تبلیغات
برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات. - رویكرد اجباری اپل به سازما‌ن‌ها(دنیای آینده آی تی)قدرت در تبادل دانش

برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

رویكرد اجباری اپل به سازما‌ن‌ها
شركت اپل تاكنون تنها روی یك بازار و آن هم بازار مصرف‌كننده تمركز كرده است، اما آیا این شركت می‌تواند خودش را از دیتاسنترها دور نگه دارد؟ قطعا انتخاب اپل این نیست كه وارد چنین بازاری شود. آیفون و آیپد بعد از عرضه شدن به سرعت خودشان را از دیوارهای شركت‌های بزرگ عبور دادند و حضوری مثمرثمر داشتند. هدف اپل، كاربران معمولی بود، اما كاربران تجاری بهره بیشتری از محصولات اپل گرفتند و تا زمانی كه دستگاه‌های اپل به یك استاندارد در میتینگ‌های تجاری تبدیل شود، زمان زیادی نمانده است. دلیلش هم روشن است؛ كاركرد، سرعت و... .

كار با دستگاه خود

آوردن دستگاه‌های شخصی به محل كار، موضوعی است كه پس از پیاده‌سازی كامل مجازی‌سازی محقق خواهد شد. این امر باعث صرفه‌جویی عظیم در شركت‌های بزرگ و كوچك خواهد شد. افراد با خود، دستگاه‌هایی را می‌آورند كه با آنها راحت‌تر كار می‌كنند. صرفه‌جویی از یك سو و راضی بودن كارمندان از سوی دیگر، این مساله را تایید می‌كند.

اپل در دستگاه‌های خود چه محصولی را عرضه می‌كند؟ اگر گفته باشید iCloud، درست گفته‌اید. سرویس iCloud روی سیستم‌های سروری اجرا می‌شود. این سرورها در دیتاسنترها قرار دارند. هر چه اپل بیشتر در شركت‌های تجاری رخنه كند، iCloud هم به همین منظور در آن گسترش می‌یابد. شركت‌های بزرگ به‌دنبال چنین سرویسی هستند كه بتواند از اسناد، فایل‌ها و پرونده‌هایشان پشتیبان تهیه كرده و آن را میان چند رایانه همخوان كند.

سازمان‌ها اما نمی‌توانند خود را با شرایط یك كاربر خانگی وفق دهند. 5 گیگابایت داده و پرداخت ماهانه برای افزایش حجم و... جزئی از درخواست‌های آنها نخواهد بود. بنابراین اپل به سه روش می‌تواند خود را با سازمان‌ها هماهنگ كند؛ نخست، ارائه خدمات از طریق دیتاسنترهای خود اپل (روش فعلی)، روش دوم كه جالب‌تر به‌نظر می‌رسد، سرویس‌دهی از طریق سرورهای شخصی iCloud كه در دیتاسنترهای شركت مقصد قرار می‌گیرد. به این ترتیب اسناد و داده‌های شركت‌ها در سرورهای خودشان قرار دارد و كاملا از میلیون‌ها مصرف‌كننده سرویس iCloud جداست و گزینه سوم هم می‌تواند پیاده‌سازی تركیبی داده‌های شركت باشد. به این صورت كه داده‌های شركت در محل دیتاسنترهای شركت قرار گرفته و داده‌های شخصی كاركنان در سرویس‌های عمومی iCloud قرار بگیرد. بنابراین پروفایل تجاری هر فرد كاملا متفاوت با پروفایل شخصی او خواهد بود و این دو خط هیچ‌گاه به هم نخواهند رسید.

با وجود این‌كه هسته تجاری اپل كاملا مبتنی بر بازار مصرف‌كننده است، باید توجه داشت كه مصرف‌كننده‌ها قرار است مصرف‌كننده‌های تجاری باشند. شاید این موضوع اپل را تغییر دهد و این شركت را به غول بزرگی در دنیای رایانه تبدیل كند.

قدرت در تبادل دانش

امروزه دانش به یك مزیت رقابتی در سازمان‌ها تبدیل شده است و سازمان‌های دانش‌محور سازمان‌هایی پیشرو هستند كه در عرصه تولید، نشر و توزیع دانش یكه‌تازی می‌كنند. در سازمان‌های پروژه‌محور صنعتی به‌دلیل تكراری بودن ماهیت اجرای برخی پروژه‌ها، بسیاری از فرآیندها چند بار انجام می‌شود. پس بهتر است كه دانش تولید شده از آنها در جایی ثبت و نگهداری شود تا برای اجرای مجدد پروژه‌های مشابه بتوان از آنها استفاده كرد.

برای ادامه ی مطلب روی بیشتر كلـــیك كنید
قدرت در تبادل دانش
امروزه دانش به یك مزیت رقابتی در سازمان‌ها تبدیل شده است و سازمان‌های دانش‌محور سازمان‌هایی پیشرو هستند كه در عرصه تولید، نشر و توزیع دانش یكه‌تازی می‌كنند. در سازمان‌های پروژه‌محور صنعتی به‌دلیل تكراری بودن ماهیت اجرای برخی پروژه‌ها، بسیاری از فرآیندها چند بار انجام می‌شود. پس بهتر است كه دانش تولید شده از آنها در جایی ثبت و نگهداری شود تا برای اجرای مجدد پروژه‌های مشابه بتوان از آنها استفاده كرد.

مدیریت دانش

در حوزه مدیریت دانش، مدیریت تجربه از اهمیت زیادی برای مدیران سازمان‌های ایرانی برخوردار است، زیرا آزموده را آزمودن خطاست!

مایكل بورك (Michael Burk) معتقد است مدیریت دانش كمك می‌كند كه اطلاعات مناسب در زمان مناسب برای تصمیم‌گیری درست در اختیار افراد مناسب قرار بگیرد.

به‌نظر داونپورت (Davenport) و پروساك (Prusak) مدیریت دانش عبارت است از بهره‌برداری و توسعه سرمایه‌های دانش یك سازمان در جهت تحقق اهداف سازمان. دانشی كه مدیریت می‌شود، شامل هر دو نوع دانش ضمنی (Tacit) و دانش صریح (Explicit) است.

سه جنبه مدیریت دانش عبارتند از:

ـ فرهنگ

ـ ساختار

ـ فناوری اطلاعات

كاربرد نرم‌افزار مدیریت دانش

ماژول‌های یك نرم‌افزار مدیریت دانش عبارتند از:

ماژول مدیریت تجربه، مدیریت پرسش‌ها، درخت دانش، پرتال خبرگان، مستندسازی، آرشیو و گزارش‌ها.

استفاده از نرم‌افزار مدیریت دانش باعث می‌شود تا در یك سازمان پروژه محوردانشی، دانش تولید شده در زمان مناسب در اختیار فرد مناسب قرار گیرد. یعنی هر وقت برای انجام یك پروژه خاص به دانشی خاصی نیاز داشتیم، بلافاصله در سیستم نرم‌افزاری مدیریت دانش به‌دنبال آن می‌گردیم و پاسخ پرسش‌های خود را می‌یابیم.

در این نرم‌افزار اگر در پروژه مشابه كسی پاسخ پرسش ما را بداند، می‌توان به دانش او دست یافت و تبادل اطلاعاتی و دانشی داشت و این صاحب دانش نیست كه از قدرت برخوردار است، بلكه تبادل دانش قدرت است. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان از تجربیات و روش‌های حل مشكلات پروژه‌های جاری در دیگر پروژه‌ها و پروژه‌های آینده استفاده كرد كه این امر منجر به كاهش زمان، هزینه، افزایش كیفیت پروژه‌ها و رضایت كارفرما و سایر ذی‌نفعان می‌شود.

مدیریت دانش در سازمان‌های پروژه‌محور باعث شناسایی دانش و مستندات ارزشمند سازمان و انتقال دانش‌ها و مستندات از یك پروژه به پروژه‌ای دیگر می‌شود. ثبت دانش پروژه‌ها به مدیران آینده كمك می‌كند تا از آموخته‌های موجود استفاده بهینه كنند.

چالش‌های مدیریت دانش

در سیستم‌های معمولی، اشتباهات پرهزینه به‌دلیل ثبت یا تحلیل نشدن اشتباهات قبلی تكرار می‌شوند.

كارها اغلب به‌دلیل ناآگاهی كاركنان از فعالیت‌ها و پروژه‌های گذشته و نتایج آنها، دوباره انجام می‌شود.

هزینه‌های كلی سازمان به‌دلیل عدم اشتراك‌گذاری ایده‌های خوب و عملكرد‌های بهینه بین اعضای سازمان، افزایش می‌یابد.

دانش‌های مهم و حیاتی در اختیار افراد بسیار محدودی از كاركنان سازمان است و یادگیری سازمان بسیار كند است كه موجب كندی در توسعه محصول یا از دست رفتن فرصت‌ها می‌شود.

ویژگی‌های نرم‌افزار جامع مدیریت دانش

یك نرم‌افزار جامع مدیریت دانش از نظر امنیت در سطح بالایی قرار دارد و سطوح دسترسی آن در چند لایه، امكان هرگونه نفوذ و سوء‌استفاده را از بین می‌برد.

ســــرعت، سهولت و سادگی در استفاده از ویژگی‌های این نرم‌افزار است و گزارش‌ها در این نرم‌افزار كامل هستند. امكان اخذ گزارش‌های مورد نیاز با شكل و حالت‌های گوناگون با مجوزهای دسترسی مشخص وجود دارد و همچنین از نظر رابط كاربر بسیار با محیط كاری سازمان كارفرما هماهنگ و كاربرپسند و منطبق بر نیازمندی‌های سازمان كارفرماست.

این نرم‌افزار براساس اصول مهندسی نرم‌افزار شیءگرا ساخته شده و تمامی مستندات توسعه و تكامل آن بر اساس متدولوژی RUP تهیه می‌شود.

نتیجه‌گیری

با توجه به گسترش روزافزون اطلاعات و دانش در جهان امروز، طراحی، ساخت و به‌كارگیری نرم‌افزارهای مدیریت دانش، اجتناب‌ناپذیر است. در این راه رعایت جنبه‌های مهم و جدید مهندسی نرم‌افزار در این پروژه‌ها موجب افزایش توانمندی و طول عمر این نرم‌افزارها خواهد شد.

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :