برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

کارشناس مهندسی نرم‌افزار - درباره چگونگی نمایش رنگ‌ها در صفحه مانیتور، اظهار كرد: در مانیتورهای تك رنگ قدیمی كه البته در حال حاضر خیلی كم شدند، یك تفنگ الكترونیكی وجود داشت كه الكترون‌ها را با سرعت بسیاری به پشت صفحه نمایش پرتاب می‌كرد.
وی افزود: در این مانیتورها سطح داخلی صفحه نمایش به یك ماده فسفری آغشته شده كه در اثر برخورد الكترون‌ها به یك نقطه از این سطح فسفری نور منعكس می‌شود.

این کارشناس گفت: در این حالت یك شعاع الكترونی ایجاد می‌شود كه نقطه‌های صفحه نمایش را از چپ به راست و از بالا به پایین جارو می‌كنند که البته سرعت جارو كردن شعاع‌های الكترونی به قدری زیاد است كه همه نقاط برروی صفحه نمایش روشن به نظر می‌آید.
عزتی تصریح کرد: هم‌چنین در مانیتورهای رنگی، سه تفنگ الكترونیكی با رنگ قرمز، سبز و آبی وجود دارد و هر كدام از نقطه‌های سطح داخلی مانیتور از قطعه فسفری قرمز، آبی و سبز تشكیل می‌شود و هر تفنگ الكترونیكی فقط قطعه متناظر با خودش را مورد هدف قرار می‌دهد

http://www.ali142.mihanblog.com/post/1516

عجیب ترین هواپیماهای دنیا

هواپیمای شفاف

5.jpg


شرکت هواپیمایی ایر باس قصد دارد تا با ارائه طرح جدید هواپیمای خود، سفری به یاد ماندنی و متفاوت تر برای مسافرانش در آینده به ارمغان بیاورد.

 

در این طرح جدید قرار است ایرباس تکنولوژی خود را در زمینه راحتی و سلامت مسافران و استفاده از مناظر طبیعی در حین پرواز متمرکز کند.

 

صندلی های این هواپیمای جدید مجهز به سنسور های Biomorphing می باشد که قادر به مانیتور کردن کلیه علائم حیاتی هر مسافر در حین پرواز است. گزارش این علائم به صورت پیغام هایی بر روی یک صفحه نمایشگر به صورت گرافیکی نمایش داده خواهد شد.

 

صندلی ها به گونه ای انعطاف پذیر خواهند بود که مطابق با اندامهای هر فرد شکل پذیر هستند و مسافر با نشستن بر روی آن احساس خستگی در شانه ها و اندامهای خود نخواهد داشت.

 

جالب آنجا است که این صندلی ها گرمای بدن هر فرد را جذب می کنند و از آن بری تغذیه برق اجزا مختلف نظیر صفحه نمایشگر هولوگرافیک و حتی نور کابین استفاده خواهد شد.

 

پیکره اصلی این هواپیما نیز از مواد شفاف ساخته خواهد شد. به گونه ای که در حین پرواز مسافرین بتوانند از مناظر آسمان در بالای سر خود نیز لذت ببرند و حس پرواز را طبیعی تر تجربه کنند.

 

اینها توضیحاتی بود که در زمینه طرح جدید هواپیمای شرکت ایر باس گفته شده است. اما هنوز از زمان ساخت این هواپیما و ورود آن به خطوط هوایی جهت ارائه سرویس به مسافران، خبر موثقی در دسترس نیست. در ادامه می توانید تصاویر بیشتری از این طرح ها را مشاهده کنید.

 

1.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg



http://melton.blogfa.com/post-454.aspx


هواپیمایی با سرعت 5هزارکیلومتر بر ساعت

 

طرح هواپیمای جدید ماوراصوت می تواند امیدهایی جدید را برای کوتاهتر شدن سفرهای هوایی زنده کند، هواپیمایی که با سرعت بیش از پنج هزار کیلومتر بر ساعت حرکت می کند و می تواند فاصله میان لندن تا توکیو را دو ساعته طی کند.

به گزارش مهر، طرح این جت مسافرتی ماورا صوت و نمونه ابتدایی آن به تازگی ارائه شده است در این جت از سه سری موتور برای رسیدن به سرعت تقریبی پنج هزار کیلومتر بر ساعت استفاده خواهد شد، سرعتی که حدودا چهار برابر سرعت صوت خواهد بود.

این طرح که از آن به عنوان جانشینی برای کنکورد نام برده شده است، از ترکیبی از هیدروژن و اکسیژن به عنوان سوخت استفاده می شود و به این شکل تنها ماده ای که از آن در طبیعت منتشر خواهد شد، آب است.

طرح جت مسافربری ZEHST توسط شرکت اصلی "ایرباس" به نام EADS ارائه شده و پیش از آغاز رسمی نمایشگاه هوایی پاریس به نمایش گذاشته شده است. این جت مسافربری سریع السیر با گنجایش 100 سرنشین می تواند با کمک موتورهای معمولی جت از باند فرودگاهی عادی به هوا بلند شود، به بیانی دیگر این هواپیما در اثر بلند شدن از باند بمب صوتی مشابه صدای ناشی از به هوا بلند شدن کنکورد ایجاد نمی کند.


 

 
طرح رایانه ای جت ZEHST


زمانی که هواپیما به ارتفاع مناسب رسید، خلبان دو موتور راکت را فعال کرده و به واسطه این کار سرعت هواپیما را چند برابر می کند تا هواپیما بر فراز اتمسفر شناور شود و در نهایت سری آخر موتورها نیز روشن می شوند. این موتورها که در حال حاضر در موشکها کاربرد دارند، در سرعت هزار و 600 کیلومتر بر ساعت از کارایی بالایی برخوردار هستند اما هنوز امکان استفاده از آنها از نقطه آغاز پرواز هواپیما وجود ندارد.

این موتورها به هواپیما کمک می کنند تا خود را با سرعتی بالاتر از سرعت صوت به ارتفاع 32 کیلومتری برساند، این درحالی است که ارتفاع رایج برای پرواز جت های مسافربری 9 کیلومتر است.

زمانی که جت ZEHST به این سرعت دست پیدا کند می تواند فاصله میان لندن و مالاگا در جنوب اسپانیا را 20 دقیقه ای و استانبول را 30 دقیقه ای طی کند همچنین فاصله میان لندن تا سواحل شرقی آمریکا نیز در مدت زمانی یک ساعته طی می شود. در عین حال مدت زمان پرواز لندن تا توکیو را نیز می توان در این هواپیما 9 ساعت کاهش داد و سه ساعت و نیمه به سیدنی رسید.

پس از کاهش پیدا کردن ارتفاع هواپیما برای فرود، موتورهای معمولی جت دوباره روشن خواهند شد تا هواپیما بتواند بر روی باند فرود آید. به گفته مدیر فناوری و نوآوری شرکت EADS این هواپیما یک کنکورد نیست اما به آن شباهت دارد و کارایی آن نشان می دهد طرح آیرودینامیکی دهه 60 هنوز هم بسیار هوشمند به شمار می روند.

بر خلاف دیگر هواپیماها، این جت از سوخت زیستی استفاده خواهد کرد و از این رو می توان آن را به عنوان پاک ترین و طبیعت دوست ترین هواپیمای جهان نیز به شمار آورد.

بر اساس گزارش دیلی میل، با این همه این شرکت اعلام کرده است ساخت هواپیمایی چنین سریع با گنجایش 100 مسافر تا 40 سال دیگر امکانپذیر نخواهد بود، در حالیکه منتقدان صنعت هوانوردی نیز باور دارند محدودیت تعداد مسافران در این هواپیما برای آن نقصی بزرگ به شمار می رود.

پیشرفته ترین هواپیمای جنگنده







نام شرکت:لاکهید مارتین

نام جنگنده:اف-22 راپتور

F-22 RAPTOR

استراتژی نظامی حضور نیروهای زمینی فقط به شرط تامین برتری هوایی همواره مورد توجه  و پیگیری امریکایی ها بوده است.

با این حال ظهور هواپیماهای روسی میگ 29 و سوخو 27در ادعای بی رقیب بودن جنگنده های امریکایی اف-15 و اف-16 تردید هایی به وجود اورد.

بنابر این وزارت دفاع ایالات متحده برنامه جنگنده ای با تکنولوژی پیشرفته ای تی اف را مطرح کرد.که یکی از اهداف مهمش استفاده از تکنولوژی پنهان کاری بود.

دو رقیب اصلی این برنامه لاکهید مارتین و شرکت نورتروب گرومن بودند که چهار طرح مختلف را عرضه کردند.با تامین بودجه طرح اف-22 از لاکهید مارتین طرح اف-23 از نورتروب گرومن به مرحله ساخت رسیدند.و اف-22 دو روز پس از رقیبش در 29 اوت 1990 اولین پروازش را انجام داد.

و برنده رقابت شد.

اف-22 مانند اف-15 قادر به حمل هشت فروند موشک هوا به هواست اما بر خلاف اف-15 این موشک ها را درون بدنه حمل میکند.

به استناد ازمایشات انجام شده نسبت کشتار اف-22 پنج برابر بیش از جنگنده های سلفش است.

تقلیل نفرات مورد نیاز برای نگهداری اف-22 به نصف تعداد مورد نیاز برای اف-15 سرعت ورود ان را به عملیات افزایش میدهد.

در سراسر بدنه این هواپیما فلزات درونی و بیرونی با مواد جاذب امواج رادار رم و رنگ های جاذب امواج رادار راپ پوشانده شده است.

در کابین اف-22 هیچ گونه نشانگرعقربه ای یا صفحه مندرجی وجود ندارد.و همه اطلاعات  روی نمایشگر های تاویزیونی پردازش و سپس نشان داده می شود.

به کمک رانش چرخ های دو بعدی  در اگزوز موتور هاقدرت مانور اف-22 برای اجرای مانور غلتش  یا پیچش بهبود محسوسی دارد. بنا به گزارش ها ایالات متحده قصد خریدن 442 فروند اف-22 را دارد.در این طرح علاوه بر لاکهید که عهده دار کل طراحی و مونتاژ نهایی است شرکت بوئینگ مسول و مونتاژ قسمت بین بدنه و بال ها و تعبیه موتور ها و مجری بخش عمده سیستم الکترونیکی و سیستم های ناوبری هواپیما شرکت جنرال دینامیک است.

 یکی از موارد جالب توجه در رابطه با این پرنده این است که به دلیل تاخیر در برنامه جنگنده های نسل پنجم روسیه و چین امریکا نیز از فروش این پرنده به کشور های دیگر ممانعت میکند.

تا فناوری های بکار رفته در این جنگنده توسط روس ها و

چینی ها مورد استفاده قرار نگیرد.

قیمت باور نکردنی هر فروند از این هواپیما 144 میلیون دلار است.

نام هواپیما:اف-22 راپتور

طول:1890 سلنتی متر

فاصله دو سر بال:1358 سانتی متر

ارتفاع:508 سانتی متر

برد:2960کیلومتر

حداکثر سرعت:2410 کیلومتر در ساعت


ولین پرواز:1990




هواپیمای جنگنده سوخو 35 (خطرناک ترین و بی رحم ترین جنگنده ) - www.taknaz.ir

 

مقدمه

در اواسط دهه 70 میلادی با ارائه جنگنده های F-15 و F-16 توسط ایالات متحده درست در اوج جنگ سرد خلبانان بلوک شرق عملا برتری هوایی خود را نسبت به غرب از دست دادند تا اینکه در دهه 80 میلادی با معرفی دو جنگنده جدید و بسیار توانای شوروی یعنی Su-27 و Mig-29 دوباره موازنه قدرت در آسمان ها ایجاد شد. جنگنده های Su-27 و Mig-29 حتی در مواردی توانستند بسیار بهتر از رقبای غربی خود عمل کنند.


با طراحی و ساخت این دو جنگنده و مهمات و تسلیحات آنها یک جهش تکنولوژی بسیار بزرگ در صنعت هوانوردی اتحاد جماهیر شوروی رخ داد و فصل جدیدی در ساخت جنگنده های کارا و مدرن در این کشور آغاز شد.

تا قبل از ساخت Su-27 و Mig-29 واقعا روس ها حرف جدی برای گفتن در ساخت جنگنده ها و بخصوص تسلیحات آن ها نداشتند. برای نشان دادن این ضعف می توان به تجهیز جنگنده های روسی کشور عراق به موشک های فرانسوی برای افزایش کارایی در جنگ با ایران اشاره کرد.

Su-27 که در غرب با نام Flanker از آن یاد می شود توانست در میان رقبای خود چه روسی و چه آمریکایی حرف اول را بزند و برای مدت ها با ابهت در آسمان ها فرمانروایی کند.

Su-27 از آیرودینامیک و طراحی بدنه ی فوق العاده ای بهره می برد. این آیرودینامیک و طراحی خاص توانایی فوق مانورپذیری را به Su-27 می دهد در واقع Flanker در زمان خود و در حال حاضر یکی از مانورپذیرترین جنگنده هاست.

دفتر طراحی سوخوی با توجه به طراحی فوق العاده Flanker سعی کرده است در مدل های بعدی جنگنده های خود از این طراحی حتی الامکان استفاده کند. به این ترتیب جنگنده هایی مانند Su-30 ، Su-33 ، Su-35 و ... که از طراحی بدنه Su-27 به میزان بسیار زیاد در طراحی آنها استفاده شده به اعضای خانواده Flanker معروف شده اند.

Su-35BM آخرین مدل ارائه شده از خانواده Flanker است که به تولید انبوه رسیده و در حال واگذاری به نیروی هوایی فدراسیون روسیه برای مقابله با توان هوایی ناتو و آمریکاست.

Flanker به معنی حمله کننده از جناحین است یعنی چیزی که به طور ناگهانی و از طرفین حمله ور می شود و اساس کار آن بر شکار و حمله است این نام (Flanker) با توجه به مشخصات و ویژگی ها Su-27 از سوی ناتو بر روی آن گذاشته شده است.

هواپیمای Su-35BM یک شکارچی به تمام معناست و به صورت فوق العاده ای توان تهاجم ، حمله و غافلگیری را دارد با توجه با مشخصات این جنگنده شکارچی ، ناتو به آن لقب Super Flanker را داده است.

هواپیمای جنگنده سوخو 35 (خطرناک ترین و بی رحم ترین جنگنده ) - www.taknaz.ir

 


قابلیتها

Su-35BM یک جنگنده نسل چهارم و بسیار پیشرفته روسی است که برای اهداف زیر طراحی و ساخته شده است :

- کسب برتری هوایی

- شکار انواع هواپیماهای بدون سرنشین و سرنشین دار همچون جنگنده های پنهانکار F-22 و F-35

- حمله به اهداف زمینی و از بین بردن زیر ساخت های دشمن به کمک سیستم AAD

- حمله به انواع شناور

از ویژگی های بارز Su-35BM می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- استفاده از بدنه Su-27

استفاده از این بدنه و آیرودینامیک به همراه سیستم تغییر راستای رانش به این شکارچی توانایی مانورپذیری خارق العاده می دهد و در نبرد های هوایی و همچنین فرار از پدافند دشمن کار آنرا بسیار آسان می کند.

- سطح مقطع راداری کم

- سیستم اطلاع دهنده برای هدف گیری بسیار دوربرد

- کاکپیت تمام دیجیتال مجهز به نمایشگرهای LCD بزرگ و چند کاره

- میله کاوشگر برای سوخت گیری هوایی

- سیستم ارسال اطلاعات به صورت کد و رمز برای واحدهای هوایی ، زمینی و دریایی

- 14 محل برای حمل بار خارجی مانند تسلیحات

- استفاده از طیف گسترده ی بمب ها و موشک های هوایی ، زمینی و دریایی

- استفاده از سنسورها و پردازندهای الکترونیکی بسیار قدرتمند با توان محاسبه ی بسیار بالا

- استفاده هم زمان از سیستم موقعیت یاب آمریکایی (GPS) و سیستم موقعیت یاب روسی (GLONAS)

- وابستگی کم به پایگاه زمینی

- رادار بسیار قدرتمند

- توانایی درگیری همزمان با اهداف زمینی ، هوایی و دریایی

- برد عملیاتی بسیار بالا (چیزی بیش 4000 کیلومتر)

و ...

هواپیمای جنگنده سوخو 35 (خطرناک ترین و بی رحم ترین جنگنده ) - www.taknaz.ir

(این جنگنده به دلیل استفاده گسترده از تجهیزات الکترونیکی و هوشمند مانند یک ابر رایانه ی پرنده به نظر می آید.)

با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف از قبیل قیمت ، کارایی و ... می توان گفت SU-35BM کارآمدترین جنگنده حال حاضر جهان است.

در طی یک تحقیق و مقایسه انجام شده توسط یکی از مراکز هوانوردی بزرگ اروپا بین Su-35BM وF-22 که امید آمریکا در نبردهای هوایی به شمار می آید مشخص شد که SuperFlanker نسبت به Raptor از حق شلیک اول برخوردار است و در نبرد هوایی توان شکست دادن رپتور را دارد.

Su-35BM محبوب ترین عضو خانواده فلانکر در روسیه است. محبوبیت Su-35BM به دلیل 100 درصد بومی بودن آن است. برخلاف بیشتر جنگنده های ساخت کمپانی سوخوی که از رادار و نمایشگرهای ساخت غرب و بیشتر فرانسه استفاده می کنند ، رادار و نمایشگرهای Su-35BM همگی ساخت کشور روسیه هستند.

 

مشخصات

  • طول : 21.9 متر
  • ارتفاع : 5.9 متر
  • طول بالها : 15.3 متر
  • موتورها : دو دستگاه Saturn AL-41F1A با سیستم تغییر راستای رانش
  • بیشینه وزن در هنگام Take-off با حداکثر ظرفیت بارگذاری : 34.5 تن
  • بیشترین سوخت قابل ذخیره و حمل : 29 تن
  • بیشترین وزن تسلیحات قابل حمل : 8 تن
  • سقف ارتفاع پروازی جنگنده : 18 کیلومتر
  • حداکثر برد بدون استفاده از مخازن سوخت خارجی : 3600 کیلومتر
  • حداکثر برد با مخازن سوخت خارجی : 5000 کیلومتر
  • ماکزیمم سرعت : 2.5 ماخ
  • حداکثر نیروی گرانشی قابل تحمل برای جنگنده : ٩g
  • حداکثر زاویه انحراف قابل تحمل : 180 درجه ( در منابعی از 360 درجه هم یاد شده !)
  • میزان مسافت طی شونده برای برخاستن جنگنده از سطح زمین در شرایط نرمال : 400 متر

هواپیمای جنگنده سوخو 35 (خطرناک ترین و بی رحم ترین جنگنده ) - www.taknaz.ir

 

برخی دیگر از ویژگیها

جنگنده Su-35BM از سیستم راداری( Tikhomirov NIIP Irbis-E (N035E با قابلیت هدایت پرتوهای الکترونیکی کنش پذیر به عنوان رادار اصلی استفاده می کند علاوه بر این رادار ، این جنگنده توانایی استفاده از رادار Phazotron NIIR radar و یا (Sokol III (N031 Zhuk-MSFEرا نیز به عنوان رادار اصلی دارد.

Tikhomirov NIIP Irbis-E از یک آنتن اسکن الکترونیکی فعال(ESA) ، جلونگر فروسرخ و یک سیستم کامپیوتریEKVS-E BTsVM Solo35 استفاده می کند. این رادار توانایی تشخیص یک هدف با سطح مقطع راداری 3 متر مربع را از 400 کیلومتری داراست و می تواند 30 هدف را بطور همزمان تشخیص دهد همینطور با تشخیص 30 هدف همچنان می تواند به جستجوی خود ادامه دهد.

رادار Irbis-E می تواند به راحتی برای هدف قرار دادن مواضع دشمن در هوا ، زمین و یا دریا مورد استفاده قرار گیرد.جنگنده Su-35BM با رادارIrbis-E می تواند همزمان 4 هدف زمینی برای حمله در نظر بگیرد و به 2 هدف به طور همزمان حمله ور شود.

یکی دیگر از ویژگی های بارز و منحصر به فرد این جنگنده و رادار آن توانایی درگیری با چند نوع هدف با ماهیت های متفاوت است. مثلا این جنگنده همزمان می تواند با اهداف زمینی و هوایی درگیر شود و به آنها حمله کند.

سوخوی-35 بی ام همچنین از یک رادار برای کنترل وضعیت عقب جنگنده استفاده می کند. این رادار در بین دو موتور جنگنده قرار گرفته است. این رادار نیزTikhomirov NIIP است. رادارTikhomirov NIIP مجهز به سیستم پشت نگر فروسرخ است. این جنگنده از سیستم مسافت یاب و نشانه گیری لیزری نیز استفاده می کند.

این جنگنده مجهز به یک سیستم فوق العاده پیشرفته KNIRTI L175M Khibiny-M برای انجام جنگ های الکترونیک می باشد. اختلال و ایجاد پارازیت در امواج مورد استفاده دشمن ، ایجاد اختلال و مشکل در هدف گیری Su-35BM توسط دشمن ، اختلال در سیستم های هشدار دهنده دشمن زمانی که Su-35BM آنها را هدف گرفته است و ... بخشی از و ظایف سیستم Khibiny-M است.

کامپیوتر قدرتمند این جنگنده تمام قسمت ها و همچنین وضعیت جلو و عقب جنگنده را تحت نظر دارد و این اطلاعات را از طریق دو صفحه نمایش LCD بزرگ و همچنین نمایشگرهای پلاسمای موجود در کلاه خلبان در اختیار او (خلبان) قرار می دهد تا خلبان بتواند تصمیمات مناسب را اتخاذ کند. در واقع این سیستم کامپیوتری به عنوان یک کمک خلبان عمل می کند و بار کاری خلبان را بسیار کاهش می دهد.

برای ناوبری و تعیین مسیر این جنگنده از دو سیستم ناوبری ماهوارهای(GPS و GLONAS) ، یک سیستم ناوبری رادیویی ، نقشه های دیجیتالی و ... استفاده می کند.

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :