برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

رشته مهندسی فناوری اطلاعات، زیرمجموعه گروه فنی در دانشگاه محسوب می‌شود. این رشته دانشی را به مخاطب منتقل می‌کند که طی آن روش‌های جمع‌آوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر شود.

مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، نگهداری سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، جمع‌آوری، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی و انتقال اطلاعات مهم‌ترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال می‌کند. مهم‌ترین توانمندی دانش‌آموختگان این رشته، استفاده صحیح و بهره‌برداری به‌موقع از اطلاعات است. هسته اصلی این رشته را مهندسی کامپیوتر به‌ویژه گرایش نرم‌افزار تشکیل می‌دهد.

در عصری که به‌سر می‌بریم فناوری اطلاعات یکی از عمده‌ترین محورهای تحول و توسعه در دنیا محسوب می‌شود. امروزه دستاوردهای ناشی از فناوری اطلاعات چنان با زندگی مردم تلفیق شده است که توقف در مسیر آن باعث ایجاد اختلال در جامعه و حتی رفاه و آسایش مردم می‌شود. از این‌رو بسیاری از کشورها جهت عمومیت بخشیدن به استفاده از فناوری اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلانی زده‌اند که آموزش آکادمیک فناوری اطلاعات یکی از این موارد است.

در کشور ما نیز در راستای ایجاد تغییرات بنیادین و منطقی و دستیابی به نیروهای متخصص و کارآمد رشته فناوری اطلاعات به‌صورت متمرکز و غیرمتمرکز در مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه‌ها ارایه می‌شود. در واقع می‌توان گفت ورود رشته IT به مجموع رشته‌های ارایه شده در دانشگاه‌های کشور به ابتدای سال ۱۳۸۰ و هم‌زمان با اوج گرفتن مباحث مربوط به فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در ایران بازمی‌گردد. اما در سال ۱۳۸۱ بود که رشته مهندسی فناوری اطلاعات به‌طور رسمی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد پذیرش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت.

به گونه‌ای که رشته مهندسی فناوری اطلاعات در پایه لیسانس به‌طور هم‌زمان در سه دانشگاه علم و صنعت، امیرکبیر و شیراز تدریس شد. از آن پس تاکنون رشته IT در مقاطع تحصیلی مختلف و توسط دانشگاه دولتی و غیردولتی به متقاضیان یادگیری این علم آموزش داده می‌شود و علی‌رغم نوپایی خود از طرفداران قابل توجهی برخوردار است. لذا آنچه در این گزارش مورد بررسی قرار می‌گیرد آشنایی با رشته مهندسی فناوری اطلاعات، پرداختن به چگونگی امکانات لازم و نقاط ضعف و چالش‌های موجود در مسیر ارایه این رشته است.

ماهیت رشته فناوری اطلاعات

پیش از هر چیز بهتر است ابتدا به ماهیت رشته فناوری اطلاعات در ایران بپردازیم. رشته IT در ایران ماهیتی میان‌رشته‌ای دارد. به این مفهوم که رشته‌ای خالص نیست و از تلفیق رشته‌هایی نظیر مدیریت، مهندسی صنایع، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر به‌ویژه نرم‌افزار به‌وجود آمده است.

ماهیت میان‌رشته‌ای فناوری اطلاعات باعث شده است هم‌اکنون دانشگاه‌های مختلفی چون تربیت‌مدرس، خواجه‌نصیر، تهران، امیرکبیر، شریف و علم و صنعت در مقطع کارشناسی ارشد، برخی دانشکده‌های فنی دانشگاه آزاد و سراسری در مقطع کارشناسی و دانشگاه‌های علمی–کاربردی و پودمانی در مقطع کاردانی به ارایه این رشته بپردازند.

بر اساس این گزارش رشته فناوری اطلاعات در دوره کاردانی بیشتر به ارایه کردن مسایل مربوط به وب می‌پردازد. در دوره کارشناسی نیز متقاضیان را با عملیات شبکه و امور اجرا کردن آن در سازمان‌ها آشنا می‌کند و در پایان این دوره، اندک‌اندک وارد مباحث مدیریت پروژه می‌شود. البته قابل ذکر است کارشناسی ارشد IT دارای گرایش‌های عمده‌ای نظیر تجارت الکترونیکی، سیستم‌های چندرسانه‌ای، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، امنیت اطلاعات، شبکه‌های کامپیوتری و مهندسی فناوری اطلاعات است که برخی از این گرایش‌ها در دانشگاه‌های ایران ارایه می‌شود.

در دوره کارشناسی ارشد نیز ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارایه راه‌حل‌های مناسب برای مسایل پیچیده سازمانی می‌پردازد. هرچند مقطع دکترای فناوری اطلاعات در ایران ارایه نمی‌شود، اما انجام امور تحقیقاتی و دستیابی به نظریه‌های جدید از محورهای اصلی در این مقطع محسوب می‌شود.

دروس رشته فناوری اطلاعات

مرور سرفصل دروس رشته فناوری اطلاعات نشان می‌دهد اجرای برخی اصول قانون اساسی در راستای سازمان‌دهی اطلاعات، چگونگی بهره‌برداری کیفی از داده‌ها و یکپارچه‌سازی و انتقال سریع آن‌ها از جمله محورهایی بوده که در تعیین دروس این رشته مدنظر قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، رشته IT نیز مانند بسیاری رشته‌های دیگر دارای دروس پایه، اصلی، تخصصی و عمومی است. دروس پایه در مقطع کارشناسی معمولا شامل ریاضی، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، فیزیک و کارگاه عمومی است. دروس اصلی شامل ساختمان‌های گسسته، مبانی کامپیوتر و برنامه‌سازی، زبان ماشین و برنامه‌نویسی سیستم، ساختمان داده‌ها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، برنامه‌سازی پیشرفته، سیستم‌های عامل، پایگاه داده‌ها و طراحی الگوریتم‌هاست.

همچنین مهندسی نرم‌افزار، شبکه‌های کامپیوتری، مبانی الکترونیک دیجیتال، هوش مصنوعی، اصول و مبانی مدیریت، مبانی اقتصاد مهندسی، آزمایشگاه شبکه، آزمایشگاه پایگاه داده‌ها، شیوه ارایه مطالب علمی و فنی، زبان تخصصی و آزمایشگاه سیستم‌عامل از دیگر دروس اصلی این رشته به‌شمار می‌رود.

در نهایت اینکه دروس تخصصی نیز به مبانی فناوری اطلاعات، مهندسی فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، مدیریت و کنترل پروژه‌های IT، برنامه‌ریزی استراتژیک IT، آموزش الکترونیکی، محیط‌های چندرسانه‌ای، پروژه IT و کارآموزی تقسیم می‌شود.

ارایه مفاهیم بر اساس دانش استاد

پیش از این به بررسی کلی رشته IT و دروس در نظر گرفته شده در این رشته پرداختیم. اما مرور وضعیت کلی این رشته در دانشگاه‌های کشور نشان می‌دهد، هر چند دروس به‌صورت یکپارچه و سراسری طراحی شده‌اند، اما معمولا بر اساس توانمندی‌های دانشگاه و میزان دانش استادان نسبت به حوزه مورد نظر ارایه می‌شوند که این قضیه می‌تواند موجب ایجاد چالش‌هایی در آینده شود.

دکتر علی‌اکبر جلالی، رییس پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت در این زمینه می‌گوید: رشته IT در سایر کشورهای جهان با مفاد مختلفی ارایه می‌شود که بر اساس نیازهای آن جامعه طراحی شده است. اما در ایران IT معمولا بر اساس پارامترهایی چون قابلیت‌های دانشکده، دانش استاد، تعداد اعضای هیات علمی و غیره به دانشجویان ارایه می‌شود. این مسئله سبب می‌شود محتوای رشته IT از دانشگاهی به دانشگاه دیگر تفاوت داشته باشد.

به گفته وی نبود استادان حرفه‌ای، متخصص و باتجربه از جمله ضعف‌های آموزشی در این رشته محسوب می‌شود، زیرا با توجه به میان‌رشته‌ای بودن IT، تعداد استادانی که به‌طور مستقیم در این رشته تحصیل کرده باشند بسیار انگشت‌شمار است. در این میان تعجیل دانشگاه‌ها برای راه‌اندازی این رشته نیز خود باعث تشدید این مشکل می‌شود، زیرا اغلب مشاهده شده برخی دانشگاه‌ها که در مناطق دوردست و محروم قرار دارند، در حالی که حتی نمی‌توانند به‌خوبی رشته‌های قدیمی و جاافتاده در این حوزه را ارایه دهند، تدریس رشته IT به دانشجویان را آغاز می‌کنند.

فقدان منابع آموزشی مناسب

شاید رشته فناوری اطلاعات را بتوان از جمله معدود رشته‌هایی دانست که به‌علت فقدان منابع درسی و آموزشی مناسب به‌شدت در فقر به‌سر می‌برد. این رشته در حالی در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود که کتب درسی ارایه شده فاصله بسیار زیادی با مراجع روز دنیا دارند.

کارشناسان معتقدند هرچند پویایی این رشته می‌تواند مانعی جهت تولید سریع منابع مناسب در حوزه مذکور باشد، اما باید در نظر گرفت که عمر آموزشی کتب رشته فناوری اطلاعات نیز بسیار کوتاه است، زیرا دانش روز دنیا در زمینه IT به‌سرعت در حال تغییر و تکامل است

در این میان هرچند استفاده از منابع انگلیسی می‌تواند کمک بسیاری به دانش‌آموختگان این رشته کند، اما نباید فراموش کرد آموزش دانش انگلیسی هنوز در میان بسیاری از جوانان کشور ما عمومیت نیافته است و در ضمن تامین منابع انگلیسی مستلزم صرف هزینه فراوانی است و برای تمام متقاضیان مقدور نیست.

بر اساس این گزارش تدریس برخی کتاب‌های قدیمی در دانشگاه‌های آی‌تی نیز در بسیاری مواقع باعث سردرگمی دانشجویان این رشته پس از فارغ‌التحصیلی می‌شود. در این زمینه می‌توان به تدریس زبان برنامه‌نویسی پاسکال در برخی مراکز دانشگاهی اشاره کرد که سال‌هاست از رده خارج شده است. کما اینکه تدریس علوم جدید در قالب جزوه‌های آموزشی می‌تواند تا اندازه‌ای به حل این مشکل کمک کند.

● عدم انطباق محتوای درسی با نیازهای دانشجو

بررسی مفاهیم درسی رشته فناوری اطلاعات نشان می‌دهد بیشترین مفاد دروس اصلی این رشته با نرم‌افزار مشترک است، اما تحت عناوین دیگری ارایه می‌شوند.

یکی از استادان IT دانشگاه تهران در این زمینه می‌گوید: در رشته فناوری اطلاعات هنوز دیدگاه سنتی ضرورت وجود درس ریاضی در کلیه رشته‌های مهندسی دیده می‌شود و واحدهای قابل توجهی در این حوزه به درس ریاضیات اختصاص یافته است. در حالی که جای واحدهایی که واقعا مورد نیازند خالی است به گفته وی، در حالی که سخت‌افزار نقش کلیدی و مهمی را در فناوری اطلاعات به‌خود اختصاص می‌دهد، تنها ۱۵ واحد از مجموع ۶۱ واحد درسی در دوره کارشناسی به موضوع سخت‌افزار اختصاص یافته است.

وی معتقد است مجموع دروس ارایه شده در این رشته بیشتر از نرم‌افزار و الکترونیک سرچشمه گرفته است و این قضیه موجب شده تا سطح دانش متقاضیان این رشته وسیع، ولی عمق آن مختصر و کوتاه باشد. البته عدم انطباق میان مفاهیم درس‌های پیش‌نیاز نیز از جمله مواردی است که معمولا دانشجویان را با مشکل مواجه می‌سازد. به‌عنوان نمونه در فیزیک(۱) دوره کارشناسی به مباحث مکانیک پرداخته می‌شود، در حالی که فیزیک(۲) مباحث الکتریسیته را تحت بررسی قرار می‌دهد. این دو مقوله با وجود اینکه از یک موضوع یعنی فیزیک سرچشمه می‌گیرند، اما سنخیت چندانی با یکدیگر ندارند. عدم انطباق محتوای درسی با نیازهای دانشجویان این رشته باعث می‌شود تا دانش‌آموختگان پس از فارغ‌التحصیلی برای جذب در بازار کار به کسب مهارت‌های جدید نیاز پیدا کنند.

حال برای اینکه مفهوم نرم‌افزار و فناوری اطلاعات شفاف‌تر شود، به بررسی تفاوت‌های این دو با یکدیگر می‌پردازیم.

● تفاوت‌ رشته نرم‌افزاری با فناوری اطلاعات

به‌طور کلی ارتباط میان فناوری اطلاعات و نرم‌افزار مانند رابطه پزشک متخصص و دکتر داروساز است، به این مفهوم که پزشک صرفا به تجویز دارو و داروساز به ساخت دارو می‌پردازد.

مهندسی نرم‌افزار به‌صورت ریشه‌ای و بنیادین ضمن استفاده از پایه ریاضی و با عمق قابل توجه موضوعات را مورد توجه قرار می‌دهد، در حالی که مهندسی فناوری اطلاعات بیشتر جنبه‌های تکنولوژیک و کاربردی نرم‌افزار را بررسی می‌کند.

مهندس نرم‌افزار به ارایه راه‌حل برای حل مسایل پیچیده سازمانی می‌پردازد، در حالی که مهندس IT پیاده‌سازی راه‌حل‌ها با استفاده از تکنیک را بر عهده می‌گیرد.

توانمندی ها و ویژگی های لازم برای موفقیت در رشته مهندسی فناوری اطلاعاتی

با توجه به ماهیت میان رشته ای مهندسی فناوری اطلاعات ، دانشجوی این رشته لازم است كه به دو مبحث علوم مدیریت و كامپیوترعلاقه مند باشد . هم چنین باید در ریاضی توانمند بوده و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشد .

زیرا به گفته « الكساندروف ». ریاضیدان و فیلسوف معاصر شوروی ، علم ریاضی كاربرد فراوانی درسایر دانش ها ، صنعت و درهمه زمینه های مربوط به زندگی بشری دارد این رشته درحال حاضر از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی دانشجو می پذیرد اما دكتر جلالی معتقداست كه رشته IT باید از بین داوطلبان هر ۵ گروه آزمایشی دانشجو بپذیرد و آزمون این رشته باید به صورت نیمه متمركز برگزار گردد تا علاقه مندترین و مستعد ترین داوطلبان وارد این رشته گردند . داوطلبانی كه بیش از ورد به دانشگاه با كامپیوتر آشنایی داشته ودراین زمینه توانمند باشند.

● توجه به نیازهای بازار کار

یکی از مهم‌ترین عوامل جذب نیرو در بازار کار توجه به نیازهای جامعه هنگام تربیت دانش‌آموختگان است. دکتر جلالی، در مورد نیاز فعلی بازار کار ایران در زمینه IT چنین اظهار می‌کند: در حال حاضر بازار کار ایران، بیش از هر چیز به تکنسین فناوری اطلاعات نیاز دارد که این امر مستلزم تحصیل در پایه کاردانی است، زیرا امروزه بسیاری از مراکز نظیر مدارس، بانک‌ها و غیره به سیستم کامپیوتر مجهز هستند و به افرادی نیازمندند که قادر به نگهداری و پشتیبانی از آن‌ها باشد و این اقدام نه به مهندس احتیاج دارد و نه فرد دیپلمه توانایی انجام این کار را دارد.

لذا با توجه به رشد فناوری اطلاعات در کشور، زمانی به مهندس IT احتیاج خواهیم داشت که برنامه‌های وسیع و مدیریتی در این حوزه داشته باشیم و IT تا لایه‌های عمقی جامعه نیز پیش رفته باشد.

در حال حاضر وزارت بازرگانی در پی آن است که سیستم تجارت ایران را مثل کشورهای پیشرفته، الکترونیکی کند. این پروژه بسیار پیچیده است و نیاز به تعداد قابل توجهی متخصص IT دارد. تا جایی که اگر تمامی دانشجویان ما وارد بازار کار شوند. باز هم پاسخگویی نیاز این پروژه و پروژه های مشابه نخواهند بود. حتی در کارهایی ساده تر مثل مکانیزه شدن سیستم یک اداره، نیاز به متخصص این رشته است. به عبارت دیگر در حال حاضر، همه چیز به سمت IT پیش می رود و به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته اگر توانمند باشند، بیکار نخواهد ماند.

● توصیه به علاقه‌مندان رشته IT

در پایان بد نیست توصیه‌ای نیز به افرادی داشته باشیم که مایلند در این رشته به تحصیل بپردازند. کارشناسان معتقدند با توجه به وضعیت کنونی رشته IT در کشور، بهتر است افرادی به تحصیل در این علم بپردازند که می‌خواهند بلافاصله پس از اتمام تحصیلات وارد بازار کار شوند، یعنی به عبارت دیگر تصمیم به ادامه تحصیل در سطوح بالاتر را ندارند.

لذا چنانچه فردی می‌خواهد به تحصیل در سطوح ارشد و دکترا در زمینه IT بپردازد، بهتر است ابتدا با مهندسی کامپیوتر (نرم‌افزار) به تقویت پایه علمی خود اقدام کند و سپس در مقاطع بعدی به رشته فناوری اطلاعات بپردازد، زیرا فراگیری رشته IT با پایه نرم‌افزار می‌تواند زمینه‌های یادگیری بهتر این رشته را ایجاد کند.

● معرفی رشته مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

۱) دروس پایه

▪ ریاضی ۱و۲

▪ معادلات دیفرانسیل

▪ آمار واحتمالات مهندسی

▪ فیزیك ۱و۲

▪ آزمایشگاه فیزیك ۱و۲

▪ كارگاه عمومی كامپیوتر

۲) دروس تخصصی

▪ مبانی فناوری اطلاعات

▪ مهندسی فناوری اطلاعات ۱و۲

▪ تجارت الكترونیك

▪ مدیریت و كنترل پروژه های فناوری اطلاعات

▪ برنامه ریزی استراتژیك فناوری اطلاعات

▪ آموزش الكترونیكی

▪ محیط های چندرسانه ای

▪ پروژه های فناوری اطلاعات

▪ كارآموزی IT



منبع : سایت آفتاب  http://www.aftab.ir

 

برترین مشاغل صنعت آی‌تی سال 2010

كارشناسان با انجام یك بررسی جدید نام 10 عنوان شغلی در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات كه در سال 2010 به عنوان برترین مشاغل شغلی محسوب می‌شوند و بیشترین نیاز برای آنها احساس می‌شود، را منتشر كردند.

متخصصان فناوری كه این روزها دنبال فرصت شغلی جدید هستند، باید توجه داشته باشند كه در سال 2010 وضعیت اشتغال‌زایی در صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات بهبود یافته و نرخ بیكاری در این حوزه نسبت به سال قبل كمتر شده است.

این روزها شاهد كاهش اخراج كارمندان از شركت‌های بزرگ و افزایش اشتغال‌زایی در زمینه آی‌سی‌تی هستیم و كارشناسان بر پایه یك بررسی جدید اعلام كردند كه در این صنعت، به مهارت‌ سیستم‌‌های مجازی‌سازی، فناوری‌های مبتنی بر اینترنت، امنیت شبكه و مهارت سیستم‌های رایانه‌ای اجتماعی بیش از دیگر مهارت‌ها نیاز است و افرادی كه تخصص‌های یاد شده را دارند، سریع‌تر جذب شركت‌ها و سازمان‌های مربوطه می‌شوند.

با وجود اینكه صنعت جهانی آی‌تی شاهد كاهش اثرات ناشی از بحران اقتصادی است، اما این روند تضمینی بر اشتغال‌زایی كلیه متخصصان این صنعت محسوب نمی‌شود.

"مارك مك‌دونالد " مدیر گروه مطالعاتی مركز تحقیقات برنامه‌های اجرایی گارتنر در این خصوص توضیح می‌دهد: جریان اشتغال‌زایی در صنعت فناوری اطلاعات در سال 2009 میلادی با مشكلات عدیده مواجه شد. در سال 2002 نیز وضعیت كار در حوزه فناوری با مشكلات فراوانی مواجه شد كه در آن سال پس از پایان بحران اقتصادی، از 10 فردی كه در این زمینه بیكار شده بودند، یك نفر به كار خود بازگشتند. اما احتمال می‌رود كه هم‌اكنون این روند به این خوبی دنبال نشود و بیكاران صنعت آی‌تی نتوانند به راحتی شغل جدید پیدا كنند.


در سال 2002 شركت‌ها با اتخاذ تصمیمات جدید، كاهش دستمزدها و تاخیر در اجرای پروژه‌های خود توانستند بار دیگر به شرایط عادی بازگردند. اما در سال جاری هنوز شاهد این وضعیت نیستیم. با این وجود باید این نكته را به خاطر داشت كه برخی مهارت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات همچنان محبوب هستند و سازمان‌های مختلف تمایل فراوان به جذب آن‌ها دارند.

به هر حال، كارشناسان با انجام یك بررسی جدید نام 10 عنوان شغلی در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات را كه در سال 2010 به عنوان برترین مشاغل شغلی محسوب می‌شوند و بیشترین نیاز برای آن‌ها احساس می‌شود را منتشر كرده‌اند. نام این 10 عنوان شغلی را به‌ترتیب در زیر می‌خوانیم:

** متخصص امنیت

مرور اندك اخبار و گزارش‌های منتشر شده در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد كه بزرگترین مشكل برای شركت‌ها و سازمان‌ها در سال گذشته مشكل امنیتی بوده است. این روند در سال جاری نیز تغییر نكرده و همچنان ضعف امنیتی و حفره‌های موجود در سیستم‌های اینترنتی، رایانه‌ای و شبكه‌ای به‌وضوح دیده می‌شود.

این مسئله موجب شده است تا در سال 2010 كارشناسان امنیتی بیشترین فرصت شغلی را پیش‌روی خود ببینند و از تخصص خود به بهترین شكل استفاده كنند.

"تام سیلور " مدیر مركز Dice.com در این خصوص خاطرنشان می‌سازد: اگر شما بدانید كه چطور اطلاعات سازمان خود را به‌صورت ایمن نگه دارید، شما به نیاز خود برای دیروز، امروز و فردا پاسخ گفته‌اید.

"انجمن صنعت فناوری رایانه‌ای " موسوم به CompTIA در اواخر سال 2009 نظرسنجی گسترده‌ای را روی 1537 كارمند انجام داد و دریافت كه 37 درصد آن‌ها قصد دارند ظرف پنج سال آینده در زمینه امنیت تخصص بگیرند. همچنین، 20 درصد این افراد اظهار داشته‌اند كه در مدت مشابه قصد دارند در زمینه‌ هك و امنیت تحصیل كنند و 13 درصد دیگر هم توضیح داده‌اند كه تحصیل در حوزه قانون و سیستم‌های برخورد قانونی با مشكلات امنیتی، اقدام بعدی آن‌ها برای تحصیل است.

** مدیریت سیستم‌های مجازی

در حالی كه بسیاری از مدیران فناوری در سازمان‌ها هنوز با واژه "مجازی " و سیستم‌های وابسته آشنایی ندارند، این تخصص هم‌اكنون به سرعت در حال گسترش است و به گفته كارشناسان امر، بر گستره فعالیت‌های آن روز به‌روز افزوده می‌شود.

"اندی مان " از محققان "انجمن مدیریت سازمانی " در این خصوص توضیح می‌دهد: مجازی‌سازی و فناوری‌های خودكارسازی سازمانی از جمله قابلیت‌های اینترنتی محسوب می‌شوند كه اهمیت آن‌ها كم‌كم بر سازمان‌ها و شركت‌ها نمایان می‌شود. سرورهای مجازی در شبكه‌های رایانه‌ای و سیستم‌های خودكارسازی هم‌اكنون می‌توانند مانیتورینگ، مدیریت سازمانی، امنیت شبكه و یكپارچه‌سازی سیستم‌های سازمانی كاربر فراوان دارند و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.
مجازی‌سازی در اصل یك اتفاق جدید در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات محسوب می‌شود و نوآوری‌های فراوانی در زمینه آن صورت می‌گیرد.

كارشناسان بر این باورند كه شركت‌های بزرگ در حوزه فناوری این روزها متخصصان مجازی‌سازی را به صورت گسترده جذب می‌كنند و در تلاشند دانش خود در این زمینه را افزایش دهند. این فرصت‌ها باعث شده است تا فعالان در این زمینه بتوانند بهتر از دیگر متخصصان فناوری جذب مشاغل جدید شوند.

** مدیریت ابزار

شركت‌هایی كه برنامه‌ریزی صحیح برای نیاز خود به منابع جدید ندارند، هزینه‌های فراوانی را به خود تحمیل می‌كنند و در پایان نتیجه قابل‌ملاحظه‌ای به‌دست نمی‌آورند و نمی‌توانند پاسخ درست به نیازهای تجاری و بازرگانی خود دهند. این مسئله كه اهمیت فراوانی دارد، سوژه دو تحقیق مجزایی بود كه در شركت‌های تحقیقاتی فارستر و گارتنر انجام شد.

مركز فارستر در پایان این بررسی اظهار داشت كه مدیر ماشین‌آلات و ابزار امروزه به یكی از نقش‌های كلیدی در سازمان‌های بزرگ تبدیل شده است كه می‌تواند با تحلیل منابع موجود و منابع مورد نیاز، نیازهای آتی سازمان را به خوبی پیش‌بینی كند و از قبل، سازمان را برای پاسخگویی به این نیازها آماده سازد.

"اولاین هابرت " تحلیلگر ارشد مركز فارستر در این زمینه توضیح می‌دهد: با توجه به شرایط اقتصادی حاضر و ادامه یافتن اثرات بحران اقتصادی، كاهش زیرساخت‌ها، منابع و امكانات سازمانی مهم‌ترین اولویت برای صنعت آی‌تی محسوب می‌شود. تنها شخصی كه می‌تواند این جریان را به موفقیت به جلو هدایت كند، مدیر ماشین‌آلات و ابزار رایانه‌ای سازمانی است.
مركز تحقیقاتی گارتنر نیز در بررسی مجزای خود به این نتیجه رسیده است كه این مهارت این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته و به نیاز اصلی سازمان‌ها تبدیل شده است.

** مهندس شبكه

شركت تحقیقاتی گاتنر در پایان مطالعه‌ای جدید اعلام كرده است كه در سال 2010 میلادی نیاز به شبكه‌های جدید رایانه‌‌ای و فناوری‌های ارتباطی اطلاعاتی و صوتی به‌طور چشمگیر افزایش می‌یابد و این جریان به این معنی خواهد بود كه در ادامه، نیاز به متخصصان و مهندسان شبكه نیز افزایش خواهد یافت.

مك‌دونالد از تحلیلگران مركز گارتنر در این زمینه گفت: آینده صنعت آی‌تی و رقابتی‌تر شدن بازار آن، نیازمند گستردگی شبكه‌های موجود و یكپارچه شدن آن‌ها است. اگرچه از مجموع درآمد شركت‌ها در سال 2009 كاهش یافت، اما مدیران اطلاعاتی سازمان‌ها هم‌اكنون گزارش داده‌اند كه قصد افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود در زمینه شبكه را دارند و به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهند.

** متخصص سیستم‌های متن‌باز

شركت‌ها به دنبال مواجه با بحران اقتصادی به دنبال كاهش هزینه‌های خود هستند و روی آوردن به سیستم‌های متن‌باز از مهم‌ترین روش‌هایی محسوب می‌شود كه می‌تواند این كاهش هزینه‌ را به‌دنبال داشته باشد. در حالی كه بسیاری از تولیدكنندگان نرم‌افزارهای متن‌باز این روزها سیستم‌های پشتیبانی و نگهداری از محصولات خود را ارایه می‌دهند، مدیران فناوری قصد دارند متخصصان بیشتری در این زمینه جذب كنند تا با سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، مدیریت نرم‌افزارهای متن‌باز را به‌طور كامل در دست بگیرند تا جلوی هرگونه مشكل در این زمینه گرفته شود.

"مایكل كرون " از موسسان مركز ارایه منابع آی‌تی Bluewolf در یك مصاحبه جدید اظهار داشته است: ما هم‌اكنون شاهد افزایش نیاز بازار با سیستم‌های متن‌باز هستیم و این امر نشان دهنده افزایش نیاز بازار به متخصصان متن‌باز است. نرم‌افزارهای متن‌باز این روزها محبوبیت بیشتری كسب كرده‌اند و به صورت گسترده‌تر به فروش می‌رسند.

** مدیر پشتیبانی خدمات

آن دسته از كارشناسان آی‌تی كه قصد افزایش مهارت خود در زمینه شناسایی مشكلات داخلی و بهینه‌سازی شبكه، سیستم‌ها و ابزارهای سازمانی را دارند، در سال 2010 فرصت‌های شغلی بیشتری را پیش‌روی خود خواهند دید. این افراد كه به عنوان امیدهای جدید سازمان‌ها محسوب می‌شوند، شكاف میان سیستم‌های سازمانی را از میان برمی‌دارند و باعث می‌شوند كه هزینه‌های سازمان در نگهداری از زیرساخت‌ها و تجهیزات موجود به حداقل برسد.

مركز تحقیقاتی فارستر به شركت‌ها توصیه كرده است: با داشتن مدیر پشتیبانی خدمات، ایمن‌تر به جلو گام بردارید و نگران مشكلات پیش‌آمده نباشید. این امر می‌تواند اطمینان لازم برای تكمیل چرخه ارایه خدمات سازمانی را فراهم كند و سازمان‌ها را بدون بروز هرگونه مشكل به جلو هدایت نماید.

** مدیریت سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات پزشكی

طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در زمینه الكترونیكی كردن خدمات بهداشتی و درمانی در دنیا صورت گرفته است و به دنبال آن، پیش‌بینی می‌شود كه در سال 2010 میلادی نیاز بازار بر كارشناسان خدمات الكترونیكی و مجازی بهداشتی و درمانی افزوده شود. مركز CompTIA از ایجاد 70 هزار موقعیت شغلی جدید در زمینه خدمات الكترونیكی بهداشتی و درمانی در 12 ماه آینده خبر داده است.

این جریان به دنبال تصویب قوانین جدید در دولت آمریكا مبنی بر گسترده‌سازی خدمات بهداشتی و درمانی الكترونیكی صورت می‌گیرد. یكی از مدیران ارشد مركز CompTIA در این باره توضیح می‌دهد: در تلاشیم تا دریابیم كه تخصص‌های مرتبط با خدمات الكترونیكی بهداشتی و درمانی در سال جاری تا چه اندازه گسترش می‌یابند.

** متخصص منابع

نرم‌افزارهای-به‌عنوان-خدمات، سرویس‌های مبتنی بر اینترنت، خدمات مدیریت‌شده، سیستم‌های برونسپاری سازمانی از جمله تخصص‌هایی محسوب می‌شود كه این روزها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند و مدیران آی‌تی در حال ادامه تحصیل در آن‌ها هستند. این تخصص‌ها سازمان را با منابع جدید آشنا می‌كنند و نسل جدید امكانات رایانه‌ای و اینترنتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند تا به صورت بهینه‌تر و با هزینه كمتر به اهداف خود دسترسی پیدا كنند.

هنوز بسیاری از سازمان‌ها با این تخصص‌های نوپا آشنایی ندارند، اما به‌كارگیری یك متخصص منابع رایانه‌ای سازمانی می‌توانند كمك شایانی در تفهیم این تخصص‌های جدید كند و این امكان را فراهم سازد تا به صورت بهینه، به نیاز سازمان پاسخ گفته شود.

** مدیر فهرست كردن خدمات

سازمان‌ها این روزها تلاش می‌كنند كلیه خدمات مورد نیاز خود در حوزه آی‌تی را به صورت داخلی انجام دهند و برای نیل به این هدف، به یك مدیر متخصص نیاز دارند كه بتواند نیازهای آن‌ها را به درستی تشخیص دهد و با اولویت‌بندی این نیازها، امكان پاسخ‌گویی صحیح به آن‌ها را با هزینه مشخص فراهم كند.

كارشناسان در مطالعات اخیر خود به طور دقیق نشان داده‌اند كه فهرست‌سازی خدمات سازمانی و استفاده از آن‌ها در پاسخگویی به نیازهای موجود، تا چه اندازه می‌تواند در افزایش كارایی و اثربخشی سازمانی تاثیرگذار باشد. مدیر فهرست‌یابی خدمات سازمانی وظیفه دارد كه به طور مستمر، كلیه خدمات ارایه شده در سازمان را زیر نظر بگیرد و در مقابل هر یك از آن‌ها مسؤولیت مجزای خود را به خوبی انجام دهد.

** مهندس فرآیند بازرگانی

نیاز بازار جهانی به متخصصان سیستم‌های ادراكی بازرگانی و تجاری بسیار افزایش یافته است و كارشناسان در مطالعه جدید خود به این نتیجه رسیده‌اند كه در سال 2010 میلادی مهم‌ترین تصمیمات شركت‌های بزرگ در این زمینه توسط این متخصصان اتخاذ می‌شود.

به گفته مركز تحقیقاتی گارتنر، سازمان‌ها و شركت‌های بزرگ این روزها در جست‌وجوی مهندسان فرآیند بازرگانی و تجاری هستند تا بتوانند با تكیه هرچه بیشتر بر نسل جدید فناوری‌ها، با اطمینان بیشتر به اهداف خود دسترسی پیدا كنند.

http://tu-it88.mihanblog.com/post/11

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :