برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

گزارش درس کارآموزی با استاد محترم جناب آقای ایمان سریری

 

 

طراحی سایت با نرم افزار FrontPage

من یك نمونه وب سایت با كمك FrontPage  طراحی كردم كه در قسمت كار با جدولها و قسمتهای دیگر توانستم چیزهایی یاد بگیرم برای ایجاد جدول از منوی table گزینه ی insert و سپس table  را انتخاب می كنیم . پنجره ای با عنوان insert table باز می شود كه مختص طراحی و تغییرات جدول می باشد كه شامل یكسری گزینه می باشد نظیر:


- قسمت
Size :

كه شامل دو قسمت
Rows و Columns می باشد . این گزینه تعیین كننده ی تعداد سطر و ستونهای جدول می باشد . گزینه ی Rows نشان دهنده ی تعداد سطر و گزینه ی Columns نشان دهنده ی تعداد ستون جدول می باشد .

- قسمت
Layout

این قسمت شامل پنج گزینه می باشد كه به شرح تك تك آنها می پردازیم :

a) گزینه ی Alignment :

برای تعیین نوع تراز جدول از این قسمت استفاده می شود . این گزینه شامل چهار عبارت زیر است :

1-
Default: جدول را در حالت پیش فرض صفحه قرار می دهد . به عنوان مثال اگر پیش فرض تمام گزینه های صفحه یمان  چپ چین باشد جدول را نیز در سمت چپ قرار می دهد .
2-
Left: جدول را در سمت چپ صفحه تراز می كند .
3-
Right: جدول را در سمت راست صفحه تراز می كند .
4-
Center: جدول را در قسمت وسط صفحه قرار می دهد .

b) گزینه ی Float :

موقعیت متنی كه بعد از جدول قرار می گیرد در این قسمت تعیین می شود . معنای لغوی كلمه ی
Float شناور بودن است . با این توضیح كه Float دارای اولویت نسبت به Alignment می باشد . پس بسته به نوع سلیقه متن بعد از جدول را راست ، چپ و یا وسط چین كنید .

c) گزینه ی Specify width :

تعیین طول و عرض جدول بصورت دستی در این قسمت امكانپذیر می باشد .
in pixel تعیین كننده ی معیار اندازه با Pixel و in percent تعیین كننده ی معیار اندازه با درصد می باشد .

d) گزینه ی Cell padding :

معین كننده ی فاصله ی محتوا با كناره های سلول می باشد .


e) گزینه ی Cell Spacing :

برای تعیین فاصله ی بین سلولها با یكدیگر از این گزینه استفاده می شود .

f) گزینه ی Table Direction :

متن درون جدول از چپ به راست قرار بگیرد یا از راست به چپ

 

همچنین ایجاد  یك فرم برای ارسال اطلاعات به Data base ، ورود به یك قسمت و ... را یاد گرفتم  .

برای فعال كردن Form ، از منوی Insert بر روی گزینه ی Form كلیك می كنیم و مجددا از منوی باز شده گزینه ی Form را فعال می كنیم


انواع
Button :

- ارسال اطلاعات
- ایجاد یك فرم جدید (
Reset نمودن یك فرم )
-
Normal كه عملا كاری انجام نمی دهد و بایستی توسط كاربر دستور دهی شود .

هنگامیكه از منوی
Insert ،  گزینه ی Form و زیر منوی Form را انتخاب كنیم فرمی نمایش داده می شود :
اگر بر روی دكمه ی
Submit كلیك كنیم به حالت Select‌در می آید . حال كلیك سمت راست ماوس را فشرده و گزینه ی Form Field Properties را انتخاب می نماییم .

 


Form Field Properties

در اینجا به شرح قسمتهای مختلف این گزینه می پردازم:

-
Name: ‌نام ، تعیین انتخاب نام Button در ارتباط با نوع عملیاتی كه قرار است انجام شود.

-
Value : نامی كه برای Button انتخاب می كنیم ( به عنوان مثال Submit )

-
Button Type : تعیین نوع Button

-
Tab Order : هنگام استفاده از كلید Tab اولویت فعال شدن Button مورد نظر چه زمانی باشد .

-
Button Direct : تعیین جهت توضیحات نوشته شده در روی Button ( چپ به راست ، راست به چپ )  Form واگر زیر منوی Form را انتخاب كنیم فرمی نمایش داده می شود :

 

اگر بر روی صفحه ی جاری در فضایی خالی خارج از جداول ، فریم ها و ... راست كلیك كنید از منوی باز شده گزینه ی Page Properties مشاهده می شود . این كاربرد فراوانی در Front-Page دارد . در ذیل به شرح گزینه های مختلف این قسمت می پردازیم :

 

 

سربرگ General :

-
Location : این قسمت آدرسی كه صفحه ی جاری در آن قرار گرفته است را نمایش می دهد .

-
Title : عنوان صفحه .

-
Page Description : این قسمت مربوط به توضیحاتی خاص در روی وب سایت است . همانطور كه می دانیك كاربران اینترنت در صورتی كه آدرس مشخصی از وب سایت مورد نظر نداشته باشند آنرا توسط موتورهای جستجو Search می كنند . توسط این قسمت می توان تا 250 كاراكتر توضیحاتی راجع به وب سایت نوشت تا در صورت جستجوی آن قسمت توسط كاربر ، دقت جستجو در مورد سایت مورد نظر بالا رود .

-
Keywords : این قسمت مربوط به كلمات كلیدی در سایت است . در واقع تعیین می كنیم كه كلمات كلیدی در وب سایت ما برای موتورهای جستجو كدام است . موتور جستجو روی این كلمات كلیدی هم عمل Search انجام می دهد . در اینجا می توان تعداد نامحدودی كلمه تعریف كرد . ضمن اینكه بایستی در فاصله ی بین كلمات از علامت كاما استفاده كرد .

-
Base Location : همانطور كه از نامش پیداست آدرس پایه ی یك وب سایت می باشد . در واقع همان آدرس دامین سایت .

-
Default target frame : تعیین مسیر و آدرس باز شدن فریمها

-
Page Direction : تعیین طراز صفحه . همانطور كه می دانیم طراز بندی صفحات بدو صورت می باشد . از راست به چپ و از چپ به راست . در این قسمت بسته به نوع زبان به كار برده شده در وب سایت تراز صفحه را تعیین می كنیم .

-
Background Sound : در صورتیكه بخواهیم زمینه ی وب سایت خود را صدا گذاری كنیم ، موزیك مربوطه را از مسیر مورد نظر انتخاب می كنیم .

-
Loop : برای تعیین تعداد دفعات تكرار موزیك در صفحه

سر برگ Formatting :

-
Background : در صورتیكه بخواهیم از تصویری خاص در زمینه ی صفحه ی خود استفاده كنیم می توانیم این قسمت را فعال نماییم .

-
Make it a watermark : در صورتیكه بخواهیم متن را بر روی background شناور كنیم این گزینه را فعال می نماییم . یعنی فعال بودن این گزینه باعث ثابت ماندن Background و متحرك شدن متن می شود .

-
Color

1-
Background: برای رنگی كردن Background از این گزینه استفاده می شود.

2-
Text: این گزینه برای رنگی كردن متن می باشد.

3-
Hyperlink: در صورتیكه بخواهیم به قسمتهای لینك شده رنگی دلخواه بدهیم از این گزینه استفاده می كنیم.

4-
Visited hyperlink: اگر بخواهیم لینكی كه یك بار توسط كاربر باز شده را به رنگی دلخواه در صفحه ی اصلی در آوریم آن رنگ را از این قسمت انتخاب می نماییم .

5-
Actived hyperlink: و در نهایت برای لینك فعال رنگ دلخواه را انتخاب می كنیم .

سربرگ Advanced :

سربرگ
Advanced برای تنظیم حاشیه ها می باشد . در ذیل به شرح گزینه های این قسمت می پردازم :

-
margin : برای Set كردن حاشیه ها

-
Top margin : تعیین حاشیه از بالا

-
Left margin : تعیین حاشیه از چپ

-
Right margin : تعیین حاشیه از راست

-
Bottom margin : تعیین حاشیه از پایین

-
Style :

Body style : اگر بر روی این گزینه كلیك كنیم منوی جدیدی باز می شود كه به شرح قسمت Format می پردازم


Format :

-
Font : تغییر اندازه ی فونتها

-
Paragraph : برای تنظیمات پاراگراف در صفحه

-
Border: برای دادن Border و تنظیمات آن در صفحه

-
Numbering : تعیین چگونگی حالت لیست در صفحه

-
Position : تعیین موقعیت محل قرار گیری متن و تصویر



-
Enable hyperlink rollover effects :

تعریف حالتهای مختلف لینك در صفحه ( به عنوان مثال حالت دوم ، یعنی وقتی ماوس روی لینك قرار می گیرد ، حالت و رنگ آن لینك چگونه باشد . )



سربرگ Language :

برای تنظیمات
Encoding صفحه از این قسمت استفاده می شود . به دلیل استفاده ی ایرانیان از زبان فارسی و لزوم طراحی وب سایتهایی با زبان فارسی برای فارسی زبانان ، بهتر است در قسمت :

Mark current document as

زبان
Farsi را انتخاب كنیم و در قسمت Html encoding هر دو گزینه را utf8 انتخاب نماییم .

 

 

طریقه ی لینك دادن فریمها به یكدیگر

 

می خواهیم فرضا دو فریم Contents و main را به یكدیگر لینك بدهیم . در فریم Contents نام یك مبحث را وارد می كنیم ( به عنوان مثال درس 1 ) . متن مورد نظر را ابتدا در یك محیط ویراستار كه معمول ترین آن Word‌می باشد تایپ می كنیم و سپس آن متن را در فریم main در Front-page كپی می كنیم . فایلهای Word با Front-page‌همخوانی ندارد . پس لازم است تغییراتی در كد فایل انتقالی از Word ایجاد كنیم .

برای اینكار به روش زیر عمل می كنیم :

ابتدا یك صفحه ی جدید در
Front-page ایجاد می كنیم . سپس فایل Word‌را در آن صفحه ‌كپی می كنیم و در قسمت Code ( قسمت پایین و سمت چپ صفحه سه قسمت با نامهای Normal ، HTML و Preview وجود دارد بر روی قسمت HTML كلیك می كنیم ) كلید سمت راست ماوس را فشرده گزینه ی Optimize html را انتخاب می كنیم پنجره ای باز می شود كه ضرورت دارد تمامی گزینه های آن مخصوصا گزینه ی Word html‌فعال باشد ، پس از فعال كردن تمام گزینه ها بر روی كلید Ok‌كلیك می كنیم . مجددا راست كلیك كرده اینبار گزینه ی Reformat html را انتخاب می كنیم . اینكار باعث می شود كه كدهای اضافی كه توسط Word ایجاد می شود حذف گردد .
فرض می كنیم صفحه ای ایجاد كرده ایم كه دارای سه فریم است . فریم
header كه طبق قائده فقط مخصوص نام سایت می باشد . می ماند دو فریم main و Contents . می خواهیم در فریم Contents جدولی داشته باشیم كه شامل چندین گزینه باشد . سپس این گزینه ها را به فریم main لینك دهیم .

 


بعد از طراحی جدول با ابعاد دلخواه در سلول اول جدول ، نام موضوع مورد نظر ( مثلا درس 1 ) را وارد می كنیم . متن
Word را طبق دستور گفته شده در قسمت main كپی می كنیم . سپس در فریم Contents بر روی درس 1 دابل كلیك كرده تا انتخاب شود . بعد كلیك سمت راست ماوس را فشرده گزینه ی hyperlink را انتخاب كرده.

 توضیح : hyperlink برای زمانی است كه بخواهیم متن ، كلمه یا قسمتی خاص را به مكانی یا وب سایتی دیگر لینك دهیم . برای اینكار آدرس مورد نظر را در قسمت Addresses وارد میكنیم 
ما می خواهیم از فریم
Contents به فریم main ، لینك داشته باشیم . پس در قسمت Addresses پنجره ی Hyperlink آدرس فریم main.html را وارد می كنیم . این مخصوص اولین لینك است . اگر در سلول دوم جدول مثلا درس 2 را داشته باشیم دیگر نمی توانیم آنرا به main لینك دهیم . پس صفحه ای جدید باز می كنیم ، فایل Word‌را به آن صفحه می آوریم سپس اعمال خاص گفته شده را روی فایل Word انجام می دهیم و صفحه را با نامی با مسمی ذخیره می كنیم . حال برای لینك دادن درس 2 در قسمت Contents در صفحه ی ایجاد شده ، درس 2 را انتخاب و از قسمت hyperlink ، در قسمت Addresses نام آن صفحه را واردمی كنیم .

 

با انجام كار در قسمت سنجش و ارزیابی تحصیلی توانستم نیز در  word تبحری بدست بیاورم وتفاوت مكاتبات اداری رامتوجه شوم تفاوت مكاتبات اداری در اندازه كاغذ، فرم و شكل نوشتن آن می باشد .و باابعاد نامه های اداری آشنا شوم.

 

كاغذهای A3 :
بدون سرلوحه است و برای تهیه جدول ، نمودار و نقشه مورد استفاده قرار می گیرد.

- كاغذ های
A4 :

مخصوص نامه هایی كه از 5 سطر صفحه
A4 بیشتر باشد ( برای گزارش هم از این كاغذ استفاده می شود ).

- كاغذ
A5 :

مخصوص نامه هایی كه از 5 سطر صفحه
A4 كمتر باشد .

- كاغذ
A6 :

بدون سرلوحه است و برای نامه نگاری بین كارمندان مورد استفاده قرار می گیرد و فقط در طرف چپ و بالای كاغذ كلمه (یادداشت ) چاپ میشود.


طبق این دستورالعمل اندازه نامه های اداری بر دو نوع است :

- نامه های بزرگ
A4 :
به ابعاد 297 × 210 میلیمتر ، مطالبی كه از 5 سطر بیشتر باشد روی این كاغذ ماشین میشود.

- نامه های كوچك
A5 :

به ابعاد 148 × 210 میلیمتر ، مطالبی كه از 5 سطر كمتر باشد روی این كاغذ ماشین میشود.

 


توانستم نحوه تهیه نامه اداری را نیز یاد بگیرم

هر نامه اداری دارای پنج جزء بشرح زیر می باشد :
1-سرلوحه
2-عنوان گیرنده ، فرستنده ، موضوع نامه
3-متن نامه
4-مشخصات امضاء كننده نامه
5-گیرندگان رونوشت
اینك بشرح هر یك از اجزاء بالا می پردازم :

1- سرلوحه :

-آرم جمهوری اسلامی ایران سمت راست یا بالای نامه .
-نام سازمان اصلی زیر آرم و نام واحد یا اداره
وابسته زیر نام اصلی .
-تاریخ در سمت چپ
-شماره در سمت چپ
-پیوست در سمت چپ

2- عنوان گیرنده ، فرستنده ، موضوع نامه :

الف : عنوان گیرنده
عنوان گیرنده كه با كلمه ( به ) در نامه مشخص میشود عبارت است از :
نام شخص یا موسسه ای كه نامه برای او فرستاده میشود.

ب : عنوان فرستنده
عنوان فرستنده كه با كلمه ( از) در نامه مشخص میشود عبارت است از :
نام شخص ، موسسه ، سازمان و یا واحد سازمانی كه نامه از طرف آن نوشته میشود.

ج : موضوع نامه
موضوع نامه عبارت است از عبارت كوتاه و گویایی كه مبین محتوای نامه باشد. (یعنی متن نامه درباره چه موضوعی می باشد ).


 

پاورقی

 

پاورقی (Footnote)
- جستجو (
Find)
- جایگزینی (
Replace)
- برو به (
Go to)
- استفاده از خطایاب
- پاورقی (
Footnote) :
برای درج پاورقی باید از منوی
Insert زیر منوی Footnote را انتخاب می كنیم. با انتخاب این منو پنجره ای ظاهر میگردد.
پاورقی (
Footnote) :
با انتخاب این گزینه و زدن تائید ، مكان نما به پائین صفحه میرود و به ما اجازه میدهد تا توضیح مطلب خود را بنویسیم البته میتوانیم از كلید تركیبی
Alt+Ctrl+F نیز استفاده كنیم.
برای درج اولین پاورقی در پاراگراف اول مكان نما را بعد از كلمه راه انداز قرارمی دهیم، حال از منوی
Insert روی زیر منوی Footnote رفته كلیك می نمائیم. حال Footnote را تیك زده. و بعد كلید Ok را می زنیم پس از زدن Ok مكان نما به پائین صفحه انتقال پیدا خواهد كرد و میتوانیم توضیح پائین صفحه را بنویسیم. با زدن ok خود برنامه بطور خودكار عدد یك را كمی بالاتر در محیط متن بعد از كلمه راه انداز قرار داده و همین طور عدد یك پائین صفحه را و از طرفی برای جدا كردن محیط متن و پاورقی خطی رسم كرده است . در كل میتوان گفت ما فقط یك درج پاورقی كردیم و توضیح نوشتیم اما برنامه دو عدد یك ( یكی در بالای متن و یكی در پائین متن ) درج كرد و خط جداكننده محیط و متن را نیز كشیده است .
چنانچه قلم عددهای بالای متن كوچك هستند میتوانیم سایز آنها را تغییر دهیم.
زمانی كه روی كلمه در درون متن قرار بگیریم توضیح متن پائین صفحه را در
Box كوچكی نشان خواهد داد.
در صورتیكه بخواهیم پاورقی را از بین ببریم
كافی است شماره بالای كلمه درون متن را بلوك كرده و كلید Delete را از صفحه كلید بفشاریم.
در صورتیكه بخواهیم خط جداكننده محیط و متن را به وسط یا سمت راست یا چپ صفحه انتقال دهیم مراحل زیر را باید انجام دهیم
1- صفحه را از منوی
View به حالت Normal ببریم.
2- از منوی
View زیر منوی Footnots را انتخاب كنیم توجه داشته باشیم دستور Footnote را از منوی Insert فعال كرده باشیم وگرنه این زیر منو برای ما فعال نخواهد بود.
3- زمانی كه صفحه به دو قسمت تقسیم شد از
Drap Down جعبه Footnote در صورتیكه Footnote را انتخاب كرده باشیم و در جعبه Endnote در صورتیكه Endnote را انتخاب كرده باشیم گزینه Footnote Separator را انتخاب می كنیم خط ظاهر شده وما میتوانیم از نوارابزار Formatting با استفاده از كلیدهای Center برای وسط چین كردن Align Right برای راست چین كردن و Align Left برای چپ چین كردن خط استفاده كنیم.
4- میتوانیم از منوی
View حال پنجره را به حالت Page Layout ببریم.

 


صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :