تبلیغات
برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات. - شارژ باتری، فقط در ۶ دقیقه

برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

باتریهای یون لیتیمی بر اساس هدایت کردن و حرکت دادن یون‌های لیتیم از مسیر محلول الکترولیت و از سمت کاتد اکسید کبالت لیتیم به آند کربن کار می کند. براساس تغییر اعمال شده در تکنیک "آلتایر" سطح خارجی آند از نانوکریستالهای تیتانات لیتیم پوشیده می شودباتریهای یون لیتیمی بر اساس هدایت کردن و حرکت دادن یون‌های لیتیم از مسیر محلول الکترولیت و از سمت کاتد اکسید کبالت لیتیم به آند کربن کار می کند. براساس تغییر اعمال شده در تکنیک "آلتایر" سطح خارجی آند از نانوکریستالهای تیتانات لیتیم پوشیده می شود و بدین وسیله سطح آن به ۱۰۰ متر مربع بر گرم می‌رسد که در مقایسه با ۳ متر مربع بر گرمی که مواد کربنی بوجود می آوردند قابل توجه است.در آزمایشگاهی در نوادا، باتری تولید شده است که فقط در مدت ۶ دقیقه شارژ می‌شود. این باطری ده برابر باطری‌های قابل شارژ فعلی از نظر زمانی طول می‌کشد تا شارژش تمام شود. همچنین سه برابر بیشتر نیروی الکتریسیته تولید می کند.



در سال گذشته مدیر فنی نوکیا هشدار داد که باتری های فعلی نمی تواند نیاز جامعه را جوابگو باشد. به ویژه در قسمت نیازهایی که صنعت موبایل سازی دارد. ( New (Scientist print edition, ۲۸ February ۲۰۰۴
بیشترین میزان انرژی نسبت به وزن بدست آمده فعلاً از راه باتریهای یون لیتیم به‌دست آمده است. البته آنها از نظر میزان انرژی تولیدی به وزن از انواع نیکل متال هیبریدی یا نیکل‌کادمیم در رده پائین تری هستند. سلولهای لیتیمی معایب دیگری نیز دارند از جمله اینکه در آزادسازی ناگهانی انرژی مثلاً در فلاش دوربین ها توانائی کمتری دارند.
اما این عیب برطرف شده است. فن‌آوریهای "آلتایر" نوع جدیدی از باتری یون لیتیم را تولید نموده‌ است. در این نوع، آند دارای سطح وسیعتری است که همین امر موجب شارژ مجدد آن با سرعت بیشتر و با انرژی بیشتری می‌شود.
● فوت و فن‌های شیمیائی
باتریهای یون لیتیمی بر اساس هدایت کردن و حرکت دادن یون‌های لیتیم از مسیر محلول الکترولیت و از سمت کاتد اکسید کبالت لیتیم به آند کربن کار می کند. براساس تغییر اعمال شده در تکنیک "آلتایر" سطح خارجی آند از نانوکریستالهای تیتانات لیتیم پوشیده می شود و بدین وسیله سطح آن به ۱۰۰ متر مربع بر گرم می‌رسد که در مقایسه با ۳ متر مربع بر گرمی که مواد کربنی بوجود می آوردند قابل توجه است. بنابراین از این باتری می توان در گوشی های موبایل استفاده کرد.
● طول عمر بیشتر
"آلتایر" فواید دیگری از این تکنیک را بر می شمارد. به گفته وی سطح کریستالی آند کربن نسبت به آسیب های احتمالی که ممکن است از تغییرات دمائی حین استفاده و شارژ آن رخ می دهد دوام کمتری نسبت به این روش دارد. این موارد عمر آنرا به ۴۰۰ بار قابلیت شارژ تقلیل می دهد.
در مقابل، باتریهای جدید قابلیت ۲۰۰۰۰ (بیست هزار) بار شارژ مجدد دارند. که این یک مزیت برای حفظ محیط زیست هم محسوب می شود. ( استفاده مداوم از آلوده کننده‌ای همجون اکسیدهای کبالت پرسش برانگیز است.)
هدف "آلتایر" این است که در آینده این تکنولوژی به عنوان یک ابزار قدرتمند، برای ساخت، در اختیار سازندگان باتری قرار گیرد، ارزانتر از باتریهای نیکل‌کادمیم و ... باشد تا نیازهای مختلف را برآورده نماید، از موبایل تا سایر وسایل الکترونیکی.

http://power1.blogfa.com/post-40.aspx

دوچرخه‌های الکتریکی ممکن است ایده خوبی باشند،‌ اما اگر نتوان همه جا به منبع هیدروژن سوخت آن‌ها دسترسی داشت،‌ به چه دردی می‌خورند؟ شاید باور نکنید، اما برای مدت‌های طولانی این تنها دلیلی بود که فناوری پیل سوختی روی دوچرخه‌های الکتریکی نصب نمی‌شد.

اما حالا شرکت مواد شیمیایی سیگنا راه‌حلی جادوئی برای این مشکل پیدا کرده است:‌ استفاده از پودر جادوئی!

انتخاب برتر

به گزارش دیسکاوری، در سیستم جدید شرکت سیگنا، از نوعی پودر فلزی ماسه‌ای به نام سیلیسید سدیم استفاده می‌شود که به محض افزودن آب به آن، هیدروژن تولید می‌کند. به گفته محققین این شرکت، سیلیسید سدیم پودر فلزی واکنش‌دهنده‌ای است که به دلیل پایدار بودن در هوا، کاملا امن است. این پودر با فشاری کم‌تر از نصف فشار درون یک قوطی نوشابه، هیدروژن تولید می‌کند. ظاهرا آن‌ها این پودر را از طریق جذب سدیم در دی‌اکسید سیلیکون متخلخل یا از طریق واکنش مستقیم سدیم با عنصر سیلیکون به دست می‌آورند. اما این شرکت جزییات فرایند تولید را منتشر نکرده است.

وقتی پودر درون محفظه مخصوص در ترکیب با آب هیدروژن آزاد کند،‌ محصول ثانویه این واکنش سدیم سیلیکات خواهد بود که در واقع ماده‌ای به درد بخور است. در حقیقت وقتی تمام پودر درون محفظه مصرف شود، می‌توان از آن محفظه مجددا استفاده کرد. با این سیستم جدید شرکت سیگنا، دوچرخه الکتریکی می‌تواند حدود 100 کیلومتر را بدون رکاب زدن طی کند. وقتی هم که پودر تمام شد، می‌توان محفظه را تعویض کرد.

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :