تبلیغات
برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات. - دلایل موفقیت کمپانی های بزرگ مانندsony,benz,coca1

برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

چرا سونی اریكسون موفق.تر از بقیه بوده است؟

ایتنا- هومن کبیری: سونی اریكسون كه در گذشته.ای نه چندان دور با ضررهای هنگفت دست و پنجه نرم می.كرد، در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، لقب سودآورترین تولید كننده تلفن.های همراه در جهان را به دست آورد، عنوانی كه برای سالیان متمادی در اختیار نوكیا بود.

هومن كبیری پرویزی - ایتنا

پیش.بینی تغییرات در بازار تولید تلفن.های همراه بسیار دشوار گردیده است.
در حالی كه بنكیو زیمنس، آلكاتل، فیلیپس و ساژم به دنبال رها كردن این بازار پردردسر هستند، نوكیا، موتورولا، سامسونگ و سونی اریكسون موفقیت.های پیروزمندانه.ای را به دست می آورند.
در این بین سونی اریكسون، چهارمین تولید كننده تلفن همراه در جهان كه در گذشته.ای نه چندان دور با ضررهای هنگفت دست و پنجه نرم می.كرد، در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، لقب سودآورترین تولید كننده تلفن.های همراه در جهان را به دست آورد، عنوانی كه برای سالیان متمادی در اختیار نوكیا بزرگ.ترین تولید كننده تلفن همراه در جهان بود.

به راستی چه عاملی توانست سونی اریكسون را در این مبارزه تمام عیار و بی.امان سربلند بیرون آورد؟
در این مقاله كوشش خواهیم كرد به این سئوال پاسخ دهیم.

در اكتبر سال 2001 زمانی كه شركت.های سونی ژاپن و اریكسون سوئد تأسیس شركت سونی اریكسون را با سهمی برابر اعلام نمودند، كمتر كسی تصور موفقیت برای این شركت جدید می.كرد.
در آن زمان سهم سونی اریكسون در بازار جهانی كمتر از یك در صد بود. كسب كار فروش تلفن همراه اریكسون به شدت نزول كرده بود و سونی علیرغم داشتن وجهه و تجربه قابل قبول در محصولات الكترونیكی مصرفی، در بازار تلفن همراه یك تازه كار محسوب می.شد.

در ابتدا سونی اریكسون نوپا با مشكلاتی اساسی مواجه شد. نبود محصولات مناسبی برای عرضه و نیز شبكه.های فروش بسیار محدودشده از آن جمله بودند.
مصائب سونی اریكسون با زیان 600 میلیون یورویی در سه ماهه سوم سال 2003 به اوج خود رسید.

در ژوئن 2003 اولین نشانه تغییر در وضعیت دشوار سونی اریكسون نمایان شد.
سونی اریكسون با عرضه مدل.های t610 و t618 توانست نظر خریداران را به خود جلب كند و این گوشی.ها توانستند موفقیتی بی.نظیر را نصیب این شركت كنند.

از سه ماهه سوم سال 2003 سودآوری و در عین حال گسترش سریع سونی اریكسون آغاز شد. این روند رشد تا به امروز ادامه داشته است به گونه.ای كه سهم بازار این شركت در سه ماهه سوم سال جاری به نزدیك 8 درصد رسیده است.
از دیگر نكات مهم در عملكرد سونی اریكسون می.توان به رشد قیمت متوسط فروش هر گوشی اشاره كرد. این امر شاید بزرگ.ترین دستاورد سونی اریكسون باشد چرا كه قیمت جهانی تلفن.های همراه رو به كاهش گذارده است و بسیاری از تولید كنندگان برای فروش بیشتر اقدام به تولید گوشی.های ارزان.قیمت نموده.اند و این امر اگرچه تعداد تولید آنان را افزایش داده است ولیكن منجر به كاهش چشمگیر قیمت متوسط فروش هر گوشی گردیده است.
ازجمله تولید كنندگانی كه با چنین وضعیتی مواجه شده.اند می.توان به نوكیا و ال جی اشاره كرد.

ولی دلایل این موفقیت چه بودند؟
توانمندی.های سونی (دومین تولید كننده محصولات الكترونیكی مصرفی در جهان، یكی از دارندگان دومین شركت ضبط موسیقی جهان سونی بی ام جی و دارنده بزرگترین آرشیو فیلم جهان)در بازار محصولات الكترونیكی مصرفی و سرگرمی و نیز دانش و تخصص اریكسون بزرگ.ترین شركت مخابراتی جهان در زیرساخت.های مخابراتی سبب شد كه این شركت خیلی زودتر از پیش.بینی.ها راه خود را بیابد.

بسیاری از كارشناسان انتخاب كشور چین را به عنوان مقر اصلی تولید محصولات سونی اریكسون از دیگر دلایل موفقیت این شركت می دانند.
این شركت از ابتدا جمهوری خلق چین را به عنوان مقر اصلی برای تولید محصولات خود برگزید و دلیل عمده آن وجود نیروی متخصص ارزان قیمت و حمایتهای دولت آن كشور بود.

زمانی كه سونی اریكسون دست به این قمار بزرگ زد، هنوز محصولات چینی به عنوان محصولاتی بی.كیفیت شناخته می.شدند و تنها در سال.های بعد بود كه سایر شركت.ها نیز كارخانه.هایی در این كشور ایجاد كردند.
این استراتژی سونی اریكسون به بار نشست و با مقایسه.ای ساده می.توان دریافت كه گوشی.های این شركت به نسبت گوشی.های با قابلیت.های مشابه از شركت.های دیگر ارزان.تر به فروش می.رسند.

ولیكن شاید بتوان بزرگ.ترین عامل موفقیت سونی اریكسون را در تلفیق برندهای موفق سونی مانند واكمن و سایبرشات در تلفن.های همراه و نیز فعالیت.های برندینگ برای برند سونی اریكسون دانست.
یكی از مهارت.های غیرقابل انكار سونی از مؤسسن سونی اریكسون، توانایی این شركت در برندینگ است.
كمتر كسی است كه برندهای واكمن، سایبر شات، هندی كم، وگا، براویا و یا وایو را نشنیده باشد. این برندها اگر شناخته.شده.تر از نام.های اصلی سایر رقبا مانند سامسونگ، ال جی و ... نباشند ناشناخته.تر نیز نیستند.
این درحالی است كه علیرغم تلاش.های زیاد تنها تعداد كمی از رقبا توانسته.اند برندهای خود را در بازار تا این حد مطرح نمایند.

هوشمندی سونی اریكسون در استفاده از مزیت رقابتی استفاده از برندهای سونی در مقابل رقبایی كه كمبودهای زیادی در این زمینه داشتند، موفقیت سونی اریكسون را دوچندان كرد. به عنوان مثال زمانی كه سونی اریكسون ورود گوشی.های سری واكمن خود را اعلام كرد، نوكیا بزرگ.ترین تولید كننده تلفن همراه در جهان، گوشی.های مختلفی با قابلیت پخش موسیقی به بازار عرضه كرد، سایر تولید كنندگان نیز گوشی.هایی با این قابلیت.ها به بازار عرضه نمودند ولیكن شناخت خریداران از برند واكمن موجب فروش فوق.العاده این گوشی.ها گردید.

مشابه این امر برای گوشی.های تحت برند سایبرشات رخ داد.
در حالیكه سونی اریكسون استفاده از منوها و امكانات دوربین.های سایبرشات سونی (دومین دوربین.های دیجیتال پرفروش درجهان) در تلفن.های همراه را نوید می.داد، هیچیك از رقبا امكان رقابت با آن را نداشتند و به ناچار به فعالیت.های دیگری روی آوردند به عنوان مثال نوكیا استفاده از لنزهای ساخت شركت كارل زایس آلمان را به عنوان مزیت برگزید.

تمام این فعالیت.ها در كنار فعالیت در زمینه شناساندن برند سونی اریكسون از طریق كارهایی مانند خریدن امتیاز مسابقات تنیس زنان به مباغ 88 میلیون دلار و استفاده از تنیسورهای سرشناس برای فعالیت.های تبلیغاتی كه طرفداران زیادی در آمریكا و كشورهای اروپایی و آسیایی دارند، استفاده از گوشی.های ساخت این شركت در فیلم.های شركت فیلم سازی سونی مانند: جیمز باند (روزی دیگر می.میرم، كازینو رویال)، رمز داوینچی، فرشتگان چارلی و... و نیز برگزاری كنسرت.ها و استفاده از هنرمندان طرف قرارداد شركت سرگرمی.های موسیقی سونی بی ام جی مانند: رابین ویلیامزو آناستاسیا برای فعالیت.های تبلیغاتی، منجر به هرچه بیشتر شناخته شدن برند سونی اریكسون در سراسر جهان گردید.

سونی اریكسون به تازگی قصد خود را برای حضور در جمع سه تولید كننده برتر تلفن.های همراه اعلام نموده است. حال باید دید این بار استراتژی آنان برای صعود چیست؟
كسی چه می.داند شاید باید منتظر تلفن.های همراه تحت برند پلی استیشن و یا وایو باشیم. تلفن.های همراهی با قابلیت كنسول.های بازی و یا كامپیوترهای شخصی!

 

 

بدین ترتیب دو مهندس نابغه در خاكسترهای جنگ جهانی دوم یك اسطوره را آغاز كردند. البته شاید دانستن این تاریخ به عنوان نقطه شروع داستان خیلی درست نباشد، زیرا ایبوكا و موریتا یك دیدار مهم را هم قبل از آن انجام داده بودند _ حدود ده ماه قبل از بمباران هیروشیما. ژاپن پاییز ۱۹۴۴ را می گذراند: «تقریباً هر روز هواپیماهای بی-۲۹ از بالای سرمان می گذشتند. این هواپیماها پس از ریختن بمب های خود بر روی توكیو، كاوازاكی و یوكوهاما به هنگام بازگشت آسمان منطقه ما را در اشغال خویش در می آوردند.» موریتا در كتاب زندگینامه خویش با ذكر جملات فوق به یادآوری آن دوران می پردازد. تا آن زمان جوان ۲۳ ساله تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته فیزیك در اوزاكا به پایان رسانده بود و یك دوره آموزش افسری را هم تمام كرده بود. او در مهمترین پروژه تحقیقاتی ارتش به كار اشتغال داشت: واحدی ویژه با بودجه ای كه در آن زمان یك ركورد بود (۲۰۰ میلیون ین) تسلیحات و بمب های هدایت شونده و تجهیزات دید در شب ابداع می كرد. موریتا می نویسد: «برای من بسیار جذاب و وسوسه برانگیز بود كه در تیم اجرای پروژه حضور داشته باشم.

ایبوكا كه دوازده سال بزرگتر از شریكش بود نیز عضو كلیدی همین گروه بود. وی یك مسیحی متعصب محسوب می شد و به عنوان مهندس فنی در نیروی دریایی فعالیت می كرد. مهمترین موفقیت او تا آن زمان اختراع اولین دستگاه ژاپنی ویژه جست وجوی زیردریایی به حساب می آمد. ۱۴۰ عدد از دستگاه های مذكور از اوایل سال ۱۹۴۴ در نیروی هوایی امپراتوری به خدمت گرفته شدند. سال ۱۹۹۶ به مناسبت پنجاهمین سال تولد شركت تاریخچه آن منتشر شد. در این تاریخچه از دستگاه جست وجوگر یاد شده به نیكی یاد شد و اختراع ایبوكا چنین توصیف گردید: «گزارشی كه بعد از اتمام جنگ منتشر شد نشان داد كه این دستگاه تا چه حد كارآیی دارد.» البته در این گزارش ذكر نشده كه چه تعداد از زیردریایی های آمریكایی با كمك دستگاه های جست وجوگر مذكور هدف قرار گرفته اند.
ایبوكا و موریتا برای اولین بار در پاییز ۱۹۴۴ با یكدیگر ملاقات كردند- آن هم در مقام دو عضو گروه فوق سری موسوم به «كمیته تحقیقات جنگ». آنها طی دیدار مذكور پیرامون نحوه دفاع از ارتش امپراتوری ژاپن در مقابل آمریكایی ها گفت وگو كردند. همین گفت وگوها مبنای تداوم همكاری اسطوره ای بنیانگذاران شركت سونی شد. موریتا پیرامون همكاری های خویش با ایبوكا طی دوران جنگ می نویسد: «با گذشت زمان ما بدون آنكه موفق شویم كلاهك های جست وجوگر حرارتی را به مرحله نهایی برسانیم آشنایی و نزدیكی بیشتری نسبت به یكدیگر پیدا می كردیم

این دو كارشناس طی ماه های بعد مشتركاً تلاش می كردند كاری را انجام دهند كه به لحاظ فنی غیر ممكن بود. همین رفتن به دنبال غیر ممكن ها بعدها یكی از اصولی بود كه آنها در سونی پیروی می كردند، شركتی كه همواره خواسته همه ابداعات و كارها را خودش به تنهایی انجام دهد. از همان دوران ها هم بود كه این دو نفر نسبت به آمریكا احساسی بین دوستی و نفرت پیدا كردند- بعدها گاه در آنها یكی از این دو احساس شدت می گرفت و مدتی بعد احساس دیگر. چنین برداشتی از آمریكا می تواند توجیه گر بلندپروازی ای باشد كه سال ها بعد سونی با آن ایالات متحده را فتح كرد. مدت ها است كه مارك سونی براساس نظرسنجی ها در آمریكا مطمئن ترین مارك در میان مردم محسوب می شود
.
البته اوایل دستیابی به موفقیت مذكور اصولاً قابل تصور نبود. موریتا می نویسد: «خبر بمباران هیروشیما برایم غیر قابل درك و تصور بود. شكاف و فاصله تكنولوژیكی میان آمریكا و ژاپن فوق العاده زیاد به نظر می رسید

با همین تفكرات دوران پس از جنگ برای موریتا آغاز شد. او و ایبوكا هیچ فرصتی را از دست ندادند و بلافاصله دست به كار شدند. آنها از طریق روابط فامیلی خویش حامیان با نفوذی پیدا كردند- پدر موریتا یك كارخانه دار سرشناس (فعال در زمینه تولید مشروبات موسوم به ساكی) بود و پدر زن ایبوكا هم طی دوران جنگ سمت وزیر امور تربیت و پرورش ژاپن را بر عهده داشت. آنها از طریق حامیان با نفوذ خویش سرمایه لازم برای تاسیس شركت را به دست آوردند و سونی اوایل سال ۱۹۴۶ تاسیس شد. ایبوكا طی سخنرانی خویش به مناسبت افتتاح شركت اظهار داشت: «ما تكنولوژی مورد نیازمان را خود ابداع كرده و رواج می دهیم تا بدین ترتیب از مشكلاتی كه شركت های بزرگ به آن دچار هستند اجتناب كرده باشیم.» موریتا می گوید: «ما در آن زمان به دنبال محصولات جدید و اصولی كارآمد بودیم و می خواستیم كالاهای مصرفی كاملاً نوین و با ساختارهای اختصاصی روانه بازار كنیم

این ایده در مدیران سال های اخیر سونی هم وجود داشته است. در سال های اول تاسیس سونی سخنان ایبوكا و موریتا عمدتاً حول محور تقسیم وظایف در شركت بود: پیرترها ابداع می كردند و جوان ترها فروشنده بودند. ایبوكا و موریتا از همان آغاز كار متفق القول بودند كه نباید هیچ كدام از آنها به تنهایی تصمیم بگیرد. بدین ترتیب یكی از اصول مهم دستیابی به موفقیت توسط آنها شكل گرفت. به زودی در شركت تنها كالاهایی تولید می شد كه در تمام دنیا فروش داشتند. البته شروع فعالیت ها در ژاپن دشوار بود. توكیو تسوشین كوكیو (نام سابق سونی) سال ۱۹۴۶ اولین محصول خود را كه یك پلوپز برقی بود طراحی كرد. در این پلوپز برنج به خوبی- نه خشك و نه خمیر- می پخت. دستگاه مذكور هیچگاه به بازار عرضه نشد. ابداع یك بالش الكتریكی گرم كننده اندكی موفقیت بیشتری به همراه آورد. این بالش در دوران پس از جنگ كه كمبود دستگاه های گرم كننده وجود داشت می توانست مورد استقبال قرار گیرد، اما استفاده از آن غالباً به سوختن لباس ها و پتوها می انجامید. بالاخره شركت توانست در سال ۱۹۵۰ با تولید اولین نوار ضبط صوت و دستگاه پخش آن در بازار ژاپن یك نقطه عطف پدید آورد. ایبوكا و موریتا در آن زمان بیش از صد كارمند داشتند، اما هنوز هم شركت آنها كوچك و كم اهمیت بود
.
این وضعیت در یكی از روزهای سال ۱۹۵۳ تغییر كرد. در آن روز آكیو موریتا برای اولین بار پا بر خاك آمریكا گذاشت. او به ایالات متحده سفر كرده بود تا در نیویورك یك گواهی اعطای مجوز را در شركت «وسترن الكتریك» امضا كند. غول آمریكایی در آن زمان به موریتا امتیاز یك محصول كوچك را كه در آزمایشگاه های موسوم به «بل» ابداع شده بود، فروخت: ترانزیستور. موریتا بعدها از آن اتفاق چنین یاد می كند: «هنگامی كه قرارداد را امضا كردم، دست اندركاران شركت وسترن الكتریك برایم شرح دادند كه اگر می خواستند محصولات مصرفی را به ترانزیستور مجهز كنند تنها می شد از این دستگاه در تولید تجهیزات تقویت شنوایی بهره گیرند. البته ما هم اصلاً علاقه ای به بازار كوچك دستگاه های شنوایی نداشتیم.» بدین ترتیب یك افسر ژاپنی توانست در نیویورك تنها هشت سال پس از جنگ با پرداخت ۲۵ هزار دلار یكی از مهم ترین اختراعات پس از كشف بمب اتم را از ابرقدرت جهان برباید. موریتا می نویسد: «من سوار بر موج امید شنا می كردم.» امید وی هم بیهوده و سراب نبود. چهار سال بعد آنها شروع به فروش اولین رادیوهای ترانزیستوری جیبی در دنیا كردند. ایبوكا و موریتا تا قبل از آن «با اعتقاد به برتری تكنولوژیكی غرب بزرگ شده بودند.» (به گفته موریتا)- اما از آن زمان به بعد خود تاریخ صنعت را رقم می زدند. هرگامی كه آنها بر می داشتند قدمی برای رهایی از برتری غرب محسوب می شد
.
مدتی پس از تولید كوچك ترین رادیوی دنیا اولین تلویزیون تمام ترانزیستوری دنیا، اولین دستگاه ضبط ویدیویی ترانزیستوری، یك سیستم تلویزیون رنگی «تری نیترون» و بسیاری ابداعات بزرگ شكل گرفتند. از میان ابداعات مذكور شاید بتوان گفت واكمن و دستگاه های استریوی قابل حمل در جیب شلوار تا به امروز مشهورترین آنها بوده اند. البته شكست هایی هم وجود داشته اند: از آنجایی كه ایبوكا و موریتا مغرورتر از آن بودند كه سیستم ابداعی ویدیویی خویش موسوم به بتاماكس را در اختیار دیگران قرار دهند، سیستم VHS كه توسط رقیب اصلی یعنی شركت ماتسوشیتا اختراع شده بود در جهان به قدرت اول بدل شده است. با این حال در مورد تكنولوژی «دیسك فشرده» (كمپاكت دیسك) كه توسط سونی و فیلیپس ابداع شده بود، اشتباه مذكور تكرار نشد: امروز این نوع CD در سراسر جهان به یكی از لوازم عادی در منزل تبدیل شده است. بانیان تكنولوژی مذكور موفقیت های بزرگی را از این رهگذر به دست آورده اند
.
موریتای پیر اواسط دهه هشتاد با روحیه ای كه نشان از سرمستی جوانی داشت، نوشت: «رواج CD به معنای آغازی بر یك دوره جدید است: آدم موسیقی را دقیقاً به همان صورتی كه نواخته شده می شنود- هیچ گونه صدای خش خش نوار و یا صدایی جانبی احساس نمی شود.» بدین ترتیب موریتا بار دیگر خود را به عنوان یك پیشرو و پیشگوی بزرگ مطرح كرد، زیرا به راستی بعد از آن دیگر هیچ كس نتوانست از نوارهای كاست معمولی در مقابل CD دفاع كند. البته تحقیقات و فناوری همواره تنها یكی از بسترهای فعالیت در داستان شركت سونی بوده اند. عامل دوم و موتور مهم حركت مفاهیمی بوده اند كه بنیانگذاران شركت از نتایج حاصل از جنگ جهانی دوم آنان را به دست آورده اند. احساس حسادت و رقابت با آمریكا همانقدر در ایبوكا و موریتا ریشه دوانده بودند كه حس بخشش و اعتقاد به لزوم یادگیری از غرب. سال ها بعد از پایان جنگ ایبوكا در اتوبیوگرافی خویش اولین احساس خود از اشغالگران آمریكایی را چنان شرح می دهد كه به خوبی رفتار سرسختانه و انعطاف ناپذیر بنیانگذاران سونی را می توان با آن توجیه كرد: «وقتی سلاح ها و تجهیزاتی را كه بر بار كامیون های ارتش آمریكا از داخل خیابان های توكیو عبور داده می شدند می دیدم، پیش خودم فكر می كردم كه ما با چه كشور قدرتمندی جنگیده ایم! در آینده باید حتماً به لحاظ فناوری از آمریكا سبقت جوییم

بدین ترتیب هنگام تاسیس شركت در سال ۱۹۴۶ توجه به برتری آمریكا كاملاً محسوس بود. البته وقتی سال ۱۹۵۷ ایبوكا و موریتا قصد داشتند اولین رادیوی ترانزیستوری جیبی خود را روانه بازار كنند و به دنبال نامی جدید و مناسب برای شركتشان می گشتند دیگر آمریكا كمتر از گذشته به نظرشان دشمن می رسید. لذا یكی از كلمات رایج در آن زمان در آمریكا یعنی Sonnyboy را با عبارت لاتین Sonus تركیب كردند و از آن كلمه Sony را پدید آوردند
.
نامگذاری جدید با یك اتفاق دیگر هم توأم بود و آن اینكه شركت به تجارت با آمریكا متمایل شد. ایبوكا و موریتا دریافتند كه در درازمدت مهمترین بازار آنها به ویژه در بخش ابداعات جدید ایالات متحده خواهد بود. آنها به این نتیجه رسیدند كه هركس بتواند در آنجا نفوذ كند می تواند در تمام دنیا فعالیت های خود را گسترش دهد
.
اواخر دهه پنجاه بسیاری از شركت های دیگر ژاپنی نیز به همین نتیجه رسیدند- به عنوان مثال تویوتا اولین خودروهای شخصی خویش را به آنسوی اقیانوس آرام فرستاد. با این حال شاید بتوان سونی را تنها شركت ژاپنی دانست كه حاضر شد تمام سیاست های خویش را مبتنی بر مقتضیات تجارت در ایالات متحده شكل دهد. موریتا با یادآوری آن سال ها می نویسد: «باید اعتراف كنم اوایل سعی می كردیم عبارت Made in Japan (ساخت ژاپن) را تا حد ممكن كوچك بر روی محصولاتمان چاپ كنیم

البته موضوع در اختیار گرفتن بازار آمریكا برای ژاپنی های نسبتاً تازه وارد بسیار مهمتر از اینها بود. موریتا اوایل هنگام سفر به نیویورك در هتل های ارزان قیمت اقامت می گزید و در رستوران های سلف سرویس غذا می خورد. بسیار اصرار داشت كه یك شركت ژاپنی واسطه آنها با مشتریان آمریكایی نباشد. او شركت نمایندگی سونی در آمریكا را شخصاً تاسیس كرد و به خاطر وجود این شركت زن و فرزندانش را به نیویورك آورد. یكسال تمام خانواده موریتا كوشیدند تا خود را با راه و رسم زندگی آمریكایی منطبق سازند، اما بعد بروز یك مرگ در خانواده، آنها را وادار به بازگشت به موطن خویش كرد. البته ۱۵ سال بعد در سال ۱۹۷۶ مجله نیوزویك در مورد موریتا نوشت: «او مردی بود كه به تنهایی تصور جهانیان از تجار ژاپنی را تغییر داد.» به جز یوكو اونو، همسر جان لنون (خواننده معروف)، در آن زمان در غرب هیچ كس شهرت دو رئیس جوان سونی را نداشت
.
ارتباط موریتا با غرب از همان آغاز وضعیتی پیچیده داشت. رویگردانی موریتا از غرب سال ۱۹۸۹ دوباره آغاز شد. او در آن سال با همراهی شینتارو ایشی هارا، سیاستمدار ملی گرا، كتابی را تحت عنوان «ژاپنی كه می تواند نه بگوید» منتشر ساخت. به یكباره وی به یكی از مخالفان سرسخت غرب بدل شد: «ما در تجارت ده سال آینده را در نظر داریم، در حالی كه آمریكایی ها تنها در مورد سود ده ماه آینده فكر می كنند.» مدیر سونی با این عبارت به مسخره شركت های آمریكایی پرداخت. انتشار كتاب او عواقب زیادی در بر داشت. درست در همان زمان سونی با یك سرمایه گذاری فوق العاده كلان یكی از شركت های اصلی هالیوود به نام كلمبیا پیكچرز را خرید و ترس از تفوق شركت های ژاپنی را در آمریكا گسترد. این زمانی بود كه ژاپن تحقیرهای زمان جنگ را خاتمه داد و موفقیت اقتصادی بلامنازع خویش را به رخ جهانیان كشید. سونی تجسم این موفقیت بود، موفقیتی كه البته مدت زیادی به طول نینجامید
.
طی دهه نود ژاپن دچار بحران عظیم شد. در این دوران پیری بر موریتا مستولی گشت و همزمان با آن تغییراتی نیز در نظراتش پدید آمد: «اگر سیستم اقتصادی ژاپن كمبودهای زیادی داشته باشد، قطعاً یكی از آنها هماهنگی كم با غرب است.» او این عبارت را در سال ۱۹۹۳ در مقاله ای در مجله «آتلانتیك مونثلی» نوشت. او به كشورش توصیه كرد تا همانند غرب ساعات كار پرسنل را بكاهد و به غرب هم توصیه كرد تا همانند ژاپن انضباط (دیسیپلین) و نظم در كار را افزایش دهد. چندی بعد موریتا دچار سكته قلبی شد و تا زمان مرگش یعنی سال ۱۹۹۹ هیچگاه از عوارض آن كاملاً رهایی نیافت. ایبوكا نیز كه طی سال های آخر عمر خود سرگرم شیوه های درمان سنتی آسیایی بود، دو سال قبل از آن فوت كرده بود

 

سونی چگونه از بمباران ژاپن به اوج رسید

در روز هفتم مه سال ۱۹۴۶ ماسارو ایبوكا و آكیو موریتا دو مهندس نابغه ژاپنی، شركت مشترك خویش را با نام «توكیو تسوشین كوگیو» تاسیس كردند. موریتا تا آن زمان جوان ۲۳ ساله ای بود که رشته فیزیك را در دانشگاه اوزاكا به پایان رسانده و یك دوره آموزش افسری را هم تمام كرده بود.

 

او در مهم‌ترین پروژه تحقیقاتی ارتش به كار اشتغال داشت. این واحد تسلیحات و بمب‌های هدایت شونده و تجهیزات دید در شب ابداع می‌كرد. برای موریتا بسیار جذاب و وسوسه‌برانگیز بود كه در تیم اجرای پروژه حضور داشته باشد. ایبوكا نیز به عنوان مهندس فنی نیروی دریایی، عضو كلیدی همین گروه بود. مهم‌ترین موفقیت او تا آن زمان اختراع اولین دستگاه ویژه جست‌وجوی زیردریایی به حساب می‌آمد که در نیروی هوایی امپراتوری به خدمت گرفته شد و كارآیی بالایی از خود نشان داد. ایبوكا و موریتا برای اولین بار در پاییز ۱۹۴۴ به عنوان اعضای گروه فوق سری «كمیته تحقیقات جنگ» با یكدیگر ملاقات كرده بودند. همین گفت‌وگوها مبنای تداوم همكاری بنیان‌گذاران شركت سونی شد. لذا آنها هیچ فرصتی را از دست ندادند و بلافاصله دست به كار شدند و از طریق حامیان با نفوذ خود، سرمایه لازم برای تاسیس شركت را به دست آوردند و سونی اوایل سال ۱۹۴۶ تاسیس شد. این دو كارشناس به دنبال محصولات جدید و كارآ بودند و می‌خواستند كالاهای مصرفی كاملا نوینی روانه بازار كنند. برای این کار تكنولوژی مورد نیازشان را خود ابداع كردند. این ایده بعدها یكی از اصولی بود كه آنها و همین طور مدیران سال‌های اخیر سونی از آن پیروی می‌كردند، شركتی كه همواره خواسته همه ابداعات و كارها را خودش به تنهایی انجام دهد و در همه زمینه‌ها پیشگام باشد. چنین برداشتی می‌تواند توجیه‌گر بلندپروازی‌ای باشد كه سال‌ها بعد سونی با آن بازار جهان را فتح كرد.
اولین محصول آنها یك پلوپز برقی بود که هیچ گاه به بازار عرضه نشد. ابداع یك بالش الكتریكی گرم كننده نیز موفقیت اندكی به همراه آورد، ولی در سال ۱۹۵۰، تولید اولین نوار ضبط صوت و دستگاه پخش آن در بازار ژاپن یك نقطه عطف پدید آورد. ایبوكا و موریتا در آن زمان بیش از صد كارمند داشتند، اما هنوز هم شركت آنها كوچك و كم اهمیت بود. این وضعیت در یكی از روزهای سال ۱۹۵۳ تغییر كرد. در آن روز آكیو موریتا به نیویورك سفر كرده بود تا گواهی اعطای مجوز ساخت ترانزیستور را در شركت «وسترن الكتریك» امضا كند. به این ترتیب یك افسر ژاپنی توانست تنها هشت سال پس از جنگ با پرداخت ۲۵ هزار دلار یكی از مهم‌ترین اختراعات جهان را از آن خود کند. مجله نیوزویك در مورد موریتا نوشت: او مردی بود كه به تنهایی تصور جهانیان از تجار ژاپنی را تغییر داد.
چهار سال بعد که آنها شروع به فروش اولین رادیوهای ترانزیستوری جیبی در دنیا كردند، به دنبال نامی جدید و مناسب برای شركتشان می‌گشتند. لذا یكی از كلمات رایج در آن زمان یعنی Sonny به معنای پسر بچه را با عبارت لاتین Sonus که از ریشه Sound بود، تركیب كردند و از آن كلمه Sony را پدید آوردند که در هر زبانی به راحتی قابل تلفظ کردن و خوانده شدن است. این ترکیب گویای گروهی از جوانان است که انرژی و علاقه بسیاری برای ارائه تولیدات و ایده‌های جدید دارند.
با نامگذاری جدید، شركت به تجارت با آمریكا متمایل شد. ایبوكا و موریتا دریافتند كه در درازمدت مهم‌ترین بازار آنها به ویژه در بخش ابداعات جدید، ایالات‌متحده خواهد بود. آنها به این نتیجه رسیدند كه هر كس بتواند در آنجا نفوذ كند می‌تواند در تمام دنیا فعالیت‌های خود را گسترش دهد.
اواخر دهه پنجاه بسیاری از شركت‌های دیگر ژاپنی مثل تویوتا نیز به همین نتیجه رسیدند، ولی می‌توان سونی را تنها شركت ژاپنی دانست كه حاضر شد تمام سیاست‌های خویش را مبتنی بر مقتضیات تجارت در ایالات‌متحده شكل دهد.
در سال‌های بعد، اولین تلویزیون تمام ترانزیستوری دنیا، اولین دستگاه ضبط ویدئویی ترانزیستوری و بسیاری ابداعات بزرگ شكل گرفتند که مشهورترین آنها واكمن و دستگاه‌های استریوی قابل حمل بودند، البته شكست‌هایی هم وجود داشت. از آنجایی كه ایبوكا و موریتا مغرورتر از آن بودند كه سیستم ابداعی ویدئویی خویش موسوم به بتاماكس را در اختیار دیگران قرار دهند، سیستم VHS كه توسط رقیب اصلی یعنی شركت ماتسوشیتا اختراع شده بود در جهان به قدرت اول بدل شد، ولی در مورد تكنولوژی دیسك فشرده كه توسط سونی و فیلیپس ابداع شده بود، اشتباه مذكور تكرار نشد و امروزه این نوع CD در سراسر جهان به یكی از لوازم عادی در منزل تبدیل شده است.
در سال‌های آخر قرن بیستم، سونی پس از خرید شرکت موسیقی CBS Records، با یك سرمایه‌گذاری فوق‌العاده كلان یكی از شركت‌های اصلی‌هالیوود به نام كلمبیا پیكچرز را خرید و این زمانی بود كه ژاپن موفقیت اقتصادی بلامنازع خویش را به رخ جهانیان كشید. سونی تجسم این موفقیت بود، موفقیتی كه البته مدت زیادی به طول نینجامید، زیرا ژاپن دچار بحران عظیمی شد و موریتا که دوران پیری را سپری می‌کرد، اذعان کرد: اگر سیستم اقتصادی ژاپن كمبودهای زیادی داشته باشد، قطعا یكی از آنها هماهنگی كم با غرب است. در سال ۲۰۰۱ شرکت سونی اریکسون توسط دو شرکت سونی ژاپن و شرکت ارتباطاتی سوئدی اریکسون برای تولید موبایل تاسیس شد. دلیل این ترکیب تخصص سونی در دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی و رهبری تکنولوژیکی اریکسون در بخش ارتباطات بود. آنها هم‌اکنون محصولات کاملی برای همه گروها با نام «سونی اریکسون» دارند. سونی اریکسون در حدود ۸۰۰۰ کارمند در سرتاسر جهان دارد. در اوایل تاسیس شرکت، دستیابی به موفقیت اصولا قابل تصور نبود. خبر بمباران هیروشیما برای آنها غیر‌قابل‌درك و تصور بود و شكاف و فاصله تكنولوژیكی ژاپن با سایر کشورها فوق‌العاده زیاد به نظر می‌رسید، ولی با تحقیقات و فناوری که همواره بستر فعالیت‌های شركت سونی بوده‌اند و همچنین احساس رقابت در کنار اعتقاد به لزوم یادگیری از غرب آنها مصمم شدند که در آینده باید حتما به لحاظ فناوری پیشتاز باشند. اکنون مدت‌ها است كه مارك سونی براساس نظرسنجی‌ها مطمئن‌ترین مارك در میان مردم محسوب می‌شود. فروش بالای 80 میلیارد دلار شرکت در سال گذشته نیز گویای همین مطلب است.

 

● توازن بین کار و زندگی
این چک ‌لیست، شیوه‌ هایی را پیشنهاد می‌ کند که مدیران می‌ توانند به کمک آنها توازن میان کار و زندگی کارکنانشان را افزایش دهند. این شیوه ارزشیابی نیازهای کارکنان، توازن برنامه کار - زندگی و سیستم پرداخت مزایا را ایجاد می ‌کند.
● تعریف
توازن بین کار و زندگی یکی از نیازهای اساسی سازمان ‌ها و خانواده‌ های کسانی است که در این سازمان‌‌ ها کار می‌ کنند. اگر کسب و کارها بتوانند فشارهای خانواده و دیگر فشارهای وارده بر کارکنان را درک کنند، این امر هم به نفع خودشان است و هم کارمندان را قادر می ‌سازد تا از عهده‌ این فشارها برآیند. معمولاً این توازن مرتبط با ساعات کاری انعطاف ‌پذیر، اوقات کاری و شیوه‌ های مرتبط کاری است.

پیشرفت توازن بین کار و زندگی، اهمیت زیادی برای تمامی کارکنان دارد، نه فقط کسانی که دارای فرزندان کوچک هستند.
● مزایا
اگر کارمندان بتوانند توازن خوبی بین کار و زندگی خانوادگی خود ایجاد کنند، مزایای زیر حاصل خواهند شد:
▪ عملکرد بهتر کارکنان و افزایش بهره‌ وری آنان
▪ انگیزش بیشتر و چرخش کمتر کارکنان
▪ غیبت کمتر و کاهش میزان بیماری کارمندان
▪ کاهش فشار و استرس
▪ استخدام و حفظ بهتر کارمندان
▪ بهبود تصویر بهتر سازمان در جامعه
● معایب
▪ نماد پیدا کردن بهبود عملکرد سازمانی فرآیندی زمان‌ بر است و به تلاش و زمان زیادی نیاز دارد.
▪ در شرکت‌ های کوچک شده و تؤام با تعدیل نیرو، شرایط انعطاف‌ پذیر کاری باعث خواهد شد که برخی کارمندان کار بیشتری و برخی دیگر کار کمتری انجام دهند
▪ اگر عدالت رعایت نشود، ممکن است برخی کارمندان باعث رنجش برخی دیگر شوند.
▪ احتمال دارد شرایط انعطاف‌ پذیر کاری برای حفظ ساختار و فرهنگ سازمان مشکل ‌ساز باشد.
▪ وقتی سیاستی اعلام شد، تغییر آن بسیار دشوار می ‌شود حتی اگر شرکت با مشکلاتی جدی روبرو شود.
● چک لیست عملی
۱) نیازهای کارکنان را در یابید و ببینید کدام یک از آنها هنوز مرتفع نشده‌ اند
نخست ببینید، کارمندان در زمینه‌ توازن بین کار و زندگی با چه تضادهایی مواجه هستند. شما می ‌توانید وضعیت خانواده (مانند تعداد فرزندان یا افراد مسن همراه آنها) و نتایج تعهدات خانوادگی آنها (مانند حجم فزاینده‌ اضافه کاری یا تعداد روزهایی که فرد نمی‌ تواند سر کارش حاضر شود) را ارزیابی نمایید. از طریق انجام مصاحبه، ببینید چه تعداد از کارکنان می‌ خواهند کارشان را به دلیل موضوعات خانوادگی رها کنند.
از نتایج حاصله برای بهبود توازن بین کار و زندگی استفاده نمایید. آن را با برون ‌دادهای اصلی شرکت مقایسه و نتیجه را به اطلاع تأثیرگذارترین افراد سازمان و همچنین گروه‌ های علاقه ‌مند مانند اتحادیه‌ های کارگری برسانید.
قبل از پردازش نتایج، مهم است که منابع مالی و پرسنل کلیدی را برای اجرا و حفظ این فرآیند مشخص نمایید.
۲) بر فرهنگ سازمان تمرکز نمایید
باید فرهنگ و فضای سازمان مساعد برای انعطاف‌ پذیری باشد، در این خصوص ترغیب روش ‌های کاری اعطای اختیارات به کارکنان در دستور کار قرار گیرد. این عنصری حیاتی است.
نه تنها مدیران می باید نتایج حاصل از انعطاف ‌پذیری سازمان برای جلوگیری از سوءاستفاده را تضمین نمایند ، بلکه کارمندان نیز نباید احساس وفاداری خود را از دست بدهند یا کسانی که عملکرد ضعیفی دارند، آن را یک مزیت تلقی کنند. به جای تأکید بر حضور افراد، باید آن را بر تأکید بر عملکرد و نتایج تغییر داد.
با نگاهی به ساختار سازمان ببینید آیا این امر باعث توازن بین کار و زندگی می‌ شود یا آن را محدود می‌کند. سلسله مراتب موجود در رویکرد فرمان و کنترل، برای اجرای اثربخش معیارهای جدید مناسب نیستند. یک سازمان انعطاف ‌پذیرتر که در آن کارمندان در قالب تیم‌ کار می ‌کنند و از اختیارات کافی برخوردارند، اجرای چنین فرآیندی ساده ‌تر است. نکته‌ حائز اهمیت تبدیل مدیران به مثال ‌هایی خوب است، تا توازن بین کار و زندگی به بخشی از فرهنگ سازمان در تمامی سطوح آن تبدیل شود.
۳) اثربخشی فردی و سازمانی را افزایش دهید
یک بخش مهم از تحقق توازن بین کار و زندگی، تضمین این امر است که در این معادله، کار به اندازه‌ کافی مورد توجه قرار گیرد. مدیریت زمان، اعطای اختیارات، تعیین اولویت ‌ها و پردازش اطلاعات برای اجتناب از حجم اضافی کار، مهارت ‌هایی هستند که ساعات کار و استرس را کاهش داده و در عین حال سطح یکسانی از بهره‌ وری را حفظ می ‌کنند. مثلاً این امر می ‌تواند بر زندگی خانوادگی تأثیر بگذارد یا اینکه کارمندان را شب‌ ها که به خانه می ‌روند، خسته و مضطرب باقی بگذارد.
شیوه ‌هایی را در نظر بگیرید که به کمک آنها بتوان فعالیت‌ های سازمان را توسعه و زندگی کارمندان برای اجتناب از استرس و خستگی بیشتر را افزایش داد.
۴) برنامه های مدون توازن کار و زندگی و مزایای آن را مشخص کنید
هیچ رویکرد واحدی ایجاد توازن وجود ندارد: باید مجموعه‌ای انعطاف ‌پذیر از برنامه های مدون به کار گرفته شوند در این مورد، موارد زیر را در نظر بگیرید:
▪ ساعات انعطاف ‌پذیر کاری: به کارکنان اجازه دهید، ساعات کاری را منطبق با ابعاد مهم زندگی خانوادگی آنها تنظیم کنند.
▪ فهرست شخصی کارها: این فهرست در مورد کارکنان و در قالب تیم ‌ها کاربرد دارد و می ‌تواند شرایط کاری خود را با نیازهای دیگران منطبق سازد.
▪ سیستم پوششی: کارکنان را طوری تقسیم کنید که بتوانند کار یکدیگر را پوشش دهند و در صورت لزوم برخی آنها به مرخصی بروند و در عین حال از مسئولیت‌ ها و وظایف یکدیگر مطلع باشند.
▪ محیط کار انعطاف ‌پذیر: کار در دفاتر مختلف یا از طریق خانه، به صورت دایمی یا مقطعی، می‌ تواند به کارکنان کمک نماید تا هم مسئولیت های خانوادگی خود را انجام و زمان رفت و برگشت خود به محل کار را کاهش دهند.
▪ مرخصی‌های ویژه: هر ساله مرخصی‌ها با حقوق یا بدون حقوق را برای کارکنان در نظر بگیرید و به کارمندان اجازه دهید بدون اینکه از مرخصی‌ های معمول خود استفاده نمایند، اقدام به حل مشکلات شخصی خود نمایند
▪ استراحت‌های شغلی: این نوع مرخصی ‌ها می ‌توانند زمان های گوناگونی داشته باشند و از آنها برای تحصیل، سفر، تربیت کودکان، انجام کارهای داوطلبانه یا بسیاری دیگر از فعالیت ‌ها که می‌ توانند زندگی شغلی و خانوادگی افراد را بهبود بخشند، استفاده می ‌شود.
▪ مشاوره، راهنمایی و منابع اطلاعاتی: نه تنها درباره‌ موضوعات کاری بلکه در مورد موضوعات خانوادگی همچون تربیت کودکان، موضوعات مالی، موضوعات پزشکی و غیره به افراد خود راهنمایی و مشاوره بدهید.
▪ کمک هزینه‌ مراقبت از کودکان و سالخوردگان: ممکن است همیشه نتوان از مهدکودک استفاده کرد اما پرداخت کمک هزینه‌ مهدکودک یا هزینه‌ استخدام پرستار در منزل می ‌تواند یک گزینه‌ مفید باشد.
▪ خدمات سرایداری: به کمک این روش، کارمندان، بهتر و ساده ‌تر مسئولیت ‌های خانوادگی خود را بر عهده می گیرند.
مسلماً بکارگیری همه‌ این روش‌ ها میسر نیست. باید فهرستی از چنین مزایایی تعیین شوند و کارکنان نیز ضمن دریافت کمک هزینه، خودشان نیز بخشی از هزینه‌ ها را قبول کنند. مسلماً می ‌توان چنین هزینه‌ هایی را با شرایطی ساده، از حقوق ماهیانه‌ افراد کسر کرد.
۵) مدیران را مطلع و به آنان آموزش دهید
رشدِ توازن بین کار و زندگی نه تنها به نوع برنامه انتخابی بلکه به اجرای آنها بستگی دارد. این امر باید در کل سازمان اجرا شود. مدیران باید در مورد مزایای موجود و همچنین ارایه‌ مشاوره به کارکنان، آموزش ببینند. می ‌توان موضوعات مرتبط با توازن بین کار و زندگی را با طرح ‌های آموزش سالانه‌ کارکنان و ارزیابی ‌های عملکرد تلفیق کرد. بدون شک، کاهش استرس افراد از طریق برنامه‌های انعطاف پذیر بر ارتقای افراد و استفاده‌ آنها از فرصت‌های شغلی تأثیر می گذارد.
۶) برنامه ها و مزایای آنها را اعلام کنید
گزینه ‌های موجود را به اطلاع افراد برسانید. سعی کنید این اطلاعات را به نحوی ارایه کنید که به راحتی برای آنها قابل درک باشد. دقت نمایید، همه‌ کارکنان چه به صورت مکتوب و چه به صورت الکترونیکی، به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.
۷) با سنجش میزان رضایت کارکنان و مشتریان، موفقیت توازن بین کار و زندگی را ارزیابی نمایید
مهم است با روزآمد کردن برنامه‌ ها ایجاد توازن بین کار و زندگی، مزایای آنها را حفظ و توسعه دهید. با سنجش رضایت و عملکرد کارکنان و بررسی عواملی همچون نرخ حفظ کارمندان، می ‌توان کارآیی این برنامه ‌ها را سنجید. به طور مستمر بر بازخورد ها نظارت کنید، آیا برنامه ها و اجرای آنها به درستی انجام می ‌شود.
● برای توازن بین کار و زندگی
▪ بایدها
ـ مطمئن شوید که برنامه توازن بین کار و زندگی شما جامع است و همگان می‌ توانند از آن منتفع شوند.
ـ عنوانی جذاب را برای برنامه توازن بین کار و زندگی خود انتخاب نمایید.
ـ مطمئن شوید که مدیرانتان از شما حمایت می‌ کنند و دیگر کارمندان را از انعطاف‌ پذیری در کار مأیوس نمی‌ کنند.
ـ تشریفات اداری را به حداقل برسانید و شرایط ایجاد توازن بین کار و زندگی را ساده و سریع سازید.
▪ نبایدها
ـ سعی نکنید توازن بین کار و زندگی را بر دیگران تحمیل نمایید یا آن را بدون مشاوره و همکاری دیگران ارایه نمایید
ـ فرض نکنید که فقط باید والدین و سالخوردگان همراه کارکنان خود را هدف قرار دهید.
ـ فکر نکنید انعطاف ‌پذیری تنها برای محیط ‌های کاری خاصی مناسب است.
▪ پرسش ‌های مهم
ـ آیا می‌ دانید میزان مرخصی ‌های استعلاجی در سازمانتان چقدر است؟
ـ اگر فردی مرتباً تأخیر ‌کند، علت آن را می ‌دانید؟
ـ اگر در مورد تعهدات کار و زندگی بحث کنید، احساس می ‌کنید که وفاداریتان زیر سؤال خواهد رفت؟

رقابت، عامل اصلی پیروزی پپسی

شركت پپسی در سال۱۸۹0 توسط داروساز جوانی به نام «کیلب برادهام» اهل نیوبرن در ایالت کارولینای شمالی در کشور آمریکا تاسیس شد. هدف برادهام از تولید این نوشیدنی، درمان درد معده بود. نام فعلی آن از اصطلاح پزشکی دیس‌پپسی (Dyspepsia) به معنای سوء‌هاضمه گرفته شده‌است و گویای سهل‌الهضم بودن و گوارا بودن این نوشیدنی است.
کیلب در ابتدا نوشابه را در داروخانه خود تولید می‌کرد و به فروش می‌رساند و بعدها نام آن را به دلیل داشتن آنزیم پپسین و دانه‌های کولا که در آن به کار رفته بود، پپسی کولا نامید. او به دنبال این بود که نوشیدنی بسازد که علاوه بر خوشمزگی و کمک به هضم غذا، در افزایش انرژی نیز موثر باشد.
در 1903 برادهام شروع به فروش پپسی کولای ساخت خودش در یک انبار اجاره ای کرد و در آن سال 7968 گالون از شربت پپسی را فروخت. سال بعد پپسی در بطری‌های 280 سی‌سی عرضه شد و فروش آن به 19848 گالن افزایش یافت.
در سال 1909 قهرمان اتومبیلرانی، بارنی اولدفیلد، اولین فرد مشهوری بود که با جمله «نوشیدنی قهرمانان، طراوت‌دهنده، مقوی و یک محرک خوب برای قبل از مسابقه» پپسی را تایید کرد. بعد از آن عبارت «خوشمزه و سالم» برای دو دهه در تبلیغات پپسی مورد استفاده قرار گرفت.
در 1926 لوگوی امروزی پپسی شکل گرفت که یك لوگوی ساده با پس زمینه‌ای از رنگ‌های پپسی و لغت Pepsi در جلوی آرم است. پنج سال بعد، در اوج رکود بزرگ اقتصادی جنگ جهانی اول، پپسی به دلیل نوسان وحشتناک قیمت شکر، دچار ورشکستگی شد و هشت سال بعد دوباره این قضیه تکرار شد. در پی آن دارایی‌های پپسی توسط شرکت «لوفت» خریداری شد. لوفت یک تولید‌کننده شیرینی با فروشگاه‌هایی بود که در آنها نوشابه نیز عرضه می‌شد. مدیر این شرکت پس از پاسخ منفی کوکا در رابطه با تخفیف در نرخ نوشابه، تصمیم به جایگزینی آن با پپسی گرفته بود.
پپسی یکی از بهترین برند‌های دارای رتبه دوم در جهان بود که از لحاظ رتبه به رقیب اصلی‌اش بسیار نزدیک بود. درست است که پپسی در آن زمان به اندازه کوکاکولا موفق نبود، ولی این شرکت هیچ گاه سعی نکرده از کوکاکولا تقلید کند. بلکه همواره در تقابل و تضاد با کوکاکولا بود و رمز موفقیت و پیشرفت آن در همین رقابت است. مثلا در همان سال‌های جنگ جهانی و در حمایت از آمریکا، پپسی ترکیب رنگ‌های آبی، سفید و قرمز را برای خود انتخاب کرد که تا سال‌های اخیر هم رنگ آبی، رنگ غالب تجاری پپسی است که با رنگ ویژه کوکاکولا یعنی قرمز، در تضاد است.
تا دهه 50 قرن بیستم، پپسی بر این باور بود که بهترین راه رقابت با کوکاکولا، استفاده از عامل قیمت است. ولی از سال 1958 بیشتر روی هویت نام تجاری اش متمرکز شد. شعار جهانی «خوش مشرب باشید، پپسی بنوشید» اولین شعاری بود که بازار جوانان را هدف گرفت. سپس شعارهای دیگری در تاکید هیجان جوانی ساخته شد که این ایده را به عنوان یک طرز تفکر مطرح می‌کرد.
اما سال 1963 برای پپسی یک سال کلیدی بود. در این سال کمپین تبلیغاتی «نسل پپسی» بسیار تاثیرگذار ظاهر شد و نشان داد چگونه تبلیغات می‌تواند به جای خواص یک نام تجاری، بر پایه طرز تفکر و رفتار مصرف‌کنندگان آن شکل بگیرد.
در 1975 پیروزی دیگری نصیب پپسی شد؛ پیروزی در آزمایش طعم، که نه تنها مصرف‌کنندگان، بلکه کوکاکولا را هم وارد مبارزه کرد. در نتیجه این آزمایش روشن شد که مصرف‌کنندگان، طعم پپسی را به کوکاکولا ترجیح می‌دهند. در گذر سال‌ها، آنقدر پیام مبارزاتی پپسی قدرتمند شد که باعث نگرانی کوکاکولا شد؛ به طوری که کوکاکولا مجبور شد فرمول اصلی خود را کنار بگذارد و محصول جدیدی با نام New Coke (کوک جدید) را وارد بازار کند که دچار شکست شد؛ چون با استفاده از ارزش‌هایی مثل «طعم» و «جدید بودن» که به پپسی تعلق داشت، جهتی مخالف هویت کوکاکولا را در پیش گرفته بود.
این بهترین زمان برای پپسی بود که بازار خود را تقویت کند. پس کمپین تبلیغاتی جدیدش را با حضور یکی از ستارگان موسیقی پاپ آن زمان آغاز کرد. بعد از آن نیز افراد مشهور زیادی از جمله رابی ویلیامز، دیوید بکهام، بیانسه نولز، پینک و انریکه ایگلسیاس از پپسی حمایت کردند.
«ایندرا کریشنامورتی نویی» از سال 2006 تاکنون مدیر ارشد پپسی است. خوراکی‌های سالم‌تر طی این مدت تولید شده‌اند و نویی به دنبال ایجاد کمترین تاثیر شرکت روی محیط است. این تمرکز بر روی غذاها و شیوه زندگی سالم از فلسفه «کارآیی با هدف» نویی سرچشمه می‌گیرد.
پپسی که بیش از 200هزار کارمند در سراسر جهان دارد، از طریق استراتژی تمایز که در رابطه با کوکاکولا اعمال می‌کند، به صعود خود ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد هرچه این تمایز بیشتر می‌شود، فاصله بین ارزش مالی این دو نام تجاری به هم نزدیک‌تر می‌شود و حتی در سال گذشته با فروش 44 میلیاردی خود گوی سبقت را از کوکاکولا با 31 میلیارد دلار ربوده است

امروز خلاقانه ترین تبلیغات کوکا کولا رو واستون گذاشتم . امیدوارم لذت ببرید .

مجموعه بهترین تبلیغات کوکاکولا

مجموعه بهترین تبلیغات کوکاکولا

پوستر خلاقانه کوکاکولا (یکی از معروفترین پوسترهای تبلیغاتی)

پوستر خلاقانه کوکاکولا (یکی از معروفترین پوسترهای تبلیغاتی)

تبلیغات محیطی پرتابل (تبلیغ کوکاکولا بر روی کامیون)

تبلیغات محیطی پرتابل (تبلیغ کوکاکولا بر روی کامیون)

ایده خلاقانه تبلیغاتی کوکاکولا در طراحی داخلی

ایده خلاقانه تبلیغاتی کوکاکولا در طراحی داخلی

پوستر تبلیغاتی برای کمپین پیشبرد فروش در روسیه

پوستر تبلیغاتی برای کمپین پیشبرد فروش در روسیه

تبلیغات محیطی کوکاکولا

تبلیغات محیطی کوکاکولا

تبلیغات حجمی محیطی کوکاکولا

تبلیغات حجمی محیطی کوکاکولا

تبلیغات محیطی خلاقانه کوکاکولا

تبلیغات محیطی خلاقانه کوکاکولا

پوستر کوکاکولا (استفاده از رنگ زمینه و موج زیر لوگو بدون لوگوی کوکاکولا ، این پوستر دلیل و تاکیدی بر حک شدن برند کوکاکولا در ذهن مخاطبین است)

پوستر کوکاکولا (استفاده از رنگ زمینه و موج زیر لوگو بدون لوگوی کوکاکولا ، این پوستر دلیل و تاکیدی بر حک شدن برند کوکاکولا در ذهن مخاطبین است)

تبلیغات حجمی محیطی کوکاکولا

تبلیغات حجمی محیطی کوکاکولا

پوستر خلاقانه کوکاکولا (ایجاد فرم لبخند که بطور غیر مستقیم القای رضایت مشتری از این کالا را انجام می دهد)

پوستر خلاقانه کوکاکولا (ایجاد فرم لبخند که بطور غیر مستقیم القای رضایت مشتری از این کالا را انجام می دهد)

تبلیغات محیطی کوکاکولا (تبلیغ بر روی بدنه اتوبوس)

تبلیغات محیطی کوکاکولا (تبلیغ بر روی بدنه اتوبوس)

تبلیغات محیطی بر روی ساختمان

تبلیغات محیطی بر روی ساختمان

پوستر خلاقانه تبلیغاتی کوکاکولا (استفاده از تکنیک جاذبه های جنسی)

پوستر خلاقانه تبلیغاتی کوکاکولا (استفاده از تکنیک جاذبه های جنسی)

پوستر تبلیغاتی کوکاکولا با تاکید بر جاودانگی برند (هیچوقت از مد نمی افتد)

پوستر تبلیغاتی کوکاکولا با تاکید بر جاودانگی برند (هیچوقت از مد نمی افتد)

تبلیغات محیطی کوکاکولا

تبلیغات محیطی کوکاکولا

پوستر زیرکانه کوکاکولا (تاکید بر قدمت و کیفیت برتر برند)

 

پوستر زیرکانه کوکاکولا (تاکید بر قدمت و کیفیت برتر برند)

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :