برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

به منظور پاسخگویی به رشد روزافزون تقاضا برای انرژی برق، معمولا سعی می کنند که ظرفیت شبکه را برای انتقال برق افزایش دهند . یک راه حل استفاده از حداکثر مجاز دمای هادی، طبق استانداردهای بین المللی می باشد. که در نتیجه موجب افزایش شکم سیم (sag) می شود . همچنین بدلیل تلاقی مسیر راه آهن و جاده ها با مسیر خطوط انتقال و یا لزوم افزایش قدرت انتقالی خط ، نیاز به افزایش ارتفاع دکلهای خط میباشد. روشهای معمول برای این کار مستلزم ایجاد خاموشی در شبکه مربوطه است که در بسیاری اوقات این امر ممکن نیست.

شرکت ABB Energieanlagenbau GmbH ، روشی جدید را ابداع نموده تا خطوط 110 کیلوولت انتقال را بدون خاموشی، تغییر ارتفاع دهد 

شیوه های معمول برای افزایش ارتفاع دکلها، نه ساده هستند و نه از نظر مالی به صرفه. برای مثال، تمام آنها نیاز به خاموش کردن خط و جابجا کردن هادیها از محل اتصالشان را دارند. در حالیکه در روش جدید ABB ، شبکه می تواند در هنگام عملیات، برقدار باشد و کار عادی خود را ادامه دهد

در روشهای مرسوم، جرثقیل های متحرک باید به محل دکل آورده شوند که بدلیل شرایط مکانی دکل، مانند زمینهای کوهستانی، بعضا امکان پذیر نیست. برای حل این مساله، پیش از این از جین پل (JIN POLE) برای جابجا کردن قطعات دکل استفاده می شد که باز هم نیاز به جدا کردن هادیها بود و برای محافظت از هادیها در حالت جدا شده، نیاز به ایجاد ساختارهای جدید بود. درضمن، جدا کردن هادیها، مستلزم استفاده از مسیرهای جانبی یا موقت برای انتقال انرژی می باشد

مشکلات فوق، شرکت ABB را برآن داشت تا شیوه جدیدی را معرفی کند. ابتدا این روش روی یک دکل منفرد که در مدار نبود، امتحان شد. پس از بهینه کردن سیستم مذکور در نتیجه آزمایش فوق، امکان افزایش ارتفاع دکلهای خطوط انتقال، بدون خاموشی و با امنیت کامل و در صعب العبورترین مناطق امکان پذیر شد

لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای بلند کردن دکل ها، از چهار نگهدارنده مشبک تشکیل شده است که طول هرکدام می تواند مستقلا تغییر یابد تا در شیب ها بتوان ارتفاع آنها را در یک سطح نگه داشت. هر کدام از نگهدارنده ها روی یک فونداسیون فلزی قرار می گیرند و ابتدا روی زمین، با رعایت حریم خط، به شکل پیش ساخته آماده می شوند . سپس این نگهدارنده ها توسط وینچ روی محور دکل مورد نظر بالا کشیده شده و سپس در جای خود محکم می شوند . فونداسیون های فلزی ، چهار نگهدارنده را در دو سطح مختلف به همدیگر متصل می کنند .

چهار نگهدارنده مذکور، توسط چهار کابل به فونداسیون دکل (از داخل و یا خارج) مهار می شوند بدنه دکل، با اتصالات پایه محکم شده و در موقعیت خود ثابت می شود. در گوشه های بدنه دکل اتصالات خاصی متصل می کنند که از این اتصالات به عنوان محل شروع عملیات استفاده می شود قسمت بالای دکل با مجموعه ای از کابلها کشیده می شود تا بالا بردن دکل، تحت کنترل قرار گیرد بدلیل مهار دو طرفه ، مهار اضافی خارجی دیگری مورد نیاز نمی باشد. دکل بوسیله چهار قلاب بالابر که توسط چهار سیلندر هیدرولیک به حرکت در می آیند، بالا کشیده می شود. بدنه دکل با قابی که محکم کننده آن نیز هست، هدایت می شود. اگر دکل در هنگام عملیات به هر دلیل، مانند وزش باد یا کشش قطری هادیها، از موقعیت عمودی خود منحرف شود، تجهیزات بخصوصی برای بازگرداندن آن به موقعیت اصلی خود مورد استفاده قرار می گیرد

به طور کلی، بلندکردن قسمت فوقانی دکل به ارتفاع مورد نظر، حدود سی دقیقه به طول می انجامد در طول این مدت، کسی مجاز به حضور در محدوده خطرناک اطراف دکل یا خطوط انتقال نمی باشد

سنسورهای نصب شده در چهار گوشه سازه نیروهای اعمالی را اندازه گیری می کند و مقادیر آن، در نمایشگری دیجیتالی در مرکز کنترل خارج از محدوده خطر خوانده شده و اگر انحرافی از خط عمود در دکل دیده شود، می توان از همین مرکز کنترل و توسط سیلندرهای هیدرولیک، آن را تصحیح نمود

زمانی که دکل به ارتفاع مورد نظر رسید، می توان قسمت جدید را به ساختار دکل اضافه نمود، یا قسمت پایینی را بیرون آورده و قطعه بلندتری را بجای آن نصب نمود. روش شرح داده شده در حال حاضر برای تمامی انواع دکلهای خطوط انتقال تا سطح ولتاژ 110 کیلوولت و در هر منطقه ای قابل اجراست. افزایش ارتفاع تا هفت متر، بسته به محل اتصالات، امکان پذیر است. با لوازم بالابر کنونی، وزنی برابر 15 تن قابل بلند کردن است. در صورت نیاز، این مقدار قابل افزایش است

 

پروژه انجام شده

یک نمونه پروژه که برای راه آهن آلمان در مسیر بین شهری کارلسروهه – افنبورگ – باسل انجام گرفته، مزایای این روش جدید را مشخص می کند. اکثر دکلهای خط انتقال 110 کیلوولت مذکور در مناطق صعب العبور واقع شده اند. در یک مورد، یکی از دکلها تا سه متر باید افزایش ارتفاع پیدا می کرد و در محلی واقع بود که جرثقیل های متحرک به آن دسترسی نداشتند . از طرفی، شرایط نامناسب زمین، امکان محکم کردن پایه های تجهیزات سنگین را بسیار مشکل می کرد. بنابراین گروه ABB با وسایل نسبتا سبکتر خود به محل مورد نظر رفتند و در مدت دو و نیم روز، طبق برنامه و بدون ایجاد خاموشی در خط، عملیات مرتفع سازی دکلها را انجام دادند. برنامه بعدی این شرکت انجام عملیات فوق برای خطوط انتقال 380/220 کیلوولت میباشد.

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :