برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

دزدگیر فروشگاهی

 ابزایست که بیشتر در صنف پوشاک جا افتاده و دلیل رواج اصطلاحاتی همچون «دزدگیر لباس»، «دزدگیر پوشاک» ، «دزدگیر مانتو» و .. نیز همین می باشد.
با این حال ضرورت گیت دزدگیر فروشگاهی برای برخی فروشگاه های دیگر، کمتر از صنف پوشاک نیست، در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.
1-    کتاب فروشی ها
در دسترس مشتری بودن کتاب، در فروشگاه های کتاب، نسبت به فروشگاه های دیگر، اهمیتی افزون تر دارد و معمولاً افراد قبل از خرید کتاب، تمایل دارند نگاهی به اوراق کتاب بیندازند. گیت فروشگاهی مناسب کتابفروشی ها، گیت آر اف (RF) می باشد. دزدگیر فروشگاهی آر اف (RF)، در بسیاری از فروشگاه های لباس هم مورد استفاده قرار گرفته است، منتها کتابفروشی ها به جای تگ سخت (همچون تگ گلفی، صدفی، عدسی و ...) از لیبل های ضد سرقت فروشگاهی استفاده می کنند که رایج ترین آنها، لیبل های چهار سانتی متر در چهارسانتی متر می باشد و قیمتشان معمولاً کمتر از دو سنت می باشد. قیمت لیبل آر اف (RF) نسبت به قیمت لیبل AM کمتر می باشد. دلیل مناسب تر بودن گیت ضد سرقت RF نسبت به گیت ضد سرقت AM برای فروشگاه های کتاب، شکل لیبل می باشد. ضخامت لیبل های RF بسیار کم بوده و پس از الصاق به صفحات داخلی کتاب، به راحتی قابل کندن نیست و پیدا کردن آن نیز شاید آسان نباشد. لیبل های AM دارای ضخامتی در حدود یک میلی متر می باشد که کندن آن را راحت تر کرده و مناسب برای الصاق به کتاب نیست.
کتاب فروشی ها غیر از دستگاه دزدگیر فروشگاهی (گیت فروشگاهی ) به دستگاه خنثی کننده نیز نیاز دارند تا به وسیله آن برچسب ضد سرقت کتاب هایی را مشتریان خریداری می کنند، غیر فعال کنند. در صورت خنثی نشدن لیبل کتاب، ممکن است مشتری کتاب را به فروشگاه هایی ببرد که مجهز به گیت ضد سرقت RF می باشند که در این صورت منجر به بوق کاذب شده و مشکلاتی را برای مدیر فروشگاه مذکور ایجاد خواهد کرد.
2-    فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی
برای درک اینکه چه نوع دزدگیری برای فروشگاه های لوازم آرایشی مناسب تر می باشد، بهتر است بار دیگر به تقسیم بندی سه گانه تکنولوژی های گیت فروشگاهی (AM، RF و EM ) توجه کنیم. در چنین فروشگاه هایی، چنانکه اقلام نسبتاً ریز و دارای فلز، غلبه بیشتری دارند، بهتر است گیت AM نصب شود. (سیستم EM نیز قابل نصب است ولی به دلیل هزینه بالا به صرفه نیست) در غیر اینصورت گیت RF صرفه بیشتری خواهد داشت. در هر حال باید توجه داشت که در چنین فروشگاه هایی، بازده سیستم نسبت به فروشگاه های لباس یا کتابفروشی ها کمتر بوده و ابزارهای تکمیلی دیگر همچون دوربین مداربسته نیز مورد نیاز خواهد بود.
3-    فروشگاه های مواد غذایی
در فروشگاه های مواد غذایی، گیت فروشگاهی RF نسبت به AM بازده کمتری خواهد داشت ولی نکته ای که باید به آن توجه کنیم، این است که بازده بالاتر گیت های فروشگاهی AM به بهای هزینه سه برابری لیبل تمام خواهد شد و هزینه بالایی تحمیل خواهد کرد. به عبارت دیگر، در صورتی که مدیر فروشگاه تکنولوژی RF را انتخاب کند، بر میزان سرقت از فروشگاه افزوده خواهد شد ولی این افزایش در مقایسه با افزایش هزینه ناشی از انتخاب تکنولوژی AM کمتر خواهد بود. (در فروشگاه هایی که اقلام فلزی و بسته بندی های حاوی فلز بسیار زیاد باشند، ممکن است فرض مذکور غلط باشد.)

حفاظت الکترونیکی کالا از تکنولوژی های متعددی بهره برده است. بررسی کارکردها و هزینه ها باعث شده که برخی از این تکنولوژی ها فقط در محیط های علمی و دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرند و برخی دیگر کاربردهایی غیر از پیشگیری از سرقت پیدا کنند.
سیستم های پیشگیری از سرقت و گیت فروشگاهی از سه تکنولوژی عمده AM، EM و RF پیروی می کنند که هر کدام در جای خاصی کاربرد دارد و مزایا و معایب هر تکنولوژی کاربرد یا عدم کاربرد آن را در  جای خاص  توجیه می کند.

تکنولوژی EM دارای دو نقطه قوت قابلیت فعال و غیر فعال شدن لیبل های ضد سرقت و جواب دهی بهتر بر روی فلزات و دو نقطه ضعف کاردکرد بسیار ضعیف و قیمت بسیار بالا می باشد و به همین دلیل فقط در کتابخانه های امانت دهنده کتاب و یا فروشگاه های دارای کالاهای فلزی بسیار گران قیمت توصیه می شود که البته در مورد اخیر بهتر است همراه با یکی از تکنولوژی های دیگر به کار گرفته شود.
تکنولوژی AM  جواب دهی خوبی با تگ سخت و لیبل دارد ولی قیمت بالای سیستم و لیبل و چسبندگی ضعیف و ضخیم بودن آن دلایل نامناسب بودن تکنولوژی AM در کتاب فروشی ها و پلاسکوها بوده  و نصب این تکنولوژی را فقط برای فروشگاه های لباس و عطر و آرایشی و ...توجیه می کند.
قیمت مناسب، کیفیت و چسبندگی عالی برچسب ها و کارکرد مناسب گیت ها با تگ و برچسب، نقاط قوت تکنولوژی RF هستند و به همین دلیل در کتاب فروشی ها و پلاسکوها تنها سیستم مناسب و در لباس فروشی ها رقیب تکنولوژی AM  می باشند.
با این اوصاف در فروشگاه های بزرگ همانند هایپرمارکت ها، دو تکنولوژی AM و RF باید مورد بررسی قرار گیرند تا مشخص شود کدام متناسب با نیاز مشتری می باشد.
در ادامه تفاوت های تكنولوژی AM و RF را بیان کرده و باهم مقایسه می کنیم.
1- هزینه لیبل دزدگیر فروشگاهی:
هزینه لیبل AM معمولاً دو الی سه برابر هزینه لیبل RF می باشد. بنابراین در فروشگاه هایی كه مصرف لیبل نسبتاً‌بالا باشد،‌صرفه با سیستم RF‌می باشد.
2- اندازه لیبل:
عرض لیبل AM  حدود 1 سانتی متر ،‌طول آن 4 و ضخامتش كمی بیشتر از یك میلی متر می باشد.
لیبل RF 3 سانت در 3 سانت یا4در4 و 5در 5 می باشد ولی به لحاظ ضخامت بسیار نازك می باشد.(البته به لحاظ فنی لیبل های 4در4 توصیه می شوند و لیبل های کوچک تر یا بزرگ تر کاربردهای خاص دارند)
بنابراین برای برخی اجناس كوچك امكان الصاق لیبل AM اندكی بیشتر است ولی در عوض با توجه به ضخامت لیبل AM امكان كندن لیبل توسط سارق بیشتر می باشد.
3- بر روی اجناس فلزی هیچكدام از لیبل های فوق كارایی كامل ندارند ولی لیبل AM اندكی بهتر عمل می كند كه البته ملموس نیست. بروی روی اجناسی که فلزی نیستند ولی در بسته بندی یا خود جنس فلز غلبه دارد، لیبل AM خیلی بهتر از RF می باشد. (مثلاً بسته های چای خشک یا عطر و  ادکلون)
4- تنوع تگ در سیستم های RF‌بسیار بیشتر است.
5- فاصله بین دو آنتن در سیستم AM برای تگ سخت لازم نیست كم باشد ولی برای لیبل حتما باید فاصله دو آنتن زیاد نباشد. (برای لیبل عملكرد دو سیستم در فاصله مساوی تقریباً یكسان است.)
6- میزان کارایی و امنیت تکنولوژی AM برای تگ سخت بیشتر است. بنابراین در صورتی که اقلامی مانند پوشاک زیاد باشد، تکنولوژی AM توصیه می شود.
6- در فروشگاه های بسیار بزرگ که تنوع اقلام بسیار بالاست، نصب هر دو تکنولوژی RF یا AM ،  هزینه ثابت اولیه را تقریباً دوبرابر خواهد کرد ولی در عوض امکان الصاق لیبل به اقلام بیشتری فراهم خواهد بود و هزینه جاری کاهش و امنیت فروشگاه بیشتر خواهد شد.
لازم به ذکر است که در برخی اماکن سیستم RFID نیز قابل نصب است ولی بیشتر کاربردهای دیگری همچون انبارگردانی و کنترل ورود و خروج و ... که مبتنی بر شناسه دار بودن تگ ها می باشد، مد نظر است و در صورتی که کارکردی غیر از پیشگیری از سرقت مد نظر ما نباشد، به دلیل هزینه بسیار بالا و در عین حال ضعف نسبی در این کارکرد به هیچوجه RFID توصیه نمی شود.
در فروشگاه هایی که تنوع اقلام زیاد است و هم تگ سخت در تعداد بسیار بالا مورد نیاز می باشد و هم برچسب، نصب همزمان گیت فروشگاهی با دو تکنولوژی AM و RF توصیه می گردد.

منبع
http://www.gateshopcctv.com/

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :