برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

استفاده از فن‌آوری پیشرفته موتورهای خطی در شاخه‌های مختلف صنعت از جمله كاربرد موتور خطی در خطوط نورد فلزات مختلف ، بدون برقراری تماس و ایجاد خراش و فرورفتگی در آنها و همچنین كاربرد موتور خطی در پمپ فلزات مذاب برای استفاده در ریخته‌گری تحت فشار، انتقال فلزات مذاب و پمپ سیكل بستهء نیروگاههای اتمی و خورشیدی موضوع مورد بحث مقالهء حاضر است .

موتورهای خطی

یک موتور خطی اساساً یک موتور الکتریکی است که از حالت دوار در آمده تا بجای اینکه یک گشتاور (چرخش) گردشی تولید کند، یک نیروی خطی توسط ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی سیار در طولش، بوجود آورد. موتورهای خطی اغلب موتورهای القایی یا پله‌ای هستند. می‌توانید یک موتور خطی را در یک قطار سریع السیر مگلو مشاهده کنید که در آن قطار روی زمین پرواز می‌کند. نوع دیگری از موتورهای الکتریکی موتور پله‌ای است، که در آن یک روتور درونی ، شامل آهنرباهای دائمی توسط یک دسته از آهنرباهای خارجی که به صورت الکترونیکی روشن و خاموش می‌شوند، کنترل می‌شود. یک موتور پله‌ای ترکیبی از یک موتور الکتریکی DC و یک سلونوئید است. موتورهای پله‌ای ساده توسط بخشی از یک سیستم دنده‌ای در حالت های موقعیتی معینی قرار می‌گیرند، اما موتورهای پله‌ای نسبتاً کنترل شده، می‌توانند بسیار آرام بچرخند. موتورهای پله‌ای کنترل شده با کامپیوتر یکی از فرم های سیستم‌های تنظیم موقعیت است، بویژه وقتی که بخشی از یک سیستم دیجیتال دارای کنترل فرمان یار باشند.

موتورهای خطی جز آن دسته از موتورهایی قرار دارند كه مستقیما انرژی الكتریكی  را به انرژی مكانیكی جابجایی تبدیل می نمایند.DC و Ac

موتورهای خطی را می توان به چهار كلاس زیر تقسیم نمود:

موتورهای DC

موتورهای القایی

موتورهای سنكرون، شامل موتورهای رلوكتانسی و موتورهای استپر

موتورهای نوسانی

موتورهای هیبریدی

البته در این بین موتورهای القایی از همه كاربردی تر میباشند[LIM]

كه در بسیاری از كشورها با كاربردهای متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند.

 یك موتور خطی در واقع یك موتور الكتریكی است كه استاتورش غیر استوانه شده است تا به جای اینكه یك گشتاور چرخشی تولید كند، یك نیروی خطی در راستای طول استاتور ایجاد كند.

طرح‌های بسیاری برای موتورهای خطی ارائه شده است كه می‌توان آنها را به دو دسته تقسیم كرد: موتورهای خطی شتاب بالا و شتاب پایین. موتورهای شتاب پایین برای قطارهای مگلیو و دیگر كاربردهای حمل و نقلی روی زمین مناسب هستند. موتورهای شتاب بالا معمولاً خیلی كوتاه هستند و برای شتاب دادن به جسمی تا سرعت بسیار زیاد و سپس رها كردن آن به كار می‌روند. این موتورها معمولاً برای مطالعات برخورد سرعت بالا به عنوان تسلیحات نظامی یا به عنوان راه‌اندازنده جرمی برای پیشرانه فضاپیما به كار می‌رود. موتور خطی‌ای كه برای شتاب دادن به یون ها یا ذره‌های زیر اتمی به كار می‌رود، یك شتاب دهنده ذره نامیده می‌شود. با نزدیك شدن ذره‌ها به
سرعت نور، طراحی موتورها معمولاً متفاوت می‌شود و این ذره‌ها نیز عموماً داری بار الكتریكی هستند.

ساختار هندسی موتورهای القائی خطی

با بازكردن موتوركلیه مشخصه های كاری، طراحی، و خصوصیات مداری و مغناطیسی موتور

تغییر می كند. از این موارد میتوان به موارد زیر اشاره كرد:

١. نیروی گردشی موتور دوار تبدیل به نیروی رانشی در موتور خطی میشود.

٢. فاصله هوائی بسیار زیاد میشود.

٣. اثر لبه یا اثر انتها خواهیم داشت.

۴. افزایش مقدار مقاومت موثر ثانویه در موتور خطی.

در عمل ساختارهای متفاوتی برای سیم پیچی استاتور موتورهای القائی خطی پیشنهاد می شود،

اكثرًا این سیم پیچی ها به هم شبیه هستند و گاهی هم اندازه هستند . در میان انواع مختلف

شباهتها، تفاوتهای میان یک موتور القائی خطی و مشابه دوارش

·موتورخطی بر خلاف موتور دوار در مسیر حرکتش یک ابتدا و یک انتها دارد. این خصوصیت تولید اثر دو انتها خواهد کرد.

·اغلب موتورهای خطی روتورهایشان فاقدمیله های هادی یاسیم پیچیها ی الکتریکی است وعضو متحرک در یک موتورخطی تقریبا همیشه از صفحه یا ورقه های یکپارچه ساخته می شود.

·فاصله هوایی در موتورخطی نسبتا بزرگ می باشد. که جزء لاینفک موتورخطی می باشد در یک موتور دوار فاصله هوائی تا حد امکان کوچک می باشد بعلاوه جریان مغناطیسی نسبتًا خوبی دارد  .فاصله هوائی اثر نامطلوبی روی رفتار موتورخطی می گذارد.

·در موتورهای خطی ثانویه یا روتور پهن تر از اولیه می باشد . این خصوصیت که ویژه موتورهای خطی می باشد، تاثیر مهمی روی عملکرد موتور دارد.

·در موتورهای خطی یک طرفه نیروی عمودی( نیروی نرمال) وجود دارد ، که این نیرو ممکن است جاذبه یا دافعه باشد . این نوع نیرو درموتورهای دوار وجود دارد ولی دیده نمی شود.

این نیروهای نرمال بر سطح استاتور نیروهای متعادل کننده برونسو هستند که در موتورهای دوار درمحیط پیرامون فاصله هوائی قراردارند بطوری که اگر موتور دارای شکل متعادل هندسی باشد. این نیروهای عمود بر سطح یکدیگر را خنثی م یکنند و اگر موتور متحدالمرکز نباشد، موتور دوار حاوی نیروی نرمال خالص خواهد بود.

·شتابگیری و کاستن از سرعت موتورهای خطی به نحو مطلوبی امکان پذیر است.

·حفاظت مکانیکی و الکتریکی و قابلیت تحمل شرایط محیطی نامتقارن نسبت به مشابه

دوارش بهتر صورت می پذیرد.

·نگهداری، تعمیر و تعویض موتورهای خطی ساده می باشد.

·توانائی اعمال نیرو در ثانویه بدون اینکه نیازی به کنتاکت مکانیکی باشد. و نیز کنترل مناسب و راحت نیرو و سرعت نیز از مزایای این نوع موتورها می باشد.

 

                                                         قسمتی از پاین نامه دانشجوئی رشته مهندسی قدرت

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :