متن موردنظر شما در آن یافته شده است را نشان می دهد. در برخی موارد این اندازه دیده نمی شود.

۱۳-به هر دلیلی اگر با کلیک کردن بر روی عنوان سایت و یا آدرس سایت، قادر نیستید که محتویات آنرا ببینید، می توانید با کلیک کردن بر روی گزینه Cached یا نسخه ذخیره شده، همان سایت را از روی سٿروٿر گوگل ببینید. (لازم به توضیح است که گوگل قسمتهایی از برخی سایتها را برای دسترسی و جستجوی سریعتر بر روی سٿروٿر خود ذخیره می نماید. شما با کلیک کردن روی این گزینه می توانید به قسمتهای ذخیره شده روی سرور گوگل دسترسی پیدا کنید).

۱۴-با کلیک روی گزینه Similar Pages یا صفحات مشابه جستجوگر گوگل شما را به سمت صفحاتی شبیه به صفحه یافته شده راهنمائی می کند.

۱۵-وقتی که گوگل کلمه مورد نظر شما را در یک سایت در چند صفحه پیدا می کند، ابتدا صفحه ای که به درخواست شما نزدیکترند را می آورد و سپس صفحه دوم را بصورت تو رفته نشان می دهد.

۱۶-اگر در یک سایت در بیش از دو صفحه کلمات مورد نظر شما یافت شوند برای دیدن صفحات سوم به بعد بایستی روی این گزینه کلیک نمائید.

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :