برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

ارتش آمریکا با همکاری شرکت بوئینگ، هواپیمای غول‌پیکر بدون سرنشینی را می‌سازد که نقش یک ماهواره مجازی را در ارتباطات و شناسایی ایفا کند و با استفاده از انرژی خورشیدی، به مدت 5 سال در هوا دوام بیاورد.

آژانس پروژه‌های مطالعاتی دفاعی پیشرفته آمریکا (دارپا) وابسته به ارتش آمریکا،‌ هواپیمای بدون سرنشینی می‌خواهد که بتواند برای مدت طولانی در ارتفاع بسیار زیاد دوام بیاورد. ظاهرا هم تا 3 سال دیگر به خواسته خود خواهد رسید.

به گزارش دیسکاوری، شرکت بوئینگ داوطلب شده که در این پروژه 89 میلیون دلاری شرکت کند و هواپیمای غول‌پیکر و روباتیک بسازد که با انرژی خورشیدی کار کند و بتواند هزار حس‌گر و بسیاری چیزهای دیگر را برای مدت 5 سال در آسمان نگه دارد.

به نظر می‌رسدکه این هواپیمای بدون سرنشین قرار است نقش یک ماهواره مجازی را بازی کند و در ارتباطات، شناسایی و نظارت بر زمین کاربرد داشته باشد.

شرکت بوئینگ هواپیمای جدید خود را عقاب خورشیدی (سولار ایگل) نامیده است. عقاب خورشیدی که از یک بال تا بال دیگر 122 متر عرض دارد، باید در مصرف انرژی، کارایی بسیار بالایی داشته باشد. انرژی این غول بزرگ توسط صفحه‌های خورشیدی سطح آن تامین می‌شود که مقداری از آن هم باید برای مصرف در شب ذخیره شود.

به گفته محققین این پروژه، دارپا هواپیمایی را می‌خواهد که دقیقا قابلیت های یک ماهواره را داشته باشد. با این تفاوت که قابلیت جابه‌جایی بیشتری داشته باشد و هر زمان که لازم باشد بتواند به راحتی برگردد تا روی آن کار شود و مجددا به هوا فرستاده شود.

قرار است که عقاب خورشیدی در ارتفاع 20 کیلومتری زمین یا حتی بالاتر پرواز کند، یعنی دو برابر ارتفاعی که جت‌های تجاری بالا می‌روند. به گفته مسئولین بوئینگ، تا سه سال دیگر پروازهای آزمایشی عقاب خورشیدی شروع می‌شود؛ اما اولین آزمایش این هواپیما در زمستان برگزار خواهد شد که شرایط جوی نامساعد است، این هواپیما ‌یک دوره 30 روزه را در هوا میگذراند تا آزمایش‌های لازم روی آن صورت گیرد.

خبرآنلاین

آیا میدانید علامت @ از كجا آمده ؟

آیا میدانید علامت @ از كجا آمده ؟

اگر تا كنون به ساختارآدرسهای پست الكترونیكی توجه كرده باشید ، حتماً می‌دانید كه درهمه آنها علامتی به شكل یك a به همراه دایره ای دورآن وجود دارد. این علامت به طورمعمول ات ساین (At sign) نامیده می شود.
 امّا واقعیت تعجب آور این است كه هیچ اسم و رسمی بین المللی برای آن وجود ندارد و در زبانهای مختلف اسمهای بسیار عجیب و غریبی به این علامت داده اند. بعضی از آنهاعبارتند از:
هلندی: دومیمون
دانماركی: خرطوم فیل
فنلاندی: دم گربه
آلمانی: میمون معلق
یونانی: اردك كوچك
مجاری: كرم
كره ای : حلزون
نروژی : دم خوك
روسی: سگ كوچك

مسلماً شما هم با خواندن این اسم ها كلی خندیده اید . اما این اسامی به خاطر شباهت فیزیكی شان با شكل @ انتخاب شده اند ، با كمی دقت متوجه خواهید شد كه خیلی هم اسم های بی ربطی نیستند.
تا پیش ازابداع پست الكترونیكی علامت @ را تاجرین برای مشخص كردن قیمت واحد كالاها به كارمی‌بردند. اما این علامت با پیدایش پست الكترونیكی معروفیت جهانی پیدا كرد. به دلیل استفاده مهم آن، حتی كشورهایی كه تا قبل ازآن این علامت را ندیده بودند ، هم مجبور شدند آن را به صفحه كلید رایانه هایشان اضافه كنند.
اگرچه منشأ واقعی پیدایش این علامت ناشناخته است، اما حدس هایی در این مورد وجود دارد مبنی بر این كه راهبان قرون وسطی آن را ابداع كرده اند. چون درآن زمان كار طاقت فرسا و خسته كننده حروفچینی كتابهای چاپی توسط این راهبان انجام می‌شد و آنها همیشه به دنبال راههایی برای كوتاه كردن نوشته ها بودند. ممكن است به نظر برسد كه at خود به خود كوتاه است. اما در زبان لاتین و انگلیسی به وفور دیده می شود . بنابراین راهبان تصمیم گرفتند t را به صورت دایره ای دورa بچرخانند و درنهایت علامت @ را به جای لغت at درست كردند.
تاجرهایی كه این علامت را در كتابها دیده بودند نیز تصمیم گرفتند آن را در كارهای خود استفاده كنند. همانطور كه خواندید با پیدایش پست الكترونیك همه چیز دگرگون شد و استفاده از @ در جهان متداول گردید.



Desert Hawk (محصول لاکهید مارتین)
این هواپیما در قلمرو سربازان انگلیسی و امریکایی در افغانستان استفاده می‌شود. هنگامی که به هوا پرتاب شد، در مسیر از پیش برنامه‌ریزی شده خود پرواز می‌کند تا به نظامیان چشم‌اندازی از «بالای تپه‌ها» و تا 10 کیلومتر دورتر بدهد، چه در روز و چه در شب. حمل و نقل آن بسیار ساده است، چرا که وزن آن تنها یک کیلوگرم و فاصله دو سر بال‌هایش نیز کمتر از 1.5 متر است. دیزرت‌هاوک (به معنی شاهین بیابان) که از پلی‌پروپیلن تزریق قالبی ساخته شده و با کولار پوشیده شده است، دوام و پایداری زیادی دارد.

 

MD4-200 (محصول میکرودرون)
این هواپیما برخلاف دیگر نمونه‌ها که مناطق نظامی به‌کار برده می‌شوند، در مناطق حاشیه‌ای لیورپول در انگلستان، توسط افسران دایره رفتارهای ضداجتماعی اداره پلیس مرسی‌ساید به هوا فرستاده می‌شود. طراحی چهار موتوره این پرنده باتری‌دار با پوشش فیبر کربنی که یک کیلوگرم وزن دارد، آن را قادر می‌سازد تا به طور عمودی از زمین بلند شود و فرود بیاید. به ادعای شرکت سازنده این پرنده‌، موتورهای بدون جاروبک تحریک مستقیم آن، سطح نویز را کمتر از 64 دسی‌بل نگاه می‌دارند. کامپیوتر روبات اگر سیگنال را از دست بدهد یا تشخیص بدهد که باتری ضعیف شده است، پیش از سقوط به طور اتوماتیک فرود می‌آید.

 

T-Hawk/gMAV (محصول Honeywell)
این هواپیما را پیاده نظام ارتش ایالات متحده در عراق استفاده می‌کند. VTOL T-Hawk با ظاهری شبیه به یک اجاق کوچک و 4 جالباسی به عنوان پایه‌های فرود، می‌تواند به مدت حداکثر 45 دقیقه تا ارتفاع 10هزار پایی (3000 متری) بالا برود. این پرنده با وزن 7.5 کیلوگرمی آن‌قدر سنگین نیست که نتوان آن را در کوله سربازی حمل کرد. آیا به خود اجاق توجه کردید؟

 

Aerosonde (محصول AAU Corporation)
این هواپیما خوشبختانه نظامی نیست و بیشتر در دریاهای طوفانی یا هر نقطه صعب‌العبور و یا بد آب‌وهوایی که پژوهشگران علمی بخواهند از نزدیک بررسی کنند، استفاده می‌شود. این هواپیمای 3.3 متری با وزن 12.7 کیلوگرم می‌تواند با یک مخزن سوخت تا 30 ساعت در هوا بماند و در سال 1998 / 1377، اولین پهپادی لقب گرفت که عرض اقیانوس اطلس را طی کرد. در سال 2007 / 1386 توانست با پرواز در ارتفاع پایین 300 پایی (90 متری) تا هفت ساعت در دل طوفان نوئل دوام بیاورد و پیش از این که در اقیانوس سقوط کند، اطلاعاتی را از دل طوفان بخواند که تا پیش از این دسترسی به آنها ممکن نبود. دم این هواپیما که به شکل V معکوس است، ویژگی‌های چیزی را که می‌تواند قطعات افقی و عمودی دم باشد با وزن کمتر در خود دارد. قدرت موتور آن نیز یک اسب بخار است.
 

MQ-1 Predator (محصول سیستم‌های هوانوردی جنرال اتمیکز)
این هواپیما را در آسمان افغانستان، پاکستان و عراق به دفعات می‌توان مشاهده کرد. به عنوان یکی از دو سیستم اصلی بی‌سرنشین ایالات متحده که با خود سلاح حمل می‌کند (در این مورد، دو موشک هوا به زمین هیل‌فایر)، پرداتور وظیفه شکار دشمن را به همراه نسل بعدی خود که MQ-9 Reaper است، ایفا می‌کند. بردی به اندازه 640 کیلومتر دارد و می‌تواند به مدت 20 ساعت بر فراز هدف پرواز کند. پرداتور اولین سیستم هوایی بی‌سرنشینی بود که به طور گسترده هم در ماموریت‌های گشت‌زنی و هم در عملیات تهاجمی شرکت داشت. اولین کاربرد آن نیز در میانه دهه 1990 / 1370 در بوسنی بود. نام «پرداتور» تقریبا با پهپادهای بمب‌افکن مترادف شده است.

 

FINDER (محصول آزمایشگاه پژوهش‌های دریایی)
این هواپیمای کوچک به‌جای موشک زیر بال‌های پهپاد پرداتور نصب و از آنجا پرتاب می‌شود. فایندر (به معنی جوینده که مخفف عبارت «ابزار آشکارساز قابل تعمیم به شناسایی نصب‌شونده در هواپیما») 26.3 کیلوگرم وزن و 175 سانتی‌متر طول دارد. می‌توان آن را با استفاده از کنترل‌های پرداتور پرواز داد و به سوی یک توده دود هدایت کرد تا سلاح‌های شیمیایی را تشخیص دهد، و یا به زیر یک توده ابر فرستاد تا دید بهتری از یک هدف احتمالی به دست آورد. مانند یک راکت پرتاب می‌شود و بعد از آن بال‌هایش باز می‌شوند. علاوه بر آن، هواپیمای بی‌سرنشینی است که از یک هواپیمای بی‌سرنشین دیگر پرتاب می‌شود.

 

Scan Eagle (محصول Insitu)
این هواپیما همراه با واحدهای تفنگداران دریایی در عراق و یا بر روی کشتی‌های نیروی دریایی در همه جای جهان یافت می‌شود. اسکن‌ایگل (عقاب تصویرگر) تقریبا 18 کیلوگرم وزن و 1.3 متر طول دارد. فاصله نوک بال‌هایش از همدیگر هم 3.1 متر است و با موتور گازوئیلی‌اش می‌تواند تا 15 ساعت در هوا پرواز کند. پرتابه منجنیقی آن، پرتابش را در جاهای کوچک ممکن می‌سازد، جاهایی مانند عرشه کشتی کوچکی که در آوریل 2009 / فروردین 1388 یک کاپیتان امریکایی را از دزدان دریایی کارائیب نجات داد. برای فرود، کنترل‌گر هواپیما را به قلابی در هوا هدایت می‌کند و آن را در آسمان به دام می‌اندازد.

 

RQ-7 Shadow (محصول AAI)
این هواپیما در عراق و افغانستان پرواز می‌کند، جایی که نیروهای ارتشی نیاز به نظارت تاکتیکی دارند. این هواپیما هزاران ساعت پرواز کرده است. آر-کیو7 شدو (به‌معنی سایه) از منجنیق پرتاب می‌شود، می‌تواند به مدت 5 تا 6 ساعت در ارتفاع حداکثر 14هزار پا / 4200 متری بماند و به طور خودکار و با کمک یک تور بر روی چرخ‌هایش فرود می‌آید. کمی بیشتر از 3.3 متر طول و 170 کیلوگرم وزن دارد و فاصله بال‌هایش نیز 425 سانتی‌متر است. این هواپیما با لیزر فروسرخ خود می‌تواند برای بمب‌های هدایت شونده لیزری اهداف را علامت‌گذاری کند.

 

هرون (صنایع هوافضای اسرائیل)
پرواز بر روی آسمان سرزمین‌های اشغالی و فلسطین، گشت‌زنی بر روی مرزهای هند با پاکستان و چین، تعقیب قاچاقچیان مواد مخدر در السالوادور و ده‌ها ماموریت دیگر در اطراف جهان، از جمله ماموریت‌هایی است که این پهپاد غیرمسلح به خدمت مشغول است. با 16.5 متر فاصله نوک بال‌ها و سقف پروازی 30هزار پا / 10هزار متر، هرون (به معنی هارون) دارای کلکسیونی از سنسورهای پیشرفته برای ارسال داده‌ها به کنترل‌گر زمینی استفاده می‌کند. این هواپیما تا 52 ساعت در هوا می‌ماند و می‌تواند به طور خودکار از زمین پرواز کند و یا فرود بیاید، حتی در شرایط بد آب‌وهوایی.

 

هرمس450 / واچ‌کیپر (محصول Elbit Systems)
این هواپیما در عراق و افغانستان برای سربازان انگلیسی گشت‌زنی می‌کند. با بهره‌گیری از بال‌های 10.5 متری خود می‌تواند به مدت 20 ساعت در آسمان بماند و تا ارتفاع 18هزار پا / 5400 متری پرواز کند. این هواپیما به فرماندهان نظامی این امکان را می‌دهد که در لحظه، آن‌چه را در میدان جنگ اتفاق می‌افتد ببینند. طراحی عجیب و غریب اژدر مانند آن، به هواپیما این امکان را می‌دهد که تا یک‌سوم وزن 500 کیلوگرمی‌اش را برای حمل بار اختصاص دهد. این نسبت مفید بسیار بالایی است. دو جا برای نصب دوربین، یکی در جلو و دیگری در عقب هواپیما دارد.


MQ-9 Reaper (محصول سیستم‌های هوانوردی جنرال اتمیکز)
وظیفه این هواپیما، شناسایی و نابودی دشمن در عراق، افغانستان و پاکستان و گشت‌زنی در امتداد مرزهای ایالات متحده با مکزیک در منطقه هواچوکای آریزوناست. با 20 متر فاصله نوک بال‌ها، اندازه ریپر دو برابر نسل قبلی خود یعنی MQ-1 پرداتور است و می‌تواند در ارتفاع 5000 پا (1500 متری) به مدت 24 ساعت بماند. با 1360 کیلوگرم مهمات مسلح می‌شود که شامل بمب‌های هدایت شونده لیزری GBU-12 و موشک‌های ضد تانک هیل‌فایر می‌شوند. فرماندهان ارتش ایالات متحده اعتقاد دارند که این هواپیما یکی از موثرترین سلاح‌های آنها در جنگ فعلی است. بعد از پرتاب، هواپیما توسط اپراتورها و با استفاده از تجهیزات کنترل رادیویی یا با اتصال ماهواره‌ای توسط خلبان‌های مستقر در خاک ایالات متحده کنترل می‌شود.

 

MQ-5 Hunter (محصول نورتروپ گرومان)
این هواپیما توسط ارتش در عراق و افغانستان پرواز داده می‌شود. هانتر (به‌معنی شکارچی) از زمان جنگ بالکان در خدمت ارتش ایالات متحده است و به تازگی تغییراتی در آن صورت گرفته تا بتواند با سوخت سنگین و مهمات تهاجمی پرواز کند. فاصله نوک بال‌های آن از هم 10.5 متر است و می‌توان تا 18 ساعت در ارتفاع 18هزار پا (5400 متری) بماند. می‌توان آن را با ایستگاه کنترل مشابه شدو (سایه) و مدل نظامی پرداتور هدایت کرد.

 

RQ-4 Global Hawk (محصول نورتروپ گرومان)
این هواپیما مختص ارتفاعات عراق، افغانستان و پاکستان؛ یا هر جای دیگری در جهان است که مرکز فرماندهی ارتش ایالات متحده بخواهد چشمی بر آن داشته باشد. گلوبال‌هاوک (شاهین جهانی) تا ارتفاع 65 هزار پایی / 19500 متری اوج می‌گیرد و تا 36 ساعت در آنجا می‌ماند، جالب‌تر این‌که توانایی گشت‌زنی 64هزار کیلومتر هوایی را در هر ماموریت دارد. با داشتن یک مجموعه کامل از حسگرهای الکترواپتیکی، فروسرخ و ترکیبی، می‌تواند در هر زمان روز و شب و در هر شرایط آب‌وهوایی به انجام ماموریت بپردازد. در مدل بزرگ‌تر آن فاصله نوک بال‌ها به 40 متر می‌رسد. این واقعیت که گلوبال‌هاوک می‌تواند به طور خودکار بلند شود و فرود بیاید، تا حد زیادی احتمال سقوط را کاهش می‌دهد، خصوصیتی که در پرداتور و ریپر وجود ندارد.

 

فانتوم‌ری (محصول بوئینگ)
این هواپیما فعلا در پایگاه هوایی ادواردز در لانکستر کالیفرنیا در حال طراحی و آزمایش است. با الهام از پروژه لغو شده X-45C فانتوم بوئینگ، این مدل نمونه هواپیمای جت، نمونه‌ای آزمایشی از فناوری‌های پیشرفته پهپادهاست که شامل فناوری‌های نظامی الکترونیک مانند ضد رادار بودن، سوخت‌گیری هوایی خودکار، دفاع موشک‌های ضدهوایی و گشت‌زنی و نظارت است. مهندسین انتظار دارند که فانتوم‌ری (به معنی پرتو شبح) بتواند تا ارتفاع 40هزار پا / 12هزار متری اوج بگیرد. با سرعت پروازی که تخمین زده می‌شود به 980 کیلومتر بر ساعت برسد، فانتوم‌ری یکی از سریع‌ترین پهپادها خواهد بود. شکل غیر معمول این هواپیما، آن را قادر می‌سازد تا از دید رادار پنهان بماند.

 

دیمِن ( محصول آزمایشگاه‌های شرکت بزرگ دفاعی BAE systems در لندن)
هواپیمای خودکار دیمِن (به‌معنی شیطان) بدون هیچ پره‌ای پرواز می‌کند و تقریبا هیچ عضو متحرکی ندارد، در نتیجه نیازی به تعمیر ندارد. نرم‌افزارهای هوشمند، تقریبا تمام فعالیت‌های آن را خودکار انجام خواهند داد. تمام بدنه هواپیما طوری طراحی شده تا مانند یک بال باشد. ده‌ها پیشرانه در بالا و پایین، جریان هوا را شکل می‌دهند و جایگزین کاری می‌شوند که معمولا توسط بالچه‌های دم و قسمت متحرک هواپیما انجام می‌شود. نرم افزار آن قدرت خروجی هر یک از پیشرانه‌های را تغییر می‌دهد تا سرعت، تغییر جهت و دور زدن را کنترل کند.



کریسشن‌ساینس‌مانیتورز ادعا کرده است پهپاد جاسوسی آر-کیو-170 از طریق مسدود شدن ارتباط ماهواره‌ای و ارسال امواج گمراه‌کننده جی.پی.اس فریب خورده و با فرود در عمق 200 کیلومتری خاک ایران، شکار شده است.

به گزارش نیوساینتیست، کریسشن‌ساینس‌مانیتور ادعا کرده این اطلاعات را از یکی از مهندسان ایرانی که درحال بررسی پهپاد بدست آورده و ادامه داده است: «سیستم هدایت براساس جی.پی.اس، نقطه ضعف این هواپیماست. با ارسال نویزهای قوی و مسدود کردن ارتباط ماهواره‌ای پهپاد با اپراتور، هواپیما مجبور به استفاده از هدایت خودکار (اتوپایلوت) شد و شرایط برای فریب آن مهیا گشت. سپس، کارشناسان ایرانی توانستند سیستم نقشه‌خوانی داخلی این هواپیما را طوری تغییر دهند که کامپیوتر داخلی پهپاد تصور کند آشیانه‌اش، پایگاهی در ایران با همان ارتفاع آشیانه اصلی است. اما اختلاف اندک ارتفاع این پایگاه ایرانی با پایگاه اصلی پرواز پهپاد موجب شد هواپیما هنگام فرود دچار مشکل شود و بخش‌های پایینی و چرخ‌های فرود آسیب ببیند».

اما آیا چنین کاری واقعا ممکن است؟ امواج جی.پی.اس را ماهواره‌ها ارسال می‌کنند و به همین دلیل در نزدیکی سطح زمین ضعیف هستند. پس می‌توان با استفاده از امواج قوی‌تری که از آنتن‌های نزدیک‌تر ارسال می‌شود، در آن‌ها تداخل ایجاد کرد. حتی ابزارهای نظامی جی.پی.اس که از دقت بالاتری نسبت به ابزارهای معمولی و تراشه‌های به‌کاررفته در گوشی‌های همراه برخوردارند، در برابر چنین مشکلی آسیب‌پذیرند. 
کریسشن‌ساینس‌مانیتورز ادامه داده که تنی چند از کارشناسان سابق نظامی ایالات متحده نیز برنامه‌نویسی دوباره جی.پی.اس برای پرواز به خانه‌ای دیگر را عملی دانسته و شکار پهپاد جاسوسی ایالات متحده را از این روش امکان‌پذیر می‌دانند. لاکهیدمارتین، سازنده پهپاد شناسایی RQ-170 هواپیما را طوری ساخته بود که اگر ارتباط ماهواره‌ای با اپراتور قطع شد، هواپیما بر اساس نقشه موجود در کامپیوترش و موقعیت‌سنجی جی.پی.اس به آشیانه بازگردد و اگر مشکلی برایش پیش آمد، خود را منهدم کند. اما شکار این پهپاد به دست نیروهای ایرانی آن هم در شرایطی سالم بدان معنی است که چنین تمهیداتی دیگر به کار نمی‌آید!




چندین روز پس از شکار هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران،  کارشناسان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اسرائیل، به دنبال گمانه‌زنی درباره چگونگی انجام چنین عملیاتی هستند. 

«دبکا فایل» در این زمینه پنج فرضیه مطرح کرده و نوشته که هر کدام از این فرضیه‌‌ها، به تنهایی یا به صورت ترکیبی، احتمال دارد در این عملیات نقش ایفا کرده باشند.



این پنج فرضیه عبارتند از:

1 ـ نفوذ ایران در پایگاه آمریکایی‌‌ها در قندهار، جایی که آمریکایی هواپیماهای بدون سرنشین خود را برای عملیات مخفی در آنجا نگهداری می‌کند.

2 ـ پاکستان در ماه‌‌های اخیر با آمریکا مشکلاتی داشته است؛ مشکلاتی که از زمان عملیات آمریکا در خاک پاکستان برای کشتن بن لادن آغاز شده و به حمله نیروهای آمریکایی به پاسگاهی در پاکستان و قتل 24 سرباز پاکستانی در هفته‌‌های اخیر پایان یافته بود. یک احتمال هم این است که نیروهای اطلاعاتی پاکستان برای تحقیر باراک اوباما، اطلاعاتی را درباره این هواپیما به ایرانی‌‌ها داده باشند.

3 ـ احتمال بعدی کمک چین به ایران است. در زمان عملیات آمریکایی‌‌ها برای کشتن بن لادن، آمریکایی‌‌ها از بالگردهایی بهره برده‌اند که به دلیل جنس خاص آن از دید رادار‌‌های پاکستانی پنهان مانده است. در همان زمان، وقتی که در حین آن عملیات، یکی از هواپیماهای آمریکایی سقوط کرد، مقامات پاکستانی از چینی‌‌ها خواستند که مواد به کار رفته و سنسور‌‌هایی این بالگردها را بررسی کنند. از آنجا که جنس هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی از همان موارد رادار گزیز به کار رفته در ساخت بالگرد ساقط شده آمریکایی بوده، احتمالا چینی‌‌ها اطلاعات تحلیلی خود را در اختیار ایران گذارده‌اند.

4 ـ روسیه 25 اکتبر اعلام کرد که یک سیستم قابل حمل نظامی به ایران فروخته که می‌تواند هواپیماهای بدون سرنشین، یا راکت‌‌هایی را که به هدف نزدیک می‌شوند، شناسایی کنند. البته این سیستم، بخشی از یک سیستم بسیار پیشرفته‌تر است که هنوز کامل در اختیار ایران قرار گرفته که البته در صورت فروش کامل این سیستم به ایران، این کشور خواهد توانست، ورود هر هواپیما یا راکتی را پیشاپش به خاک خود شناسایی کند.

5 ـ ممکن است ایران از هیچ یک از این کشور‌‌ها کمک نگرفته باشد، ولی در عین حال، شاید مأموران اطلاعاتی ایران، در قالب صد‌‌ها دانشمندی که در آمریکا در صنایع مرتبط با ساخت چنین هواپیماهای بدون سرنشینی فعالیت می‌کنند، اطلاعات این گونه هواپیماها را در اختیار گرفته باشد.





هرچند مقامات صهیونیستی می‌کوشند به تقلیل توان جمهوری اسلامی ایران در شناسایی و شکار هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بپردازند، با وجود این و بنا بر چنین ذهنیتی، آنان هیچگاه نتوانسته‌اند توان اطلاعاتی کشور عزیزمان ایران را نادیده بگیرند و به نوعی در همه تحلیل‌ها و فرضیه‌های خویش به صورت ضمنی و گاه آشکار به توان بالای اطلاعاتی ایران اعتراف می‌کنند؛ گو اینکه استفاده از تکنولوژی مدرن نظامی هم یکی از پتانسیل‌های هر کشوری برای حفاظت از خود در برابر تهدیدات خارجی است!


در "گوگل مپ" همه می توانند نام پایگاه های نظامی را جستجو کنند و باند فرود هوایپما و حتی هواپیماهای بدون سرنشین سری مثل "سنتینل" که در ایران "گم" شده بود، را ببینند.

 به نوشته ی فاکس نیوز، سایت اوییشن چنین کاری کرده و مدعی است که باند مخفیانه در "بوکا لیک" را که برای تست کردن هواپیماهای RQ 170 استفاده می شود را کشف کرده است.

گولگ مپ تصاویر ماهواره ای از هواپیمای بدون سرنشین "پریدیتر" یا "ریپر" را روی باند فردو نشان می دهد. هرچند گلوبال فلایت اعلام کرده است که 170 RQ آنجا هم تست شده است.




یک سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی امریکا به فاکس نیوز گفت:  این اطلاعات خیلی مورد علاقه ی ارتش ایران است.

لایت گفت: ایرانیان باید خیلی به پایگاه های عملیاتی ما علاقه مند باشند چون آنها را از چگونگی ماموریت های ما اگاه می سازد.

فاکس نیوز نوشت: مطمئنا، دیگر پایگاه ها نظامی نوادا هم از طریق گوگل مپ قابل مشاهده است.با چنین اطلاعاتی هر کسی حتی ارتش های خارجی هم می توانند از طریق تصاویر ماهواره ای هواپماهای جاسوسی امریکا را پیدا کند.

وی گفت: گوگل "نوادا" را که شهر نظامی و اطلاعاتی امریکا بوده است را اشکارا نشان می دهد و کار را برای نیروهای اطلاعاتی دیگر کشورها راحت می سازد.
 در ادامه یک مقام ارشد امریکا در گفتگو با فاکس نیوز تایید کرد که هواپیمایی که در تلویزیون ایران نشان داده شده، همان "سنتینل" امریکاست.

لایتن اضافه کرد: گوگل این حق را دارد که این عکس ها را نشان بدهد اما نباید این کار  را انجام دهد چون باعث لو رفتن عملیات های نظامی امریکا می شود

نخستین ویژگی هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین RQ170 که باعث شده در نوع خود منحصر بفرد باشد توانایی تقریبا مهارناپذیر رادارگریزی آن است.

پایگاه خبری تحلیلی ایران هسته ای در نوشته ای به قلم علی شاهدیان، آورده است:منابع امریکایی از روز یکشنبه به این طرف انبوهی از گزارش های مفصل و دارای جزئیات منتشر کرده اند که نشان می دهد فناوری این هواپیما یکی از حساس ترین فناوری های موجود در اختیار سرویس های اطلاعاتی این کشور بوده و از اطلاعات مربوط به آن به شدت حفاظت می شده است.

این گزارش ها نشان می دهد دولت امریکا اکنون به شدت نگران تبعات سیاسی، فنی، اطلاعاتی و نظامی فرود اجباری این هواپیما در ایران است و به همین دلیل تمام ابزراهای خود را برای حداقل کردن خسارات ناشی از این موفقیت بزرگ ایران به کار گرفته است.

اکنون پرسش این است که چرا این هواپیما تا این حد برای دولت امریکا مهم است و جایگاه آن در سیستم فناوری نظامی و امنیتی امریکا چیست؟
بر مبنای مجموعه گزارش های موجود می توان مشخصات این هواپیما و دلایل حساسیت آن را به شکل زیر توضیح داد.

1- نخستین ویژگی این هواپیمای بدون سرنشین که باعث شده در نوع خود منحصر بفرد باشد توانایی تقریبا مهارناپذیر رادارگریزی آن است. اطلاعات موجود نشان می دهد این هواپیما توسط رادارهای معمولی برد بلند (حتی انواع بسیار پیشرفته آن) به هیچ وجه قابل رهگیری نیست و رادارهای برد کوتاه VHF نیز تنها در صورتی قادر به مشاهده آن –آن هم به سختی- هستند که هواپیما کمتر از 40 کیلومتر با آنها فاصله داشته باشد؛ اتفاقی که وقوع آن تقریبا محال است. ویژگی رادار گریزی این هواپیما ناشی از پوشش بسیار مخصوصی است که تمام سطح آن را پوشانده و بسیاری از کشورهای جهان از جمله روسیه و چین سال های طولانی است که به دنبال دست یابی به فرمول و مشخصات ساختمانی آن هستند. روزنامه نیویورک تایمز در تحلیل به قلم ویلیام براد و دیوید سانجر که روز دوشنبه 14 آذر 1390 منتشر شده، درباره توانایی رادار گریزی هواپیمای RQ170 نوشته است: «به گفته مقامات امریکایی، یک نمونه رادار گریز این هواپیمای بدون سرنشین اوایل امسال ساعت ها در ‏موارد مکرر بر فراز مخفیگاه اسامه بن لادن در ابت آباد پاکستان پرواز کرد بدون آنکه بوسیله ‏سامانه های دفاع هوایی پاکستان مورد شناسایی قرار گیرد». این روزنامه ادامه داده است: «ماه ها گزارش هایی، همگی تایید نشده، ‏منتشر شده است که از همان هواپیما مرتبا بر فراز ایران و احتمالا با هدف شناسایی مراکز هسته ای یا ‏موشکی مخفی استفاده می شده است». همچنین لولیتا سی بالدور، در گزارشی برای آسوشیتدپرس از واشینگتن در روز سه شنبه 15 آذر 1390 نیز او قول لورن تامپسون، تحلیلگر دفاعی موسسه لکسینگتون در ویرجینیا در این باره می نویسد: «این هواپیماها طوری طراحی شده اند که بتوانند به مکان هایی بروند که دیگر ‏هواپیمای باسرنشین یا بدون سرنشین نمی توانند به آنجا بروند. این هواپیما به ویژه طوری طراحی شده ‏است که ردیابی و هدف قرار دادن آن توسط دشمنان بسیار دشوار باشد». یک کارشناس فنی به «ایران هسته ای» عامل اصلی رادارگریزی این هواپیما رنگ مخصوص بدنه آن است.

2- دومین ویژگ این هواپیما که انتقال آن به ایران نگرانی بسیار جدی امریکایی ها را برانگیخته آن است که این فناوری RQ170 شباهتی جدی به فناوری بمب افکن های B-2 و همچنین جنگنده بمب افکن F-35 دارد که جزو پیشرفته ترین و در عین حال محرمانه ترین فناوری های نظامی امریکا محسوب می شود.

3- سومین ویژگی هواپیمای بدون سرنشین امریکایی که در اختیار ایران است، مربوط به موتورهای بسیار پیشرفته آن است که عملا به آن امکان می دهد به جای چند ساعت، چند روز در در هوا باقی بماند. جان پایک از اندیشکده گلوبال سکیوریتی در این باره به لولیتا سی بالدور گزارشگر آسوشیتدپرس از واشینگتن رد روز 15 آذر 1390 گفته است: «کلید موفقیت آمریکا در مورد هواپیماهای رادارگریز، موتورهای کم مصرف آنها است که به آنها ‏امکان می دهد به جای چندین ساعت، روزها در هوا بمانند».‏

4- ویژگی چهارم هواپیمای RQ170 مربوط به توانایی های جنگ الکترونیک آن بویژه در دو حوزه خاص است. نخست اینکه این هواپیما می تواند مجموعه ارتباط رادیویی با سیم و بی سیم در اطراف منطقه پروازی خود را تا شعاعی بزرگ شنود کند و دوم اینکه قادر است در منطقه پروازی خود در صورت لزوم اختلالات الکترونیکی وسیع ایجاد نماید.

5- ویژگی پنجم هواپیمای بدون سرنشین RQ170 استقرار رادارهای فوق پیشرفته «سار» بر روی آن است که هیچ نمونه مشابهی در جهان ندارد. منابع غربی نام این رادار را AESA ذکر کرده اند.

6- ششمین ویژگی این هواپیما مربوط به دوربین ها، لنزها و سنسورهای نصب شده بر روی آن است که به آن یک توانایی منحصر بفرد تصویر برداری جاسوسی می دهد. این دوربین ها دارای توان تصویر برداری با وضوح بسیار بالا در هر شرایط جوی و همچنین دارای قدرت تفکیک منحصر بفرد هستند.

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :