برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

برای آسانسورهای کم ارتفاع با ظرفیت بالا (خودروبر، باربر و …) و آسانسورهای پانوراما (شیشه ای) در ساختمان‌های تا ۵ طبقه (در برخی موارد تا ۷ طبقه مشروط به ترافیک بسیار کم) سیستم هیدرولیک بهترین انتخاب است.

امکان جابجایی بارهای بسیار سنگین به همراه برخی مزیت‌های که در ذیل به آنها اشاره شده است، در بسیاری موارد استفاده از آسانسورهای هیدرولیک را توجیه پذیر و حتی ضروری می‌کند، هرچند که سرعت و ارتفاع در آسانسورهای هیدرولیک محدود است. (بطور معمول تا ۷۵/۰ متر بر ثانیه و ارتفاع ۵ طبقه با طول مسیر حرکت ۵/۱۲ متر)


مزایای آسانسورهای هیدرولیک:

  • برخورداری از ضریب ایمنی بالا به دلیل عدم وجود احتمال سقوط آسانسور
  • در آسانسورهای هیدرولیک علاوه بر اینکه موتورخانه در بالای چاه قرار نمی‌گیرد، چاه آسانسور نیز می‌تواند بدون سقف باشد که در طراحی معماری قابل توجه است
  • آسانسورهای هیدرولیک حدوداً ۱۲ درصد کمتر از آسانسورهای کششی فضا اشغال می‌کنند

در حال حاضر بسیاری از معماران در طراحی ساختمان‌های کمتر از ۵ طبقه و بسیار لوکس مانند هتل ها، مراکز تجاری، ساختمان‌های مسکونی دوبلکس، تریپلکس و … از آسانسورهای پانوراما (شیشه ای) استفاده می‌نمایند که انتظار دارند علاوه بر نقش کاربردی آسانسور در ساختمان، از نظر زیبایی نیز در معماری کلی نقشی ایفا نماید. با توجه به اینکه آسانسورهای هیدرولیک فاقد وزنه تعادل می‌باشند (وزنه تعادل در آسانسورهای کششی یک وجه چاه را به خود اختصاص می‌دهد)، علاوه بر در ورودی که می‌تواند شیشه ای باشد کابین، در سه وجه دیگر نیز قابلیت اجرای شیشه را داراست.

  • در صورتی که نیروی پایین آمدن آسانسور هیدرولیک با استفاده از نیروی جاذبه زمین تامین شود نه تنها در حین پایین آمدن مصرف انرژی تقریبا صفر است بلکه می‌تواند سرعت پایین آمدن آسانسور را نیز افزایش داد.

شکل ۱، یک آسانسور تمام هیدرولیک را نشان می‌دهد.

jar022

نحوه آرایش جک‌ها و اتصال آن به کابین آسانسور:
به طور کلی ارتباط جک به عنوان محرک کابین آسانسور به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم،‌در ۳ حالت مختلف به شرح زیر است:

شکل ۲ نشان دهنده یک سیستم ۲:۱ است.

jar023

در این حالت طول کورس جک معادل نصب کورس حرکت کابین خواهد بود که در حالت الف با یک جک می‌باشد و در ظرفیت‌های بالاتر و کابین‌های بزرگتر از دو جک استفاده می‌شود. (حالت ب)

شکل ۳ آسانسورهای هیدرولیک با جک مستقیم در زیر

jar024

مجموعه ساده ترین نوع آسانسورهای هیدرولیک هستند که در صورت وجود فضای لازم بهترین انتخاب در جک‌های مستقیم است و از زیر کابین نصب می‌شود که در حالت ب با دو جک نمایش داده شده است.

شکل ۴ آسانسور هیدرولیک با جک مستقیم از بغل است.

jar025

در سیستم‌های مستقیم که امکان کندن حفره در کف چاه وجود ندارد جک به بغل منتقل می‌شود تا قسمت بیشتر جک در چاه قرار گیرد و نیاز به کندن حفره به حداقل ممکن کاهش یابد. و در حالت ب حالت دو جک نشان داده شده است.

فضای مورد نیاز برای آسانسورهای هیدرولیک خودروبر:

با توجه به تنوع آسانسورهای هیدرولیک ابعاد چاه و کابین را برای آسانسورهای خودروبر که یکی از متداول ترین نوع آسانسورهای هیدرولیک است، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

jar026

نحوه اتصال جک مطابق با شکل ۵ بطور مستقیم از زیر می‌باشد:
بطور معمول آسانسورهای خودروبر دارای ظرفیت از ۵/۲ تا ۷ تن هستند که دارای حداکثر ۵/۸ متر طول برای جک تک مرحله ای (۱ Stage) و ۱۷ متر برای جک دومرحله ای (۲ Stage) هستند.

ابعاد کابین در آسانسورهای خودروبر معمولاً به عرض ۲۲۰ تا ۲۸۰ سانتیمتر و عمق ۴۵۰ تا ۶۰۰ سانتیمتر می‌باشد.

فضای موردنیاز برای چاه آسانسور خودروبر به صورت زیر است:
۱۰۰ تا ۵۰ + عرض کابین = عرض چاه cm (متناسب با نوع در آسانسور)
۵۰ تا ۳۰ + عمق کابین = عمق چاه cm

  1. در کف چاه حفره برای استقرار جک به قطر cm 50 در مرکز ثقل کابین تعبیه می‌گردد که عمق آن برای جک یک مرحله ای (۱ Stage) به صورت cm 50 + طول مسیر حرکت و برای جک دو مرحله ای (۲ Stage) به صورت cm 50 + طول مسیر حرکت / ۲ محاسبه می‌گردد.
  2. موتورخانه آسانسورهای هیدرولیک معمولا در کنار چاه آسانسور تعبیه شده و به دلیل نوع سیستم می‌تواند تا ۱۲ متر با چاه فاصله داشته باشد که خود از مزایای این سیستم است، ارتفاع موتورخانه حداقل ۲ متر و ابعادی حدود ۵/۲ × ۵/۲ متر دارد.

انواع در، در آسانسورهای هیدرولیک عموماً شامل

  1. گیوتینی که در از وسط باز شده و نیمی از آن به سمت بالا و نیمه دیگر به سمت پایین می‌رود.
  2. کشویی که به صورت انعطاف پذیر در ریل حرکت کرده و به سمت بغل کابین هدایت می‌شود.
  3. تلسکوپی یا سانترال می‌باشد که قبلا در مورد این درها توضیحاتی ارائه شده است.                                 jar027


آسانسور هیدرولیک

 

هنگامی که:

عدم ساخت موتورخانه در بالای چاه آسانسور

ارتفاع کم حرکت

ظرفیت بالای حمل بار در سرعت پایین

سخن به میان می آید همواره توجه ما به آسانسورهای هیدرولیک معطوف می شود.

 

مزیت ها:

عدم نیاز به موتورخانه در بالا و رعایت اصول طراحی و معماری در ساختمان خاص

 

کاربرد در مواقعی که امکانی برای ساخت موتورخانه در بالا وجود ندارد

 

امکان نصب در ساختمان های موجود داخل ساختمان یا بیرون و در کنار آن

 

صرفه اقتصادی در ظرفیت های بالای 1500 کیلو گرم

 

برخورداری از ضریب ایمنی بالا بدلیل عدم وجود سقوط آسانسور

 

عدم نیاز به وزنه تعادل و امکان افزایش فضای کابین که حدودا 12 درصد کمتر از آسانسورهای کششی فضا اشغال می کند.

در صورتی که نیروی پایین آمدن آسانسور هیدرولیک با استفاده ار نیروی جاذبه تامین شود نه تنها در حین پایین آمدن مصرف انرژی صفر است حتی می توان سرعت پایین آمدن را افزایش داد.

 

توقف ملایم تر و هم تراز شدن بهتر در طبقات

 

حرکت آسانسور در هنگام قطع برق

 

محدودیت ها:

ارتفاع حرکت پایین

 

تعداد استارت خور پایین در مقایسه با سیستم های کششی

 

محدودیت سرعت حداکثر یک متر در ثانیه

 

استفاده زیاد روغن و مخطر آلودگی

 

مصرف انرژی بالا

 

حرارت

 

حفر زمین برای جایگذاری جک(سیستم جک از زیر)

 

موارد استفاده:

انبار قطعات و فرایند تولید جهت ارتباط طبقات

 

در محیط های قابل اشتعال رنگ سازی،پالایشگاهها جهت حمل بار سنگین

 

در چایخانه جهت حمل کاغذ و کتاب

 

در پارکینگ های طبقاتی جهت جابجائی اتومبیل

 

در مراکز خرید،هتل ها بیمارستانها و مازل جهت حمل بار  مسافر

 

امکانات ویژه:

امنیت و عمر بیشتر

 

قدرت بالا

 

تمرکز  وزن و مجوعه آسانسور  مستقیما روی زمین  افزایش ایمنی در برابر زلزله

 

آزادی در محل قرار گیری موتورخانه

 

مصرف انرژی فقط هنگام بالا رو

 

تا ارتفاع 20 متر

 

تا ظرفیت 10 تن

 

اصول کارکرد آسانسور هیدرولیک

در آسانسور هیدرولیکی روغن تحت فشار نیرو را منتقل می کند . در حرکت رو به بالا موتور الکتریکی پمپ را می چرخاند . پمپ روغن تحت فشار را از مخزن به داخل جک می فرستد . جک بصورت مستقیم با غیر مستقیم به کابین متصل است که باعث حرکت رو به بالا می شود .در حرکت رو به پایین موتور الکتریکی خاموش است .در این حالت وزن کابین و متعلقات و وزن بار داخل کابین باعث حرکت رو به پایین آسانسور می شود.در این وضعیت روغن بدون مصرف انرژی به داخل مخزن بر می گردد.در حرکت رو به بالا و رو به پایین تزریق روغن توسط مجموعه شیرها کنترل می شود که بدنبال آن سرعت اسانسور از زمان شروع تا توقف در طبقه توسط این شیرها تنظیم می شود . جک از پایین به بالا به کابین نیرو وارد کرده و ان را نگه می دارد .

 

مزایای اسانسور هیدرولیک

- نیازی به اتاق موتور خانه ی چاهک اسانسور ندارد و پاوریونیت می تواند هر جایی در ساختمان قرار گیرد .

 

- همواره روی زمین قرار گرفته به طوری که تمام تنش ها را از دیواره های چاهک حذف می کند.

 

- کابین به سقف چاهک اویزان نیست زیرا از زیر به ان فشار وارد می اید.این باعث می شود که کابین به بالاترین طبقات و تراس ها دسترسی داشته باشد .

 

- نیازی به وزنه تعادل ندارد بنابراین همیشه و هر جا می تواند نصب شود حتی در راه های خروجی ساختمان هایبازسازی شده یا در چشم پله ها.

 

- با نجات اضطراری اتوماتیک ان به جهت قطع برق کابین به سر طبقه باز می گردد.

 

- خدمات و نگهداری کمتر – ایمنی و اطمینان بیشتر – اسان تر و بی صدا

 

انتخاب روغن

روغن در اسانسورهای هیدرولیک نقش مهمی را بازی می کند . ئر حقیقت پایایی روغن باعث تضمین کارکرد خوب اسانسور های هیدرولیک می شود به خصوص در ترافیک های زیاد و تغییرات ناگهانی دما.

 

یک روغن با کیفیت خوب باید مشخصات زیر را داشته باشد :

 

الف)میسکوزیته (viscosity ) در دمای 40 :

46 cst برای آسانسورهایی که در آب و هوای سرد نصب می شوند.به ویژه در زمان اولین استارت در صبحگاه

 

68 cst برای اسانسورهایی که در اب و هوایی گرم نصب می شوند.بویژه اگر ترافیک بالاست.

 

ب)شاخص ویسکوزیته(شاخص بالای ویسکوزیته-کم شدن تغییرات ویسکوزیته به علت تغییرات دما)

 

- I.V 180  مناسب برای ترافیک های متوسط / بالا و بالا .

 

- I.V 150  مناسب برای ترافیک هی پایین و متوسط .

 

ج) نقطه جوش > 190 C

 

د) نقطه اجتماد < -35 C 

 

ه) جرم حجمی در 0/88Kg/3m31c

 

و)کاهش میزان هوا در 15 C  < 6 دقیقه

 

ز) مواد افزوده شده : انتی اکسید – ضد خوردگی – ضد زنگ – ضد امولسیون

 

هشدار

الف) همواره روغن با شاخص ویسکوزیته بالا انتخاب کنید

 

ب) به کاربرد ضد آلاینده ها توجه کنید.

 

- روغن ضایعاتی یا هر روغنی که شامل ضایعات است باید از مخزن خارج شود ولی نباید محیط زیست را الوده کند به طوری که نباید روغن در محیط رها شود .

  

بی صدایی تجهیزات هیدرولیک

گروه شیرهای مدل NL در پاور یونیت های  Wittur مجهز به تجهیزات صداگیر ویژه ای هستند .پاوریونیت های Wittur hydraulic Drives به طور قابل توجهی بی صدا هسند : در شرایط کاری معمولی مثل دمای روغن حدود 30/40 C ، فشار 25-30 bar و نبودن هوا در داخل روغن صدای تولید شده توسط پاوریونیت به شکل زیر است :

 

- پاوریونیت تا 150 I/m    57-59 dB

 

- پاوریونیت از 180 I/m تا 300 I/m   59-61 dB

 

- پاوریونیت از 360 I/m تا  600 I/m   60-6 dB

 

این مقادیر مربوط به سرعت تند رو به بالاست.برای داشتن داقل صدا در نصب لازم است:

 

الف) از یک شلنگ قابل انعطاف ( حداقل 5 تا 6 متر) برای اتصال پاوریونیت به جک استفاده کنید.

 

ب)با لاستیک های ضخیم بستهای نصب لوله به دیوار را از لوله ها جدا کنید .

 

ج) از لاستیک های ضخیمی بین نگهدارنده های جک و ستون زیر جک با خود جک استفاده کنید .

 

د) مخزن را تا حد مجاز از روغن پر کنید .

 

ه)مطمئن شوید که هوای زیاد در روغن نیست.در صورتنیاز هوا را خارج کنید .

 

و)روغن با شاخص ویسکوزیته بالا استفاده کنید.دمای زیاد شاخص ویسکوزیته را کاهش داده و سر و صدا زیاد می شود . ویسکوزیته پایین روغن اجازه نمی دهد قطعات را حرکت دهد و این موضوع سر و صدا را زیاد می کند

 

نحوه کار سیستم آسانسور هیدرولیک

 باچرخش موتور الکتریکی ، تلمبه روغن را از مخزن به سیلندر پمپاژ می کند هنگامی که ظرفیت سیلدر پر شد روغن با فشار پیستون و کابین متصل به آن را به طرف بالا حرکت می دهد هنگامی که کابین به طبقه مورد نظر می رسد سیستم کنترلی آسانسور علامتی را به موتور الکتریکی می فرستد تا کار پمپاژ روغن به تدریج قطع شود

 

وقتی آسانسور بخواهد به طبقه پاین حرکت کند سیستم کنترل آسانسور یک علامت به دریچه می فرستد تا دریچه باز شود سنگینی کابین و مسافران باعث می شود تا پیستون به سیلندر فشار آورد و روغن از راه دریچه باز شده دوباره به مخزن بر گردد هرگاه آسانسور در طبقه زیرین توقف کرد سیستم کنترل آسانوسر دوباره دریچه را می بندد.

 

 مصرف انرژی در آسانسورهای هیدرولیک

مصرف انرژی 5/4 برابر کششی دو سرعته و 5 برابر کششی تک سرعته است. 

هم چنین جک های تلسکوپی به دلیل عایق حرارتی و نیز اصطکاک ایجاد شده در یاتاقان ها،منبع دیگر گرما هستند بنا بر طبیعت جک تلسکوپی وقتی که پیستون بسته می شود تمامی روغن داخل جک به داخل منبع باز نمی گردد پس حتی با خنک کردن روغن منبع،روغن محبوس در جک خنک نمی شودو مشکل همچنان باقی است.

 

 بدلیل سازگاری اجزاء هیدرولیک کابلی (هیدروبکسلی)که بصورت ترکیبی از کششی و هیدولیک جک یک مرحله ای می باشد و توانئی کشش کابل تا 100 فوت سیستم هیدرولیک سیمی در دهه اخیر بسیار رایج شده است.از طرف دیگر قسمت خنک کننده سیستم هیدرولیک می تواند به صورت جداگانه نسبت به بقیه موارد کنترل شود.

 

  بهینه سازی مصرف انرژی در آسانسورهای هیدرولیک:

 کاهش وزن کابین

 

افزایش راندمان پمپ

 



موتورهای گیرلس 

دهه های زیادی از کاربرد ماشینهای بدون گیربکس Gearless  در صنعت آسانسور میگذرد که یکی از قدیمی ترین نمونه های آن آسانسورهای برج سپهر ( بانک صادرات کنونی) با سابقه 40 ساله میباشد . به لحاظ قیمت بالا ، جثه سنگین  ، سیستم کنترل پیچیده و نیز هزینه های بالای نگهداری ( خصوصا براشینگ موتورها ) ، همواره جستجوی بی پایانی برای یافتن یک جایگزین مناسب تر ادامه داشته است .

 

با پیدایش کنترل ACVV  و نهایتاACVVVF ، در دو دهه گذشته ، که امکان تغییر دور موتورهای آسنکرون AC را همانند موتورهای DC  امکانپذیر ساختند ، سیستم کنترل فرکانس با موتورهای AC با توجه به برتریهای فنی و اقتصادی غیر قابل انکار ، جایگزین مناسبی برای موتورهای DC و موتورهای AC  سه سرعته گردیده و عملا آسانسورهای گیربکس دار تا سرعت 2.5 متر بر ثانیه بر محور این سیستم تولید گردیده و میگردد .

 

محدودیت عمده برای سرعت های بالاتر از 2.5 متر بر ثانیه ، از محدودیت های مکانیکی گیربکس و سیستم روغنکاری دنده ها در دورهای بالاتر ، کاهش راندمان گیربکس در نسبت های تبدیل بالاتر ، اتلاف انرژی و گرم شدن و زوزه کشیدن گیربکس ها  ناشی میشد و از سوی دیگر ، حذف گیربکس و استفاده از موتورهای آسنکرون با کنترل کننده VVVF  در دورهای پایین بدلایل فنی مطلوب و ممکن نبود ( افت شدید گشتاور موتور در دورهای پایین ، جثه بسیاربزرگ موتور و ... ) .

 

با پیدایش و ساخت موتورهای سنکرون با استفاده از فن آوری آهنربای دائم ( این آهنربا ها که معمولا طی 40 سال عمر بیش از 1/4% - 5% خاصیت خود را از دست نمیدهند) که در آن آهنربای دائم جایگزین سیم پیچ روتور یا استاتور میگردد ، توانایی ایجاد گشتاورهای بالای مورد نیاز در هنگام استارت آسانسور و راهبری آن  را داشته ،  دارای حجم بسیار کوچکتری بوده و قابلیت عالی کنترل دور را با کنترولرهای VVVF ( تیپ سنکرون)  دارا میباشند . دور معمول این موتورها بین 120-240 دور در دقیقه بوده و معمولا در آنها از کوچکترین فلکه های کشش استفاده  میشود .

 

اندازه برخی از این موتورها بقدری کوچک شده است که در داخل چاه در سیستم های بدون موتورخانه ( MRL) مورد استفاده قرار گرفته اند .

 

دوره 1968-1975 دوره گسترش کنترل مرحله ای بود ، بین 1976-1984 فن آوری کنترل با تغییر ولتاژ گسترش یافت (ACVV) ، در دوره منتهی به سالهای میانی دهه 90 کاربرد کنترل ACVVVF تکامل و گسترش یافت و از آن زمان تا کنون فن آوری کنترل موتور مبتنی بر ترانزیستورهای قدرت و مغناطیس دائم می باشد .

 

تلاش عمده برای دستیابی به آسانسورهای کششی بدون موتورخانه با ساخت اولین آسانسور بدون موتورخانه توسط اوتیس- نیپون در سال 1990 آغاز شد که در آن سال ، اولین آسانسور MRL که با یک موتور خطی متصل به کادر وزنه کار میکرد ،

 

بدلیل قیمت بالا و نیز فضای زیاد مورد نیاز ، این سیستم فراگیر نشد ولی چشم ها را به روی افق تازه ای گشود تا اینکه در 1996 کانه سیستم معروف خود Mono-Space را با موفقیت اجرا و در اروپا به ثبت رساند .

 

بعد از آن سال ، شرکتهای بزرگ آسانسور هر کدام مدلها و تکنولوژی خود را عرضه کرده اند ولی نکته روشن این است که فن آوری کنترل VVVF و مغناطیس دائم PM در حال فراگیر شدن بوده و در انحصار هیچ کسی قرار نداردو کار با آن به سادگی کار با آسانسورهای معمولی است که سالیان طولانی در حال سرویس دادن میباشند. با پیشرفت فن آوری ، روشهای آموزش ، امکانات دستیابی به اطلاعات و آرشیو های فنی و دانش فنی افراد نیز در حال دگرگونی و پیشرفت است .

 



http://psmelevatorco.ir/psm/p_258.html

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :