خواندنی ها+برق، قدرت، کنترل، الکترونیک، مخابرات، کامپیوتر، مهندسی پزشکی، ابزار دقیق، الکتروتکنیک، هوش مصنوعی، آی تیIT(فناوری اطلاعات)، مکاترونیک، رباتیک، فتونیک، اویونیکAvionic، فیزیک

دایره المعارف برق(اطلاعات عمومی برق)iman.sariri@yahoo.com

كاربرد نیمه هادی ها در كنترل سرعت موتورهای القائی
طبقه بندی : برق - مقالات
در این مقاله كاربر نیمه هادی های قدرت در سیستمهای كنترل سرعت از نوع ایستا یا استاتیكی هستند . باید دانست كه تركیب سیستمهای الكترونیك قدرت (مانند كنترل كننده های ولتاژ ) و موتورهای الكتریكی همراه با مكانیسم كنترل آنها را محركهای تنظیم پذیر سرعت می نامند كه ما به اختصار آنرا ASD می نامیم . در حقیقت این محرك ها قابل تنظیم بوده و برای كنترل سرعت یا كنترل دور موتورهای الكتریكی مورد استفاده قرار می گیرند .
(Adjustable Speed Drive)
محركهای تنظیم پذیر سرعت (ASD) برای كنترل سرعت موتورهای القائی از نقطه نظر كاربرد به سه دسته تقسیم می شوند:
1- ASD از نوع ولتاژ متغییر و فركانس ثابت
كنترل در اینگونه سیستمها دامنه ولتاژ اعمالی به استاتور كنترل می شود . برای این مقصود از كننده ولتاژ در سر راه موتور استفاده شده است . این نوع محرك ها در سطوح قدرت متوسط و پایین مورد استفاده قرار می گیرند . برای مثال می توان از بادبزن های نسبتاً بزرگ یا پمپ ها نام برد . در این روش ولتاژ استاتور را می توان بین صفر و ولتاژ اسمی در محدوده زاویه آتش بین صفر تا 120 درجه تنظیم و كنترل نمود . این سیستم بسیار ساده بوده و برای موتورهای القائی قفس سنجابی كلاس D با لغزش نسبتاً بالا( 10 تا 15 درصد ) مقرون به صرفه است . عملكرد این محركها زیاد جالب توجه نیست .

2- ASD از نوع ولتاژ و فركانس متغییر
اگر منبع تغذیه استاتور از نوع فركانس متغییر انتخاب شود ، عملكرد محرك های تنظیم پذیر سرعت (ASD) بهبود می یابد . باید دانست كه شار در فاصله هوایی متورهای القائی با ولتاژ اعمالی به استاتور متناسب بوده وبا فركانس منبع تغذیه نسبت عكس دارد . بنابراین اگر فركانس را كم كنیم تا كنترل سرعت در زیر سرعت سنكرون امكان پذیر گردد و ولتاژ را معادل ولتاژ اسمی ثابت نگه داریم ، در این صورت شار فاصله هوایی زیاد می شود . برای جلوگیری از بوقوع پیوستن اشباع بخاطر افزایش شار ، ASD از
نوع فركانس متغییر باید از نوع ولتاژ متغییر نیز باشد تا بتوان شار فاصله هوایی را در حد قابل قبولی نگه داشت ، معمولا به این سیستم كنترل ، سیستم كنترل V/F ثابت نیز گفته می شود . یعنی اگر فركانس را كم كردیم باید ولتاژ را طوری كم كنیم كه شار در فاصله هوایی در حد اسمی خود باقی بماند . از این سیستم برای كنترل سرعت موتورهای قفس سنجابی كلاسهای A، B ،C، D استفاده می شود .
3-ASD كه بر اساس بازیافت توان لغزشی كار می كند
در این سیستمها با استفاده از مدارهای نیمه هادی قدرت كه به پایانه رتور وصل می شوند ، بازیافت توان( یا توان برگشتی) در فركانس لغزشی به خط تغذیه موتور منتقل می گردد . باید دانست فركانس لغزشی از حاصلضرب فركانس منبع و لغزش موتور بدست می آید. بطور كلی در این طرح بر روی مدار رتور كنترل خواهیم داشت . در اینجا متذكر می شویم كه ASD از نوع فركانس متغییر بر دو نوع است :
الف : طرح های حاوی ارتباط DC (جریان مستقیم)
ب : سیكلو كنورتورها
در طرح های حاوی ارتباط DC منبع تغذیه AC توسط یكسوساز ، یكسو شده و سپس توسط اینورتر مجدداً به منبع AC دست می یابیم . اینورتر ها بر دو نوع اند :
1= اینورترهای تغذیه ولتاژ (اینورترهای ولتاژ )
2= اینورترهای تغذیه جریان ( اینورترهای جریان )
در اینورترهای ولتاژ ، متغییر تحت كنترل همان ولتاژ و فركانس اعمالی به استاتور است . در اینورترهای جریان بر دامنه جریان وفركانس استاتور كنترل داریم . اینورترهای ولتاژ بر دو نوع اند :
1=اینورترهای با موج مربعی
2= اینورترهای با مدولاسیون عرض یا پهنای پالس (PWM) .
 تركیب اساسی مبدلها
سرعت یك موتور القائی توسط سرعت سنكرون ولغزش رتور تعیین می گردد . سرعت سنكرون بستگی به فركانس تغذیه دارد و لغزش را می توان با تنظیم ولتاژ و جریان اعمالی به موتور تغییر داد . به طور كلی روشهای كنترل دور موتورهای القائی را می توان بصورت زیر تقسیم بندی نمود :
1- ولتاژ متغییر ، فركانس ثابت 2- ولتاژ وفركانس متغییر
3- جریان و فركانس متغییر 4- تنظیم قدرت لغزشی
به منظور ایجاد ولتاژ و فركانس متغییر مطابق شكل (1-a) از مبدلهای ولتاژ استفاده می گردد كه توسط یك منبع ولتاژ dc تولید شكل موج مستطیلی ولتاژ در سمت ac می نمایند كه دامنه آن مستقل از بار بوده و به همین دلیل اینورتر های منبع ولتاژ نام دارند . برای ایجاد جریان وفركانس متغییر مطابق شكل (1-b) از مبدلهای جریان استفاده می گردد كه توسط یك منبع جریان dc تولید شكل موج مستطیلی جریان در سمت ac می نمایند ، كه دامنه آن مستقل از بار بوده و بنابراین اینورترهای منبع جریان نام دارند . منبع جریان كنترل شده در ورودی اینورتر توسط یكسو ساز تریستوری ایجاد می گردد كه با كنترل جریان توسط حلقه فیدبك جریان وسلف بزرگ صافی در خروجی آن ویژگیهای یك منبع جریان را پیدا می كند . مبدل موجود در سمت موتور جریان مستقیم را تبدیل به جریان سه فاز با فركانس قابل تنظیم می نماید . سلف بزرگ موجود در حلقه dc سبب صاف نمودن جریان می گردد . سیستم رانش اینورتر منبع جریان مناسب برای عملكرد در حالت تك موتوره می باشد و دارای قابلیت بازگشت انرژی به شبكه ac میباشد . جریان اینورتر توسط حلقه فیدبك جریان كنترل شده و اضافه جریانهای گذرا توسط تنظیم كننده جریان و سلف صافی حذف می گردند و بدین وسیله مجموعه دارای قابلیت استحكام و اطمینان مناسب برای كاربردهای صنعتی می گردد سلف بزرگ سری صافی نرخ افزایش جریان خطا را در هنگام كموتاسیون نا موفق در اینورتر و یا اتصال كوتاه در ترمینالهای خروجی محدود می نماید با حذف سیگنالهای فرمان گیت تریستورهای یكسو ساز می توان بدون از بین
رفتن فیوزها و آسیب رسیدن به اینورتر ، تنها با از دست دادن لحظه ای گشتاور خطا را از بین برد .

http://www.daneshema.com/module-pagesetter-viewpub-tid-1-pid-1575.html

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :