برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

انواع ترمز خودرو
ABS, EBD, ESP

ABS:

خب این سیستم همون سیستم ضد بلوکه یا ضد قفل هست که نمیزاره لاستیک ماشین قفل بشه و لیز بخوره! ترمز های ای بی اس دو نوع هستند:

۱- مکانیکی: این نوع ترمز همونطور که از اسمش پیداست مکانیکی هست و شما به محض اینکه پاتون رو روی ترمز قرار می دید با گرفتن و ول کردن تند تند ترمز در این سیستم مانع از قفل شدن ترمز میشه ولی این نوع ترمز زیاد کار آمد نیست و این مدل روی ماشینهایی مثل سمند و ۴۰۵ و پرشیا که میگن ترمز ای بی اس نصب می کنن این نوع نصب میشه!

۲-الکترونیکی: این مدل بصورت الکترونیکی و هوشمند از طرف کامپیوتر مرکزی ماشین فرمان می گیره که وقتی سیستم احساس می کنه ماشین داره لیز می خوره این ترمز رو وارد مدار می کنه واز لیز خوردن ماشین جلوگیری می کنه که خیلی عالی جواب می ده به طوری که در ۹۵ درصد مواقع شما ترمزگیری بهتری خواهید داشت! این سیستم روی ماشینهایی مثل ۲۰۶ و زانتیا وجود داره!!!

این رو هم اضافه کنم که وقتی شما ای بی اس دارین به راحتی هنگام ترمز گیری شدید می تونین تغییر مسیر بدین ولی اگر فاقد این سیستم باشید به دلیل لیز خوردن تغییر مسیر عملا امکان ذیر نخواهد بود.

EBD:

این سیستم ترمز گیری علاوه بر ترمز ضد بلوکه سیستم پایداری ماشین همراه با ترمز گیری هست به صورتی که هم از لیز خوردن جلو گیری می کنه و هم از انحراف به چپ و راست برای مثال اگر شما نصف ماشینتون روی یخ باشه و دو چرخ دیگه روی آسفالت اگه فقط از سیستم ای بی اس استفاده کنید ماشین به طرفی که آسفالته منحرف میشه و از مسیر خارج میشه ولی اگر ای بی دی نیز همراه شما باشه از این انحراف هم جلو گیری میکنه!

در ایران در بین ماشین های زیر ۳۰ میلیون این سیستم فقط در ۲۰۶ تیپ۵ و تیپ۶ وجود داره!

و اما ESP:

تا اینجا اون دو سیستم بالا که معرفی شد فقط هنگام ترمز گیری به یاری انسان میان ولی سیستم پایداری ای اس پی همیشه با شماست و ماشین شما رو در هر لحظه از انحراف و پرتاب محافظت می کنه! مثلا وقتی شما با سرعت خیلی زیاد وارد پیچی میشین ماشین پایداریشو از دست می ده و از مسیر پیچ خارج میشه اینجاست که ای اس پی به یاری شما می شتابه و نمیزاره ماشین از مسیر پیچ خارج بشه! هر گونه لغزش ماشین در هر حالت چه به بغل و یا چه به جلو و عقب حتی بدون ترمزگیری توسط سیستم پایداری ای اس پی کنترل میشه! از ماشینهایی که این سیستم رو دارن میشه به رنو مگان ۲۰۰۰ و هیوندای سوناتا اشاره کرد!

http://www.alborz1-2-3.blogfa.com/post-14.aspx

ترمزهای ضد قفل چگونه کار می کنند؟
نگه داشتن ناگهانی یک اتومبیل در جاده ی لغزنده می تواند بسیار خطرناک باشد.ترمزهای ضد قفل خطر های این واقعه ی ترسناک را کاهش می دهد.در واقع روی سطوح لغزنده حتی راننده های حرفه ای بدون ترمزهای ضد قفل نمی توانند به خوبی یک راننده ی معمولی با ترمزهای ضد قفل ترمز کنند.


مکان ترمز های ضد قفل
در این مقاله ما همه چیز را درباره ی ترمز های ضد قفل یاد می گیریم:اینکه چرا به آنها نیاز داریم،چه چیز هایی در آنها به کار رفته است،چگونه کار می کنند،بعضی از انواع رایج و بعضی از مشکلات مربوط به آن.

بدست آوردن یک مفهوم کلی از ترمزهای ضد قفل:
تئوری ترمز های ضد قفل بسیار ساده است.یک چرخ در حال لیز خوردن(به طوری که سطح تماس تایر نسبت به زمین سر بخورد) نسبت به چرخی که لیز نمی خورد نیروی اصطکاک کمتری دارد.اگربا اتومبیل خود در یخ گیر کرده باشید می دانید که اگر چرخها بچرنخد هیچ نیروی جلو بری به اتومبیل وارد نمی شود زیرا سطح تماس چرخ نسبت به یخ لیز می خورد.
ترمزهای ضد قفل با جلوگیری کردن از سر خوردن چرخ ها در هنگام ترمز کردن،دو مزیت را بوجود می آورند:اول اینکه خودرو زود تر متوقف می شود و دوم اینکه می توان خودرو را هنگام ترمز کردن نیز هدایت کرد.
در ترمز های ضد قفل چهار بخش اصلی وجود دارد:
● حسگر های سرعت
●پمپ
●سوپاپ ها
●کنترل کننده


پمپ وسوپاپ های ترمز ضد قفل


حسگرهای سرعت:
سیستم ترمز ضد قفل باید بداند چه موقع چرخ در حال قفل کردن است،حسگرهای سرعت که در هر چرخ یا در بعضی مواقع در دیفرانسیل قرار گرفته اند این اطلاعات را فراهم می کنند
سوپاپ ها:
در هر لوله ی ترمز که به هر ترمز می رود یک سوپاپ وجود دارد که با کنترل کننده کنترل می شود،در بعضی از سیستم ها سوپاپ سه حالت دارد:
●در حالت اول سوپاپ باز است و فشار از سیلندر اصلی مستقیما به ترمز می رسد
●در حالت دوم سوپاپ لوله ی ترمز را می بندد و ترمز را از سیلندر اصلی جدا می کند،این حالت از افزایش بیش از حد فشار ترمز وقتی راننده روی پدال فشار می آورد،جلو گیری می کند
●در حالت سوم سوپاپ مقداری از فشار ترمز را کم می کند
پمپ:
چون سوپاپ می تواند فشار ترمز را کم کند باید به طریقی این فشار از دست رفته را جبران کرد واین کاری است که پمپ انجام می دهد.بعد از اینکه سوپاپ فشار را در یک ترمز کم کرد پمپ دو باره فشار ایجاد می کند

کنترل کننده:
کنترل کننده یک پردازنده است که با توجه به حسگرهای سرعت، سوپاپ ها را کنترل می کند.
ترمز ضد قفل هنگام عمل کردن:
انواع مختلف و الگوریتم های کنترل گوناگونی برای ترمز های ضد قفل وجود دارد.ما درباره ی طرز کار یکی از ساده ترین انواع آن توضیح می دهیم.
کنترل کننده همیشه حسگرهای سرعت را کنترل می کند و به دنبال کاهش سرعت غیر معمول در چرخ ها می گردد.دقیقا قبل از اینکه چرخی قفل کند کاهش سرعت شدیدی را تجربه می کند اگر این چرخ کنترل نشود بسیار زودتر از زمانی که خودرو برای متوقف شدن نیاز دارد قفل خواهد کرد.یک خودرو که با سرعت ٦۰مایل در ساعت حرکت می کند درشرایط ایده آل حدود ٥ ثانیه زمان لازم دارد تا بایستد اما یک چرخ در کمتر از یک ثانیه از چرخیدن می ایستد و قفل می کند.
کنترل کننده می داند که یک چنین کاهش سرعتی در چرخها غیرممکن است.بنابراین در چرخی که کاهش سرعت غیر معمول داشته فشار ترمز را کاهش می دهد تا زمانی که حسگر آن چرخ افزایش سرعت را ثبت کند آنگاه کنترل کننده دوباره فشار ترمز را افزایش می دهد تا اینکه حسگر ها کاهش سرعت را گزارش کنند.کنترل کننده این کار را بسیار سریع وقبل از آنکه تایر تغییر سرعت زیادی داشته باشد انجام می دهد نتیجه این است که حرکت چرخ ها با همان شدتی که از سرعت خودرو کم می شود کند می گردد و ترمز ها چرخ ها را نزدیکی نقطه ی قفل کردن نگه می دارند که این به سیستم بیشترین نیروی ترمز کردن را می دهد.
وقتی ترمز ضد قفل در حال کار کردن است شما ضربات منظمی در پدال ترمز احساس می کنید که به خاطر باز و بسته شدن سریع سوپاپ ها است.بعضی از ترمزهای ضد قفل تا ۱٥بار در ثانیه این کار را انجام می دهند.
انواع ترمزهای ضد قفل:
ترمزهای ضد قفل طراحی های مختلفی دارند که به نوع ترمز به کار رفته بستگی دارد.ما به آنها بر اساس تعداد کانال ها(تعداد سوپاپ هایی که به طور جداگانه کنترل می شوند) و تعداد حسگر های سرعت اشاره می کنیم:
●ترمز ضد قفل با چهار کانال و چهار حسگر سرعت:این بهترین طراحی است که در آن برای هر چرخ حسگر و سوپاپ جداگانه ای وجود دارد با این روش کنترل گر هر چرخ را به طور مجزا بررسی می کند تا به هر چرخ بیشترین نیروی اصطکاک وارد شود.
●سه کانال و سه حسگر:این روش بیشتر در وانت ها و کامیون ها با چهار چرخ ضد قفل استفاده می شود و در آن برای هر چرخ جلو یک حسگر و یک سوپاپ وجود دارد اما برای دو چرخ عقب فقط یک حسگر و یک سوپاپ وجود دارد.حسگر سرعت چرخ های عقب روی محور عقب قرار دارد.
در این حالت برای هر چرخ جلو کنترل جداگانه وجود دارد بنابراین چرخ های جلو به بیشترین نیروی ترمزی می رسند. چرخ های عقب قبل از فعال شدن سیستم ضد قفل، قفل می کنند. با این سیستم ممکن است یکی از چرخهای عقب هنگام ترمز کردن قفل کند که نسبت به حالت چهار کاناله باعث کاهش کارایی ترمز می شود.
●یک کانال و یک حسگر:این سیستم در وانت ها و کامیون ها با محور عقب ضد قفل وجود دارد که یک سوپاپ برای کنترل هر دو چرخ عقب و یک حسگر سرعت واقع در محور عقب دارد
این سیستم مشابه قسمت عقب سه کاناله عمل می کند دو چرخ عقب با هم کنترل می شوند و قبل از فعال شدن سیستم ضد قفل هر دو قفل می کنند.در این روش هم ممکن است یکی از چرخ های عقب هنگام ترمز کردن قفل کند که باز هم باعث کاهش کارایی ترمز می شود.
این سیستم به سادگی قابل تشخیص است.معمولا یک لوله ی ترمز وجود دارد که با یک اتصالT شکل به دو چرخ عقب وصل می شود.شما می توانید حسگر های سرعت را با مشاهده ی اتصالات الکتریکی نزدیک دیفرانسیل در محورعقب پیدا کنید.

ABS :م ( s4-Wheel *4-Channel ABS) ترمز ضد قفل با چهار کانال مجزای ABS برای هر چرخ

ESP :م ( Electronic Stability Program ) بطورهوشمند و مستمر( هرهزارم ثانیه ) وضعیت خودرو و جاده را بررسی و درنهایت مناسبترین سیستم ترمز موجود در خودرو را بالحاظ نمودن وضعیت جاده انتخاب می نماید .

ASR : این سیستم ترمز در شرایط جاده های برفی و زمستانی با ترکیب ترمز ABS و استفاده از قدرت موتور به راننده کمک می نماید که خودرو را به سادگی کنترل و متوقف نماید .
 
EBD : این سیستم ترمز در جهت توقف کامل خودرو باکمک ECU و چهار سنسور و کانال مجزا برای هرچرخ کمک می نماید در شرایط جاده ای متفاوت هر چرخ را به تنهایی کنترل نماید و مانع از انحراف و تغییر جهت خودرو در شرایط جاده ای لغزنده و بارانی ، خاکی ، دست انداز و همچنین در ترمزهای شدید و ناگهانی شود .

http://forum.iran-egold.com/showthread.php?t=6598

منبع : راسخون

ترمز ABS چیست؟

نگه داشتن خودرو در مواقع اضطراری کار بسیار سختی است. سیستم ضد بلوکه همانند یک سیستم عصبی در این گونه موارد وارد عمل میشه. در حقیقت در سطوح لغزنده رانندگان حرفه ای هم نمی توانند بدون ترمز ABS مثل رانندگان آماتور با ترمزهای ABS خودروی خود را متوقف کنند. عملکرد ترمز ABS بسیار ساده است. وقتی شما روی یخ رانندگی میکنید اگر به آرامی ترمز کنید بخوبی متوقف میشوید. اگر ترمز شدید بگیرید ممکن است چندین متر لیز بخورید ضمن اینکه کنترل خودرو از دستانتان خارج میشود .ممکن است با خودرو های دیگر تصادف کنید. یکی از روشهایی که رانندگان ماهر استفاده میکنند این است که وقتی ترمز را روی یخ فشار میدهند مواظب این هستند که چرخها قفل نکنند بمحض اینکه این عمل اتفاق افتاد لحظه ای پا را از روی ترمز بر میدارند. سیستم ABS این کار را برای شما بطور اتوماتیک انجام میدهد. در نتیجه زمان توقف کوتاه تر میشود و دیگر اینکه در هنگام ترمز شما توانائی هدایت ماشین بوسیله فرمان خودرو را دارید سیستم ABS ترکیبی از سیستم های الکترونیکی و هیدرولیکی است که مانع از قفل شدن چرخها می شود .

اجزای سیستم ترمز ABS

الف) واحد کنترل الکترونیکی یا ECU
ب ) واحد کنترل هیدرولیکی یا HCU
پ ) پمپ
ت ) سیلندر اصلی
ه ) سلونوئیدها
د ) انبارها اکومولاتورها
ز ) سنسورهای سرعت
ر ) سایر تجهیزات ورودی واحد
خ ) کنترل الکترونیکی

عملکرد

در هنگام گرفتن ترمز سنسورهای هر چرخ تعداد دوران هر چرخ در دقیقه ( سرعت چرخشی چرخ) را به ECU منتقل می کنند و اگر ECU تشخیص داد که دور یکی از چرخها از بقیه از حد مجاز کمتر باشد به سوپاپ سولنوئید solenoid دستور باز شدن می دهد که امر باعث افت فشار روغن در پمپ آن چرخ می شود و در نتیجه نیروی ترمز در چرخ کمتر شده و چرخ از حالت قفل شدن رها می شود. این عمل تا هنگامی ادامه پیدا ی کند که دور چرخ مورد نظر با بقیه چرخ ها یکی شود.
به دلیل پیچیدگی سیستم ، یک دستگاه تست خودکار« self-test » در هنگام روشن شدن موتور وضعیت را چک کرده و در صورت پیدا نشدن عیبی چراغ اخطار سیستم ضد قفل و چراغ ترمز ها خاموش می شود. اگر یکی از اجزاء سیستم دچار اختلال شود چراغ های اخطار به سرعت روشن خواهند شد . اگر چراغ ضد قفل Anti-Lock روشن شود به این معنی است که یکی از اجزاء و این سیستم خراب شده اند ولی خودرو توان ترمز را دارد.اگر هر دو چراغ اخطار « Anti-Lock و ترمز » روشن شوند یعنی وضعیت بحرانی و خودرو توان ترمز کردن خود را به طور کلی از دست داده است « یا خیلی کاهش یافته ».

اگر فقط چراغ اخطار ترمز روشن شود به این معنی است که قدرت ترمز خودرو کاهش یافته که این امر می تواند به دلیل کاهش سطح سیال پمپ یا فرسودگی لنت ها brake pads باشد.

وسیله نقلیه ای که مجهز به ترمز ضد قفل است پای شما باید بطور ثابت روی پدال ترمز باشد در این حالت دستگاه ضد قفل ترمز را برای شما پمپ می کند و شما می توانید با خیال راحت تری به رانندگی بپردازید .
کار ویژه این سیستم ضد قفل این است که با فشاری متغییر بر سیستم ضد قفل به طور اتوماتیک بر روی هر چرخ وارد شده و به مدت بسیار کوتاهی چرخها را محصور کندو در حالتی که جاده تغییر حالت می دهد ترمز با تغییر حالت هندسی جاده خود را تنظیم می کند.بیشتر ماشینهای جدید دارای سیستم ترمز ضد قفل استاندارد و اختیاری هستند.تا در مکانهای مختلف آب و هوائی ماشین شما و همچنین خودتان را در مقابل حوادث ناگهانی حفظ کند بر روی داشبورد چراغ زرد رنگی وجود دارد که در صورت فعال بودن ترمز ضد قفل روشن است.تفاوت وسایل نقلیه دارای ترمز ضد قفل در این است که این سیستم بر هر چهار چرخ وسیله نقلیه اثر میگذارد و باعث محصور کردن چرخها و در مسیر نگه داشتن اتومبیل میگردد.

وقتی که ترمز ضد قفل فعال است شما ممکن است یک لرزش ناچیزی را در زیر پدال ترمز احساس کنید که نتیجه فعال بودن ترمز ضد قفل و پمپاژ کردن آن به پدال است و یک صدای وزوز ناچیزی هم شنیده می شود.شاید اتومبیلهای دارای ترمز ضد قفل سریع تر از بقیه اتومبیلها باشند ولی تفاوت عمده آن با وسایل دیگر در این است که در موقع ترمز گرفتن وسیله نقلیه را سریع تر و در زمان کوتاهی متوقف می کند حتی در مکانهایی که سطحی یخ زده ولیز دارند. پس این سیستم با تعداد دفعات زیاد با فاصله های کم بر روی چرخ تاثیر میگذارد.

تاریخچه تکامل ترمز ABS

ترمزهای هیدرولیك از سیستم‌های مطمئن‌ ترمز محسوب می‌شود. اما این سیستم در ابتدا دارای عیب‌های بزرگی بود. اگر هر گاه به دلیلی، شكستگی جزئی در یكی از لوله‌های ترمزها به وجود می‌آمد در اثر نشت مایع ترمز یا وارد شدن هوا در سیستم، تمام سیستم ترمز از حالت فعالیت خود بیرون آمده و خطرآفرین می‌شد.
برای از میان برداشتن این عیب، خودروسازان و شركت‌های تولید‌كننده سیستم‌های ترمز مجبور به تقسیم كردن نیروی ترمز از طریق فشار هیدرولیك به دو بخش شدند. یكی از این بخش‌ها به چرخ‌های جلو و دیگری به بخش‌های عقب فشار وارد می‌آورد طراحی و تولید این سیستم جدید بسیار مثبت بود، ولی به نظر می‌رسید آنچنان از خطرات احتمالی آن نمی‌كاست، چرا كه در این صورت ایجاد شكستگی در لوله‌های ترمز جلو و قفل یا بلوكه‌كردن چرخ‌های عقب، خودرو به شدت به دور خود چرخیده و از كنترل خارج می‌شد.
اما سوئدی‌ها راه‌حل این مشكل را پیدا كردند. كمپانی ( ساب SAAB ) ترمزهای هیدرولیك دو كاناله به صورت ضربدری را طراحی و تولید كرد به این صورت كه چرخ سمت راست جلو به همراه چرخ‌سمت چپ عقب از یك كانال و چرخ سمت چپ جلو به همراه چرخ سمت راست عقب از كانال دیگر تغذیه می‌شدند.
ولی كمپانی‌‌های خودروسازی ولوو و بی‌ام‌ و بر روی طرح نسبتا بهتری كار كردند به این ترتیب كه با هر دو چرخ جلو هر كدام از یك كانال تغذیه می‌شدند چرخ‌های عقب نیز از كانال مستقلی بهره می‌بردند. در این صورت در اثر بروز اشكال یا شكستگی در یكی از لوله‌های هیدرولیك چرخ‌ها تنها همان چرخ بود كه قابلیت ترمزگیری را از دست می‌داد و در كنترل خودرو اشكال عمده‌‌ای پیش نمی‌آمد اما سیستم ترمز در خودروها نیز در دنیا به سرعت دیگر بخش‌ها رشد داشت و خوشبختانه در حال حاضر ترمزهای سه و چهاركاناله ضد بلوكه ABS در بیشتر خودروها به صورت استاندارد وجود دارد.

ترمزگیری صحیح با ABS

در شرایط بحرانی (مواجه شدن با موانع) فورا پدال كلاچ را گرفته و با تمام نیرو به طور مداوم روی پدال ترمز فشار دهید.
در این زمان ABS شروع به كار كرده و شما قادر خواهید بود خودروی خود را در مسیر دلخواه هدایت كرده و از برخورد با موانع جلوگیری كنید.

دو قانون مهم هنگام ترمزگیری با سیستم ABS

1- فورا كلاچ را بگیرید و با تمام نیرو روی پدال ترمز به طور مداوم فشار دهید.
2- با وجود ترمزگیری كامل، خودرو را در مسیر دلخواه هدایت كنید.

مزایای سیستم ABS

سیستم ترمز مجهز به ABS قادر است وضعیت ایمن‌تری را برای خودرو ایجاد كند.
كاهش خط قرمز افزایش پایداری خودرو در جاده‌های لغزنده افزایش كنترل فرمان كاهش اثر شرایط متفاوت جاده بر روی لاستیك‌ها، كاهش‌ مقدار لرزش لاستیك و سیستم تعلیق در ترمز و پایداری خودرو در جاده‌های ناهمگن به هنگام ترمز شدید از فواید این سیستم است.

نكات ایمنی

با این كه سیستم ABS دارای ایمنی بالایی است، ولی وجود آن در خودرو نباید باعث سرپیچی راننده از رعایت مقررات رانندگی به خصوص سرعت‌های غیرمجاز، رعایت نكردن فاصله ایمنی و سرعت مناسب در پیچ‌ها شود.
به عبارت دیگر بهره‌مندی از سیستم‌های ایمنی به معنای نادیده گرفتن ایمنی نیست.
انجام تغییرات شخصی در خودرو (مثلا ترمز، بدنه‌ها و یا چرخ‌ها) می‌تواند بر عملكرد سیستم ABS تاثیر منفی بگذارد.
با وجود این در حال حاضر سیستم ترمز ABS مطمئن‌‌ترین ترمزی است كه تكنولوژی آن در صنعت خودروی ما وارد شده است و شاید روزی شاهد باشیم كه با بالا رفتن تقاضای عمومی برای خودروهای مجهز به ترمز ABS اعمال فشار از سوی راهنمایی و رانندگی دیگر خودرویی بدون ترمز ABS تولید و عرضه نشود.

انواع سیستم های ترمز ABS

1) چهار کاناله:
برای هر چرخ یک سنسور سرعت و یک سوپاپ وجود دارد این بهترین نوعABS است .
2) سه کاناله:
برای هر کدام از چرخهای جلو یک سنسور و یک سوپاپ و برای دو چرخ عقب یک سنسور و یک سوپاپ وجود دارد که معمولا داخل اکسل عقب نصب میشود در این نوع ممکن است یکی از چرخهای عقب قفل کند. مثلا در شرایطی که یک چرخ روی گازوئیل و چرخ دیگر روی زمین خشک است.
3) تک کاناله:
که برای دو چرخ عقب یک سنسور و یک سوپاپ وجود دارد.
شرکت های خودروسازی جهان از سیستم های ترمز ABS مختلفی بر روی خودروهایشان استفاده
می کنند که اصولا کار و کلیات سیستم های ABS را دارا می باشد اما با هم فرق های دارند
الف) سیستم های بندیکس (ترمز ABS)
ب) سیستم های بوش (ترمز ABS)
پ) سیستم های کلسی – هایز (ترمز ABS)
ت) سیستم های دلفی- چیسیس (ترمز ABS)
ز) سیستم های نیپوندنسو و نیسین و سومیتوو (ترمز ABS)
ر) سیستم های توس (ترمز ABS)
د) سیستم های تویوتا (ترمز ABS)
منابع تحقیق :
http://irantamam.blogfa.com
http://www.mohammadonline20.blogfa.com
http://iranclubs.org
http://khodroha.com
http://forum.charnabsh.com

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :