برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)



راهنمای خرید آمپلی فایر و بلندگو


سلام دوستان چون دیدم در قسمت سینما های خانگی انتخاب آمپلی فایر و بلندگو ها برای کسانی که میخوان کیفیت واقعی و شفاف داشته باشن بحثی نشده اینجا رو راه انداختم
نظرها و پیشنهادهای خودتون را بگین
بسیار هم عالیه... اکثرا دوستان فقط دنبال سایز سیستم هستن و به وضوح صدا توجه نمیکنن... در صورتیکه یه سیستم سینمایی اصلا حجم صدای خیلی بالا نمیخواد... حجم صدا میخواد ولی نه خیلی بالا در حدی که بلندگو درایو بشه و صدا محیط رو اشباع کنه ولی خیلی ها دنبال سیستم های بزرگتر و پرحجم تر از نظر صدا هستن ولی فیلم دیدن به صدای دیستورت distortشده و پر از هــــــوم humمثل تونل باد فایده نداره... به نظر من برای داشتن یه سینمای واقعی (بغیر از تلویزیون) این موارد باید باشه:

1- یه ساب ووفر درست و حسابی که حداقل 20 هرتز رو ساپورت کنه (اگه 10 هرتز باشه که خیلی عالی میشه دیگه )

2- یه پلیر خوش صدا که خروجی اپتیکال یا HDMI داشته باشه که بتونه بهترین صدا و تصویر رو به A/V R. منتقل کنه
3- یه کابل اپتیکال معتبر یا HDMI مرغوب مثلا مونستر
4- پلیسمنت درست سیستم
5- بلندگوهای دیگه (بغیر از ساب) دامنه فرکانسی باز و دیستورشن پایین داشته باشن، ضریب سینگال به نویز هم مناسب باشه
6- یه AV رسیور معتبر مثلا یاماها یا مدلهای بالای پایونیر مثلا 1020 یا 1020 یا سری الیت یا اگه بودجه دارید مدلهایی مثل lx91
7- کابل های اسپیکر معتبر... اگه خیلی گرون هم نیست حداقل یه چیز متوسط باشه یا اینکه خودتون DIY بسازید
8- یه مقدار اکوستیک محیطی هم لازمه البته اگه اتاق مخصوص سینما دارید ولی اگه توی پذیرایی یا اتاق نشیمن میخواید استفاده کنید فقط اکوستیک برای سقف میتونید استفاده کنید





در مورد پلیر فکر کنم یه مولتی پلیر بهترین و کاربردی ترین گزینه باشه
در مورد پلیسمنت بیشتر توضیح بده
بین Denon , pioneer و انکیو کدوم بهترن؟

سیستم‌های صوتی از خانگی تا حرفه‌ای
بازار خاموش دستگاه‌های پرسروصدا

منبع دنیای اقتصاد

این روزها داشتن یک سیستم حرفه‌ای و با کیفیت، برای بسیاری از علاقه‌مندان به صوت و تصویر یا به قول فعالان بازار سیستم بازها مهم و حائز اهمیت است.


فرقی هم نمی‌کند این افراد، از دسته کاربران خانگی سیستم‌های صوتی باشند یا از دسته افرادی که قصد دارند اتومبیل خود را به یک سیستم صوتی یا تصویری حرفه‌ای مجهز کنند.به هر حال داشتن یک سیستم صوتی حرفه‌ای که دارای قدرت و وضوح صدای بالایی باشد و همچنین از خروجی‌های متعدد و مورد نیاز کاربران پشتیبانی کند و در کنار آن طراحی زیبایی هم داشته باشند مرهون صرف هزینه‌های هنگفتی است.در این گزارش ما به معرفی سیستم‌های حرفه‌ای برای کاربران خانگی می‌پردازیم.

از سینماهای خانگی تا سیستم‌های حرفه‌ای صوتی شاید تصور شما هم مانند برخی از کابران نیمه حرفه‌ای یا آماتور سیستم‌های صوتی این باشد که به واقع سینماهای خانگی که با برندهای مختلفی نظیر سامسونگ، سونی، جی وی سی، ال جی و ... در مدل و نمونه‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند، از سیستم‌های حرفه‌ای صوتی و تصویری خانگی هستند. این تصور با عرضه نمونه‌هایی موسوم به سینماهای خانگی سه بعدی که قابلیت پخش صدای سه بعدی را دارند پررنگ‌تر شده است و به همین دلیل اکثر افرادی که قصد خرید سیستم صوتی خانگی دارند که ظاهری زیبا هم داشته باشد به سراغ سینماهای خانگی می‌روند.اما سیستم‌های حرفه‌ای صوتی خانگی در حقیقت دنیای دیگری دارند. دنیایی که با سیستم‌های سینماهای خانگی بسیار متفاوت است و می‌توان گفت، اصلا سینماهای خانگی را نمی‌توان در ردیف سیستم‌های حرفه‌ای صوتی معرفی کرد.پس اگر تا کنون شما هم چنین تصوری داشتید، از همین حالا روی این باور اشتباه خط بکشید و بدانید که سینماهای خانگی هرگز از لحاظ قدرت و وضوح صدا و به پای سیستمی که دارای آمپلی فایرهای پرقدرت سینما خانگی و استریو، باندهای چند میلیون تومانی و تیوترهای آنچنانی هستند نمی‌رسند.
به گفته یکی از فعالان بازار سیستم‌های صوتی، به طور کلی می‌توان گفت، سیستم‌های سینمای خانگی (حتی با قابلیت‌ترین‌شان)، برای کابران خانگی آماتور و نیمه حرفه‌ای مناسب است که توجه زیادی به وضوح، قدرت و... صدا ندارند و تنها به دنبال کالایی شیک، با قدرت و وضوح صدایی در حد انتظار از سینمای خانگی و ... هستند.
به گفته وی، به همین دلیل است که کاربران حرفه‌ای سیستم‌های صوتی،هرگز یک پک اسمبل شده را به عنوان سیستم صوتی یا حتی تصویری حرفه‌ای قبول نداشته و ترجیح می‌دهند هر یک از بخش‌های سیستم را از یک برند مطرح و با کیفیت بالا خریداری کنند.
سیستم‌های حرفه‌ای
به گفته مرتضایی، کارشناس بازار لوازم صوتی و تصویری، به صورت کلی یک سیستم صوتی حرفه‌ای باید به آمپلی فایرهای پرقدرت و حرفه‌ای، باندهای پرقدرت، تیوترهایی با قابلیت پخش صداهای ریز، ظرفیت حافظه بالا و حتی کابل‌هایی با کیفیت مجهز باشد.وی افزود: با توجه به این موضوع که هر یک از برندهای موجود در بازار در تولید یکی از این محصولات حرفه‌ای هستند، به همین دلیل معمولا یک سیستم صوتی حرفه‌ای، شامل محصولاتی در برندهای مختلف است که ما در این گزارش هر یک از این کالاها را به تفکیک معرفی می‌کنیم.


آمپلی فایر

آمپلی فایرها در دو نوع آمپلی فایرهای استریو و آمپلی فایرهای سینمای خانگی به بازار عرضه شده‌اند. به گفته اسدی،کارشناس بازار، آمپلی فایرهای استریو تنها می‌توانند صدای 1:2 پخش کنند یا به عبارتی تنها به دو باند مجهزند و صدا تنها از جلو و پشت پخش می‌شود. قیمت این آمپلی فایرها معمولا حدود 250 هزار تومان تا یک میلیون تومان است و برندهای pioneer و Cerwin-Vega از برندهای معروف در بازار آمپلی فایرهای استریو هستند.اما آمپلی فایرهای سینمای خانگی قابلیت پخش صدای 1:6 کاناله را دارند.حتی برخی از نمونه‌های حرفه‌ای و فوق حرفه‌ای قابلیت پخش صدای 1:16 کاناله را نیز دارند.این آمپلی فایرها با قیمتی حدود 350 هزار تومان تا شش میلیون و 500 هزار تومان به بازار عرضه شده اند. برندهای pioneer ، Creative،kenwooD ،PANASONIC ،SAMSUNG و... از برندهای معروف در بازار این کالا هستند که در این برند PIONEER پرفروش‌تر و باقابلیت ترین‌های موجود در بازار است.
باند، تیوتر وساب ووفر
باندها نقش مهمی در پخش صدای باکیفیت از آمپلی فایرها دارند.به گفته اسدی، در حال حاضر باندهای سیستم‌های حرفه‌ای در انواع بوک شلف و ایستاده در بازار موجودند که از نمونه‌های بوک شلف برای سیستم‌های حرفه‌ای استفاده بیشتری می‌شود، البته برخی از نمونه‌های ایستاده هم کیفیت بالایی دارند که مناسب سیستم‌های حرفه‌ای هستند.به گفته وی، برندهای JBL ،KENWOOD ، Denon، Focal، Monitor Audio، Edifier در بازار موجودند که در این بین باندهای JBL ،PIONEER و KENWOOD جزو پرقدرت‌های بازارند.به گفته مولایی، یکی از فعالان بازار نیز، باندهای PIONEER صدای بم را به خوبی پخش می‌کنند و BASE بالایی دارند. به همین دلیل صداهای ریز را به خوبی پخش نمی‌کنند. به همین دلیل در کنار این باندها باید از تیوتر برای پخش صداهای ریز استفاده کرد. ولی باندهایی نظیر KENWOOD و... به تیوتر نیازی ندارند. نکته‌ای که باید در مورد باندها مورد توجه قرار گیرد قدرت باندها است.
به گفته اسدی،از کارشناسان بازار، در حال حاضر باندهای چینی با برندهای شبیه اصل در بازار موجودند که قدرت وات واقعی ندارند و باید هنگام خرید باند دقت زیادی کرد.همچنین برخی از باندها به صورت وایرلس در بازار موجودند که به دلیل اینکه فاقد کابل ارتباطی هستند، کیفیت و قدرت صدای کمتری نسبت به باندهای غیر وایرلس دارند. پس اگر قصد دارید برای سیستم‌های حرفه‌ای باند خریداری کنید به سراغ نمونه‌های وایرلس نروید. به طور کلی قیمت باندها از حدود 300 تا 400 هزار تومان آغاز و تا ده میلیون تومان و گاه بیشتر ادامه دارد.در کنار این کالاها، ساب نیز ماموریت پخش صدای بم را دارد که در برندهای مختلفی نظیر PIONEER ، Focal، Monitor Audioو... در بازار موجودند.
پورت‌های خروجی و ورودی
یک سیستم حرفه‌ای باید به خروجی و ورودی‌های متعدد مجهز باشد و از آنها پشتیبانی کند. پشتیبانی از کامپوننت، AVI و HDMI از ویژگی‌های یک سیستم حرفه‌ای است.همچنین در یک سیستم حرفه‌ای حافظه حرف اول را می‌زند و بهتر است صوت توسط USB ،رم‌های SD،MINI SD یا MICRO SD تامین شوند.
سیم
شاید باورتان نشود ولی سیم‌ها اهمیت زیادی در پخش صدای باکیفیت دارند.به گفته روحی، سیمی که رابط بین آمپلی فایر و باندها است باید از جنس خوبی باشد. به گفته این کارشناس و فعال بازار، بهترین نوع سیم از جنس فلز سفید(استیل،آلومینیوم و... است.چون دیرتر از مس گرم می‌شود و گرم شدن کابل باعث می‌شود وضوح صدا کاهش یابد. وی معروف‌ترین کابل بازار را دایو تایوانی و کرمان ایرانی معرفی کرد.
آمپلی فایر VSX-820-K‎‎


Specifications
Main Features:
Output Power per Channel: 130W
Impedance at Output Level: 6Ω
Number of Channels: 5
Signal / Noise Ratio: 98 dB
AM/FM Tuner with RDS: Yes
Tuner Pre-set Stations: 30
HD Audio Formats: Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio
HDMI Repeater (+): Yes
On-Screen Display (GUI): English
Remote Control: Glow-key, preset remote control
Weight: 9,1 kg
Dimensions (WxHxD): 420 x 158 x 348 mm
Input Connections:
- 4 x HDMI
- 5 x Composite
- 2 x Component
- 1 x Coaxial
- 2 x Digital Optical
- 1 x USB host
- 1 x iPod/iPhone Digital via USB (cable included)
Output Connections:
- 1 x HDMI
- 1 x Composite
- 1 x Component

Input & Output connections:

AV Front Input: Yes
Bluetooth Adapter Port (+): Yes
Component Video Input/Output: 2/1 (assignable)
Composite Input/Output: 5/1
Digital Optical Input/Output: 2/- (assignable)
Digital Coaxial Input/Output: 1/- (assignable)
HDMI Input/Output: 4/1
Large speaker terminals: Yes
Pre-amp Output: Yes (SW / SB)
Speaker A/B: Yes
USB Host (Front) (+): Yes

Apple Compatibility:

Works with iPod: Yes, via digital direct USB connection (included)
Works with iPhone: Yes
iPhone Control Button (+): Yes
Compatible Generations: 5th Generation, Nano and above, iPhone (including 3G)
Supported Functions: Audio & Video (Video with the supplied iPod/iPhone Video + USB Audio cable)

Surround Sound Formats:

Dolby Digital (+): Yes
Dolby Digital EX (+): Yes
Dolby Digital Plus (+): Yes
Dolby Pro Logic II (+): Yes
Dolby Pro Logic IIx (+): Yes
Dolby Pro Logic IIz (+): Yes
Dolby True HD (+): Yes
DTS (+): Yes
DTS-ES (+): Yes
DTS Neo: 6 (+): Yes
DTS 96/24 (+): Yes
DTS-Express (+): Yes
DTS-HD High Resolution Audio (+): Yes
DTS-HD Master Audio (+): Yes
Surround Modes (+): 8 + 1 (Action, Drama, Entertainment Show, Advanced Game, Sports, Classical, Rock/Pop, Unplugged + Extended Stereo)

Audio Features:

Auto Level Control (+): Yes (2 channel)
Auto Surround: Yes
Dynamic Range Control: Yes
Front Stage Surround Advance (+): Yes
Midnight Listening Mode (+): Yes
Phase Control (+): Yes
MCACC (+): Yes
Sound Delay (LipSync) (+): Yes
Advanced Sound Retriever (+): Yes (2 channel)
Stream Direct (+): Yes
Symmetric EQ (+): Yes

Video Features:

Deep Colour (+): Yes
3D Ready: Yes
x.v.Colour (+): Yes
HD Digital Film Direct 24 (+): Yes

Power Output:

Power output per channel: 130W
Condition: 1kHz, 1% THD, 6Ω
Rated Power Output: 130W per channel
Power Requirements: AC 220 - 230 V / 50/60 Hz
Power Consumption (in use / standby): 245 W / 0,45 W
Input (Sensitivity/Imp.):
- LINE 200 mV / 45 kΩ
Frequency Response:
- LINE 5 Hz - 100 kHz +0/-3 dB
Signal-to-Noise Ratio:
- LINE (DIN) 98 dB

Construction:

Design: Discrete Amplification Type
Digital Signal Processor: Texas Instruments AureusTM

Amplifier Specifications:

D/A Converter: 192 kHz / 24-bit
A/D Converter: 96 kHz / 24-bit

Description

HD image, HD sound. For a supreme experience, both are essential. And with its advanced Dolby Pro Logic IIz, the VSX-820 is ideal for enjoying surround sound with enhanced front height, too. It comes with an HDMI Repeater: a single HDMI cable is all you need for your audio and video signal. With HDMI 1.4a, it’s also ready for 3D content. Up to 1080p (HD) video signals are supported, as well as x.v.Colour and Deep Colour for vibrant, lifelike colours with smooth gradient transitions.

iPodiPod/iPhone compatible


A digital iPod USB connection provides direct plug-and-play enjoyment of anything on your iPod or iPhone. The digital connection guarantees transfer without A/D conversion, for minimal quality loss. The Advanced Sound Retriever will greatly improve the sound quality of compressed audio. Dolby ProLogic IIzAlso, view your favourite photos and videos on screen, direcly from your iPhone or iPod touch. Bluetooth audio streaming (with an optional adapter) will allow you to enjoy music from these sources or from any other Bluetooth-enabled device.



نکات مهم در خرید آمپلی فایر

آمپلی فایرها برای زیاد کردن حجم صدا و قدرت بخشیدن به آن بدون از دست دادن کیفیت صدا استفاده می شوند.
هفته پیش در مورد تعدادی از امکانات سیستم های صوتی اتومبیل صحبت کردیم و صحبت اصلی ما بر سر آمپلی فایرها بود. در کل آمپلی فایرها برای زیاد کردن حجم صدا و قدرت بخشیدن به آن بدون از دست دادن کیفیت صدا استفاده می شوند و چند نکته ای که هفته های گذشته در مورد آنها صحبت کردیم را به صورت خلاصه بیان می کنیم. *مهمترین نکته در خرید آمپلی فایر: کم بودن مقدار Distortion یا همان Noise یا خش خش اضافی در موسیقی. *داشتن قابلیت Bridging در تغییر و کاربری آمپ به روش های مختلف تاثیر گذار و موثر است. *اگر از ضبط کارخانه ای اتومبیل می خواهید استفاده کنید آمپ شما باید دارای ورودی Speaker Level باشد که امواج را مستقیما از خروجی باند بگیرد. *اگر سیستمی می خواهید که در آن از چند آمپ استفاده می شود داشتن خروجی Preamp output مناسب است. *بعضی آمپ ها دارای Remote Bass Control هستند که به کم و زیاد کردن مقدار صدای بوم بوم ساب ووفر از داخل ماشین کمک می کند. همانطور که وعده داده بودیم امروز در مورد High Pass filter/Low Pass filter/Crossover صحبت خواهیم کرد. این *****ها که در بعضی آمپ ها و اکثر آنها وجود دارند به این صورت کار می کنند که مثلا صدای بم را ***** می کنند و فقط صدار زیر را عبور می دهند یا بالعکس. آمپ هایی که این قابلیت را دارند به این صورت استفاده می شوند که مثلا باندهای جلو، که باید صداهای ریز را پخش کنند و فرکانس های پایین آنها را خراب می کنند، تنها صدای ریز دریافت می کنند و باندهای عقب و ساب ووفر نیز تنها صدای بم را دریافت می کنند و صدای ریز که توسط آنها پخش نمی شود را اصلا دریافت نمی کنند. Crossover نیز همین کار را در سیستم هایی که دارای Component هستند انجام می دهد که صدا را بسته به نیاز تقسیم بندی می نماید. دیگر قابلیت که در آمپ ها یافت می شود Bass Boost است که اگر ساب ووفر داشته یا نداشته باشید، آمپ می تواند مقدار Bass شما را در حد مطلوبی افزایش دهد که تا گاهی اوقات تا 18dB نیز می رسد


آمپلی فایر:

برای داشتن سیستم صوتی که قرار است ساب وفر و وسایل اضافی دیگر را بر دوش کشد وجود آمپلی فایر لازم و ضرروی است.
آمپ ها با قدرت های خاصی طراحی میشوند و قالبیت تنظیم دارند.

آمپها در مدلهای دو کانال، چهار کانال و 6 کانال ارائه میشوند.

هرچه تعداد این کانالها بیشتر باشد آمپلی فایر بیشتر قادر خواهد بود تا وسایل اضافی بر دوش خود کشد.

معمولا از آمپ های دو کانال برای حمل یک باند آمپ خور استفاده میشود.

چهار کانال برای یک جفت باند و یک ساب وفر (با همراه تیوترها)
و 6 کانال برای 2 جفت باند و یک ساب و یا 2 ساب و 1 جفت باند و ...

نکته: البته برخی ترجیه میدهند به جای داشتن یک آمپ 4 کانال از دو آمپ 2 کانال استفاده کنند تا بتوانند تنظیمات متفاوتی را ارائه دهند.


این آمپ ها از 300 تا 12000 وات ارائه میشوند و هرکدام از آنها (بستگی به نوع و مدل و قیمت) امکانات خاصی را به شنونده داده اند.

برخی از آمپ ها بسیار ساده هستند و تنظیمات مختصری دارند، در حالی که برخی از آنها قابلیت تنظیم لرزش بیس و نوع آن و بسیاری از مسائل دیگر را هم دارند.


لازم به ذکر است که اگر قرار باشد سیستم صوتی با آمپلی فایر در خورویی نسب شود حتما به یک پک سیم کشی که به آن در اصطلاح RC میگویند نیازمند خواهیم بود.

معمولا این پک ها شامل 4 قسمت سیم هستند که در 4 تا 6 متر ارائه میگردند.
این پک ها مدل های مختلف دارند و معمولا زخامت و طول امرشان کیفت و قیمت آن را تایین میکند.

مشخص است که پک ضعیف باعث نارسایی صدای شفاف به مخاطب خواهد شد و هرچه پک قدرتمند تر باشد توان واقعی سیستم شما را بیشتر و بیشتر مشخص خواهد کرد.






بهتر است قبل از هرچیز بدانیم باند پسیو با اکتیو چه تفاوت هایی دارند.
باندها از یک و یا چند بلندگوی بزرگ و کوچک تشکیل شده اند. این بلندگوها برای تولید صدای بلند نیاز به سیگنال قوی و تقویت شده دارند. سیگنال جذب شده توسط میکروفون در یکی از سه نقطه‌ی زیر باید توسط دستگاه تقویت کننده تقویت شود تا برای پخش از بلندگوها آماده شود.
1- در دستگاه اکو و یا پاور میکسر.
2- در یک دستگاه پاور که در مسیر اتصال میسکر و بلندگوها قرار میگیرد.
3- داخل خود باند. (باند اکتیو)
دستگاه تقویت کننده فقط در یکی از این سه نقطه باشد کافی است.
باندهای پسیو، باندهایی هستند که صدا قبل از ورود به آنها باید تقویت شده باشد. اما باندهای اکتیو خود وظیفه‌ی تقویت صدا را به عهده میگیرند.
مزایا و معایب باندهای پسیو:
- نیازی به منبع تغذیه خارجی مانند برق شهر ندارند.
- هنگام استفاده از آنها باید حتما یک دستگاه تقویت کننده (اکو، پاور میکسر و یا پاور آمپیلی فایر) نیز داشته باشید.
- هنگام اتصال آنها به دستگاه پاور، مراقب آمپدانس (اهم) و توان دستگاه تقویت کننده باشید. اگر با یکدیگر همخوانی نداشته باشند ممکن است باندها ویا دستگاه پاور آسیب ببینند.
- نسبت به باندهای اکتیو ارزانتر هستند.
- نصب و راه اندازی آنها ساده و سریع است.

مزایا و معایب باندهای اکتیو:

- برای به کار گیری باند باند علاوه بر سیگنال صدا، به یک منبع تغذیه هم نیازدارید. مانند برق شهر.
- باندهای اکتیو معمولا خود دارای یک ولوم کم وزیاد کردن صدا هستند. یعنی می‌توانید بدون تغییر صدای باندهای دیگر، صدای آن باند را کم و زیاد کنید.
- نیازی به تقویت کننده ندارند و شما می‌توانید مستقیم به دستگاه میکسر متصلشان کنید.
- قیمت آنها از باندهای پسیو گرانتر است.
- نیازی نیست نگران توان باندها و آمبیانس آنها باشید. فقط مراقب چراغ peak روی باندها باشید. روشن شدن آنها یعنی صدای تولید شده بیش از حد توان تحمل باند است و ممکن است باند آسیب ببیند.
- تفکیک بهتر صدا بین ووفر و تیوتر بعلت دقت بالاتر کراس اوور اکتیو و استفاده از سیستم biamp
- افزایش محدوده پاسخ فرکانسی، افزایش ماکزیمم spl ،
همواری بهتر منحنی پاسخ فرکانسی ، اصلاح پاسخ فاز بلندگو ،
- اصلاح تاخیر احتمالی در اثر عقب تر قرار گرفتن تیوتر
(چند نکته‌ی آخر را آقا مهدی فاطمیان فرمودند به پست اضافه کردم)


به طور کلی نمی‌توان گفت که باند پسیو بهتر است و یا باند اکتیو. هر کدام ماموریت و خاصیت‌های خودشان را دارند. این بستگی به نیازهای شما دارد.






پاسخ فرکانسی:

رنج فرکانس‌هایی که یک بلند گو می‌تواند به خوبی پخش کند پاسخ فرکانسی گفته میشود. برخی بلند‌گوها دارای پاسخ فرکانسی بم هستند مانند ووفر (woofer) و برخی بلند‌گوها صداهای زیر را به خوبی پخش می‌کنند مانند توئیتر(Tweeter). بلند‌گوهای ووفر و توئیتر مکمل یکدیگر می‌باشند تا صدایی کامل و دلنشین به دست بیاید. بعضی از بلندگوها نیز به شکلی طراحی می‌شوند که بتوانند هم صداهای زیر و هم صداهای بم را پخش کنند.


توان خروجی بلندگو:

حداکثر توانی که یک بلند گو می‌تواند با آن توان صدا تولید کند، توان بلندگو گفته می‌شود که بر حسب وات سنجیده می‌شود. البته در خیلی از موارد فروشندگان و یا تولید کنندگان از اعداد واقعی در بیان توان بلندگو استفاده نمی‌کنند. ممکن است در پشت یک بلندگو نوشته شده باشد 300 وات. در حالی که این بلند گو فقط برای یک لحظه می‌تواند این توان را تحمل کند و چنانچه با همین توان به کار ادامه دهدصدای خروجی آن دچار اعوجاج شده و نهایتا بلندگوها دچار آسیب خواهند شد.
به همین دلیل برای اندازه‌گیری توان حقیقی یک بلند گو به میزان توان RMS آن باید توجه کرد.


امپدانس بلندگو:

به میزان مقاومت نامی بلندگو گفته می‌شود که بر حسب اهم سنجیده می‌شود. (بعدا توضیح خواهم داد که آمپدانس بلندگو از چه جهت مورد توجه است)

انتشار صوت در فضای بسته:

چون بیشتر مجالس در فضایی بسته مانند حسینیه‌ها، تکایا، منازل و حتی پارکینگ‌ها برگزار می‌شود. باید چگونگی تاثیر سطوح داخلی (دیوار‌ها، سقف و کف) فضاهای بسته بر صدا را فهمید.
باند‌ها مولد صدا هستند. امواج صوتی بس از تولید در تمام جهات منتشر می شوند. برخی از امواج منتشر شده مستقیما به گوش شما می‌رسند و صوت مستقیم نام دارند. بقیه امواج به دیوار‌ها، سقف، کف و وسایل و افراد موجود در فضای اتاق برخورد می‌کنند. و منعکس می‌شوند سطوح فوق بخشی از صوت را جذب کرده، بخشی را از خود عبور داده و بقیه را به داخل اتاق بر‌ می‌گردانند.
چون انتشار صوت زمانبر است (سرعت صوت حدود 340 متر در ثانیه است) صداهای منعکس شده، بعد از صوت مستقیم به گوش می‌رسند و بنابر این صوت مستقیم پس از تاخیری کوتاه توسط صداهای انعکاس یافته تکرار می‌شود. اگرمیزان تاخیر بیش از 50 میلی‌ثانیه باشد به آن باز آوا می‌گویند که بیشتر در سالن‌های بسیار بزرگ ایجاد می‌شود.
اگر انعکاس صوت در کمتر از 50 میلی ثانیه و در فضای کوچک باشد، به آن رورب (پسآوایی) می‌گویند. امواج صوتی در این فضا چندین‌ بار از تمامی سطوح داخلی فضای بسته منعکس می‌شوند. این انعکاسات هر صدایی را پایدار‌تر می‌کند و پس از قطع صدای اولیه، صدای انعکاس‌ها ادامه پیدا می‌کند. مانند صدای منعکس شده ناشی از صدای حرف زدن در یک اتاق خالی.
این انعکاس‌ها دقیقا مانند خود صدا نیستند. هر سطحی بسته نوع و جنس‌ آن، فرکانس‌های خاصی را جذب می‌کند و فقط قسمتی از صدا را منعکس می‌کند. هر چه سطوح منعکس کننده سخت‌تر باشند، فرکانس‌های زیر را بیشتر منعکس می‌کنند.
دیوار‌های سیمانی در پارکینگ‌ها، دیوار‌های سنگی در مساجد و کلا سطوح سخت، تمایل زیادی برای انعکاس فرکانس‌های میدرنج و زیر دارند.
دیوار‌های نرم‌تر، مخصوصا دیوار‌هایی که در حسینه‌ها با پارچه سیاه به طور کامل پوشیده می‌شوند، تمایل زیادی برای جذب فرکانس‌های بالای 800 هرتز را دارند. این سطوح بیشتر فرکانس‌های بم را منعکس می‌کنند. در این شرایط استفاده از باند‌های با ووفر قدرتمند (ساب ووفر) کار شما را سخت می‌کند. صدای قوی تولید شده از ووفر‌ها بعد انعکاس در محیط صدایی کدر و همراه با لرزش‌های بسیار بم را به وجود می‌آورند.


یک باند از یک و یا چند بلندگو تشکیل شده است که داخل یک جعبه قرار داده شده است. معمولا داخل این جعبه‌ها به صورت عایق ساخته می‌شود و در هدایت صدای باند بسیار تاثیر گذار می‌باشند. همچنین از بلندگوها محافظت کرده و حمل و نقل آن‌ها را ساده تر می‌کنند. جعبه‌ی برخی از باندها یک شیپور (horn) در قسمت بالای باند نیز دارند که صدای زیر تولید شده از توییتر را به بیرون هدایت می‌کند و موجب می‌شود پرتاب صدای باند بیشتر شود. معمولا در قسمت جلوی باندها سوراخ‌هایی نیز تعبیه می‌شود که صدای بم تولید شده از پشت ووفر را به بیرون هدایت می‌کنند.

ساختمان یک باند شامل قطعات زیر است:





جک‌های ورودی و خروجی:

در پشت باند معمولا دو فیش وجود دارد (باندهای پسیو) که یکی برای ورود سیگنال و دیگری برای خروج سیگنال است. خروجی سیگنال برای اتصال یک باند دیگر به این باند به کار می‌رود. اگر در پشت باند برای فیش‌ها نام گذاشته نشده بود یعنی سازنده مشخص نکرده بود که کدام جک ورودی و کدام خروجی است. شما می‌توانید به انتخاب خود به یک جک سیگنال ورودی را وارد کنید و از جک دیگر خروجی بگیرید. در این باند‌ها سیگنال ورودی و خروجی فرقی از نظر توان و صدا نداردند.
در برخی از باندها، که به آنها باند اکتیو گفته می‌شود علاوه بر ورودی و خروجی‌های سیگنال صدا، یک اتصال منبع تغذیه (معمولا برق شهر) نیز وجود دارد که انرژی مورد نیاز برای پاور داخل باند را تامین می‌کند.
در پشت برخی از باندها، ممکن است با اتصالات و یا آپشن‌های دیگری نیز برخورد کنید، مانند بای‌امپ، میکروفن، خروجی ساب و ... که به طور موردی بعدا در موردشان صحبت خواهیم کرد.


بلندگوها:

بعضی باند‌ها دارای یک ووفر برای پخش صدای بم و یک توئیتر برای پخش صدای زیر هستند. ووفرها بلند‌گوهایی بزرگ می‌باشند که قطرشان برحسب اینچ نشان‌دهنده‌ی اندازه‌ آن‌ها است و معمولا در سایز‌های 8 و 12 و 15 اینچ استفاده می‌شود. به طور کلی هرچه قطر ووفر بزرگتر باشد بلندگو توان پخش صداهای بم‌تری را دارد (این یک قانون نیست و ممکن است در مورد مارک و مدل‌های مختلف فرق کند).
قطر توییتر نیز در باند‌های معمولی از 1 اینچ تا 2 اینچ متغییر است و هر چه قطر توییتر بیشتر باشد باند صداهای زیر قوی‌تری می‌تواند تولید کند. (که البته مانند ووفر ها، این موضوع بستگی به کارخانه سازنده و جنس و نوع توییتر دارد) بعضی از باند‌ها هم ممکن است دارای یک بلندگو فول ر‌نج باشند و برخی باندها نیز ممکن است بیش از 2 بلندگو داشته باشند که می‌توانند صدای زیر، میدرنج و بم را به صورت جداگانه پخش کنند.
(اگر فرصتی شد و دوستان مایل بودند در آینده در مورد ساختمان بلندگوها صحبت می‌کنیم)
مدار کراس اور:
این مدار در باند‌هایی که دارای ووفر و توئیتر هستند وجود داد و کارش این است که صدای بم را از صدای زیر جدا کرده و هر کدام را به بلند‌گوی مربوط به خود ارسال می‌کند. مدار کراس‌اور از لحاظ منبع تغذیه بر دو نوع است: اکتیو و پسیو. باند‌هایی که دارای مدار اکتیو هستند برای راه‌اندازی نیاز به برق یا یک منبع تغذیه‌ی خارجی دارند و خود وظیفه‌ی تقویت صدا را بر عهده می‌گیرند تا نیازی به پاور‌آمپیلی فایر نباشد. باند‌هایی که دارای مدار پسیو هستند به منبع تغذیه خارجی نیاز ندارند و توان تولید صدای بلندگوها را از پاورآمپیلی فایر دریافت می‌کنند. باید توجه داشت که هیچ گاه نباید یک باند اکتیو را به خروجی اصلی دستگاه پاورآمپیلی فایر متصل نمود.

آمپلی فایر و اکولایزر

اگر باند از نوع اکتیو باشد، داخل جعبه‌ی باند یک پاور آمپیلی فایر وجود دارد که سیگنال دریافت شده از میکسر را تقویت کرده و به بلندگو ارسال می‌کند. باند‌های اکتیو به یک منبع تغذیه‌ی خارجی مانند برق شهر نیاز دارند. برخی از باند‌های اکتیو دارای اکولایزر هم می‌باشند که این اکولایزر با تاثیر بر عملکرد مدار کراس‌اور می‌تواند نسبت تقویت و پخش صدای زیر و بم را تغییر دهد.


نوعی از بلندگوها وجود دارند که به آنها ساب ووفر گفته می‌شود. این بلندگوها اغلب دارای یک ووفر قدرتمند هستند که تنها قدرت تولید صدای بم را دارند (اغلب فرکانس‌های زیر 800 هرتز) و بیشتر در موسیقی استفاده می‌شود و در هیئت‌ها کاربردی ندارند.



چینش باند‌ها

بعد از مشخص شدن مکان قرارگیری سیستم صوت، باید جای باند‌ها را مشخص کنید. اگر در محیطی مربعی شکل و یا قرینه قرار‌دارید، بهتر است باند‌ها را هم به صورت قرینه بچینید. مگر آنکه در نظر داشته باشید که قسمتی از مجلس صدا بیشتر و حجیم‌تر از جاهای دیگر باشد.
یک و یا دو باند را نیز باید به شکلی قرار دهید که مداح بتواند صدای خود را به خوبی بشنود. مزیت این کار این است که مداح درک کاملی از صدایی که در مجلس پخش می‌شود پیدا می‌کند. خیلی از صدابردارهای هیئتی از یک باند اکتیو برای مانیتور استفاده می‌کنند. به این علت از باند اکتیو استفاده می‌شود که صدابردار در صورت لزوم بتواند بدون آنکه صدای دیگر باند‌ها را کم و یا زیاد کند، صدای باند مونیتور را تغییر دهد.

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :