تبلیغات
برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات. - ترانسفورماتور 1000 كیلوولت

برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

ترانسفورماتور 1000 كیلوولت

با روند رو به رشد مصرف انرژی الكتریكی در قرن بیست و یكم ، شركت برق توكیو (TEPCO) تصمیم به توسعه شبكه انتقال 1000 كیلوولت داشته و لذا در حال حاضر مشغول آزمایش های میدانی تجهیزات 1000 كیلوولت در پست (شین هارونا) می باشد. در این راستا برای تامین تجهیزات مورد نیاز سیستم قدرت 1000 كیلوولت با همكاری شركت میتسوبیشی الكتریك ( كارخانه آكو ) یك اتو ترانسفورماتور تكفاز نوع shell یا زرهی با تنظیم كننده ولتاژ تحت بار (LVR) طراحی و ساخته شده كه در متن حاضر به معرفی مشخصات ، ساختمان، آزمایش ها و چگونگی حمل و نقل آن پرداخته می شود. در حالت سه فاز ظرفیت سیم پیچ های اولیه و ثانویه 3000 مگاولت آمپر و ظرفیت سیم پیچ ثانویه آن دارای ظرفیت 1200 مگاولت آمپر می باشد كه برای تامین بار راكتیو مورد نیاز خطوط 1000 كیلوولت در نظر گرفته شده است . برای اینكه در حین اتصال كوتاه با جریان های شدیدی درگیر نباشیم و تجهیزات منصوبه غیر عادی نباشند به جای اینكه همانند ترانسفورماتور 500 كیلوولت سمت ثالثیه را 63 كیلوولت انتخاب كنیم ، از سطح ولتاژ 147 كیلوولت استفاده می كنیم. برای این ترانس امپدانس درصد، 18 درصد انتخاب شده است، كه از یك طرف ماكزیمم پایداری را برای شبكه ایجاد نماید و از طرف دیگر جریان اتصال كوتاه محدود میشود و در نهایت یك طرح اقتصادی برای ترانسفورماتور انتخاب شده است . این ترانسفورماتور دارای 27 تپ در بازه های ولتاژ خط 6/1136 كیلوولت تا 6/986 كیلوولت بوده و برای بررسی قدرت عایقی آن در برابر اضافه ولتاژهای گذرا، آزمایش های ولتاژ ایستادگی در فركانس قدرت با شرایط و آزمایش ولتاژ ایستادگی(در اولیه 1950 كیلوولت و در ثانویه 1300 كیلوولت) انجام شده است.


در آزمایشهای بالا E ولتاژ فازی معادل     می باشد. برای رعایت شرایط زیست محیطی سطح صدای قابل قبول 65 دسی بل برای آن در نظر گرفته شده كه برای كنترل این سطح از صفحات چند صدای فلزی در ترانسفورماتور استفاده شده است خنك سازی این ترانسفورماتور با روغن و هوای تحت فشار انجام می گیرد. از آنجا كه هر ترانسفورماتور 1000 كیلوولت هم از نظر ولتاژ و هم از نظر ظرفیت معادل دو برابر ترانسفورماتور 500 كیلوولت میباشد و از طرفی بیشتر سیستم های حمل و نقل ریلی و دریائی و یا فضایی در حد یك ترانس 500 كیلوولت میباشند ، لذا این ترانس به دو واحد كه هر واحد ظرفیت و حجم یك ترانس 500 كیلوولت را دارد تقسیم می شود. در ترانس تهیه شده هر واحد در حالت تكفاز ظرفیت 3/1500 مگاولت آمپر و هر كدام تنظیم كننده ولتاژ جداگانه داشته و در محل نصب این دو واحد از طریق یك داكت T شكل با بوشینگ روغن – گاز با هم موازی می شوند. برای كاهش عایق ها و در نتیجه كاهش حجم ترانسفورماتور طراحی سیم پیچی و عایق ها باید به گونه ای باشد كه شدت میدان الكتریكی تا حد ممكن كاهش یافته و درجه خلوص روغن ترانس نیز تا حد ممكن بالا باشد. برای بارگیری در كشتی، متعلقات هر ترانسفورمرز نظیر واحدهای خنك كنندگی و سایر بخش های آن جدا شده و در فضایی با طول 8 متر ، عرض 3 متر و ارتفاع 4 متر قرار داده می شوند. عموما بارگیری به گونه ای است كه برای مسافت های طولانی در حد 1000 كیلومتر هیچگونه آسیبی به واحد نرسد.

در محل نصب ترانسفورماتور در پست، هر دو واحد جداگانه برروی یك قاب فلزی برروی زمین بسته شده و سپس از طریق داكت T شكل به همدیگر وصل می شوند تا یك ترانس تكفاز 1000 كیلوولت را تشكیل دهند. سپس این ترانس تكفاز تحت آزمایش كارآگاهی نسبت تبدیل ، مقاومت ، امپدانس سیم پیچها و مقاومت عایقی قرار می گیرد. اولیه و ثانویه و ثالثیه ترانس تكفاز 1000 كیلوولت از طریق اتصال گازی ( SF6 ) متصل می گردند. سپس با استفاده از سه ترانس تكفاز ، بانك ترانس های سه فازی ایجاد می كنند. در نهایت این ترانس سه فاز تحت آزمایش های تضمین سیستم خنك كنندگی ، آزمایش جریان هجومی، تعیین جریان نشتی قرار می گیرند. این آزمایشات برای یك دوره دو ساله انجام می شود.

منبع : Mitsubishi

آدرس : http://www.mitsubishielectric.com

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :