برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

هر مدار مقاومتی تغییر ناپذیر با زمان از دید دوسر آن معادل یک مدار شامل منبع ولتاژ سری با یک مقاومت (تونن)و یا منبع جریان موازی با یک مقاومت (نورتن)است.

اما مقدار  این مقاومت معادل ،منبع ولتاز و منبع جریان را چگونه بدست آوریم؟؟

روشهای مختلفی برای بدست آوردن این مقادیر وجود دارد که در ادامه ی مطلب به دو روش برای بدست آوردن معادل تونن و نورتن اشاره می کنیم.

روش اول:

Voc:Voc که با (Vth,Ves) نیز نمایش داده می شود ولتاژ مدار باز نام داردو برای بدست آوردن ولتاژ بین دو نقطه ی A و B ،مدار را در حالی تحلیل می کنیم که بین آنها مدار باز است(معمولا گفته می شود مدار معادل را از دید دو نقطه بدست آورید که در این حالت اگر مداری بین این دو نقطه بود باید ان را از کل مدار جدا کرد)

Ics:Ics را جریان اتصال کوتاه می نامند .نقطه ی A را به B وصل کرده جریان گذرنده از A  به B را محاسبه می کنیم.( در این حالت نیز چون نقطه ی A به B وصل می شود واضح است که مداراتی که بین A و B  قرار دارند از مدار خارج می شوند)

Rth:پس از بدست آوردن Isc وVoc  می توان به راحتیRth را از تقسیم Vthبه Iscبه دست آورد:

روش دوم:

یک راه دیگر برای بدست آوردن مدار معادل تونن و نورتن این است که بین دو نقطه ای که می خواهیم از دید آن مدار معادل را به دست آوریم یک منبع ولتاژ فرضی قرار دهیم:

کاری که باید اینجا انجام دهیم این است که رابطه ی بین Vx و Ix را بدست آوریم. Vx را برحسب تابعی از Ix(معادل تونن) و یا Ix را برحسب تابعی از Vx(معادل نورتن) بنویسیم.

یک معادله ی خطی به دست می اید:

اگر معادله را به فرم زیر در آورید:

- ضریب Ix معادل Rth و عدد ثابت Voc است:

و اگر معادله به فرم زیر باشد:

-ضریبب Vx عکس Rth و عدد ثابت Isc است:

و اما چند نکته:

اگر تنها بخواهیم مقاومت معادل را به دست آوریم نیازی به انجام مراحل بالا نیست و تنها کافیست تمامی منابع مستقل مدار را صفر کنیم(منبع جریان را مدار باز و منبع ولتاز را اتصال کوتاه کنیم) و سپس مدار را تحلیل کنیم اگر منابع وابسته در مدار نباشد به مداری شامل تنها مقاومت می رسیم که به راحتی و با استفاده از قوانین مقاومت معادل سری و موازی می توان Rth را به دست اورد.

Voc اثر تمامی منابع مستقل مدار است.

تمامی تحلیلات با استفاده از قوانین کریشهف و یا تحلیل مش و گره(kvl و kcl) و یا هر روش دلخواه تحلیل  مداری انجام می گیرد




مختصری از زندگی اهم

 

جـرج سـیمون اهــم در سـال 1787 میلادی در باواریای آلمان چشم به جهان گشود پدرش قفل‌ساز و تفنگ‌ساز بود. لیكن بعداً به تجارت علاقمند شد و جرج را به مطالعة كتابهای علـوم ریـاضی تشویق كـرد. وی در سـن هجده سالگی معلم ریاضیات شد و در آن زمان با استفـاده ازتـشابـهی كـه بـین انتقـال گرما و الكتریسیته وجود دارد به اندازه‌گیری شدت جریان پرداخت و قانـونی به دسـت آورد كه در سال 1841 میلادی او را شایسته دریافت بزرگترین نشان عـلمی از انـجمن سلـطنـتی انـگلیس كرد. بزرگترین اثر علمی او در مبحث الكتریسیته قانونـی است كـه بـه نـام خـود او معـروف است.  اهم پس از 67 سال زندگی در سال1834 میـلادی از دنـیا رفـت.

منبع:رشد

زندگی نامه ی آمپر

زندگینامه:

 پدرش كه تاجر كنف بود او را در كوركی با ادبیات یونان و لاتین آشنا كرد. اما عشق به ریاضیات سراسر وجود آمپر را گرفته بود به طوری كه در یازده سالگی كتاب های ریاضی را كه به زبان لاتین نوشته بودند خوانده بود و در حساب جامعه و فاضله صاحب نظر شده بود. دوران نوجوانی را در سایه تشویق پدر به علم آموختن می گذرانید كه سایه غم بر سرش بال گسترد. آمپر هیجده ساله بود كه او را به صحنه اعدام پدرش بردند. دچار افسردگی شدید شد به طوری كه برای مدت یك سال دست به كاری نزد و از آن پس نیز تا آخر عمر با پریشانی زندگی گذرانید.

 آمپر پس از اعدام پدر و بعضی از نزدیكانش در جریان انقلاب كبیر فرانسه همیشه به دنبال پناهگاه روانی بود تا از شدت تاثرش كاسته گردد. سرانجام پناهگاه او زندگی مشتركشان با دختری به نام جولیا كارون شد. به .یژه آن كه این ازدواج با عشقی شورانگیز شروع شد و تولد فرزندش نیز كانون خانوادگی را گرمتر كرد. ژان ژاك پسری كه در سال 1800 به دنیا آمد یكی از بزرگترین نویسندگان و مورخان فرانسه شد و به عضویت اكادمی علوم فرانسه در آمد. اما سرگذشت آمپر پس از مرگ همسرش ( سال 1804 ) دوباره با غم همراه شد و از آن پس آمپر بیش از پیش به گوشه تنهایی و مطالعه و تحقیق پناه برد.

از آثار علمی او:

 اولین فعالیت مهم علمی آمپر تالیف مقاله ای درباره سرگرمی های ریاضی بود. انتشار همین مقاله ریاضیدانان فرانسوی از جمله دلامبر و لیلاند را متوجه نبوغ آمپر كرد تا آنكه به سال 1809 به سمت استادی ریاضیات و مكانیك در كالج پلی تكنیك پاریس مشغول شد. تالیف كتاب های علمی در زمینه های ریاضی، شیمی، فیزیك و جانور شناسی سبب شد كه او را به عنوان استاد دانشكده علوم و هنرها برگزینند. آمپر اثر متقابل دو هادی موازی حامل جریان الكتریكی را برای اولین بار كشف كرد.

 او نشان داد كه وقتی از دو هادی جریان الكتریكی هم جهت عبور كند آن دو هادی یكدیگر را جذب می كنند و اگر جهت جریان الكتریكی در دو هادی متفاوت باشد، دو هادی یكدیگر را دفع می كنند. علاوه بر این آمپر تئوری خاصیت آهنربایی را بیان كرد. بنا بر این تئوری خاصیت آهنربایی مربوط به بار الكتریكی جسم مغناطیسی است. این تئوری امروز پذیرفته شده است و خاصیت مغناطیسی هر ماده را مربوط به حركت الكترونها در اتم سازنده آن ماده می دانند. آخرین فعالیت علمی آمپر تالیف كتابی درباره تئوری نمودهای الكترودینامیك است. 45 سال پس از درگذشت این دانشمند یعنی در سال 1881 كنگره بین المللی فیزیكدانها واحد شدت جریان را به افتخار او امپر نامید

پدر برق ایران

قبل از آمدن برق به ایران، روشنایی خیابان‌ها و کوچه‌ها، یکی از مشکلات دولت وقت بود. بنابراین برای اولین بار در ایران کارخانه‌ای دایر شد که روشنایی خیابان ناصریه و خیابان دراندرون (باب همایون فعلی) را با استفاده از گاز کاربیت تامین می‌کرد. البته این روشنایی، مختص خیابان‌هایی بود که به دربار منتهی می‌شد و با اولین سفر ناصرالدین شاه به فرنگ، روشنایی به ایران آمد و خیابان‌های شهر را برای مدت کوتاهی روشن کرد اما پس از چند روز توسط اهالی قطع و خراب و روشنایی آن منحصر به اندرون دربار شد. 
clip_image001.jpg


در زمان مظفرالدین‌شاه، محمدحسین امین‌الضرب، اولین دستگاه تولید برق را از روسیه خریداری کرد و به این ترتیب برق به طور رسمی وارد ایران شد و جای گاز را گرفت.
محمدحسین امین‌الضرب، فرزند محمدحسن اصفهانی و ماه بیگم‌خانم (دختر محمدحسین صراف اصفهانی) در سال 1289 قمری در تهران متولد شد. زبان فارسی، عربی و فرانسوی را نزد معلمان خصوصی فرا گرفت. او در تهران، برای مدتی نزد سیدجمال‌الدین اسدآبادی زندگی می‌کرد و زبان عربی را به طور کامل از وی آموخت. پدرش از آنجایی که تاجر چیره‌دستی بود و فنون ضرب سکه را نیز در فرنگ آموخته بود، به عنوان مسئول ضرابخانه شاهنشاهی در زمان ناصرالدین شاه منصوب شد اما مرگ ناصرالدین شاه برای او، بسیار ناگوار بود. چون در این زمان به خاطر تقلبی که در ضرب سکه کرده بود، به دستور مظفرالدین شاه دستگیر شد و به زندان افتاد. در این زمان محمدحسین امین‌الضرب در راه بازگشت از سفر فرنگ در سبزوار بود که خبر به زندان افتادن پدرش را به او رساندند. او بلافاصله به راه افتاد و خود را به تهران رساند و فعالیت‌های زیادی برای آزادی پدرش انجام داد. او به (صنیع‌الدوله) داماد مظفرالدین شاه مراجعه کرد و با پرداخت جریمه و مبلغ چهل هزار تومان در آن زمان! به خود صنیع‌الدوله، موجبات آزادی پدر را فراهم کرد. پدرش پس از آزادی، از سمت سرپرستی ضرابخانه شاهنشاهی عزل و خود صنیع‌الدوله عهده‌دار این مسئولیت شد.

تجارت از 16 سالگی
محمدحسین امین‌الضرب، 16 سال بیشتر نداشت که در حیات منزل پدرش دست به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی زد. او به ادامه راه پدرش در تولید و ضرب سکه پرداخت و تا 19 سالگی کل این کار را در دست گرفت.
محمدحسین امین‌الضرب مانند پدر یکی از تجار معروف زمان خود بود و علاقه زیادی به سفر، به خصوص برای تجارت داشت و به هر جا که سفر می‌کرد، توشه‌ای از تجارت اقتصادی را از آن کشور با خود به ارمغان می‌آورد. به همین خاطر، از جانب دربار و مظفرالدین شاه، بسیار مورد عنایت قرار گرفت همچنین مقارن با انقلاب مشروطه نیز تجار تهران او را به عنوان نماینده مجلس برگزیدند و پس از تشکیل مجلس نیز، نمایندگان او را به عنوان نایب رییس مجلس انتخاب کردند.
او در معاملات تجاری به سرعت پیشرفت می‌کرد تا جایی که حتی پیشنهاد تاسیس بانک ملی را به مظفرالدین شاه داد.

رقابت صنعتی

او همچنین با وارد کردن ماشین‌های ابریشم‌کشی از فرانسه به ایران برای کارخانه ابریشم، پا به رقابت صنعتی گذاشت اما در صنعت ابریشم، زیاد موفق نبود، چون در همان آغاز کار، نوعی انگل به مزارع شمال حمله کرد و محصولات آنجا را از بین برد و این امر، خسارات زیادی به صنعت ابریشم ایران وارد کرد. همچنین در صنعت ریلی و تاسیس راه‌آهن ایران نیز، فعالیت‌های زیادی از او به چشم می‌خورد.
اما یکی از مهم‌ترین و زیباترین فعالیت‌های اقتصادی - صنعتی محمدحسین امین‌الضرب، آوردن کارخانه برق از روسیه به ایران بود.
خرید کارخانه برق توسط امین‌الضرب به این صورت اتفاق افتاد که در سال 1284 خورشیدی، او با مظفرالدین شاه که برای سفر سوم، عازم روسیه شده بود، همراه بود، روزی که در خیابان قدم می‌زد، چشمش به کارخانه برق می‌افتد که در حال کار کردن بود و متوجه می‌شود که روشنایی شب توسط این کارخانه تامین می‌شود.
او که تا آن زمان، چنین چیزی را ندیده بود شروع به تماشای آن می‌کند. چون مدت طولانی جلوی کارخانه ایستاده بود، نگهبان در ورودی کارخانه برای جویا شدن از موضوع، بیرون آمده و به او می‌گوید: مگر خیال خریدش را داری؟
امین‌الضرب پاسخ می‌دهد: اگر ارزان بدهند، می‌خرم.
در همین میان صاحب کارخانه رسیده و از جریان باخبر می‌شود و چون امین‌الضرب را با وضع لباسی نامناسب می‌بیند، برای تمسخر به او می‌گوید: قیمتش پانصدهزار تومان است.
امین‌الضرب نیز از او می‌خواهد تا قولنامه‌اش را بنویسد و پولش را هم حواله یکی از تجار معتبر آنجا می‌کند و به این صورت کارخانه را تصاحب می‌کند و با این احوال برای اولین بار برق توسط حاج‌حسین آقا امین‌الضرب اصفهانی، وارد ایران می‌شود. هنوز مدت زیادی از بازگشت امین‌الضرب و مظفرالدین شاه از روسیه به ایران نگذشته بود که کارخانه برق حاج امین‌الضرب در ایران ساخته شد و به راه افتاد و خیابان‌های لاله‌زار، سعدی، شاه‌آباد و چراغ برق را روشن کرد. مردم زیادی برای تماشای روشنایی به این خیابان‌ها آمده بودند اما در بین آنها عده‌ای معتقد بودند که این روشنایی قسمتی از (قدرت شیطان) است. بنابراین شروع به قطع سیم‌ها و شکستن لامپ‌ها کردند و اندک رغبتی برای استفاده از آن نشان نمی‌دادند.
همچنین اکثر رجال و وزرا به برق حاج امین‌الضرب، روی خوش نشان ندادند و معتقد بودند که به صنعت فرنگ نمی‌توان اعتماد کرد و احتمال این را می‌دادند که ناگهان خاموش شود به همین خاطر تا مدت‌ها نیز از چراغ‌های زنبوری خود برای روشنایی شب استفاده می‌کردند.
پس از چندی، امین‌الضرب با شیوه‌ای زیبا، شروع به مبارزه این عقاید کرد.
او به مناسبت جشن میلاد امام زمان(عج) تمام خیابان‌های امیریه را مزین به لامپ‌های رنگارنگ کرد و با این کار، مردم را بار دیگر شگفت‌زده کرد و این آغاز تغییر عقیده مردم و رجال و وزرا بود.
از این پس آنها این ابتکار امین‌الضرب را به خانه‌های خود بردند و به تدریج برق، جای چراغ‌های زنبوری و وسایل روشنایی اولیه را گرفت.
کارخانه برق از عصر، شروع به کار می‌کرد تا آخر شب. البته این صنعت نیز مانند سایر صنایع وارداتی به ایران، ابتدا مختص دربار، رجال و سرمایه‌داران بود ولی کم‌کم به صورت عمومی درآمد و خانه‌ها و خیابان‌ها را روشن کرد.
این کارخانه در زمان خود، تبدیل به کارخانه‌ای معتبر شد. موتور این کارخانه، به وسیله نفت کار می‌کرد و برق 110 ولت، تولید می‌کرد.
موتور تک سیلندری داشت که برای خنک کردن آن، آب در اطرافش گردش داشت. این کارخانه، فاقد دستگاه تقویتی بود که برق را به طور یکنواخت و یکسان توزیع و تنظیم کند، بنابراین برق اطراف کارخانه، تا حدی قوی بود که با چشم نمی‌شد به آن خیره شد ولی هرچه به فاصله آن از کارخانه اضافه می‌شد، نور آن نیز ضعیف‌تر می‌شد.

رقابت بر سر تصاحب برق

در آن زمان رقابت شدیدی بین مردم، برای استفاده از برق شکل گرفت. تا جایی که مردم بیماری سل و ارتباط آن با دود چراغ‌های نفتی و روغن‌سوز را بهانه‌ای برای بردن برق به خانه‌های خود قرار می‌دادند. مصارف اولیه برق تنها به چند ساعت از شب محدود می‌شد.
مولدهای اولیه نیز با هیزم، زغال‌سنگ و چوب کار می‌کردند ولی بعدها جای خود را به مولدهای دیزلی دادند.
به دنبال وارد شدن برق به ایران و جا افتادن این صنعت بین مردم، در سال 1284، اداره‌ای در شهرداری تهران به نام (اداره روشنایی معابر) تاسیس شد. این اداره بعدها به (بنگاه برق) تغییرنام داد ولی همچنان زیرنظر شهرداری بود.
پس از این‌که برق به طور کامل در میان مردم جا افتاد و عقیده‌های کهنه، جای خود را به رضایت از نور داد، بنگاه برق، فردی را به عنوان مامور دریافت پول مصرف برق براساس تعداد لامپ‌ها قرار داد که به او (تحصیلدار) می‌گفتند. تحصیلدار، بدون آن که کنتور و یا چیزی شبیه آن در کار باشد، هر شب آمده و براساس تعداد لامپ‌ها از صاحبان آنها پول می‌گرفت. در آن زمان لامپ‌هایی که معمول بود، لامپ‌های چهل واتی، لامپ‌های 75 واتی و لامپ‌های صدواتی بود. البته در آن زمان به واحد (وات)، (شمع) می‌گفتند.
قیمت مصرف لامپ‌های چهل شمعی چهار شاهی و مصرف لامپ‌های 75 شمعی و صد شمعی به ترتیب هفت شاهی و ده شاهی بود. بعضی کسبه، برای پرداختن نکردن این مبلغ، ترفندهایی به کار می‌بردند.
اول شب لامپ کم‌وات زده و پس از رفتن تحصیلدار، لامپ پروات می‌بستند، یا این‌که ابتدا یکی، دو لامپ وصل می‌کردند و پس از رفتن تحصیلدار، سه، چهار لامپ دیگر اضافه می‌کردند. عده‌ای نیز دکان و مغازه خود را هنگام آمدن تحصیلدار می‌بستند و پس از رفتن او، دوباره آن را باز می‌کردند و به این طریق از پرداخت مبلغ مصرف لامپ، شانه خالی می‌کردند.
محمدحسین امین‌الضرب در 25 آذرماه 1311 شمسی در سن 62 سالگی در اثر بیماری آسم درگذشت. پس از فوت امین‌الضرب بنا به وصیتش، او را در شهر مقدس نجف به خاک سپردند.فرزندانش عبارتند از حسن، محسن، دکتر یحیی و دکتر اصغر مهدوی...


مغز متفکر ناسا و از پایه گذاران نظریه اطلاعات و مهندسی برق مخابرات در جهاند.


پروفسور فضل الله رضا در روز یک شنبه 5 دی ماه 1293 / 9صفر 1333 ه.ق / 27 دسامبر 1914 م. ، در شهر رشت از استان گیلان متولد شد. در سال 1317 / 1938 م. ، دوره کارشناسی را در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران به پایان رساند و در سال 1324- 1325 / 1946 م. ، مدرک کارشناسی ارشد خود را در مهندسی برق از دانشگاه کسب کرد. وی در سال 1328- 1329 / 1950 م. ، موفق به اخذ مدرک دکترا در مهندسی برق از دانشگاه موسسه فنون نیویورک گردید. در طی سال های 1329- 1334 / 1951م.- 1955م. ، عضو گروه مهندسی برق دانشكده مهندسی موسسه فناوری ماساچوست ، در بستون امریكا بود و در طی سال های 1333- 1347 / 1955م.- 1968م. ، در گروه مهندسی برق دانشگاه سیراکیوس ، در ایالت نیویورک امریکا عضویت داشت. پروفسور در سال 1340- 1341 / 1962م. ، استاد مهمان در موسسه فناوری مرکزی سوئیس (ETH) و در سال 1341- 1342 / 1963م. ، استاد مهمان در دانشگاه فناوری سلطنتی کپنهاگ دانمارک و در طی سال های 1347- 1353 / 1969م.- 1974م. ، استاد مهمان در دانشگاه کلرادو ، در بلدر امریکا و دانشگاه پاریس فرانسه بوده است. پروفسور رضا نویسنده چهار کتاب درسی به زبان انگلیسی و یازده کتاب به زبان فارسی است که کتاب های انگلیسی و مقاله های علمی ایشان به اغلب زبان های زنده دنیا ترجمه شده است. پروفسور در طی سال های 1346- 1348 / 1967م.- 1968م. ، مقام ریاست دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران را بر عهده داشت و در طی سال های 1348- 1353 / 1696م.- 1978م. ، سفیر ایران در یونسکو و نیز طی سال های 1353- 1357 / 1974م.- 1978م. ، سفیر ایران در کانادا بود. وی از سال 1357 / 1978م. تا کنون استاد دانشگاه های کنکوردیا ، در مونترال ، در کبک کانادا و دانشگاه مک گیل مونترال کانادا می باشد. نگارش قسمت هایی از دانشنامه امریکانا و دانشنامه علم فیزیک و فناوری (به زبان انگلیسی) بر عهده پروفسور رضا بوده که تا کنون چند ویرایش از این دانشنامه ها به چاپ رسیده است.

پروفسور رضا : رئیس افتخاری کنفرانس برق ایران ، استاد افتخاری دانشگاه تربیت مدرس ، رئیس انجمن علمی ایرانیان در امریکای شمالی (امریکا و کانادا) ، رئیس شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی در امریکای شمالی و مشاور اروپا و ایران می باشد که مهم ترین آن ها از دانشگاه های موسسه فنون نیویورک امریکا ، مک گیل کانادا ، کشور پاکستان و سازمان انرژی اتمی ایران است و هم اکنون نیز عضو موسسه های آموزشی و تحقیقاتی A.M.S. و A.A.A.S و I.E.E.E و I.E.E می باشد. پروفسور رضا یکی از پایه گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است. پروفسور بیش از صد مقاله علمی به زبان های انگلیسی و فرانسوی در مجله ها و کنفرانس های خارجی و بالغ بر پنجاه مقاله ادبی و فرهنگی در مجله های داخلی و خارجی به زبان فارسی چاپ و ارائه کرده است.

گزین گویه های فضل الله رضا

v شور هایی که خدمت گذاران مدبر دارند، انرژی مذاب گرانبها را از چنگ کم دانان و پراکندگان به جان هم افتاده، به در می آورند.

v وارستگی و آراستگی فردی و ملی ما در این است که در صف اول علم و فرهنگ قرار بگیریم و این هم غیر ممکن نیست. همت عالی می خواهد. همکاری و از خود گذشتگی می خواهد. من قطع دارم، همه این خوبی ها و خصوصیت های نیک در مردم ایران هست.

v کهنه کاران آزمند، کمتر مجال می دهند که نو رسیدگان بلندی جوی، پخته و بارور شوند.

v استوار ترین پیوند ایرانیان پراکنده در جهان، همدلی فرهنگی و هم زبانی است.

v مردمان بزرگ گرانبها ترین چشمه های رحمت و معرفت اند. آدمی وقتی غرق در جزئیات زندگانی بهیمی بشود، اصول حیات انسانی و درخشش آفتاب را دیگر نمی بیند.

v یک عامل بسیار مهم اشاره که در پیشرفت غرب در دوران انقلاب صنعتی مؤثر بوده ((کار گروهی)) و ((مدیریت)) بوده است. به نظر من، ما در این قسمت هنوز نو پا و تازه کار هستیم.

v گمان نمی رود کسی در هوشمندی شرقیان و ایرانیان تردید داشته باشد، اما آئین خرد گرایی به وجه عملی آن در شرق به خصوص در این دو سه قرن کمتر مورد توجه بوده است.

v ما در این دو سه قرن شاید خرد گرایی را در متن فرهنگ خود جا نداده بودیم یا بر آن تأکید نداشتیم. به زعم این بنده در شرق گهگاه، با یک استقلال بی مهار، یک خلاقیت در خلاء ، یعنی بی آگاهی از چگونگی کار و روش دیگران در همان رشته مأنوس شده ایم و این بی خبری همان قدر زیان دارد، که خود باختگی و بردگی افکار دیگران.

v برای دست یافتن به پیشرفت های دانش و فناوری و اقتصادی ورود به دوران آگاهی انفورماتیک ، مناسب است که، بنیاد هویت ملی ایران را با ستون های پولادین خرد نیرومند تر کنیم.

v گفته اند: معماری بزرگ آفرینش، این جهان عظیم را، بر مبنای حساب و هندسه ساخته است. ما حداقل باید بگوییم که بشر برای آگاهی خود از جهان آفرینش، از کیهان اعظم، طبیعت را به زبان علائم و اشارات ریاضی _ که دقیق ترین زبان ها است _ ترجمه کرده است.

خرد گرایی در غرب در بافت اجتماعی آن نفوذ کرد و زمینه را برای بنیان گذاری صنایع ماشینی و فناوری آماده کرد. ماشین زبان احساسات ما را در نمی یابد. با او باید به زبان خرد سخن گفت، زبان ماشین ها و رایانه ها زبان خرد است. نظم و ترتیبی که در غرب حکمفرماست از اشاعه خرد گرایی بر می خیزد که ریشه در زبان ریاضی و تعلیمات ریاضی دارد


صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :