برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)


کلید های ارت فالت و نشتی جریان

 

یکی از عوامل اصلی در بروز خسارات مالی ، صدمات و تلفات جانی به ویژه در منازل مسکونی ، مراکز اداری ، تجاری و مجتمع های صنعتی عدم رعایت مسائل ایمنی در استفاده از انرژی برق میباشد .

        بمنظور حفاظت از جان افراد در مقابل خطر برق گرفتگی و جلوگیری از خطرات جریان نشتی از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی ( محافظ جان ) استفاده می شود . این کلیدها که براساس حساسیت خود به دو نوع خانگی و صنعتی تقسیم می شوند ، علاوه بر حفاظت افراد در مقابل تماس مستقیم و یا غیر مستقیم برق ، با جلوگیری از نشتی جریان در حفاظت دستگاه ها و تجهیزات صنعتی نیز موثر می باشند . براین اساس در صورتی که حساسیت کلیدها تا 30 میلی آمپر باشد این کلید به عنوان حفاظت از جان و در صورتی که حساسیت آن بیشتر از 30 میلی آمپر باشد به عنوان حفاظت از تجهیزات صنعتی بکار می رود .

       اساس کار کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی ، مقایسه جریان ورودی با جریان خروجی کلید می باشد به طوری که اگر جریان نشتی در مداری که کلید در آن واقع شده است بیشتر از حساسیت کلید باشد کلید عمل کرده و جریان ورودی و در نتیجه مدار را قطع می نماید .

       از مزایای دیگر استفاده از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی جلوگیری از بروز آتش سوزی در اثر وجود جریان نشتی می باشد . باتوجه به اینکه یم جریان 5/0 آمپری می توان باعث بروز آتش سوزی شود ، کلید حفاظت از خط برق گرفتگی با تشخیص جریان نشتی و قطع جریان ورودی ، مانع از بروز آتش سوزی می شود . همچنین از آنجا که در صورت وجود جریان نشتی در بدنه وسائل برقی و یا سیستم سیم کشی ساختمان ، این جریان به مرور زمان یاد می شود و احتمال سوختن وسایل برقی و سیستم سیم کشی ساختمان را به وجود می آورد لذا استفاده از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی ، با توجه به کاهش میزان هدر رفتن انرژی الکتریکی و برق مصرفی . صرفه جوئی اقتصادی و حفظ ثروتهای ملی را نیز در بر خواهد داشت .

 

     الف- مشخصات کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی ( جریان نشتی ) :

1.       دمای کاری کلیدها جهت قطع جریان نشتی متناوب   از 25- تا 40- درجه سیلسیوس و با قدرت اتصال کوتاه 6 تا 25 کیلو آمپر می باشد .

2.       جهت حفاظت کـلـیـدهـا و مـدار مصرفی در مـقـابـل اتصال کوتاه و اضافه بار بایستی فیوز پشتیبان (Back-Up Fuse) با توجه به جریان نامی کلید و مشخصات ارائه شده در کاتالوگ نصب گردد .

3.       کلیدها با جریان نامی 125-16 آمپر تولید می شوند .

4.       کلیدها جهت استفاده مشترکین تکفاز ( خـانـگی ) بـه صورت دو پـل ( فـاز + نـول ) و مشترکین سه فـاز ( صنعتی ) به صورت چهار پل ، که می تواند همراه با نول و یا بدون نول ( در سیستم های سه سیمه ) بکار رود .

5.       میزان جریان قطع خودکار کلیدها ( حساسیت ) از 10 میلی آمپر تا 5/1 آمپر ، و مدت زمان قطع حداکثر 200 میلی ثانیه است .

 

     ب- دستور العمل نصب :

      باتوجه به مقررات و استانداردهای بین المللی ، رعایت موارد ذیل در نصب کلیدهای محافظ جان ضروری می باشد :

1-      قبل از نصب بایستی با آمپرمتر مخصوص میزان نشتی جریان در مداری که قرار است . کلید فوق نصب گردد اندازه گیری شود و در صورتیکه میزان جریان نشتی بیشتر از 2% حساسیت نامی کلید باشد پس از نشت یابی و رفع نقص ، اقدام به نصب کلید گردد. این نشتی می تواند بین فاز و زمین ، نول و زمین ، فاز یا نول با فازها و نول ها مدارهای مجاور باشد که در تمام حالت های فوق کلید اقدام به قطع مدار می نماید .

2-      در مورد کلیدهای دو پل سیم نول به ترمینال مشخص شده با علامت N و سیم فاز به ترمینال مشخص شده با علامت L متصل می شود .

3-      در سیستم تکفاز ، دو سیم نول و فاز و در سیستم سه فاز ، چهار سیم ( سه فاز و نول ) بایستی به ورودی و خروجی کلید متصل گردد.

4-      باتوجه به موقعیت نصب ، سیم های ورودی و خروجی می توانند از بالا و یا پائین به کلید متصل شوند که این امر در کارکرد کلید اثری نخواهد داشت .

5-      درجه حفاظت کلیدها برای جلوگیری از ورود اجسام خارجی برابر با IP 40 می باشد.

6-      کلید عملیات نصب و رفع نقص بایستی توسط فرد متخصص انجام شود .

7-      ترمینال های ورودی و خروجی کلیدها باتوجه به آمپر کلید برای بالاترین قطر کابل یا سیم در نظر گرفته شده و از این نظر مشکلی وجود نخواهد داشت .

8-      همراه با کلید امکان استفاده از کنتاکت کمکی نیز وجود دارد .

 

     ب- دستور العمل دوره بهره برداری :

      قطع جریان برق توسط کلید محافظ جان نشان دهنده آن است که حداقل یکی از وسایل برقی موجود در مدار و یا اینکه سیم کشی ساختمان دارای جریان نشتی می باشد که در این صورت باید ابتدا دو شاخه کلیه وسائل برقی را از پریزها بیرون آورده و پس از وصل مجدد کلید حفاظت از خطر برق گرفتگی مطابق با موارد زیر عمل نمود:

 

1-     چنانچه کلید دوباره جریان برق را قطع نمود :

     این امر بدین معنی است که در سیستم سیم کشی داخل ساختمان و یا سیم های خروجی از مدار کلید حفاظت از خطر برق گرفتگی جریان نشتی بوجود آمده است و تا زمانی که این نشتی وجود داشته باشد کلید قابل وصل نخواهد بود و هربار پس از وصل کلید ، بلافاصله فرمان قطع می دهد که در این صورت بایستی توسط فرد متخصص نسبت به رفع نقص اقدام گردد .

 

2-     در صورتی که بعد از خارج نمودن کلیه وسایل برقی از مدار ، کلید حفاظت از خطر برق گرفتگی ، جریان برق را قطع نکند :

 

     این امر بدین معنی است که در سیستم سیم کشی ساختمان مشکلی ندارد و یکی از وسائل برق داری جریان نشتی به بدنه می باشد که در این صورت وسائل برقی را تک تک به برق وصل نموده تا کلید قطع نماید ، قطع کلید نشانه آن است که آن وسیله برقی دارای جریان نشتی به بدنه می باشد که بایستی نسبت به رفع نقص آن اقدام گردد .

     در روی هر کلید حفاظت از خطر برق گرفتگی یک شاسی کلید قطع و وصل جهت قطع و وصل جریان عبوری از کلید ، و یک شاسی فشاری زرد رنگ بمنظور تست عملکرد کلید بکار رفته است . با فشار شاسی تست یک جریان نشتی مجازی به وجود می آید و باعث قطع کلید می گردد لذا حداقل هرماه یک بار می بایست از این دکمه استفاده نمود و در صورت کاربرد شاسی تست و عدم قطع مدار ، بایستی حتما" به مسئول نصب اطلاع داده شود تا نسبت به تعویض کلید اقدام نماید .

 

     با استفاده از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی یک عمر آسایش و امنیت و صرفه جوئی اقتصادی خواهید داشت .

 

این مطلب از اطلاعات مربوط به کلیدهای نشتی جریان شرکت لگراند تهیه شده است.

|+|نوشته شده در دوشنبه سوم اسفند 1388 ساعت 4:59 بعد از ظهر توسط مهندس سعید مهری | نظر بدهید
چند کتاب الکترونیکی
 

با عرض سلام به تمامی دوستان و بازدید کنندگان محترم

در این پست چند کتاب الکترونیکی را برایتان قرار دادم که می توانید در صورت نیاز آنها را دانلود کرده و از آنها استفاده نمایید.

Electric Power Generation, Transmission, and Distribution free download

Handbook of Batteries

Power Quality

یک کتاب الکترونیکی در خصوص حفاظت
  

لینک زیر یک کتاب در خصوص حفاظت و رله های حفاظتی می باشد که به شکل پایه ای در خصوص رله های حفاظتی به بحث می پردازد و حجم آن حدود ٢٠ مگابایت است.

Protection of industrial power systems

در این پست یک کتاب در خصوص شبکه های توزیع قرار می دهم که امیدوارم مفید باشد.

Electrical Distribution Engineering


مقالات آموزشی

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

آموزش مقدماتی الکترونیک

 آموزش مقدماتی میکروکنترلر AVR

آموزش سریع میکروکنترلرهای AVR + پانزده پروژه

آموزش میکروکنترلرهای 8051

آشنایی با میکروکنترولر PIC

دیتاشیت آی سی های TTL

آموزش پروگرم کردن برنامه بر روی میکروکنترلرAVR با کامپایلر Bascom-AVR

نحوه اتصال LCD گرافیکی به میکروهای AVR

مقالات برگزیده هشتمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران

پروژه های عملی با نرم افزار Proteus

آشنایی با انواع سنسورها و حسگرها

مقاله ای درمورد IC 555

پل وتستون

مقاله درباره ساخت سنسور فاصله یاب لیزری

سنسور مادون قرمز تشخیص مانع

آشکار ساز بدن انسان و حرکت توسط سنسور PIR

طریقه ساخت فیبر مدار چاپی

همه چیز در مورد گالوانومتر

نحوه کار با مولتی متر 

اندازه گیری توان ( وات سنج ها)

 شرح کار اسیلوسکوپ

تشریح کامل پورت usb + طرز تبدیل پورت سریال به usb

طرز کار کیبورد و موس

 مشخصات یک منبع تغذیه خوب

ساختمان و نحوه نصب و تست ترانس جریان

نحوه دقیق محاسبات عملی ترانس ها

نحوه تست ترانسفورماتور

تست ترانزیستورهای BJT و تشخیص پایه های آن و چگونگی انتخاب تراتزیستور معادل

تست انواع دیود توسط مولتی متر

تست انواع خازن توسط مولتی متر

تست انواع مقاومت

محافظت دستگاههای الكتریكی در برابر خطر اضافه ولتاژ

تابلوهای برق و انواع آن

معرفی مدارات مجتمع FPGA و کاربردهای آن 

مقاله ای در مورد انواع دیود ها

همه چیز در مورد خازن

توضیح قطعات و المان های الکتریکی

دیود های شاکلی - دیاک - ترایک - تریستور و ترانزیستورهای ujt و put

نام گذاری یا کد گذاری ترانزیستورها

رادارها چگونه کار می کنند

فیبر نوری و کاربرد آن

فن آوری ارتباط بی سیم Bluetooth و Wi-Fi

آموزش استفاده از Remote desktop connection ویندوز

 آموزش کل آفیس + اینترنت + جاوا + وب + ویندوز + ...

 

جزوه درسی الکترومغناطیس
جزوه درسی الکترومغناطیس از دانشگاه مجازی شیراز

                         واقعا ارزش دانلود را دارد ----->برای شما<------ تایپ شده و بسیار تمیز

 توضیح: این فایل را من برای دانلود  به 4 قسمت تبدیل کردم فقط اینکه شما باید بعد از دانلود 

   همه فایل ها را در یک پوشه یا فولدر قرار دهید بعد می توانید فایل exe  را اجرا کنید  

                                                    حجم کل فایل   2.03mb                                                 

                                                           قسمت اول  

                                                           قسمت دوم

                                                           قسمت سوم 

                                                           قسمت چهارم

                                   

               password : www.elec.ir          با تشکر از  

دانلود pdf آموزشی matlab با عنوان Circuit_Analysis_Ii_With_Matlab_Applications
دانلود pdf آموزشی matlab با عنوان Circuit_Analysis_Ii_With_Matlab_Applications

pdf آموزشی Matlab برای درس مدار :

Circuit Analysis Ii With Matlab Applications
download link
password: www.dayaghi.persianblog.ir
یه کلیپ بسیار جالب از فن آوری جدید HOT LINE

 

بروی دانلود کلیپ  کلیک کنید.

رله فشاری

رله فشار شکن:

یکی دیگر از رله های مهم در ترانسفورماتورهای قدرت رله فشاری  ( PRESSURE RELIEF VALVE )است .

این رله عموماً بروی ترانس نصب میشود و برای هر 10000 گالن روغن یک رله فشاری باید طبق استاندارد نصب گردد.

عملکرد این رله در برابر فشار زیاد روغن است یعنی زمانی که به هر عللی فشار روغن در داخل ترانس از حد مجاز تعیین شده ( بسته به ظرفیت و قدرت ترانس ) بیشتر شود این رله عمل خواهد کرد . در قدیم ساختمان این رله ها بدین شکل بود که یک صفحه دیافراگمی شکل را بین تانک اصلی و رله فشاری قرار می دادند و یک تیغه چاقویی مانند بروی این دیافراگم قرار داشت که بر اثر فشار زیاد و بالا امدن صفحه دیافراگم و برخورد با تیغه چاقویی باعث پاره شدن صفحه دیافراگمی می شده و بدین طریق فشار روغن با خارج شدن روغن از محل رله فشاری متعادل می گشت . در این رله ها این عیب وجود داشته که اگر چه فشار متعادل میگشته اما بدلیل وجود منفذ خروج بروی ترانس (در اثر پاره شدن صفحه دیافراگمی ) تمامی روغن در کنسرواتور و بوشینگ ها تا رسیدن به سطح رله فشاری می بایستی تخلیه شود .

اما امروزه پشت این صفحه دیافراگمی ( که عموماً از آلومینیوم ساخته میشود ) یک فنر با ثابت فنر مشخص قرار می گیرد که بعد از عملکرد رله فشاری و متعادل شدن فشار روغن در داخل ترانس مجدداً با فشار فنر، صفحه دیافراگمی به محل خود برگشته و از خروج روغن بیشتر میکاهد .

 با عملکرد رله فشاری و بالا آمدن صفحه دیافراگمی ، اهرمی که به صفحه دیافراگمی متصل است سبب تحریک میکرو سوئیچی میشود که جهت فرستادن فرمان قطع به اتاق فرمان است و بلافاصله بریکرهای دو طرف ترانسفورماتور قدرت از مدار خارج شده تا از صدمات بیشتر در داخل ترانس قدرت بکاهد . عملکرد رله فشاری میتواند در اثر اتصالی داخلی سیم پیچ های ترانس و یا بوجود آمدن هر نوع جرقه و اضافه حرارت که موجب انبساط حجمی روغن شود بوجود آید. با عملکرد رله فشاری ، فشار مازادی که در ترانس بوجود آمده با پاشیده شدن روغن به فضای بیرون ترانس قدرت رفع میشود و از صدمه به بوبین های ترانس و یا بوشینگ ها می کاهد . عملکرد این رله بسیار سریع است و در زمان اولیه مونتاژ ترانس در زمان تزریق روغن به داخل ترانس باید دقت لازم را داشت که هنگام تزریق  روغن شیر کنسرواتور باز بوده و بدلیل عدم رویت روغن در کنسرواتور و ادامه تزریق روغن شاهد عملکرد این رله نباشیم .

این رله یکی از رله های مهم در ترانسفورماتورهای قدرت است که حتی رله هایی چون دیفرانسیل یا جریان اضافی قادر به تشخیص آن نمی باشند . این رله نیاز به سرویس خاصی ندارد و تنها بعد از عملکرد باید میکروسوئیچ آن را ریست کرد تا به وضعیت اولیه خودش برگردد.

نکنته مهم در عملکرد این رله اینست که حتماً باید وضعیت ترانس را بررسی نمود چون عملکرد این رله در هنگام کار بسیار نادر است ( گر چه تریپ های ناخواسته و کاذب بخاطرنفوذ آب و شکستگی میکروسوئیچ داشته ایم ) . تست گاز کروماتوگرافی یکی از کارهای اولیه در بروز علت عملکرد این رله خواهد بود که نکات قابل توجهی از وضعیت روغن را بررسی میکند و میتوان پی به عیب های اولیه و بررسی وضعیت داخلی ترانس برد .

در بعضی از ترانسها این رله در زیر و یا بدنه کناری ترانس نیز نصب میشود که بسته به نوع و قدرت ترانسفورماتور خواهد بود و وضعیت وساختار خود رله فشاری . این رله چون در یک مرحله عمل میکند لذا مانند رله بوخهلتس و یا ترمومترها وضعیت ارسال آلارم ندارد و تنها فرمان قطع ( تریپ ) را ارسال می کند .

در شکل زیر شاهدیم که بروی این ترانس دو دستگاه رله فشاری تعبیه شده است.

 

|+|نوشته شده در چهارشنبه سوم تیر 1388 ساعت 6:38 بعد از ظهر توسط مهندس سعید مهری | نظر بدهید

Sectionner

 

یکی از تجهیزات اصلی در هر ایستگاه برق فشار قوی سکسیونرها (Sectionner) هستند . لفظ سکسیونر لغتی است فرانسوی و به معنای جدا کننده ، و با  دیس کانکتورها (Disconnector)  نباید اشتباه گرفت ( دیس کانکتور به معنای قطع کننده است ) . اما بصورت عام این دو لغت را  تواماً در نقشه ها و محاورات برای سکسیونرها بکار می برند .

عمل و کار سکسیونر در ایستگاههای برق فشار قوی جدا کردن قسمتها و سکشن های مختلفی از تجهیزات است و عملیات مانور بروی تجهیزات را مهیا می سازد . نکته قابل ملاحظه در استفاده از این تجهیز ، عدم قابلیت فرمان دهی در زیر بار است . یعنی بروی سکسیونرها  در حالت On Load نمیتوان مانوری انجام داد چرا که قابلیت قطع و وصل در زیر بار را ندارد و موجب صدمات و خسارات جدی به خود سکسیونر و دیگر تجهیزات میشود . در طراحی سکسیونرها هیچ تمهیدی جهت جلوگیری و محدود کردن قوس های شدید الکتریکی ناشی از باز و بسته کردن مدارات بکار نرفته است به همین خاطر تنها در حالت بی باری قادر به انجام فرمان بروی آن هستیم .( البته در انواعی از سکسیونر های فشار متوسط (20 کیلو ولت ) سکسیونرهای خلا بکار میرود .)

سکسیونر این خاصیت و فایده رادارد که اپراتور را قادر می سازد به عینه شاهد جدا شدن سیستم از دیگر قسمتها باشد و مطمئن شود هیچ ارتباط الکتریکی بین نقاط جدا شده وجود ندارد و یا به عکس با بستن سکسیونر شاهد بستن مدارات قدرت خواهد بود .سکسیونرها دارای دو تیغه ( یک نری و یک مادگی ) برای هر فاز هستند و بسته به قدرت لازم جهت جریان دهی مستمر، این تیغه ها را برای آمپر های مشخص شده ای طراحی وقالب گیری می کنند .جنس تیغه ها معمولاً آلیاژی از مس و آلومینیوم است که روی آنها را نقره اندود می کنند تا از خوردگی جلوگیری شود و اتصال بهتری را بر قرار سازد .

بسته به موارد استعمال  و انتخاب ، سکسیونرها در رنج های مختلف ولتاژی و جریانی ساخته و عرضه می شوند .عایق بین تیغه ها و استراکچر مکانیزم سکسیونر مقره های خازنی است که همراه با تیغه ها قابلیت گردش دارند . مکانیزم حرکتی سکسیونرها نیروی موتوری و یا دستی خواهد بود .معمولاً سازنده بنا بر پیشنهاد خریدار مکانیزم های خاصی را برای

سکسیونرها در نظر میگیرد از جمله همین موتوری بودن مکانیزم فرمان ، و یا داشتن اینترلاک های مختلف مکانیکی و الکتریکی .بطور معمول جهت جلوگیری از مانور اشتباه بروی سکسیونرها اینترلاکهایی را با بریکرها در نظر میگیرند .یعنی در صورتی که بریکر در حالت وصل است ، سکسیونرها قابلیت وصل شدن و یا قطع شدن را نخواهند داشت و حتماً باید قبل از فرمان به بریکر بروی آنها مانور شود .سکسیونرها مدل های مختلفی دارند و به شکل های مختلفی کار میکنند اما همه آنها تنها به یک منظور مورد استفاده قرار می گیرند .بسته به ولتاژ کاری سکسیونرهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند چرا که سطح ایزولاسیون باید رعایت گردد و نکته مهم دیگر اینست حتی در زمانی که بریکر بعد از سکسیونر باز است و فرمانی را به سکسیونر صادر میکنیم جهت باز کردن مدار شاهد آرک زدن شدید بین تیغه ها هستیم ( بیشتر در ولتاژهای فوق توزیع و انتقال ) لذا در این نوع سکسیونرها جهت جلوگیری از آسیب دیدن کنتاکت ها مکانیزم عملکرد سکسیونر قوی تر و سریعتر انتخاب میشود .( مثلاً زمان باز شدن سکسیونر ها در ولتاژ 800 کیلو ولت کمتر از 1 ثانیه است .)مکانیزم عمل کننده موتوری سکسیونرها شامل یک سری کنتاکتور، کلید های کمکی ، کلید اصلی وموتور با قابلیت چپگرد و راستگرد ،  ترمینال ها و اینترلاکها و.. است . تستی که بروی سکسیونرها اعمال میشود ، تست اندازه گیری مقاومت عایقی و مقاومت اهمی تیغه ها و کلمپ های متصل به سوزنی های سر سکسیونر است . که مقاومت عایقی باید جوابگوی سطح ایزولاسیون ولتاژ نامی باشد و مقاومت اهمی تیغه ها و کلمپ ها نیز باید در حد میکرو اهم قرار داشته باشد .زمان عملکرد موتور نیز باید دررنج نرمال باشد که کارخانه سازنده برای آن ولتاژ ارائه می کند.یک سری گریس کنتاکت جهت جلوگیری از خوردگی در اثرآرک زدگی تیغه های سکسیونر و همچنین جهت اتصال بهتر دو تیغه نری و مادگی بروی تیغه ها بصورت لایه ای نازک کشیده میشود .مفصل های بین بازوهای هر تیغه باید بصورت مستمر تمیزکاری و روانکاری شود تا در هنگام مانور مشکلی وجود نداشته باشد .در نمونه هایی از سکسیونرها بروی تیغه ها صفحات برفگیر و بارانگیر قرار میگیرد تا از نفوذ مستقیم آب و شبنم بین تیغه ها جلوگیری شود و یا بروی سوزنی های سکسیونر که همان نقاطی است که کلمپ ها در آن نقطه سفت میشوند حلقهای رینگ کرونا تعبیه میشود ( بیشتر برای ولتاژهای بالا ) .بروی سکسیونرهای اول خط علاوه بر سکسیونر اصلی سکسیونر ارت نیز قرار داده میشود که با باز شدن سکسینر اصلی میتوان مدار طرف خط را با بستن سکسیونر ارت ، خط مورد نظر را زمین کرد .

سکسیونرها انواع مختلفی دارند که به بعضی از انها که در کشورمان متداول است اشاره می کنیم.

1-           سکسیونر دورانی عمودی

2-           سکسیونرتیغه ای( دورانی افقی)

3-           سکسیونر پروانه ( دورانی افقی بصورت دو طرفه )

4-           سکسیونر قیچی ( پانتو گراف Pantograph )

5-           سکسیونر کشویی

 

 

 

سکسیونر دورانی عمودی : این سکسیونر بیشتر در ولتاژها بالا بکار میرود چرا که برای باز و بسته شدن تیغه نری آرک ایجاد شده در جهت بالا رفته و به استراکچر و مکانیزم ها نزدیک نمیشود . 

سکسیونر پروانه که در آن همزمان دو تیغه نری برای هر فاز در مادگی های طرفین قرار می گیرد. عکس زیر گویای این امر است:

سکسیونر پروانه یا پانتوگراف بدین شکل عمل می کند که مکانیزم فرمان موجب حرکت تیغه های متحرک که بصورت قیچی در کنار هم هستند به طرف تیغه ثابت رفته و آنرا بصورت کاملاً چفت شده در بر می گیرد . عکس آنها بهتر گویاست:

در انتخاب سکسیونر باید این نکته مد نظر باشد که جریان ثابتی که از آن خواهد گذشت متناسب با دیگر تجهیزات باشد . مثلاً اگر بریکری با جریان نامی 2000 آمپر انتخاب کرده ایم سکسیونر نیز باید از نوع 2000 آمپری باشد . هر چند که در شرایط عادی مقدار جریان ممکن است خیلی کمتر باشد .

بعد از هر مانور بروی سکسیونر باید از نزدیک تیغه های آن در هر سه فاز را مورد بازرسی قرار داد تا از بسته  یا باز بودن آنها اطمینان حاصل نمود . اگر اتصال تیغه های نری و مادگی دارای انحراف باشد نشاندهنده عدم اتصال خوب بین تیغه هاست و باید اصلاح گردد . تنظیم اولیه این تیغه ها بسیار حائز اهمیت است چرا که به دلیل عدم تنظیم مناسب به مرور باعث دفرم شدن و خرابی لوله های ارتباطی ، بولبرینگ ها و شفت ها میشود .

|+|نوشته شده در چهارشنبه سوم تیر 1388 ساعت 6:37 بعد از ظهر توسط مهندس سعید مهری | نظر بدهید

همانطوری كه در باره پست های فشار قوی اطلاع داریم در كل ،  پستهای فشار قوی به سه دسته عمده تقسیم می شوند :

1 – پستهای افزاینده

2 – پستهای كاهنده

3 – پستهای كلید زنی

اما پستها از نظر عایق مناسب بین فازها ی تحت ولتاژ به چند دسته تقسیم می شوند :

الف ) پستهای فشار قوی معمولی : ( Conventional Substation )

در این نوع از پستها عایق بین هادی ها هوای آزاد بوده  و تجهیزات نسبت به زمین توسط مقره های چینی و یا سیلیكونی عایق می شوند .

ب ) پستهای فشار قوی گازی – GIS : ( Gas Insulation System)

پستهای GIS امروزه توسعه بیشتری یافته است چرا كه در مقابل با پستهای معمولی مزایای بسیاری دارد . نكته بسیار مهم در استفاده از این پست عدم نیاز به مساحت زیاد در نصب تجهیزات است  چرا كه تنها 25 % فضا در مقابل با پستهای معمولی نیاز خواهد بود . در نقاطی كه كمبود فضا و یا آلودگی صنعتی و یا شرایط بد جوی وجود دارد استفاده از پستهای GIS مقرون به صرفه خواهد بود . این نوع پستها احتیاجی به نصب در فضای آزاد نخواهند داشت و حتی در طبقه چندم ویا بصورت زیر زمینی می تواند نصب شود .در این نوع پستها صرفاً از گاز هگزا فلوراید سولفور               (Sulphur Hexafluoride) جهت عایقی بین هادی ها استفاده می شود . گاز موجود در محفظه های فلزی محبوس  میشود و در فشار تعریف شده قرار می گیرد . فاصله هادی ها به نسبت پستهای معمولی با عایق هوا قابل قیاس نیست .

ج ) پستهای فشار قوی تركیبی : (Hybrid Substation)

در كشور ما بیشتر از این نوع پست استفاده شده است  . تجهیزاتی مانند بریكر و سكسیونر و ترانسهای اندازه گیری در كپسولهای حاوی گاز SF6 قرار دارند و شین های فشار قوی و ترانس های قدرت و كمكی و برقگیرها بصورت نصب در پستهای معمولی استفاده گردیده اند . در واقع پست های هیبریدی تركیبی از دو نوع پست قبلی اند .

 

 

 

تجهیزات  GIS

همانطوری كه عنوان شده است تجهیزات GIS با استفاده از خاصیت عایقی گاز SF6 بهره بسیاری را مهیا نموده است .

گاز SF6 استقامت الكتریكی سه برابری نسبت به هوا دارد ( در فشار 1 اتمسفر ) ، این گاز بصورت پایدار است و بعد از تجزیه توسط قوس های بزرگ الكتریكی خاصیت تركیبی و باز گشت به حالت اوا خود را دارد . این  گاز به علت الكترو نگاتیو بودن میل به جذب الكترون های آزاد را دارد ولذا سریعا قوس ها را در درون خود خاموش می كند .این گازغیر قابل اشتعال است و بی رنگ و بی بو و در بهره برداری اولیه غیر سمی است .وزن این گاز 5 برابر هواست .

در محفظه ها این گاز بصورت فشرده قرار می گیرد ، در بریكرها بعلت اینكه قوس ایجاد میشود ، این گاز با فشار بیشتری تزریق خواهد شد . تزریق گاز و تست فشار و نقطه شبنم كه میزان رطوبت موجود درآن را بررسی میكند باید طبق منحنی ارائه شده توسط سازنده رعایت گردد . از آنجا كه فاصله هادیها نسبت به هم تنها به چند سانتی متر میرسد لذا باید میزان گاز در كپسولها و فشار آنها دقیقاً بررسی گردد.در ولتاژ پائین تر، در كپسولها ،هادی سه فاز  قرار می گیرند و در ولتاژ های بالاتر در هر كپسول تنها یك هادی نصب می شود .

از مزایای این پست ها متاثر نبودن از عوامل بیرونی و خارجی بروی بهره برداری دارد و قابلیت اعتماد بیشتر در پی خواهد داشت .این نوع پستها احتیاج به تمیزكاری و شستشوی مقره ها ندارند و عدم وجود تداخل در امواج رادیویی و بی صدا بودن ( در ولتاژهای بالا ) ، از دیگر مزایای این نواع پستهاست .تنها نكته در خور تامل هزینه بالای خرید این نوع تجهیزات است كه در مقابل با شرایط بهتر بهره برداری و اطمینان از بوجود نیامدن قطعی های ناخواسته ( مانند برخورد پرندگان به تجهیزات ) قابل توجیح است .

|

راكتور ها:

در شبكه‌های ولتاژ بالا و خطوط طولانی به منظور كاهش اثر خازنی خطوط در حالت كم‌باری كه باعث افزایش ولتاژ می‌شود، از راكتورهای موازی استفاده می‌شود. به این ترتیب دو هدف عمده زیر در استفاده از راكتور موازی مورد نظر است:‌

- پایداری سیستم از نظر خاصیت خازنی خط

- كنترل ولتاژ و نهایتاً جذب توان راكتیو شبكه در شرایط باركم

راكتور موازی امپدانس ضربه مجازی خط را افزایش داده و بار طبیعی مجازی،‌ یعنی باری كه در آن پروفیل ولتاژ مسطح حاصل می‌شود را كاهش می‌دهد. با جبرانسازی كامل، پروفیل ولتاژ در حالت بی‌باری مسطح خواهد بود.

در عمل راكتورهای موازی نمی‌توانند به طور یكنواخت در طول خط پخش شوند. آنها در ابتدا و انتهای خط و در نقطه میانی خط ( معمولاً‌ در پست‌های سوئیچینگ  میانی) متصل می‌گردند. در خطوط بسیار طویل حداقل تعدادی راكتورموازی بطور دائم به خط متصل می‌شوند تا اینكه حداكثر ایمنی در مقابل اضافه ولتاژ ناشی از قطع ناگهانی بار و یا بازشدن خط فراهم نمایند. در خطوط كوتاه‌تر و یا قسمتی از خطوط كه بین راكتورهای سوئیچ نشده قراردارند، مسأله اضافه ولتاژ از شدت كمتری برخوردار است و راكتورها را می‌توان به طور مكرر به مدار متصل نمود تا ساعت به ساعت به موازات تغییر بار،‌ توان راكتیو را تنظیم نمایند.

راكتورهای موازی از نظر اتصال به شبكه به دو صورت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند:

- اتصال مستقیم به خط انتقال

- اتصال به سیم‌پیچ‌ سوم ترانسفورماتور قدرت

راكتورهایی كه مستقیماً‌ به خط متصل می‌شوند حتماً‌ از نوع روغنی بوده و شكل ظاهری آنها در پست شبیه ترانسفورماتور قدرت است. راكتورهای روغنی شامل هسته و سیم‌پیچ مسی غوطه‌ور در روغن می‌باشند.برای كنترل شارنشتی دو شكل اساسی ساختار راكتور مطرح می‌باشد: نوع حفاظت شده مغناطیسی (بدون هسته) و نوع با هسته دارای فاصلة هوایی.

انتخاب بین این دو راكتور در هر نوع كاربردی بستگی به شرایط‌كاری مورد نیاز دارد. در بعضی موارد تا ولتاژهایی به بزرگی 150% حد معمول به مشخصه ولتاژ جریان خطی نیاز می‌باشد. در سایر موارد مشخصه‌نزولی (كاهش اندوكتانس با افزایش ولتاژ اعمالی) یك مزیت به شمار می‌رود. علاوه بر آن تاحدودی غیرخطی‌بودن در ولتاژهای بالاتر از ولتاژ نامی شبكه قابل قبول می‌باشد. راكتور نوع دوم نسبتاً از نوع اول ارزانتر می‌باشد اما برای رساندن نویز صدا به حداقل قابل‌قبول، باید ازتكنیكهای ویژه‌ای استفاده شود] 2[. راكتورهای با هسته دارای فاصلة‌ هوایی،  بخصوص در ولتاژهای بالا به علت دانسیته انرژی زیاد به راكتورهای بدون هسته ارجحیت دارند.

چگالی فوران در راكتورهای بدون هسته كمتر از راكتورهای با هسته شكاف‌دار بوده و جهت رسیدن به چگالی فورانی یكسان،‌ باید قطر كویل‌های راكتور بدون هسته بزرگتر انتخاب شود.

راكتورهای سه‌فاز از سه سیم‌پیچ تشكیل شده كه هر سیم‌پیچ روی یك ستون هسته پیچیده می‌شود ولی عملاً‌ اكثر راكتورهای سه‌فاز بصورت پنج ستونه طراحی می‌شوند كه دو ستون آن بدون سیم‌پیچ می‌باشد.

راكتورها معمولاً با سیستم خنك‌كنندگی طبیعی (ONAN) طراحی می‌شوند كه در آن رادیاتورها مستقیماً‌ به بدنه راكتور متصل می‌گردند. ولی مواردی هم وجود دارد كه راكتورها بصورت ONAN/ONAF/OFAF طراحی شده و یا رادیاتورهای آنها نیز بصورت جداگانه بر روی فونداسیون مخصوص نصب می‌گردند.

راكتورهای موازی با توجه به مشخصه‌ مغناطیسی خود به صورت خطی،‌ غیرخطی یا اشباع رده‌بندی می‌شوند. اكثر راكتورهای موازی روغنی دارای یك مشخصه غیرخطی هستند كه در حالت كار عادی در قسمت غیر اشباع (خطی) منحنی‌كار می‌كنند.

 

|+|نوشته شده در چهارشنبه سوم تیر 1388 ساعت 6:34 بعد از ظهر توسط مهندس سعید مهری | نظر بدهید
سیکل ترکیبی چیست؟
هر توربین گاز v94.2 متشکل از دو محفظه احتراق است که در طر فین توربین نصب هستند و سوخت گاز یا گازو ئیل پس از ورود به آن همراه با عملکرد سیستم جرقه مشتعل شده و با هوایی که از سمت فیلتر های ورودی وارد کمپرسور شده و پس از انبساط از آن خارج می شود وارد ناحیه محفظه احتراق شده محترق می گردد و گازی با درجه حرارت 1050 در جه سانتیگراد تو لید می نماید. گاز مذکور وارد توربین گاز شده و سبب گردش توربین و در نتیجه محور ژنراتور ده و تولید برق می کند. محصول خروجی از توربین گاز دودیست با درجه حرارت حدود 550 درجه سانتیگراد که به عنوان تلفات حرارتی از طریق دودکش وارد جو می شود و به ایت ترتیب توربین گاز در بهترین شرایط با بهره برداری حدود 33 درصد تولید انرژی می کند. به بیان دیگر 67 درصد دیگر به عنوان تلفات حرارتی محسوب و فاقد کارایی می باشد. ایده سیکل ترکیبی در واقع بازیافت مجدد از بخش 67 درصد یاد شده است. به این ترتیب که در بخش خروجی اگزوز هر توربین گاز با نصب دریچه های کنترل شونده گاز داغ فوق را به قسمت دیگ بخار هدایت تا آب موجود در آن به بخار سوپر هیت(بخار خیلی داغ و خشک) با درجه حرارت حدود 530 درجه سانتیگراد تبدیل و به همراه بخار خروجی از بویلر دوم جهت استفاده در توربین بخار به کار گرفته شود. به این ترتیب در بخش دیگ بخار چون از مشعل و سوخت جهت گرمایش صرفه جویی می شود راندمان در کل افزایش یافته و به رقمی معادل 55 در صد می رسد. (نزدیک به 25 درصد از 67 درصد تلفات فوق الذکر بازیافت و بدون نیاز به سوخت اضافی تبدیل به انرژی الکتریکی می شود. ) این بخار پس از انجام کار در توربین بخار افت درجه حرارت پیدا کرده و دمای آن به رقمی حدود 60 درجه سانتیگراد می رسد و در اینجا به منظور استفاده مجدد از آن بخار فوق توسط سیستم خنک کن ( در نیرو گاه کرمان به کمک فنر های پرقدرت) سرد و تبدیل به آب شده و جهت استفاده مجدد پس از انجام عملیات تصفیه بین راهی وارد تانک تغذیه می گردد تا دوباره وارد دیگ بخار گشته و تبدیل به بخار سوپر هیت شود. این چرخه را سیکل ترکیبی گویند که نیرو گاه کرمان یکی از نیرو گاه های فوق الذکر در سطح کشور محسوب می شود. آب مورد نیاز این نیرو گاه از طریق سه حلقه چاه حفر شده در دشت جو پار تامین و به کمک خط لوله به استخر آب خام نیرو گاه به ظرفیت 3000 متر مکعب وارد و ذخیره شده تا پس از انجام عملیات تصفیه مورد استفاده بویلر های نیرو گاه قرار گیرد. ظرفیت آبدهی چاه های مذکور 80 لیتر در ثانیه است.
کنترل دور و فرکانس موتورهای القایی سه فاز به روش هوشمند
پسورد مورد نیاز برای باز کردن فایل : www.ir-micro.com



برای دریافت بر روی لینک زیر کلیک کنید








توجه داشته باشید که برای باز شدن فایل باید هر سه بخش فایل را دانلود کرده و در کنار هم قرار دهید و سپس اقدام به باز کردن فایل ها کنید .
چگونه یک ربات مسیر یاب بسازیم؟ (قسمت مقدماتی)
چگونه یک ربات مسیر یاب بسازیم؟ (قسمت مقدماتی)




برای ساخت یک ربات مسیر یاب باید با سه رشته مکانیک , الکترونیک , کامپیوتر ( برنامه نویسی ) آشنایی مقدماتی داشته باشید.3


                                                      


مکانیک



مکانیک یک ربات مسیر یاب از 4 بخش تشکیل شده است که به برسی هر کدام می پردازیم:


 


1- شاسی یا بدنه که تمام اجزای ربات مانند برد ها و ... روی آن قرار میگیرد


2- موتور ربات مسیر یاب


3- چرخ ربات مسیر یاب


4- برد سنسور که وظیفه تشخیص خط زیر ربات میباشد


 


شاسی یا بدنه


این قسمت از مکانیک ربات مسیر یاب که وظیفه نگه داری تمام اجزا و مدار ها بر روی خود میباشد که اجزای ربات بر روی آن بسته میشوند و میتواند یک طلق پلاستیکی یا یک تکه چوب یا یک چیزی که نسبتا سبک باشد و  بتواند این اجزا را تحمل کند


 


موتور یک ربات مسیریاب



 


یک ربات میتواند از دو نوع موتور استفاده کند که عبارت است از :


DC MOTOR


Steper Motor


شما برای یک ربات مسیر یاب به دو موتور خوب نیاز دارید که یکی برای چرخش به راست و دیگری برای چرخش به چپ که توصیه میشود این موتور ها رو در عقب ربات نصب کنید .


یک  ربات باید از موتوری استفاده کند که داری قدرت بالا و دور مناسب باشد که ربات بتواند آن را کنترل کند و از دور خارج نشود و اگر نتوانستید چنین موتوری را تهیه کنید میتوانید از یک آرمیچر اسباب استفاده کنید به شرطی یک عدد گیر باکس بر سر راه آن بزارید که از سرعت آن بکاهد و قدرت آن بیشتر شود (  سرعت موتور های اسباب بازی زیاد و قدرت آنها کم میباشد ).


 


چرخ ها


 


                                                 


 


در ساخت این چنین رباتی باید به چند نکته در مورد چرخ ها توجه کرد که عبارتند از :


?- اندازه قطر چرخ، ?- اندازه عرض چرخ، ?-  اصطحکاک چرخ با زمین


 


1- اندازه قطر یک چرخ باید به اندازه ای باشد که با دور موتور شما هماهنگی داشته باشد چون هرچه قطر چرخ بشتر باشد با یک دور، موتور روبات مسیربیشتری را طی میکند و هر چه قطر آن کمتر باشد با یک دور چرخش موتور ربات مسیر کمتری را طی میکند


 


2- اندازه عرض چرخ : توصیه میشود اندازه عرض چرخ برای این چنین کاری بین 1 تا 2 سانت انتخاب شود چون اگر بیشتر از این باشد اصطحکاک و وزن آن خیلی زیادی میشود


 


3- برای اصطحکاک چرخ با زمین میتوانید از نوار چسب برق از طرف چسبندگی به زمین استفاده کنید که این کار لاستیک ها بیشتر به زمین میچسباند و تا حدی میتواند به تعادل ربات کمک کند


 


چرخ هرز گرد :



 این چرخ که در قست میانی و جلوی ربات نصب میشود تنها وظیفه حفظ تعادل ربات دارد و باید کمترین اصطکاک را با زمین داشته باشد که میتوان از یکه بلبرینگ یا یک عدد ساچمه و یا ... باشد


 


برد سنسور ( حسگر )



 


 


این بخش از ربات که یکی از مهمترین قسمت های یک ربات محسوب میشود و وظیفه تشخیص خط زیر ربات میباشد که باید فاصله استاندارد آن با زمین رعایت شود تا بهترین بازده را دارا باشد


 


چند نکته که باید در مکانیک ربات رعایت شود :


1- حتما مکانیک ربات محکم بسته شود.


2- اگر از چسب برای بستن استفاده میکنید حتما به همراه بست استفاده شود .


3- برای بستن بردها به بدنه ( شاسی ) حتما از پیچ و مهره یا Spacer  و مهره استفاده کنید


4- برای محکم شدن و جلوگیری شل یا باز شدن اتصالات میتوانید از واشر فنری استفاده کنید .


5- در جاهایی که ممکن است پیچ و مهره باعث اتصالات بین قطعات شود میتوانید از واشر فیبری استفاده کنید

سوالات کارشناسی ارشد برق ۱۳۸۸

سوالات کارشناسی ارشد برق ۱۳۸۸

---------------------------------------------------------

عصر جمعه

دفترچه شماره یک : حاوی سوالات زبان انگلیسی (۱.۵۴ مگا بایت)

دفترچه شماره دو : حاوی سوالات ریاضیات و مدار الکتریکی (۸۱۵.۵۷ کیلو بایت)

صبح شنبه

دفترچه شماره یک : حاوی سوالات کنترل و سگنال و بررسی سیستم (۱.۲۱ مگا بایت)

دفترچه شماره دو : حاوی سوالات الکترونیک و ماشین و الکترومغناطیس و  مهندسی پزشکی (۱.۸۸ مگا بایت)

 

کلید سوالات کارشناسی ارشد برق ۱۳۸۸

---------------------------------------------------------- 

آزمون اول : عصر جمعه      آزمون دوم : صبح شنبه

 

چند تا چیز خیلی جالب

۱- پاسخ نامه ها اصلا کد ندارن من یکی فکرشم نمی کردم کل کشور همین جوری باشه

۲- این سوال بررسی که بحث برانگیز بود ( برای قطر هادیهای خطوط ۴۰۰ کیلوولت کدام...)

میشه فقط تلفات کرونا طعمه ی خیلی ناجوری بود فقط می خواستن منفی زده بشه

 

مدولاسیونهای pwm ،spwm،ppwm
مدولاسیونهای pwm ،spwm،ppwm    

 

مقاله ای آماده شده که تقدیم شما دوستان عزیز میشه
مدولاسیونهای پهنای پالس کاربردهای وسیعی در صنعت دارند که بخشی از آنها عبارتند از:
کنترل دور موتورهای DC
کنترل دور و فرکانس کاری موتورهای القایی سه فاز به روش هوشمند

کنترل میزان روشنایی در تابلوهای نوشتاری که در آنها از LEDهای سه رنگ استفاده شده است.
در مبدلهای DC به AC (اینورترها به روش PWM یا SPWM )
در UPS ها به روش PWM
در مبدلهای DC به DC و منابع تغذیه سوئیچینگ
در امر ارسال و دریافت اطلاغات بدون وجود نویز
مقاله ای در زمینه این سه مدولاسیون برای دوستان آماده شده که از لینک زیر قابل دانلوداست


لینک دانلود

تقویت کننده امواج UHF قابل توجه کسانی که یکسره جاشون سر پشت بامه

This circuit is designed to work at UHF frequencies in the range 450-800MHz. It has a gain of around 10dB and is suitable for boosting weak TV signals. The circuit is shown below:-

UHF Preamp Circuit



The MPSH10 transistor used is available from Maplin Electronics order code CR01B. Alternatives that may be used instead are BF180 and BCY90. The tuned circuit comprising the 15nH inductor and 2.2pF capacitor resonate in the centre of the UHF band. The 2.2pF capacitor may be exchanged for a 4.7pF or a trimmer capacitor of 2-6pF to improve results. The approximate frequency response is shown below. N.B. This is a simulated response using the TINA program produced by using a swept 20uV input swept over the frequency range 400-800MHz. Output was measured into a 1k source and the frequency generator has a 75ohm impedance.

UHF Bode Plot



 

Construction

The coil is half a turn of 18-20 SWG copper wire bent around a half inch drill bit. This ensures a low Q and therefore broad tuning. High frequency work requires special construction techniques to avoid instability (unwanted oscillations) caused by feedback from output to input. Veroboard is not suitable for this project as the capacitance between tracks is around 0.2pF. A better approach is to use tag-strip or a PCB. The circuitry should be enclosed in a metal case and a screen made between input and output. As the transistor is used in common base mode,its low input impedance is a good match for 50-75 ohm coax cable, whilst at the same time providing full voltage gain to the upper frequency limit of the device. The 15nH inductor load, having almost a short circuit impedance at DC, has an impedance of 56ohms at 600MHz. This inductance and 2.2pF capacitor form a tank circuit at the transistors collector, providing maximum gain at resonance. Note however that the voltage gain will be reduced under load, when the circuit is connected to the input of a TV set or a very long piece of coaxial cable for example. Hence the simulated Tina plot.

|
رله

رله

 

طریقه ساخت فیبر مدار چاپی
· طریقه تهیه اسید برای پاک کردن سطح مسی
·
طریقه ساخت فیبر مدار چاپی بوسیله اسپری پزتیو20
·
طریقه ساخت فیبر مدار چاپی بوسیله لتراست
·
طریقه ساخت فیبر مدار چاپی بوسیله ماژیک
·
طریقه ساخت فیبر مدار چاپی بوسیله لامینت
|+|نوشته شده در شنبه سوم اسفند 1387 ساعت 2:54 بعد از ظهر توسط مهندس سعید مهری | نظر بدهید

 الکترونیک و مخابرات  در این قسمت مقالات و آموزش هایی در زمینه های الکترونیک و مخابرات قرار داده می شود .
 ابزار دقیق و سنسورها 
 رباتیک  در این بخش می توانید آموزش های مربوط به رباتیک را بیابید .
 میکروکنترلر 8051 
 میکروکنترلر AVR  در این بخش مطالب آموزشی و مثال های برنامه نویسی AVR قرار داده می شود .
 ویژوال بیسیک - VB  در این قسمت آموزش کار و برنامه نویسی با نرم افزار ویژوال بیسیک قرار داده می شود .
 مقالات منتخب کنفرانس ها - الکترونیک 
 مقالات منتخب کنفرانس ها - قدرت 
 Nuke Platinum  در این قسمت می توانید آموزش های مربوط به نیوک پلاتینوم را مشاهده کنید .
 مثال های PIC  در این قسمت مثال هایی برای برنامه نویسی و کار با میکروکنترلرهای PIC به زبان بیسیک قرار داده می شود .
 مدار منطقی و دیجیتال  در این قسمت آموزش کامل و جامع دیجیتال قرار داده می شود .
 آموزش PLC  در این قسمت آموزش کار با PLC قرار داده می شود .
 میکروکنترلر PIC  در این بخش آموزش کار با میکروکنترلرهای PIC قرار داده می شود .
 کامپیوتر  در این قسمت مقالات در زمینه کامپیوتر قرار داده می شود .
 کاردانی پیوسته ( فنی حرفه ای - کاردانش )  در این بخش می توانید تست های کنکور مربوط به کنکور کاردانی پیوسته را بیابید .
 کاردانی به کارشناسی ناپیوسته  در این بخش می توانید تست های کنکور مربوط به کنکور کاردانی به کارشناسی نا پیوسته را بیابید .
 کارشناسی ارشد  در این قسمت می توانید تست های کنکورهای کارشناسی ارشد را بیابید .
 میکرو پروسسور ها  در این بخش آموزش کار و برنامه نویسی میکرو پروسسور ها قرار داده می شود .
 مقالات منتخب کنفرانس ها - کامپیوتر 
 مقالات منتخب کنفرانس ها - کنترل 
 مقالات منتخب کنفرانس ها - مهندسی پزشکی 
 مقالات منتخب کنفرانس ها - رباتیک 
 HandBook ها و E-Book های تخصصی (زبان اصلی)  در این بخش کتاب های الکترونیکی انگلیسی و مرجع قرار داده می شود .
 مدارات الکترونیکی 
 دستور کار آزمایشگاه ها 
 الکترونیک صنعتی 
 جزوات درسی 
 برق قدرت 
 آموزش LAB VIEW 7 

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :