برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)


راه ‌اندازی سیستم برودتی
را می‌توان به صورت زیر تفسیر کرد:
«پیشرفت مراحل نصب دستگاهها از مرحله ابتدایی تا مقطعی که سیستم، کار مورد نیاز را انجام دهد.»
پیمانکاران بسیاری در این امر دخالت دارند: نصب کننده دستگاههای برودتی، برق‌کار، لوله‌کش، سازندگان ساختمان، نجار و .... به منظور همکاری نزدیک این پیمانکاران بسیار مهم است کلیه کارهایی که باید انجام گیرد تحت نظر یک نفر –مهندس سیستمهای برودتی- انجام پذیرد. مراحل ایمنی در هر مرحله حتماً باید رعایت شود.

در زمان راه‌اندازی، مسائل زیر باید رعایت گردد:
1با مراجعه به اطلاعات سازنده فقط از مبرد تعیین شده استفاده کنید.
2مبرد جایگزین فقط در صورت تأیید سازنده دستگاهها استفاده شود.
3مبردی که احتمال آلودگی در آن وجود داشته باشد استفاده نکنید.

آلودگی
مراحل نصب سیستم از هرگونه آلودگی و حتی‌الامکان به دور از هوای مرطوب انجام گیرد. از ورود هرگونه جسم خارجی مانند براده فلز، مواد جوشکاری، رسوبات کربنی- که بعد از جوشکاری ایجاد می‌شود- به سیستم لوله‌کشی جلوگیری کنید.

در صورت پیشگیری نکردن، در اثر هوا و رطوبت خوردگی ایجاد خواهد شد و مشکلات دیگری که در زیر آمده نیز بروز خواهد کرد:
1-اگر روغن استفاده شده آلوده باشد بر سطح لوله‌های مسی رسوب تشکیل می‌شود. این رسوب در یاتاقانها و سطوح صاف که حرارت بالا دارند ایجاد می‌شود. وجود رطوبت در سیستم نیز می‌تواند علت این امر باشد.
-2اگر تخلیه هوا در سیستم به درستی انجام نگرفته باشد، یخ‌زدگی مشکل اساسی ایجاد می‌کند.
-3 روغن همراه با گازهای تقطیرناپذیر در دماهای بالا تغییر شیمیایی پیدا می‌کند. تجزیه شیمیایی مبرد و روغن برای مبرد R22 و گروه R500 احتمال بیشتری دارد. در حضور مولکولهایی که شامل هیدروژن هستند این تجزیه شیمیایی تولید اسید هیدروکلریک و هیدروفلوریک می‌کند که برای کمپرسورهای بسته و نیمه‌بسته بسیار مضر است. به همین دلیل سیستم باید مدت زمان کافی تحت عمل تخلیه هوا قرار گیرد.

تخلیه (Evacuation)
تخلیه کامل هوا، رطوبت و گازهای غیرقابل تقطیر از سیستمهایی که از مبردهای هالوژن استفاده می‌کنند شدیداً توصیه می‌شود. اگر این کار به درستی انجام نشود وجود هوا و یا گازهای غیر قابل تقطیر باعث بالا رفتن فشار تخلیه کمپرسور شده و سیستم در دمای بالایی کار می‌کند. وجود هوا بدین معنی است که رطوبت نیز در سیستم وجود دارد. اگر مقدار رطوبت به قدری باشد که باعث اشباع خشک‌کن/فیلتر شود، رطوبت باقی مانده در شیر انبساط یا لوله مویی منجمد شده و جریان مبرد را مسدود می‌کند. اگر سیستم تحت آزمایش نشت مبرد با فشار بالا قرار گیرد و بعد از آن تخلیه کامل صورت نگیرد نیتروژن (ازت) باقی مانده باعث بالا رفتن فشار کار خواهد شد.

دو روش برای تخلیه سیستم: خلأ عمیق و روش رقیق‌سازی

روش خلأ عمیق
به منظور انجام تخلیه صحیح، یک پمپ خلأ (Vacuum pump) خوب مورد نیاز است. خلأ مناسب تحت شرایط عادی محیط باید تا 20 torr بدست آید. مدت زمان انجام خلأ عمیق بستگی به نوع سیستم دارد: هر چه سیستم بزرگتر باشد زمان بیشتری مورد نیاز است. مدت زمانی که یک سیستم باید تحت عمل تخلیه قرار گیرد به عهده تعمیر کار است و باید طبق دستورالعمل شرکت مربوط انجام گیرد. گاهی مشتری زمان خاصی را ملاک عمل قرار می‌دهد. واضح است که پمپ خلأ بزرگتر، زمان کار را کمتر می‌کند. بعضی وقتها سیستم را به مدت بیست و چهار یا چهل و هشت ساعت تحت خلأ قرار می‌دهند تا اطمینان صددر‌صدر حاصل شود که سیستم از هر گونه آلودگی مبراست.

مزیت روش خلأ عمیق در این است که:
الف) به جز مقدار کمی مبرد که در زمان آزمایش نشت مبرد در سیستم وارد می‌شود، مبرد دیگری تلف نخواهد شد.
ب) در سیستمهای بزرگ امکان بازیافت مبرد وجود دارد.

چگونگی کسب اطمینان از عملکرد بهینه سیستم
متخصصین داما آریا با هدف کسب اطمینان از عملکرد صحیح سیستم و انتظار از عمر طولانی دستگاه و برای کاهش هزینه های عملکرد آن چک لیستی تهیه کرده اند.

علائم هشدار دهنده هر یک از علائم زیر می تواند نشانگر فقدان عملکرد مطلوب در تولید یا چرخه سیستم باشد:

  • کثیف بودن کویلهای اواپراتور، کویلهای کندانسور و فیلترها می تواند موجب کاهش عملکرد سیستم تهویه، افزایش هزینه انرژی و کاهش عمر دستگاه شود.
  • چرخه نامناسب مایع مبرد می تواند موجب خراب شدن کمپرسور شده و افزایش هزینه برق را در حین کاهش طول عمر و بهره وری دستگاه به همراه داشته باشد.
  • کثیف بودن مولفه های دمنده جریان هوای ناکافی و نامناسب ایجاد می کند که نتیجه در کاهش عملکرد و بهره وری سیستم دارد.
  • متراکم شدن درین نیز میتواند موجب صدمه آب شده و درجه رطوبت داخل را تحت تاثیر قرار دهد.

کارهایی که باید انجام دهید:
به طور منظم و حداقل 4 دفعه در سال رسیدگی های لازم را انجام دهید(در ابتدای فصل سرد، در ابتدای فصل گرم، در اواسط فصل سرد و در اواسط فصل گرم).این رسیدگی باید شامل موارد زیر باشد:

  • تعویض تسمه های کهنه
  • تعویض فیلتر(بسته به محیط نصب دستگاه دوره تعویض متغیر است.)
  • بازرسی و تعویض تسمه و دمنده
  • بازرسی و روغنکاری محل دمنده
  • نظافت درین، صفحه و سیفون چگالنده
  • بازرسی روغنکاری ترموستات
  • بازرسی اینکه عایقهای اقتصادی تعبیه و قابل مصرفند.
  • نظافت کویلهای کندانسور و اواپراتور

مراقبت منظم
مراقبت و نگهداری منظم سیستمهای HVAC نه تنها شما را از عملکرد بهینه سیستم مطلع می کند، بلکه باعث میشود تا سیستم بهره ور و با طول عمر بالا کار کند.
برای کسب اطمینان از عملکرد صحیح سیستمهای خود، با بخش فنی ما تماس حاصل فرمایید.


تبرید:
تبرید عبارت است از جذب حرارت از یک سیال و دفع آن به سیال دیگر (سیال می تواند هوا یا آب ویا هر نوع گاز یا مایع دیگر باشد). در کلیه سیستمهای تبرید حفظ سرما مستلزم جذب حرارت از موادی با درجه حرارت کمتر و خارج کردن این حرارت به محیطی با درجه حرارت بالاتر می باشد.

مراحل بنیادی و اساسی تبرید عبارتند از:
- افزایش درجه حرارت مبرد
- تغییر فاز
- انبساط مایع
- انبساط گازها
- تولید خلا
- عملیات الکتریکی

سیستم تراکمی:
در کلیه سیستمهای سرد کننده تراکمی از وجود یک نوع ماده سرمازا (مبرد) در یک مدار بسته نفوذناپذیر استفاده می شود. در این سیستمها عمل سرد کردن به طور پیوسته و متوالی انجام می گیرد(تکرار یک سری عملیات یکنواخت را یک سیکل می نامند). تمام سرد کننده ها بر اساس یک سیکل معین عمل میکنند. در سردکردن با عملیات مکانیکی از یک کمپرسور برای متراکم کردن گازی استفاده می شود و به این ترتیب سیکل حاصله را سیکل تراکمی و گاهی سیکل تراکم تبخیری می نامند. بکار بردن نام سیستم تراکم تبخیری به این علت است که عمل تراکم بخار وتبدیل آن به مایع سرمازا بوسیله کمپرسور و کندانسور انجام می گردد و به این ترتیب انتقال انرژی حرارتی حاصل می شود.
ماده سرما زا در یک قسمت از سیکل حرارت محیط خود را جذب کرده و در قسمت دیگر آن را دفع می کند . به عبارت دیگر کمپرسور گاز سرمازا را در وضعیتی قرار می دهد که حرارتی را که قبلا و از محیطی با فشار کم جذب کرده بود پس بدهد. چون کمپرسور حرارت را از محیطی به محیط دیگر انتقال می دهد به آن پمپ حرارتی نیز می گویند. یک سیستم سرد کننده از یک قسمت فشار قوی و یک قسمت فشار ضعیف تشکیل شده است که حرارت از سمت فشار ضعیف گرفته می شود و در سمت فشار قوی دفع می شود.

قسمت فشار ضعیف:
در سیکل ماده مبرد یک دوره(سیکل کامل) را مرتبا تکرار می نماید . به این ترتیب که از شیر انبساط حرکت کرده و به طرف اواپراتور می رود و بعد از طریق لوله مکش کوپرسور به کمپرسور می رود از شیر انبساط تا ورودی کمپرسور را قسمت فشار ضعیف گویند مقدار فشار این قسمت به نوع سیستم و دمای ورودی اواپراتور و محیط سرد بستگی کا مل دارد. بایستی در نظر داشت فشار از خروجی شیر انبساط تا کمپرسور ثابت است و این قسمت را قسمت با فشار پا یین یا قسمت فشار ضعیف سیستم می نامند و چون اواپراتور به تنهایی مهمترین قسمت از فشار پایین است به این سبب اصطلاح فشار پایین یا ضعیف اغلب به کویل اواپراتور اطاق مشود.
فشار در قسمت پایین گاهی اوقات فشار عقب نیز نامیده می شود .

قسمت فشار زیاد:
کمپرسور- لوله خروج گاز از کمپرسور- کندانسور- مخزن مایع مبرد و لوله حامل مایع مبرد که قسمت با قیمانده از سیستم تبرید می باشد به نام قسمت فشار زیاد نامیده می شود.
عملا کارتر کمپرسور یا محفظه روغن محتوی گاز با فشار کم است ولی معمولا کمپرسور را جزء قسمت با فشار زیاد محسوب می شود . شیر انبساط و کمپرسور در واقع سر حد تقسیم این دو قسمت هستند.

تن تبرید:
تن تبرید عبارت است از سرمایی که یک تن یخ (2000پوند) در موقع ذوب در مدت 24ساعت ایجاد می نماید.
کندانسینیگ یونیت(کمپرسور- کندانسور- درایر- رسیور- سایت گلاس- تله روغن- مبدل حرارتی (


سرویس و نگهداری کویلها
کویلهای سرمایی و گرمایی از لوله ساده یا پره دار ساخته می شوند و در دو مورد کویلها محتاج نگهداری بوده و باید بدون منفذ و تمیز باشد.
در صورتی که برای سرمایش مستقیم درون کویلهای مبرد جریان داشته باشد، باید تمام اتصالات و لوله ها و خم ها از نظر نداشتن نشت در هر فصل مورد بازرسی قرار گیرد .کویلهایی که در آنها آب جریان دارد لازم است به طور منظم هر چند وقت مورد بازبینی قرار گیرد که نشتی نداشته باشند.

باید از یخ زدن آب درون کویل در فصل سرد جلوگیری کرد. عمل حفاظتی مثبتی که در مورد کویلهای آب در معرض جریان هوا می توان انجام داد تخلیه کامل آب از داخل کویلها یا استفاده از محلول ضد یخ است. وابستگی به پیش گرمایش برای افزایش دمای جریان هوا به بالاتر از نقطه انجماد اطمینان بخش نیست. عوامل زیادی موجب دشواری تخلیه آب درون کویلها می شود کویلها با قطرهای قطور بازدهی بالایی ندارند و لوله ها با قطرهای کوچک نیز در صورتی که تراز باشند تخلیه کامل نمی شوند. کویلها را نمی توان طوری طراحی کرد که تمامی لوله هایشان به سمت نقطه معین شیب داشته باشند.

آب را با دمیدن هوای کافی می توان از داخل کویل خارج کرد ۱۵۰Cfm در فشار ۰.۵ اتمسفر آب را به نحو رضایت بخشی از ۳ کویل به طول ۱۰ فوت تخلیه می کند. البته در صورتی که قطر دهانه اتصال دمنده هوا به همان اندازه لوله رساننده آب به کویلها بوده و دمش هوا حداقل نیم ساعت ادامه داشته باشد.

ضد یخ مناسب که طبق دستورالعمل کارخانه سازنده به آب اضافه می شود را می توان پس از تخلیه کویل در ظرف مخصوصی با رعایت اصول ایمنی برای کویل دیگر یا فصل سرد دیگر ذخیره کرد این کار را می توان تا وقتی که ضد یخ بیش از حد رقیق نشده باشد ادامه داد. معمولا برای این مورد از اتیلن گلایکول به عنوان ضد یخ استفاده می کنند.

روشهای تمیز کردن کویلها برحسب شرایط و نیاز متفاوتند. سطح کویلهایی که در معرض جریان هوا قرار دارند اغلب باید با استفاده از جاروی برقی از سمت ورودی کویلها تمیز شوند. برنامه تمیز کاری آن ممکن است توسط هر یک از ساکنین ساختمان تنظیم شود مثلا هفته ای ۱ مرتبه.

در بعضی موارد کویلهای چند ردیفه را نمی توان با برس زدن یا مکش یا دهش هوا تمیز کرد و باید از تمیز کننده های شیمیایی استفاده کرد.

در خیلی جاها سطوح کویلهایی که آب روی آنها بخار می شود با لایه هایی از مواد شیمیایی موجود درآب پوشیده می شود. کندن این رسوبات بسیار دشوار است و فقط با بیرون کویل و استفاده از یک ماده شیمیایی مناسب امکان پذیر است .نیز جداره داخلی کویلهایی که در معرض مبرد قرار دارد مگر در شرایط خاص نیازی به تمیز کردن ندارد.


عایق کاری لوله ها:
لوله ها ممکن است به صورت توکار یا داخل داکت و یا روکار نصب شوند ولی در هر صورت بایستی عایق شوند که به یکی از صورت های زیر انجام می گیرد :
۱-لوله ها باید از مصالح ساختمانی جدا باشد تا مانع پوسیدن آن شود.
۲-لوله های سیستم گرمایش ۲ بار ضد زنگ زده می شود.
۳-لوله های دفنی بایستی با روغن و نوار پرایور عایق شود.
۴-لوله های داخل داکت بایستی توسط پشم شیشه با فوم آلومنیوم عایق شود.
۵-لوله های روکارممکن است برای عایقکاری آن از رنگ و یا ورق آلومنیومی استفاده شود.


عایق کاری کانال:
کانالها هم همانند لوله ها ممکن است بصورت توکار یا داخل داکت و یا روکار نصب شوند که در داخل داکت متداول تر می باشد.


۱-کانال ها باید از مصالح ساختمانی جدا باشد تا مانع پوسیدن آن شود.
۲-فقط آن قسمت از کانال رفت و برگشت که از محیط گرم نشده می گذرد عایق می شود.
۳-کانالهای توکار توسط پشم شیشه با مفتول گالولنیزه عایق می شوند.
۴-کانالهای روکار توسط پشم شیشه یا پشم سنگ با مفتول گالولنیزه عایق می شوند

http://kimia-arike.com/article-2.aspx

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :