برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

نیکولا تسلا جز شخصیت های مورد علاقه من هست. زندگی کنونی تمام انسان های این دنیا و تمام تکنولوژی های مدرن خیلی به کشفیات و اختراع های این مرد وابسته است. نیکولا تسلا یکی از مظلوم‌ترین دانشمندان در تاریخ بشریت است. خواه او را نابغه بخوانید، یا یک دیوانه‌ی تمام عیار، نمی‌توانید منکر ذهن خلاق و تخیل‌گرای بی‌نظیر وی باشید.

در سال 1884 مخترع مشهور جهان توماس ادیسون یک مهندس جوان بااستعداد صربستانی به نام نیکولا تسلا را به دفتر خود در نیویورک به گرمی پذیرفت. تسلا سال‌ها در دفتر پاریس ادیسون در بخش جریان مستقیم الکتریکی مشغول به کار بود. در آن زمان دستگاه جریان مستقیم ادیسون برترین دستگاه موجود بود. اما تسلا شیوه جدیدی را کشف کرد که از جریان متناوب که بر خلاف جریان مستقیم می‌توانست مقادیر قابل توجهی انرژی را به مسافت‌های طولانی انتقال دهد.

اما به گفته تسلا، ادیسون ایده‌های او را به بهانه اینکه اتلاف وقت هستند رد می‌کرد. ..!!!

ادیسون در آن زمان به تازگی جریان مستقیم یا DC را ساخته بود و آن را راه حلی برای تمامی مشکلات الکتریسیته روی زمین می‌دانست. اما ژنراتور جریان مستقیم مشکلات فراوانی داشت و ادیسون به تسلا وعده داده بود که اگر این مشکلات را رفع کند، به او 50 هزار دلار پرداخت خواهد کرد. تسلا به آنچه که از وی خواسته شده بود عمل کرد، و پتنت‌های زیادی برای رفع مشکلات ژنراتور ادیسون به ثبت رساند، اما ادیسون هیچ‌گاه به وعده‌ی خود عمل نکرد و هیچ‌گونه مبلغی به تسلا پرداخت نکرد وبا لحنی تحقیرآمیز به وی اعلام کرد که پیشنهاد پول صرفا یک شوخی بوده است.

ادیسون در ادامه به وی گفت: شما در پاریس زندگی می کنید، زمانی که یک امریکایی تکامل‌یافته شدید، شوخی امریکایی را هم درک خواهید کرد." تسلا به قدری از این جمله عصبانی شده بود که بلافاصله استعفا داد.

او به صورت خودجوش به ثبت اختراعاتش پرداخت و توانست توجه جرج وستینگهاوس غول صنعتی پیتسبورگ را به خود جلب کند. وستینگهاوس بی‌سروصدا در حال توسعه نیروگاه‌های برق با استفاده از جریان متناوب بود و زمانی که از فناوری تسلا آگاه شد، حق امتیاز آن را گرفت و قدرت کسب‌وکار شرکت وستینگهاوس را در اختیار این مخترع قرار داد و جنگ آغاز شد.

وقتی ادیسون شنید که وستینگهاوس وارد کسب و کار برق شده است، او را مسخره کرد.

اما طولی نکشید که ادیسون با اعتراضات عمومی بسیاری برای بی‌اعتبار کردن برق جریان متناوب مواجه شد. ادیسون برای اینکه دیدگاه خود را ثابت کند، سگ، گاو، اسب و حتی یک فیل را به برق وصل کرد و سپس نام خود را به عنوان کسی که از جریان متناوب در اولین صندلی الکتریکی استفاده کرده است، ثبت کرد. این اعدام که در اوت سال 1890 در آبرن نیویورک صورت گرفت، هشت دقیقه به طول انجامید و پس از دوبار تلاش نتیجه داد- که امر بسیار وحشتناکی بود.

وستینگهاوس با خونسردی در این مورد گفت " می‌توانستند این کار را به راحتی با تبر انجام دهند".

تسلا توانست در نمایشگاه جهانی سال ۱۸۹۳، با روشن کردن لامپ بدون آسیب رساندن به افرادی که در آن محوطه قرار داشتند، حمایت جامعه‌ی جهانی را به سمت خود جلب کند. نهایتا، جریان متناوب برنده‌ی این نبرد شد و در حال حاضر عمده‌ی جریان الکتریسیته، به صورت جریان متناوب تامین می‌شود.

ادیسون یک کارآفرین و بیزینس من درجه یک بود. با این حال دانشمند شناخته میشد. چون با استفاده از قدرت نفوذش بارها توانست اختراع سایر دانشمند هایی که برای او کار میکردند رو به اسم خودش ثبت کند. برخلاف شایعه بزرگ ادیسون برق رو اختراع نکرد. حتی مخترع لامپ نبود. تنها کار او گذاشتن تنگستن در لامپ حبابی بود. تلاش‌های گسترده ادیسون برای شکست‌دادن مخالفان و اثبات ارجحیت اختراعش بی‌ثمر بود و نزدیک به پایان زندگی‌اش وی در نهایت به این حقیقت اعتراف کرد.

" نیکولا تسلا و توماس ادیسون .. هر دو از نوابغ جهان علم هستند. اما همیشه باید این نکته را به خاطر داشت که حتی جهنم خشم مربی‌ای را که تحقیر شده است ندارد.



دوبی با معماری چشمگیر و برجسته اش شناخته شده است اما این ساختمان چیزی است که قبلا ندیده اید. برج ماز رستمانی در سال 2011 تکمیل شده و اولین برج در نوع خودش است. نه تنها اولین برج چند منظوره جهان است بلکه طبق رکوردهای جهانی گینس، بلندترین ماز عمودی جهان است.
 
این آسمان خراش 56 طبقه 210 متر ارتفاع دارد و کاربری اداری و مسکونی دارد. طراح این مار فوق العاده پیچیده آدریان فیشر است و برای برجسته کردن نتیجه نهایی طراحی، هزاران لامپ LED روی آن نصب شده که شکل ماز را روشن و روی آن تاکید می کند. ربکا سانچز، برنامه نویس نور که روی این پروژه کار کرد، آن را بزرگترین چالشی که تا به حال به عنوان نورپرداز داشته، نامید. هزاران نوار LED در جلو و عقب نما قرار داده شده که هر کدام کاملا منحصربفرد است. شب ها، رقص نور و تغییر رنگ ریتم زیبایی به این معماری فوق العاده می دهد.

برای مشاهده تصویر در ابعاد واقعی، کلیک راست و view image را انتخاب فرمائید.




http://ledscontrol.com/wp-content/uploads/2015/11/rostamani_011.jpg


http://ledscontrol.com/wp-content/uploads/2015/11/rostamani_04-2.jpg









همان طور که جهان به سوی انرژی های تجدیدپذیر پیش می رود، صنعت انرژی باد به عنوان یک انرژی پاک و واقعا سبز به جلو می تازد و مانند هر صنعت دیگری، صنعت باد نیز از نظر تکنولوژی در حال تکامل تجهیزات بزرگتر و بهتر است که به این معنی است که مزارع بادی قدیمی به طور منظم از رده خارج می شوند و با تجهیزات جدید جایگزین می شوند. در اینجا بازیافت و شهرت صنعت باد زیر سوال می رود.
 
متاسفانه یکی از بزرگترین اجزای توربین بادی، یعنی پره ها، کاملا غیرقابل بازیافت هستند. پره های توربین از شیشه یا کمپوزیت فیبر کربن ساخته می شوند. این مواد محکم و سبک هستند و خاصیت آیرودینامیکی قابل توجهی دارند اما بازیافت آن ها تقریبا غیرممکن است. از این رو در پایان چرخه حیاتشان، بیشتر این پره ها به عنوان زباله در محل های دفن زباله ریخته می شوند. طبق یک تخمین، 50 هزار تن پره زباله در سال 2020 تا سال 2034 به 200 هزار تن زباله افزایش خواهد یافت.
 
سناریوی فعلی غم انگیز است. تنها یک شرکت صنعتی بازیافت پره های توربین وجود دارد که در شمال آلمان قرار دارد. این شرکت پره ها را خرد می کند و بعد از ترکیب آن با مواد دور ربخته دیگر یک نوع سیمان خاص تهیه می کند که از آن به عنوان سوخت جایگزین استفاده می کند. این شرکت حدود 400-500 تن پره توربین دورریخته شده را در ماه بازیافت می کند.
 
در سال 2007 شهرداری روتردام از یک زمین بازی رونمایی کرد که از تیغه های توربین که در اصل مقصدشان محل دفن زباله بود ساخته شده اند. هم چنین از آن ها نیمکت های عمومی برای میدان این شهر ساخته شد. هم چنین در سال 2014 یک سرپناه اتوبوس بادوام در شهر آلمره از این پره ها ساخته شد. اگر تنها 5 درصد از تولید سالانه مبلمان شهری هلند از قبیل زمین های بازی، صندلی های عمومی و پناهگاه اتوبوس از این پره ها ساخته شود این کشور می تواند از 400 پره که سالانه دور ریخته می شود استفاده کند از شرشان رها شود.

http://www.form.de/images/dynamic/W1siZmYiLCJwdWJsaWMvc2l0ZXMvNTI1M2MzM2RjMGY4YWI4ZjNhMDAwMjgyL2NvbnRlbnRfZW50cnk1MjVkMjZkYWMwZjhhYmZhNjMwMDc4MzkvNTVhZmNmYWJjMGY4YWJiMzM1MTBiYjc2L2ZpbGVzL1BlZXJlbl8xXzAxLmpwZyJdLFsicCIsInRodW1iIiwiNjIweDM4MD4iXV0/Peeren_1_01.jpg


http://denisguzzo.com/wp-content/uploads/2014/02/016_012_Re-Wind_Rotterdam_Willemsplein_by-SuperUse-Studios_Denis-Guzzo-8051.jpg


 Denis Guzzo



 Denis Guzzo


Image result for re-wind turbine  rotterdam inhabit




https://575717b777ff8d928c6b-704c46a8034042e4fc898baf7b3e75d9.ssl.cf1.rackcdn.com/13563188_the-second-life-of-wind-turbine-blades_tb0a14a88.jpg


https://575717b777ff8d928c6b-704c46a8034042e4fc898baf7b3e75d9.ssl.cf1.rackcdn.com/13563188_the-second-life-of-wind-turbine-blades_ta51745c4.jpg


همان طور که جهان به سوی انرژی های تجدیدپذیر پیش می رود، صنعت انرژی باد به عنوان یک انرژی پاک و واقعا سبز به جلو می تازد و مانند هر صنعت دیگری، صنعت باد نیز از نظر تکنولوژی در حال تکامل تجهیزات بزرگتر و بهتر است که به این معنی است که مزارع بادی قدیمی به طور منظم از رده خارج می شوند و با تجهیزات جدید جایگزین می شوند. در اینجا بازیافت و شهرت صنعت باد زیر سوال می رود.
 
متاسفانه یکی از بزرگترین اجزای توربین بادی، یعنی پره ها، کاملا غیرقابل بازیافت هستند. پره های توربین از شیشه یا کمپوزیت فیبر کربن ساخته می شوند. این مواد محکم و سبک هستند و خاصیت آیرودینامیکی قابل توجهی دارند اما بازیافت آن ها تقریبا غیرممکن است. از این رو در پایان چرخه حیاتشان، بیشتر این پره ها به عنوان زباله در محل های دفن زباله ریخته می شوند. طبق یک تخمین، 50 هزار تن پره زباله در سال 2020 تا سال 2034 به 200 هزار تن زباله افزایش خواهد یافت.
 
سناریوی فعلی غم انگیز است. تنها یک شرکت صنعتی بازیافت پره های توربین وجود دارد که در شمال آلمان قرار دارد. این شرکت پره ها را خرد می کند و بعد از ترکیب آن با مواد دور ربخته دیگر یک نوع سیمان خاص تهیه می کند که از آن به عنوان سوخت جایگزین استفاده می کند. این شرکت حدود 400-500 تن پره توربین دورریخته شده را در ماه بازیافت می کند.
 
در سال 2007 شهرداری روتردام از یک زمین بازی رونمایی کرد که از تیغه های توربین که در اصل مقصدشان محل دفن زباله بود ساخته شده اند. هم چنین از آن ها نیمکت های عمومی برای میدان این شهر ساخته شد. هم چنین در سال 2014 یک سرپناه اتوبوس بادوام در شهر آلمره از این پره ها ساخته شد. اگر تنها 5 درصد از تولید سالانه مبلمان شهری هلند از قبیل زمین های بازی، صندلی های عمومی و پناهگاه اتوبوس از این پره ها ساخته شود این کشور می تواند از 400 پره که سالانه دور ریخته می شود استفاده کند . از شرشان رها شود.



حیات دوباره پره های توربین بادی در بازی زمین کودکان




http://www.notechmagazine.com/wp-content/uploads/2015/02/playground-made-of-rotor-blades.jpg








Related image






در این میان اما انگشت اتهام به سوی کسبه پلاسکو هم نشانه رفته است. مسئولان طی این 6 روز بارها اعلام کرده‌اند که کسبه مجتمع‌های تجاری برای ایمن‌سازی محل کسب‌و‌کارشان هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند. آتش‌نشان ایستگاه حسن‌آباد هم این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: بارها خودم به بازدید رفته‌ام؛ وارد مغازه کاسبان می‌شوم و می‌گویم شما باید تجهیزات اعلام حریق را در مغازه خود نصب کنید یا موارد ایمنی دیگر را به آنها گوشزد می‌کنم اما صاحب مغازه با لحن بدی می‌گوید «آقا بفرمایید بیرون این موضوع اصلا به شما ربطی ندارد.» برخی محترمانه و برخی غیر محترمانه ما را از مغازه‌هایشان بیرون می‌کنند. اگر یک کاسب خیلی برای ما احترام قائل شود تنها یک «باشد» می‌گوید و تمام، اگر دو ماه بعد دوباره به همان مغازه بروم می‌بینم وضع به همان منوال گذشته بوده است.

او در همین خصوص به حادثه پلاسکو اشاره می‌کند: 90 درصد از کسانی که کسبه پلاسکو بودند عامل بروز این حادثه هستند. کسبه دوست ندارند برای سلامتی و ایمنی خود و اموال‌شان خرج کنند، آنها گمان می‌کنند حادثه برای همسایه است و قرار نیست برای خودشان اتفاقی بیفتد.

علی آقا ادامه می‌دهد: در مجتمع‌های تجاری بزرگ سیستم‌های ایمنی اعلام و اطفاء حریق شاید کمتر از 10 میلیون تومان هزینه ببرد اما آنها حتی همین میزان را هم خرج نمی‌کنند.

او با بیان اینکه آتش‌نشان‌ها تنها وظیفه تذکر دادن را برعهده دارند، عنوان می‌کند: ما تنها می‌توانیم نامه ارسال کنیم و بگوییم فلان مغازه یا فلان پاساژ ناایمن است و این وظیفه مراجع بالاتر است که به این موضوع رسیدگی کنند. ایستگاه‌ها موارد ناایمن را به معاونت پیشگیری سازمان آتش‌نشانی اعلام می‌کنند و پیشگیری نامه‌نگاری‌های لازم به شهرداری را انجام می‌دهد. تذکر، اخطاریه یا پلمپ کردن یک محل نا ایمن برعهده مسئولان مربوط است.

این آتش‌نشان با بیان اینکه در حریق ابوریحان که دو سال پیش اتفاق افتاد 99 درصد خود صاحب ملک مقصر بود، اضافه می‌کند: چیدمان بد انبارداری و عوامل دیگر باعث بروز حریق در این محل شده بود. بیشتر مشکلاتی که از این دست اتفاق می‌افتد به خاطر خود مردم است، آنها باید خودشان به فکر باشند.

علی‌آقا که با بیان این صحبت‌ها دوباره حالش دگرگون شده است،‌ می‌گوید: آدم‌هایی که در سیستم‌های سرمایه‌داری هستند فقط به فکر سرمایه‌اند و به دنبال جمع کردن پولند و دلشان نمی‌خواهد هزینه‌ای انجام دهند. دوستان آتش‌نشانم که در زیر آوار ماندند تنها تاوان یکسری آدم سرمایه‌دار را پس می‌دهند.


* بنا به درخواست این آتش‌نشان نام مستعار برای او انتخاب شده است.

قرار نبود زمستون آوار بشه به خاطرات این شهر. ..

قرار نبود سهم ما دو قدم مونده به بهار، بی قراری باشه. ..

زلال دست های قهرمانت ای جوانمرد!

به تن تشنه آتش، خودت رو سپردی آخر. ..

واسه قرار قلبت، واسه قرار آخر. ..

.

.

.

.

.

.


# به شهردازی تا دلتون خواست فحش دادین. اما همین خود شماها وقتی یه ساختمان در دست احداث دارین، به بهانه پول نداشتن، برای عدم اجرای استاندارد موارد ایمنی به مهندس ناظر رشوه میدین، به آشنا هاتون تو شهرداری میسپرین یه جوری پایان کار ساختمان رو ماسمالی کنه. کاش خودتون هم درست بشید.

# اگر واقعا غم اون آتش نشان های قهرمان توی دلتون هست، از همین امروز فکر ایمن کردن خونه ها و محل کارتون باشید. نذارین به خاطر بی تدبیری شما، برا نجات جون شما قربانی بشن.

صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :