خواندنی ها+برق، قدرت، کنترل، الکترونیک، مخابرات، کامپیوتر، مهندسی پزشکی، ابزار دقیق، الکتروتکنیک، هوش مصنوعی، آی تیIT(فناوری اطلاعات)، مکاترونیک، رباتیک، فتونیک، اویونیکAvionic، فیزیک

دایره المعارف برق(اطلاعات عمومی برق)iman.sariri@yahoo.com

این دوربین ها به دو روش راداری و لیزری کار می کنند. البته تقریبا تمام دوربین های کنترل سرعت در ایران به روش لیزری کار می کنند که ۹۰ درصد آن ها ساخت آلمان و مابقی مارک ساژم دارند.

دوربین های راداری به این صورت عمل می کنند که دستگاه رادار عادى یک پالس رادیویى را صادر می کند و منتظر انعکاسش می ماند. سپس انتقال دوپلر را در سیگنال اندازه می گیرد و از آن استفاده می کند تا سرعت را تعیین کند. (پدیده دوپلر)
در سالهای اخیر دستگاههای کنترل سرعت به جای امواج رادیویی بر اساس نور کار می کنند. در واقع عنصر اساسی در این دستگاه موسوم به لیدار(lidar)، نور متمرکز لیزر است. لیدار هم مثل رادار با محاسبه زمان رسیدن نور فروسرخ بازتابیده از اتومبیل و ضرب این عدد در سرعت نور، فاصله شی تا دستگاه را محاسبه می کند. احتمالا زمان بازتاب امواج صوتى را در قالب یک پژواک تجربه کرده اید. براى مثال ، اگر شما درون یک چاه یا میان یک دره فریاد بکشید ، صدا مقدار قابل توجهی زمان می برد که به ته چاه برسد و دوباره به گوش شما بازگردد. صوت چیزی در حدود ۳۰۴ متر را در یک ثانیه طی می کند ، بنابراین یک چاه عمیق یا یک دره یِ عریض زمان محسوسی برای رفت و برگشت صدا به وجود می آورد .

سرعت سنج لیزری زمان رفت و برگشت را براى نور اندازه می گیرد که به یک خودرو برخورد می کند و به سمت سرعت سنج باز می گردد . نور منتشر شده از یک سرعت سنج لیزری خیلی سریع تر از صوت حرکت می کند– حدود ۹۸۴۰۰۰۰۰۰ فوت در ثانیه(۳۰۰۰۰۰۰۰۰ متر در ثانیه ) یا حدود ۱ فوت(۳۰٫۴ سانتیمتر) در نانو ثانیه(یک میلیاردیوم ثانیه). سرعت سنج براى یک رفت و برگشت تعداد نانو ثانیه ها را می شمارد و با تقسیم کردن بر ۲ می تواند فاصله تا خودرو را محاسبه کند . اگر سرعت سنج ۱۰۰۰ نمونه گیری در هر ثانیه انجام دهد می تواند تغییر فاصله بین دو نمونه برداری را با هم مقایسه و سرعت خودرو را محاسبه کند. دقت می تواند با چند صد نمونه گیری روی مسیر در یک سوم ثانیه ( یا در همین حدود ) خیلی بیشتر شود.

مزیت یک سرعت سنج لیزری (براى پلیس) آن است که اندازه ی مخروط نور منتشر شده از سرعت سنج خیلی کوچک است ، حتی در محدوده ی ۳۰۰ متری. امکان دارد قطر مخروط در این فاصله یک متر باشد . این مزیت به سرعت سنج این اجازه را می دهد که یک وسیله ی نقلیه مشخص را هدف گیری کند. بنا براین سرعت سنج لیزری بسیار دقیق است. لیدار رگباری از لیزر فروسرخ را در زمان بسیار کوتاهی به سوی اتومبیل در حال حرکت روانه می کند تا بتواند مجموعه ای از فواصل بین اتومبیل و دستگاه به دست آورد،سپس این سیستم با مقایسه نمونه های فواصل مختلف می تواند سرعت اتومبیل را محاسبه کند. با توجه به اینکه لیدار در مدت کمتر از نیم ثانیه حدود چند صد نمونه فاصله تهیه می کند، دقت محاسبه آن بینهایت زیادست



برای مقابله با یک تکنولوژی اولین کاری که باید انجام داد، شناسایی مکانیسم اون تکنولوژی میباشد.


تکنولوژی لیدار از یک لیزر مادون قرمز با طول موج 904 نانومتر که با چشم غیر مسلح دیده نمیشود استفاده میکند.
(اما این طول موج از دید دوربینهای دیجیتالی نادیده نمیماند)

برای ساخت یک سنسور برای این طول موج من یک سنسور مادون قرمز با حساسیت بالا تهیه کرده ام که تصویر آنرا در زیر میبینید:


 لینکها برای کاربران مهمان قابل دسترسی نیست، برای مشاهده ی لینکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شوید 


این سنسور به تمامی طول موج مادون قرمز حساس میباشد( از یک میلیمتر تا یک میکرومتر)، پس بهتره برای این سنسور یک فیل تر (IR Pass Filter) تهیه کرد تا طول موجهای مزاحم را حذف و طول موج مورد نظر را از خود عبور دهد.


اما فیل تر مادون قرمز در ایران برای دوربین عکاسی هم پیدا نمیشود، چه برسد برای کارهای آزمایشگاهی، هرچند پیدا هم که بشود قیمت آن سرسام آور است.  



پس چه باید کرد؟


برای تهیه فیل تر مادون قرمز در ایران شما میتوانید یه یک عکاسی رفته و یک فیلم عکاسی 120 که پهنای مناسبی دارد تهیه کنید و همانجا آنرا به فروشنده تحویل داده تا آنرا ظاهر کند !!!



حتما فروشنده فکر خواهد کرد که شما دیوانه هستید   و شما هم برایش توضیح خواهید داد که به منظور شما از این کار چیست


نگاتیو سیاه شده بهترین و ارزانترین فیل تر مادون قرمز در دسترس شماست.


نگاتیو تک لایه از 720، دو لایه 850، و سه لایه تقریبا 950 نانومتر را از خود عبور میدهد، پس سه لایه بهترین انتخاب میباشد.

پس از تحویل گرفتن نگاتیوهای سوخته از عکاسی شما باید آنرا برش داده و بصورت سه لایه در جلوی سنسور خود کار بگذارید.


پس از قرار گرفتن فیل تر در جلوی سنسورتان، میشه گفت تقریبا هیچ نوری بغیر از طول موج مورد نظر شما از آن عبور نخواهد کرد.


پس اکنون سنسور شما به این طول موج حساسیت بالایی دارد.


حال با دوربین دیجیتال مجهز به این فیل تر نورهای صاتع شده از دستگاه پلیس را رصد کنید، ( حتما شما به یک کمک راننده برای اینکار  احتیاج دارید ).

در نظر داشته باشید که قطر نور دستگاه لیدار در فاصله 300 متری برابر با یک متر بروی خودروی شما تابیده میشود ( در فاصله های بیشتر این دایره بزرگتر میشود ) و مانند لیزر هایی که ما میشناسیم نور آن کاملا متمرکز نیست، پس این نور از درون خودرو هم دیده میشود، اما مدت زمان آن بسیار کوتاه و در حدود نیم ثانیه میباشد، پس کمک راننده باید حواسش را کاملا جمع بکند.


اما اینکار بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود، اما یکبار برای تست کردن فیل تر ( و همپنین سنسور ) و اطمینان از کارایی آن، به امتحانش میارزد  


پس از اطمینان از کارایی سنسور و فیل   تر، ما نیاز به یک مدار آمپلیفایر ساده که به یک هشدار دهنده متصل میشود داریم تا ما را از وجود پلیس دوربین بدست آگاه کند نیاز داریم که در پستهای بعدی درباره آن خواهم گفت.


پس فعلا این آزمایش را انجام بدید و نتیجه آنرا

اگر كسی درباره روش كار دوربین های كنترل سرعت دارد لطفا به من بگید . چون خیلی سخته كه آدم همش حواسش به عقربه باشه كه از 110 رد نشه
تا اونجایی كه من شنیدم یه راه برای اینكار وجود داره٬ البته خودم تا به حال امتحان نكردم اما میگن از این برچسب سلفون های چسب دار رو روی پلاك میچسبونن كه پلاك خونده میشه و برچسب اصلا معلوم نیست و زمانی كه فلاشر دوربین تصویر رو میگیره نور منعكس شده از برچسب روی پلاك باعث میشه تا پلاك سفید بی افته٬ از یكی هم شنیدم یه سری از چراغ های آبی رنگی كه روی پلاك ماشین میچسبونن بی تاثیر نیست. به هر حال راست یا دروغش پای خودشون اما این رو میدونم دستگاه هایی وجود داره (البته در ایران) كه با نزدیك شدن به این دوربین ها به شما آلارم میده تا سرعت خودتون رو كم كنید
3 تا كار باید كنید.
1- نصب ال ای دی كه البته چراغش رو بشه خاموش روشن كرد( با یه كلید قطع و وصل) كه هر وقت گیر بازار بود یا داشتید مثل آدم متشخص می رفتید!!!( یعنی لایی كشی و خلاف تعطیل بود) خاموشش كنید.

2- یه سلفون بكشید رو چراغ( ترجیحا چراغ های پلاك پرنور تر بشن. می تونید ال ای دی پر نور سفید اضافه كنید تا پلاك خونده نشه.


چراغ پلاك رو با یه كلید خاموش روشن كنید( برای پلیس هایی كه تو اتوبان هستن.


آقا از این كار ها كه من می گم یاد نگیرید. متمدن و با فرهنگ رانندگی كنید.


صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :