تبلیغات
برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات. - تردد کامیون بدون راننده در بزرگراه آلمان

برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)


کامیون بدون راننده

برای نخستین بار در آلمان یک دستگاه کامیون بدون داشتن راننده در بزرگراهی پرتردد به حرکت درآمد. این کامیون محصول کمپانی «دایملر» است و یک نرم‌افزار آن را می‌راند.

 طبق قوانین راهنمایی و رانندگی در آلمان، راندن خودرو بدون آنکه کسی پشت فرمان نشسته باشد، تخلف به شمار می‌رود و فرد خاطی مجبور به پرداخت جریمه‌ای سنگین خواهد بود. به همین دلیل، ولفگانگ برنهارد، یکی از مقامات ارشد کمپانی خودروسازی «دایملر» مجبور بود تا پشت فرمان کامیونی بنشیند که در اصل نیازی به راننده نداشت. وینفرید کرچمان، نخست‌وزیر ایالت بادن وورتمبرگ، نیز صندلی کمک‌راننده را اشغال کرد.

این کامیون که «Actros» نام دارد، روز جمعه (۱۰ شهریور/ ۲ اکتبر) در بزرگراه شماره ۸ در نزدیکی شهر اشتوتگارت به حرکت در آمد.

کنترل این کامیون را یک نرم‌افزار کامپیوتری به نام Highway Pilot برعهده دارد که کمپانی خودروسازی دایملر آن را طراحی کرده است. این نرم‌افزار از نظر عملکرد مشابه سامانه «خلبان خودکار» است که سال‌هاست در هواپیما، قایق و فضاپیما به کار می‌رود.

به گفته شرکت دایملر، مقامات ایالت بادن وورتمبرگ برای این وسیله نقلیه منحصر به‌فرد استثناء قائل شده و اجازه‌ داده‌اند تا این کامیون به صورت آزمایشی با سرعت حداکثر ۸۰ کیلومتر در ساعت در این ایالت تردد داشته باشد. با این همه، همواره یک راننده پشت فرمان این کامیون حضور خواهد داشت تا در صورت بروز اختلال به سرعت واکنش نشان دهد و هدایت خودرو را بر عهده بگیرد.

این کامیون آن‌گونه که کمپانی دایملر اعلام کرده، در آمریکا نیز آزمایش شده است.

به گفته نخست‌وزیر ایالت بادن ‌وورتمبرگ، یک منطقه آزمایشی برای خودروهای تماما خودکار یا نیمه‌خودکار در این ایالت در نظر گرفته شده است تا تولیدکنندگان نه تنها در بزرگراه‌ها بلکه در جاده‌ها و خیابان‌ها نیز قادر به آزمایش محصولات‌شان باشند.

ولفگانگ برنهارد فرصت آزمایش مطمئن این کامیون بدون راننده را در موقعیتی واقعی امری بسیار مهم در جهت تکمیل تولید این خودروی استثنایی دانست و گفت که کمپانی دایملر از مجوز صادر شده از سوی ایالت بادن‌وورتمبرگ کمال استفاده را خواهد برد.

بدبینی رئیس پورشه

نرم‌افزار Highway Pilot به گفته مسئولان دایملر، از سیستم‌های کمکی مانند کنترل خودکار کروز (ACC) و اطلاعاتی که رادار جلو و دوربین‌های ویژه نصب‌شده روی خودرو به‌دست می‌دهند، استفاده می‌کند.

در صورت نامساعد شدن اوضاع جوی (بارش شدید باران) یا نامناسب بودن وضع جاده این نرم‌افزار از راننده می‌خواهد تا کنترل خودرو را در دست بگیرد. چنانچه راننده به پیام‌های صوتی و تصویری مخابره‌شده از سوی نرم‌افزار واکنشی نشان ندهد، کامیون به صورت خودکار از حرکت باز خواهد ایستاد.

به گفته ولفگانگ برنهارد، مسئولان وزارت حمل و نقل در آلمان، اتحادیه اروپا و نیز در سطح بین‌المللی از هم‌اکنون باید دست به کار تدوین قوانین و مجوزهای حقوقی برای تردد کامیون‌های بدون راننده شوند.

کمپانی دایملر در حالی از آزمایش موفقیت‌آمیز کامیون منحصر به فرد خود خرسند است، که ماتیاس مولر، رئیس کمپانی خودروسازی پورشه با بدبینی به اشتیاق برای تولید خودروهای هوشمند بدون راننده می‌نگرد. وی ماه گذشته در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی خودروی فرانکفورت در گفت‌وگویی با یک مجله تخصصی اظهار کرد: «رانندگی خودکار به نظر من یک جوگیری و اشتیاق کاملا غیرقابل توجیه است».

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :