برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)




گروه :ACT مرکز کنترل
عنوان : مركز كنترل 6 زون
مارک :آریاك
مدل :ACT-6
شرح :
 

 راهنمای نصب و راه اندازی
دستگاه اعلام حریق
مدل 6-ACT

این دفترچه راهنما بایستی قبل از نصب تجهیزات به دقت خوانده شود

  • - توصیه می شود كه استاندارد بین المللی EN 54 مطالعه گردد .
  • - راهنمائیهای ارائه شده در این دفترچه به صورت عمومی بوده و نمی‌توان آنها را به طور مطلق برای تمامی موارد اعلام حریق در نظر گرفت .
  • - در صورت بروز اشتباه در درك مطالب ارائه شده و یا اشتباه در طریقه نصب ، این شركت هیچگونه مسئولیتی را بعهده نخواهد گرفت.
  • - سیاست تولید كننده ارائه سیستمی رو به رشد است و حق اعمال هر گونه تغییر در مشخصات محصولات را بر اساس صلاحدید خود و بدون اطلاع قبلی برای خود حفظ می نماید .

بسیار مـهـم :

اتصال اشتباه باطری به دستگاه باعث سوختن فیوز باطری و در بعضی مواقع صدمه دیدن دستگاه میشود .

صدمه وارد شده توسط شركت قابل رفع است ولی هزینه‌های تعمیرات آن بعهده مصرف كننده میباشد .

راهـنـمای طـراحی سـیسـتـم اعـلام حـریـق :

مركز كنترل :

  • دستگاه مركزی بایستی در محلی نصب گردد كه به راحتی قابل مشاهده باشد . معمولاً در ورودیهای اصلی و یا مسیرهائیكه مأموران آتش نشانی می توانند داخل شوند .
  • در محلهای تردد ، احتمال هر گونه دست كاری را مورد توجه قرار دهید .
  • خود مركز كنترل اعلام حریق ، باید بوسیله یك دتكتور ( از نوع دود ) كه در بالای آن و به سقف نصب شده ، حفاظت شود و آژیر اصلی سیستم در كنار آن یك انشعاب داشته باشد .

آژیرهـا :

  • كلیه آژیرها باید دارای پلاریته باشند . آژیرهای غیر پلاریزه باعث اعلام خطای آژیر (SOUNDER FAULT ) می‌گردند .
  • رایج ترین آژیرها ، زنگها و آژیرهای الكترونیكی هستند . آژیرهای موتوردار را به هیچ وجه نباید با این دستگاه مركزی به كار برد و همچنین كلیه آژیرهای بكار برده شده در ساختمان بایستی یكسان باشند تا صدای حاصل از اعلام حریق به راحتی قابل تشخیص باشد .
  • حداقل صدای آژیر باید 65 دسی بل و یا 5 دسی بل بیشتر از صداهای محیط اطراف ( كه بیش از 30 ثانیه ادامه دارند ) باشد. صدای آژیر بایستی در همه جای ساختمان شنیده شود . برای استراحتگاه‌ها و اشخاص خواب آلود با حس شنوائی معمولی ، شدت صدا بایستی 75 دسی بل باشد .

دستگاه مركزی مجهز به 2 خروجی آژیر می باشد كه بایستی به هر مدار حداقل یك وسیله اعلام خطر ( آژیر ) متصل باشد .

شستی های دستی اعلام حریق :

  • شستی‌های دستی اعلام حریق بایستی در راه‌های خروجی بخصوص در راه‌پله‌ها ، پاگردها و درهای خروجی با حداكثر فاصله 30 متر از هر نقطه در ساختمان ( برای مكانهای پرخطر كمتر از 30 متر ) نصب شوند .

به طور طبیعی این شستی‌ها بایستی 1.4 متر بالاتر از سطح زمین ، در معرض دید و در دسترس نصب شوند .

دتكتورهای دود :

دو نوع دتكتور دود وجود دارد : یونیزه و اپتیكال ( فتو الكتریك )

  • دتكتورهای یونیزه معمولاً در كشف آتش‌های بدون دود زیاد و دتكتورهای اپتیكال در كشف آتش‌های با دود غلیظ مورد استفاده قرار می گیرند . اگر چه اغلب تنها یك نوع از این دو توصیه می‌شود ، اما هیچكدام آنها نسبت به دیگری ارجحیت ندارد . ( در مجتمعهای مسكونی ، اداری و بیمارستانی نوع یونیزه و انبارهای مواد PVC از نوع دتكتور اپتیكال استفاده می شود ) .

دتكتورهای دود را به هیچ وجه در مسیر كوران هوا نصب نكنید . محل استقرار دتكتور به عوامل و پارامترهای متعددی بستگی دارد كه بهتر است از استاندارد BS 5839 یا EN54 در مورد كلیه جزئیات فواصل و غیره كمك گرفت . گردوغبار ، بخار ، آلودگی برخی مواد شیمیایی مانند اتر و همچنین دود بر دتكتور تأثیر می‌گذارد و باعث اعلام آژیر مزاحم می شود و نیاز مكرر به تمیز كردن دتكتور می‌شود. چنانچه عوامل فوق به طور عادی به مقدار زیاد در محل وجود دارد ( مثل اطاق دیزل و ....... ) از دتكتورهای حرارت باید استفاده گردد .

دتكتور های حرارت :

  • دتكتورهای حرارت در مكانهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند كه دتكتورهای دود كاربردی ندارند مانند آشپزخانه‌ها ، اطاقهای دیگ بخار ، اطاق ژنراتور و ......

این دتكتورها سه نوع هستند :

دتكتور نوع درجه حرارت ثابت ، نوع ازدیاد درجه حرارت ( RATE OF RISE ) و نوع تركیبی

  •  دتكتورهای حرارت ثابت در مكانهایی بكار می‌روند كه تغییرات ناگهانی درجه حرارت وجود دارد كه باعث آلارم كاذب می شود و در عین حال سرعت عكس العمل دتكتور اهمیت چندانی ندارد ؛ مانند آشپزخانه‌ها
  • در اغلب مكانهای دیگر كه امكان تغییر سریع درجه حرارت در شرایط عادی وجود ندارد ولی سرعت پاسخگویی دتكتور با توجه به شرایط مختلف تغییر دما و بروز حریق حائز اهمیت می باشد ، دتكتورهای نوع دوم قابل استفاده هستند .

بر اساس نسخه های جدید استاندارد ، در برخی مكانهای خاص كه ضمن اهمیت سرعت تغییر دما ، شرایط دمایی خاص نیز حاكم است از نوع سوم دتكتورها باید استفاده شود .

دتكتورهای حرارت ساده ( ECONOMY HEAT DETECTORS ) :

دتكتورهای حرارت ساده ( با مدار باز ) كه عملاً دیگر تولید نمی شوند ، بصورت یك سوئیچ حساس به دما می باشند كه در سیستمهای اعلام حریق امروزی باید به همراه یك مقاومت 470 اهم در مدار قرار گیرند ( مانند شستی های اعلام حریق معمولی )

باطریـها :

  • در این سیستم‌ها باید از باطریهای خشك استفاده شود و معمولاً برای دستـگاهها ACT-2   از دو باطری 12 ولت حداقل 2/2 آمپر ساعت استفاده می شود كه به صورت سری متصل می‌شوند (جمعاً 24 ولت ) .
  • برای دستگاههای ACT-4~14  نیز بهتر است دو باطری 12 ولت 7.2 آمپر ساعت استفاده كرد .
  • چنانچه باطریها متصل نبوده و یا خالی باشند ، نشانگر اشكال تغذیه ( POWER SUPPLY FAULT ) روشن می‌شود . این سری دستگاهها دارای مدار بسیار مجهز برای كنترل وضعیت باطریها می‌باشند كه به جای كنترل جریان شارژ باطری ، در واقع وضعیت كلی باطریها را مشخص می‌كنند . در نتیجه یك باطری خالی و یا با سلول فاسد باعث روشن شدن نشانگر اشكال تغذیه می شود (برق یا باطری ) .

سیستم را با باطری كاملاً شارژ روشن كنید .

كـابلهـا و اتصال تجهیزات :

  • كابل‌كشی آژیرها و دتكتورها بایستی مطابق با استاندارد انجام شوند. استقرار ، نصب و انتخاب كامل سیستم باید مطابق با استاندارد EN 54 باشد .
  • تعداد آژیرهای متصل به دو خروجی آژیر می‌توانند نابرابر باشد . پس از تكمیل كابل‌كشی ، مقاومت انتهای خط ( كد رنگ آبی ، خاكستری ، قرمز ، طلائی ) ازداخل لوازم یدكی همراه دستگاه و یا از ترمینال داخل مركز كنترل باز شده به آخرین آژیر بسته می شود كه مسیر كنترل پیوستگی خط تكمیل گردد . در نهایت روی ترمینال استفاده شده نباید مقاومت باقی بماند و این مقاومت فقط برای تست اولیه دستگاه لازم است .

دتكتورها طبق طرح فیزیكی ساختمان سیم بندی می‌شوند به گونه‌ای كه حداكثر 20 دتكتور حرارتی یا دودی یا شستی پالسی و یا تلفیقی از این سه در هر زون قرار می‌گیرد . در هر زون می‌توان به تعداد دلخواه شستی های دستی اعلام حریق را متصل كرد .

توجه: هرگز از مدار دتكتور یا آژیر انشعاب نگیرید زیرا كه سیمهای منشعب كنترل نمی‌شوند ، لذا بروز قطعی مدار در آنها اعلام نمی‌شود .

آزمایش كابلها :

  • كابلها را بایستی توسط اهم متر یا مولتی‌متر با كیفیت خوب امتحان كرد .

 اگر كابلها بوسیله دستگاه مگا اهم سنج تست می‌شوند نباید هیچگونه دتكتور ، آژیر و حتی خود دستگاه مركزی به كابلها متصل باشند زیرا كه ولتاژ امتحان500 ولت تمامی این وسایل را خراب خواهد كرد .

آزمایـش مـركـز كـنـترل :

مركز كنترل را قبل از متصل كردن نیز می توان امتحان كرد .

  • ابتدا مطمئن شوید كه مقاومتهای انتهای خط در جای خود در ترمینالها قرار دارند .

دو باطری 12 ولت حداقل 2/2 آمپر ساعت ( 2 زون ACT-2 ) یا 7.2 آمپر ساعت ( 4 الی 14 زون )  ACT-4~14  در قسمت پایین كابینت قرار داده و توسط بستهای مربوطه آنها را محكم نمائید . سپس باطریها را بـوسیله سیم رابط بصورت سری ( + اولی به - دومی ) به همدیگر متصل كنید . باطریها را نیز بوسـیله سیم های سیاه و قرمز متصل به بـرد اصلی ، به دسـتگاه متـصل كنیـد . سیم قرمز مثـبت و سیم سیاه منـفی است .نـشانـگر اشـكال تغـذیه (POWER SUPPLY FAULT ) روشن شده و بازر به صدا درخواهد آمد ( توجه داشته باشید كه اتصال اشتباه باطری فیوز باطری را می سوزاند و یا ممكن است به دستگاه آسیب برساند ). ورودی220 ولت را به برق وصل كنید در این حالت چراغ MAINS ON روشن می‌شود و در صورتیكه باطریها خالی نباشند چراغ نشانگر اشكال تغذیه خاموش شده و بازر ساكت می‌شود . اگر باطریها كاملاً خالی و یا نامرغوب باشند چراغ نشانگر اشكال تغذیه كماكان روشن می‌ماند اما بهتر است كه با باطری جدید شارژ شده امتحان شود .

سوئیچ در حالت NORMAL :

  • فقط چراغ MAINS ON روشن است ، آژیرها ساكت هستند و دكمه های فشاری نیز عمل نمی‌كنند .

سوئیچ در حالت ARM CONTROLS :

  • دكمه‌های فشاری فعال می‌شوند و كاربر می‌تواند از آنها استفاده كند . چرخاندن سوئیچ تأثیر دیگری روی دستگاه نمی‌گذارد .

دكمه RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS را فشار دهید . در زمانیكه دكمه فشار داده می‌شود چراغهای FIRE و FAULT روشن خواهند شد و بازر به صدا در خواهد آمد . چراغهای BATTERY / POWER SUPPLY FAULT و SOUNDER FAULT روشن نخواهند شد .

آزمایش مدار نمایشگر وضعیت تغذیه :

  • برق 220 ولت را قطع كنید، بعد از چند ثانیه چراغ POWER SUPPLY FAULT روشن خواهد شد در این حالت چراغ MAINS ON خاموش شده و بازر به صدا در خواهد آمد .

دكمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید ، بازر خاموش می شود ولی چراغ POWER SUPPLY FAULT روشن باقی می‌ماند .

برق 220 ولت را دوباره به دستگاه وصل كنید، دستگاه پس از مدت كوتاهی به حالت عادی خود بر میگردد .

  • باطری را قطع كنید ، پس از مدت كوتاهی چراغ POWER SUPPLY FAULT روشن شده و بازر به صدا در می آید .

باطری را دوباره وصل كنید ، پس از مدت كوتاهی دستگاه به حالت عادی برمی‌گردد و بازر خاموش می شود ( فقط چراغ سبز رنگ MAINS ON روشن می‌باشد )

توجه :

1- این آزمایشات بایستی با باطریهای نو و پر انجام گیرند . باطریهای نامرغوب باعث اعلام اشكال می‌گردند ، حتی اگر شارژ شوند .

2- چنانچه باطریهای خوب ولی خالی استفاده كنید ، نشانگر اشكال منبع تغذیه تا زمانیكه باطریها به اندازه كافی شارژ نشوند روشن می ماند .

آزمایش مدار كنترل آژیر :

ابتـدا اطمینـان حاصـل كنید كه مقاومتـهای انتـهای خـط ( با كـد رنگ آبی ، خاكستری ، قرمز ، طلائی ) بین هر جفت ترمینـال های آژیر ( S1 , +S1 -) و (S2 , +S2 -) قرار گرفته باشند .

ترمینالهای ( S1 , +S1- ) را اتصال كوتاه كنید و به همین وضعیت نگهدارید ، چراغ SOUNDER FAULT روشن خواهد شد و بازر به صدا درخواهد آمد .

دكمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید در نتیجه بازر خاموش خواهد شد اما چراغ SOUNDER FAULT روشن می ماند .

اتصال كوتاه را بردارید تا دستگاه به حالت نرمال برگردد.

این آزمایش را با اتصال كوتاه كردن ترمینالهای ( S2 , +S2 -) برای مدار دیگر آژیر نیز تكرار كنید .‌‌

‌توجه : هرگز زمانیكه چراغهای قرمز رنگ FIRE روشن هستند این آزمایش را انجام ندهید ، زیرا باعث سوختن فیوز آژیر میشود (F3 یا F4 )

یك پایه مقاومت انتهای خط آژیر را باز كنید تا مدار آژیر مربوط به ترمینال ( S1 , +S1- ) باز شود ، چراغ SOUNDER FAULT روشن خواهد شد و بازر به صدا درخواهد آمد .

دكمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید ، بازر خاموش شده اما چراغ SOUNDER FAULT روشن باقی می‌ماند .

مدار را به حالت اول خود برگردانید تا دستگاه به حالت نرمال برگردد .

این آزمایش را با مدار باز كردن ترمینالهای ( S2 , +S2 -) برای مدار دیگر آژیر نیز تكرار كنید .

آزمایش مدار كنترل دتكتور :

ابتدا اطمینان حاصل كنید كه مقاومتهای انتهای خط ( با كد رنگ آبی ، خاكستری ، قرمز ، طلائی ) بین هر جفت ترمینالهای دتكتور ( Z1 , +Z1-) و ( Z2 , +Z2 -) و . . . قرار گرفته باشد .

حالتهای مدار دتكتور به 4 وضعیت ذیل می باشد :

1- حالت نرمال : جریان كنترل مسیرهای زون از طریق مقاومت انتهای خط برقرار است .

دتكتورها و شستی های اعلام حریق به صورت موازی به سیم های مدار زونها متصل شده اند .

2- اشكال مدار باز : سیم بندی در بعضی نقاط قطع می‌باشد و جریان كنترل عبور نمی‌كند .

3- اشكال اتصال كوتاه : در بعضی از نقاط مدار اتصال كوتاه بوجود آمده كه باعث عبور جریان كنترل بیش از حد میشود .

4- وضعیت حریق : اتصال‌كوتاه نسبی بوجود آمده كه باعث ازدیاد جریان كنترل می‌گردد ولی نه به اندازه‌ای كه باعث اعلام اشكال اتصال كوتاه گردد .

اشكال مدار باز :

با برداشتن یكی از پایه‌های مقاومت انتهای خط از روی ترمینالهای ( Z1 , +Z1 -) ، مدار دتكتور را باز كنید . چــراغ ZONE 1 FAULT روشن شده و بازر به صدا در می‌آید .

داخل مركز كنترل چراغ GEN-FAULT و O زون مربوطه نیز روشن میشوند .

 دكمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید ، بازر خاموش می‌شود ، اما چراغها روشن می‌مانند .

مدار را به حالت اول خود برگردانید تا دستگاه نیز به حالت نرمال برگردد .
 

این آزمایش را برای مدار دیگر دتكتورها نیز با باز كردن ترمینالهای (Z2 , +Z2 -) و . . . امتحان كنید .

اشكال اتصال كوتاه :

ترمینالهای ( Z1 , +Z1- ) را به یكدیگر اتصال دهید و در این حالت نگه دارید . چراغZONE 1 FAULT روشن شده و بازر به صدا در می آید .

داخل مركز كنترل چراغ GEN-FAULT و S زون مربوطه نیز روشن می‌شوند .

دكمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید بازر خاموش می‌شود ، اما چراغها روشن می‌مانند .

اتصال‌كوتاه را بردارید تا دستگاه به حالت نرمال برگردد .

این آزمایش را برای مدار دیگر دتكتورها نیز با اتصال كوتاه كردن ترمینالهای ( Z2 , +Z2- ) و . . . تكرار كنید .

حالت اعلام حریق :

یك مقاومت470 اهم ( با كد رنگ زرد ، بنفش ، قهوه‌ای ، طلائی ) را بین ترمینالهای ( Z1 , +Z1- ) قرار دهید .

رله خروجی آژیر عمل می كند ، چراغ ZONE 1 FIRE چشمك می‌زند ، حال دستگاه در وضعیت اعلام حریق می‌ماند .

دكمه SILENCE ALARM SOUNDERS را فشار دهید ، رله خروجی آژیر به حالت اول برگشته و چراغ ZONE 1 FIRE از حالت چشمك زن به حالت ثابت برمی‌گردد و بازر به صدا درمی‌آید .

دكمه RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS را فشار دهید ، دستگاه دوباره به وضعیت اعلام حریق برمی‌گردد .

مقاومت 470 اهم را از روی ترمینالهای ( Z1 , +Z1 -) بردارید .

ابتدا دكمه SILENCE ALARM SOUNDERS و سپس RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS را فشار دهید ، دستگاه به حالت نرمال برمی‌گردد .

با متصل كردن یك مقاومت 470 اهم مابین ترمینالهای ( Z2 , +Z2- ) و . . . این آزمایش را برای مدارهای دیگر دتكتور نیز انجام دهید .

توجه :

1- فشار دادن دكمه RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS زمانیكه دستگاه در حالت اعلام حریق می باشد (زمانیكه FIRE چشمك میزند ) تأثیری ندارد .

2- زمانیكه آژیرهای اعلام حریق خاموش میشوند ( چراغ FIRE ثابت روشن است ) بازر روشن میشود و نمی توان آن را خاموش (SILENCE ) كرد .

3- ری‌ست كردن دستـگاه در وضعیت قطع آژیرها ( SILENCE ) هنگامیكه حالت حریق وجود دارد دوباره باعـث راه‌اندازی آژیـرها میگردد .

آخرین تست :

دكمه EVACUATE را فشار دهید . رله خروجی آژیرها عمل می كند تا آژیرها را راه اندازی كند .

در صورت تمایل می توان این آزمایشات را با وصل كردن یك آژیر ، دتكتور ، شستی اعلام حریق و مقاومت انتهای خط به ترمینالهای مربوطه انجام داد .

امكانات فرعی :

امكان آزمایش مهندسی ( آزمایش NON- LATCH یا تست تك نفره ) :

این سری دستگاهها دارای امكاناتی هستند كه شستی های اعلام حریق ، دتكتورها و آژیرها آزمایش شوند و به صورت اتوماتیك به حالت اولیه خود برگردند . جهت انجام این آزمایش ، جامپر ENG ( داخل مركز كنترل ) را در جای خود قرار دهید. LED مربوطه و چراغ GENERAL FAULT روشن خواهد شد و بازر به صدا در خواهد آمد كه آنرا نمی توان خاموش كرد.

حال اگر شرایط اعلام حریق بوجود آید آژیر حدود نیم ثانیه به صدا در می‌آید و قبل از اینكه دوباره به صدا در آید سه ثانیه خاموش می‌شود و در این سه ثانیه LED های FIRE و FAULT همة زونها روشن می مانند . این عمل تا زمانیكه دود داخل دتكتور باشد یا شستی به حالت عادی باز نگردد ادامه می‌یابد . پس از اتمام آزمایش جامپر را بردارید .



خارج كردن زون از مدار ( ایزوله كردن زون ) :

چنانچه لازم باشد می توان زونها را بوسیله قرار‌دادن جامپر آن ( ISO Z2 , ISO Z1 و ....... ) درموقعیت مورد نظر , از مدار خارج كرد . LED مربوطه و چراغ FAULT زون مربوطه جهت نشان دادن از مدار خارج شدن زون روشن خواهد شد ، بازر به صدا در خواهد آمد كه آنرا می‌توان خاموش كرد . زمانیكه آزمایش كامل شد جامپر را بردارید .

در مواردی كه در زون مورد نظر فعالیتهای دودزای كنترل شده انجام می شود ، برای جلوگیری از فعال شدن بی مورد دتكتورها میتوان زون مربوطه را به این روش غیر فعال نمود .

چراغ اشكال عمومی (GENERAL FAULT ):

در صورت بروز هرگونه اشكال این چراغ روشن می‌شود .

گنت های نگهدارنده :

مطابق با استاندارد EN 54 نباید از وسایلی استفاده شود كه جریان مصرف را بالا برده و باعث كاهش زمان كار باطری می شوند (حداقل 24 ساعت تغذیه دستگاه همراه با نیم ساعت آژیر با بار كامل فقط توسط باطری ) .

توصیه :

1- مگنت های نگه دارنده 24 ولت بایستی بوسیله منبع تغذیه 24 ولت جداگانه تغذیه شوند .

2- مگنت های نگه دارنده 220 ولت بایستی توسط رله‌ای‌كه ازطریق دستگاه تغذیه می شود راه اندازی گردند .(رله با بوبین 24 ولت و كنتاكت 220 ولت )

دستگاه تلفن كننده :

چنانچه بخواهید در هنگام بروز حریق , توسط دستگاه تلفن كننده نیز به محلهای مورد نظر ارتباط تلفنی برقرار گردد , امكان ارتباط مركز با دستگاه تلفن كننده مهیا گردیده است . این كانكتور ( كه با علامت TEL روی برد اصلی مشخص گردیده است ) دارای سه اتصال می باشد كه + و - برای تغذیه 12 ولت تلفن كننده و T جهت فرمان شماره گیری باید به دستگاه تلفن كننده متصل گرند.

نمای داخلی برد اصلی و کارت زون موقعیت موارد بالا روی بردها:

نـصـب اولیه :

كابل كشی و حصول اطمینان از تطابق آن با استاندارد

ابتدا موقعیت كلیه قسمتها را با نقشه چك كنید .

كابل كشی را مطابق با نقشه و طبق استانداردهای رایج انجام دهید .
 

بعد از كابل كشی ، دتكتورها ، شستی ها و آژیرهای اعلام خطر را نصب كنید .

دستگاه مركز كنترل را طبق دستورالعملهای آزمایش مركز كنترل  آزمایش كنید .

با استفاده از سوراخهای نصب ، جعبه اصلی دستگاه را در محل مناسب نصب نمائید .

(موقعیت سوراخهای کف جعبه اصلی مراکز ACT، جهت نصب)


كابل برق 220 ولت دارای سیم ارت را از سوراخهای جعبه وارد كنید .

برای عملكرد صحیح دستگاه و پیشگیری از خطرات احتمالی برق گرفتگی ، ترمینال E را حتماً به ارت حفاظتی ( طبق استاندارد ) متصل نمائید .

تا زمانیكه سیم بندی امتحان نشده است هیچ دتكتور یا آژیری را متصل نكنید . اغلب پایه دتكتورها هنگامیكه دتكتور روی آن نباشد مدار سیم كشی را باز می‌كنند ، جهت آزمایش سیم‌كشی بایستی ارتباط مدار باز سیم‌كشی را برروی پایه دتكتور كامل نمود .

سیم‌های ورودی را قبل از آزمایش كامل دستگاه به ترمینالهای آن وصل نكنید . دتكتورها را تا اتمام كارهای ساختمانی ( كه امكان وجود گرد و غبار می‌باشد ) ، از پایه‌های آنها خارج كنید كه به دلیل ورود گرد و غبار به داخل آنها باعث ایجاد آژیر مزاحم نشوند .

نـصـب تـكـمـیـلی :

هنگامیكه كلیه كارهای ساختمانی تمام شده و هیچ گرد و غباری وجود ندارد.

مطمئن شوید كه برق 220 ولت دستگاه قطع می باشد .

برای جلوگیری از وارد شدن صدمه به دستگاه در هنگام اتصال سیم ها ، باطریها را از داخل دستگاه بردارید . بعد از آزمایش كردن سیم بندی و دستگاه ، مقاومتهای انتهای خط را از ترمینال دستگاه باز كرده و آنها را به ترمینالهای آخرین دتكتور و آخرین آژیر هر مدار وصل كنید . (می‌توانید قبل از باز كردن مقاومتهای متصل به ترمینالهای دستگاه ، از مقاومتهای داخل لوازم یدكی همراه دستگاه برای اتصال به آخرین دتكتور و آژیر استفاده نمائید و پس از اتمام تست ، مقاومتهای داخل دستگاه را برای استفاده‌های بعدی داخل زیپ‌كیپ نگهداری نمائید . )

سپس كلیه آژیرها و دتكتورها را وصل كنید .

كامل بودن مدار سیم كشی را بوسیله یك اهم متر چك كنید .

تذكر : هنگام متصل بودن هر گونه وسیله الكترونیكی ، سیستم را بوسیله مگا اهم سنج آزمایش نكنید.

زمانیكه مطمئن شدید كه كلیه اتصالات محكم و عایق روی سیم‌ها سالم می‌باشند ، باطری‌ها را داخل دستگاه قرار داده و سیم‌های آنها را متصل كنید و برق دستگاه را نیز متصل نمائید .حال می‌توانید دستگاه را بطور كامل و عملی تست نمائید .

توجه : كلیه دستگاهها فضای لازم را برای قرار دادن دو باطری 7.2 آمپر ساعت دارا هستند.

عـیـب یـابی:

هشدار : هنگامیكه درب جلوی دستگاه باز می باشد برق 220 ولت را قطع كنید .

بازر به صدا در می آید ، هیچگونه نشانگر اشكال روشن نمی شود و صدا با دكمه SILENCE FAULT SOUNDERS نیز قطع نمی شود :

كنترل كنید كه جامپر آزمایش مهندسی (ENG ) در موقعیت خود قرار نداشته باشد . در صورت وجود آنرا از محل خود خارج كنید تا بازر خاموش گردد و چراغ مربوط به آزمایش مهندسی ( كنار جامپر مربوطه ) خاموش شود . در غیر اینصورت با فروشنده تماس بگیرید .

اشكال تغذیه ( BATTERY / POWER SUPPLY FAULT ) :

آیا چراغ سبز MAINS ON روشن است ؟ در غیر این صورت تغذیه 220 و فیوز آن را كنترل كنید .

سیم های باطری را چك كنید .( باید سیم قرمز رنگ به ترمینال مثبت باطری و سیم سیاه رنگ به ترمینال منفی باطری وصل باشد ) . اگر سـیم های باطـری اشتباه متصـل شوند ، فیـوز باطری خواهـد سوخت كه باعـث روشن شدن نشانگر اشكال تغذیـه می گردد . در این صورت با فروشنده تماس بگیرید .

كنترل كنید كه دو باطری 12 ولت با آمپر ساعت مناسب به صورت سری به سیستم وصل می باشند .

كنترل كنید كه كانكتورها درست به بردها متصل شده باشند .

كنترل كنید كه سیم های ترانس درست داخل ترمینال قرار گرفته باشند .

چنانچه چراغهای MAINS ON و BATTERY / POWER SUPPLY FAULT هنوز روشن هستند ، باطریها را عوض كنید .

آلارم كاذب ( FIRE FAULT ) :

مدار زونی را كه باعث ایجاد آلارم شده است از ترمینال جدا كرده و مقاومت صحیح انتهای خط ( با كد رنگ : آبی ، خاكستری ، قرمز ، طلائی ) را به جای آن قرار دهید .

 سوئیچ رادر حالت ARM CONTROLS قرار دهید ، دكمه SILENCE ALARM SOUNDERS و سپس دكمه RESET را فشار دهید . در صورت رفع شدن ، دتكتورها و شستی های زون مربوطه را چك كنید . ( شستی یا دتكتوری باعث ایجاد آلارم كاذب شده است )

چنانچه وضعیت اعلام حریق ادامه یافت و اشكال بر طرف نگردید با فروشنده تماس بگیرید .

اشكال زون ( ZONE FAULT ) :

مدار زونی را كه باعث ایجاد اشكال شده از ترمینال جدا كرده و مقاومت صحیح انتهای خط (با كد رنگ : آبی ، خاكستری ، قرمز، طلائی ) را بجای آن قرار دهید .در صورت رفع شدن اشكال زون ، سیم بندی و پایه دتكتورها را چك كنید .

جامپر خارج كردن زون از مدار ( ISO ) را چك كنید كه در موقعیت خود قرار نداشته باشد .

چنانچه وضعیت ادامه پیدا كرد و اشكال برطرف نشد با فروشنده تماس بگیرید .

اشكال آژیر ( SOUNDER FAULT ) :

فیوزهای خروجی آژیر F3 و F4 و فیوز خروجی كمكی  (F1 ( AUX را كه بر روی برد اصلی قرار دارند آزمایش كرده و در صورت سوخته بودن آنها را تعویض كنید . ( فیوز 20 میلیمتری 1 آمپر )

كنترل كنید كه مقاومت انتهای خط (با كد رنگ : آبی ، خاكستری ، قرمز، طلائی ) وصل شده باشد . مدار آژیر مربوطه را از ترمینال جدا كرده و فقط مقاومت انتهای خط را بجای آن قرار دهید .

در صورت رفع شدن اشكال آژیر ، سیم بندی را چك كنید .

چنانچه وضعیت ادامه پیدا كرد و اشكال برطرف نشد با فروشنده تماس بگیرید .

دكمه ها عمل نمی كنند :

سوئیچ را در حالت ARM CONTROLS قرار دهید . دكمه SILENCE ALARM SOUNDERS و سپس RESET را فشار دهید . اگر خطا باقی ماند كانكتور اتصال سوئیچ به برد اصلی را كنترل كنید . اگر مشكل برطرف نشد با فروشنده تماس بگیرید .

بازدیـد سـیـسـتـم :

بازدید روزانه :

كنترل كنید كه فقط چراغ سبز رنگ MAINS ON روشن بوده و هیچ چراغ دیگر ، بازر یا آژیری روشن نباشد . هر گونه اشكال را به سرویسكار مربوطه گزارش دهید و در فرم ثبت وقایع ثبت كنید .

بازدید هفتگی :

سوئیچ را در حالت ARM CONTOROLS قرار داده و دكمه RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS را فشار دهید .

كنترل كنید كه چراغ زونها روشن می‌شود و بازر كار می‌كند . شستی اعلام حریق یا دتكتوری را فعال كنید تا اعلام حریق آزمایش شود ، عملكرد آژیرها را كنترل كنید . دستگاه را با فشار دادن دكمه ALARM SOUNDERS SILENCE و سپس RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS به حالت اولیه برگردانید ( برای انجام این آزمایش به دونفر نیاز میباشد ) .

كلیه شستی ها و دتكتورها را كنترل كنید تا مطمئن شوید همگی آنها در دسترس می باشند .

هر هفته یك زون مختلف و همچنین شستی و یا دتكتور متفاوتی را امتحان كنید . بدین ترتیب به صورت دوره‌ای كلیه شستی‌ها و دتكتورها را امتحان كرده‌اید .

توصیه می‌شود نقشه‌ای از ساختمان در مورد جزئیات مربوط به محل استقرار شستی‌ها و دتكتورها در دسترس داشته باشید .

بازدید فصلی :

گزارشات قبلی را مطالعه كنید و چك كنید كه اشكالات قبلی به صورت صحیح برطرف شده باشند .

باطری و اتصالات آنرا بازدید كنید .

مانند بازدید هفتگی در هر زون یك دتكتور و یا شستی را فعال كنید تا اعلام حریق را آزمایش كنید .

برق 220 ولت را قطع كرده و قابلیت باطری برای تغذیه آژیرها را كنترل كنید .

بازدید سالانه :

همانند بازدید هفتگی و فصلی عمل كرده ولی كلیه دتكتورها ، شستی های اعلام حریق ، آژیرها و تجهیزات كمكی را برای عملكرد صحیح كنترل كنید .

هر دو یا سه سال یك بار :

برای حصول اطمینان از عملكرد صحیح و عدم وجود آژیر مزاحم ، دتكتورهای دود را تمیز كنید . لازم به ذكر است كه برای تمیز كردن این دتكتورها وسایل مخصوصی مورد نیاز می باشد . در صورت نیاز با سرویسكار مربوطه تماس بگیرید .

هر پنج سال یك بار :

باطری‌های خشك را تعویض كنید .

سرویس :

سرویس مرتب و یكنواخت توصیه می‌شود . ترجیحاً طی یك قرارداد منظم تعمیر و نگهداری با سازمان یا شخص ورزیده ، اینكار انجام شود و یك گزارش سالانه كامل از تغییرات سیستم تهیه گردد .

توجه:

هر گونه تعمیرات غیر مجاز روی دستگاه باعث از بین رفتن گارانتی میشود و شركت مسئولیتی بعهده نمی گیرد .

مشخـصات مـركـز كـنـتـرل :

  مشخصات تغذیه
 
برق ورودی اصلی
195-230 VAC.50 HZ
منبع تغذیه داخلی
 24 VDC نامی
محدودیت جریان خروجی
1.4 @230 VAC
خروجی کمکی (AUX)
27 VDC نامی
باطری مورد نیاز
2 × 12 V 2.2 or 7.2 Ahr سری
جریان مصرفی دستگاه 6 زون
92 mA
نمایش اشکال برق ورودی
دارد
نمایش اشکال شارژ باطری
دارد
نمایش قطع باطری یا باطری نا مرغوب
دارد
زمان تغذیه دستگاه با باطری 2/2 آمپر ساعت
21 Hrs
زمان تغذیه دستگاه با باطری7.2 آمپر ساعت
58Hrs

 مشخصات مدار دتکتور

نمایش اشکال مدار باز

دارد

مدار مقاومت انتهای خط  (مقاومت کوچک)

6800 اهم ( آبی ، خاكستری ، قرمز ، طلائی ) 1.4 وات

نمایش اشکال اتصال کوتاه

دارد

حداکثر تعداد دتکتور در هر زون

20

حداکثر تعداد شسی اعلام حریق در هر زون

نامحدود

  مشخصات مدار آژیر

مقدار مقاومت انتهای خط

6800 اهم ( آبی ، خاكستری ، قرمز ، طلائی ) 1.4 وات

نمایش اشكال مدار باز

دارد

نمایش اشكال اتصال كوتاه

دارد

فیوز خروجی

1A

حداكثر مجموع جریان دو خروجی

1.4 A

حداكثر تعداد آژیر 65 میلی آمپری

21

حداكثر تعداد آژیر 20 میلی آمپری

70

كنتاكتهای رله كمكی

ترجیحاً به برق شهر وصل نشود

حداكثر1A / 30 VDC

( بدون ولتاژ )

  فیوزها

برق ورودی

20 mm - 500 mA

خروجی آژیر F3 وF4

20 mm - 1A

خروجی كمكی F2

20 mm - 1A

باطری F1

20 mm - 1.6A

 ترمینال های ورودی و خروجی

حداكثر قطر سیم

2.5 mm

حداقل قطر سیم

0.75

  ابعاد

عرض

405 mm

ارتفاع

267 mm

عمق

92 mm

وزن ( بدون باطری )

5 Kg

 

 

http://ariak.co.ir/ProductsViewer.aspx?rand=ybVRERLsdXWgw9szxDa7NQ==

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :