برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

بهره برداری و نصب ترانس


دستورالعمل عملیات فیلتراسیون روغن ترانسفورماتور:

 

۱- ابتدا برای تخلیه روغن در مخزن جداگانه از تمیز بودن و عاری از هر گونه روغن قبلی و سیلد بودن مخزن اطمینان کامل حاصل گردد.

۲- همزمان با تخلیه روغن از ترانس گاز نیتروژن یا هوای کاملاً خشک به اندازه لازم به ترانس تزریق گردد.

۳- پس از تخلیه روغن، فشارگاز نیتروژن را به مقدار  bar0.3 بالا برده و با کف صابون درزهای ترانس را چک کنید.

۴- پس از تخلیه کامل روغن در مخزن جداگانه، فیلترپرس را بازرسی نموده، واز فیلترهای جدید استفاده گردد همچنین مخزن خلاء نیز تخلیه شده باشد وپس از رساندن دمای روغن به دمای۷۵ الی ۸۰ درجه سانتی گراد،روغن در سه گردش کامل توسط دستگاه فیلتر پرس در مخزن سیرکوله گردد.

۵- دستگاه وکیوم پس از تخلیه کامل روغن به ترانس وصل شده و زمانی که عدد وکیوم  به مقدار کمتر از mbar 1  رسید وثابت شد با توجه به ماکزیمم  ولتاژ ترانس طبق استاندارد زیر عمل می کنیم .


زمان لازم برای اعمال خلاء

حداکثر ولتاژترانس

۱۲ ساعت

kv 72.5 >=um ولتاژترانس

۲۴ ساعت

۲۴۵>=Um >=72.5

36 ساعت

۲۴۵>=Um

 

۶- ترانسهایی که تپ چنجر on load  دارند مخزن تپ چنجر وتانک ترانس را هم فشار نمایند.

۷-   تزریق به تانک ترانس :

۱-۷ – نمونه گیری از روغن و قبل از تزریق به ترانس صورت گیرد وآزمایشات زیر صورت گرفته ومقادیر با توجه به دستورالعمل شرکت توانیردرخصوص آزمایشات زیر رعایت گردد.

مقدار توصیه شده

نام آزمایش

kv 50   

ولتاژ شکست روغن تزریق

cº۴۰ 

دمای  روغن تزریق

PPM10 >

میزان آب در روغن

مقدار توصیه شده

آزمایش گاز کروماتوگرافی و نام گاز

PPM5 >

H2

PPM50 >

CO

PPM250 >

CO2

PPM1 >

CH4

PPM0 =

C2H4

PPM0  =

C2H6

PPM0  =

C2H2

PPM5 >

C3H6

PPM5 >

C3H8

PPM1000 >

O2

 PPM10000  >

N2

 

               ۲-۷ – نرخ پر شدن روغن به گونه ای تنظیم کنید که فشار مخزن تغییری نکند

 

 

دستورالعمل عملیات فیلتراسیون روغن ترانسفورماتور

 

  ۶ – در ترانسفورماتورهایی که آب در روغن بالا دارند بعد از سه بار سیرکوله کامل روغن با دمای ۷۵ الی ۸۰ درجه      

       سانتی گراد، میزان آب در روغن اندازه گیری گردد.

  ۷- خلاء را بوسیله گاز نیتروژن یا هوای خشک بشکنید.

زمان انتظار بین شکستن  خلاء پس از پر کردن روغن و راه اندازی ترانسفورماتور طبق استاندارد

زمان انتظار( بین شکستن  خلاء و راه اندازی ترانس)

حداکثر ولتاژترانس

۱۶ =<ساعت

kv 72.5 >=um ولتاژترانس

۳۶ =<ساعت

۱۴۵>=Um >=72.5

48 =<ساعت

۱۴۵<=Um

  ۸- ظرف سلیکاژل را در جای خود بسته واز سلیکاژل نو استفاده گردد.

  ۹- ترانسفورماتور را هواگیری نمایید( کلیه نقاط که دارای پیچ هواگیری می باشند را هوا گیری نمایند)                                                                                                                                                 

 ۱۰-  ترانسفورماتور آماده بهره برداری می باشد.

عکس برش خورده ترانس

ترانسفورماتورهای قدرت غوطه ور در روغن با توجه به حجم وبزرگی ترانسفورماتور ها مقدار زیادی  روغن در تانک آنها وجود دارد که برای ترانسهای  با قدرت بالا  بیش از ۵۰۰ بشکه روغن مصرف میگردد به دلایل مختلف روغن ترانسفورماتور احتیاج به تصفیه فیزیکی دارد که در بخش های قبلی توضیحات آن آورده شده بنا بر این در اینجا  فقط نحوه فیلتر اسیون ورعایت استانداردها  گفته شده است





دستورالعمل عملیات فیلتراسیون روغن ترانسفورماتور:


 


۱- ابتدا برای تخلیه روغن در مخزن جداگانه از تمیز بودن و عاری از هر گونه روغن قبلی و سیلد بودن مخزن اطمینان کامل حاصل گردد.


۲- همزمان با تخلیه روغن از ترانس گاز نیتروژن یا هوای کاملاً خشک به اندازه لازم به ترانس تزریق گردد.


۳- پس از تخلیه روغن، فشارگاز نیتروژن را به مقدار  bar0.3 بالا برده و با کف صابون درزهای ترانس را چک کنید.


۴- پس از تخلیه کامل روغن در مخزن جداگانه، فیلترپرس را بازرسی نموده، واز فیلترهای جدید استفاده گردد همچنین مخزن خلاء نیز تخلیه شده باشد وپس از رساندن دمای روغن به دمای۷۵ الی ۸۰ درجه سانتی گراد،روغن در سه گردش کامل توسط دستگاه فیلتر پرس در مخزن سیرکوله گردد.


۵- دستگاه وکیوم پس از تخلیه کامل روغن به ترانس وصل شده و زمانی که عدد وکیوم  به مقدار کمتر از mbar 1  رسید وثابت شد با توجه به ماکزیمم  ولتاژ ترانس طبق استاندارد زیر عمل می کنیم .


 


زمان لازم برای اعمال خلاء


حداکثر ولتاژترانس


۱۲ ساعت


kv 72.5 >=um ولتاژترانس


۲۴ ساعت


۲۴۵>=Um >=72.5


36 ساعت


۲۴۵>=Um


 


۶- ترانسهایی که تپ چنجر on load  دارند مخزن تپ چنجر وتانک ترانس را هم فشار نمایند.


۷-   تزریق به تانک ترانس :


۱-۷ – نمونه گیری از روغن و قبل از تزریق به ترانس صورت گیرد وآزمایشات زیر صورت گرفته ومقادیر با توجه به دستورالعمل شرکت توانیردرخصوص آزمایشات زیر رعایت گردد.


مقدار توصیه شده


نام آزمایش


kv 50  ≤ 


ولتاژ شکست روغن تزریق


cº۴۰  ≤


دمای  روغن تزریق


PPM10 >


میزان آب در روغن


مقدار توصیه شده


آزمایش گاز کروماتوگرافی و نام گاز


PPM5 >


H2


PPM50 >


CO


PPM250 >


CO2


PPM1 >


CH4


PPM0 =


C2H4


PPM0  =


C2H6


PPM0  =


C2H2


PPM5 >


C3H6


PPM5 >


C3H8


PPM1000 >


O2


 PPM10000  >


N2


 


       ۲-۷ – نرخ پر شدن روغن به گونه ای تنظیم کنید که فشار مخزن تغییری نکند


 


 


دستورالعمل عملیات فیلتراسیون روغن ترانسفورماتور


 


  ۶ – در ترانسفورماتورهایی که آب در روغن بالا دارند بعد از سه بار سیرکوله کامل روغن با دمای ۷۵ الی ۸۰ درجه      


       سانتی گراد، میزان آب در روغن اندازه گیری گردد.


  ۷- خلاء را بوسیله گاز نیتروژن یا هوای خشک بشکنید.


زمان انتظار بین شکستن  خلاء پس از پر کردن روغن و راه اندازی ترانسفورماتور طبق استاندارد


زمان انتظار( بین شکستن  خلاء و راه اندازی ترانس)


حداکثر ولتاژترانس


۱۶ =<ساعت


kv 72.5 >=um ولتاژترانس


۳۶ =<ساعت


۱۴۵>=Um >=72.5


48 =<ساعت


۱۴۵<=Um


  ۸- ظرف سلیکاژل را در جای خود بسته واز سلیکاژل نو استفاده گردد.


  ۹- ترانسفورماتور را هواگیری نمایید( کلیه نقاط که دارای پیچ هواگیری می باشند را هوا گیری نمایند)                                                                                                                                                 


 ۱۰-  ترانسفورماتور آماده بهره برداری می باشد.

اصول خشك كردن ترانسفورماتورهای قدرت:

روغن ترانسفورماتورهای قدرت نقش بسیار مهمی در عملكرد ترانسفورماتورها دارند. نقش عایق كنندگی، خنك كنندگی و تشخیص عیب از جمله مهمترین وظایف روغن می باشند.

 

روغن ترانسفورماتورهای قدرت نقش بسیار مهمی در عملكرد ترانسفورماتورها دارند. نقش عایق كنندگی، خنك كنندگی و تشخیص عیب از جمله مهمترین وظایف روغن می باشند. با پیرشدن ترانسفورماتور ، روغن این دستگاه بعضی از خصوصیات شیمیایی و الكتریكی خود را از دست می دهد. از جمله مهمترین این خصوصیات می توان به خصوصیات الكتریكی كه حا ئز اهمیت می باشند، اشاره نمود.
 

دلایل اصلی كه روغن ترانسفورماتورهای قدرت را دچار مشكل می نمایند عبارتند از:
۱) افزایش ذرات معلق در روغن
۲) وجود آب به مقدار زیاد در روغن
۳) وجود آلودگی های شیمیایی مانند اسیدیته و...

مسائل فوق باعث تغییر پارامترهای متعدد می شوند. به عنوان مثال افزایش ذرات معلق و وجود آن باعث كاستن قدرت دی الكتریك روغن و افزایش اسیدیته، باعث خوردگی كاغذ و اجزای داخلی ترانسفورماتور می شود. برای بهبود روغن ترانسفورماتوری كه دچار ضعف های متعدد شده است می توان از فیلتراسیون استفاده نمود. با فیلتر نمودن روغن می توان ذرات معلق آن را جدا نمود و در نتیجه ولتاژ شكست را بالا برد. می توان با خلاء نمودن روغن ، آب را بصورت بخار از روغن جدا نمود. حذف آلودگی های شیمیایی فقط با كمك فیلترهای شیمیایی ممكن است.
از جمله مهمترین آلودگی كه روغن ترانسفورماتور را تحت تأثیر قرار می دهد وجود آب به مقدار كم در داخل روغن است. جدا نمودن آن در داخل ترانسفورماتور به راحتی امكان پذیر نمی باشد. علت این مسأله وجود مقادیر بسیار زیاد آب داخل كاغذ ترانسفورماتور می باشد كه با جدا نمودن آب روغن دوباره جایگزین آن می شود.
روشهای فیلتر نمودن
الف) روشهای Off-line
از زمانهای دور برای بهبود کیفیت عایقی روغن ترانسفورماتورهای قدرت از روشهای فیلتراسیون هنگامی که ترانسفورماتور خاموش بوده است استفاده می کردند. در این روش هنگامی که ترانسفورماتور خاموش می باشد به مدت چند شبانه روز به صورت پیوسته روغن را داخل ترانسفورماتور چرخانده و آنرا در بیرون تحت فیلتراسیون و خلاء به منظور جدا نمودن ذرات معلق و آب محلول قرار می دادند.
این روش دارای معایب فراوانی است از جمله لزوم داغ نمودن روغن ترانسفورماتور و همچنین لزوم خاموش نمودن ترانسفورماتور را می توان نام برد.
ب) روشهای نوین روشهای در حین کار
برای جدا نمودن آب به صورت بهینه، لازم است كه از فیلترهای در حین كار استفاده نمود. مهمترین مزایای فیلترهای (خشك كن) های در حین كار خشك نمودن بهینه ترانسفورماتور در طول زمان و همچنین عدم لزوم خاموشی ترانسفورماتور را می توان عنوان نمود. اصول عملکرد این فیلترها مانند شکل زیر است که در آن روغن از مخزن تحت فشار خارج شده و در مسیر آن یک فیلتر فیزیکی قرار می گیرد. در اینجا ذرات معلق فیلتر شده و تحت تاثیر خلاء آب محلول در آن گرفته می شود. روغن فیلتر شده به وسیله پمپ به ترانسفورماتور برگردانده می شود. این چرخه با دبی پایین در حدود ۲۵۰ لیتر در ساعت به صورت پیوسته از چند ماه تا چند سال با توجه به وضعیت ترانسفورماتور صورت می گیرد.
مزایای خشك كردن On-Line روغن و كاغذ عایقی ترانسفورماتورهای قدرت با استفاده ازدستگاه V۳۰
رطوبت زدائی از روغن ترانسفورماتور بصورت On-Line
افزایش ولتاژ شکست روغن عایقی
رطوبت زدائی از کاغذ عایقی ترانسفورماتور
کاهش میزان ذرات معلق داخل روغن ترانس
کاهش میزان ضریب تلفات عایقی روغن
کاهش میزان اسیدیته روغن                                                                           
افزایش قابلیت بارگیری ترانسفورماتور
افزایش عمر باقیمانده ترانسفورماتور
عملکرد مطمئن و عدم تأثیر سو بر بهره برداری عادی از ترانسفورماتور
گاززدائی از روغن ترانسفورماتور با استفاده از روش De-Gassing
اعلام آلارم و خروج ترانسفورماتور از مدار در صورت تشکیل مقدار زیاد گاز


صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :