برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)



شركت آمریكایی Mackie سازند معتبر دستگاه های صدا برداری سری جدیدی از محصولات خود به نام Tapco را در چند سال اخیر روانه بازار كرده است كه طراحی آنها در ایالات متحده و ساخت آنها در چین صورت میگیرد و دارای كیفیت و بهایی مناسب هستند. ابزار مورد بررسی در این مقاله بلندگوی استودیویی S8 است كه یك بلند گوی میدان نزدیك (Near Field) و متوسط (Mid Field) با Woofer هشت اینچی و تقویت كننده داخلی میباشد...

S8 یك بلندگوی ٢ راهه ( Two way ) با طراحی انعكاسی ( Bass Reflex ) است كه منفذ آن در پشت بلندگو قرار دارد. Woofer آن از جنس پلی پرو پیلن با قاب فلزی و اندازه هشت اینچ و

Tweeter آن از نوع Domesilk به اندازه یك اینچ است كه در وسط یك Wave guide نصب شده تا زاویه پرتاب را تنظیم كرده و اثر پراش ( Diffraction ) را كاهش دهد. دو عدد تقویت كننده داخلی هر یك به قدرت ٦٠ وات توان مورد نیاز برای دو بلند گوی Tweeter و Woofer را تامین میكنند. این تقویت كننده ها در كلاس AB با بارنامی 4 اهم و حداكثر توان ١٠٠ وات و Slew Rate معادل ١٥ ولت بر میكرو ثانیه طراحی شده اند مقادیر واپیچش ،‌ % 0/035 و تراز سیگنال به نویز بین ٩٣ تا ١٠١ دسی بل ارائه گردیده است.

فیلتر تقاطعی ( Crossover ) از نوع فعال با فركانس تقاطع ٣ كیلو هرتز و شیب ٢٤ دسی بل براكتاو قبل تقویت كننده قرار داشته و سیگنال صوتی ورودی را تقسیم و به بلندگوی مناسب هدایت میكند.
پاسخ فركانسی اعلام شده سیستم بین HZ ٤٠ تا KHz ٢٠ ( + 3dB ) است. گرچه نمودار تغییرات در این محدوده توسط سازنده ارائه نشده است. تراز نامی شدت صوت در فاصله یك متری برابر با dB SPL ١٠٠ و حداكثر تراز شدت صوت قابل تولید توسط یك جفت بلند گو برابر با dB SPL ١١٣ عنوان شده است.
جعبه S8 از چوب MDF به ضخامت ١٦ میلی متر ( صفحه جلویی به ضخامت ٢٥ میلی متر ) ساخته شده و به رنگ سیاه رنگ آمیزی گردیده است.داخل جعبه از مواد جاذب پوشانیده شده است. ابعاد جعبه ٤١١ در ٢٩٥ میلی متر با عمق ٣٥١ میلی متر و وزن هر یك برابر با ١٦ كیلو گرم است گوشه های جعبه گرد شده اند تا پراش صدا كاهش یابد.بلند گو ها دارای شیلد مغناطیسی هستند تا بتوان آنها را در نزدیكی مانیتور كامپیوتر قرار داد دو عدد دیود نور افشان وضعیت روشن بودن و اضافه بار را نشان میدهند.
در پشت جعبه ، اتصالات ورودی و كلید ها و تنظیمات سیستم روی پانلی كه نقش گرما گیر برای تقویت كننده های داخلی را نیز به عهده دارد نصب شده اند كه شامل كلید روشن و خاموش و كلید تنظیم ولتاژ برق شهر (١٢٠/٢٢٠ ) ورودی صوتی روی سه نوع اتصال XLR و جك ربع اینچ ( بالانس ) و RCA ( غیر بالانس ) ‌، ولوم تنظیم حساسیت ورودی و متعادل كننده های زیر و بم است.

برای تنظیم پاسخ فركانسی بلندگو متناسب با آكوستیك استودیو و یا سلیقه كاربر ، دو كلید سه وضعیتی در پشت جعبه پیش بینی شده است، تنظیم فركانس های زیر توسط یك فیلتر Shelving و به میزان dB ٢ + در فركانس پنج كیلو هرتز صورت میگیرد و برای فركانس های بم یك فیلتر Peaking با فركانس مركزی ١٠٠ هرتز و مقادیر ٠ یا ٢+ یا ٤+ در نظر گرقته شده است
آزمایش بلندگو
برای آزمایش عملكرد S8 من آنها را روی یك جفت پایه ٨٠ سانتی متری مستحكم در استودیو قرار دادم و طی چندین روز به موسیقی های متفاوت در سبك های مختلف مانند موسیقی كلاسیك اركستری، كوارتت زهی ، سونات پیانو ، راك و متال ، موسیقی پاپ و ترنس ، موسیقی تلفیقی و موسیقی سنتی گوش داده و حتی یك قطعه موسیقی راك را توسط آنها میكس كردم . صدای این بلندگو ها در مجموع قابل قبول بود . عرض صحنه صوتی ( Stereo Image ) این بلند گو ها خوب است فركانس های زیر در آنها كمی ضعیف به نظر میرسد كه با قرار دادن كلید تنظیم فركانس های زیر در حالت ٢+ ،‌قابل تصحیح است ولی فركانس های میانی به گوش من ضعیف شنیده میشد. صدای S8 عمدتا نرم بوده و ابدا خسته كننده نیست و میتوان ساعت های طولانی با آنها كار كرد. پاسخ فركانس های بم آنها بسیار پر قدرت است كه در موسیقی رپ و ترنس مفید خواهد بود.در واقع فكر میكنم كه فركانس های بسیار بم S8 كمی زیاد باشد چون هنگام استفاده از آنها احساس كردم صدای یك ساب ووفر را نیز میشنوم !
ترجیح دادم كه تنظیم فركانس های بم به جای +4dB دارای حالت -2dB میبود. پاسخ گذرا در بلندگو را نیز عالی عرض یابی نكردم ولی كاملا قابل استفاده است از طرف دیگر صدای S8 بسیار شبیه سیستم های صوتی خانگی است ( البته با كیفیت بسیار بهتر ) بنابراین مرجع خوبی برای پیش بینی صدای شنیده شده توسط عموم مردم خواهد بود برای موسیقی آكوستیك ،‌S8 جز بلند گو های محبوب من نیست ولی برای موسیقی پاپ قابل قبول است. با در نظر گرفتن بهای معمول یك جفت مانیتورینگ ٨ اینچی عالی S8 ( با قیمت زیر یك میلیون تومان ) را میتوان انتخابی مناسب برای تولید و شنیدن موسیقی پاپ به شمار آورد.



                                                                                               میكروفونها یا مبدلهای الكتروآكوستیكی، دستگاههایی هستند كه تغییرات انرژی آكوستیكی را به انرژی الكتریكی تبدیل می كنند. (ضمناً عكس این مطلب نیز در مورد بلندگوها صادق است). همانطور كه می دانیم انرژی صوتی از نوع انرژی مكانیكی است و با جرم، محیط الاستیك و نیرو سر و كار دارد. بنابراین حفظ و انتقال انرژی صوتی (آكوستیكی) در برد زیاد امكان پذیر نیست. فرض كنید انرژی صدای گفتگوی انسان به میزان انرژی رعد و برق (مثلاً db130) باشد، البته می دانیم كه برد انتقال این انرژی محدود است، در صورتیكه اگر این انرژی (صوتی) به انرژی الكتریكی تبدیل شود هرگونه تغییر و تبدیل روی آن براحتی امكان پذیر می شود. برای مثال، انرژی الكتریكی را می توان بهر میزان تقویت كرد و آنرا به هر نقطه در فواصل خیلی دور ارسال داشت. مثلاً بردن یك نوار ضبط صوت در هر نقطه و یا انتقال صدای گوینده ای كه در جلوی میكروفون در استودیو در یك نقطه از جهان صحبت می كند و این انرژی توسط فرستنده رادیوئی به سایر نقاط با وسعت بسیار پخش می شود. انرژی الكتریكی بوسیله9 بلندگو مجدداً به انرژی اكوستیكی تبدیل می شود. در این فصل طرز كار این مبدلهای الكتروآكوستیكی را مورد مطالعه قرار می دهیم. با توجه به ماهیت انرژی آكوستیكی دستگاههائی كه كار تبدیل را انجام می دهند به هر ترتیب با عمل مكانیكی سر و كار دارند و سیستمهای نوسان كننده مكانیكی مطرح می شوند. همانطور كه اگر شخصی در موقع صحبت كردن یك صفحه كاغذ را بطور كشیده در جلوی دهان خود قرار دهد، متناسب با دامنه و فركانس انرژی صوت كاغذ به ارتعاش درمی آید، ممبران میكروفون بر اثر صوت ارتعاش می نماید، با استفاده از پدیده های فیزیكی مانند پدیده های القای الكترومانیتیك، اثر پیزد الكتریك، تغییرات ظرفیت خازن و تغییرات مقاومت گردد، ذغال انرژی اكوستیكی به انرژی الكتریكی تبدیل می كند.
قبل از پیشرفت علم الكترونیك و ساختن تقویت كننده های مناسب معمولاً از شرایط نامناسب معمولاً از شرایط نامناسب میكروفون استفاده می شد، زیرا اگر بخواهیم سیگنال خروجی میكروفون بر حسب فركانس در نوار 20 تا 20000 هرتز خطی باشد راندمان میكروفون بسیار ناچیز خواهد بود. بطوریكه اگر سیگنال بلافاصله درون میكروفون تقویت نشود بر اثر ضعیف بودن دامنه سیگنال نویز بسیاری وارد شده و عملاً استفاده از سیگنال با كیفیت مناسب بدون استفاده از تقویت كننده امكان پذیر نمی باشد.
بنابراین در محاسبه میكروفون بدون استفاده از تقویت كننده سعی می شود راندمان نسبتاً بالا باشد كه موجب باریك و نماصاف شدن پاسخ فركانس می شود. مانند میكروفون ذغالی كه دارای راندمان خوب بوده ولی پهنای نوار فركانس آن كم و ناصاف می باشد. امروزه در بیشتر موارد از میكروفونهای با كیفیت خوب در امر صدابرداری در رادیو و تلوزیون و استودیوها استفاده می شود كه دارای تقویت كننده های اولیه الكترونیكی می باشد.
ضمناً میكروفونهای با كیفیت عالی برای كارهای دقیق اندازه گیری بدون نویز و بدون دیستورشن ساخته می شود و در نوار فركانس 20 تا 20000 هرتز پاسخ خطی دارند كه در آزمایشگاههای تحقیقاتی از آنها استفاده می شود.
میكروفونها تغییرات فشار صورت درون محیط را به تغییرات مشابهی از ولت یا جریان در داخل مدار الكتریكی كه متصل به آن است تبدیل می نمایند. كه این جریان وارد دستگاههای تقویت كننده شده و پس از عملیات مختلف توسط بلندگو به انرژی صوتی تبدیل می شود. حال در این فصل به معرفی انواع مختلف میكروفونها می پردازیم.
ساختمان میكروفونها
میكروفون ها از نظر ساختمانم به چند دسته تقسیم می شوند. میكروفون های ذغالی، میكروفون های دینامیكی، میكروفون های الكترومغناطیسی، میكروفونهای الكترواستاتیك، میكروفون های نواری و میكروفون های پیزوالكتریكی (كریستالی).
میكروفونهای ذعالی (كربن دار)
میكروفونهای دینامیكی (Moving Coil Mie)
میكروفونهای الكترومغناطیسی (Moviong Magnet Mic)
میكروفونهای پیزوالكتریك (كریستالی) (Pizoelectric Mic
)
میكروفونهای نواری
میكروفونهای خازنی (الكترواستاتیك) و یا (الكتروكاندستور)
نتیجه (محاسن میكروفونهای مختلف
معایب میكروفونهای خازنی
دلایل احتیاج منبع تغذیه در میكروفونهای خازنی
میكروفون بی سیم یا MF یا Wireless Mic
پروانه كانال فرستنده (Program channal)
گیرنده (Reciver)
میكروفونهای الكترت (Electret Cendenser Mc)
منابع تغذیه میكروفونها
مزیت سیستم فانتوم بر AB
جنس و ساخت بادگیرها
میكروفونهای تمام جهته (Omni directional)
ب-میكروفونهای یك جهته یا كاردیوئید یا دلوار (Cardioid)
میكروفونهای دوجهته یا دو راستایی یا هشت لاتین
د- میكروفونهای فوق العاده كاردیوئید (Hyper cardioid)
میكروفون گان (Gun Mic or Tele Mic)
دلایل استفاده از میكروفون گان
مكانیزم میكروفون گان (Gun)
میكروفونهای ذغالی (كربن دار)
میكروفون های ذغالی تشكیل شده از یك مخزن ذرات ذغال، این ذرات ذغال ممكن است به اشكال مختلف هندسی تهیه شود. روی ذرات ذغال یك شاخكی قرار دارد كه به دیافراگم یا ممبران متصل است كه اگر در مقابل این ممبران یل دیافراگم صوت ایجاد كنیم مرتعش می گردد. ارتعاشات حاصل در ممبران، دقیقاً همان مشخصات ارتعاشات منبع صوت را دارا می باشد. و این تغییرات فشار عیناً به شاخك انتقال می یابد. تغییرات ایجاد شده در ممبران یا شاخك باعث تغییر مقدار فشردگی ذرات ذغال به یكدیگر شده كه در نتیجه مقاومت الكتریكی مجموعه مخزن تغییر می یابد. و مشاهده می كنیم كه متناسب با همان تغییرات فشار وارده روی ممبراتن جریان I كه از مدار عبور می كند تغییر می یابد. یعنی توانسته ایم تغییرات فشار صورت را تبدیل به جریان الكتریسیته نمائیم. كه این جریان متغییر را می توان بصورت فشار الكتریكی از دو سر مقاومت باز دریافت كرد.
این ساده ترین و ارزانترین میكروفون است كه از سال 1984 تا كنون از آن استفاده می شود. این میكروفون دارای بازده با راندمان زیادی است. بنابراین بدون طبقات تقویت كننده می توان از آن استفاده نمود. ولی در شرایط حرفه ای از آن استفاده نمی شود چون از نظر پهنای باند فركانسی مطلوب نمی باشد یعنی پهنای باند آن وسیع نیست و كیفیت مطلوب و خوبی را دارا نمی باشد بنابراین از آن فقط برای انتقال سخن در تلفن و در رادیو فقط در ارتباطات داخلی بین افراد استفاده می شود. در شكل زیر نمونه ای از یك پهنای باند فركانسی در یك میكروفون ذغالی با فشار ثابت دیده می شود.
میكروفون ذغالی از لحاظ پاسخی فركانسی Frequency Response دارای دو اشكال اساسی و مهم می باشد.
1-عرض باند آن (پهنای باند فركانسی) محدود است به این ترتیب كه هم از نظر فركانس های بالا و پایین در عبورش محدودیت دارد. پهنای باند فركانسی این میكروفون بین HZ300 تا HZ3500 نیز می باشد.
2-همین عرض باند نیز خطی نیست. منظور از خطی نبودن همان تغییرات سطح دامنه باند فركانسی نیز می باشد. همانطور كه بیانم شد از این میكروفون در صنعت تلفن استفاده می شود چرا كه در این جا، فقط هدف ما رساندن پیام می باشد و كیفیت صدا برای ما مطرح نیست. حتی این نوع میكروفون در دستگاههای خانگی نیز استفاده نمی شود.
                                           میكروفونهای دینامیكی (Moving Coil Nie)
میكروفونهای دینامیكی تشكیل شده از یك ممبران از جنس سبك نظیر كاغذ، پلاستیك و با آلومینیوم كه یك سیم پیچ به ممبران (دیافراگم) متصل است و این سیم پیچ می تواند در داخل شكاف قطبین یك آهن ربا حركت نماید. بنابراین وقتی كه فشار صوتی روی این ممبران وارد می آید ممبران و در نتیجه سیم پیچ متصل به آن با همان ریتم تغییرات صوتی نوسان می نمایند، از حركت سیم پیچ در داخل میدان مغناطیسی یك جریان الكتریكی روی سیم پیچ القا می گردد كه ریتم تغییرات این جریان درست با ریتم تغییرات فشار وارده روی ممبران است.
این میكروفون، اولین خانواده میكروفونی است كه بطور حرفه ای استفاده می شود و در این میكروفون مغناطیس ثابت و سیم پیچ (Coil) متحرك و جریانی حدود دهم میلی ولت ایجاد می شود و در میكروفون های حرفه ای حدود mv2/0 است.
علت اینكه این میكروفون ها در مصارف حرفه ای استفاده می شود داشتن عرض باند خطی وسیعی است ولی قیمت آن بسیار گران می باشد. این میكروفون ها نسبت به میكروفون ذغالی راندمان كمتری دارد ولی دارای كیفیت بهتری است و در صنایع حرفه یا مخصوصاً در صدا و سیما بنحو احسن استفاده می گردد و از این میكروفون برای ضبط گفتار استفاده می شود. ضمناً برای زیاد كردن راندمان این نوع میكروفون با قرار دادن سوراخ در پشت دیافراگم كه به فضای خارج متصل باشد و با محاسبه سطح و طول سوراخ یك مقدار از انرژی صوتی را با 180 درجه اختلاف فاز به پشت دیافراگم منتقل می نمایند این فیدبك به حركت به ممبران كمك كرده و راندمان میكروفون زیاد می شود.
حساسیت ولتاژ مدار باز این میكروفون با پیچك متحرك (سیم پیچ) تقریباً برابر با 5-10×4/2 ولت بر میكروبار، و یا db4/92 – دسی بل می باشد و نسبت به میكروفون خازنی كریستالی (بعداً توضیح داده می شود) از حساسیت كمتری برخوردار می باشد. امپدانس خروجی میكروفون حدود 10 اهم است كه نسبت به میكروفونهای خازنی و كریستالی خیلی ناچیز است و بوسیله ترانسفورماتور بالابرنده ولتاژ در بدنه میكروفون عمل تطبیق امپدانس را انجام میدهد. در ضمن میكروفون الكترودینامیكی بدون تقویت كننده مقدماتی استفاده می شود و می توان با كابل نسبتاً طولانی سیگنال را از آن انتقال داد.
پاسخ فركانس این نوع میكروفون حدود 10 تا 14 كیلوهرتز می باشد و در ضبط صدای گوینده و رپرتاژ و تئاتر و ... از آن استفاده می شود

هدفون های حرفه ای، جایگزین سیستم های مانیتورینگ
AKG 240برای همه ما پیش میاید كه ناگزیر از استفاده از هدفون به جای بلند گو به عنوان ابزار شنود ( Monitoring ) صوتی باشیم.
دلایلی متفاوت ممكن است سبب این ترجیح باشند.هدفون امكان استفاده شخصی بدون ایجاد ناراحتی برای دیگران را فراهم میكند ، پاسخ صوتی بلندگو ها تحت تاثیر اتاقی كه در آن قرار گرفته باشند میباشد.
در صورتی كه هدفون مستقل از اتاق است.هدفون قابل حمل است و میتوان آن را به عنوان مرجع صوتی هنگامی كه به بلندگو های دیگران اعتمادی نیست و یا اصلا امكان استفاده از بلندگو وجود ندارد به همراه برد.بهای هدفون با كیفیت عالی بسیار كمتر از یك جفت بلندگوی با كیفیت مشابه است و در مواردی كه اتاق ضبط و فرمان یكی است استفاده از بلندگو وقتی كه میكروفون روشن باشد غیر ممكن خواهد بود. اكنون پرسش این است كه آیا میتوان از هدفون به جای بلندگو استفاده كرد؟

در واقع رفتار صوتی هدفون با بلندگو تفاوت زیادی دارد و از آنجایی كه بخش بسیار بیشتر موسیقی ضبط شده، برای پخش توسط بلندگو تنظیم شده است استفاده از هدفون پاسخ متفاوتی را به دنبال خواهد داشت:
در یك سیستم استریوی دو بلندگویی ، اصوات از بلندگوهای مقابل به هر دو گوش میرسند ( البته با نسبت های متفاوت ) گوش دور تر اصوات را از بلندگوی سمت مقابل با دامنه كمتر و تاخیر زمانی بیشتر دریافت میكند اگر به طور روشن تر توضیح دهیم یعنی اینكه در حالت استریو باید بلندگو ها درست در مقابل جلوی بدن با فاصله یكسانی از هم قرار بگیرد یعنی اینكه هم از نظر نصب در ارتفاعی یكسان با هم باشند و هم از نظر فاصله آن ها با بدن و فاصله شان با هم در نقطه یكسان قرار گرفته باشند. در این حالت به عنوان مثال گوش سمت چپ صدای بلندگویی كه در سمت چپ ( روبروی آن ) قرار دارد را سریعتردریافت میكند و گوش سمت راست صدای بلندگویی كه در سمت راست قرار دارد را سریعتر دریافت میكند و همچنین صدای بلندگوی سمت راست دیرتر به گوش چپ و بلندگوی سمت چپ دیرتر به گوش راست میرسد همچنین بازتاب اصوات توسط دیوار ها و كف و سقف اتاق نیز همراه با اصوات اصلی به گوش میرسند.دیگر آنكه گوش دورتر در پشت سایه آكوستیكی سر قرار میگیرد و اصوات زیرتر بیشتر تحت تاثیر این سایه آكوستیكی هستند.در نتیجه پاسخ فركانسی دو گوش متفاوت خواهد بود.بدین ترتیب گوش های ما از تحلیل نسبت به دامنه ها و تاخیر زمانی و تغییر فاز اصوات و تغییر فركانسی، میتوانند موقعیت منابع صوتی ( چپ و راست ، جلو و عقب و بالا و پایین) را در فضای سه بعدی مجسم كنند. در صورتی كه در مورد هدفون، هر گوش فقط توسط یك گوشی تغذیه میشود و بنابراین در عمل فقط اختلاف دامنه بین دو گوش میتواند موقعیت را مشخص كند و اختلاف فاز و پاسخ فركانسی بین دو گوش و بازتاب های اتاق حذف خواهند شد. موقعیت فقط بین دو گوش روی یك خط راست در وسط سر از چپ به راست و بلعكس احساس میشود و موقعیت های جلو و عقب قابل تشخیص نخواهند بود موقعیت های چپ و راست هم مانند بلندگو نبوده و بزرگنمایی میشوند یعنی اصوات نسبت به بلندگو بیشنر متمایل به طرفین احساس میگردند.
تفاوت دیگر بین هدفون و بلندگو در تحلیل اصوات در مغز است. در بلندگو چون هر دو گوش منبع صوت را میشنوند مغز اطلاعات مربوط به هر دو گوش را با هم پردازش كرده و نوعی اثر هم پوشانی خاص به نام Stereo Masking توسط مغز اعمال میشود.در صورتی كه در هدفون، مغز اطلاعات هر گوش را به طور مجزا تحلیل میكند و اثر هم پوشانی متفاوت خواهد بود در نتیجه بعضی از جزییات در صدا كه توسط بلندگو ها شنیده نمیشوند در هدفون بزرگنمای میگردند. در مورد اصوات بم نیز وضع متفاوت است . اصوات بم نه فقط توسط پرده گوش بلكه توسط استخوان ها و بدن نیز احساس میشوند و بلندگو ها میتوانند تمامی سطح بدن را به ارتعاش در بیاورند در حالیكه هدفون ها فقط روی پرده گوش و كمی هم بر استخوان های جمجمه عمل میكنند و بنابراین پاسخ فركانس بم هدفون با بلندگو متفاوت میباشد.

از آنجاییكه هدفون ها معمولا واپیچش دامنه كمتری نسبت به بلندگو ها دارند جزییات فركانسهای میانی در هدفون ها بهتر از بلندگو های معمولی شنیده خواهد شد.دراین صورت میكسی كه توسط هدفون تراز شده،ممكن است هنگام پخش توسط بلندگو فاقد جزییات فركانس های میانی شنیده شود. همچنین برابر سازی (Equalization) و تنظیم مقدار واكنش (Reverb) و افكت های شبیه ساز محیطی توسط هدفون ممكن است به نتایج نامناسب برای پخش توسط بلندگو منجر گردد.واپیچش فازنیز با هدفون بسیار بهتر از بلندگو قابل تشخیص است زیرا بازتاب های صدا در اطاق كه باعث عدم وضوح پاسخ حوزه زمانی در بلنگو ها و در نتیجه عدم وضوح رفتاری فازی میشود در شنود با هدفون وجود ندارد.
برابر سازی (Equalization) در بلندگو ها و هدفون ها ممكن است با هم متفاوت باشد. پاسخ فركانسی هر منبع صدا در فضای باز (Free-Field) با فضای بسته (diffuse- Field) متفاوت است زیرا صرفنظر از تشكیل امواج ایستاده ، صدای تولید شده در فضای بسته حاصل مجموع صدای اصلی و بازتاب های متوالی از سطوح اتاق است كه در اثر طی مسافت بسیار بیشتر به صدای اصلی در شرایط نا مساعد از نظر آكوستیك اتاق در شنود دقیق مشكل ساز میشوند. ( این بازتاب ها بار ها و بارها طول اتاق را طی میكنند)
بنا به دلایل مذكور ، شنود با هدفون نسبت به بلندگو كاملا متفاوت است و در موارد حساس و دقیق به عنوان مرجع صوتی برای ضبط و میكس صدا و موسیقی و ارزیابی صوتی ، باید به عنوان ابزار كمكی و نه اصلی مورد استفاده قرار گیرد مگر آنكه هدف، تولید صدا برای شنود با هدفون باشد.در هر صورت همواره استفاده از هدفون های با كیفیت عالی بشدت توصیه میشود.
در ادامه این موضوع به معرفی هدفون های AKG ، شركت سازنده و مشخصات آنها خواهیم پرداخت و شما را در خرید یك هدفون حرفه ای راهنمایی میكنم.



صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :