برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

موتور دیزل به دلیل کاربرد نادرست یا استفاده غلط آسیب می بیند. لعاب شیشه داخلی (گهگاهی به عنوان لعاب و تیرکوبی نامیده می شود ) ازدیاد زغال کربن نامیده می شود این یک مشکل معمولی در دستگاه های ژنراتور است که به دلیل عدم رعایت کاربرد صحیح و عمل نکردن به رهنمودها به وجود می آید. موتورهای دیزل به طور ایده آل باید حداقل ۶۰ تا ۷۵ درصد از حداکثر بار سنجش توان خود را به کار بگیرند. زمان کوتاه رانش بار کم مجاز می باشد و دستگاه را برای بار زیاد (کامل) یا نزدیک به بار کامل در یک میزان منظم متوقف می کند. شیشه لعاب داخلی و ازدیاد کربن زغال به دلیل دوره های طولانی کار کردن با سرعت کم و بار کم می باشد . چنین شرایطی هنگامی که موتور به عنوان واحد پشتیبانی و بدون بار و آماده عملکرد هنگام نیاز باشد پیش می آید (استفاده غلط). اگر موتوری که دستگاه را به کار می اندازد، برای باری که به این منظور به کار می رود پر از انرژی نیرو برق باشد (کاربرد نادرست)، باعث می شود دیزل بار کمتری را دارا باشد یا در بیشتر موارد وقتی دستگاه روشن می شود، به عنوان تست، بار را تخلیه می کند( استفاده غلط)‌به کار انداختن موتور کمتر از بار کم باعث فشار سیلندر کم می شود و از آنجایی که رینگ پیستون به فشار گاز وابسته است که آنها را بر خلاف لایه سوخت بر روی حفره پیش می راند تا آب بندی شود، باعث آب بندی ضعیف رینگ پیستون می شود. کاهش فشار سیلندر باعث احتراق ضعیف می شود و منجر به فشار سوخت کم و دمای کم می شود . این احتراق ضعیف به شکل گیری دوده و پسمانده سوخت کامل نسوخته منجر می شود و رینگ پیستون را از کار می اندازد که باعث کاهش بیشتر در بازدهی می شود و فشار کم ابتدائی را تشدید می کند. لعاب (آب بندی)، ‌وقتی اتفاق می افتد که گازهای سوختی داغ از رینگ پیستون های دارای لعاب (آب بندی) ‌ضعیف دیده شود و باعث می شود گازوئیل روغن کاری بر روی دیواره های سیلندر لعابی به وجود آورد که حفره را صاف می کند و تاثیر الگوی پیچیده سنگ تیغ تیزکنی که بر سطح حفره ایجاد می کند را از بین می برد و برای نگه داشتن گازوئیل و بازگشت آن به محفظه میل لنگ از طریق رینگ ازطریق رینگ کاردک موجود می باشد. کربن سخت همچنین ازاحتراق ضعیف ( پیسه شاتر)حاصل می شود و بسیارساینده است و درسنگ تیغ تیزکنی حفره ایجاد می کند و منجر به صیقل حفره می شود که بعد از آن منجر به افزایش مصرف گازوئیل (دودآبی) می شود و از آ‌ن جایی که لایه سوخت درسنگ تیغ تیزکنی برای نگهداری سرپوش و فشارپیستون به کارمی رود، منجر به کاهش زیاد فشار نیز می شود. سپس سوخت کامل نسوخته ازرینگ های پیستون چکه می کند وگازوئیل روغن کاری را کثیف می کند. احتراق ضعیف باعث می شود ورودی ها با دوده ،بسته شوند و باعث خرابی و خسارات بیشتر در احتراق و به وجودآمدن دود سیاه می شود. این مشکل سپس با شکل گیری اسیدها درگازوئیل موتورکه بوسیله آب غلیظ شده و احتراق با موادی که بطور معمولی دردمای بالاتری جوشیده شده اند، ایجاد شده، افزایش می یابد. این تشکیل اسید درگازوئیل روغن کاری باعث خسارت تدریجی و درنهایت ایجاد مشکلی اساسی می شود. این چرخه خسارت و نابودی دستگاه به این معنی است که خیلی زود موتور به طور غیرقابل برگشتی خسارت می بیند و هرگزدیگر روشن نمی شود و دیگر قابلیت دسترسی به (نیروبرق) کامل هنگام نیاز را دارا نمی باشد. کارکردن با بار کمتر ازحد معمول، نه تنها باعث ایجاد دود سفید ازگازوئیل نسوخته می شود، بلکه پس ازمدتی با دودآبی حاصل از گازوئیل روغن کاری نسوخته یکی شده و ازرینگ های پیستون آسیب دیده چکه می کند و دودسیاه نیز از ورودی آسیب دیده ایجاد می شود. این آلودگی ازطرف مسئولان وهمسایگان قابل قبول نمی باشد. هنگامی که ایجاد لعاب آب بندی یا کربن شکل می گیرد، می توان با بازکردن ( اوراق کردن) موتور و دوباره سوراخ کردن حفره های سیلندر ایجاد علامت حفره های جدید و بازکردن موتور، تمیزکردن وکربن زدایی کردن محفظه احتراق، تمیزکردن سرلوله و دریچه های وارد کننده سوخت ، آنها را ازبین برد. اگرچنانچه زود فهمیده شود، به کارانداختن موتور با حداکثر بار به منظور بالا بردن دما فشارداخلی باعث می شود رینگ های پیستون لعاب آب بندی را ازحفره ها بتراشند و تشکیل کربن نیز از بین برود. با این وجود، اگرلعاب آب بندی پیش رفته باشد و تا مرحله ای که رینگ های پیستون به شیارهایشان چسبیده باشد پیش روی کرده باشد، این کارهیچ تأثیری ندارد. می توان با انتخاب با دقت و دقیق ژنراتور و مطابق با راهنمایی های به چاپ رسیده تولیدکنندگان، از این موضوع جلوگیری کرد. برای دستگاه های منحصراَ اضطراری که ایمنی هستند، باراضطراری اغلب تنها درحدود ۴|۱سنجش توان پشتیبانی است و ازاندازه دستگاه که برای بارابتدایی امری ضروری می باشد وکاهش ولتاژ ابتدایی را کم می کند، شخص می شود. ازاینرو، باردردسترس معمولا برای تست بار کافی نمی باشد و اگر این شیوه آمریکا به صورت تست بار هفتگی و ماهانه استفاده شود، دوباره منجر به خسارت به موتورمی شود. می توان با به کارگرفتن یک بانک (مخزن) بار برای تست مرتب یا با نصب یک مخزن باردائمی با این شرایط کنارآمد. هردو این انتخاب برحسب پوشش و سوخت موتوری که استفاده می شود، مخارجی درپی دارد ولی بهتراز متناوب موتوری است که دارای بارکمی می باشد. برای نواحی دورافتاده رئوستات با را می توان به آسانی ساخت. اغلب بهترین راه حل دراین شرایط تبدیل دستگاه به کاردرحالت موازی و تغذیه نیرو با شبکه می باشد. البته اگردردسترس باشد،یک باردرماه با تست بار یا با مثبت دستگاه درطرح سرویس ونگهداری پرمنفعت و درنتیجه کسب سود و منفعت ازسوخت گازوئیل می توان این کاررا انجام داد. نویسنده : استافورد جان



منبع : اخبار و مقالات صنعت

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :