برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

. چرا  بلندگوها  تو این رنج اهم ها ساخته میشن ؟  جدیدا 2 اهمم اومده 
2.  کدوم مقدار اهم   روی آمپلی فشار بیشتری میاره ؟  با دلیل
3. کدوم مقدار اهم کیفیت بیشتری داره (اصلا مقدار اهم ربطی به کیفیت داره ؟)
4. و اینکه  امکانش هست که یک بلندگوی 16 اهم رو به 4 اهم تبدیل کرد ؟   4 اهم رو میشه 16 کرد ولی برعکسشو نمیدونم

فعلا همین  :ooo:

و یه سوال بی ربط :

بلندگوهای میدرنج رو دیدین ؟   یه قطعه شبیه خازن روشون نصبه    کسی میدونه اون قطعه دقیقا چیه ؟  که صدای بیس رو حذف میکنه ؟
سلام
جواب سوال 1 مثل اینه که بپرسی چرا باتریها در ولتاژها و جریانهای مختلف تولید میشن که جوابش مصارف گوناگون اوناست! پس امپدانس بلندگوهای تولیدی هم بسته به شرایط نیاز تغییر میکنه.

2- بیشترین فشار تو کمترین اهم بوجود میاد. از اونجا که کمیت مورد تقویت تو آمپلی های صوتی جریانه ( تو طبقه خروجی یا قدرت ) ، پس هر قدر اهم پایین باشه جریان بیشتری عبور میکنه و توان بیشتری هم ظاهر میشه. تو اکثر آمپلی ها دو تا مقدار برای توان خروجی اعلام میکنن ( بعضی هاشون چندتا توان رو مشخص میکنن ) که بیشترین مقدار رو کمترین اهم بوجود میاد. مثلا برای مدار دارلینگتون، 100 وات روی 8 و 150 وات روی 4 اهم ایجاد میشه.

3- امپدانس بلندگو هیچ ربطی به کیفیت صدا نداره و فقط اگه خوب با آمپلی مچ نشه شاید کمی تاثیر بگذاره.

4- با موازی کردن 4 تا 16 اهم میشه. ولی سری کردن بلندگو اصلا توصیه نمیشه و بهتره از ترانس مبدل استفاده بشه که اونم رو کیفیت تاثیر میگذاره.

اگه منظورت خازنه که نقش همون کراس اوور پسیو رو بازی میکنه. میدرنج ها معمولا میتونن فرکانس های زیر ( توییتر ) رو هم اجرا کنن، پس یه فیلتر خازنی میتون کافی باشه و نیازی به سلف نیست ( البته اون خازن بیشتر به خاطر اینه که کسی میدرنجو مستقیم به خروجی آمپلی نزنه که یه وقت دود بشه بره هوا )

اهم های پایین برای ولتاژ های کمه اهم های بالا برای امپلی ها با ولتاژ ورودی زیاد و این توی ساخت امپلی برای جاهای مختلف خیلی راحت تر میکنه

مثلا توی ماشین هیچوقت 6 -8 اهم نمیبینی چون تولید ولتاژ بالا خیلی کار خوب و راحتی نیست و باند های هیاتهای مذهبی 16 اهم هستن

فرمولش اینه:


خودت حساب کن ببین با 12V روی اهم های مختلف چقدر توان تولید میکنی من 16 اهم رو حساب میکنم
2^(12/2.8) =18.3
18.3/16=1.14W
دیدی؟ پس باید ولتاژ خیلی بره بالا! که توی ماشین خیلی کار درست و راحتی نیست


اون خازن خروجی تو آمپلی نقش کوپلاژو داره که ظرفیتش بالاست. اگر هم تغذیه آمپلی دوبل باشه دیگه بهش نیازی نیست، چون خروجی مولفه DC نخواهد داشت.
اما خازن میدرنج یا توییتر خازنی با ظرفیت کمه که عملکرد فیلتر بالاگذر رو داره و فرکانس های پایین رو حذف میکنه. مثل خروجی توییتر تو مدار کراس اوور پسیو داخل جعبه باندها.
بلندگو تو رنج اهم ساخته نمی شوند ، شما اونها رو با رنج اهم میشناسید...
یک بلندگو پارامترهای زیادی داره ، اگه دوست داری برو دفترچه T/S Parameters سابت رو بیار و بنویس اینجا تا بهت بگم بلندگو ها رو بر حسب چه پارامترهایی میشناسند..


اهم فقط مربوط به سیم پیچ بلندگو و البته چند تا پارامترهای دیگه هست..یادت نره که این اهم امپدانس هست و تو فرکانسهای مختلف فرق میکنه ، بخاطر همین بعضی وقتها روی بعضی بلندگو ها ، مثلا 8 اهم زده Minimum impedance 6.5 ، یعنی ممکنه در این بازه فرکانسی ، مقدار اهم به 6.5 هم برسه.
میتونید با اهم متر دو سر بلندگو رو اندازه بگیرید ، اون عددی که می بینید ، Re هست ، مقاومت DC بلندگو. اما این اهمی که همه میشناسند امپدانس بلندگو هست.

پس به نظر شما باید به چه پارامترهایی توجه کرد ؟!

Freq. Response یا پاسخ فرکانسی بلندگو ، اگر بلندگو درست و حسابی باشه و این پارامتر درست درج شده باشه ، نسبتا مهمه. یعنی بازه فرکانسی که شدت صدای بلندگو ، بیشتر از -3db افت نمیکنه.

Sensitivity : حساسیت ، یعنی به ازای یک وات ، چند دسیبل در یک متر ، شدت صدا ایجاد میکنه. از پارامترهای مهم

Maximum SPL : حداکثر SPL یا سطح فشار صوت ، میتونه عبارت SPL رو سرچ کنی و مقایسه کنی مثلا با موتور هواپیما !

Rated System Power : توانی که میتونه به صورت دائم تحمل کنه

Minimum Impedance

 : حداقل امپدانس ، در انتخواب آمپلیفایر مهمه

هر چقدر اهم کمتر باشه ، فشار بیشتره ، من اهم 0.5 هم دیدم ، زمانی که تو سیستم ماشین کار می کردم ، اصلا ربطی نداره ، این مقدار ممکنه هر چی باشه..نکته اینجاست که خروجی آمپلیفایر (ترانزیستورهای قدرت) از لحاظ جریانی باید بتونن این بار رو تحمل کنند.
ولی اصولا بلندگو با اهم کمتر ، فشار بیشتری میاره
آمپلیفایر هایی هم داریم که براشون مهم نیست ! البته فقط یه شرکت همچین سیستمی اختراع کرده ، اون هم غول پاور آمپلیفایر دنیا ، Crown
به اسم Balanced Current Amplifier

یه مثال جالب ، دیدید بعضی از آمپلیفایر های Pro یا Car Audio مشخصاتشون اینطوریه :

روی 8 اهم ، 2 تا 300 وات
روی 4 اهم ، 2 تا 600 وات
روی 2 اهم ، 2 تا 800 وات ( میبینید که بخاطر محدودیت تغذیه و همچنین جریان ترانزیستورهای خروجی و برد آمپلیفایر و... ، توان از یه حدی بیشتر نمیشه)

معمولا اهم بالاتر ، کیفیت بالاتری داره ، این بیشتر بخاطر آمپلیفایر هست ، یعنی بخاطر کم بودن جریان خروجی و اعوجاج کمتر سیگنال خروجی

ولی اهم پایین شدت صدای بیشتری داره
بلندگوهای میدرنج رو دیدین ؟   یه قطعه شبیه خازن روشون نصبه    کسی میدونه اون قطعه دقیقا چیه ؟  که صدای بیس رو حذف میکنه ؟

توی اصطلاح های صوتی ، مداری هست به اسم Crossover که توی بعضی از بلندگو ها وجود داره ، این مدار فرکانس های خاصی رو فیلتر میکنه و نمیزاره بلندگو توی اون فرکانسها کار کنه ، حالا این مدار ، انواع و اقسام مختلف داره ، ممکنه خیلی پیچیده با انواع محافظ ها و... باشه ، یا نه ، ممکنه فقط یه خازن باشه که فرکانسهای پایین رو فیلتر کنه و بلندگوی میدرنج شما ، فقط صدای زیر رو پخش کنه.

من منظورم خازن بلندگو در مدار آمپلی فایر هست که در فرکانس های پایین از خودش مقاومت نشون میده ولی در فرکانس های بالا مقومت نشون نمیده و حالا برای اینکه اون فرکانس بالا هم به نوعی محدود بشه از سلف استفاده میشه

یا دمون نره برای  تعادل در بخش فرکانس های مختلف باید هر چه فرکانس بالا میره نسبت به فرکانس های پایین باید دارای توان کمتری بشه چون خود فرکانس بالا با شدت بیشتری در محیط پخش میشه

ممکنه بگید خود سیم پیچ بلندگو مانند سلف عمل میکنه پس نیازی هم به سلف اضافی نیست ولی در ساخت بلندگو ها مقدار ظرفیت سلف به پارامتر های خود بلندگو وابسته هست و طراحی میشه مثله توان - اهم و ...

پس برای متعادل شدن فرکانس ها در مدار آمپلی فایر سلف پیشنهاد میشه


بحث دیگه حالت تشدید در بار سلفی هست وقتی فرکانس طوری باشه که اختلاف فاز در سلف 90 درجه باشه سلف بیشترین مقاومت را از خودش نشون میده ولی اگر فرکانس کمتر و یا زیادتر بشه به همون نسبت اختلاف فاز از 90 درجه که بیشترین مقاومت را داره کمتر میشه شما فرض کن فرکانس به قدری بره بالا که 90 درجه تبدیل به 180 درجه بشه در این صورت نه تنها مقاومت سلف زیاد نمیشه بلکه این اختلاف فاز کمک میکنه به عبور جریان بهتر یعنی اهم سلف در اون فرکانس پایین میاد

به نظرم در فرستنده ها همین عمل باعث ایجاد هارمونیک های مرتبه های مختلف میشه برای همین هست که مثلا در فرستنده ها مقدار RFC را باید طبق فرکانس تولیدی طوری پیچیده بشه که در اون فرکانس بیشترین مقاومت را از خودش نشون بده



تفاوت بلندگوها در توان ماکزیمم ... مقدار مقاومت اهمی یا امپدانس ...رنج فرکانسی قابل پوشش....قطر صفحه و دیستوریشن یا اعوجاجشونه.

به صورت اجمالی :


مقدار امپدانس ( یا همون مقدار اهمی ) پشت بلندگو تعیین کننده اینه که برای اینکه این بلندگو بتونه حداکثر توان نامی رو از طبقه خروجی آمپلی فایر بگیره مقدار امپدانس خروجی آمپلی فایر باید چقدر باشه.


مقدار توان تعیین کننده اینه که حداکثر جریان طبقه خروجی آمپلی فایر در بار نامی چقدر میتونه باشه که آمپلی فایر و بلندگو آسیب نبینن.


راططه اش از فرمول توان W=U^2/R بدست میاد و برای بار اهمی مثلا" 4 اهمی با توان 50 وات میزان پیک ولتاژ ورودی به بلندگو حدود 14 ولت بدست میاد در حالی که اگر بلندگو 8 اهم بشه با همون توان 50 وات این پیک ولتاژ مجاز به حدود 28 ولت خواهد رسید.


اگر امپدانس خروجی آمپلی فایر و ورودی بلندگو با هم همخوانی نداشته باشن بسته به وضعیت بلندگو و آمپلی فایر احتمال سوختن بلندگو....آمپلی فایر ..... عدم انتقال حداکثر توان از آمپلی فایر به بلندگو و ... رو تجربه خواهید کرد!



Connect your Loudspeakers.

Surround Sound

Hook up Diagrams for Loudspeakers

Speaker Cables

The audio/video receiver amplifies the audio from the source and sends the signals to the loudspeakers for you to hear. You need a connection path from the receiver to the speakers and this is accomplished by using speaker wire or cable, a metal (usually multi-strand) wire used to connect the speaker outputs on an amplifier to the binding posts on a loudspeaker. The most basic speaker wire, also know as zip cord, is a thin, light gauge wire.

Speaker wire is often made of copper, a good quality conductor. The metal wire is encased in some form of plastic coating that insulates the wire while still allowing the wire to be easily bent and turned. Most high-quality speaker wire is fairly thick with a gauge around 12.

Quality wires are usually terminated with a metal connector. The most commonly used of these connectors are spade lugs, banana connectors, and pin connectors. Bare wire without a connector may also be used.

Speaker cables should be heavy gauges with gold-plated spade lug or banana connectors for good signal transfer between amplifiers and speakers. Lengths of speaker cable should be kept to a minimum. Long runs of speaker wire should be heavy gauge to ensure enough power is transferred and the amplifier is not presented with too great an impedance or resistance. Speaker wire has its own impedance or resistance to the flow of electric current with heavier gauge cables having lower resistance ratings allowing the efficient flow of power from the amplifier to the speakers.

Your receiver will have at least one or two sets of relatively large terminals that are designed to accept speaker wire. Some models use only wire clips, which accept bare wire or pin connectors. Better models usually have binding posts for at least the front left and right speakers. Binding posts normally accept bare wire, pins, banana plugs, and spade lugs, though some omit support for one or the other of the last two. Bare wire and spade lugs provide the most secure connections, because they have the large contact areas and can be clamped down tightly. Snugly fitted banana plugs are almost as secure, and much more convenient when you need to disconnect and reconnect for any reason.

Although there is a thriving market in premium speaker cable, there is no real technical or sonic imperative for using wire of premium construction or exorbitant price. Ordinary stranded copper wire (lamp or zip cord) is perfectly satisfactory provided that it is not too skinny.

The thicker the wire, which corresponds to a lower gauge number (AWG), the less its resistance to the passage of electricity. The thinnest wire you should possibly consider using is 18-gauge, but since 16-gauge costs only slightly more, it is recommended. For long runs of more than 15 or 20 feet, you might consider moving up to thicker 14- or even thicker 12-gauge cable. If you do, just make sure whatever you buy is reasonably flexible; such thick cable can be too stiff to handle easily if it isn’t braided to maximize flexibility.

How do I connect my speakers?

Speaker wire consists of two leads, typically encased and bundled in plastic insulation, one for the positive signal, and one for the negative. Your speaker wire will probably be marked in some fashion like (+) and (-) or if not, you can look for colors or wire types to help you distinguish the two leads. Low cost speaker wire has a copper color wire and a silver color wire (actually just tinned copper) to help you connect it correctly. 

The two wires connect to the two terminals on the back of the speaker and then to the positive and negative posts on the back of the receiver. Do this for each speaker in your system, connecting the proper speaker (center, left front, right front etc.) to the correct place on the back of the receiver. Remember to connect positive (speaker) to positive (receiver) and negative (speaker) to negative (receiver). Positive terminals are typically red and negative terminals are typically black.






SPEAKER CONNECTIONS

Some loudspeakers only allow you to connect bare wire while more expensive speakers will have posts which allow bare wire, banana or spade connections.



Surround sound speaker hook up diagram:




This diagram shows a 5.1 surround sound setup.



This hook up diagram shows a 6.1 surround sound setup with two front speakers, a center speaker, two surround speakers, a back surround speaker and a powered subwoofer connection. Your receiver must be 6.1 or 7.1 capable, not just 5.1 capable in order to hook up this setup.




Typical audio/video receiver rear panel loudspeaker connections. 6.1 capable with an extra set of front speakers for another room.

Audio Video Cables and Connections


How to hook up a powered subwoofer

A powered subwoofer will have a power cord in the rear to provide current to the built-in amplifier. You need a receiver with a dedicated output for a subwoofer using an RCA audio cable to connect receiver to subwoofer. The powered subwoofer will handle the sound amplification so your receiver does not have to.



Audio cable to connect receiver to subwoofer






Passive subwoofers

Passive subwoofers do not have an amplifier and are connected like a regular speaker using speaker wire.

Digital Audio - Surround Sound

Surround Sound requires 5 loudspeakers and a sub-woofer (bass), an Audio/Video Receiver with Dolby Digital 5.1/DTS 5.1 decoding capability and a input source such as a digital TV signal or DVD-Video plus a connecting cable from source to Receiver. Connect the input source (digital cable box, satellite box, broadcast digital TV, DVD player) Digital Audio OUTPUT to the A/V receiver's Digital Audio INPUT port.
file:///C:/Users/Best/AppData/Local/Temp/theater_speaker_diagrams.htm

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :