تبلیغات
برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات. - 23-خاطرات نیروگاهی از ایمان سریری

برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

یک روز در اتاق ابزار دقیق Instrument room نشسته بودیم و مجوّزها یا Permit های قسمت های محتاج به عیب یابی یا تعمیر را بررسی می کردیم، که از اتاق کنترل واحد سه و چهار تماس گرفتند که سریع خود را به اتاق فرمان برسانید. واحد سه Trip(لغزش) کرده بود، یعنی در اثر یک خطا و نقص فنّی از مدار خارج شده بود. با همۀ بچّه های ابزاردقیق رفتیم برای عیب یابی. بچّه های فنّی یک ضرب المثل معروف دارند و می گویند: نود درصد کار عیب یابی و تشخیص محلّ خطاست و ده درصد هم رفع خطا. چون وقتی عیب سیستم پیدا شد، کمترین کاری که می توان کرد این است که قطعه را تعویض کنی، البته اگر نتوانی تعمیر کنی. در هر صورت بعد از بررسی های زیاد، متوجّه شدیم عیب از یک حسگرSensor دما بود که در مسیر سوخت قرار داشت. سوخت مخزن تبدیل آب به بخارBoiler مازوت بود. مازوت پس مانده پالایشگاه های نفت است که مانند قیرtar سفت است و برای اینکه قابلیّت سیّال بودنش خوب شود آن را گرم می کنند. اگر سرد شود در لوله های مسیر سوخت رسانی گیر می کند و مسیر را مسدود می کند. که هزینه های زیادی به بار می آورد. برای همین منظور دمای آن باید بالای 120 درجه سانتی گراد در لوله ها باشد تا 140 درجه هم می رسد. حال ببینیم چرا حسگر دماSensor دمای سوخت را کم اعلام کرده بود. گروه نظافت و شستشو آمده بودند طبقۀ بالای لوله های سوخت را شسته بودند و آب از بالا روی حسگر ریخته بود و عملکرد آن را مختل کرده بود. البته IPحسگر هم هنگام نصب رعایت نشده بود. یک اشتباه ساده باعث شد که آن واحد چیزی حدود 10 ساعت تولیدش متوقّف شود. که ده ها ملیون تومان خسارت به نیروگاه وارد کرد. حال اینکه IP چیست را در مطلب بعدی توضیح می دهیم.

یکی از کلاسهای خوبی که در نیروگاه برای ما گذاشتند، کلاس ایمنی در محیط کار بود، مثلاً

 1- دکمه های لباس کار باید بسته باشد تا پارچه آن زیر تیغه یا دریلdrillیا محور موتور نرود و ایجاد خطر نکند.

2- بستن ساعت فلزی ممنوع است، برای جلوگیری از برق گرفتگی. گاهی اوقات بستن خود ساعت کلاً ممنوع است برای جلوگیری از کشیده شدن دست زیر تیغه

3- پوشیدن کفش کار پنجه آهنی، چون خیلی اوقات آچار و لوازم از روی میز میافتند یا از دست انسان میافتند روی کفش و باعث می شود صدمه نبینند. کف این کفشها سخت است برای جلوگیری از ورود میخهای رها شده روی زمین به داخل کفش و پا، هر چند که یکی از دوستان من حتی با وجود این کفشها از طریق میخ پایش آسیب جدی دید.

4- اکثر مواقع باید دو نفری توی سایت رفت که اگر اتفاقی برای یکی افتاد دیگری بتواند کمک بیاورد یا کمکش کند.

5- خوردن روزی یک لیوان شیر که گردوخاک و پشم شیشه و گوگرد یا سمومی که وارد بدن می شود از بدن دفع شود. این بحث آنقدر جدی است که کارمندان نیروگاهها و کارخانجات سیمان سهمیه اجباری برای شیر دارند.

6-

چگونه با چند نکته ساده، تا آخر عمر کمر درد نگیریم؟

 

فقط با توجه به چند مسئله بهداشتی ساده، در محل کار، خانه و در زندگی روزمره، می‏توان از بیماریهای جسمی که معمولا در پیری به سراغ آدم‏ها می‏آد، راحت شد. تصور بکنید که در فتاد سالگی‏تان، به اندازه وقتی که 25 ساله هستید، بتوانید تحرک داشته باشید؛ بدون این که دردهای رایج دوران پیری به سراغ شما بیاید.

 

نحوه درست بلند کردن اشیاء

 

نحوه درست رانندگی

 

نحوه درست نشستن

 

نحوه درست برداشتن کودک از زمین

 

نحوه صحیح حمل کردن اشیا

 

نحوه صحیح ایستادن

 

یک نرمش کششی بسیار مناسب

 

انجام ورزش ستون فقرات

 

انجام کشش عضلات به صورت خوابیده

 

انجام نرمش پا

 

نرمش پا

 

نرمشی دیگر برای ستون فقرات

 

نرمشی جهت کشش عضلات

لطفاً هرگونه کپی برداری با ذکر نام وبلاگ باشد.

powercontrol.mihanblog.com

iman.sariri@yahoo.com

امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند:
علم خود را به مردم یاد بده و علم دیگران را بیاموز پس به تحقیق علم تو استوار می گردد و آنچه را نمی دانی، یاد می گیری.


 

راهکارهای برای پیشگیری از گودی کمر

 


 

یکی از شایع ترین اختلالات در انحناهای ستون فقرات، گودی بیش از حد کمر است. بسیاری از ما علت کمردردهای خود را گودی بیش از حد کمر می دانیم. این گودی بیش از حد چیست؟ چرا به وجود می آید؟ اصولا آیا کمر انحنایی دارد؟

در صورتی که ستون فقرات را از نیم رخ نگاه کنید، متوجه وجود یک سری فرورفتگی ها و برجستگی هایی در قسمت های مختلف آن خواهید شد.

در حالت طبیعی، فقرات گردن دارای یک انحنا به سمت داخل، فقرات پشتی دارای انحنا به سمت خارج و ناحیه ی کمر دارای انحنای رو به جلو می باشند.

به دلیل شباهت این انحنای کمر به نمای ظاهری لوردهای انگلیسی در زمان ایستادن، اصطلاح لوردوز برای این حالت مورد استفاده قرار گرفته است! وجود این انحناها برای ما نقشی بسیار مهم داشته و بسیاری از توانایی های ما در اثر همین برجستگی ها و فرورفتگی ها پدید می آید و اصولا توانایی ایستادن ما تا حد بسیار زیادی مدیون همین انحناها است! میزان انحنای ستون فقرات در یک ناحیه، بر سایر قسمت ها نیز اثر گذاشته و می تواند آن ها را تغییر دهد.

وقتی میزان انحنای کمر به حدی بیشتر از میزان طبیعی آن می رسد برای نامیدن آن اصطلاحا از کلمه ی هیپرلوردوزیس((hyperlordosis یا گودی بیش از حد کمر استفاده می کنیم.

چرا گودی بیش از حد در کمر به وجود می آید؟
در حقیقت ستون فقرات توسط تعداد زیادی عضله محافظت می شود که سلامت و تعادل آن ها در سلامت و نرمال بودن حالت ستون فقرات نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

عدم تعادل در عضلات نام برده یعنی قوی بودن برخی و ضعف یا گرفتگی بعضی دیگر از آن ها موجب پدید آمدن ناهنجاری هایی در شکل کلی ستون فقرات خواهد شد.

در این میان نقش عضلات شکمی، بازکننده های مفصل پا به لگن و عضله ی بزرگ پشت باسن، در ایجاد گودی بیش از حد کمر، پُر رنگ تر از سایر عضلات این ناحیه است.

برخی از علل گودی بیش از حد کمر:
از جمله علت های اصلی گودی بیش از حد کمر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
* آکندروپلازی((Achondroplasia: این بیماری در حقیقت ارثی بوده و با اختلال در رشد و تکامل استخوان ها و نسوج غضروفی همراه است. در این بیماری دست و پاها کوتاه هستند.

* التهاب دیسک کمر (discitis)

* قوز بیش از حد ناحیه ی پشت(kyphosis)؛ در این حالت ستون فقرات کمر به طور جبرانی دچار انحنای بیش از حد می گردد.

* چاقی: خصوصا بزرگی بیش از حد شکم و ضعف عضلات این ناحیه باعث کشیدگی بیش از حد ستون فقرات به سمت جلو و افزایش گودی کمر خواهد شد.

* پوکی استخوان: با تسهیل تغییر ارتفاع و شکل نرمال مهره ها باعث تغییر انحناهای طبیعی ستون فقرات می شود.

* در رفتگی تدریجی مهره ها (spondylolysis): این حالت اغلب در ناحیه ی کمر دیده می شود و با لغزش یا جابجایی مهره ها همراه است. این بیماران معمولا از کمر درد، احساس جدا شدگی و لقی کمر، گودی بیش از حد کمر و برجستگی باسن شکایت دارند.

* ضعف عضلات شکمی در اثر علل مختل

آیا درست نشسته اید؟
اغلب ما بدون این که خودمان آگاه باشیم در بسیاری از اوقات روز با بد نشستن و استفاده ی ناصحیح از ستون فقرات مان به تخریب و پیری زودرس و آن دامن می زنیم. بسیاری از دردهای گردن، کتف، شانه، کمر و... در اثر نا آگاهی از طرز استفاده صحیح از بدن به وجود می آیند.

برای درست نشستن، از یک صندلی مناسب بهره بگیرید. این صندلی باید توانایی تغییر ارتفاع را داشته و همچنین پشتی آن نیز بتواند قابل تنظیم باشد تا فشارهای وارده بر ناحیه ی پشت را کاهش دهد.

زانوهای شما باید هم سطح مفصل لگن تان باشند. سعی کنید صاف بنشینید و از لمیدن یا خم شدن بر روی میز کار پرهیز نمایید. در صورت نیاز برای حمایت کمرتان از یک بالشتک کوچک و مناسب بهره بگیرید.

حالا که وضعیت سر و گردن را تنظیم کردید، به پاهای تان توجه کنید! کف پاها را صاف بر روی زمین بگذارید و در صورت لزوم از یک زیر پایی مناسب استفاده کنید و هیچ گاه پاها را به صورت ضربدری قرار نداده و یا روی نوک پنجه نگه ندارید. این کار از وارد شدن فشارهای بیش از حد بر مفاصل شما جلوگیری خواهد کرد. از جمع کردن پا زیر تنه خودداری کنید.

در صورتی که با مانیتور کامپیوتر کار می کنید حداقل فاصله ی 25 تا 75 سانتیمتر بین چشم و صفحه را رعایت کنید. برای این کار رعایت فاصله ای معادل طول بازو کفایت می کند. بالای صفحه ی مانیتور باید در سطح چشم شما باشد، این کار می تواند با استفاده از چند کتاب صورت گیرد.


چند پیشنهاد ساده برای پیشگیری و کاهش گودی بیش از حد کمر
* در زمان نشستن، کف پا را صاف بر روی زمین قرار دهید، صندلی خود را تنظیم کنید و در صورت نیاز از یک بالشتک کوچک برای پُر کردن فضای خالی پشت کمرتان استفاده کنید.

* وقتی ایستاده اید، یک پا را مستقیم روی زمین و دیگری را روی یک پله، چهار پایه و یا هر چیز مشابه، در سطحی کمی بالاتر از پای دیگر قرار دهید. این کار حمایت کمرتان را افزایش خواهد داد.

* بهترین حالت برای خوابیدن، وضعیت صورت و شکم رو به بالا است، در حالی که بالشی زیر زانوها قرار گیرد، اما در صورتی که تمایل دارید بر روی شکم بخوابید حتما بالشی زیر شکم خود قرار دهید.

* توجه داشته باشید که پوشیدن کفش های پاشنه بلند موجب افزایش گودی کمرتان خواهند شد.

* از تقویت عضلات شکم، باسن و کمر غافل نباشید.

 


این وبلاگ متعلق به تمامی علاقه مندانش می باشد پس اگر برای پربار شدن آن مطلبی دارید به آدرس ایمیل اینجانب ارسال کنید تا با نام و مشخصات شما در این پست قرار گیرد .
iman.sariri@yahoo.com

 

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :