خواندنی ها+برق، قدرت، کنترل، الکترونیک، مخابرات، کامپیوتر، مهندسی پزشکی، ابزار دقیق، الکتروتکنیک، هوش مصنوعی، آی تیIT(فناوری اطلاعات)، مکاترونیک، رباتیک، فتونیک، اویونیکAvionic، فیزیک

دایره المعارف برق(اطلاعات عمومی برق)iman.sariri@yahoo.com

کنترل کنند های توربین گاز

توربین های گاز غالباً دارای 5 کنترلر ذیل می باشند:
    START UP CONTROLLER
    SPEED CONTROLLER
    LOAD CONTROLLER
    TETC CONTROLLER
    TURBINE LOAD LIMIT CONTROLLER
سیگنال خروجی از این کنترلر ها وارد  یک بلوک  MIN gate میشود که تعیین می گردد که کدامین یک از کنترلر ها در حال اجرا می باشند و کنترل توربین را در دست گرفته اند .
در تمامی زمان  بهره برداری واحد، 5 کنترلر فوق در کنار یکدیگر فعال و در حال کار      می باشند ولی هر کدام سیگنال خروجی کمتری ارسال نما ید کنترل توربین را در دست   می گیرد. فعال بودن  کنترلر مذکور در کنسول بهره برداری نیز نمایش داده می شود.
•    کنترل کننده استارت  :
این کنترل کننده وظیفه استارت و افزایش دور واحد از دور ترنینگیر  تا دور 2850 را برعهده دارد که توسط مراحل و گام های (STEP) مختلف به صورت یک کنترل حلقه باز انجام می پذیرد .
 عدم برقراری شرایط و فید بک های هر مرحله کل مرحله راه اندازی را متوقف نموده و مجدداً واحد باید از مرحله اول (در صورت فراهم بورن شرایط آن) استارت  گردد.
•    کنترل کننده سرعت :
کنترل کننده سرعت باعث خارج کردن کنترلر استارت در سرعت های بالاتر از 2850 دور می شود و هدایت و افزایش دور توربین در درانتهای مرحله راه اندازی و تنظیم دقیق      دور توربین در سرعت 3000 قبل از سنکرون واحد و بستن بریکر ژنراتور را بر عهده دارد .
قبل ازاقدام جهت سنکرون واحد Set Point  سرعت برابر 50HZ می باشد که بعد از اقدام جهت سنکرون دستی این میزان در بازه  HZ51.5 - 47.5 قابل تغییر توسط بهره بردار می باشد(جهت شرایط ضروری که فرکانس شبکه کاهش زیاد دارد) که امکان تغییر Set Point  در زمان بی باری واحدوقبل از سنکرون واحد فعال می باشد. 
در صورت انتخاب سنکرون اتوماتیک توسط بهره بردار ،Set Point  فرکانس به تدریج جهت همسان کردن فرکانس شبکه و ژنراتور تغییر می کند .
•    کنترل کننده بار
کنترل توربین  به صورت اتوما تیک بعد از بستن بریکر ژنراتور و سنکرون واحد از کنترلر سرعت به کنترلر بار تغییر پیدا میکند .کنترلر بار افزایش و کاهش بار توربین به منظور رسیدن بار واحدبه مقدار تعیین شده در کنسول اپراتوری توسط بهره بردار را بر عهده دارد.
حهت کاهش و افزایش بار واحد بستگی به مد بارگیری انتخاب شده نرمال یا سریع بار واحد به مقدار مورد نظر خواهد رسید.
در صورت نیاز به خروج واحد و یا عوامل شات دان واحد ،بار واحد کاهش پیدا نموده و بعد از خروج واحد از شبکه و بی باری آن کنترلر بار خارج می گردد و بعد از خروج واحد هیچ کدام از کنترلر های اشاره شده در مدار نمی باشد.
کنترلر بار  بنا به دلایل زیرسریع خارج شده و کنترلر سرعت برگشته و کنترل را در دست   می گیرد :
- load rejection
فید بک آن از باز شدن بریکر ژنراتور می باشد که به دو حالت load rejection  و      house loading  رخ می دهد.
-  جدا شدن پست نیروگاه از شبکه توسط قطع شدن خطوط ورودی به پست فیدبک آن از  df/dt  می باشد
- تعویض کنترلر توسط فرمان از کنسول اپراتوری (و عمل عکس آن ) : این عمل فقط در شبکه های island  انجام پذیرفته که در حین تعویض کنترلر ابتدا set point   کنترلر سرعت با فرکانس شبکه داخلی جهت جلوگیری از تغییرات زیاد بار در حین تعویض کنترلر تطبیق داده می شود.
این تغییر کنترلر فقط در شرایط اسنثنایی و در زمان پایدار بودن شبکه انجام می شود.
تغییر کنترلر در حین بهره برداری با گاز در مد پرمیکس مجاز نمی باشد.
•    کنترلر حد ماکزیمم دمای توربین
این کنترلر محدود کننده دمای توربین می باشد(حفاظت  thermal overloading  ) وظیفه این کنترلر جلوگیری از بارگیری بیشتر توربین در صورت افزایش دمای توربین بیش از  آستانه " ماکزیمم دمای قابل تحمل توربین =10 +-106"  می باشد.که عملاً بعد از افزایش بار توربین و رسیدن به این مقدار هرچه set point  بار افزایش داده شود بار توربین جهت جلوگیری از over heat  شدن پره ها  افزایش پیدا نمی کند.
بنابراین غیر فعال کردن این کنترلر با کاهش بار انجام می گیرد.
در حین بهره رداری در مد PEAK LOAD    میزان دمای قابل تحمل توربین 10تا 15 درجه افزایش پیدا کرده که باعث کاهش عمر توربین با ضریبی معادل 4 برابر کارکرد توربین میگردد.
جهت بهره برداری در بار پایه بعد از افزایش بار و رفتن واحد به مد TETC میزان SET  بار 20 تا 30 مگاوات بالاتر قرار داده میشود زیراردر طول شبانه روز با تغییر دما بار واحد تا 15 مگاوات تغییر میکند.
•    کنترلر محدود یت بار مکانیکی توربین:
این کنترلر باعث محدود کردن  بار مکانیکی توربین  و جلوگیری از رسیدن به ماکزیمم گشتاور قابل تحمل نوربین می باشد در آن تولیدی بنا به گشتاور زیاد و نیروی گریز از مرکز زیاد احتمال جدا شدن پره های توربین وجود دارد.که عملاً وقتی دمای ورودی هواخیلی پایین باشد و یا فشار اتمسفرزیاد باشد(ارتفاع پایین تر از سطح دریا )  به علت عبور فلوی جرمی زیاد هوای کمپرسور رخ میدهد.که این حد توسط سازنده ارائه می شود (173 MW )
نکته :
همانطور که اشاره گردید کنترلر بار و کنتر لر حدبالای دمای توربین از دو پارامتر متفاوت دما و بار واحد در محاسبات خود فید بک گرفته اند .
در صورت بهره بر داری واحد در مد TETC و اختلال در سنسور های دمای خروج اگزوز و یا سنسوردمای دریچه ورودی هوا و یا هر علتی که باعث محاسبه نادرست مقدار TETC میگردد سریعاَ بار واحد کاهش داده شود تا کنترلر توربین جایگزین آن شود.در غیر این صورت به علت بالاتر بودن SET  بار و محاسبه نادرست TETC بار واحد افزایش یافته و باعث آسیب دیدن پره ها میگردد.

http://www.spowpowerplant.blogfa.com/8910.aspx

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :