تبلیغات
برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات. - تست روغن ترانس و فیلترش

برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)


بررسی انواع روشهای نمونه برداری روغن و استخراج گازهای حل شده در روغن ترانسفورماتور

در متن انواع روشهای نمونه برداری روغن و روشهای استخراج گازهای داخل روغن را بررسی كردیم. در بعضی از این روشهای كه بصورت off-line صورت می گیرد برای نمونه برداری و استخراج گازهای داخل آن برای آنالیز احتیاج به ایزوله كردن ترانسفورماتور از شبكه یعنی خاموشی ترانسفورماتور است. ولی در روشهای جدیدی كه امروزه مورد استفاده قرار میگیرند و یا در حال توسعه هستند در دیگر احتیاجی به ایزوله كردن ترانس از شبكه نیست زیرا دستگاههای نمونه برداری، استخراج و آنالیز گازهای حل شده در روغن قابلیت انجام فعالیتهای فوق در شرایط سرویس دهی ترانسفورماتور به شبكه را دارند. این روش كه به روش on-line معروف است دارای مزیتهای زیادی نسبت به روش off-line است زیرا هم دقت اندازه گیری و پیش بینی روش فوق بالاست و هم از خسارات ناشی از خاموشی ترانسفورماتور جلوگیری می كند.

دانلود مقاله بصورت کامل- ۱.۲۵مگابایت

 پسورد فایل زیپ :

mehdiesmaeili64.blogfa.com

عیب یابی ترانس بوسیله آنالیز گازهای حل شده در روغن(DGA)

در این متن به بررسی كلی آنالیز گازهای حل شده در روغن پرداختیم و رفتار بعضی از گازهای حل شده در روغن را برحسب پارامترهای چون دما و فشار مشاهده میکنیم و احتمال وجود عیب برای یك سری گازها را بررسی میکنیم و همچنین یك سطح گاز قابل قبول حل شده در روغن را برحسب (ppm) برای چندین گاز معرفی میکنیم.

  دانلود مقاله بصورت کامل- ۸۱۰ کیلو بایت

 پسورد فایل زیپ : mehdiesmaeili64.blogfa.com


DIgSILENT PowerFactory

PowerFactory Version 14.1

یکی از قوی ترین نرم افزارها در زمینه شبكه های توزیع و نیروگاههای برق Power Factory DIgSILENT که مخففDIgital SImuLator for Electrical NeTwork می باشد، است که یك ابزار شبیه سازی محاوره ائی برای محاسبه و تحلیل رفتار سیستمهای قدرت با اهداف طراحی و بهره برداری می باشد. طراحی و توسعه این نرم افزار از سال 1976 توسط مهندسین و برنامه نویسان با تجربه در شرکت DIgSILENT GmbH آلمان آغاز شده است.
آخرین ویرایش این نرم افزار بر اساس تجربیات موفق نسخه های قبل و در محیط C ++ ایجاد گردیده است.
DIgSILENT در عین اینكه میتواند بعنوان یك ابزار محاسباتی قوی برای سیستم های قدرت در مقیاس بزرگ استفاده شود همچنین بعنوان یك ابزار جیبی برای حل مسائل برق استفاده میگردد.
الگوریتم و تكنیك های مدلسازی این نرم افزار مطمئن و قابل انعطاف می باشد بگونه ای كه قادر است طیف وسیعی از رفتارهای سیستم قدرت را در حالتهای ماندگار و یا گذرا شبیه سازی و محاسبه نماید.
از ویژگی های این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره كرد :
• طراحی عمومی نرم افزار و ساختار اطلاعاتی آن
• قابلیت تعریف دقیق موضوعات و سناریوها
• معادلات ریاضی و تكنیكهای حل
• برنامه نویسی و نگهداری نرم افزار و نحوه ارتباط و تعامل توابع محاسباتی نرم افزار با یكدیگر
• نوع امكانات و قابلیتهای نرم افزار و ساختار ارتباطی كاربر – ماشین و تكنیكهای آن
نسخه Power Factory نرم افزار DIgSILENT كلیه ویژگیهای فوق را بشكل بهینه دارا می باشد.
از قابلیت های ویژه این نرم افزار می توان به مواردی اشاره کرد که ذیلاً آمده است:
• محاسبات پخش بار
• محاسبات اتصال كوتاه
• تحلیل و محاسبات خطا و حوادث
• محاسبات شبیه سازی دینامیكی
• شبیه سازی حالتهای گذرا الكترومغناطیسی
• محاسبات و تحلیل مقادیر ویژه
• كاهش شبكه
• هماهنگی رله ها
• وارسی عملكرد تجهیزات حفاظتی
• تحلیل هارمونیكی
• محاسبات قابلیت اطمینان
• پخش بار اقتصادی
• اینترفیس اسكادا
• دیاگرام تك خطی

Platforms:

For 32bit and 64bit Windows platforms

Filename:

PF-14.1.3_x86.exe

Date:

2011/12/06 13:12:24

Size:

161390 kByte

MD5 Sum:    

e40f60a7a5d7556960539bf395d58bbd

What's New in PowerFactory 14.1

Date:

2011/06/29

Size:

3640 kByte

MD5 Sum:    

82d21507757b59300443a53b2ba6f476

رمز فایل : mehdiesmaeili64.blogfa.com 

ارائه مدل و نقش ژنراتور القایی در توربین برق امواج

 

نویسنده : امیرحسین قرشی

خلاصه : در این مقاله ضمن معرفی و تشریح سیستم نیروگاه تولید برق از انرژی امواج، عملکرد توربین برق بادی با در نظر گرفتن پارامترهای تجربی آن مورد بررسی قرار م ی گیرد. مولد مدل مربوطه یک ژنراتور القایی 150 کیلوواتی متصل به شبکه محلی می باشد. تغییرات در توان ژنراتور مزبور متأثر از طول موج و نوسانات فصلی در امواج دریا می باشد که موجب نوسانات زودگذر ولی قابل توجهی در بازدهی ژنراتور می گردد. نوسانات مزبور تحت عنوان حالت ترانزیت تواتری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و منحنی مختصات هر یک تشریح شده است . نتایج این مقاله درطراحی بهینه توربین های تولید برق از انرژی امواج مؤثر می باشند.

نحوه ی فیلتر کردن روغن ترانسفورماتور:

روغن ترانسفورماتورهای قدرت نقش بسیار مهمی در عملکرد ترانسفورماتورها دارند. نقش عایق کنندگی، خنک کنندگی و تشخیص عیب از جمله مهمترین وظایف روغن می باشند. با پیر شدن ترانسفورماتور ، روغن این دستگاه بعضی از خصوصیات شیمیایی و الکتریکی خود را از دست می دهد. از جمله مهمترین این خصوصیات می توان به خصوصیات الکتریکی که حائز اهمیت می باشند، اشاره نمود.
دلایل اصلی که روغن ترانسفورماتورهای قدرت را دچار مشکل می نماید عبارتند از:


۱) افزایش ذرات معلق در روغن
۲) وجود آب به مقدار زیاد در روغن
۳) وجود آلودگی های شیمیایی مانند اسیدیته و...
مسائل فوق باعث تغییر پارامترهای متعدد می شوند. به عنوان مثال افزایش ذرات معلق و وجود آن باعث کاستن قدرت دی الکتریک روغن و افزایش اسیدیته، باعث خوردگی کاغذ و اجزای داخلی ترانسفورماتور می شود. برای بهبود روغن ترانسفورماتوری که دچار ضعف های متعدد شده است می توان از فیلتراسیون استفاده نمود. با فیلتر نمودن روغن می توان ذرات معلق آن را جدا نمود و در نتیجه ولتاژ شکست را بالا برد. می توان با خلاء نمودن روغن ، آب را بصورت بخار از روغن جدا نمود. حذف آلودگی های شیمیایی فقط با کمک فیلترهای شیمیایی ممکن است.
از جمله مهمترین آلودگی هایی که روغن ترانسفورماتور را تحت تأثیر قرار می دهد وجود آب به مقدار کم در داخل روغن است. جدا نمودن آن در داخل ترانسفورماتور به راحتی امکان پذیر نمی باشد. علت این مسأله وجود مقادیر بسیار زیاد آب داخل کاغذ ترانسفورماتور می باشد که با جدا نمودن آب روغن دوباره جایگزین آن می شود.
● روشهای فیلتر نمودن
الف) روشهای Off-line
از زمانهای دور برای بهبود کیفیت عایقی روغن ترانسفورماتورهای قدرت از روشهای فیلتراسیون هنگامی که ترانسفورماتور خاموش بوده است استفاده می کردند. در این روش هنگامی که ترانسفورماتور خاموش می باشد به مدت چند شبانه روز به صورت پیوسته روغن را داخل ترانسفورماتور چرخانده و آنرا در بیرون تحت فیلتراسیون و خلاء به منظور جدا نمودن ذرات معلق و آب محلول قرار می دادند.
این روش دارای معایب فراوانی است از جمله لزوم داغ نمودن روغن ترانسفورماتور و همچنین لزوم خاموش نمودن ترانسفورماتور را می توان نام برد.
ب) روشهای نوین – روشهای در حین کار
برای جدا نمودن آب به صورت بهینه، لازم است که از فیلترهای در حین کار استفاده نمود. مهمترین مزایای فیلترهای (خشک کن) های در حین کار خشک نمودن بهینه ترانسفورماتور در طول زمان و همچنین عدم لزوم خاموشی ترانسفورماتور را می توان عنوان نمود. اصول عملکرد این فیلترها مانند شکل زیر است که در آن روغن از مخزن تحت فشار خارج شده و در مسیر آن یک فیلتر فیزیکی قرار می گیرد. در اینجا ذرات معلق فیلتر شده و تحت تاثیر خلاء آب محلول در آن گرفته می شود. روغن فیلتر شده به وسیله پمپ به ترانسفورماتور برگردانده می شود. این چرخه با دبی پایین در حدود ۲۵۰ لیتر در ساعت به صورت پیوسته از چند ماه تا چند سال با توجه به وضعیت ترانسفورماتور صورت می گیرد.
● مزایای خشک کردن On-Line روغن و کاغذ عایقی ترانسفورماتورهای قدرت با استفاده ازدستگاه V۳۰
▪ رطوبت زدائی از روغن ترانسفورماتور بصورت On-Line
▪ افزایش ولتاژ شکست روغن عایقی
▪ رطوبت زدایی از کاغذ عایقی ترانسفورماتور
▪ کاهش میزان ذرات معلق داخل روغن ترانس
▪ کاهش میزان ضریب تلفات عایقی روغن
▪ کاهش میزان اسیدیته روغن
▪ افزایش قابلیت بارگیری ترانسفورماتور
▪ افزایش عمر باقیمانده ترانسفورماتور
▪ عملکرد مطمئن و عدم تأثیر سوء بر بهره برداری عادی از ترانسفورماتور
▪ گاززدائی از روغن ترانسفورماتور با استفاده از روش De-Gassing
▪ اعلام آلارم و خروج ترانسفورماتور از مدار در صورت تشکیل مقدار زیاد گاز
 
 
مشخصات روغن ترانسفورماتور:

خواص ذاتی روغن تراتسفورماتور با پایه معدنی ( حاصل از مواد نفتی) به دلیل تاثیر مستقیم بر عملکرد روغن در داخل تجهیزات برقی مورد توجه می باشد. این خواص ذاتی شامل: ویسکوزیته ، نقطه ریزش ، دانسیته ، نقطه اشتعال و .. می باشد.
همچنین پارامتر های تصفیه ای روغن در تولید روغن با عمر بالا و کاهش اثر متقابل با اجزای تشکیل دهنده تجهیزات برقی موثر می باشد. این خواص شامل: مقدار گوگرد ، ترکیبات آروماتیک ، درصد اسیدهای آلی و... می باشد. همچنین در فرآیند تصفیه شیمیائی پارامتر های الکتریکی محصول مورد توجه قرار می گیرند. در ذیل توضیحات مختصری در خصوص هر یک از پارامتر های روغن توضیح داده شده است:
- ویسکوزیته :

ویسکوزیته روغن عاملی مهم جهت خنک شدن ترانسفور ماتور می باشد . هر چه ویسکوزیته پائین باشد . روغن فرایند خنک کنندگی را بهتر انجام می دهد . بنابراین استفاده کردن از روغن با ویسکوزیته بالا مزیتی ندارد .


- نقطه اشتعال

توجه به نقطه اشتعال به دلیل موارد ایمنی در ترانسفور ماتور ضروری است.
استاندارد IEC 60296 روش کاپ بسته ( پسنکی مارتین ) را به منظور اندازه گیری نقطه اشتعال تصریح کرده است. در استاندارد ASTM D 3487 روش کاپ باز مورداستاده قرار می گیرد. نتایج به دست آمده با استفاده از روش کاپ بسته 5-10c˚ کمتر از نتایج به دست آمده با استفاده از روش کاپ باز می باشد.
نقطه اشتعال ارتباط مستقیم با اجزا سبک موجود در روغن دارد و به شدت به آلودگی های حاصل از روغنهای سبک مانند گازوئیل و بنزین حساس است . هر چند که بازده تکرار پذیری هر دو روش نسبتاً پائین می باشد و لیکن استفاده از روش کاپ بسته اهمیت دارد.


- دانسیته

تعیین دانسیته روغن در مناطق سردسیر به منظور اجتناب از شناور شدن یخ در سطح روغن ( در دمای پایین ) و همچنین جهت محاسبه وزن کلی ترانسفور ماتور ضروری می باشد . شناور شدن یخ در سطح روغن در هنگامی اتاق می افتد که مقداری آب غیر محلول در روغن ترانسفور ماتوری که هنوز در مدار قرار نگرفته وجود داشته باشد . این امر باعث ایجاد اشکال در زمان شروع به کار ترانسفور ماتور می شود .


- مقاومت در برابر اکسیداسیون

در بازار دو نوع روغن وجود دارد : روغن حاوی مواد افزودنی آنتی اکسیدان ( inhibited) و روغن عاری از مواد افزودنی آنتی اکسیدان ( uninhibited ) – روغن ترانسفور ماتور شرکت پالایش روغنهای صنعتی زنگان عاری از مواد افزودنی آنتی اکسیدان می باشد .


- مقدار آب

حلالیت آب در روغن وابسته به دما و مقدار مولکولهای قطبی آروماتیک موجود در روغن است . مقدار حلالیت بستگی به روش تصفیه و دمای مورد استفاده در حین عمل تصفیه دارد. اگر مقدار آب موجود در روغن بالا باشد باعث می شود روغن به هنگام انجام عملیات گاز زدایی به شدت کف کند، کف ایجاد شده ناشی از تبخیر آب موجود می باشد . البته باید به این مورد توجه کرد که کف پایدار در سیستمهای آلوده یافت می شود . به عنوان مثال روغنهای آلوده به ذرات یا آلوده به سایر مایعات نامناسب . به عنوان یک قانون کلی مایعات تمیز هیچ گاه کف نمی کنند .


- شکست عایقی

این خصوصیت بسیار پیچیده و وابسته به پارامترهایی از قبیل مقدار ذرات ، نوع ذرات ، مقدار آب و روش انجام آزمایش می باشد . روش معمول جهت اندازه گیری ولتاژ شکست استاندارد IEC 60156 و استاندارد ASTM D1816 است . در این دو روش الکترودها کروی یا گوی شکل و با فاصله 5/2-2 میلی متر از یکدیگر قرار دارند. ولتاژ با سرعت 2KV/s ، افزایش پیدا می کند تا زمانی که شکست اتفاق بیافتد ، نتیجه ، میانگین شش آزمایش پیاپی خواهد بود .


- ضریب تلفات عایقی یا Δtg

Δtg پارامتری است که جزء مشخصات همیشگی روغن ترانسفور ماتور می باشد Δ tg به مقدار مولکولهای یونیزه شده و قطبی موجود در روغن بستگی دارد. روغنی که به خوبی تصفیه شده باشد، مقادیر ازΔ tg را نشان می دهد ولی باید توجه داشت که این پارامتر به آلودگی حین فرآیند یا بارگیری بسیار حساس است .


- کشش بین سطحی

این پارامتر ، نیروی میان سطح آب و روغن را اندازه گیری می کند . کشش بین سطحی بستگی به گروههای قطبی موجود در روغن دارد. روغنهای جدید بهتر است کشش بین سطحی حداقل 40 mN/m داشته باشند.
- اسیدیته
در روغن ترانسفور ماتور تازه تصفیه شده ، انتظار می رود اسیدیته کمتر از %0.03 mgKOH به جرم روغن g باشد . اگر عدد اسیدی روغن بیشتر از مقدار مذکور باشد می تواند بر روی قسمتهای فلزی تجهیزات اثر گذاشته و عمر روغن کاهش پیدا کند.


- خوردگی

در IEC 60296 این پارامتر با استفاده از یک نوار مس که به مدت 19 ساعت در روغن با دمای c˚ 140 غوطه ور است اندازه گیری می شود. حساسیت مس در مقابل خوردگی حاصل از ترکیبات سولفور موجود در روغن بالاست بنابراین جواب منفی به آزمایش فوق ، تضمین کننده عدم خوردگی سایر فلزات حساس در تجهیزات موجود در ترانسفور ماتور در مقابل تماس با روغن می باشد .
 

دانلود متن به صورت کامل

رمز فایل : mehdiesmaeili64.blogfa.com

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :