برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

تلویزیون

 

پرش به: ناوبری, جستجو
دستگاه قابل حمل تلویزیون، یک مدل قدیمی

تلویزیون (به انگلیسی: television) (به فرانسوی: télévision) سامانه‌ای ارتباطی برای پخش و دریافت تصاویر متحرک و صداها از مسافتی دور است.

به مجموعه فراهم کننده و پخش کننده این تصاویر، سیما گفته می‌شود و دستگاه گیرنده برنامه‌های سیما، دستگاه تلویزیون نام دارد.

واژه تلویزیون که از زبان فرانسوی به فارسی راه یافته خود واژه ای دورگه‌است که بخش نخست آن از واژه یونانی تله- (دور) و بخش دوم آن از واژه لاتین ویزیو (دید) گرفته شده‌است.

با اینکه در بیشتر زبان‌ها همین واژه تلویزیون (البته با تلفظ‌های بسیار گوناگون) به کار می‌رود برخی زبان‌ها واژه‌های خود را برای این مفهوم دارند. برای نمونه در زبان آلمانی برای تلویزیون همیشه واژه Fernsehen به کار برده می‌شود که معنی واژگانی آن «دوردید» است. یا در زبان ژرمنی نیدرساکسنی به تلویزیون Kiekschapp می‌گویند که معنی لغوی آن «نگرش» است و در فارسی به آن جعبه جادویی می‌گویند!


 

 تاریخچه

یک تلوزیون آلمانی در سال ۱۹۵۸

منشاء تلویزیون امروزی می‌تواند در زمان گذشته با کشف خاصیت هدایت نوری ماده سلنیم توسط ویلوگبی اسمیت در سال ۱۸۷۳و اختراع دیسک اسکن توسط پاول نیپکوو در سال ۱۸۸۴ بررسی و ردیابی شود.همه سیستمهای عملی و کاربردی تلویزیون از این اصل بنیادی اسکن یک تصویر برای تولید سیگنالهای سری زمانی برای نمایش آن می‌باشند. این نمایش تصویری سپس به وسیله‌ای ارسال می‌شود که برخلاف عمل اسکن کردن عمل می‌کند . دستگاه آخری، تلویزیون ( یا دستگاه تلویزیون) است که با توجه به توانائیهای چشم انسان تصویر یکسان ومناسبی تهیه و نمایش می‌دهد.

تکنیک‌های الکترومکانیکی قبل از جنگ جهانی دوم بطور قابل ملاحضه‌ای توسط چارلز فرانسیس جنکینس و جان لوگی بایرد توسعه و تکمیل شد. بایرد به جهان اولین سیستم تلویزیون با قابلیت نمایش که تصاویر ارسال شده با سیستم ساده خروجی ( سیاه و سفید) را در ۲۶ ژانویه سال ۱۹۲۶ از آزمایشگاهی در لندن صورت می‌گرفت ، عرضه داشت. بعلاوه بایرد اولین ارسال تلویزیون رنگی را در ۳ ژوئیه سال ۱۹۲۸ارائه کرد.

تلویزیون کاملا الکترونیکی به اختراعات فیلو تیلور فرانسورد،ولادیمیر تسورایکین و دیگران برای تهیه و تولید سیستم توزیع انبوه و گسترده برنامه‌های تلویزیونی متکی است. فرانسورد به جهان اولین تلویزیون تماما الکترونیکی برای نمایش برای عموم را در انستیتوی فرانکلین،فیلادلفیا، پنسیلوانیا در ۲۵ ماه اوت سال ۱۹۳۴عرضه داشت.

پخش منظم برنامه‌ها در ایالات متحده امریکا انجام شد۱ بریتانیای کبیر,۲ آلمان,۳ فرانسه,۴ اتحاد جماهیر شوروی۵ قبل از جنگ جهانی دوم بود. اولین پخش تلویزیونی منظم با سطح مدرن که ( ۲۴۰ خط یا بیشتر ) تعریف می‌شود، در انگلند در سال ۱۹۳۶ انجام شد، بزودی به «سیستم A» با ۴۰۵ خط ارتقا یافت. شبکه‌های پخش بزرگ و عظیم محلی در ایالات متحده امریکا در سال ۱۹۴۶ شروع به کار کردند و تا اواسط دهه ۱۹۵۰ تلویزیون بخش عمومی و همگانی زندگی امریکایی شد. وقتی که پخش از طریق هوای آمریکای شمالی در اول هزینه‌های جانبی برای مشتریان ( به عنوان مثال هزینه دسترسی و استفاده بیشتر و نگهداری تجهیزات و سخت افزار) نداشتو پخش کنندگان تلویزیونی فبلا هزینه‌های خود را از طریق درآمدهای پخش آگهی تامین می‌کردند ، مشتریان تلویزیون ایالات متحده امریکا بطور فزاینده‌ای برنامه‌های دلخواه خود را از طریق ثبت نام در سیستم تلویزیون کابلی یا فرستنده‌های ماهواره‌ای مستقیما به خانه خود بدست آوردند. در انگلستان در سمت دیگر ، صاحبان هر تلویزیون باید هزینه مجوز تلویزیون را بطور سالیانه برای حمایت و پشتیبانی از اتحادیه پخش بریتانیا(BBC) باید پرداخت می‌کردند.


 تکنولوژی

 اجزای یک سیستم تلویزیون

اجزای یک سیستم تلویزیون ساده عبارتند از:

  • یک منبع تصویر- این می‌تواند یک دوربین ویدئوی حرفه‌ای برای عکسبرداری زنده و ارسال فیلم باشد.
  • یک منبع صدا
  • یک فرستنده که یک یا چند سیگنال تلویزیونی را با اطلاعات تصویر و صدا برای ارسال مدوله می‌کند.
  • یک گیرنده (تلویزیون) که سیگنالهای تصویر و صدا را دوباره از پخش تلویزیونی بازیابی می‌کند.
  • یک وسیله نمایشگر که سیگنالهای الکتریکی را به نور مرئی تبدیل می‌کند.
  • یک وسیله صوتی که سیگنالهای الکتریکی را به امواج صدا تبدیل می‌کند که همراه تصویر پخش می‌شوند.

سیستمهای کاربردی تلویزیون شامل تجهیزاتی برای انتخاب منابع مختلف تصویر ، مخلوط و ترکیب کردن تصاویر از چندین منبع بصورت یک تصویر، درج سیگنالهای ویدئویی از قبل ضبط شده ، همزمان کردن سیگنالهای منابع مختلف ، و تولید تصویر مستقیم با کامپیوتر برای منظورهایی مانند معرفی اطلاعات ایستگاه پخش می‌باشد. ارسال می‌تواند از طریق هوا و توسط فرستنده‌های زمینی، از طریق کابلهای فلزی یا نوری، یا توسط رادیو با ماهواره صورت گیرد. ممکن است در هر جایی بصورت زنجیروار سیستمهای دیجیتال تعبیه شوند تا امکان کیفیت بهتر ارسال تصاویر را فراهم سازند ، پهنای باند ارسال را کاهش دهند، افکتهای مخصوص اضافه کنند، و امنیت و حفظ اطلاعات ارسال شده را جهت جلوگیری از دریافت آنها توسط کسانی که دراین سرویسها ثبت نام نکرده‌اند فراهم کنند.

تکنولوژی نمایشگر

مدلی از تلویزیون کریستال مایع فیلیپس.

به لطف پیشرفت در تکنولوژی نمایشگرها ، امروزه چندین نوع مختلف از نمایشگرهای ویدئویی وجود دارد که در دستگاههای تلویزیون استفاده می‌شوند:

  • ""CRT"" نمایشگرهای رایجتر لامپ اشعه کاتدی. این نوع نمایشگرها زیاد گران نیستند و تکنولوژی ویرایش شده برای آنها وجود دارد که بهترین کیفیت تصویر را در حالت کلی فراهم می‌کند. آز آنجایی که رزولاسیون اصلی این نمایشگرها ثابت نیست، در بعضی از موارد آنها قابلیت نمایش منابعی با رزولاسیون‌های متفاوت را با کیفیت تصویر بالا دارند.
  • "" پانل فلت LCD"" یاً"پلاسما: پیشرفتهای جدید نمایشگر پانل فلت برای تلویزیون‌ها که از سیستم نمایشگر کریستال مایع ماتریکس فعال، نمایشگر LCD یا تکنولوژی نمایشگر پلاسما را به ارمغان آورده‌است. پانل فلت LCDها و نمایشگر پلاسمابه اندازه ۱ اینچ صخامت دارند و می‌توانند مانند یک تابلو از دیوار آویزان شوند یا روی پایه قرار بگیرند. بعضی مدلها را می‌توانند به عنوان مانیتور کامپیوتر به کار برد.

هرکدام نقاط ضعف و مزایای مخصوص خود را دارند. نمایشگر LCD پانل فلت می‌تواند زاویه مشاهده را کمتر و باریکتر کرده و بنابراین با محیط خانه تناسب نداشته باشد. صفحه‌های پروجکشن عقبی در شرایط طبیعی روشنایی روز یا اتاقهایی که کاملا روشن هستند بخوبی عمل نمی‌کنند و به محلهای مشاهده تاریک نیاز دارند.

 واژه‌های مربوط به تلویزیون

وضوح تصویر مجموعه تعداد نقاط منفردی است که به عنوان پیکسل‌ها در روی صفحه مورد نظر شناخته می‌شود. رزولاسیون نمونه ۸۰۰x۶۰۰ بدین معنی است که صفحه تلویزیون ۸۰۰ پیکسل در عرض خود و ۶۰۰&nbsp پیکسل در محور عمودی دارد . وضوح بالای مشخص شده وضوح بیشتر تصویر را نشان می‌دهد.
کنتراست یک اندازه گیری میزان نقاط روشن و تاریک روی صفحه می‌باشد. معیار نسبت بالاتر کنتراست ، تصویرهای بهتر و جالب تر ارائه می‌کنند که واژه‌ای برای جزئیات غنی بودن مقدار عمق و سایه تصاویر است.

روشنایی تصویر میزان لرزش و ضعف و خرابی رنگها را اندازه می‌گیرد اندازه گیری cd / m2معادل مقدار شمعهایی است که لازم هستند تا به تصویر قدرت و کیفیت دهند.

 باند فرستادن

باندهای مختلف از فرکانس‌هایی که تلویزیونها در آنها کار می‌کنند٬ بستگی به کشور محل استفاده دارند. سیگنالهای VHF و UHF در باندهای I IIو V معمولا استفاده می‌شوند. فرکانسهای پایین تر پهنای باند کافی برای برای تلویزیون ندارند. اگرچه BBC در اوایل از باند I VHF در ۴۵ مگاهرتز، استفاده می‌کرد، این فرکانس مدت زیادی برای این مورد استفاده نشد. باند II برای ارسال و پخش رادیویی FM استفاده می‌شود. فرکانسهای بالاتر بیشتر مانند موجهای نور عمل می‌کنند و در ساختمانها نفوذ نمی‌کنند یا از اطراف موانع بخوبی رد نمی‌شوند که بتوانند برای پخش سیستم تلویزیونی سنتی مورد استفاده قرار بگیرند ، بنابراین آنها بطور عمومی برای پخش ماهواره‌ای استفاده می‌شوند، که از فرکانسهایی در حدود ۱۰ گیگاهرتز استفاده می‌کند. سیستمهای تلویزیونی در بیشتر کشورها سیگنالهای ویدئو را مانند سیگنالهای AM، (مدولاسیون دامنه )و صدا را به صورت سیگنالهای FM،(مدولاسیون فرکانس)رله می‌کنند. یک استثنا در این مورد کشور فرانسه است که صدا را مانند سیگنالهای AM رله می‌کند.

 معیار نسبت ها

""معیار نسبت"" به اندازه گیریهای افقی به عمودی تصویر گفته می‌شود. تلویزیونهایی که بطور مکانیکی اسکن می‌شدند در اول توسط جان لوگی بایرد در سال 1926 با معیار نسبت 7.3، مورد استفاده قرار گرفتند که در جهت سرو شانه یک شخص در مشاهده کلوزآپ بود.

بیشتر سیستمهای تلویزیونی اولیه از اواسط دهه 1930 به این طرف همان معیار نسبت به میزان 4:3 که برای تطابق با ]]معیار آکادمی| معیار آکادمی در فیلم‌های سینمایی آن زمان استفاده می‌شد ، انتخاب کرده بودند. این معیار نسبت بقدر کافی مربع شکل بود که بطور راحت و آسانی در اطراف ]]لامپ اشعه کاتدی| لامپ اشعه کاتدی[[ نمایشگرهای CRT که می‌توانست با تکنولوژی، تولید وساخت آن زمان تهیه شود ، استفاده شود. ( تکنولوژی CRT امروزی به تولید کنندگان امکان می‌دهد که لامپهای خیلی حهن تر و صاف تر که تکنولوژیهای صفحه تخت آن را بطور ثابت خیلی عمومی و رایج تر کرده و محدودیت‌های تکنیکی معیار نسبت را ندارد ، تولید کنند). سرویس تلویزیونی BBCاز لامپهای بیشتر مربع مانند5:4 معیار نسبت از سال 1936 به 3 April 1950 موقعی که به معیار نسبت 4:3 سویچ می‌شود، استفاده می‌کند. این کار مشکلات جدی ایجاد نمی‌کرد ، چون بیشتر دستگاههای تلویزیونهای آن زمان از لامپهای گرد و دایره‌ای شکل که به راحتی با معیار نسبت 4:3 هنگام تغییر ارسال سیگنالها تنظیم می‌شدند ، استفاده می‌کردند.

در دهه 1950 استودیوهای فیلم به سمت صفحه پهن تمایل ورزیدند و معیار نسبتهایی مانند سینما اسکوپ تلاش کرد که محصولات تولیدی خود را از برنامه‌های تلویزیونی دور نگهدارد. اگرچه در اول این کار فقط یک حیله بود ولی صفحه پهن هنوز فرمت انتخاب امروزی است و معیار نسبت مربع شکل فیلمها بندرت دیده می‌شوند. بعضی افراد می‌گویند که صفحه پهن موقعی که اشیای را بلند هستند بصورت پانورومیک نشان می‌دهد واقعا یک ایراد و مشکل بزرگ است ، بعضی دیگر می‌گویند که وشاهده طبیعی بیشتر از بلندی پانورومیک است و بنابراین نمایشگرهای صفحه پهن برای چشم مناسب هستند.

سویچ و تغییر به سیستمهای تلویزیونی دیجیتال به عنوان یک فرصت برای تغییر فرمت تلویزیونی از معیار نسبت قدیمی 4:3 (1.33:1) به معیار نسبت 16:9 ( تقریبا 1.78:1) استفاده شد. این عمل تلویزیونها را قادر می‌سازد که به معیار نسبت صفحه پهن مدرن یا سینما که معیار نسبتی از 1.66:1 از 1.85:1 تا 2.35:1 دارند ، نزدیکتر شوند. دومتد برای حمل و انتقال محتویات صفحه پهن وجود دارد آنکه برای استفاده بهتر است فرمت صفحه پهن آنامورفیک نامیده می‌شوند.این فرمت خیلی مشابه تکنیک استفاده شده برای فریم فیلم صفحه پهن در داخل فریم فیلم 1.33:1.35 میلیمتری است. تصویر هنگام ضبط بطور افقی فشرده می‌شود ، و سپس هنگام پخش دوباره باز و گسترده می‌شود. فرمت 16:9 صفحه پهن آنامورفیک اولین فرمتی بود که توسط پخش تلویزیون PALPlus اروپایی معرفی شد و کمی بعد در "صفحه پهن" DVD،ATSC، سیستم تلویزیون با کیفیت بالا(HDTV) از فرمت صفحه پهن ، بدون فشردگی افقی یا بازشدن دوباره استفاده می‌کند.

در حال حاضر ، "صفحه پهن" از تلویزیون به محاسبه گرها و کامپیوترها جایی که کامپیوتر رومیزی و کامپیوترهای کیفی بطور عمومی مجهز به نمایشگرهای صفحه پهن می‌باشند. بعضی شکایات درباره اختلال معیار نسبت تصویر فیلم به علت نرم افزار پخش بعضی از DVD‌ها که این معیار نسبت را در نظر نگرفته‌اند وجود دارد، اما این فقط یک چیز فرعی برای کیفیت نرم افزار پخش DVD‌ها است. بعلاوه ، نمایشگر صفحه پهن کامپیوتررومیزی و کامپیوتر کیفی در معیار نسبت 16:10 هم از نظر اندازه فیزیکی و هم در تعداد پیکسل‌ها و نه در معیار نسبت 16:9 تلویزیونهای مورد استفاده، که باعث پیچیدگی بیشتر می‌شود ، می‌باشند.این نتیجه فرضیه یکسان مهندسین کامپیوتر نمایشگر صفحه پهن کامپیوتر است که مردم مشاهده محتویات در معیار نسبت 16:9 در کامپیوتر خود را بر ناحیه‌ای از صفحه که با کنترلهای پخش معکوس شود ، نوار وظایف و دستورات که مانع مشاهده محتویات تمام صفحه می‌شود، ترجیح می‌دهند.

 عدم تطابق معیار نسبت

عوض شدن و تکمیل صنعت تلویزیون در مورد معیار نسبت( تصویر) بدون مشکلات نبوده‌است و حالا هم می‌تواند مشکلات قابل توجهی هم داشته باشد.

نمایش معیار نسبت صفحه پهن تصویر( مستطیل) در معیار نسبت مناسب (مربع 4:3) می‌تواند نمایش داده شود.

  • اینچ "جعبه حروف" ، فرمت با نوار سیاه در بال و پایین"
  • با بخشی از تصویر که خراب شده ، معمولا کناره چپ و راست تصویر بریده می‌شود یا در "وسیله مشاهده و اسکن بخشهای انتخاب شده توسط کاربر بریده می‌شوند.
  • با تصویر بطور افقی فشرده شده

یک معیار نسبت مناسب یا یک تصویر ( مربع یا 4:3) در معیار نسبت صفحه پهن نمایش ( مستطیل با افقی طولانی ) که در بالا نشان داده شد.

  • در" (فیلم) جعبه بالایی"فرمت ، با نوار عمودی سیاه به سمت چپ و راست
  • با بخشهای بالایی و پایینی تصویر که بریده شده ( یا در "کنار و هنگام اسکن " بخشهای انتخاب شده توسط کاربر) بریده می‌شوند.
  • با تصویر افقی که مختل شده‌است.

یک سازگاری عمومی بمباران یا تهیه موادی است که معیار نسبت 14:9 ارائه می‌دهند و قسمتی از تصاویر را در هر سمت برای نمایش با معیار 4:3 حذف می‌کنند ،و بعضی قسمتهای تصاویر را در نمایش با معیار 16:9 حذف و بریده می‌کنند. در سالهای اخیر عملکرد سینما توگرافیک که به نام ]]فیلم سوپر 35 میلیمتری( برنده و قهرمان شده توسط )جیمز کامرون برای فیلم تعدادی از فیلم‌های سینمایی مهم را را مانند ""تایتانیک""،"قانونا بلوند" ،"قدرت آوستین“،و"ببر کمین گرفته، هیولای مخفی"استفاده شده‌است. این نتیجه باعث ایجاد این نظریه شد که فیلم نگاتیو دوربین می‌تواند برای تهیه چاپهای تئاتری صفحه پهن و هم استاندارد"تمام صفحه" استفاده شود که با استفاده از آنها برای تلویزیون /VHS/DVD از نیاز به "جعبه حروف" یا کاهش اطلاعات با موقعیت خراب شدن "پن –و- اسکن" ایجاد می‌شود اجتناب شود.

 تجهیزات جانبی تلویزیون

امروزه بسیاری از تجهیزات جانبی برای تلویزیون وجود دارد که شامل کنسولهای بازیهای کامپیوتری و ویدئویی،ضبط کننده ویدئو کاست، جعبه بالایی برای تلویزیون کابلی،تلویزیون ماهواره‌ای و دستگاههای DVB-T ، گیرنده تلویزیون دیجیتال، پخش کننده‌های DVD، یا ضبط کننده ویدئوی دیجیتال( شامل ضبط کننده‌های ویدئی شخصی، PVRs) می‌باشند. بازار وسایل جانبی به رشد خود همگام با توسعه تکنولوژی جدید ادامه داده‌است.

 استفاده در مناطق مختلف جغرافیایی

گسترش تدریجی استفاده از تلویزیون در کشورهای جهان.      ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۹      ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۹      ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۹      ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۹      ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۹      ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۹      ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹      بدون دیتا
شمار دستگاههای تلویزیون به ازای هر 1000 نفر در جهان

محتویات

 آگهی و تبلیغات

از زمان راه اندازی تلویزیونهای تجاری در ایالات متحده امریکا در سال ۱۹۴۰،این تلویزیونها بیشتر جهانگیر شدند و متدهای رایج و عمومی برای فروختن محصولات از هر نوعی ، مخصوصا کالاهای مصرفی از طریق تبلیغات تلویزیونی رواج یافت. قیمت‌های آگهی‌ها و تبلیغات در آغاز توسط معیار نیلسون تعیین می‌شد.

 تهیه برنامه

انجام و تهیه برنامه‌های تلویزیونی که برای عموم مردم پخش شود می‌تواند به روشهای متفاوت بسیاری انجام شود. بعد از تولید مرحله بعدی بازاریابی و انتقال محصولات به بازارهایی است که برای استفاده از آن باز هستند. این کار بطور نمونه در دو سطح اتفاق می‌افتد:

  1. ""اجرای اولیه""یا ""پخش اولیه""- یک تولید کننده برنامه‌هایی از یک یا چند قسمت تولید می‌کند و آن را از یک ایستگاه یا شبکه که برای آن محصول هزینه پرداخت کرده و یا مجوزی برای پخش آن اخذ شده‌است ، پخش می‌کند.
  1. ""بازپخش""- این واژه‌ای است که بطور گسترده‌ای برای توصیف استفاده مجدد از برنامه ها( بعد از پخش اولیه) بکار می‌رود. این کار شامل بزپخش در کشور تهیه‌کننده یادر سطح بین المللی است که ممکن است توسط تولید کننده انجام و مدیریت شود یا نشود.


 جنبه‏های اجتماعی

خطرات احتمالی

پا به پای رشد فرهنگی و تاثیر فرهنگی تلویزیون در جامعه و خانواده ، ندای مذهبی قانونگزاران، دانشمندان و والدین در مورد کیفیت و تأثیر وسایل ارتباط جمعی بالا گرفته‌است. برای مثال دولت سوئد محدودیتها و ممنوعیت‌های کلی برای آگهی برای بچه‌های پایین تر از سن دوازده سالگی در سال ۱۹۹۱ وضع کرده‌است. بر اسات نتایج تحقیات انجام شده در درهه‌های اخیر الگوهای فعالیت مغز بچه‌ها در موقع مشاهده خشونت نشان می‌دهد بچه‌ها با مشاهده خشونت تحریک می‌شوند و این خشونت مشاهده شده در منطقه‌ای از مغز خود (بخش عقبی قشر خاکستری) ذخیره می‌شود که باعث صدمه به حافظه دراز مدت می‌شود.

در سال ۲۰۰۲ برخی منابع اعلام کردند که نتایج بررسی‌های آنها نشان داده تماشای مداوم تلویزیون تفاوتی با انواع دیگر اعتیاد ندارد، و گزارشهایی حاکی از این است که عوارض تماشای تلویزیون میان برخی خانواده‌ها تا حدی شدید بود که باعث شده خانواده‌ها از تماشای تلویزیون خودداری کنند.(ساینتیفیک امریکن)

یک مطالعه جغرافیایی در مناطق مختلف نیوزلند که ۱۰۰۰ نفر ( از سنین پایین تا ۲۶ سالگی) در آن شرکت داشته‌اند نشان می‌دهد که " تماشای تلویزیون در زمان بچگی و بزرگسالی با میزان ضعیف تحصیلی تا سن ۲۶ سال ارتباط دارد. به بیان دیگر ، هرچقدر یک بچه بیشتر تلویزیون تماشا می‌کند ، کمتر او مایل به تمام کردن مدرسه و رفتن به دانشگاه می‌باشد.

در ایسلند ساعتهای پخش تلویزیونی تا سال ۱۹۸۴ محدود شده بود و هیچ برنامه تلویزیونی در روزهای پنجشنبه یا در تمام طول ماه ژوئن پخش نمی‌شد.

«علیرغم این تحقیق و بررسی، بسیاری از دست اندرکاران وسایل ارتباط جمعی امروزه چنین مطالعاتی را به عنوان روش مناسب و با ارزشی ترد می‌کنند . به عنوان یک مثال از این مقوله فکری ، مقاله دیوید گاونلت را در»(ده ضعف مدل 'تأثیر' رسانه‌ها) ببینید.

تقریبا از زمان اختراع این وسیله ارتباط جمعی هزینه‌هایی برای بعضی از برنامه‌ها به اشکال ختلف وجود داشته‌است که برنامه‌های نامناسب خطرناک و گمراه کننده[ یا رفتار و اعمال نامناسب وجود داشته‌است. منتقدانی مانند جین کیلبورن ادعا کرده‌اند که تصاویر تلویزیون مانند وسایل ارتباط جمعی گسترده دیگر به دختران جوان صدمه و لطمه می‌زند . نکته پردازان دیگر مانند سات ژالی پرونده‌ای تهیه کرده‌اند دال بر اینکه آگهی‌های تلویزیونی در ایالات متحده امریکا بر خوشحالی و شادی مردم تاثیر فزاینده‌ای دارد وآنها را برای خرید کالاها و محصولات تشویق می‌کند. جرج گربنر نشان داده‌است که تصویرسازی گاهگاهی از جنایات، مخصوصا جنایات جوانان و افراد کم سن و سال ، باعث ایجاد موضوع سندروم و بیماری جهانی شده‌است. در بررسی در میان تماشاچیان تلویزیون ، میزان این جنایات و خلافها خیلی بیشتر از دیگر افراد است.

 گرایشهای تکنولوژی

تلویزیون در اویل اختراع خود یک وسیله ارتباط جمعی کوتاه مدت بود. طرفداران برنامه‏های منظم و معمولی برای لیست شدن در برنامه‌های تلویزیونی طرح ریزی کردند ، و بدین جهت توانستند که برنامه‏های مورد علاقه خود را در زمان معین پخش٬ تماشا کنند. واژه «قرار ملاقات تلویزیون» معادل بازاریابهایی است که این ضمیمه شدن را توضیح و توصیف می‌کنند.

تماشاچی بودن تلویزیون بر طبق برنامه بندی با اختراع ضبط و پخش کننده‌های برنامه‌های ویدئویی مانند ضبط کننده ویدئو کاست و ضبط کننده ویدئویی دیجیتال کاهش پیدا کرده‌است. مشتریان می‌توانند برنامه‌ها را در طرح زمان بندی خود یکبار تماشا کرده و ضبط کنند. تهیه کنندگان خدمات تلویزیونی همچنین ویدئو درخواستی را که مجموعه‌ای از برنامه‌ها است ارائه می‌کنند که می‌تواند در هر زمانی تماشا شود.

هم شبکه‌های تلفن‏های همراه و هم اینترنت قابلیت حمل امواج و برنامه‌های ویدئویی را دارند. قبلا مقدار خوبی از تلویزیون اینترنتی موجود بود که به صورت برنامه‌های زنده یا فابل قابل داونلود بود.تلویزیون تلفن‏های همراه برای ارائه این جریان‏ها بعد از تکمیل و پیشی گرفتن تلویزیون دیجیتالی از طریق هوا بر سیستمهای آنالوگ و غلبه بر بعضی از مشکلات تکنیکی- مخصوصا نوعی که به عمر باتری بستگی دارد، طراحی شدند.

[ویرایش] مناسب بودن برای تماشاگران و بینندگان

تقریبا از زمان اختراع این وسیله ارتباط جمعی هزینه‌هایی برای بعضی از برنامه‌ها در یک روش یا به طریق دیگری وجود داشته‌ است که برنامه‌های نامناسب خطرناک و گمراه کننده یا رفتار و اعمال مناسب وجود داشته‌است. منتقدانی مانند جین کیلبورن ادعا کرده‌اند که تصاویر تلویزیون مانند دیگر تصاویر وسایل ارتباط جمعی گسترده به دختران جوان صدمه و لطمه می‌زند .نکته پردازان دیگر مانند سات ژالی پرونده‌ای درست کرده‌اند که آگهی‌های تلویزیونی در ایالات متحده امریکا بر خوشحالی و شادی مردم تاثیر فزاینده‌ای دارد و آنها را برای خرید کالاها و محصولات تشویق می‌کند .جرج گربنر نشان داده‌ است که تصویر سازی گاهگاهی از جنایات، مخصوصا جنایات جوانان و افراد کم سن و سال ، باعث ایجاد موضوع سندروم و بیماری جهانی شده ، در بررسی در میان تماشاچیان تلویزیون ، میزان این جنایات و خلافها خیلی بیشتر از اطلاعات واقعی تایید شده‌ است.بعلاوه بیشتر تلویزیون‏ها بخاطر نمایش برنامه‌ها و نقطه نظرها ، برنامه‌های سیاسی و موارد دیگر جریمه شده‌اند ، و چون سطح برنامه‌های مناسب و مفید پایین‏تری داشته‌اند.

روش کار دستگاه تلویزیون

دستگاه تلویزیون سیگنالهای الکترونیکی تولید شده به وسیله دوربین های تلویزیونی و میکروفون ها را دریافت و دوباره به صدا و تصویر تبدیل می کند.آنتن تلویزیون سیگنالهای ارسالی از آنتنهای فرستنده رادریافت می کند و سپس آن رابا سیم به ورودی آنتن درپشت تلویزیون می رساند . هنگامیکه تلویزیون را روشن می کنید سیگنالهای صوت و تصویر از یکدیگر و از موجهای حامل جدا می شوند. صدا به بلندگوهای تلویزیون انتقال می یابد و سیگنال تصویر به لامپ تصویر وارد می شود که آن را به شکل تصویر در صفحه تلویزیون به نمایش می گذارد.
لامپ تصویر

هنگامیکه سیگنال تصویر از سیگنال صوت جدا می شود به سه سیگنال رنگی جداگانه قرمز, آبی و سبز تقسیم می شود. لامپ تصویر تلویزیون این سیگنال های الکتـریکی را روی صفحه به نور تبدیل می کند . لامپی که در اینجا نشـان داده شده است لامپ ماسک سوراخدار می باشد. انواع دیگری هم هستند اما این نوع پر مصرف تر است.
در پشت لـامپ تصـویر سه تفنگ الکترونی وجود دارد که پـرتوهـای الکترون را به سوی صفحه پرتاب می کنند.الکترونها بخشی از اتمها بـه شمار مـی روند. همـه اتمها هسته ای در مرکز دارند که الکترونهایی به دور آن می چرخند .الکترونها بار الکتریکی حمل می کنند. مقدار الکتریسیته ای که از تفنگ می گذرد به قدرت سیگنال اصلی بستگی دارد.
صفحه نمایش درجلوی لامپ تصویر قرار دارد کـه با ذرات یـا نـوارهای باریکی از فسفر پـوشیده شده است . سه نـوع متفـاوت فسفر بـه کار مـی رود . وقتی اشعه الکترون به آنها برخورد می کند یکی به رنگ قرمز , یکی سبز و دیگری به رنگ آبی می درخشند.

پرتو الکترونی قوی باعث می شود تا فسفر بیشتر بدرخشد و پرتو الکترونی ضعیف درخشش کمتـری ایجاد می کند. پـرتوها در یک زمان خاص هر یک به یکی از سه نقطه یا نوار فسفری مـی تابند واز گـوشه بـالا سمـت چپ صفحـه تلویزیونی شروع کرده و به سمت راست و پایین صفحه حرکت می کنند تا این کار را برروی کل صفحه انجام دهند.

در پشت صفحه تلویزیون صفحه ای فلزی با هزاران سوراخ ریز وجود دارد که ماسک سوراخدار نامیده می شود. برای هر سه نقطه فسفری صفحه یک سـوراخ وجود دارد . ماسک به گونه ای قرار گرفته که هر سه اشعه الکترونی فقط می تواند به فسفر مناسب خود بـرخورد کند. یعنی اشعه قرمز به فسفر قرمز و ...




تصاویر متحرک

در حالیکه در ظاهر به نظر می رسد تلویزیون تصاویـر متحرک نمایش می دهد، در واقـع مجموعه ای از فریمهای تصاویر ثابت پشت سر هم نمایش داده می شوند. هر تصویری که مغز دریافت می کند یـک دهم ثانیه طول می کشد تا محو شود. به این پدیده دوام دید گویند.
ایستگاه های تلویزیونی برنامه های خود رابه صورت 24 یا 25 فریم تصویر در ثانیه می فرستند تا بینندگان آنها را به صـورت پیـوستـه و حرکات زنده ببینند. فیلمهای سینمایی نیز به روشی مشابه کار می کند و با سرعت 24 فریم در ثانیه نمایش داده می شوند. تصاویر ثابت را می توان در یـک نوار فیلم دید. هر کادر در روی نوار فیلم کمی
با فریم بعدی خود تفاوت دارد.

خطای دید

اگر ازفاصله بسیار نزدیک به صفحه تلویزیون نگاه کنید، می بینید که تصویر ازخطوط افقی زیادی تشکیل شده است. در اروپا و بیشتر قسمتهای دنیا 625 خط و در آمریکا و ژاپن 525 خط وجود دارد . این خطوط از نقاط ریز یا نوارهای فسفر تشکیل شده اند که در واکـنش به سیگنال های فـرستاده شده قرمز , آبی یا سبزمی درخشند . صفحه های تلویزیون معمولا از میلیون ها نقطه تشکیل شده اند.این سـه رنگ در چشم شما باهم ترکیب می شوند و تمام رنگهای واقعی را تولید می کنند. در واقع تصویر نقطه به نقطه ایجاد می شود. نقطه ها به ترتیب درطول یک خط و سپس خط به خط ازبالا
به پایین روشن و خاموش می شوند. این کار آن قدر سریع اتفاق می افتد که به نظرمی رسد نقطه ها روی صفحه همواره روشن اند و بدین ترتیب پیوسته تصویری کامل دیده می شود. این نیز نمونه دیگری از اثر تداوم دید است و باعث می شود تصاویر متحرک دیده شوند.




کنترل از راه دور
دستگاه کنترل از راه دور برای تغییر کانال، صدا، رنگ و غیره است .این وسیله دستورات را با استفاده از اشعه مادون قرمز به تلویزیون می فرستد. دستورات رابه شکل رمزهای نوری شبیه به رمزهای مورس به تلویزیون می رسند . قطعه حساس داخل تلویزیون نور مادون قرمز را دریافت کرده و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. سپس قطعه رمزگشا این اطلاعات را به مکان مناسب در تلویزیون می فرستد.

انتخاب یک کانال
هر دستگاه تلویزیون برنامه های گوناگونی را از ایستگاههای پخش مختلف دریافت می کند. موج رادیویی حامل سیگنالهای تلویزیونی به حسب طول موج و بسامد به کانالهای گوناگونی تقسیم می شوند. در هر منطقه، به هر ایستگاه کانال ویژه ای تعلق

می گیرد که بتـوانند با استفاده از بسامد خاص خود سیگنالهایشان را ارسال کنند . فاصله هایی بین کانالها رعایت می شود که آنها با یکدیگر تداخل نکنند . موج رادیویی پس از ورود به دستگاه تلویزیون به یک تنظیم کننده وارد می شوند . تنظیم کننده در هر بار فقط امواج مشخصی را از باند فرکانسی با پهنای بسامد خود عبور می دهد تا بر روی صفحه به نمایش درآیند. البته با چرخاندن این تنظیم کننده می توانید باند مشخص دلخواه خود را از آن عبور دهید و در نتیجه تلویزیون را روی کانال دلخواه تنظیم کنید. هنگامیکه برای اولین بار تلویزیونی را استفاده می کنید باید آن را با بسامدهای محلی برای دریافت کانالهای مختلف تنظیم کنید. معمولا هر کلید برای یک کانال می باشد.


محققان ژاپنی برای نخستین بار موفق شدند تلویزیون‌های بسیار باکیفیت جدیدی را که شامل امکانات دیجیتالی فراوان می‌شود به بازارهای اروپایی معرفی کنند.
این تلویزیون‌های Ultra High Definition TV نام گرفته‌اند و کیفیت آنها 16 بار نسبت به تلویزیون‌های HD TV بیشتر است.
این طور که کارشناسان ژاپنی پیش‌بینی کرده‌اند، این تلویزیون‌ها دست کم تا 25 سال دیگر در بازار باقی خواهند ماند و تا آن زمان تحول خاصی در این عرصه ایجاد نخواهد شد.
گفته می‌شود تنها شش ماه پس از آنکه شرکت مخابراتی Telewest سیستم HD TV را برای بریتانیا راه‌اندازی کرد متخصصان ژاپنی این سیستم را تولید و به بازار عرضه کردند.
مردم با این محصول جدید می‌توانند تمامی تصاویر مورد نظر خود را با کیفیت بسیار بالا مشاهده کنند، اما متخصصان همچنان در تلاشند که به این نسل جدید تلویزیون‌ها امکانات بیشتری را بیافزایند.
U-HS TV برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی محصولات رسانه‌ای آمستردام به نمایش گذاشته شد و توجه همه مردم را به خود جلب کرد. کیفیت تصویر این تلویزیون‌ها 7680 در 4320 پیکسل است که 16 برابر باکیفیت‌تر از HD TV سنجیده می‌شود.


http://howstuffworks.mihanblog.com/post/59

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :