برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)


هشدار :لطفاً توجه کنید و به دیگران اطلاع دهید


به محض ورود به ماشین دکمه کولر را فشار ندهید (A/C Key)

http://www.redlink1.com/mydocs/group/17/01.jpg

لطفا پنجره ها را بعد از اینکه وارد ماشین تان شدید باز کنید و فورا تهویه هوا را روشن نکنید. با توجه به تحقیقات انجام شده ، داشبورد خودرو ، صندلی ، خوشبوکننده های هوا بنزن ساطع میکنند، سم سرطان زا (سرطان زا ، به بوی پلاستیک گرم در ماشین توجه کنید.) علاوه بر ابتلا به سرطان ، استخوانها را مسموم میکنند که سبب کم خونی و کاهش گلبولهای سفید خون میگردد. قرار گرفتن طولانی در معرض این سم باعث سرطان خون خواهد شد ، افزایش خطر ابتلا به سرطان ممکن است باعث سقط جنین شود.

http://www.redlink1.com/mydocs/group/17/02.jpg

حد مجاز قابل قبول بنزن در فضای بسته در سطح 50 میلی گرم در هر فوت مربع می باشد. خودرو پارک شده با پنجره های بسته در فضای مسقف شامل 400-800 میلی گرم بنزن خواهد بود. اگر خودرو در هوای آزاد زیر آفتاب در درجه حرارت بالاتر از 15 درجه سانتیگراد پارک شده باشد ، سطح بنزن به 2000 - 4000 میلی گرم خواهد رسید، 40 برابر سطح قابل قبول... و مردم در داخل خودرو به ناچار مقدار اضافی از مواد سمی استنشاق میکنند.

http://www.redlink1.com/mydocs/group/17/03.jpg

توصیه می شود که شما قبل از ورود پنجره ها و درب را باز کرده تا هوا زمان کافی برای تبادل پیدا کند و سپس وارد شوید. بنزن سمی است که بر کلیه ها و کبد شما اثر میگذارد، و برای بدن شما اخراج این ماده سمی بسیار دشوار است.


برسی عملکرد یک یخچال به زبان ساده

 

یک مقدمه ساده در باره انرژی :

انرژی هیچ گاه از بین نمیرود  یا تولید نمی شود بلکه از حالتی به حالت دیگر در می آید و منظور از سرد کردن مکانی یعنی انرژی گرمایی از آن مکان خارج کنیم که می توانند به صورت مستقیم با به صورت ماده دیگری صورت پذیرد

یخچال از چهار جز اصلی تشکیل شده اشت که عبارت است از

 

1)کمپرسور

2) اواپراتور (چگالنده )

3)کندانسور

4) محل ذخیره گاز مبرد و شیر فشارشکن

 

 

همان طور که میدانید یخچال از دو قسمت پر فشار و کم فشار تشکیل شده است  که دو قسمت اول برای حالت کم فشار است  و دو قسمت دوم پرفشار که قسمت کم فشار سرما زا و پرفشار گرما زا است

انواع سیالهای مبرد:

 هستند که آمونیاک به علت سمی بودن دیگر مورد استفاده قرار نمیگیردR-134aگاز آمونیاک و  معمولا

عمالکرد به این صورت که گاز مبرد را با فشار زیاد  در مخزن محل نگهداری گاز قرار میدهیم(در این حالت مبرد ما به علت دارا بودن فشار زیاد به صورت مایع  است )  و شیر فشار شکن باز می شود و مبرد به داخل اواپراتور هدایت می شود  و فشار کم میشود و مبرد شروع به تبخیر می کند که طی این فرایند انرژی گرمایی محیط را  میگیرد تا به گاز تبدیل شود

توضیع مختصر :تبخیر و اشباع به دو عامل بستگی دارد   1 ) فشار 2) دما

برای مثال آب در دمای 99.6 درجه سانتیگراد و در فشار 1 اتمسفر که معادل 100 کیلوپاسکال است به حالت اشباع در می آید و حال اگر همان آب در فشار 10 اتمسفر قرار دهیم آب دیگر در دمای 99.6 درجه سانتیگراد به حالت اشباع در نمی آید و دمای به اشباع رسیدن نزدیک به  173 درجه سانتیگراد است واگر همان آب در فشار بسیار پایین قرار دهیم آب در دماهای بسیار پایین تر  از 99.6 درجه به جوش یا همان اشباع در می آید

 

و وقتی مبرد ما در اواپراتور قرار میگیرد در قسمت شیر فشار شکن فشار خود را از دست داده و سریعن به حالت اشباع در می آید و طی این فرایند انرژی گرمایی که در اواپراتور وجود دارد می گیرد و خود مبرد دمایش رو به افزایش  و دمای محل اواپراتور(همان محلی که به اصطلاح  جایخی می گویند) رو به کاهش می آید

 

میزان انرژی میگیرد تا مبرد گرم شود     

Q=M X Lf

 

و سپس بعد از گرفتن گرما از محیل اوابراتور با فشار کم وارد کمپرسور میشود

کمپرسور :دستگاهی است که فشار سیال را افزایش میدهد

و با افزایش فشار سیال شروع به تغیر فاز می کند و از حالت گاز به مایع تبدیل میشود و طی این فرایند باید انرژی گرمایی خود را به بیرون پس دهد پس بعد از افزایش فشار انرژی گرمایی خود را در محلی به نام کندانسور هست به بیرون انتقال می دهد

کندانسور : قسمتی از یخچال یا وسیله دیگر که دارای لوله های مارپیچ طولانی است که سیال در آن قسمت انرژی گرمایی خود را به محیط پس بدهد و دلیل مارپیچ بودن کندانسور به این صورت که مساحت بیشتری داشته باشه که انتقال حرارت بیشتر صورت گیرد

q =AK(T2-T1)/t1-t2

در این این فرمول انتقال حرارت جابجای

Tنشان دهنده دما

tنشان دهنده ضخامت (که اینجا همان اختلاف قطر خارجی از داخلی است)

K ضریب انتقال حرارت جابجایی

A مساحت سطح خارجی لوله

 

و حتی گاهی لوله های مسی که انتقال حرارت خوبی دارند به صرت عمود به کندانسور جوش میدهند(جنس لوله های کندانسور هم از مس می باشد )

گاهی در یخچال های صنعتی چون میزان برودت بسیار زاد مد نظر است و در نتیجه گرمای بسیار زیاد تری مبرد در کندانسور باید خارج کند در پست کندانسور فن قرار می دهند که همات انتقال حرارت هدایتی صورت پذیرد

q= AH (Tw  – T& )

T&دمای محیط اطراف است

Tw دمای دبنه لوله کندانسور است

H ضریب انتقال حرارت هدایتی

A مساحت سطح خارجی لوله

ادامه مطالب ...... و وقتی دمای مبرد  رو به گاهش آورد با همان فشار زباد که در کمپرسور به آن افزایش داده بودند وارد محال نگهداری گاز مبرد می شود ( سیال با فشار زیاد در محل نگهداری می شود ) و این سیکل ادامه میابد  تا دما به حد مورد نظر که همانا در یخچال روی  درجه مورد نظر تنظیم کردیم  برسد ترموستات فرمان قطع به رله کنترول میدهد و سیکل متوقف می شود تا زمانی که ترموستات دستور بدهد

" هنگامی که کسی چیز با ارزش و مفیدی به شما میگوید تعهد اخلاقی دارید که آن را با دیگران به اشتراک بگذارید

درضمن کولر اتومبیل را در سرعتهای بالای 80km/h روشن نکنید، چون روی موتور فشار ناگهانی می آورد، اگر می خواهید کولر را در سرعتهای بالا روشن کنید، قبل از آن کلاچ بگیرید یا در حالت توقف اتومبیل،کولر را روشن کنید.

همچنین هنگام رانندگی دست خود را روی اهرم دنده به عنوان تکیه گاه نگذارید که ساییدگی در آن ایجاد می کنید.

همچنین هنگام استفاده از ترمز دستی و بالا کشیدن آن، دکمه کلاچ یا خلاصی آن را فشار دهید. یعنی هم هنگام بالا بردن هم پایین بردن. برای انکه چرخ دنده ها و سیم ترمز آسیب نبیند. یعنی هیچ گاه صدای تیک تیک آنرا هنگام بالا آوردن نشنوید.

تا جایی که می توانید کمتر دنده عوض کنید. دنده1 کردن پشت چراغ قرمز و دوباره خلاص کردن آن، استهلاک جعبه دنده را خیلی بالا می برد. اگر جای پارکتان خوب است، بی دلیل دوباره دنده عقب نگیرید که کمی عقب تر بروید. هر تعویض دنده، یک شماره از عمر جعبه دنده شما می کاهد.

اگر در ترافیک زیاد گیر می کنید، روغن موتور خود را زودتر از کیلومتر مقرر تعویض کنید. مثلاً به جای5000 کیلومتر در 4000 کیلومتر تعویض روغن انجام دهید.

هر بار باز و بستن دربهای اتومبیل یک فشار و تنش کوچکی به بدنه و شاسی اتومبیل وارد می کند. پس از باز و بسته کردن بی جهت دربها خود داری کنید.

استفاده از دزدگیر فشار زیادی روی باتری اتومبیل می آورد، بی جهت با دزدگیر بازی نکنید.

در تابستان هم حتماً از ضدیخ استفاده کنید.

مخزن شیشه شوی اگر در تابستان خالی باشد، حرارت زیاد داخل محفظه موتور آنرا خشک می کند و احتمال ترک برداشتن و شکستن مخزن آب زیاد می شود.

اگر همیشه اتومبیل خود را در سطح شیبدار پارک کنید(چه از پهلو ، چه از جلو یا عقب) به سیستم تعلیق آن که اتومبیل را معلّق نگه می دارد یعنی فنرها و کمک فنرها آسیب می رسانید.

برای تست سطح روغن اتومبیل، باید خودروی شما در سطح صافی برای چند دقیقه قرار گرفته باشد و قبل از تست، یک دقیقه اتومبیل را روشن کنید تا گردش روغن اندکی در موتور برقرار شود و سپس خاموش کنید و تست سطح روغن را انجام دهید.

هر بار استارت، فشار شدیدی به باتری و خود موتور وارد می کند، پس تا حدّ امکان کمتر خاموش کنید و کمتر استارت بی جهت بزنید

گاز دادن قبل از خاموش کردن اتومبیل کاری بیهوده است. این تکنیک برای ماشینهای کاربراتوری بود. در انزکتوری سوزن انژکتور آسیب می بیند. چون مقداری بنزین داخل مسیر آن میماند(برعکس کاربراتوری ها)

نگذارید چراغ بنزین شما روشن شود. ته مانده مخزن بنزین، همواره کثیفی و ناخالصی و رسوبات دارد. که می تواند به پمپ و فیلتر و انژکتور آسیب برساند.

درجا گرم کردن اتومبیل، به موتور آسیب می رساند چون اگزوز خیلی سریع داغ می شود ولی هنوز موتور گرم نشده و گرمای اگزوز به موتور سرد منتقل می شود که به موتور آسیب جدی می رساند. ضمن اینکه گرم کردن اتومبیل شامل گیربکس می شود که باید با حرکت آهسته اتومبیل همراه باشد. پس در زمستان حداکثر1دقیقه اتومبیل را درجا گرم کنید

پایین آوردن شیشه اتومبیل در اتوبان یا سرعت بالا به جای استفاده از کولر اشتباه است. هم برای سیستم ریوی انسان ضرر دارد باد شدید. هم مصرف سوخت شما را بالا می برد.

گرفتن کلاچ و ترمز همزمان، از شدت ترمز شما می کاهد، این عادت در خانمها رایج است

ریختن آب لوله کشی در رادیاتور و رسوبات آن به رادیاتور و واتر پمپ و موتور و واشر سر سیلندر آسیب می رساند. آب را چند بار بجوشانید و آنرا در رادیاتور استفاده کنید

نشاندن کودک روی پای سرنشین جلو در اتومبیل دارای ایربگ، خطرناک است با باز شدن ایربگ اکثر کودکان با این وضعیت دچار خفگی شده اند. پس جای کودک صندلی مخصوص عقب است.

اتومبیلی که مبدل کاتالیستی دارد باید از بنزین سوپر (بدون سرب)استفاده کند وگرنه مبدل کاتالیستی اش خراب می شود

سطح کیفی روغن اتومبیل شما نباید بالای بالا باشد، به توصیه خودروساز عمل کنید. مثلاً برای پراید توصیه خودروساز sfیا sg می باشد و روغن sl , sj , ... گاهی به آن صدمه هم می زند. پس سطح کیفی روغن موتور را با تطبیق دهید با توصیه کارخانه

استفاده از نور بالا در مه دید شما را کم میکند یا از مه شکن استفاده کنید یا از سو پایین

پس از طی مسافت طولانی به اشتباه رانندگان اتومبیل را درجا روشن نگه می دارند تا موتور خنک شود این کار برای ماشین های گازوئیلی است نه بنزینی، حتی برخی صبر می کنند فن رادیاتور خاموش شود بعد موتور را خاموش می کنند ولی باز اگزوز داغ حرارتش به موتور سردتر می رسد و به موتور آسیب می رساند.

تکیه ناخود آگاه پا به کلاچ فشار شدیدی به گیربکس می آورد این عادت را از سرتان دور کنید

جلو آوردن بیش از حد صندلی راننده که در خانمها رایج است. یا کج کردن زیاد پشتی راننده که در آقایون رایج است و به سیستم بدن انسان آسیب می رساند.

در ضمن روغن ترمز و شمع ها و تسمه تایم اتومبیل باید در سیکلهای خاصی بعد از طی مسافتی که در دفترچه راهنما آمده تعویض شوند، چون سطح کیفی آن پایین می آید. طوریکه تعویض آنها می تواند در مصرف سوخت و شدت ترمز شما بهبود زیادی داشته باشد. تعویض نکردن تسمه تایم باعث می شود موتور آسیب جدی ببیند.

شستن موتور اتومبیل به سیمها و وایرهای به کار رفته در قسمت موتور آسیب می رساند. سعی کنید در محیطهای خاکی کمتر رانندگی کنید و اگر موتور را شستشو می دهید با دقت بالا و حوصله باشید و قسمت سیمها را با شدّت بالای آب نشویید. گاهی موتور کثیف بهتر از موتور تمیز با سیمهای آسیب دیده است.

ولی زیر شویی اتومبیل بسیار خوب است که از زنگ زدن کف اتومبیل جلوگیری می کند چون روغن و نمک گل و لای باقیمانده از زمستان در کف اتومبیل باعث زنگ زدن کف از بیرون می شود.

هنگام روشن کردن اتومبیل، بهتر است کلاچ را بگیرید که فشار روی گیربکس نیاید، حتی اگر اتومبیل شما خلاص است.

ههنگام روشن کردن اتومبیل گاز ندهید. این کار برای موتورهای کاربراتوری بود

اگر اتومبیل را پارک میکنید، از ترمز دست به جای، در دنده گذاشتن اتومبیل استفاده کنید چون، فشار وزن اتومبیل روی گیربکس وارد می شود و عمرش را کم میکند.


در صنعت بسیاری از موتور و پمپها را باید مانند اتومبیل روغن کاری کنید یا مخزن روغن آن را پر کنید دلیل آن شبیه دلایا زیر برای اتومبیل است، بخوانید


روغن موتور ماده ای ارزان است كه در موتورهای درونسوز مورد استفاده قرار می گیرد و از اهمیت بسزایی برخوردار است. كیفیت روغن موتور به معنای مناسب بودن آن برای استفاده در موتور مورد نظر است. به عبارت دیگر می توان اینچنین بیان نمود كه بهترین روغن موتور برای یك موتور ممكن است برای موتور دیگر بدترین باشد و برعكس.

توجه داشته باشید میزان روغن موجود در موتور می بایستی مابین علائم F و L قرار داشته باشد و در صورتی كه از این رنج خارج باشد به موتور خودرو شما آسیب خواهد رسید.

وظایف روغن موتور:

1.روغن كاری قطعات متحرك تا كمتر ساییده شوند: خلاصی بین قطعات متحرك (مثل یاتاقانها و میل لنگ) با روغن پر می شود و قطعات مجبورند روی لایه ای از روغن حركت كنند بدین ترتیب هم كمتر ساییده میشوند و هم اتلاف توان در موتور كاهش می یابد.

2.روغن با گردش در موتور مقداری از گرمای آن را جذب می كند: روغن داغ به كارتل باز می گردد و گرمای خود را پس می دهد مقداری از این گرما از طریق سینی كارتل در هوای اطراف دفع میشود.

3.روغن خلاصی بین یاتاقانها را پر می كند: وقتی بارهای سنگین به طور ناگهانی به یاتاقانها وارد می شود روغن مانند یك ضربه گیر عمل می كند در نتیجه یاتاقانها كمتر ساییده و معیوب می شوند.

4. روغن به عنوان آب بند عمل می كند: روغن به درزبندی رینگهای پیستون با جداره سیلندر كمك می كند و علاوه بر روغنكاری پیستون، خروج كمپرس را از بین رینگ پیستون و سیلندر كاهش می دهد.

5.روغن به صورت پاك كننده عمل می كند: روغن یاتاقانها و سایر قطعات متحرك را شستشو داده و ذرات ریز و گرد و غبار را جذب می نماید و به سینی كارتل هدایت می كند. ذرات درشت در كف كارتل ته نشین و ذرات ریز در زمان عبور از فیلتر، در آن باقی می ماند و روغن تمیز مجددا موتور را روغنكاری می كند.

6. روغن به صورت یك پوشش عمل می كند: روغن از اكسید شدن و خوردگی قطعات جلو گیری می نماید.
ویژگیهای روغن موتور
روغن موتور باید دارای ویژگی های زیر باشد:
1-ویسکوزیته (گرانروی) مناسب: ویسکوزیته مقاومت روغن در برابر حرکت است. روغنی که ویسکوزیته ان کم باشد رقیق است و به آسانی جاری می شود و روغنی که ویسکوزیته ان زیاد باشد غلیظ است و آهسته تر حرکت می کند.
روغن موتور باید ویسکوزیته مناسب داشته باشد تا بتواند به آسانی به همه قطعات متحرک برسد اگر ویسکوزیته کم باشد (روغن رقیق) نمی تواند بین قطعات موتور پایداری داشته باشد و به راحتی از بین قطعات رانده می شود و اگر ویسکوزیته زیاد باشد (روغن غلیظ) به راحتی بین قطعات قادر به نفوظ نیست (به خصوص در زمان سرد بودن موتور) و موجب سایش قطعات خواهد شد.
2- در مقابل نور، حرارت و اکسیژن به حد کافی مقاومت داشته باشد.

3- دارای مواد پاک کننده، ضد زنگ، ضد فشار، ضد کف، ضد خوردگی و پخش کننده به اندازه کافی باشد.

طبقه بندی روغنها
الف: طبقه بندی بر اساس ویسکوزیته (گرانروی)
ب: طبقه بندی بر اساس کیفیت

طبقه بندی بر اساس ویسکوزیته بطور عموم مصرف کننده را در انتخاب صحیح روغن از لحاظ گرانروی مناسب راهنمایی می کند.

تذکر: ویسکوزیته زیاد یا کم دلیل خوب یا بد بودن روغن نیست.
عدد ویسکوزیته: چندین نوع روغن معمولی وجود دارد. این روغن ها به دو دسته تابستانی و زمستانی تقسیم می شوند.

روغنهای زمستانی عبارتند از:

SAE15W, SAE10W, SAE5W, SAE0W, SAE20W, SAE25W کلمه SAE اختصار انجمن مهندسین خودرو است که این طبقه بندی را ابداع کرده است و حرف W نیز اول کلمه Winter به معنی زمستان می باشد عدد وسط نیز میزان ویسکوزیته را نشان می دهد.
روغنهای تابستانی عبارتند از: SAE40 ,SAE30 ,SAE20, SAE50 هرچه عدد SAE بزرگتر باشد غلظت روغن بیشتر است.
قابل ذکر است در حال حاضر در شرایط متفاوت جغرافیایی کارکرد موتور، از روغن تک گرید استفاده نمی شود.

روغن های چهار فصل (مولتی گرید) :
به روغن موتور موادی اضافه می کنند تا ویسکوزیته آن در گرما و سرما تقریبا ثابت بماند به این نوع روغن موتورها مولتی گرید اطلاق می شود مانند روغن SAW5W30 یعنی در سرما ویسکوزیته آن معادل روغن SAE5W , و در گرما ویسکوزیته معادل SAE30 می باشد. خودروسازان استفاده از روغن های مولتی گرید را در بیشتر شرایط توصیه می کنند.

شایان ذکر است رنگ روغن مبین کیفیت آن نیست و زود سیاه شدن آن در موتور نیز بیانگر پایین بودن کیفیت آن نمی باشد. ضمن اینکه روغن خوب (مناسب) نیاز به مکمل ندارد لذا در صورت انتخاب صحیح روغن بهتر است از مکمل روغن استفاده نشود.

در طبقه بندی بر اساس کیفیت که موسسه نفت امریکا (API) آن را ابداع کرده است، نشان می دهد هر روغن برای چه موتوری مناسب است. روغنهای معرفی شده برای موتورهای بنزینی دارای درجات SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ وSL و در موتورهای دیزل دارای درجات CA, CB, CC, CD, CE, CF, CG, CH می باشد ( در موتورهای پراید وریو بهتر است از درجه کیفیت SG و در موتور زانتیا از درجه SJ استفاده نمود و درجات دیگر توصیه نمی شود.

در جدول زیر کیفیت روغن بر اساس (API) مشخص شده است.

درجه: نوع روغن: خودروهای:
SA روغن معدنی ساده بدون عامل پاک کننده مصرف آن توصیه
نمی شود
SB روغن اصلاح شده بدون عامل پاک کننده مصرف آن توصیه
نمی شود
SC شرایط تضمین خودروسازان را براورده می سازد 1967 و قبل از آن
SD شرایط تضمین خودروسازان را براورده می سازد 1970 و قبل از آن
SE شرایط تضمین خودروسازان را براورده می سازد 1979 و قبل از آن
SF شرایط تضمین خودروسازان را براورده می سازد 1988 و قبل از آن
SG شرایط تضمین خودروسازان را براورده می سازد 1989 تا 1993
SH شرایط تضمین خودروسازان را براورده می سازد 1994 تا 1996
SJ شرایط تضمین خودروسازان را براورده می سازد 1997 تا 2001
SL شرایط تضمین خودروسازان را براورده می سازد 2002 به بعد

در حال حاضر روی گالن های روغن موتور هر دو درجه طبقه بندی ثبت می شود تا مشتریان هم از ویسکوزیته و هم از سطح کیفی روغن آگاه شوند. بعنوان مثال روغن موتور SAE10W40 با سطح کیفی SJ.
تذکر مهم:
-همیشه باید از روغنی در موتور استفاده کرد که کارخانه سازنده خودرو آن را توصیه کرده است و بهتر است همواره در سرویسهای تعویض روغن، ضمن تعویض فیلتر روغن از یک نوع مارک روغن استفاده شود.
- روغن نباید در محفظه باز و در معرض نور خورشید قرار گیرد.

شرکت خودروسازی کره ای کیا قصد دارد در نمایشگاه امسال اتومبیل که در پاریس برگزار خواهد شد طرح اتومبیل تمام الکتریکی اش را به نمایش بگذارد.

انتخاب برتر

 اکنون نوبت به کشور فرانسه رسیده است تا نمایشگاه بزرگ بین المللی خودرو را برگزار کند. نمایشگاهی که کارخانه اتومبیل سازی کره ای کیا قصد دارد طرح خودروی تمام الکتریکی جدید خود را در آن به نمایش بگذارد.

خودروی POP طرحی اولیه از شرکت طراحی اروپایی وابسته به کارخانه کیا است که کاملا الکتریکی بوده و قرار است در نمایشگاه بین المللی موندیال در پاریس رونمایی شود.

طراحی سه در که به شیوه ای غیر متعارف باز می شوند، تاکیدی بر سه سرنشینه بودن POP بوده و شارژ خودرو از طریق انتقال دهنده ای که در پشت خودرو کار گذاشته شده است، انجام می گیرد.

بر اساس گزارش گیزمگ، خودروی الکتریکی سه سرنشینه POP که ویژه فضاهای شهری طراحی شده است، از وزن کمی برخوردار بوده و طولی برابر سه متر دارد.


صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :