برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

دانستنیهای نورپردازی

ورودی های مناسب با نور پردازی های مناسب
افراد
درست همانطور كه در مورد یك شخص با نگاه اول به قضاوت می نشینند به همین ترتیب در
مورد یك خانه و آنچه در محل ورودی آن می بینند و احساس می كنند قضاوت می
كنند.
هنگام شب نور پردازی خارج از خانه به همسایه باید خوش آمد بگوید. شماره
پلاك كاملا مشخص بوده و علائمی مسیر حركت آنان را به سوی منزل مشخص نماید.
رنگ
دیوارها و سقف نباید زیاد تیره باشد تا بتوانند نور موجود در محل را كاملا منعكس
كنند.
اگر ورودی منزل شما كوچك است می توانید با استفاده از نورپراكنی و ایجاد
فضا های خیالی بخشی از فضای دیگر خانه را به وردی منزل اضافه كنید.
اگر نور
موجود در محل ورودی به اندازه كافی سقف را روشن نكند نه تنها فضای این محل كوچكتر
جلوه میكند بلكه بسیاری از عناصر دیگر موجود در طراحی نادیده گرفته می
شود.
پلكان موجود در ورودی با داشتن نور مناسب باعث بزرگتر جلوه دادن فضا می
شود.
استفاده از آینه و بلوك های شیشه نیز در بزرگتر جلوه دادن فضا موثر است
ورودی این خانه به فضای متفاوتی منتهی می شود كه باعث به وجود آوردن پرسپكتیو
زیبایی در هنگام ورود می گردد.
قرار دادن فرسك در مسیر ورودی باعث به وجود آمدن
نقطه مكثی در هنگام ورود می شود.
منبع : سایت ساختمان ما



مجموعه
ورودی

ورودی اصلی عموماً بعنوان فضایی معرفی مجموعه مطرح است و با توجه به
این مسئله باید قابل رویت بودن و تشخیص آنها از فضای اطراف با سهولت انجام گیرد.
بنابراین برای نورپردازی این قسمت عمدتاً از چراغهای پرنور و نورافکن استفاده گردد.
استفاده از زاویه تابش مناسب به گونه ای که موجب خیرگی چشم در افراد نگردد و علاوه
بر آن در ایجاد زیبایی فضای ورودی نیز موثر باشد، از ویژگیهای نورپردازی این قسمت
است.


مسیر چند منظوره

مقدار نور، زیبایی، فواصل چراغها نسبت به
یکدیگر و نسبت به عرض خیابان از جمله مسایلی هستند که اهمیت بسزایی دارند. بوسیله
نورپردازی می توان مسیرهای عبور و مرور را طراحی و تعیین نمود. همچنین نور مورد
استفاده برای روشن کردن این قسمت بر فضای سبز نیز اثر مستقیم
دارد.


فضاهای سبز

نورپردازی حجم های توده ای از قبیل بته زار و
گیاهان می توانند در برقراری ویژگیهای بصری ـ عمومی تاثیر بگذارند و دسترسی بهتر به
این گونه فضاها و تسلط بر آنها و همچنین بر وضوح پوشش های گیاهی می تواند موثر
باشد, باید توجه داشت که گل، چمن، درخت و گیاهان مختلف به رنگهای گوناگون خودنمایی
می کنند و هر کدام از آنها، در روشنایی بخصوص جلوه دارند. بنابراین باید برای روشن
کردن آنها از روشهای متفاوتی استفاده نمود. بسیار از گیاهان که در طول روز با نور
طبیعی قابل توجه نیستند وقتی در زمینه تاریک نورپردازی شوند منظره جالبی را ایجاد
می کنند، درختان بعنوان اعضاء اصلی و حاکم بر فضای سبز هستند، لذا می توانند بعنوان
عناصر نوری عظیم مورد استفاده قرار گیرند و بعنوان سطوحی در جهت ایجاد مفهوم بعد،
مطرح شوند.


سطح دریاچه

بر آب های راکد مستقیماً نور تابنده نشود،
بلکه با استفاده از آینه و شیشه نور تغییر جهت داده و بر آب تابانید تا تصویر
درختان و سایر اشیاء در آن انعکاس یابد.  فواره های مجموعه رقص آب را نمی توان بطور
بسیار دقیقی روشن نمود، چون نور بایستی از میان پودر آب عبور داده شود، می توان
لامپها را در زیر سطح آب نصب شوند.


زمین بازی و والیبال
ساحلی

مهمترین و اصلی ترین مطلبی که برای روشنایی زمین بازی مطرح است ایمنی
می باشد که از دو جهت قابل بررسی است؛ نخست از جهت ایمن بودن وسایل روشنایی مورد
استفاده در این بخش و دومین مطلب مربوط به تامین روشنایی کافی جهت بازی است. زاویه
نورافکن ها باید طوری تنظیم شود که حتی المقدور، در تمام نقاط مختلف میدان، روشنایی
یکسان وکافی باشد. همچنین ترکیب نورافکن ها در اطراف زمین ایجاد سایه های تند و
طولانی را ایجاد ننماید.


آلاچیق و پیکنیک ها

طراحی نور پردازی،
در محل های نشستن باید دارای ویژگیهای روانشناسانه نیز باشد، بطوریکه افراد به
هنگام نشستن و استراحت در مکانی که واجد نورپردازی مناسبی است باید احساس آرامش و
امنیت نماید و جنبه های خصوصی گرایانه فضا بطور کامل از بین نرفته باشد. این مکانها
از یک سو نباید بوسیله نورافکن ها و چراغهای پر نور محاصره شوند و از سوی دیگر نیز
نباید در تاریکی فرو رفته و یا با نورهای بسیار ضعیف طراحی
شوند.


سایبانها و آلاچیق ها

از این عناصر که معمولاً بصورت توقف
های یک یا چند ساعته و به منظور نشستن، استفاده می شود. نیازمند نوری ملایم و نرم
شده می باشد. به همین منظور استفاده از ابزارهای نورپردازی در لابلای پوشش گیاهی
موجود و یا بین دیواره و سقف سایبانها و آلاچیق ها مناسب می
باشد.


پارکینگ

در روشنایی و پارکینگ برای اینکه روشنایی کافی به
نقاط دور از محل نصب چراغ برسد، چراغهایی بکار گرفته می شوند که حداکثر شدت نور
آنها در زاویه ی ۷۰ تا ۷۵ درجه عمودی اتفاق می افتد. با استفاده  از این چراغها می
توان فاصله چراغهای مجاور را تا حدود ۵/۴ برابر ارتفاع نصب انتخاب نمود و یکنواختی
کافی در شدت روشنایی بدون ایجاد چشم زدگی به دست آورد.


تابلو ها و عناصر
نشانه (همانند پرچم های ورودی و تابلو های راهنما)

بهترین راه برای
نورپردازی اشیا استفاده از نورهای مختلف به صورت توامان است. یک منبع نور به وسیله
تضاد بین سطح جسم و سایه تیز آن باعث برجسته شدن شکل و فرم شی و منبع نوری دیگر با
روشن کردن سطح شی باعث وضوح جزییات شی می گردد. چنانچه در اطراف تابلو ها و عناصر
نشانه بجای استفاده از نورپردازی مناسب، چراغ های معمولی استقرار یابند نه تنها در
ساعات روز اینگونه عناصر مزاحمت دید می شود بلکه بعنوان عوامل کاهنده ارزشهای بصری
و اهمیت موضوع اصلی مطرح هستند



اصل نورپردازی در خانه

یكی
از عناصر مهم در خانه آرایی، نحوه نورپردازی است. نورپردازی در یك اتاق نه تنها در
ایجاد آرامش بلكه در كوچك یا بزرگ نشان دادن فضای خانه نیز تاثیر می‌گذارد. هرچه
فضای یك اتاق كم نور باشد كوچكتر و هرچه پرنور و روشن باشد، بزرگتر جلوه می‌كند.
نورپردازی در اتاق نشیمن و پذیرایی كه محل تجمع افراد خانواده در بیشتر ساعات شبانه
روز است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از آنجا كه اصلی‌ترین منبع ورود نور و
روشنایی خانه، پنجره است برای استفاده از نور طبیعی نصب پرده‌های تور و حریر
مناسب‌تر است. در شب نیز بهترین راه روشنایی منزل استفاده از لوستر، آباژور و
چراغ‌های متناسب با ارتفاع سقف و رنگ دیوار است. در نورپردازی اتاق نشیمن توجه
داشته باشید كه آرامش، آسایش و انرژی را به اهل خانه القا كند، بدین منظور بهتر است
چراغ‌های دیواری و سقفی (هالوژن) كه نور ملایم دارند و با انعكاس نور از سقف به فضا
گرمی خاصی به اتاق می‌بخشند، به كار ببرید. در عوض، برای اتاق پذیرایی كه باید
بسیار پرنور و درخشان باشد از لوسترهای كمی بزرگتر و طرح دار استفاده كنید كه علاوه
بر نور، زیبایی خاصی به اتاق می‌دهد. آشپزخانه نیز به لحاظ اینكه محل كار كدبانوی
خانه است باید پر نور و روشن باشد. استفاده از چراغ هالوژن و لوسترهای تك چراغی
تاثیر خوبی در این هدف خواهد داشت.برای اتاق خواب نیز بهتر است از آباژور و
لامپ‌های كم نور استفاده كرد. اگر اتاق خوابتان محل كارتان نیز هست، لامپ‌های رنگی
كه در ایجاد آرامش مؤثرند به كار ببرید. ضمناً در انتخاب لوستر به هماهنگی آن با
دیگر وسایل خانه توجه كنید. منبع: روزنامه شرق

نور عنصری است كه با آن دیدن
اشیاء ممكن می شود. نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یك فضای داخلی ببخشد. بدون
نور، نه فرم را احساس می توان كرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازی در یك فضای
داخلی پیامدهای مهمی در بردارد. چه بسا نورپردازی مناسب یك فضا آن فضا را خوشایند و
چشم نواز كند. نورپردازی در كنار ابعاد زیباشناختی، بعد عملكردی هم دارد. نور مناسب
در طول شب در یك فضای داخلی می تواند حس محدود بودن یا ابهام و هراس را بر طرف كند.
نور مناسب یك اتاق حتی می تواند چهره آدمی را گرم و صمیمی كند. به كمك نورپردازی می
توان یك فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل كرد.

برای ایجاد نوعی
طبقه بندی اولیه و افزایش سهولت دسترسی، دو فهرست مجزا به تفکیک نورپردازی خانگی و
نورپردازی عمومی  تهیه نموده ایم.

هدف از نورپردازی بازسازی فضاهای خارجی در
فضاهای داخلی است که با انجام این کار به محیط علاوه بر روشنایی، حس داده می شود.
به قسمتی از نور که نور از آن گسیل می شود، منبع نور وبه تشعشع نور به قسمتهای
مختلف پرتو نور گفته می شود.

نور طبیعی نور خورشید است و نور مصنوعی شامل :
لامپ های گازی، رشته ای یا حرارتی، فلورسنت، کم مصرف وغیره می باشد.




فضای نشیمن

اتاق نشیمن باید طوری طراحی شود که کاربران آن بتوانند
از موقعیت خورشید منتهای استفاده را ببرند.

چون از اتاق نشیمن معمولاً در
بعد از ظهرها و شبها استفده می شود باید طوری طراحی شود که بتوان از موقعیت خورشید
در ساعتهای بعد از ظهر استفاده نمود.

نور یا روشنایی اتاق نشیمن به دو دسته
تقسیم می گردد .روشنایی عمومی و نور منطقه ای.

برای روشن کردن سرتاسر اتاق
نشیمن می توان از سقف، دریچه های دیواری و بازشوها یا نور خارجی استفاده کرد. نور
منطقه ای برای کار مخصوصی از قبیل خواندن، رسم یا خیاطی و امثال آن به کار می رود .
نور منطقه ای با استفاده از لامپ های رومیزی،لامپ های دیواری،چراغ های پایه دار یا
لامپ سقفی قابل ایجاد است.



غذاخوری

کنترل نور می تواند فضای
اتاق غذا خوری را تغییر دهد ، آرامش ایجاد کند و فضایی دلچسب تر فراهم
آورد.

نور عمومی که می توان شدت آن را با استفاده از رئوستا کم وزیاد کرد می
تواند برای هر موقعیتی، محیطی مناسب ایجاد کند . به علاوه برای روشنایی عمومی میز
باید از لوستر یا نور سقفی استفاده شود.



نورپردازی در آشپزخانه،
حمام و هال ورودی

در آشپزخانه های قدیم كه مانند امروز دارای كابینت های
ثابت و جاسازی شده و محل مشخصی برای اجاق گاز، یخچال و دیگر وسایل آشپزخانه نبودند
، نورپردازی اغلب به وسیله یك چراغ آویز سقفی كه در مركز سقف آشپزخانه نصب می شد
انجام می گرفت. چرا كه اغلب فعالیت های داخل آشپزخانه ( مانند آماده سازی مواد
غذایی ) بر روی میز وسط آشپزخانه انجام می شد. اما آشپزخانه های امروزی با ردیفی از
كابینت ها ، اجاق و یخچال جاسازی شده به موازات و در كنار دیوارهای آشپزخانه
نیازمند شیوه دیگری از نورپردازی هستند. در آشپزخانه های امروزی قسمت اعظم كار در
آشپزخانه بر روی سطح كابینت ها در كنار اجاق گاز و یا شیر آب و سینك ظرفشویی انجام
می شود كه در اغلب آشپزخانه ها همگی در كنار دیوار قرار دارند اما هنوز چراغ های
سقفی از وسط سقف آشپزخانه آویزان هستند ، در نتیجه افراد اغلب پشت به منبع نور و در
زیر سایه خود مشغول به كار هستند و هنگام كار از نور كافی برخوردار نیستند. با توجه
به تغییرات ساختار آشپزخانه های امروزی نسبت به گذشته ، ما در بخش هایی از آشپزخانه
كه اغلب محل انجام كار محسوب می شود به نور كافی نیاز داریم. مانند سطح روی اجاق
گاز، سینك ظرفشویی و سطوح روی كابینت ها كه برای آماده سازی وسایل آشپزی و مواد
غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر نیاز به روشنایی در این اماكن، فضای
كلی آشپزخانه نیز باید از نور كافی برخوردار باشد. همچنین در بسیاری از آشپزخانه ها
بعضی از كابینت ها با درهای شیشه ای و به صورت ویترین ساخته شده اند تا از آنها
برای به نمایش گذاشتن ظروف زیبا و تزئینی استفاده شود. این كابینت ها نیز نیاز به
نورپردازی داخلی دارند. به این ترتیب ما نیاز به یك مجموعه منابع نوری داریم كه
هریك به صورت جداگانه قابل كنترل باشند.



نور كافی برای سطح روی اجاق
گاز در آشپزخانه هایی كه دارای یك هواكش یا هود در بالای اجاق گاز هستند به راحتی
توسط چراغ هواكش تأمین می شود. اگر بالای اجاق گاز، هواكش مجهز به چراغ وجود ندارد
باید یك چراغ قابل تنظیم در بالای اجاق گاز نصب شود. همچنین بالای سینك ظرفشویی نیز
به یك چراغ نیاز تا شب هنگام نور كافی برای شست و شوی ظروف و مواد غذایی را برای ما
فراهم كند. ترجیحاً هر یك از این چراغ ها باید دارای كلید كنترل مجزا باشند تا فقط
در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند.

برای تأمین نور كافی در سطح روی
كابینت ها از آنجا كه اغلب این سطوح در زیر كابینت های دیواری قرار دارند به راحتی
می توان از چراغ های مهتابی كه در زیر كابینت ها نصب می شوند بهره گرفت. به این
ترتیب چراغ های نصب شده در زیر كابینت های دیواری بی آنكه دیده شوند و یا موجب آزار
چشم باشند نور كافی را بر سطح روی كابینت ها می تابانند. چنانچه كابینت های زمینی
عمیق باشند و نور محیط به اندازه كافی درون آنها را روشن نكند برای دسترسی راحت به
وسایل داخل این نوع كابینت ها می توان چراغ های كوچكی در آنها نصب كرد كه با
كلیدهای اتوماتیك كنترل شوند و با باز و بسته شدن در كابینت ها روشن و خاموش
شوند.

اگر آشپزخانه شما محل صرف غذا نیز هست استفاده از چراغ های سقفی كه
ارتفاعشان قابل تنظیم است درست در بالای میز غذاخوری ایده خوبی است. این چراغ ها می
توانند هنگام صرف غذا روی میز را به خوبی روشن كنند و در مواقعی كه از میز استفاده
نمی شود فضای كلی آشپزخانه را روشنایی ببخشند.

نورپردازی در فضای حمام و
دستشویی از اهمیت كمتری برخوردار است و به سادگی با نصب چراغ های سقفی قابل اجرا
است. در حمام و دستشویی علاوه بر چراغ های سقفی كه برای تأمین روشنایی محیط مورد
استفاده قرار می گیرند نصب یك چراغ دیواری در بالای آینه نیز ضروری است اما توجه
داشته باشید كه برای این منظور از چراغ های فلوئورسنت استفاده نكنید زیرا نور این
چراغ ها موجب تغییر برخی از رنگ ها شده و تصویر شما را با رنگ های غیرواقعی در آینه
منعكس می كنند.

نورپردازی قسمت های مختلف خانه ، هال ورودی، راهروها و راه
پله ها را نیز فراموش نكنید. این اماكن در هر خانه ای باید از نور فراوان برخوردار
باشند به خصوص راه پله ها كه در حفظ ایمنی و سلامتی خانواده و میهمانان اهمیت به
سزایی دارد. در اینجا ایمنی مهم تر از زیبایی است  و بهترین روش نورپردازی روشن
كردن مسیر حركت و سطح روی پلكان با چراغ هایی است كه به دیوار نصب می شوند و نور را
به طرف پایین می تابانند. استفاده از چراغ های دیواری كار تعویض لامپ را نیز ساده
تر می كند.

آنچه تاكنون بیان شد در جهت تأمین نور كافی و روشنایی لازم برای
انجام فعالیت های گوناگون در هر یك از اتاق ها بود ؛ اما نورپردازی می تواند در جهت
زیباسازی و جلب توجه بیننده به سوی اشیای تزئینی و ویژگی های زیبای یك اتاق نیز
باشد. برای این منظور بهترین انتخاب چراغ های قابل تنظیمی هستند كه به صورت تك،
دوتایی و سه تایی در بازار موجودند و پس از نصب در یك نقطه از دیوار می توان هر یك
از آنها را به سمت دلخواه تنظیم كرد به صورتی كه محل مورد نظر ما را روشن كند. نور
این چراغ ها را می توان به راحتی بر روی یك دیوار، یك تابلو و یا یك مجسمه دلخواه
تنظیم كرد و یا حتی بخشی خاص از اتاق ( مانند محل قرارگیری شومینه و یا یك آرك در
سقف ) را به وسیله آنها روشن كرد.

طبقات داخل كابینت های در شیشه ای را نیز
می توان با استفاده از روش های گوناگون روشنایی بخشید. اما یكی از بهترین راه ها
نصب چراغ های كوچك در زیر هر یك از طبقات ، و یا در مواقعی كه طبقات شیشه ای هستند
نصب یك لامپ در قسمت بالا و یا پایین كابینت است.



اتاق خواب
بزرگسالان

شاید تشخیص این موضوع که آیا در اتاق خواب‌تان نورپردازی درست و
اصولی وجود دارد یا نه، در وهله اول، کار چندان راحتی نباشد اما به‌راحتی از تبعات
آن می ‌توان به این مطلب پی برد. اگر صبح‌ها با سردرد از خواب بیدار می ‌شوید،
چشم‌هایتان می ‌سوزد،‌هاله‌ای قرمزرنگ اطراف مردمک چشم‌هایتان دیده می‌شود یا اگر
از همان اولین ساعات شروع روز، عادت به بدخلقی و پرخاشگری دارید، همه و همه نشانگر
جای خالی نورپردازی مناسب در اتاقتان است؛ چرا که نورپردازی خوب موجب می ‌شود در
خانه خود احساس آرامش و امنیت داشته باشید.

راه حل تمامی ‌این مشکلات، ایجاد
یک شمای انعطاف ‌پذیر نوری است به نحوی که برای تمامی ‌ساعات روز مناسب باشد و به
اتاق‌های شما در هر لحظه از شبانه ‌روز، حالتی خوشایند ببخشد. نورپردازی باید به
گونه‌ای طراحی شده باشد که با فشاردادن یک کلید ساده، به ‌راحتی بتوانید نور اتاق
را زیاد یا کم کنید و مثلاً اتاق خود را از یک اتاق نورانی، به یک اتاق آرام با
نوری رمانتیک که برای خوردن یک شام دونفره با همسرتان مناسب است، تبدیل
کنید.

اگرچه نور پردازی سقفی و عمومی برای اتاق خواب خوب است و نظافت اتاق
را آسان می کند، نور اصلی و کاربردی بهتر است در ارتفاعات پایین تر و بصورت موضعی
باشد. میز آرایش، کمدهای لباس،میز پاتختی و دیوار پشت تلویزیون به روشنایی نیاز
دارند. در اتاق خواب می توان از چراغهای پایه دار(استند) آباژور و چراغ برقی
استفاده کرد. تأمین حداقل روشنایی لازم برای جهت یابی(حدود 5 تا 20 لوکس) برای
موقعی که فرد نیمه شب از تخت برخاسته ودر اتاق حرکت می کند ضروری است. این نور می
تواند در ارتفاع بسیار پایین و حتی در نزدیکی سطح زمین یا بصورت غیر مستقیم و مخفی
باشد تا اشعه مستقیم آن باعث خیرگی چشم در اتاق خواب تاریک نشود. منابع روشنایی
قرار گرفته در ارتفاع پایین حالت استراحت و خواب را تداعی می کنند. شدت نور کلی
اتاق خواب می تواند حدود 200 لوکس باشد. ولی بصورت موضعی نقاط خاصی را می توان تا
500 لوکس روشن کرد.



اتاق خواب کودکان

مهمترین مسئله در اتاق
بچه اجتناب از چراغهای متحرک پایه دار و در دسترس است. روشنایی عمومی اتاق باید
حدود 100 لوکس باشد، ولی روی میز بهتر است 200 تا 300 لوکس روشنایی داشته
باشد.

یکی از مسائل مهمی ‌كه در اتاق خواب كودك باید به آن توجه شود، وضعیت
نور اتاق است.

اتاق خواب کودک بهتر است در بخش جنوب شرقی خانه باشد. به این
خاطر كه انرژی زندگی ‌بخش در هنگام طلوع آفتاب برای سلامتی كودك مفید است، در فنگ
‌شویی آمده بهتر است اتاق كودك هشت ضلعی، با نور طبیعی و تهویه مناسب باشد و البته
با فاصله بسیار نزدیكی به اتاق والدین. اگر اتاق به طور طبیعی تاریك است، چراغ‌های
اتاق را بیشتر كنید.

البته كودك درس‌خوان شما باید در اتاق خصوصی خود كه
معمولا تكالیف مدرسه را هم در آنجا انجام می ‌دهد، نور كافی داشته باشد اما اهمیت
نور، فراتر از خصوصیات فردی و شخصیتی كودك است. نور، عنصر لازمی ‌است كه هیچ كودكی
- چه درس‌خوان و چه تنبل - نباید از آن محروم بماند و هر انسانی - چه كودك و چه
بزرگسال - برای ادامه حیات به آن نیاز دارد.

به طور كلی، وضعیت نور اتاق
خواب كودكان به لحاظ نیازهای خاص این سنین، توجه و حساسیت بیشتری نسبت به اتاق خواب
بزرگسالان می ‌طلبد. كودك نیز مانند فرد بزرگسال، باید نوری در اتاق خواب داشته
باشد كه هنگام روز، انجام كارهایی از قبیل پوشیدن لباس و پیداكردن اشیا را به‌خوبی
امكان‌ پذیر كند، امكان تشخیص رنگ ‌ها را به او بدهد و برای كارهایی همچون نقاشی و
مطالعه و نوشتن تكالیف درسی، مقدار كافی و جهت مناسبی داشته باشد؛ مثلا جهت تابش
نور – چه از پنجره و چه از چراغ مطالعه – نسبت به میز تحریر برای فارسی ‌زبان‌ها كه
جهت خط نوشتاری آنها از راست به چپ است، باید از چپ به راست باشد. هنگام شب نیز
باید آنقدر نور در اتاق باشد كه كودك، هم بتواند خوب استراحت كند و هم در صورت نیاز
به برخاستن از تختخواب در نیمه ‌شب، توانایی تشخیص اشیای پیرامون خود را داشته
باشد.

مهم‌ترین نكته‌ای كه در مورد نور مصنوعی اتاق كودك باید مورد توجه
قرار بگیرد، ایمنی است.



جایگاه نورپردازی در طراحی داخلی
ساختمان

زندگی در ساختمان‌های سربه فلک کشیده امروزی، همواره در پرتوهای
جانفزای نور خورشید قرار ندارد
قافله پیشرفت‌های بشری، از لامپ‌های شیشه‌ای
خانگی ساده، اکنون به سیستم‌های بس مهیج نورپردازی رفته است و حتی کار را به جایی
کشانده که از آن به عنوان یک علم و یک دانش کاملا سیستماتیک نام می‌برند.
امروزه
به خصوص نقش این علم در معماری داخلی بسیار مهم و جذاب می‌نماید. با افزایش كارآیی
صنعت برق و امكانات تكنولوژیك مربوط به آن،استفاده از محصولات وابسته به آن نیز رشد
چشمگیری داشته است؛ چنانكه باید اذعان داشت روشنایی راه را برای یك تحول در شناخت و
طراحی معماری باز كرده است.
این محصولات كه مشتمل بر انواع چراغ‌ها و سیستم‌های
روشنایی هستند، ابزار اصلی نورپردازی را تشكیل می‌دهند. با تنوع این ابزار، طراحان
با مساله‌ای مواجه می‌شوند و آن انتخاب صحیح وسیله نوری و تعیین محل مناسب برای آن
است. چنین مشكلی پیچیده‌تر از تامین كمی نور است. اگر چه لامپ‌های عریان قادرند
نیازهای كمی نور را به آسانی مرتفع كنند، واضح است كه جنبه‌های دقیق تامین آسایش و
نكات ظریف زیبایی‌شناسی از عهده این وسایل ساده بر نمی‌آید. در حقیقت گره كار در
تهیه و تامین نور نیست بلكه تنظیم منابع نوری برای خلق محیط مناسب بصری مساله اصلی
است.
در بررسی‌های انجام شده پیرامون استفاده افراد از نور و چگونگی نور پردازی
منازل مسكونی خود، اطلاعاتی راه‌گشا به دست آمده است كه راه را برای راهنمایی
تولیدكنندگان، طراحان و نهایتا استفاده‌كنندگان باز می‌كند یا باعث سوق دادن آنان
به سمت استفاده از منابع نوری مطلوب و راهنمایی تولید‌كنندگان، طراحان و نهایتا
استفاده كنندگان باز می‌كند و یا باعث سوق دادن آنان به سمت استفاده از منابع نوری
مطلوب و راهنمایی عموم به استفاده درست از منابع در اختیار می‌شود. ابتدا این نكات
را مرور كرده و در ادامه نكاتی را درباره روشنایی عمومی از نظر
می‌گذرانیم:
افراد مورد مطالعه در این مبحث در پاسخ به سوالی در زمینه استفاده
از نور عمومی و موضعی در محل زندگی خود، اذعان دارند كه نور عمومی را بیشتر از نور
موضعی در محل زندگی خود استفاده می‌كنند. 75درصد افراد نور عمومی و 25درصد نیز نور
موضعی را مورد استفاده قرار می‌دهند. در مورد استفاده از انواع مختلف چراغ‌های
روشنایی بازار، خرید و استفاده به ترتیب با 50درصد و 35درصد و 10درصد در اختیار
چراغ‌های سقفی، دیواری و پایه دار زمینی قرار می‌گیرد كه این خود می‌تواند موید
استفاده بیشتر مردم از نورهای عمومی در محل زندگی خود باشد.
رنگ غالب نورهای
مورد استفاده نیز حكایت از آن دارد كه نورهای با رنگ سرد، بیشتر از رنگ‌های گرم در
بین مردم طرفدار دارد. اكثر مصرف‌كنندگان و خریداران چراغ‌های روشنایی هنگام خرید
محصول مورد نظر اولویتهایی را برای آن مدنظر خود دارند كه زیبایی منبع نور دهنده،
كیفیت نوردهی آن، قیمت و نصب و نگهداری آن به ترتیب از عوامل دخیل در خرید و جذب
مشتریان به محصولات است.
در اینجا به بررسی عواملی می‌پردازیم كه عوامل اصلی در
روشنایی محیط محسوب می‌شوند. قابلیت دید در ناحیه تامین روشنایی مهمترین نیاز
استفاده‌كننده در محیط است. این قابلیت به عواملی بستگی دارد كه به بعضی از آنها
اشاره می‌كنیم:
شدت روشنایی: برای هر ناحیه تامین روشنایی خاص باید مقیاسی از
منابع روشنایی، شدت خاصی از نور را ایجاد کنند. شدت روشنایی در سراسر ناحیه‌ای كه
تامین روشنایی آن مدنظر است، باید به طور معقولی یكنواخت باشد. این به آن معنی است
كه سر تا سر اتاق باید به میزان مناسبی روشن شود. این امر به منظور اجتناب از ایجاد
نواحی تاریك در مساحت‌های زیاد است كه ممكن است در حالتی كه شخص مجبور است، از
ناحیه تامین روشنایی مربوط به خود به اطراف نگاه كند، به تطابق چشم اثر بگذارد. شدت
روشنایی باید با استانداردهای مربوطه انتخاب شود.

سطوح مجاور: از تفاوت زیاد
در شدت روشنایی سطوح مجاور باید اجتناب شود. تفاوت بین شدت روشنایی سطوح مجاور
نباید از نسبت ده به یك تجاوز كند، از این رو درخشندگی اطراف ناحیه تامین روشنایی
باید كمتر از درخشندگی خود ناحیه تامین روشنایی باشد؛ در غیر این صورت، قابلیت دید
در این ناحیه مختل می‌شود؛ همچنین ممكن است باعث خستگی چشم شود؛ زیرا در این حال
باید خود را دو برابر شرایط جدید تطبیق دهد. (مانند مواقعی كه چشم از صفحه تلویزیون
به اطراف منحرف می‌شود و دوباره به صفحه بر می‌گردد.) در صورت تداوم این كار چشم
خسته شده و منجر به ناراحتی‌هایی از قبیل سردرد، خستگی مفرد و غیره می‌شود، البته
خطری دائمی به چشم وارد نمی‌آید.
حفظ شدت روشنایی: به منظور اطمینان از اینكه
شدت روشنایی مورد نظر همواره تامین می‌شود، باید تدابیری برای حفظ شدت روشنایی،
تعمیر و نگهداری و تمیز كردن چراغ‌ها اتخاذ شود. شدت روشنایی نباید هرگز به كمتر از
80 درصد مقدار توصیه شده افت كند. در طراحی‌های خوب روشنایی، برای جبران تقلیل
نوردهی که بر اثر كهنگی لامپ و تجمع آلودگی روی چراغ‌ها به وجود آمده، شدت روشنایی
اولیه بیشتر از مقدار لازم در نظر گرفته می‌شود.
كنترل خیرگی چشم: به منظور
پیشگیری از ایجاد خیرگی ناراحت كننده چشم، ناشی از منابع نوری، درخشندگی آنها در
زاویه‌های دید معمولی باید محدود شود. لامپ‌های بدون پوشش باعث ایجاد خیرگی ناراحت
كننده چشم می‌شوند؛ زیرا درخشندگی آنها معمولا خیلی زیاد است. این امر در مورد
لامپ‌های فلورسنت بدون پوشش در حالتی كه كار مداوم در زیر نور این لامپ‌ها مورد
نیاز است نیز صادق است.
چراغ‌هایی همانند لامپ فلورسنت از نوع بلند با پایه‌های
باریك بدون استفاده از وسایل كنترل چشم از قبیل پخش‌كنندهای منشوری یا شبكه‌ای به
كار می‌روند. با این حال در حالی كه مدت زمان قرار‌گیری در زیر نور لامپ‌های
فلورسنت بدون پوشش برای مثال در راهروهای اتاق استراحت و غیره كم باشد، استفاده از
آنها قابل قبول است.
انعكاسات ناخواسته: برخی از انعكاسات ممكن است در كارآیی یا
راحتی اشخاص اختلال ایجاد كنند؛ مثلا انعكاس نور از روی سطوح براقی كه روی آنها
مطالبی نوشته شده است، معمولا این امر خارج از كنترل طراح روشنایی است؛ زیرا این
مساله به وضعیت قرارگیری ناحیه تامین روشنایی نسبت به منبع نوری بستگی دارد.توزیع
روشنی سطوح داخلی اصلی: علاوه بر كنترل درخشندگی منابع نوری، روشنی سطوح داخلی اصلی
از قبیل دیوارها، سقف‌ها و غیره از طرق زیر حاصل می‌شود:
الف) در نظر گرفتن
ضرایب انعكاسی مناسب برای سطوح.
ب) تامین روشنایی مناسب برای سطوح.

هدف
از اتخاذ این تدابیر اجتناب از تفاوت‌های بیش از حد روشنی سطوح وسیع است كه در
میدان دید قرار دارند؛ تفاوت‌های خیلی زیاد در روشنی سطوح همانند و درخشندگی بیش از
حد منابع نوری باعث خستگی مفرط چشم‌ها می‌شود. از طرفی در صورتی‌كه روشنی خیلی
یكنواخت باشد، تاثیر آن ایجاد محیط خسته‌كننده یا افسرده‌كننده است.
با اینكه
توزیع روشنایی عمومی عامل اصلی است ولی شدت سایه‌ها نیز در محیط تاثیر می‌گذارد،
شدت سایه‌ها به وسیله نوع توزیع نور تعیین می‌شود. مثلا نوردهی با زاویه بسته باعث
ایجاد سایه‌هایی با شدت زیاد می‌شود. در حالی كه لامپ‌های فلورسنت سایه‌های ملایم
ایجاد می‌كنند، سایه‌هایی با شدت زیاد معمولا مناسب نیستند به جز مواردی كه هدف
ایجاد جلوه‌های ویژه باشد.
انتخاب مستقیم روشنایی: سیستم‌های روشنایی باید به
گونه‌ای انتخاب شوند كه توزیع روشنی مورد نیاز را ایجاد كنند. این بدین معنی است كه
در مورد آویز یا چراغ‌هایی كه روی سطوح نصب می‌شوند، در دفاتر كار و اماكن حداقل
30درصد نور منتشره باید به طرف بالا باشد، در این صورت می‌توان از كافی بودن روشنی
سقف اطمینان حاصل كرد.
روشنایی غیرمستقیم: نحوه عمل این نوع روشنایی به صورت
توكار است؛ در این حالت همه نورها به طرف سقف هدایت می‌شود و سایر سطوح اتاق، به
وسیله انعكاس متقابل روشن می‌شود، نتیجه این امر خسته‌كننده است. زیرا توزیع روشنی
بیش از حد یكنواخت است، همچنین این نوع روشنایی كارایی خوبی ندارد و فقط در موارد
خاص باید از آن استفاده كرد.
محل قرارگیری چراغ‌ها: ترتیب قرارگیری چراغ‌ها به
منظور نیل به توزیع روشنی دلخواه لازم است به گونه‌ای باشد كه نوركافی به قسمت‌های
بالایی دیوارها و سقف برسد. این امر عموما نیاز به طرح قرار‌گیری چراغ‌ها در فواصل
یكنواخت دارد تا بدین ترتیب شدت روشنایی مورد نیاز در صفحه مربوط به ناحیه تامین
روشنایی حاصل شود در حالی كه ترتیب قرار‌گیری به صورتی است كه فواصل بین چراغ‌ها از
مقدار حداكثر نسبت فاصله به ارتفاع نصب تجاوز نمی‌كند و فاصله از دیوارها نصف این
فاصله می‌باشد.
به منظور حصول اطمینان از اینكه روشنی دیوار كافی است چراغ‌ها را
لازم است حتی نزدیكتر به دیوارها قرار داد. در مورد چراغ‌های با نور دهی به طرف
بالا، لازم است آنها را در فاصله حداقل 150 سانتی‌متر از سقف و حتی بیشتر از آن
قرار داد، به طوری كه نور به طرف بالا به خوبی روی سقف توزیع شود.
رنگ و ترتیب
رنگ‌ها: علاوه بر انعكاسات مناسب، سطوح باید دارای رنگ‌های مناسبی باشند؛ به طور
كلی رنگ‌ها نباید قوی یا خیلی ضعیف باشند. رنگ‌های قوی می‌توانند باعث خستگی مفرط
چشم شوند. مخروط‌های چشم در اثر خسته شدن باعث دیگر گونی تاثیر رنگ‌ها می‌شوند.
رنگ‌های ضعیف نیز به همین صورت باعث خستگی چشم می‌شوند. ترتیب رنگ‌ها در قسمت‌های
اصلی داخل اماكن، بایستی ساده و غیر مزاحم باشد. در ضمن به كمك مراكز آسودن بصری
(به شكل صفحات آویزان از دیوار مثل تقویم و ...) محیطی كه از نظر بصری رضایت بخش
است، ایجاد می‌شود، از پنجره‌ها نیز برای این منظور استفاده می‌شود.
رنگ‌های گرم
عبارتند از: قرمز، زرد، كرم، قهوه‌ای و...
رنگ‌های سرد عبارتند از: آبی‌ها و
سبزها و ...

انتخاب رنگ به محیط احساسی كه تمایل به ایجاد آن است، بستگی
دارد. رنگ‌های گرم از لحاظ بصری فصل و مهیج هستند؛ در حالی كه رنگ‌های سرد آرام بخش
و متعادل هستند. تاثیر دیگر رنگ‌های گرم یا سرد روی اندازه‌های ظاهری اتاق است كه
كوچكتر و بزرگتر از مقدار واقعی به نظر برسند. رنگ‌های گرم باعث كوچكتر به نظر
رسیدن اتاق می‌شوند.
در حالی كه رنگ‌های سرد اتاق را بزرگتر نشان
می‌دهند.
انتخاب رنگ نور منبع نور به عوامل زیر بستگی دارد:
_كاری كه در
ناحیه تامین روشنایی انجام می‌شود
_شرایط داخل اماكن
_سازگاری با سایر منابع
نوری موجود مثل لامپ‌های نور زرد
برخی از كارهایی كه در ناحیه تامین روشنایی
انجام می‌گیرند، نیاز به منابع نوری با بازده رنگ بسیار خوب دارند. مشخصه‌های منابع
نوری در هر دو مورد بازده رنگ و دمای رنگ برای این كاربردها معمولا در استانداردهای
مربوطه تعیین می‌شوند.

انتخاب دمای رنگ به شدت روشنایی بستگی دارد، در شدت
روشنایی كم نیاز به دمای رنگ پایین است و در شدت روشنایی زیاد نیاز به دمای رنگ
بالا. این انتخاب احتمالا پیرو این مساله است كه نور روز معادل دمای رنگ بالا با
شدت روشنایی زیاد پنداشته می‌شود؛ در حالی كه نورش (دمای رنگ پایین كه حباب هنگام
شب در اطراف آن می‌نشست) برابر با شدت روشنایی كم تصور می‌شد.

انتخاب صحیح
منابع نوری و ترتیب رنگ‌ها یك امر تجربی است، زیرا در مورد اینكه رنگ‌های مختلف در
زیر نور منابع نوری مختلف و در محیط‌های مختلف چگونه به نظر خواهند رسید جز با
تجربه شخصی نمی‌توان نظر داد.
رنگ نور، آن تاثیر حسی است كه به وسیله مجموعه طول
موج‌های مختلفی توسط چشم دریافت می‌شود، ایجاد می‌شود. رنگ نور را نباید به عنوان
یك مشخصه سطوح منعكس كننده نور تلقی كرد. رنگ نورهای منعكس شده از سطوح به انتخاب
نوع منبع نوری بستگی دارد. نهایتا اینكه تصمیم‌گیری در مورد اینكه یك سطح رنگی در
زیر نور یك منبع نور خاص چه رنگی به نظر خواهد رسید با استفاده از تجربیات عملی
ممكن می‌گردد.
منبع: tarahiememari



محیط های
اداری

نورپردازی محیط های عمومی قواعد ویژه ای دارد و استانداردهایی جدا از
محیط های خصوصی و مسکونی می طلبد. در این بخش به اختصار به قواعدی چند در مورد
نورپردازی مکانهای مذکور می پردازیم.

از آنجایی که عموماً بیشتر فعالیت های
اداری در در طول روز انجام می گیرد روشنایی مصنوعی جنبه ی مکمل دارد. در ساختمانهای
اداری که عرض ساختمان زیاد است، اغلب بخشهای مرکزی ساختمان از نور طبیعی مستقیم و
کافی برخوردار نیستند؛ در بخشهای مرکزی ساختمان نور مصنوعی اولویت دارد در مکانهای
کاری نزدیک به پنجره، چنانچه پنجره رو به جنوب ، غرب یا شرق باشد، اجتناب از خیرگی
چشم با استفاده از انواع وسائل شکست یا کاهش نور مستقیم اهمیت می یابد.اگر میزهای
کار با توجه به نور طبیعی پنجره ها طراحی شوند، نور مصنوعی می تواند در نزدیکی
پنجره نیز قرار گیرد تا تفاوت بین جهت تابش نور طبیعی و مصنوعی به حداقل برسد.
محلهای تردد، ورود و خروج باید به صورت یکنواخت و کافی روشن شوند. 100 الی 150 لوکس
روشنایی برای اینگونه فضاها کافی است. قسمت بیرونی فضای ورودی باید حداقل 50 لوکس
روشنایی داشته باشد.

نمای بیرونی ساختمانهای اداری به لحاظ نور پردازی مهم
است. چراغها باید در رابطه با فرم معماری نما طراحی شوند. چنانچه نمای ساختمان در
خیابانها و معابر عمومی قرار گیرد، بخش پائینی نما می تواند نور پردازی قویتری در
مقایسه با قسمتهای بالایی نما (در مورد ساختمانهای مرتفع اداری) داشته
باشد.

در دفاتر و فضاهای کاری اداری تأمین 200 تا 300 لوکس روشنایی ضروری
است و روی میز کار بهتر است 500 لوکس و در شرایط کار دقیق چشمی تا حدود 700 لوکس
روشنایی تأمین شود. چراغها باید به گونه ای قرار گیرند که نور مستقیم آنها در مخروط
دید افرادی که پشت میز کار نشسته اند، قرار نگیرد. نور غیر مستقیمی که به سقف می
تابد، یا چراغهای مجهز به پرده های هدایت نور یا چنانکه سقف فضاهای وسیع اداری بلند
طراحی شود منابع روشنایی کار شده در عمق یا در پشت سقفهای کاذب شبکه ای مناسب هستند
(3.5 تا 4 متر) و نور پردازی با مسئلهء کمتری روبه رو می شود.

در سالنهای
کنفرانس و گردهمایی تأمین روشنایی برای سطوح عمود برای بهتر دیدن چهره ها به اندازه
ی روشن کردن میزها اهمیت دارد. میز کنفرانس می تواند حدود 400 لوکس و سطوح عمودی
اطراف میز حدود 200 لوکس روشنایی داشته باشند. روشنایی سطوح عمودی در محلهایی که
بطور مداوم مراجع دارند نیز اهمیت دارد. در این فضاها بهتر است متن و محیط اطراف
محل مراجعهء عموم بصورت متنوعی نور پردازی شود. نور پردازی باید به جهت یابی در فضا
و تشخیص محلهای تردد و مراجعهء اصلی کمک کند. محلهای گفتگو، انتظار و استراحت بهتر
است به سبک فضاهای مسکونی نور پردازی شوند تا محیطی دوستانه و آرامش بخش بوجود
آید.

نور پردازی یک فضای اداری ، گذشته از کاربردهای علمی ابزار تبلیغ و
نمایش چهرهء شرکت به عموم است. در انتخاب نوع چراغ و نحوهء نور پردازی باید به این
مسئله توجه شود.

نور پردازی نمی تواند یکسره به مهندس برق محول شود. روشنایی
مصنوعی به عنوان مکمل نور طبیعی ، نقش مهم و موثری در طرح معماری ودر کیفیت کلی
ساختمان دارد. با نور پردازی مناسب می توان زیبایی ساختمان راتا حد قابل توجهی
افزایش داد. در هر حال معماری و روشنایی دو مقولهء غیر قابل تفکیک و در رابطهء
مستقیم باهم هستند.



رستوران ها

شرط اصلی و بنیادین
نورپردازی در هتل یا رستوران توجه به سلامت و اثربخش و مفید بودن آن است. رستوران
در هتل باید طوری باشد كه به سالن غذا خوری صفایی خاص و حالتی گرم و صمیمانه ببخشد
و با زیبایی و جذابیّت جالب توجهی پذیرای میهمانان باشد. در تأمین روشنایی رستوران
نكات ظریفتری نیز وجود دارد.

مهمتر از همه این كه هر نوری هنگام صرف غذا در
رستوران هتل ، مطلوب و مناسب نیست ، به طور مثال دادن نور سبز به سالن غذا خوری
بسیار نامناسب است، زیرا ضمن این كه غذاها را بد رنگ نشان می دهد، میل به غذا را
نیز از بین می برد و آن را باید اصطلاحاً «نور اشتها كور كن» نامید. بالعكس در سلف
سرویسها و اسنك بارها كه غذا را سریع سرو می كنند، از نور زیاد استفاده می
نمایند.

در سلف سرویسها واسنك بارها، از این عمل منظور خاصی دارند و آن این
كه مشتری غذای خود را هر چه زودتر و سریعتر میل كند و جای خود را برای نشستن دیگری
ترك گوید و باعث معطلی و ركود نشود. این خود یكی از علل و عوامل روانی است و به
همین علت است كه نور تند و خیره كننده با آرامش خیال همراه نیست. اما در رستوران
هتل چنین نیتی وجود ندارد و كارگردانان هتل علاقمندند كه در شیوه تأمین نور سالن
غذا خوری ، حالتی بوجود آورند كه میل انگیز و اشتها آور باشد و وسایل راحتی و
آسودگی در آن مرئی و ملحوظ گردد . بنابراین، بهتر است در رستوران هتل از نور غیر
مستقیم استفاده شود.

موضوع نور پردازی در رستوران برای سرویس غذا ، یك امر
فنی و تخصصی است .توان، شدت و رنگ نور از لوازم ساده وكم ارزشی نیست كه صاحب
رستوران به دلخواه خود آن را طرح ریزی و عملی سازد . هر مشتری كه هنگام عصر وارد
رستورانی می شود ، اول منابع نور را و سپس به رنگها و تغییرات نور و سایه ها توجه
می کند و در آخر به محل و دكوراسیون نظر می افكند.



هتل
ها

مسأله تأمین نور قسمتهای مختلف هتل یكی از مسائل فنی و هنری و درعین حال
بسیار حسّاس وظریف است كه نیاز به تأمل ودقّت و ظرافت طبع و ذوق و سلیقه دارد و حتی
با مسائل روحی و روانی نیز بی ارتباط نیست. مقدار برق مصرفی و تأمین هزینه آن را هم
نمی توان بی اهمیّت تلقی كرد.

همچنین تأمین نور هتل در رفاه و آسایش مسافران
و راحتی كار كاركنان تأثیر به سزایی دارد. بنابراین، اهمیت رعایت تمام موارد مورد
نظر، ایجاب می كند كه ترتیب خاصی، منطبق با اصول علمی و بهداشتی در آن لحاظ شود تا
نكات لازم از هر جهت رعایت گردد. این كار مستلزم آن است كه از وجود یك متخصص مجّرب
و كار آزموده استفاده شود تا موضوع تأمین نور لازم به نحو شایسته عملی گردد. با این
وجود از نظر روشن شدن موضوع ، موارد قابل ذكر را یاد آوری می نماییم:

هزینه
تأمین روشنایی، یكی از اقلام مخارج سنگین هتل به شمار می رود و چنانچه در مصرف برق
دقت كافی به عمل نیاید، نه تنها موجب به هدر رفتن بودجه می گردد، بلكه از لحاظ
كیفیت بهره برداری از نور هم سودی حاصل نشده و رفاه لازم فراهم نمی آید، زیرا مصرف
زیاد برق و تابش نورهای شدید و خیره كننده ونصب لامپهای پرنور، آرامش و راحتی مسافر
و میهمان را تأمین نمی كند، بلکه در مواردی موجب ناراحتی اعصاب و ناخشنودی خاطر می
شود. بنابراین، از لحاظ شدت نور، باید حدی معمول و متعارف در نظر گرفته شود و از
افراط و تفریط پرهیز شود و نباید به آن فكر بود كه پرداخت هزینه زیاد دلیلی بر پسند
مردم و نشانگر اهمیت بیشتر هتل است. با این وصف، باید هم از نظر صرفه و صلاح مالی
از مصارف و مخارج زاید براحتیاج جلوگیری به عمل آید و هم در جهت خوشایند طبیعت
انسان بذل مساعی شود.

نكته مهمتر این كه نور باید از نظر كمی و كیفی علاوه
بر تأمین روشنایی مورد نیاز، زیبایی دكور را به نحو چشمگیری افزایش دهد و آرامش
روحی و جسمی و سلسله اعصاب را به وجود آورد. به طور مثال نور زیاد از حد ، در
راهروهای هتل به هیچ روی مقبول نیست. زیرا نور زیاد در راهروها بخودی خود به زیاد
شدن سر و صدا كمك می كند و خواهی نخواهی سبب می شود كه مسافرین با هم با صدای
بلندتری صحبت كنند و به این ترتیب ، مسافرینی كه در حال استراحت و رفع خستگی هستند
و نیاز به آرامش و سكوت نسبی دارند، ناراحت می شوند و این سلب آسایش موجبات عدم
رضایت و ناخرسندی آنان را فراهم می آورد. چنانچه به راهروها نور كمتری داده شود خود
به خود نوعی حالت بازدارنده ایجاد می كند و مسافرین وادار می شوند كه آهسته صحبت
كنند وحتی الامكان سكوت را رعایت یا لااقل با صدای ملایم گفتگو نمایند. و این همان
چیزی است كه همه مسافران طالب آنند و یا از نور كم چراغها احساس راحتی و آرامش می
كنند .

معمولاً در راهروهای هتل ، در طول روز ، از نور سقف یا دیوارها،
استفاده می شود و در شب از نور دیگری كه از فاصله نیم متری به كف راهروها می رسد
برخوردار می شوند. برای این منظور از ارتفاع نیم متری زمین در دیوارها چراغهایی نصب
می كنند كه در داخل دیوار قرار دارد و روی آنها از طلق پوشیده می شود و فاصله این
چراغها را تقریباً دو یا سه متر از یكدیگر در نظر می گیرند و نور شب راهروها ، از
این چراغها تاَمین می شود و روی پله های هتل نیز همین منوال رعایت می شود، بااین
روش مسافرین قادرند جلوی پای خود را به خوبی ببینند و به راحتی عبور و مرور
نمایند.

اتاقها باید از نور كافی برخوردار باشد. بخصوص سلف سرویس و پیش خوان
آن یا بالای فرهای آشپزخانه حتماً باید نور زیاد ومناسب داشته باشد. معمولاً برای
این منظور از نورافكن نیز استفاده می كنند
.

منبع:دکوربانک



تغییر روحیه با نورپردازی

نورپردازی
خوب، در انسان احساس آسایش و امنیت به وجود می آورد و مانع از خستگی مفرط می
شود.

گاهی ما خود موضوع نورپردازی در منزل را بی دلیل پیچیده کرده، فراموش
می کنیم که قابل اعتمادترین ابزارمان برای تعیین تأثیر نور، همانا چشمان ماست.
تمایز میان نور خوب و بد ، یا نور کافی و ناکافی ، به صرف نگاه کردن به آن میسر
است. وقتی که شخصی در یک اتاق ، کار و فعالیت روزانه انجام می دهد، معایب نور اتاق
بیش تر و راحت تر بر وی آشکار می شود.



نوری که برای هر محیط پیش
بینی می کنیم ، بر شخصیت و ویژگی فضا تأثیری عمیق دارد ، حتی از نظر روان شناسی و
مسائل روحی انسان. به طور مثال، حس و حال انسان در هوای  پاییز و هوای دل انگیز
آفتابی در بهار به طور حتم متفاوت است. آب و هوای اقلیم های اروپایی که در بیش تر
اوقات سال بارانی و بدون آفتاب است، به قطع و یقین بر خلق و خوی افراد تأثیری دارد
سوای آنچه در روحیات مردم ممالک گرم و بیابانی نظیر عربستان و مراکش مشاهده می
کنیم.

نورپردازی خوب نیازهای انسان را برآورده می کند، خاطر او را آسوده می
سازد ، احساس آسایش و امنیت ایجاد می کند ، با پس زمینه ی فضا تناسب می یابد ، و به
بافت ، رنگ و شکل (فرم) اثاثیه جلوه ای زیبا می دهد.



برخلاف این
حالت، نورپردازی ناصحیح است، که در فرد حسی آزاردهنده ایجاد می کند. نورپردازی بد
می تواند محل را آکنده از جوّی ناراحت کنده یا ساکنان آن محل را عصبی ، نگران و
مضطرب سازد؛ فرد مدام این حس را با خود دارد که گویی عاملی در میانه، درست و به
قاعده نیست. حتی ممکن است نور کم و حساب نشده باعث سردرد ، خستگی چشم ، اضطراب یا
حتی تصادم به دلیل دید کم شود.

در نهایت، کاربرد و طراحی یک اتاق و نیز
خواست ها، نیازها و شخصیت فردی کاربران یک محیط است که تعیین کننده ی شدت و نحوه ی
توزیع نور خواهد بود. خوشبختانه روش های بسیاری برای بهبود کیفیت روشنایی اتاق وجود
دارد، بی آن که سیم های کشیده شده در سقف ها و دیوارها آشفتگی به وجود آورند.
دگرگون کردن حال و هوای یک اتاق به وسیله ی به کار گرفتن فوت و فن های ساده امکان
پذیر است. با توجه به تصاویر و توضیحات آن ها، با اصولی آشنا می شوید که حرفه ای ها
در هنگام نورپردازی در سراسر خانه، به عنوان ابزاری کلیدی از این عوامل استفاده
کرده، به نتایج مطلوب دست می یابند.

شما نیز به این نکته توجه داشته باشید
که پس از خواندن این گونه مقالات، به نور محیط منزل یا محل کارتان با دقت بیشتری
نظر اندازید. بررسی کنید که آیا نور محیط شما برای مطالعه، خیاطی، درس خواندن و
سایر اموری که نیاز به تمرکز دارند، مناسب و کافی است؟ اگر چنین نیست، حتماً از
چراغ های مطالعه یا چراغ های دیواری استفاده کنید. سؤال دیگر این است که آیا انتظار
دارید منبع نوری که در محیط زندگی شما نصب شده، تنها جنبه ی زیبایی و به روز بودن
را داشته باشد، یا این که کارکرد عملی و مفید آن نیز برای تان با اهمیت است؟ یافتن
پاسخ چنین پرسش هایی، بی گمان، راهنمای شما در تعیین نور، روشنایی محیط و نوع منبع
نور(حباب، آباژور، لوستر، نور طبیعی) خواهد بود

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :