برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

اساس کار یک اتومبیل الکتریکی

قلب یک ماشین الکتریکی ترکیبی از این سه تجهیز است:

  •  موتور الکتریکی

  •   کنترلر موتور

  •    باتری ها

 

حال با توجه به شکل به عملکرد هر یک از اجزا می پردازیم. کنترلر توان لازم را از باتری می گیرد و آنرا به موتور می رساند. پدال گاز در حقیقت یک پتانسیومتر (مقاومت متغییر) است که از طریق آن سیگنالی معادل مقدار توان لازم برای کنترلر ارسال می شود و کنترلر از این طرق می فهمد که چه میزان توان باید به موتور برساند. وقتی که اتومبیل در حالت سکون قرار دارد کنترلر می تواند توان موتور را به صفر برساند یا زمانیکه در حال شتاب گیری هستید بیشترین توان را به موتور برساند. وقتی که کاپوت یک اتومبیل الکتریکی را بالا می زنید اولین چیزی که خود نمایی می کند کنترلر است چیزی مانند آنچه در شکل زیر می بینید.

 

 موتور اتومبیل الکتریکی یا برقی

پتانسیومتر ها چون به کنترلر فرمان می دهند چه میزان توان به موتور برسانند از نظر ایمنی اتومبیل اهمیت زیادی دارند فکر کنید زمانیکه با اتومبیل خود از آرامی در محلی که کودکان رفت آمد می کنند عبور می کنید چه اتفاقی می افتد اگر ناگهان موتور اتومبیل شما دور بگیرد و با ناکهان شروع به شتاب گرفتن بکند. برای این منظور از دو پتانسیومتر استفاده شده است که هر کدام به صورت مجزا سیگنال فرمان را به کنترلر صادر می کنند و در صورتی که مقادیر آنها با هم متفاوت باشد کنترل متوجه می شود مشکلی برای پدال گاز یا همان پتانسیومتر پیش آمده است و اتومبیل از کار خواهد افتاد.

دو نوع پیشرانه برای اتومبیل ها الکتریکی می تواند وجود داشته باشد که DC  و AC در اتومبیل های الکتریکی DC فهم اصول کار کنترلر ساده است فرض کنید اتومبیل الکتریکی DC ما داری 12 باتری 12 ولت است که به صورت سری به هم متصل شده اند بنابراین ولتاژ مجوعه باتری ها می شود 144 ولت که این ولتاژ به صورت کنترل شده به موتور می رسد.

کنترلر DC در حقیقت یک کلید قطع و وصل بسیار سریع الکترونیکی است که با فرکانس بالا ولتاژ باتری را قطع و وصل می کند و اصطلاحاً پالس مربعی با فرکانس متغییر تولید می کند حال هر چه زمان های قطع بیشتر باشد متوسط ولتاژ خروجی کمتر خواهد بود و قدرت کمتری به موتور می رسد و معکوس آن هم صادق است یعنی با افزایش زمان های وصل می توان قدرت بیشتری به موتور رساند. مثلاً اگر بخواهید موتور در 25 درصد قدرت خود کار کند باید در 25 درصد زمان کلید وصل باشد و 75 درصد از این زمان کلید قطع باشد.

سرعت این قطع و وصل ها بسیار بالاست چون باعث سر و صدا و لرزش موتور می شود بنابراین فرکانس آنرا بالا می برند تا از محدوده شنوایی انسان ها خارج شود. یک کنترلر معمولا در هر ثانیه 15000 بار برق باتری را قطع و وصل می کند.

 

 

در یک موتور AC کار کمی پیچیده تر است اما اساس کار مشابه است. در اتومبیل ها الکتریکی AC کنترلر ولتاژ DC را از باتری دریافت می کند و آنرا به ولتاژ AC یا همان موج سینوسی تبدیل می کند. مرحله اول کار دقیقاً مانند اتومبیل های DC است یعنی کنترلر ولتاژ DC  را از باتری ها دریافت می کند و با قطع و وصل سریع ولتاژ متوسط آنرا کنترل می کند ولی کار دیگری که انجام می دهد تغییر پلاریته است که برای فرکانس 60 هرتز این کار 60 بار در ثانیه انجام می شود. برای این کار به 6 عدد ترانزیستور قدرت احتیاج است در حالیکه در کنترل DC فقط به یک نیمه هادی نیاز بود.



اختراع لاستیک بدون هوا برای خودروها + تصاویر

اختراع لاستیک بدون هوا برای خودروها + تصاویر www.taknaz.ir


این نوع تایر پس از پایان یافتن تحقیقات و رفع ایراداتی نظیر صدای ویبره پره هادر Michelin به تولید و طی چند سال آینده تمامی خودروهای داخل ایالات متحده را در برخواهد گرفت.

 

 

اختراع لاستیک بدون هوا برای خودروها + تصاویر www.taknaz.ir

 

 

ارتباط بین بخش خارجی (محیطی) تایر با مرکز آن توسط پره هایی(اسپوک) که در شکل می بینید تامین شده است.

 


اختراع لاستیک بدون هوا برای خودروها + تصاویر www.taknaz.ir


بزودی باد کردن چرخ ها و پنچری تایر و جک و لاستیک زاپاس بی معنا خواهد بود درحالیکه میخهای ضدسرعت پلیس هم تاثیری بر این نوع لاستیک نخواهد داشت. البته  هدف ابتدایی از تولید این تایرها استفاده در ماشین آلات سنگین راهسازی بود .


 


اختراع لاستیک بدون هوا برای خودروها + تصاویر www.taknaz.ir


 


یکی دیگر از ویژگیهای خاص این تایرها وارد نشدن فشار کاملا یکسان به دیواره های جانبی و پایین و بالای تایرها در خودروی در حال حرکت است که معمولا در تایرهای خودروی با لاستیکهایی که با هوا پر شده اند اتفاق میفتد .این حالت منجر به وارد شدن فشار یکسان به دیواره های لاستیک و گرد ماندن آن می شود و در نهایت منجر به سفت وسخت شدن رانندگی و کاهش قابلیت انعطاف در مواقع ضروری بخصوص سر پیچها می گردد درحالیکه پره های بکار رفته در این لاستیک جدید این خاصیت را دارند تا در مواقع ضروری با انعطاف خود بر اثر شرایط خاص جاده باعث افزایش توان هندلینگ و قدرت فرمانپذیری خودرو گردند



 


این تایرها  یک بار در جاده کناری مرکز تحقیقاتی Michelinبر روی یک خودروی آئودی A4مورد آزمایش قرار گرفته اند که نتیجه رضایتبخش بوده ولی نیاز به رفع نواقصی نیز وجود دارد .

 

...از دیگر قابلیتهای این نوع تایرها جلوگیری از وارد شدن ضربات ناشی از دست اندازهای جاده به کابین خودرو و درنتیجه سرنشینان است

 


اختراع لاستیک بدون هوا برای خودروها + تصاویر www.taknaz.ir




اختراع لاستیک بدون هوا برای خودروها + تصاویر www.taknaz.ir




 

 

مهمترین نگرانی خودروسازان در خصوص تایر ،نگرانی از بابت کاهش بی دردرسر سرعت بهنگام پنچر شدن یکی از تایرها در سرعتهای بالا ودرنتیجه حفظ پایداری و امنیت خودروست که مهمترین قابلیت این لاستیکهای جدید است .  این پروژه از سال 2005 شروع شده بود و در حال حاضر در مرحله تکمیل است


امیدوارم ما ایرانیها که هرگز رنگ وروی لاستیکهای 4فصل Ultra High Performanceرا که در 4فصل سال همانند لاستیک خاص همان فصل کارایی دارند را ندیدیم(برای مثال دقیقا مانند یک لاستیک یخ شکن در برف ویخ عمل می کنند واصطکاک لازم را ایجاد می کنند و در مقابل آن در فصل تابستان هم اصطکاک اضافی برای افزایش مصرف ایجاد نکرده و در تمامی شرایط جاده و آب وهوای مختلف بدون کوچکترین مشکلی بهترین پرفورمنس را در اختیار راننده قرار میدهند) این لاستیکهای جدید Michelin Airless را روزی در بازار کشورمان ببینیم و ناکام از دنیا نرویم


ماشین جالب و دیدنی مخصوص دی جی ها

ماشین جالب و دیدنی مخصوص دی جی ها www.taknaz.ir

ماشین جالب و دیدنی مخصوص دی جی ها www.taknaz.ir

ماشین جالب و دیدنی مخصوص دی جی ها www.taknaz.ir

ماشین جالب و دیدنی مخصوص دی جی ها www.taknaz.ir


صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :