برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

سلام
من میخواستم چند تا توصیه برای نصب سیستم داشته باشم.البته همه دوستان خودشون واردن ولی من منباب یاد آوری خدمتتون عرض میکنم.
عزیزان علاقمند به سیستمهای صوتی خودرو باید به نکات خیلی مهم توجه داشته باشند.یکی از این نکات تامین برق کافی برای سیستمشون هست.
اگر شما میلیونها تومن خرج قطعات سیستمتون بکنید ولی به فکر تامین برق مورد نیاز نباشید به حرات میتونم بگم پولتون رو دور ریختید.
تو قسمت برقی سیستم اولین چیز داشتن دینام قوی هستش.بعد باطری با آمپراژ بالا.
دینام قوی=سیستم قوی
دوم سیمکشی مناسب وضخیم.سعی کنید همیشه کابل برق رو Gauge 0 انتخاب کنید.من دیدم نصابهای .....میان سیم 8 میکشن ،دیگه خیلی لطف کنن 4 گیج.
برای نصب کابل منفی هم 0 انتخاب شود وحد اکثر فاصله اون با آمپ 1 الی 1.5 متر باشه.محل اتصال منفی به بدنه حتما باید بدون رنگ باشه و با سمباده کامل رنگ بدنه زدوده شده باشه.
حتما BIG 3 رو با حد اقل کابل 6 گیج به بالا انجام بدید.
اگر موزیکهای با بیس سریع مثل آهنگهای تکنو گوش نمیکنید پول برای خرید خازن ندید،مگر اینکه سیستمتوت بسیار قوی باشه.
از RCA های مارک خوب استفاده کنید.
امیدوارم مفید باشه.

همانطور که میدانید...از مسائلی که توی سیستم های صوتی بسیار مهم هست...تامین برق ان و راه های انجام ان است كه دوست خوبمون استارتشو زدن.


بنابرین یکی از راه های تقویت برق اتومبیل انجام BIG3 هست که توضیح میدهم :


BIG3 همانطور که از اسمش پیداست یعنی تقویت 3 چیز...


1-کابل منفی باتری به بدنه

2-کابل + دینام به + باتری
3-کابل - دینام به بدنه

توصیه من برای اینکار استفاده از کابها مناسب و با قطر بالا هست....من خودم کابل 0 گیج رو پیشنهاد میدهم....یا کابلی به مقطع 8.2 میلیمتر که از کابل فروشی ها به راحتی تهیه میشود.


بعد از خرید کابل شما نیاز به روکش حرارتی دارید تا کابل در مقابل افزایش دمای محوطه ی موتو صدمه نبیند.


همچنین مقداری کابلشو مناسب با سطح مقطع کابل...


نمونه ای از این وسایل :


http://hosseinoperator.persiangig.com/image/big%203%20%281%29.jpg


+ مقداری وارنیش حرارتی...برای محل اتصال کابلشو به کابل و روکش حرارتی...



اما نمونه ای از انجام بیگ 3 :


http://hosseinoperator.persiangig.com/image/big%203%20%282%29.jpg



در شکل بالا اتصالات کامل انجام شده است :


منفی باتری به بدنه

منفی دینام به بدنه
منفی دینام به منفی باتری
مثبت دینام به + باتری

+ دینام به + باتری هم با یک فیوز ANL انجام شده...که برای اطمینان است.


انجام BIG3 به طور محسوس روی صدا و بیس ها و هم چنین مصرف برق تاثیر گذار است.


شاد باشید...
D r i v e r
07-05-2009, 11:55 PM
سلام به همه ی دوستان
آقا حمید من یه سوال برام پیش اومد
الان که 2 - 3 جا ضخامت سیم 0 رو دیدم واقعا وحشت کردم!!!یعنی باید اینقدر قطور باشه؟؟؟
برای یک سیستم معمولی هم که مثلا از آمپ jbl 75×4 یا tnt2000 استفاده میکنه و باندهای t595 ؟؟؟
یعنی باید برای دینام به باطری هم تمام این کار هارو انجام داد؟؟؟
واقعا برای یک سیستم ساده هم این کار ها لازمه؟؟؟

الان که 2 - 3 جا ضخامت سیم 0 رو دیدم واقعا وحشت کردم!!!یعنی باید اینقدر قطور باشه؟؟؟
برای یک سیستم معمولی هم که مثلا از آمپ jbl 75×4 یا tnt2000 استفاده میکنه و باندهای t595 ؟؟؟
یعنی باید برای دینام به باطری هم تمام این کار هارو انجام داد؟؟؟
واقعا برای یک سیستم ساده هم این کار ها لازمه؟؟؟

بله سطح مقطع كابل صفر گیج 53.5 میلیمتر مربع هستش.
شاید این سیستمی كه شما فرمودید با كابل 2 یا حتی 4 گیج هم خوب كار كنه ولی همیشه سعی كن (قبلا هم گفتم)تو انتخاب لوازم جانبی و كابلهای برق دست و دلباز باشین.
شاید در آینده خواستید سیستم رو ارتقا بدید.
برای BIG 3 میتونید از كابل 4 تا 6 گیج استفاده كنید.اگر سیستم بالای 1000 وات واقعی مصرف داشته باشه حتما باید از كابل 0 برای BIG3 استفاده شود.

این سیمه اتیش نمیگیره بر اثر گرمای موتور؟اینجور که شما گذاشتید خیلی نزدیکه که

سلام دوست من
خیر،از روكش نسوز استفاده شده برای كابل،خود كابل هم روكشش در مقابل حرارت بسیار بالاست.ولی با این حال از روكش نسوز جهت بالاتر بردن ضریب امنیت استفاده شده.البته تو این عكس هنوز روكش مورد نظر روش نیست.
rozy_1500
16-09-2009, 05:00 AM
یه چیزی میگم خداییش بهم نخندین
من میخوام این کار رو رو سوناتا 2009 انجام بدم
راستش ضبط فابریک رو استفاده میکنم ولی احساس میکنم ضبط نمیکشه(خداییش ضبطش خوبه)
شاید باورتون نشه ولی اگه دقت کنید با گذاشتن آهنگ و بالا بردن صدای ضبط وقتی که بیس میکوبونه چراغ ها کم نور میشن و برق کم بهشون میرسه
به نظرتون این کار رو باهاش انجام بدم یا اینکه سوناتا نباید از این کارا براش انجام داد؟

نه شما این کارو نکن
چون با پخش فابریک چیز زیادی به دست نمیاری
نظر من روی یه سیستم صوتی خوب هست :11:
میخوای هزینه کنی یا .....

بحث سر هزینه کردن و سیستم خریدن نیست
گفتم که پخش فابریک ماشین خیلی خوبه و من ازش راضی ام
اما مساله اینه که ظاهرا چون خیلی خوبه (:31:) ماشین توان کشیدن ضبط و اسپیکر و ساب هاش رو نداره
برا همین بازم میگم برین امتحان کنید: وقتی پخش رو روشن میکنم و و صداش رو زیاد میکنم برق کم میاره و برق به چراغ ها نمیرسه برا همین با هر بیس چراغ ها نورشون کم و زیاد میشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


دینام و باطریش چند آمپره؟نباید اینطور بشه!مگه ساب هم داره؟میشه عكس بزاری؟از پشت مگنت باندها هم اگر ممكنه عكس بگیر.آمپ هم داره؟

امروز گفتم یه مطلب كوتاهی در مورد نصب ساب ووفرهای Dual coil
ساب ووفرها یا تك كوئل هستند یا دو كوئل
ساب ووفرهای تك كوئل كه مشخصه،با توجه به امپدانسشون به امپ متصل میشن.
بحث ما مربوط به ساب ووفرهای دو كوئل هستش.
اغلب این سابه ووفرها دارای دو كوئل 2 یا 4 اهمی هستند.البته تعداد كمی هم دارای كوئلهای 3-6-و حتی 1 اهمی هستند.
----------------
برای اتصال یك ساب ووفر دارای دو كوئل 4 اهمی به روشهای زیر میتوان عمل كرد:
1- روش سری:
در این حالت كوئلها با هم سری میشوند یعنی مثبت یك كوئل به منفی كوئل دیگر و همین كار برای دو كوئل دیگر.امپدانس كل ما در این حالت 8 اهم میباشد.
2- روش موازی:
دراین حالت كوئلها با یكدیگر موازی بسته میشن.یعنی توسط دو تا جامپر یا تكه ای سیم مثبت كولها به یكدیگر و منفی انها هم به یكدیگر متصل میشوند.امپدانس كل در این حالت 2 اهم میباشد.
--------------
برای اتصال یك ساب ووفر دارای دو كوئل 2 اهمی به روشهای زیر میتوان عمل كرد:
1- روش سری:
در این روش هم دقیقا مانند بالا عمل میكنم تنها تفاوتی كه داره در امپدانس كل هستش.در این حالت امپدانس ما 4 اهم میگردد
2- روش موازی:
باز هم در این روش مانند بالا عمل میكنم در این حالت امپدانس كل 1 اهم میگردد.
------------
نكته 1:زمانی كه بخواهیم از حد اكثر توان یك آمپلیفایر روی امپدانس های پایدار (Stable) اون آمپ استفاده نمائیم باید از حالت بریج یا پل استفاده نمائیم.
نكته 2:اگر نخواهیم از حالت بریج استفاده نمائیم،میتوانیم Voice Coil ساب ووفر رو به تور جداگانه به كانالهای آمپ وصل نمائیم.
فرض كنید دوتا ساب ووفر DVC داریم و یه آمپ 4 كانال.در این حالت هر Voice Coil به طور جدا به هر كدام از كانالهای آمپ متصل میشوند.
موفق باشید

آقا میشه یه سطح مقطع از این کابل های اتصال برامون بزارید.ممنونم میشم.همون کابل گیج 0 رو میگم.البته اگه درست گفته باشم.

كابل 0 گیج یا (1/0) همان كابل 50 (53.5mm^2) هستش.یهنی شما بری مثلا خ لاله زار باید بگی كابل 50 میخوام.اگر خواستی 00 گیج بگیری باید كابل 70 بگیری.
این جا میتونید سطح مقطع و اندازه ها رو كامل مطالعه نمائید:


با توجه به سوالات مكرر دوستان در مورد LPF و HPF گفتم یه توضیحی در مورد این كلیدها و تاثیر گذاری آنها بر فركانسها خدمتتون بگم:

LPF (مخفف Low Pass Filter میباشد) یك ف ی ل ت ر پائین گذر هستش.به این معنی كه با انتخاب آن و همینطور انتخاب یه فركانس مثلا 80Hz فركانسهای بالاتر ضعیف شده و دیگه به اسپیكر فرستاده نمیشن. در عوض فركانسهای پائین 80 میره به اسپیكر.به این فركانس میگن نقطه كات آف.البته این هرچقدر كیفیت و شیب فركانس كات بیشتر باشه بهتر كات میشه.این شیب كه با dB/octave مشخص میشه دارای اعداد 6/12/18/24/36 هست.پس ف ی ل ت ری كه 24dB/Octave باشه بسیار دقیقتر از 12dB/Octave عمل میكنه.


HPF (مخفف High Pass Filter میباشد) یك ف ی ل ت ر بالاگذ هستش.به این معنی كه با انتخاب این كلید و فركانسس مثلا همون 80Hz فركانسهای پائین ضعیف شده و به اسپیكر وارد نمیشن.


به این ف ی ل ت ر ها Crossover یا X Over هم میگن.


تو این پست مزایا و معایب باكسهای سیلد و پرتد بیان شده:


مزایا و معایب باكسهای سیلد:



Pluses


Easiest of all boxes to design and construct.

Can better handle ultra-low (<30 Hz) frequencies without destroying the woofer.
Generally the most accurate box in the mid-bass frequencies (better transient response...notes in quick succession are more well defined).
Can be used with motion feedback.


Minuses


Low bass response not as good as in a vented box.

Lower efficiency than that of a vented box





مزایا و معایب باكسهای پورتد:



Pluses


Better low frequency response.

Better efficiency.
Better power handling in vicinity of tuning frequency.


Minuses


More difficult to design/build. If tuning frequency needs to be small, in small box, port length often becomes too awkward to realize properly. In such cases Passive radiator system may be favorable.

Frequencies below tuning can cause the woofer to overextend itself and therefore be damaged (an electronic low frequency filter can remedy this problem, so called 6th order alignment).

در مورد تولید فركانسهای پائین توسط ساب ووفرها بیشتر بدانیم:

در مورد صدای ساب من یه توضیحی بدم.همه چیز بر میگرده به T/S پارامترها و طراحی اون.اصولا وقتی ووفر یا

Cone area بزرگتر بشه صدا به سمت لو و اجرای فركانسهای Low Bass شیفت پیدا میكنه و با توجه به اینكه Vas بالا میره میتونه هوای بیشتری رو تو باكس جابجا كنه و این باعث صدای باس قویتر و Deep میشه.البته پارامترهای دیگری مثلXmax هم تو اجرای فركانسهای پائین موثره.هرچی ساب داری Excursion بیشتر باشه Low تر میزنه.و....خیلی موارد دیگه.

یه سری سابها "كه به اصطلاح عامه سابهای تنبل نامیده میشوند" ووفروشون اون دقت اجرای Bass رو ندارن.یعنی زمانی كه جریان وارد كوئل میشه و باعث حركت ووفر به سمت جلو و عقب میشه،هنگامی كه ووفر به سمت جلو میره باید سریع بر گرده به جای خودش.یعنی ول نزنه.به قول ما Stop And Go خوبی داشته باشه.اگر این اتفاق نیفته باعث كاهش كیفیت صدا و قاطی شدن صدای باس در باس قبلی میشه.


بلندگوها یك وسیله الكترومكانیكی هستند.دوتا پارامتر دمپینگ در هر اسپیكر وجود داره،QMS و QES

Qms همون پارامتر دمپینگ مكانیكی هستش.ما میدونیم كه هر چیزی رو ت ك و ن بدیم به حركت یا نوسانش ادامه میده تا اینكه بر اثر اصطكاك یا موارد دیگه از حركت باز بمونه. هر قدر damping بیشتر باشه كیفیت اسپیكر بالا تر میره. به قول معروف كمتر هرز كار میكنه و باس رو با كیفیت بالا تر اجرا میكنه.پس اگر عدد این پارامتر بالا باشه به معنای دمپینگ پائینتر و برعكس.
Qes هم پارامتر دمپینگ الكتریكی هستش.این هم مثل توضیح بالا میباشد.

بازدهی در آمپلیفایر یا EFFICIENCY

مفهوم بازده اینه كه چه میزان از توان ورودی،برای خروجی آمپلی فایر مورد استفاده قرار گرفته.

بازده به معنای توان نیست.ممکن است امپلی فایری توان 600وات RMS داشته باشد اما بازده و کارایی آن به 30 % هم نرسد !
كلا آمپهای كلاس A/B به طور معمول بین 70%-55% بازده دارند.در مقابل امپهای كلاس D دارای بازدهی بیشتر از 90% هستند

---------------------------------

روش صحیح تنظیم كردن گین آمپلیفایر:

1-گین یا لول(level)رو كامل ببند(به سمت چپ)

2- همه كلیدها و فیلتره رو خاموش كن
3-پخش رو روشن كن و یه CD با كیفیت رو اجرا كن
4- همه تنظیم های پخش باید فلت باشه مثل باس،تریبل.....
5- كلید لود خاموش باشه
6- ولوم پخش رو بزار روی 90% حد اكثر
7- حالا از رو آمپ گین رو باز كن تا جائی كه احساس میكنی صدا خرابه یا دیستورت میشنوی
8- در همین حالت گین رو كمی به سمت مخالف بپیچون
9- كلید HPF رو روشن كن یا روی عدد 70-80 قرار بده
10-اكنون از روی پخش با اكولایزرها و فیلترها اینقدر بازی كن تا بیشترین ولوم رو بدون دیستورت بتونی به پخش بدی .
موفق باشید.


برای تنظیم گین آمپ یه راه اصولی وجود داره-شما اول باید ببینی توان موثر یا آر.ام.اس ساب یا کامپت چقدره-و همینطور امپدانسش

بعد از رابطه ی ولتاژیه توان مقدار ولتاژ خروجی آمپ رو که توسط گین تعیین میشه محاسبه میکنی به همین راحتی-اینم رابطش:
توان=ولتاژبه توان 2 تقسیم بر امپدانس

اگه طرفین وسطین کنید میشه:

ولتاژ به توان2=توان ضربدر امپدانس
البته چون ولتاژ به توان دو هست باید عدد به دست اومده رو ببرید زیر رادیکال
بذارید یه مثال بزنم تا کاملا متوجه بشید

شما اول خروجی آمپ رو از ساب یا کامپ جدا میکنید بعد ولوم پخش رو یک سوم باز میکنید مثلا برا پایونیر که 62تا داره رو 45 بزارید خوبه

بعد با ولت متر ولتاژ خروجی رو اندازه میگیرید(تنها هزینه ی این کار خرید یه ولت متر دیجیتالی به قیمت 3000تومنه)
مثلا کامپ من امپدانسش 4اهمه و توان موثرش 80وات من 4رو در80ضرب کردم شد320بعد این 320رو بردم زیر رادیکال شد 17.88
یعنی من باید گین رو طوری تتظیم کنم که وقتی ولوم رو یک سوم باز کردم هر کانال آمپم 17.88ولت خروجی داشته باشه
فقط یه نکته ولتمتر رو باید موازی با آمپ قرار بدید یعنی +به+آمپ و -به -ولتمتر به - آمپ
اگه متوجه نشدید بگید بیشتر توضیح بدم

البته بعضی از دوستان میگند که باید ولوم رو یک سوم باز کنی و بعد اینقدر با گین بازی کنی تا به صدای دلخواهت متناسب با قدرت باند یا ساب برسی و تا جایی که صدا اعوجاج پیدا نکنه-این روش هم صحیحه ولی هر آدم تازه کاری نمیتونه این کار رو انجام بده -چون به تجربه ی بالایی نیاز داره-ولی با این کار خیالتون راحته چون هم به باند یا سابتون فشار نمیاد هم به آمپتون


بله درسته امیر جان ولی این بدرد من كه سوات ندارم و مولتی متر هم ندارم كه نمیخوره.:31:ضمنا به نظر من برای تنظیم گین ساب مناسبه ولی نه اسپیكرها.چون اسپیكرها دامنه فركانسیشون بیشتره .البته اساتید گفتن كه از فركانس مثلا 500hz استفاده بشه ولی باز به نظرم صحیح نیست.

این روشی كه خدمتت گفتم راحتترین و بی دردسر ترین هستش.




سلام

منم این روش قبلا" انجام داده بودم..بنظرم تنظیم جالبی نمیاد..
آخه تو ولم های پایین صدا اصلا" در نمیاد !!
روش آقا حمید صحیح تر هستش.

بازدهی در آمپلیفایر یا EFFICIENCY

مفهوم بازده اینه كه چه میزان از توان ورودی،برای خروجی آمپلی فایر مورد استفاده قرار گرفته.

بازده به معنای توان نیست.ممکن است امپلی فایری توان 600وات RMS داشته باشد اما بازده و کارایی آن به 30 % هم نرسد !
كلا آمپهای كلاس A/B به طور معمول بین 70%-55% بازده دارند.در مقابل امپهای كلاس D دارای بازدهی بیشتر از 90% هستند

---------------------------------

روش صحیح تنظیم كردن گین آمپلیفایر:

1-گین یا لول(level)رو كامل ببند(به سمت چپ)

2- همه كلیدها و فیلتره رو خاموش كن
3-پخش رو روشن كن و یه CD با كیفیت رو اجرا كن
4- همه تنظیم های پخش باید فلت باشه مثل باس،تریبل.....
5- كلید لود خاموش باشه
6- ولوم پخش رو بزار روی 90% حد اكثر
7- حالا از رو آمپ گین رو باز كن تا جائی كه احساس میكنی صدا خرابه یا دیستورت میشنوی
8- در همین حالت گین رو كمی به سمت مخالف بپیچون
9- كلید HPF رو روشن كن یا روی عدد 70-80 قرار بده
10-اكنون از روی پخش با اكولایزرها و فیلترها اینقدر بازی كن تا بیشترین ولوم رو بدون دیستورت بتونی به پخش بدی .
موفق باشید.

آقا حمید مورد 9 کلید HPF همون کلید رو آمپ منظورته ؟

بله.همونHP
H.Operator

با سلام
خدمت دوستان عزیز عرض کنم که عکسای پست سوم که مربوط به big 3 بود پاک شده بودن تصحیحشون کردم.
سلام چون احتمال میدم مشكلم به برق مربوط میشه اینجاهم میپرسم. امیدوارم جواب خودمو بگیرم
من ماشینم دوگانه سوزه.( اول گازسوزش كردم بعد سیستم بستم) وقتی كه ماشین رو روی گاز میزارم توی باندام یه صدای تیك و تیك مثل اینكه یه سیمی چیزی به جایی اتصال بكنه و جرقه بزنه ایجاد میشه. كل سیستم برق گاز رو عوض كردم. تمام وایرها، شمع‌ها رو هم عوض كردم. ولی روی بنزین خیلی خوب كار میكنه و خیلی كم این مشكل پیش میاد.(1در 1000)
پیش همه صنفی هم بردمش (باطریساز،‌نصاب های سیستم، تعمیرگاههای CNG ولی هیچكدوم نتونستن كاری بكنن.
فقط موقعی كه برق سیستم گاز رو عوض كردم برای 1 ساعت خوب بود ولی دوباره مثل قبل شد. البته این رو اضافه كنم كه حدود یك ماهی خوب بود و هیچ مشكلی نداشت.بعد از اون كم كم شروع شد و الان خیلی زیاد شده.حتی ضبط رو هم عوض كردم،‌با یه آمپ دیگه هم تست كردم ولی فایده‌ای نكرد.
ضبطم پایونیر 5250 هست. باندام 6975 هست و یه آمپ jvc هم دارم.

بله درسته امیر جان ولی این بدرد من كه سوات ندارم و مولتی متر هم ندارم كه نمیخوره.:31:ضمنا به نظر من برای تنظیم گین ساب مناسبه ولی نه اسپیكرها.چون اسپیكرها دامنه فركانسیشون بیشتره .البته اساتید گفتن كه از فركانس مثلا 500hz استفاده بشه ولی باز به نظرم صحیح نیست.
این روشی كه خدمتت گفتم راحتترین و بی دردسر ترین هستش.

سلام بر دوستان

با اجازه اساتید درباره این نوع تنظیم آمپلی فایر یک نکته ای قابل توجه هست:
همونطور که حمید جان گفتن این روش برای تنظیم گین ساب شاید روش خوبی باشه چون فقط یک وظیفه داره و تو یک رنج فرکانسی خاص باید کار کنه تا صدای بم تولید کنه. اما برای تنظیم بلندگو های چند راهه احتمالا مناسب نیست چون امپدانس رابطه مستقیم با فرکانس تغذیه داره یعنی:
برای سیم پیچ X=LW ( که W برابر با 2*3.14*f که f فرکانس تغذیه هست)
بر طبق استاندارد، امپدانس بلندگو ها در فرکانس یک کیلو هرتز اندازه گیری میشه یعنی بلندگو اگر با موج سینوسی با فرکانس یک کیلو هرتز تغذیه بشه امپدانس 4 اهم رو نشون میده در حالی که تیوتر، مید و ووفر یک بلندگو هر کدوم تو فرکانس خاص خودشون کار می کنن و فرکانس یک کیلو هرتز شاید فقط تو دامنه فرکانسی یکی از این سه تا قرار داشته باشه. لذا وقتی یک بلندگو در حال کار هست بسته به مجموعه فرکانسی موج تغذیه کنندش ممکنه امپدانس ذکر شده در کاتالوگش رو نداشته باشه.

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :